Niin pointtina tietysti se että kun pääkaupunkiseudulta hurauttaa Ouluun niin on aika turkaisen paljon eroa istuuko sen ohituksineen jne. 100hp avensiksessa vai parisataaheppaisen A6 Audin nahkajakkaroissa. Siihen Audiin vaan ei ole uutena/uudehkona varaa.
Tästä siis se ajatus että vaihtaakko tuon Volvon varsin mukiinmenevän joko uudehkoon karvalakkiin tai sitten paljon ajettuun isoon täysvarusteltuun. Että mitä tuollaisessa pitää olla jo vaihdettu ettei käy isolla summalla köpelösti. Jos ovet ei narise ja penkit ei ole puhki niin ei ne minun matka-ajolla siitä juuri lisää kulu, mutta juuri tuollaiset vesipumput, dpf:t jne. vähän mietityttää.
Ja tosiaan jos miettii hinnan alenemaa niin jos ottaa 2-3V. vanhan 200tkm ja ajaa sen vaihtoon 5-6v vanhana n. 300tkm mittarissa niin tuskin sitä enempää ottaa takkiin kun Toyotalla 20->100tkm samoilla ikävuosilla.
Minulla oli aivan sama ongelma muutama vuosi takaperin. Tuli paljon kilsoja maantiellä enkä tosiaankaan halunnut niitä viettää missään kalsaripenkissä jumittaen. Myös Suomen karkean asfaltin aiheuttama rengasmelu on aivan sietämätöntä taviskipoissa.
Koska palkkapussini oli hyvin rajoittunut, niin en myöskään mitenkään voisi ostaa pommia, koska remppoihin ei olisi varaa. Sedällä oli silloin uudehko iso Volvo, joka oli jatkuvasti pajalla ja tonneja kului remppoihin. Sitä kun sivusta seurasi niin vain japsia teki mieli. Järki sanoi että osta korvatulpat ja Corolla, mutta silti veri veti vanhoihin premiumeihin.
Siinä sitten opiskelin autoista todella huolella, kävin pitkään läpi netin keskusteluja eri auto-, varustu- ja moottorimallien vikaherkkyydestä. Lopppäätös oli lohduton, premiumit on täynnä vikoja. Niiden kestävyys ei pääse lähellekkään esim Toyotaa. Mersun laatu ei ole tosiaankaan sitä W123 aikaa, vaan kaukana siitä. Olympiavolkkarit samoin vikaisia. Tuttu Audi-harrastaja sanoi ihan suoraan että ota vain jos itse osaat korjata. Harva yhdistää BMW:tä luotettavuuteen, mutta monessa lähteessä todettiin että bemarin E39-korimalli on harvinaisen hyvin tehty ja onnistunut paketti. Erityisesti sen bensa-kuutoset ovat oikeasti ikiliikkujia, ellei teiniamikset olet päässeet niitä polkemaan rikki. Sehän on se bemarien ongelma, teinien päiväuni, ne ostetaan, ei ole rahaa huoltaa, ja ne ajetaan rikki.
Päätin koettaa onneani ja ostin oikeasti hyvinpidetyn BMW E39 5-sarjalaisen (ei todellakaa nettiauton halvin). 200tkm ajettu, Suomi-auto, toiselta omistajalta, täysi huoltokirja. Nyt vuosien jälkeen voi todeta että ostin hyvän auton. Moottoriin ei ole koskettu, ei kuluta öljyä tai muutkaan nesteet katoa. Remppoja on tullut, mutta yllättävän vähän. Varmasti uudehkon Toyon arvonalenema on paljon suurempi. Auto vaan on edelleenki niin hyvä etten kuollaksenikaan keksi että mihin sen vaihtaisin.
Ei ollut taksi, mutta vanha auto, joskin ikäisekseen erittäin vähän ajettu.
Tosiaan vanha auto on puhtaasti arpapeliä, eli voi olla että selviät sillä todella suurille kilometreille ilman kalliita remppoja. Sitten voi osua mustapekka kouraan ja siitä hajoaa jotain turkasen kallista ja korjauskulut on auton arvo. Sitä on mahdoton varmasti sanoa ennakkoon, mutta jos ostaa hyvin pidetyn ja nätisti ajetun yksilön, niin todennäköisyys selvitä ilman isoja korjauksia kasvaa.
Jossain Helsingin ruuhkassa mukulakivikaduilla ryskytetty taksi ei ole kaikkein näteimmällä käytöllä ollut. Tuskin on muuallakaan paremmin, sen verran vauhdilla ja säälimättä ainakin täällä Keski-Suomessa taksit ajaa hidastetöyssyjen yli.