Puhuin bittivirran määrästä. Jopa tuo 1/10 aika yläkanttiin monessakin suoratoistopalvelussa. Applella muistaakseni parhaimmat taisi olla 640 tai 768Kbps luokkaa. Ei missään suoratoistossa ole lähellekään 5Mbps bittivirtaa audiolle, monissa edes koko striimi ole noin korkea.
Ei ainakaan minun tarvitse huudattaa kovalla kuullakseni eroja noiden välillä. Nimenomaan tuo pakkaamaton kuulostaa omaan korvaan ilmavammalta/laajemmalta.
Ei millään taajuuskorjaimella saa pakatusta paranneltua pakkaamatonta vastaavaa ääntä. Älä usko kaikkea mitä se AI sulle kertoo.
Ja minä säädöista. Aika vahvasti saa olla äänen säädöt pielessä jos ei normaalia pakattua ääntä pysty kuuntelemaan. Et ilmeisimmin katso mitään muuta kuin ostamiasi sarjoja ja elokuvia.
Kaikki telkkari ja striimipalvelu on pakattua ääntä.
Kun tuntuu olevan varmaa mielipidettä tarjolla, niin ajattelin että oletko oikeasti jotain tutkaillut. Eli et.
Itseäni ei häiritse, enkä kiinnitä siihen mitään huomiota. Eron tietysti huomaa jos oikein kuuntelee erikseen, mutta siihen ei ole ainakaan itselleni tarvetta, koska keskityn enemmän itse tapahtumaan kuin äänen ihmettelyyn.
Jos jotain huomattavaa eroa olisi, niin varmasti kiinnittäisin enemmän huomiota ja tekisin asialle jotain.
En siis ole väittänyt ettenkö eroa huomaisi. Ei se bittivirta mitään kiveenhakattua tarkoita. Vähemmälläkin pärjää.
Esim. tallentelemalla levyjä koneelle ja muokkaamalla niitä saa hyvän käsityksen mikä itselle riittää mihinkin eli näkeekö tai kuuleeko eroja missä kohtaa.
Tietysti eri asia jos on upottanut muutaman kymmentä/sataa tonnia kotiteatterin rakenteluun vähintään 120" näyttöineen, niin silloin varmaan vain paras on kyllin hyvää.
Normikäyttö on kuitenkin eri asia. Ja Apple TV 4K Infusella on siihen kätevyydessään mielestäni aivan loistava, vaikka siinä ei HD-äänien läpivientiä olekaan. Yhdellä kaukarilla pärjää koko hoidon kanssa.
Joku kysyi millaista laatua Applelta ostettu on niin esimerkin vuoksi:
Kwai-joen silta. Dolby Vision ja Dolby Atmos
Kuva average 25Mbps
Ääni 770kbps
Vertailun vuoksi
HBO Max One Battle After Another Dolby Vision Dolby Atmos
Kuva 21Mbps
Ääni 640kbps
4k UHD-levyltä
Dune Dolby Vision Dolby Atmos
Kuva 59,8Mbps
Ääni 3243 kb/s max. 5472 kb/s