UPS:in/ylijännitesuojan hankinta sähköverkon häiriöiden suodatukseen

Mulla keittiön jääkaapin kompura? aiheuttaa sammuessaan/kytkeytyessään päälle semmoista ilmiötä että olohuoneen Geneleccien automaattikäynnistys kytkee virrat päälle kaiuttimiin, ja sitten ne on turhaan päällä jonkin aikaa vaikka äänisignaalia ei tulekkaan. Auttaisikohan toi Furman jos laittaisi sen geneleccien sähkönsyöttöön?

Uusimmassa Mikrobitissä (04/2019) oli testissä verkkoadapteri sähköverkkoon Testissä Devolo Magic 2 WiFi Multiroom Kit: Nettiä töpselistä . Adapterissa oli sähkölle läpivienti schuko-liittimellä. Testissä mainittiin, että adapteriin liitetyt aktiivikaiuttimet menivät itsestään päälle.
 
Hankalahan noista on mitään testejä löytää.
Mutta taitaa olla aikalaill brändättyä Kiinahalpista nuo PowerWalkerit.
Tämänkin piirilevy näyttää olevan suunnittelultaan halpista hapankorpulle tehtynä.


Matalista lattanoistahan tuo BRIC sarja on ainoa mitä pitäisi järkevänä tuuletusrakoineen.
APC:n entinen Back-UPS ES:hän on umpinainen muovilaatikko.
Mutta hinnan huomioiden luulen Cyberpowereidenkin olevan pitkälle Kiinatuotantoa.
Tämä ainakin on sitä.
CyberPower LX1500GU-FC UPS Tear-Down

Ja jos haluat kohtuullisempaa akun kestoa, niin nuo lattanat mallit ovat pienellä akkukapasiteetillä.


Tuo V7:kin lienee hinnan perusteella brändättyä Kiinalaista halpatuotantoa.
Akkukapasiteetti on siinäkin pieni, sanoisin että aika alimitoitettu väitettyyn antotehoon nähden.
 
Tällänen tuli hankittua sitten kun tarjouksessa oli:

Bluewalker PowerWalker Basic VI 2200 STL | Edullinen

Hyvin riittää virta kyllä tuossa pelikoneelle, näytölle, ja kaikel maholliselle mitä onkaa liitettynä siinä (laitettu yhteen jatkojohto, jossa sitten kännykän laturit, herätysvalot yms ei niin paljoa virtaa vievää) ja toimii loistavasti kun testasin ottaa pistokkeen irti seinästä. Silloin meteliä vaa pitää jonkin verran.

Siellä onpi takana tuuletin poistamassa ilmaa kotelosta, ja kotelon sivuissa on reikiä. Mietin, että voisikohan tota aukasta mitenkää ja asentaa laadukkaamman hiljasen tuulettimen ja vaikka äänieristysmattoa? vai miten ois järkevin saada hiljaseksi. Tuuletinta koitin mitata tästä ulkopuolelta, niin n. 60mm on kooltaan.
Vai tekeekö ulkopuolelle jonkun toisen "kotelon" jonka äänieristää?

Onko mitään hyötyä jos asentaisi tälläset siihen?

Äänenvaimennushuopa

Noiseblocker 60 x 60 x 25mm BlackSilent Pro Fan PR-2 tuuletin - 12,90€

Huonona puolena vaan se että takuu menee jos aukasee yhtään kuulemma koteloa
 
Lähinnä sinne voisi adapterilla modata ulkopuolelle isompaa hitaammin pyörivää tuuletinta jos on tilaa.
Hitaampi tuuletin voisi esim nostaa lämpötilaa suunniteltua korkeammalle/laskea turvallisesti saatavaa maksitehoa.
Tuo vakiopropelli voi olla enemmänkin 5k RPM luokkaa, ehkä mahdollisella yksinkertaisella lasketaan jännitettä jonkin verran kun mennään verkkovirralla-säädöllä.
 
Huonona puolena vaan se että takuu menee jos aukasee yhtään kuulemma koteloa
Hmm miten tuosta voi takuu mennä kun upseissa akut ovat kulutustavaraa ja tarkoitettu vaihdettaviksi? Akkujen vaihto ilman kotelon avaamista ei ainakaan omissa Powerwalkkereissa onnistu. Jo sen testaaminen että onko vika laitteessa vai akuissa, jotka on yleensä suljettu takuun ulkopuolelle, vaatii sen kotelon avaamisen.
 
Hmm miten tuosta voi takuu mennä kun upseissa akut ovat kulutustavaraa ja tarkoitettu vaihdettaviksi? Akkujen vaihto ilman kotelon avaamista ei ainakaan omissa Powerwalkkereissa onnistu. Jo sen testaaminen että onko vika laitteessa vai akuissa, jotka on yleensä suljettu takuun ulkopuolelle, vaatii sen kotelon avaamisen.

Jaa a, näin vastasivat minulle:

"Thank you for using PowerWalker products. I am afraid that swapping the fan and opening case will void the warranty. We do not recommend opening the unit and making this sort of change."

Mutta kaipa mie sen aukasen tänää ja katon minkälainen onpi sisältä. Onko miten hankala aukasta, onko peljästään ruuveilla tms?
 
Mutta kaipa mie sen aukasen tänää ja katon minkälainen onpi sisältä. Onko miten hankala aukasta, onko peljästään ruuveilla tms?
Tuskin sitä on ainakaan liimattu kiinni, jos akun vaihtokin aukaisun vaatii.
Tuulettimesta pitäisi löytyä selkeät valmistajan merkinnät ja mallimerkintä, joilla etsiä tietoja netistä.
(toisin kuin osasta tietokonetuulettimia)

Katsohan samalla mitä elkoja sinne on laitettu ja mielellään ota siitä vaikka nakukuvia dokumentoinniksi.

Tuossa millä lailla modasin omaan Eaton 5P1550i:hin 8cm tuulettimen ulkopuolelle:
Dropbox - MGE 5P1550i - Simplify your life
 
Kannattaa varmaankin huolehtia, että uusi tuuletin tuulettaa suunnilleen yhtä hyvin kuin vanha. Halpisupseissa jäähdytystä on tuskin ylimitoitettu yhtään.
 
Jep, pitäisin kyllä itsekin kierrokset vähintään edes suurinpiirtein samassa luokassa enkä änkisi jotain esim 1000rpm röpeliä 4000rpm tilalle.
 
Tuskin sitä on ainakaan liimattu kiinni, jos akun vaihtokin aukaisun vaatii.
Tuulettimesta pitäisi löytyä selkeät valmistajan merkinnät ja mallimerkintä, joilla etsiä tietoja netistä.
(toisin kuin osasta tietokonetuulettimia)

Katsohan samalla mitä elkoja sinne on laitettu ja mielellään ota siitä vaikka nakukuvia dokumentoinniksi.

Tuossa millä lailla modasin omaan Eaton 5P1550i:hin 8cm tuulettimen ulkopuolelle:
Dropbox - MGE 5P1550i - Simplify your life

Helppo oli aukaista kyllä, mutta ei meinannut sammua mitenkää :D
Tässä ois niitä kuvia:

20190531_160358.jpg


20190531_160407.jpg

Jotakin tietoja löytyy tolla, muttei kierrosnopeutta esim.. ja ilmavirran määrää. 12v juu on, 3 pin liitäntä, 0.23A, htls laakerointi.. 60x60 mm. Osaako joku viisaampi sanoa noista tiedoista tarkemmin?

20190531_160417.jpg


20190531_160544.jpg


20190531_162458.jpg


Tälläsiä kuvia ois. Tuosta isosta elkosta ei kunnolla saa kuvaa, kun numerot ja teksti käännetty tuonne seinäänpäin.

Edit. Jos tälläsellä peittäis tuon kokonaa ulkopuolelta, paitti tuuletusaukoista niin hiljenisiköhän?

Äänieristyslevy, 2 kpl
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa olla vähemmän yllättäen tuokin "standardi"nopea 4500RPM propelli.
Ropla Elektronik Sp. z o.o. | Stock | Jamicon - JF0625H1H-011R - JF0625 H1H-01R Fan 60x60x25; 12V HTLS 36.85m3/h

Ei ole turhan kalliita elkoja todellakaan.
Tosin ainakaan ei ole liimattu jäähdytysripaan kiinni...
Taitaa olla komponenttien määräkin karsittu ehdottomaan minimiin, kun on noin paljon tyhjiä paikkoja piirilevyllä.
Verkkopuolen suodinkin taitaa olla MIA, niin tuo tuskin paljoa suodattaa mitään EMIä ulos tai sisään.
 
Jep, pitäisin kyllä itsekin kierrokset vähintään edes suurinpiirtein samassa luokassa enkä änkisi jotain esim 1000rpm röpeliä 4000rpm tilalle.
MGE:ssä/Eatonissa se ei edes oikein toimisi.
Siinä on tuulettimen nopeuden tarkkailu ilmeisesti 1000rpm minimillä ja jos nopeus hidastuu sen ali, alkavat virhepiippaukset.
 
Taitaa olla vähemmän yllättäen tuokin "standardi"nopea 4500RPM propelli.
Ropla Elektronik Sp. z o.o. | Stock | Jamicon - JF0625H1H-011R - JF0625 H1H-01R Fan 60x60x25; 12V HTLS 36.85m3/h

Ei ole turhan kalliita elkoja todellakaan.
Tosin ainakaan ei ole liimattu jäähdytysripaan kiinni...
Taitaa olla komponenttien määräkin karsittu ehdottomaan minimiin, kun on noin paljon tyhjiä paikkoja piirilevyllä.
Verkkopuolen suodinkin taitaa olla MIA, niin tuo tuskin paljoa suodattaa mitään EMIä ulos tai sisään.

Löytyi jopa valmistajan sivu nyt, ja siellä on jopa tietoja tuulettimesta :D

Screenshot_20190531-171439_Drive.jpg


Eli kierroksia juu piisaa.. mutta ei täysin pidä paikkansa tuulettimessa tieto tai tuossa listalla, kun tuulettimessa on 0.23A..

Uskaltaisikohan jonkun näistä tilata tuon tuulettimen tilalle? Ja auttaako tuo linkkaamani äänieriste mitään?

Noctua 60 x 60 x 25 NF-A6x25 FLX Öljylaakeroitu laitetuuletin 8-19dB - 14,90€

SilentiumPC Zephyr 60 60mm laitetuuletin | Karkkainen.com verkkokauppa

Edit. Kokeilen tuota silentiumpcn tuuletinta, hyviä kokemuksia niistä ja kyseisestä mallista edellisessä kotelossa. Ja äänieristeen tilasin kuitenkin, kun jos ei tuossa tartte niin laittaa tuohon siirettävää ilmastointii sen :D
 
Viimeksi muokattu:
Eli vuoraat sen kotelon lämpöeristeellä (palavalla materiaalilla) ja vaihdat kehoituksista huolimatta tuulettimen hitaampaan malliin..?
 
Eli vuoraat sen kotelon lämpöeristeellä (palavalla materiaalilla) ja vaihdat kehoituksista huolimatta tuulettimen hitaampaan malliin..?

Enpä vuoraa jos se meteli tuolla lähtee, kuten sanoin niin laitanpa sitten varmaan tuohon ilmastointilaitteeseen.

Ja enpä kyllä ihan usko tuon tuulettimen ilmoitettuun ilmavirtaan.. kun ei tuotetiedoissa taikka tuulettimessa tiedot pidä paikkansa. Ja JOS jopa pitäisikin paikkansa, niin eipä juuri melkein mitään ole tuolla eroa.. vain 1,76cfm. Eri asia jos olisi melkein 10..
 
Nyt ois ongelma. Olin muokkaamassa tuohon upsiin isompaa tuuletinta, kun täällä neuvottiin. Huomasinkin nyt ettei tuossa olekaan normaali 3 pin liitäntä, joten koitin yhdistää tuulettimen ja tuon alkuperäisen tuulettimen johdot (tuo liitin on kyllä 3 pin, mutta ohuempi ja reunoilla ei ole tilaa normaali 3 pin vastakappaleen "kohoumille"). Mutta ei toimi, vaikka katsoin että samassa paikassa on? Ja virtaa entinen otti 0.23A, tuo nykyinen isompi ottaisi 0.2A. Kun laitan laitteen käyntiin niin tulee virhekoodi F-18? Ohjekirjassa ei sellaista edes mainita..

Kyseessä siis powerwalker basic vi 2200 stl.

Vai voiko nuo liittimet välissä tehdä sen muka.. ettei saa tarpeeksi virtaa?

15598888300733419310028992762193.jpg


Edit: koitin liittää tuon alkuperäisen tuulettimen, ja sillä toimii moitteetta. Eli voiko nuo johtojen paikat mennä miten vaan...?
Tuollainen se koneen liitin: eli keskellä nuo "kohoumat"
15598898238807138720722329283739.jpg


Edit2: Laitoin tuon alkuperäisen takaisin paikalleen, kun ei tule selvyyttä tuosta systeemistä.. kun pitää kohta töihin jo lähtiä
 
Viimeksi muokattu:
Johtojen järjestys tosiaan lienee toinen.
Muistaakseni se on niin Eatonissa/MGE:ssä.
 
Aika olemattoman näköiset oli nuo tuuletusaukot tässä, ei varmana ainakaan haittaa jos tekee isommaksi? Takuu kuitenkin on mennyt jo ton tuuletin jutun takia..
Vasemmalla näkyy millaset millin mittaset aukot oli ennen, nyt ajattelin aukaista nuo välit.


IMG_20190610_093332.jpg


Edit. nyt ongelmia..

 
Viimeksi muokattu:
Aika olemattoman näköiset oli nuo tuuletusaukot tässä, ei varmana ainakaan haittaa jos tekee isommaksi?
Jos tuuletin on hitaampi ja samankokoinen silloin pitäisikin saada ilmanvastusta selvästi pienemmäksi ettei ilmavirta romahda.

Itsellä varmasti parani tuuletus, kun katsoin tuulettimelle ainakin yhtä hyvän ilmavirtaspeksin ja leikkasin tuon aukon prässätyn pellin pois ja käänsin perälevynkin ylösalaisin estääkseni lämmön kertymisen ylemmäs:
http://powerquality.eaton.com/images/product-images/more-images/5P_Tower_Back_1550-LowDef.jpg
Sentään tuo sijoitus sellainen että 8cm tuuletin sovittimella ei peitä mitään.
(perälevyn kiinnitysreiät helppo tehdä uusiksi)
 
Jos tuuletin on hitaampi ja samankokoinen silloin pitäisikin saada ilmanvastusta selvästi pienemmäksi ettei ilmavirta romahda.

Itsellä varmasti parani tuuletus, kun katsoin tuulettimelle ainakin yhtä hyvän ilmavirtaspeksin ja leikkasin tuon aukon prässätyn pellin pois ja käänsin perälevynkin ylösalaisin estääkseni lämmön kertymisen ylemmäs:
http://powerquality.eaton.com/images/product-images/more-images/5P_Tower_Back_1550-LowDef.jpg
Sentään tuo sijoitus sellainen että 8cm tuuletin sovittimella ei peitä mitään.
(perälevyn kiinnitysreiät helppo tehdä uusiksi)

Siulla on kokemusta hiiieman enemmän näistä laitteista, niin osaatko sanoa mitä tässä uskaltaisi tehdä? Viime viestissä onpi video..
 
Ainakin UPSit joihin olen tutustunut testaavat akkutilan hetkellisesti käynnistyessään ennen takaisin verkkotilaan asettumista.
Yleensä UPSit käynnistyvät ilman verkkovirtaakin suoraan akun varaan, mutta en tiedä pystyykö tuo siihen.
Käyttäytyikö tuo toisin aiemmin?

Tuulettimeen ottava johto ei ainakaan muuta toimimattomuutta pystyisi aiheuttamaan.
Ja muista potentiaalisista äänilähteistä, en tiedä pystyisikö edestakaisin hakkaava relekään tuohon.
Äänihän kuulostaa tyypilliseltä invertterin ääneltä ja harmonisiakin on 50Hz:n välein.
Dropbox - spektri.JPG - Simplify your life
(laajakaistainen mössö on puhetta)

Jos tuo on uutta eikä se asetu tuosta 5-10 sekunnin kuluttua verkkotilaan, niin se voisi viitata ohjauselektroniikkaan.
 
Ainakin UPSit joihin olen tutustunut testaavat akkutilan hetkellisesti käynnistyessään ennen takaisin verkkotilaan asettumista.
Yleensä UPSit käynnistyvät ilman verkkovirtaakin suoraan akun varaan, mutta en tiedä pystyykö tuo siihen.
Käyttäytyikö tuo toisin aiemmin?

Tuulettimeen ottava johto ei ainakaan muuta toimimattomuutta pystyisi aiheuttamaan.
Ja muista potentiaalisista äänilähteistä, en tiedä pystyisikö edestakaisin hakkaava relekään tuohon.
Äänihän kuulostaa tyypilliseltä invertterin ääneltä ja harmonisiakin on 50Hz:n välein.
Dropbox - spektri.JPG - Simplify your life
(laajakaistainen mössö on puhetta)

Jos tuo on uutta eikä se asetu tuosta 5-10 sekunnin kuluttua verkkotilaan, niin se voisi viitata ohjauselektroniikkaan.

Ei ole ennen tuollaista ääntä pitänyt, vaikka testattu koneet yms. kiinni siinä ja pistoke irti.. ja vaikka laittaisi päällekin tyhjänä, niin ei pidä mitään muuta meteliä kuin tuulettimen ja sen ininän.
Tuo ei suostu käynnistymään nyt akulle ollenkaan, ja vaikka tuo virtajohon laittaa paikalleen ja rupeaa pitämään tuota ääntä, niin ei mitään valoja tule..
Ja vaikka kuinka kauan pitää päällä, niin ei muutu miksikään enään. Kun koskee noihin muovikuoriin, niin tuntuu "tärisevän" aika paljon, ja kuulostaisi siltä että sieltä emolevyn luota jostain se ääni lähtee
 
Ensimmäisenä voisi akut ja johdot irti vaikka käydä läpi piirilevyn tinaukset.
 
Ensimmäisenä voisi akut ja johdot irti vaikka käydä läpi piirilevyn tinaukset.

Ei ole vaarana saada sähköiskua? En ole ennen tuollasia purkanut.. eli akusta tietenkin ensimmäisenä johdot irti? Ensin miinus irti, sitten plussa. Kytkettäessä toisinpäin, eli ensin plussa sitten miinus? (riittää tuo punanen ja musta johto varmaan, ei tartte tuota "akkuja yhdistävää" irroittaa?)


Edit: Johdot ovat kaikki kiinni ainakin kunnolla. Näyttävästi nuo 3 kpl 40A sulakkeita on juotettu kiinni.. niitä ei saa vaihettua noin vaan.

Edit2: Nyt kuvat otettu kun saatu emolevy irti. Kaikki juotoksetkin näyttäisi olevan kunnossa?

IMG_20190610_131432.jpg


IMG_20190610_131444.jpg


IMG_20190610_131500.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Eipä irrotusjärjesteyksellä ole väliä.
Yleensähän UPSeissa on akun kaapeli liittimellä joka irrottaa/kytkee kummankin suunnilleen samaan aikaan.
(elkojen varautuminen lyö mukavan kipinän ainakin 36V akustolla)

Virtanappia painelemalla voisi sitten koettaa tyhjentää konkista varauksen.
Kahden akun tapauksessahan jännite on 25V luokassa, mitä tuskin paljoa tuntisikaan vaikka painaisi sormen suoraan jalkojen väliin.
Lähinnä riskinä olisi jos meisselillä onnistuisi oikosulkemaan sen johonkin hyvin alhaisen jännitteen komponenttiin.

Sulakkeet lienevät kiinni juotettuja.
Yleismittarilla voisi mitata suoraan jaloista, että ainakaan kaikki eivät olisi jostain syystä palaneet.
Sulakkeiden palaminen voisi kyllä selittää elottomuuden ilman verkkovirtaa.
Toisaalta akkuvirtaa käynnistymiseen tarvitseva rakennekin on hyvin mahdollinen.
Verkkovirtaan liittävä rele voi olla normaalisti auki ja elekroniikka yhdistää verkkovirran vasta kun on todennut jännitteen menevän rajoihin.
 
Eipä irrotusjärjesteyksellä ole väliä.
Yleensähän UPSeissa on akun kaapeli liittimellä joka irrottaa/kytkee kummankin suunnilleen samaan aikaan.
(elkojen varautuminen lyö mukavan kipinän ainakin 36V akustolla)

Virtanappia painelemalla voisi sitten koettaa tyhjentää konkista varauksen.
Kahden akun tapauksessahan jännite on 25V luokassa, mitä tuskin paljoa tuntisikaan vaikka painaisi sormen suoraan jalkojen väliin.
Lähinnä riskinä olisi jos meisselillä onnistuisi oikosulkemaan sen johonkin hyvin alhaisen jännitteen komponenttiin.

Sulakkeet lienevät kiinni juotettuja.
Yleismittarilla voisi mitata suoraan jaloista, että ainakaan kaikki eivät olisi jostain syystä palaneet.
Sulakkeiden palaminen voisi kyllä selittää elottomuuden ilman verkkovirtaa.
Toisaalta akkuvirtaa käynnistymiseen tarvitseva rakennekin on hyvin mahdollinen.
Verkkovirtaan liittävä rele voi olla normaalisti auki ja elekroniikka yhdistää verkkovirran vasta kun on todennut jännitteen menevän rajoihin.

Eli tuo pitää kytkeä verkkovirtaan kiinni, ja sitten vasta mitata yleismittarilla.. vai pelkillä akuilla? Eihän muuten pysty mittaamaan.. Tuosta sulakkeitten päältähän varmaan helpoin tapa mitata kun näkyy olevan kummassakin reunassa "paljasta" pikku osio?
 
Eli tuo pitää kytkeä verkkovirtaan kiinni, ja sitten vasta mitata yleismittarilla.. vai pelkillä akuilla?
Resistanssit mittaillaan kytkennät täysin virroitta.
Muuten vain käryää nopeasti mittari, jos siinä ei ole suojauksia.
 
Resistanssit mittaillaan kytkennät täysin virroitta.
Muuten vain käryää nopeasti mittari, jos siinä ei ole suojauksia.

Resistanssia näyttää olevan kyllä, aikalailla vaihtelee vaan jokasessa sulakkeessa.. 0.2-+10? ja käytin virtanappulastakin niin kauan virrat pois, ettei tuuletin enää nykinyt.

Eli onpi kunnossa sitten jos on resistanssia? Mistä seuraavaksi osaisi ettiä vikaa :/
 
0 pilkku jotain on täysin normaalia resistanssia mitatessa jo ihan kontaktiresistanssin takia.
Palaneille sulakkeillahan vastus on ääretön/yli asteikon.

Jos virtanapista tuuletin kerran nyki ennen kuin konkat tyhjenivät, niin kyllä siellä jotain eloa akun virroillakin silloin on.
Piirilevyn tinaukset olisi ainakin helppo tarkistaa.
Heikko ja sen takia hajonnut jonkin komponentin tinaus ainakin voisi aiheuttaa mitä tahansa.
 
0 pilkku jotain on täysin normaalia resistanssia mitatessa jo ihan kontaktiresistanssin takia.
Palaneille sulakkeillahan vastus on ääretön/yli asteikon.

Jos virtanapista tuuletin kerran nyki ennen kuin konkat tyhjenivät, niin kyllä siellä jotain eloa akun virroillakin silloin on.
Piirilevyn tinaukset olisi ainakin helppo tarkistaa.
Heikko ja sen takia hajonnut jonkin komponentin tinaus ainakin voisi aiheuttaa mitä tahansa.

Aluksi näyttää noita lukemia, mutta sitten lopussa (n.6 sekunnin jälkeen) nousee äärettömäksi näyttävästi?

Ja mitä katselin tinauksia mitkä pohjissa näkyy, niin kaikki näyttää olevan ok..?
 
Aluksi näyttää noita lukemia, mutta sitten lopussa (n.6 sekunnin jälkeen) nousee äärettömäksi näyttävästi?

Ja mitä katselin tinauksia mitkä pohjissa näkyy, niin kaikki näyttää olevan ok..?
Kun piirilevy on yksipuoleinen niin tarkistahan ettei sulakkeiden rinnalla ole mitään muuta mahdollista reittiä virralle.
Tuon pitäisi olla tehtynä siten että vikatilanteessa sulakkeet palaisivat ja estäisivät isommat tuhot muualla.

Sen ettei tuo lukeman muuttuminen johdy jostain mittarin oikuista voi tarkistaa helposti painamalla mittapäät yhteen.
Siellä pitäisi pysyä se sama 0 pilkku jotain vaikka minuutin.
 
Kun piirilevy on yksipuoleinen niin tarkistahan ettei sulakkeiden rinnalla ole mitään muuta mahdollista reittiä virralle.
Tuon pitäisi olla tehtynä siten että vikatilanteessa sulakkeet palaisivat ja estäisivät isommat tuhot muualla.

Sen ettei tuo lukeman muuttuminen johdy jostain mittarin oikuista voi tarkistaa helposti painamalla mittapäät yhteen.
Siellä pitäisi pysyä se sama 0 pilkku jotain vaikka minuutin.

Testasin, ja ok on mittari. Ja nyt kun sain oikein kunnolla kokeiltua, ettei heilu tippaakaan käsi niin näyttää 0.1-0.2 tosiaan mittari noille sulakkeille. Eli ne voi ottaa pois laskuista?
Mikä helkutti oikeen mahtaa tehä tuon nyt..

Testasin myös kytkeä hiusteleikkuukoneen (ei paljoa virtaa vievä, mutta kuitenkin) kiinni upsiin, eikä tullu virta tosiaan vaikka oli pelkillä akuilla taikka verkkovirtaan kytkettynä. Sitä samaa ääntä vaan pitää verkkovirtaan kytkettynä.. voiko joku rele tms olla menny?
 
Viimeksi muokattu:
Vein tuon yhelle kyläläiselle, joka korjaillut näitä elektroniikkavehkeitä montakymmentä vuotta.. se tarkisti kaikki, ja totesi vaan ettei tätä upsia enään eloon saada :/ elikkä uuden upsin hankinta, johon en sitten koske ite ollekaa..
 
Kyllä tuolla kortista riippuen olisi mahdollista päästä hyvinkin sinne 350W luokkaan, kun mukaan lasketaan näyttö.
Varsinkin jos on valoisampi huone ja näytön kirkkaus suuremmalla.
Eikä 27" näyttö sitä helpottaisi.

Referenssi RX580 on 200W jatkuvana - parikymmentä wattia enemmän Furmarkissa ottava.
Pahimmat tehdaskellotut ei-referenssimallit osaavat viedä maksimissaan reilusti enemmän.
Gigabyte AORUS RX 580 XTR 8 GB Review


Vain prossua kuormittavaan käyttöön tai sellaiselle koneelle, jossa ei ole tehokkaampaa näytönohjainta 400W luokan UPS olisi oikein hyvä, mutta tällaisen pelikoneen tapauksessa olisi hyvä olla hieman enemmän sitä reserviä ja noin 500W antoteho UPSilla.
Sen varaan kun ei voi laskea että akulle siirtyminen onnistuu kuorman ollessa lähellä UPSin maksimia.
Mikä vähän syö UPSin mielekkyyttä, jos kone pysyy sähkökatkon tullessa käynnissä vain kevyemmällä kuormalla.

Sähköjen katketessa siinä menee ensin millisekunti-pari, ennen kuin UPS pystyy toteamaan että sähköt todellakin katosivat ja aloittamaan akulle siirtymisen.
Invertterin käynnistys ja akkuvarmistettujen pistokkeiden siirto releillä verkkovirrasta invertterin perään tekee siihen lisää millisekunteja.
(tuosta tulee ns. "siirtoaika"/transfer time)
Kyseisen ajan PC:n virtalähde käy verkkoelkon varassa ja jännitteen palatessa verkkoelkon täyteen lataus aiheuttaa hetkellistä kovempaa virran ottoa.



Eaton Protection Station 800 DIN, hinta 121€
http://powerquality.eaton.com/Products-services/Backup-Power-UPS/Protection-Station.aspx?cx=79
Kovin on umpinainen tuokin, mutta ehkä siinä on elektroniikka pääosin alempana ja lämpö pääsisi nousemaan sitä vähäsen ylemmäs.

Cyberpowerin BRIC-sarjassa on sitten ainakin jotain tuuletusrakoja vaakamalliseksi.
CyberPower BR1000ELCD-FR, hinta 123€
BRICs LCD - Backup UPS Systems | CyberPower

Tässä on pystymallisena tuuletusrakoineen ainakin ilmankierto laitteen läpi ja perustasoa ylemmille mallisarjoille harvinaisesti Schuko-pistokkeet jos haluat normijohtojen käyvän.
Eaton Ellipse PRO 850 DIN, hinta 155€
http://powerquality.eaton.com/ELP850DIN.aspx?cx=79


Cyberpowerillahan on sitten siniaaltomalleja muita paljon halvemmalla hinnalla.
Mutta tiedä onko sitten täyttä uudelleen brändättyä Kiinatuotantoa vai millä hinta on painettu alas...
CyberPower CP900EPFCLCD, hinta 169€
PFC Sinewave - Backup UPS Systems | CyberPower


Nyt sitten hankinnassa Upsi tuas, ja katselin näitä ehdotuksia tuolloin.

Mutta nyt virtaa kuluu enemmän, kun tulee 2x 24" pelinäyttöjä sekä tulee näyttikseksi Sapphire Radeon RX Vega 64 Nitro+. Ei taida tuo 600w riittää enään? Lisäksi laittaisin siihen mikrofonin vahvistimen (phantom power), kellot yms tuollaista pientä kiinni.



Pitäisikö olla vähintään 800W?

Bluewalker PowerWalker VI 2200 GX | Edullinen

Akkukapasiteetiltään nuo bluewalkerit tuntui hyviä olevan, mutta varmaan tuossakin on sama homma mikä siinä edellisessä, että sitä meteliä pitää.. Hieman huono maku jäi suuhun siitä merkistä. (toki jos ei samassa huoneessa nukkuisi niin ei haittaisi se ääni)
Tuuletin taitaa vain pikkuisen isompi olla, ja 2x usb on. 960W mallissa ja alemmissa ei näytä olevan tuuletinta edes?
Tuolla kapasiteetillä kun löytyisi joku "kunnollinen" niin.. :D
 
Viimeksi muokattu:
Nyt sitten hankinnassa Upsi tuas, ja katselin näitä ehdotuksia tuolloin.

Mutta nyt virtaa kuluu enemmän, kun tulee 2x 24" pelinäyttöjä sekä tulee näyttikseksi Sapphire Radeon RX Vega 64 Nitro+. Ei taida tuo 600w riittää enään? Lisäksi laittaisin siihen mikrofonin vahvistimen (phantom power), kellot yms tuollaista pientä kiinni.



Pitäisikö olla vähintään 800W?

Bluewalker PowerWalker VI 2200 GX | Edullinen

Akkukapasiteetiltään nuo bluewalkerit tuntui hyviä olevan, mutta varmaan tuossakin on sama homma mikä siinä edellisessä, että sitä meteliä pitää.. Hieman huono maku jäi suuhun siitä merkistä. (toki jos ei samassa huoneessa nukkuisi niin ei haittaisi se ääni)
Tuuletin taitaa vain pikkuisen isompi olla, ja 2x usb on. 960W mallissa ja alemmissa ei näytä olevan tuuletinta edes?
Tuolla kapasiteetillä kun löytyisi joku "kunnollinen" niin.. :D
Ei ne näytöt niin montaakymmentä wattia vie, ellet käytä hitsaajan maskia kasvojen palamisen estämiseksi.
Kyllä se tuolla speksien prossulla edelleen pitäisi jäädä kokonaiskuorma jäänee alle 500 watin.

Kaikki missä ei ole isoja jäähdytysripoja tai aktiivista tuuletusta ovat maltillisella kulutuksella.
Tuskin se mikrofonin esivahvistinkaan niin paljoa tehoa tarvitsee. (pitäisi löytyä laitteiden spekseistä)

Tietenkin on parempi olla reserviä maksimikulutuksen ja UPSin antotehon välillä.


Kuvien perusteella kyllä tuonkin mallin tuuletin on 60mm kokoinen. (ja huonolla prässäyksellä)
Siinähän on vieressä mittakaavaksi Schuko.
Ja ne kaksi identtistä liitintä ovat lähiverkon RJ45:ia.
USB on se yläkulmistaan viistetty neliö.
 
Siinä edellisessä upsissa, mikä oli powerwalker basic, niin ei käyttöönotossa ollut mitään hämminkiä.. ääntä vain piti. Ei tälläistä hämminkiä ollut.

Mietin, että mistähän tuollainen pistävä voimakas haju saattaa upsista tulla (akku vuotaa / muodostaa kaasuja?) kun illalla laitoin uuteen upsiin koneen yms kiinni, niin sitten nukkumaan mentäessä ei saanut nukuttua edes kun niin voimakas se pistävä haju oli.. oli pakko ottaa irti sieltä pöydän alta se ja viedä kylppäriin oven taakse, ja poistoilman otto päälle. Aika lämmin tuntui se päällinen osakin olevan upsista..

Parempi varmaan vaan myyjään / valmistajaan ottaa yhteyttä?
 
Uuden laitteen löyhkä voi olla ominaisuuskin, jos valmistuksessa on käytetty haisevia materiaaleja. Mitä halvempi laite, sitä todennäköisemmin materiaali on jotain epämääräistä.
 
Uuden laitteen löyhkä voi olla ominaisuuskin, jos valmistuksessa on käytetty haisevia materiaaleja. Mitä halvempi laite, sitä todennäköisemmin materiaali on jotain epämääräistä.

Eli pari päivää käyttää vaik hyvin tuuletetus paikassa nii pitäs lemu lähtiä kait. Kun ei samas huonees pystyny nukkumaa ollekaa.. :D

Edit. Onkohan tuohon mitään poppaskonstia miten saisi nopeutettua sitä hajun lähtemistä? Sillä nyt ups on vessassa sen aikaa päällä (että osat pysyy lämpimänä ja se haju lähtisi pikkuhiljaa), että lähtisi se haju.. kun makkarissa sitä ei pysty nyt pitämään sen hajun takia ollenkaa
 
Viimeksi muokattu:
Ei sen kovin lämpimänä tulisi käydä ilman kuormaa, ainakaan sen jälkeen kun on täyteen ladattu. Onko se edelleen lämmin koskettaa? Hyötysuhde ei ainakaan ole hyvä, jos kovasti kuumenee.
 
Ei sen kovin lämpimänä tulisi käydä ilman kuormaa, ainakaan sen jälkeen kun on täyteen ladattu. Onko se edelleen lämmin koskettaa? Hyötysuhde ei ainakaan ole hyvä, jos kovasti kuumenee.

Siinä on tuuletin myös, joka käynnistyy heti jos menee akkujen varaan, taikka jos on tarpeeksi kuormaa. Jos tietokone, näyttö yms olivat kiinni siinä, niin ei silloin vielä pyörinyt edes. (toki pelailua en kerennyt kokeilemaan ennen sitä hajun havaitsemista) Olisikohan sen takia jonkin verran lämmin tuo päällinen? Siinä kopan katossa vielä emolevykin kiinni koko mitalta niin..
Edellisessä upsissa paljon pienempi emolevy oli, ja tuossa kotelon sivussa.
ups katto.jpg
 
Minikokoisen Dellin koneen virtalähteen liittimessä oli tällaiset suodatukset. X-kondensaattori virtajohtimien välillä ja virtajohtimista Y-kondensaattorit maahan/laitteen runkoon.

IMG_0836.jpg


IMG_0834.jpg



Tällainen kytkentä on ilmeisesti lähes kaikissa tietokoneiden virtalähteissä. Lisänä voi kella keloja ja konkkia, joilla saadaan vielä parempi suodatus. Molemmista virtajohtimissa, niiden väliisen Cx-kondensaattorin lisäksi, on Cy kondensaattorit virtalähteen ja sitä myötä koneen koteloon. Koneen maa jää kahden kondensaattorin väliin. Johtimessa N on 0 volttia ja johtimessa L 230 volttia. Kahden kondensaattorin välissä jännite on puolet eli 115 volttia. Koneen kotelo ja virtajohdon maadoitus on tuossa 115 voltissa ellei pistoketta laiteta maadoitettuun pistorasiaan. Tavalliseen kotikäytöön myydyissä ylijännitesuojissa / verkkohäiriösuodattimissa tällainen kytkentä lienee harvinaisempi???

IMG_1458 – kopio.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mites, onko tietoa miten hyviä ovat APC:n Smart-UPSit? Nassille sellaista suositeltiin.
Ainakin niissä on ilmankiertoa, mutta ei niissäkään ilmeisesti kaikkia osia ole erityisen laatu edellä valittu ainakaan osassa.
Niistäkin löytyy seasta grab bag halpaelkoa.

Suosittelun syynä voi olla se että Smart-UPSeja alemmat APC:t antavat ulos modifioitua kanttiaaltoa ja siniaalto on ainakin pitemmällä akkukäytöllä yleisesti helpompi virtalähteille.
Cyberpower PFC-sarja taitaisi olla halvin siniaalto-UPS.
Tuotehaku | Hinta.fi
Tiedä millä niiden hintaa on painettu, ainakin akkukapasiteetti on niissä keskitasoa, mutta eipä se NAS toisaalta isoa tehoa syö.
(ja tuskin niitä PC:täkään käytetään tuntien sähkökatkojen aikana...)

Oliko siis tarkoitus tulla NASsille vai mille?
 
Mulla on käytössä PCllä Eaton Ellipse ECO 1200, mutta sitä ei mainita tuolla Synologyn listassa.
Compatibility List | Synology Inc.
NASille tarkoitus olisi omansa hommata, koska se on aina päällä. Olisin laittanut sille tuon vanhan Eatonin ja ostanut PClle uuden, mutta tosiaan kun tuota Eatonia ei ole tuossa listassa, niin en tiedä tunnistaako tuo NASsi sitä. Smart-UPS ainakin listalta löytyy. APC Smart-UPS | Edullinen
Onhan tuossa modifioidun kanttiaallon UPSejakin.

Ellipse Eco 650 löytyy tuosta, niin 1200:en pätee varmasti sama toimivuus.
 
Tiedä noista sitten, nyt käytössä on ollut varmaan kohta 10v ajan APC back-ups eli se pienempi/halvempi malli ensin Redynas Duon kanssa, sen jälkeen seuraavassa "serverissä" HP DC7700 SFF ja nyt sama uudessa nas/server- koneessa.

Muutama sähkökatko on selvitty ja laajennuksen jälkeen silloinen serveri siirtyi käynnissä talon päästä toiseen ;)
Nyt on menossa muistaakseni kolmas akku.
 
Eipä olisi kannattanut sanoa mitään, nyt se sitten hajosi.
Pari päivää sitten sammui varoittamatta.
Akku kiinni tai ei väittää että akku on irti. Sisällä ei näyttänyt mitenkään vialliselta, en taida jaksaa kaivella vaan seuraavaksi pitää löytää korvaaja.
Ehkä pykälää parempi näytöllinen malli...
 
Ups- markkinoilla graalin malja on se jossa on kaikki kolme hyvän upsin ominaisuutta:

  1. Työn laatu
  2. Siniaalto
  3. Äänettömyys verkkovirroissa
Kaksi voit valita, mutta Eatonin tapauksessa tuuletittomista malleista ei siniaaltoa edes saa eikä Eaton muutenkaan tunne käsitettä "semipassiivinen". APC on taas ollut epäluotettava siitä asti kun ranskikset ostivat sen.
 
Ups- markkinoilla graalin malja on se jossa on kaikki kolme hyvän upsin ominaisuutta:

  1. Työn laatu
  2. Siniaalto
  3. Äänettömyys verkkovirroissa
Kaksi voit valita, mutta Eatonin tapauksessa tuuletittomista malleista ei siniaaltoa edes saa eikä Eaton muutenkaan tunne käsitettä "semipassiivinen". APC on taas ollut epäluotettava siitä asti kun ranskikset ostivat sen.
Eatonilta löytyy kyllä 5SC 500i, joka tuottaa siniaaltoa eikä ole tuuletinta. Tehoa on tosin vain 350 W. Hankin tuon äskettäin nassia, nucia ja Mac miniä varten ja niihin se riittää hyvin.

Tilasin ensin 5P 850i:n, mutta se piti palauttaa tuuletinmelun takia.
 
Eatonilta löytyy kyllä 5SC 500i, joka tuottaa siniaaltoa eikä ole tuuletinta. Tehoa on tosin vain 350 W. Hankin tuon äskettäin nassia, nucia ja Mac miniä varten ja niihin se riittää hyvin.

Tilasin ensin 5P 850i:n, mutta se piti palauttaa tuuletinmelun takia.

Niin taitaa olla. Ellipse Eco 1600 taitaa olla harvoja 1000W malleja Eatonilta jossa ei ole tuuletinta, mutta ei myöskään lcd-näyttöä tai siniaaltoakaan. Ilman siniaaltoa toisaalta koko kapasiteetin idea menee hukkaan jos esim kalliille pelikoneelle ei kärsi syöttää huonolaatuista sähköä pitkään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom