- Liittynyt
- 02.03.2017
- Viestejä
- 623
Naulan kantaan. Nykyisellään hyvä bisnes heille, huonompi loppukäyttäjälle sekä verottajalle.Ja tuo laskelmasi tosiaan tässä yhteydessä kertoo esimerkillisesti sen, kuinka paljon tässä pyöräedussa se leasingfirma vetää välistä![]()
Kyllä nämä perusmuodollisuudet itse kukin edun nauttija tietänee, mutta kysymykseni oli enemmänkin "filosofinen", että milloin etu lakkaa olemasta etu ja muuttuu "eduksi" tai pikemminkin taakaksi. Se, että jokin palvelu/tuote tulee työsuhde-edun muodossa kalliimmaksi, kuin hankkia se sama palvelu/tuote suoraan itse, tekee edusta "edun" (tai taakan) ja romahduttaa sen kiinnostavuuden. Tämä veronalainen polkupyöräetu on loistava esimerkki tästä, kiitos pöhöttyneen liisausbisneksen.Etu tarkoittaa sitä, että saat osan palkasta jonain palveluna, tuotteena yms. Esimerkiksi työsuhdeautokin on etu, eli palkka koostuu silloin rahasta ja autosta, auton ollessa se etu. Edulle sitten määritellään verotusarvo ja siitä maksetaan vero.
Keskusteluissa tulee aina sekaannuksia, jos osa keskustelijoista ei ymmärrä mitä etu tarkoittaa.
Esimerkiksi tässä keskustelussa kun puhutaan pyöräedusta, niin se tarkoittaa ainoastaan sitä, että työntekijä saa osan palkasta rahana ja osan pyöränä. Sitten tämän lisäksi on erikseen verovapaus pyöräetuun 1200 €/vuodessa, mikä tarkoittaa sitä, että 1200 €:n verran vuodessa työntekijä voi saada pyöräetua verottomana. Mutta tuo verovapaus ei tässä yhteydessä ole se etu.
Viimeksi muokattu: