Työsuhdepyörä, työnantajan/verottajan lahja liikujalle vai huijaus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jamboa
  • Aloitettu Aloitettu
Ja tuo laskelmasi tosiaan tässä yhteydessä kertoo esimerkillisesti sen, kuinka paljon tässä pyöräedussa se leasingfirma vetää välistä :)
Naulan kantaan. Nykyisellään hyvä bisnes heille, huonompi loppukäyttäjälle sekä verottajalle.

Etu tarkoittaa sitä, että saat osan palkasta jonain palveluna, tuotteena yms. Esimerkiksi työsuhdeautokin on etu, eli palkka koostuu silloin rahasta ja autosta, auton ollessa se etu. Edulle sitten määritellään verotusarvo ja siitä maksetaan vero.

Keskusteluissa tulee aina sekaannuksia, jos osa keskustelijoista ei ymmärrä mitä etu tarkoittaa.

Esimerkiksi tässä keskustelussa kun puhutaan pyöräedusta, niin se tarkoittaa ainoastaan sitä, että työntekijä saa osan palkasta rahana ja osan pyöränä. Sitten tämän lisäksi on erikseen verovapaus pyöräetuun 1200 €/vuodessa, mikä tarkoittaa sitä, että 1200 €:n verran vuodessa työntekijä voi saada pyöräetua verottomana. Mutta tuo verovapaus ei tässä yhteydessä ole se etu.
Kyllä nämä perusmuodollisuudet itse kukin edun nauttija tietänee, mutta kysymykseni oli enemmänkin "filosofinen", että milloin etu lakkaa olemasta etu ja muuttuu "eduksi" tai pikemminkin taakaksi. Se, että jokin palvelu/tuote tulee työsuhde-edun muodossa kalliimmaksi, kuin hankkia se sama palvelu/tuote suoraan itse, tekee edusta "edun" (tai taakan) ja romahduttaa sen kiinnostavuuden. Tämä veronalainen polkupyöräetu on loistava esimerkki tästä, kiitos pöhöttyneen liisausbisneksen.
 
Viimeksi muokattu:
Etu tarkoittaa sitä, että saat osan palkasta jonain palveluna, tuotteena yms. Esimerkiksi työsuhdeautokin on etu, eli palkka koostuu silloin rahasta ja autosta, auton ollessa se etu. Edulle sitten määritellään verotusarvo ja siitä maksetaan vero.

Keskusteluissa tulee aina sekaannuksia, jos osa keskustelijoista ei ymmärrä mitä etu tarkoittaa.

Esimerkiksi tässä keskustelussa kun puhutaan pyöräedusta, niin se tarkoittaa ainoastaan sitä, että työntekijä saa osan palkasta rahana ja osan pyöränä. Sitten tämän lisäksi on erikseen verovapaus pyöräetuun 1200 €/vuodessa, mikä tarkoittaa sitä, että 1200 €:n verran vuodessa työntekijä voi saada pyöräetua verottomana. Mutta tuo verovapaus ei tässä yhteydessä ole se etu.
Kuinka moni yritys Suomessa oikeasti antaa palkanpäälisenä tuon pyöräedun? Ei autoetuakaan anneta aina puhtaasti palkanpäällisenä, ainakaan niissä isoissa yrityksissä mistä itse sitä olen kartoittanut. Verotusarvo toki tulee suoraan palkan päälle( jos esimerkiksi kuukausitulo on 4 000 euroa ja verotusarvo on 600 euroa, maksetaan tästä osuudesta se vero, joka on usein 0.5- 1 % korkeampi kuin ilman atuoetua olisi ollut, tässä tapauksessa noin 35 %, eli 210 euroa) mutta esimerkiksi meillä työntekijä maksaa myös osan kuukausimaksusta( esim em 600 euron verotusarvoisen auton kuukausileasingmaksu voisi olla vaikka 1 000 euroa, josta työntekijä firman politiikasta riippuen maksaa osan, meillä minä maksan 50 %). Pyöräetu meillä vähennetään bruttopalkasta, ei lisätä palkan päälle, joten se tulee huomattavan kalliiksi. Veroedulla se olisi vähentänyt suoraan maksettavaa veroa, eli se hyöty olisi ollut laskettavissaoleva, ei kuitenkaan välttämättä - tai edes todennäköisesti - voitollinen.

Mikäli se tuliee palkanpäällisenä, on se tietenkin edelleen etu ja työntekijä maksaa satasen sijaan vain noin 50 euroa kuussa siitä pyörästä mutta muuten hän maksaa siitä sen saman satasen minkä hänelta veloitetaan sisältäen kaiken ylimääräisen mitä leasingyritys veloittaa, kuten vakuutuksen.

Puhelinetu tulee yleisesti palkanpäälle ja sitä voitaneen pitää etuna.
 
Etu on ehkä väärä sana kuvaamaan tätä hankintatapaa.

Kuinka moni yritys Suomessa oikeasti antaa palkanpäälisenä tuon pyöräedun? Ei autoetuakaan anneta aina puhtaasti palkanpäällisenä, ainakaan niissä isoissa yrityksissä mistä itse sitä olen kartoittanut

Juu, etu on tässä yhteydessä se ihan virallinen termi. Siitä, onko se hyvä ja kuvaava sana, voidaan sitten olla montaa mieltä.

Olin minäkin aikoinani töissä firmassa, jonka autoetu oli sellainen, että auton koko leasingvuokra vähennettiin työntekijän palkasta. Yllättäen ei työntekijöillä ollut kiinnostusta tällaiseen autoetuun :)

Naulan kantaan. Nykyisellään hyvä bisnes heille, huonompi loppukäyttäjälle sekä verottajalle.

Minä olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että tämä pyöräedun verovapaus on suurimmaksi osaksi verorahojen siirtoa pyöräfirmoille, koska tuosta alennetusta verosta suurempi hyöty valuu pyöräfirmoille kuin itse pyöräedusta nauttivalle työntekijälle.

Mutta toisaalta sama argumentti voitaisiin esittää myös sähköautoetua kohtaan, sillä sähköautolla ajelevat työsuhdeautoilijat saavat jopa 170 euron verovapauden per kuukausi.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta toisaalta sama argumentti voitaisiin esittää myös sähköautoetua kohtaan, sillä sähköautolla ajelevat työsuhdeautoilijat saavat jopa 170 euron verovapauden per kuukausi.
Totta, mutta toisaalta se on se syy miksi täyssähköauton liisaus on tällä hetkellä halvempaa kuin sen suoraosto, ainakaan lainalla. Edellisellä liisauskerralla disukka maksoi lopulta huomattavasti enemmän kuin mitä ostaminen olisi maksanut, joten yleisesti ottaen minkäänlaisella liisauksella ei ole mitään rahallista järkeä ( poislukien em sähköautot, ml. täyssähköautot).

Muoks. Sana rahallista jäi pois. Liisauksessa itsessään on paljon järkeä, jopa em disukan osalta.
 
Viimeksi muokattu:
Totta, mutta toisaalta se on se syy miksi täyssähköauton liisaus on tällä hetkellä halvempaa kuin sen suoraosto, ainakaan lainalla. Edellisellä liisauskerralla disukka maksoi lopulta huomattavasti enemmän kuin mitä ostaminen olisi maksanut, joten yleisesti ottaen minkäänlaisella liisauksella ei ole mitään järkeä ( poislukien em sähköautot, ml. täyssähköautot).
Vähän offtopik, mutta kyllä liisaukselle on paikkansa. Yksityisliisaus autoissa on välillä fiksua, vaikkei siihen mitään etuja saakaan.

Myös yritykset liisaavat laitteita ja koneita, ei tarvitse sitoa pääomaa tai ottaa lainaa.
 
Ote Etufillarin UKK:
Voinko palauttaa työsuhdepyöräni? "Pyörää ei voi palauttaa kesken vuokrakauden, mutta se voidaan siirtää toiselle käyttäjälle."


Ei kannata niellä kaikkea purematta. Korostin alle oleelliset sanat. Ja eikös tuo mainitsemasi lainaus koske tilannetta jossa tulee vain ostajan katumus, mutta työsuhde pysyy.

Työsuhteen päättymisestä taas on kerrottu eri kohdassa:

Työsuhteen päättymisen menettelytapa määritellään yrityksesi polkupyöräetupolitiikassa. Työsuhteen päättyessä pyörä voidaan esimerkiksi siirtää uuden työnantajan toi toisen palvelumme käyttäjän nimiin. Olethan välittömästi yhteydessä Etufillarin asiakaspalveluun, jos tiedät työsuhteesi päättyvän pian. Menettelytavat työsuhteen päättyessä ovat lähtökohtaisesti:

Työntekijä voi lunastaa pyörän itselleen
Työntekijä voi siirtää pyörän toisen työntekijän nimiin
Työntekijä voi siirtää pyörän työkaverilleen
Työntekijä voi välittää pyörän eteenpäin toiselle työntekijälle Etufillarin välityspalvelun kautta
Pyörän välitys eteenpäin toiselle työntekijälle Etufillarin välityspalvelun kautta. Huomaathan, että työnantajakohtainen ohjeistus löytyy vain omasta polkupyöräetupolitiikastasi.

Etufillari yrittää tuossa todennäköisesti vain pitää kiinni bisneksestään eikä halua paljastaa sitä, että siinä kohtaa jos työsuhde päättyy niin aika vaikea on irtisanottua työntekijää laittaa maksajaksi.

Yleisesti kuitenkin työntekijän velvollisuudet työnantajaa kohtaan päättyy siinä vaiheessa kun työsuhde päättyy ja pyörähän on työnantajan omistama, työntekijän käyttöön luovuttama esine.

Haluaisin kyllä nähdä oikean esimerkin työsuhdepyöräohjeesta jostain yrityksestä, jossa pakkolunastutetaan pyörä työntekijälle työsuhteen päättyessä. Oma irtisanoutuminen toki saattaa aiheuttaa velvoitteita eri tavalla mitä irtisanominen.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Ei kannata niellä kaikkea purematta. Korostin alle oleelliset sanat.



Etufillari yrittää tuossa todennäköisesti vain pitää kiinni bisneksestään eikä halua paljastaa sitä, että siinä kohtaa jos työsuhde päättyy niin aika vaikea on irtisanottua työntekijää laittaa maksajaksi.

Yleisesti kuitenkin työntekijän velvollisuudet työnantajaa kohtaan päättyy siinä vaiheessa kun työsuhde päättyy ja pyörähän on työnantajan omistama, työntekijän käyttöön luovuttama esine.

Haluaisin kyllä nähdä oikean esimerkin työsuhdepyöräohjeesta jostain yrityksestä, jossa pakkolunastutetaan pyörä työntekijälle työsuhteen päättyessä. Oma irtisanoutuminen toki saattaa aiheuttaa velvoitteita eri tavalla mitä irtisanominen.
Mä lähdin eropaketilla (eli irtisanouduin itse) vuoden alusta ja ehtojen mukaan mun ois pitänyt maksaa 30% jäljelläolevasta summasta, eli n.900€. No firma ton kuitenkin maksoi. Lunastin sitten liikkeestä pyörän halvalla…
 
Mä lähdin eropaketilla (eli irtisanouduin itse) vuoden alusta ja ehtojen mukaan mun ois pitänyt maksaa 30% jäljelläolevasta summasta, eli n.900€. No firma ton kuitenkin maksoi. Lunastin sitten liikkeestä pyörän halvalla…
Autoleasauksen puolella on tullut( ja muistelisin polkupyörienkin osalta niin lukeneenin mutta en ole varma), että jos eräissä yrityksissä työntekijän lähtiessä firmasta ei liisaaja löydä liisaukselle uutta ottajaa, joutuu hän maksamaan osan loppuleasaushinnasta tai lunastamaan auton.

Eli käytännöt vaihtelevat, meillä ne menevät autopooliin eikä irtisanottu tai lähtevä joudu maksamaan mitään ylimääräistä.
 
Autoleasauksen puolella on tullut( ja muistelisin polkupyörienkin osalta niin lukeneenin mutta en ole varma), että jos eräissä yrityksissä työntekijän lähtiessä firmasta ei liisaaja löydä liisaukselle uutta ottajaa, joutuu hän maksamaan osan loppuleasaushinnasta tai lunastamaan auton.

Eli käytännöt vaihtelevat, meillä ne menevät autopooliin eikä irtisanottu tai lähtevä joudu maksamaan mitään ylimääräistä.
No ei todellakaa ole autojen kanssa näin. Kysyin asiasta TEKin lakimieheltä ja sanoi yhden kerran urallaan nähneensä tällaisen tapauksen. Siinäkin oli kyse johtajasopimuksesta, eikä mistään rivityöntekijäatä.

Sopparissa toki voi lukea mitä vain, mutta onko se pitävää, jos riitauttaa?
 
No ei todellakaa ole autojen kanssa näin. Kysyin asiasta TEKin lakimieheltä ja sanoi yhden kerran urallaan nähneensä tällaisen tapauksen. Siinäkin oli kyse johtajasopimuksesta, eikä mistään rivityöntekijäatä.

Sopparissa toki voi lukea mitä vain, mutta onko se pitävää, jos riitauttaa?
Hyvä jos ei ole näin. Meillä ei ole niin mutta laki ei siihen ota kantaa ja en ala epäillä kaikkea kirjoitettua, vaikka en totenakaan kaikkea ota.
 
Mikähän se ”etu” mahtaa tässä olla, jos/kun tuo verovapaus poistuu? Tällä verotettavalla ”edulla” hankittava pyörä kun tulee merkittävästi kalliimmaksi kuin ostamalla sama pyörä lainarahalla suoraan liikkeestä. Esimerkiksi oma kulkineeni maksoi varusteineen 3600 euroa ja sen leasingsopimuksen pituus on 42 kk. Verotettavana ”etuna” pyörälle tulisi siis hintaa 42*100 + 0,05*3600 = 4380 euroa, kun huomioidaan pyörän 5 % lunastushinta sopimuskauden päätteeksi.
Ja tuo laskelmasi tosiaan tässä yhteydessä kertoo esimerkillisesti sen, kuinka paljon tässä pyöräedussa se leasingfirma vetää välistä :)

Ja tuohon laskelmaan pitää laskea vielä lisäksi yrityksen maksama kuukausittainen lisäsumma, joka on ainakin Gobybikella 15€/kk. Eli tuo lisäämällä 3600 euron polkupyörästä maksetaan kokonaisuudessaan välittäjälle 5010 euroa.:oops:

Juu, kyllä se 40% romahdus pyörien myynnissä on varmasti sen arvoinen että muutama firma tekee katetta, pyöräliikkeiden liikevaihto kasvaa, ihmiset käyttävät pyöriä enemmän liikkumiseen ja autoilu vähenee.

Kun tunteella johdetaan niin päin persettähän se menee.

Luuletko ihan oikeasti, että polkupyöräkaupan volyymi putoaa 40% tästä ikuisuuteen? :rolleyes: Tottakai se on selvää, että kauppa on hetkellisesti alhaalla muutoksen takia. Toki näillä polkupyöräoperaattoreilla on kova tarve mainostaa tuota asiaa, että rahasampo ei katoaisi kokonaan alta.

Only in Finland. Meillä täällä kerta toisensa jälkeen keksitään mitä ihmeellisempiä himmeleitä. :( Toisesta ketjusta voi lukea esim. Lakea asuntohimmelin kohtalosta.
 
Ja tuohon laskelmaan pitää laskea vielä lisäksi yrityksen maksama kuukausittainen lisäsumma, joka on ainakin Gobybikella 15€/kk. Eli tuo lisäämällä 3600 euron polkupyörästä maksetaan kokonaisuudessaan välittäjälle 5010 euroa.:oops:



Luuletko ihan oikeasti, että polkupyöräkaupan volyymi putoaa 40% tästä ikuisuuteen? :rolleyes: Tottakai se on selvää, että kauppa on hetkellisesti alhaalla muutoksen takia. Toki näillä polkupyöräoperaattoreilla on kova tarve mainostaa tuota asiaa, että rahasampo ei katoaisi kokonaan alta.

Only in Finland. Meillä täällä kerta toisensa jälkeen keksitään mitä ihmeellisempiä himmeleitä. :( Toisesta ketjusta voi lukea esim. Lakea asuntohimmelin kohtalosta.
No näitä on kyllä muuallakin.


Saksa
  • Työsuhdepyörät (JobRad) ovat erittäin suosittuja.
  • Työnantaja voi tarjota polkupyörän leasing-sopimuksella (3 vuotta) työntekijälle, joka maksaa sen bruttopalkastaan.
  • Verovähennys: Vain 0,25 % pyörän verotusarvosta lisätään verotettavaan tuloon kuukaudessa.
  • Soveltuu myös sähköpyöriin.

Alankomaat
  • Pyöräilyyn kannustetaan laajasti.
  • Työnantaja voi tarjota pyörän ja työntekijä maksaa sen bruttopalkastaan.
  • Uudessa mallissa verotusarvo on 7 % pyörän hinnasta vuodessa, joka lisätään työntekijän verotettavaan tuloon.
Belgia
  • Työsuhdepyörä on suosittu erityisesti työmatkaliikenteessä.
  • Verovapaa pyöräetu, jos sitä käytetään säännöllisesti työmatkoihin.
  • Lisäksi mahdollista saada verovapaa kilometrikorvaus pyörällä kuljetuista työmatkoista

Iso-Britannia
  • Cycle to Work Scheme: työntekijät voivat hankkia pyörän ja siihen liittyviä varusteita verovapaasti.
  • Maksu tapahtuu bruttopalkasta, mikä alentaa verotettavaa tuloa.
  • Soveltuu myös sähköpyöriin.

Ranska
  • Työnantaja voi maksaa verovapaata kilometrikorvausta pyörällä kuljetuista työmatkoista (indemnité kilométrique vélo).
  • Lisäksi tarjolla on tukia sähköpyörien ostoon tietyillä alueilla.

Yhdysvallat

  • Federal Bike Commuter Benefit oli aiemmin käytössä (20 USD/kk verovapaasti).
  • Trumpin verouudistus poisti sen vuonna 2017, mutta joissakin osavaltioissa ja kaupungeissa on omia tukimuotoja
 
No näitä on kyllä muuallakin.


Saksa
  • Työsuhdepyörät (JobRad) ovat erittäin suosittuja.
  • Työnantaja voi tarjota polkupyörän leasing-sopimuksella (3 vuotta) työntekijälle, joka maksaa sen bruttopalkastaan.
  • Verovähennys: Vain 0,25 % pyörän verotusarvosta lisätään verotettavaan tuloon kuukaudessa.
  • Soveltuu myös sähköpyöriin.

Alankomaat
  • Pyöräilyyn kannustetaan laajasti.
  • Työnantaja voi tarjota pyörän ja työntekijä maksaa sen bruttopalkastaan.
  • Uudessa mallissa verotusarvo on 7 % pyörän hinnasta vuodessa, joka lisätään työntekijän verotettavaan tuloon.
Belgia
  • Työsuhdepyörä on suosittu erityisesti työmatkaliikenteessä.
  • Verovapaa pyöräetu, jos sitä käytetään säännöllisesti työmatkoihin.
  • Lisäksi mahdollista saada verovapaa kilometrikorvaus pyörällä kuljetuista työmatkoista

Iso-Britannia
  • Cycle to Work Scheme: työntekijät voivat hankkia pyörän ja siihen liittyviä varusteita verovapaasti.
  • Maksu tapahtuu bruttopalkasta, mikä alentaa verotettavaa tuloa.
  • Soveltuu myös sähköpyöriin.

Ranska
  • Työnantaja voi maksaa verovapaata kilometrikorvausta pyörällä kuljetuista työmatkoista (indemnité kilométrique vélo).
  • Lisäksi tarjolla on tukia sähköpyörien ostoon tietyillä alueilla.

Yhdysvallat

  • Federal Bike Commuter Benefit oli aiemmin käytössä (20 USD/kk verovapaasti).
  • Trumpin verouudistus poisti sen vuonna 2017, mutta joissakin osavaltioissa ja kaupungeissa on omia tukimuotoja

Oisko sulla lähteet näihin?
 
No ei todellakaa ole autojen kanssa näin. Kysyin asiasta TEKin lakimieheltä ja sanoi yhden kerran urallaan nähneensä tällaisen tapauksen. Siinäkin oli kyse johtajasopimuksesta, eikä mistään rivityöntekijäatä.

Sopparissa toki voi lukea mitä vain, mutta onko se pitävää, jos riitauttaa?

Kyllä meilläkin oli ehdoissa niin, että jos työntekijä itse irtisanoutuu, niin joutuu joko maksamaan leasingsopimuksen purkamisesta koituvat kustannukset tai sitten siirtämään auton leasingsopimuksen omiin nimiinsä. Ja tämä siis ihan rivityöntekijöille.

Kukaan tuntemani työkaveri tosin ei tuota autoetua ottanut, joten ei koskaan päästy koeponnistamaan moista skenaariota :)
 
Nämä on ihan höpöhöpö puheita, että KAIKKI työsuhdepyörät ostetaan sieltä +4k€ hintaluokasta.
Kuka näitä höpöjä keksii?

Esimerkiksi jollekin lähi-/sairaanhoitajalle on iso paukku laittaa edes sitä 2k€ pyörään kerralla.
Sen takia tämä työsuhdepyöräetu on loistava. Saa mukavalla osamaksulla ostettua laadukkaan ja kestävän pyörän itselleen, millä taittaa työmatkaa. Samalla kunto ja terveys paranee.
Sekä työllistetään myös lukuisia suomalaisia töihin, myymään ja korjaamaan työsuhdepyöriä.

Ne lähi,- tai sairaanhoitajat on yleensä julkisella töissä, moniko hyvinvointialue tarjoaa pyöräetua? Vaikka pyöräedun kustannuksista ja vaivasta pääosa menee työntekijän (tai oikeastaan verottajan) piikkiin, niin palveluna se kuulostaa siltä ettei sitä yhdet paskimmat työnantajat, jotka laskee jopa pakollisissa koulutuksissa tarjottavan kahvin määrää ja säästää jostain hoitajan joulupuurosta ole valmiita tarjoamaan.

Toki jo itsessään on ehkä vähän loukkaavaa lähi,- tai sairaanhoitajia kohtaan, että oletat nimenomaan heidän olevan keskiluokasta sitä porukkaa jolla elämänhallinta niin heikossa kunnossa, että 2keur polkupyörä olisi mahdoton... En siis tiedä onko hoitajien taloudenhoito huonompaa kuin muiden verrokkien, mutta jo oletus siitä kuulostaa hiukan loukkaavalta.
 
Oisko sulla lähteet näihin?
Tässä nyt jotain.





 
Yleisesti kuitenkin työntekijän velvollisuudet työnantajaa kohtaan päättyy siinä vaiheessa kun työsuhde päättyy ja pyörähän on työnantajan omistama, työntekijän käyttöön luovuttama esine.
Autojen kohdalla sen verran omakohtaista kokemusta, että firmasta kun väkeä potkittiin pellolle, niin ne liising-autot jäivät firman pooliin odottelemaan (ainakin osittain) ja niiden liisaaminen olisi ollut luonnollisesti vielä edullisempaa kuin kokonaan uusien autojen valinta. Valikoima on toki tällöin aika rajallinen, mutta suht' uuteen autoon olisi päässyt edullisemmin kiinni. Ei niistä firman irtisanoessa mitään rasitetta työntekijöille tullut. En muista mitä ehdot olivat, jos itse olisi irtisanoutunut.
 
Ja tuohon laskelmaan pitää laskea vielä lisäksi yrityksen maksama kuukausittainen lisäsumma, joka on ainakin Gobybikella 15€/kk. Eli tuo lisäämällä 3600 euron polkupyörästä maksetaan kokonaisuudessaan välittäjälle 5010 euroa.:oops:

Luuletko ihan oikeasti, että polkupyöräkaupan volyymi putoaa 40% tästä ikuisuuteen? :rolleyes: Tottakai se on selvää, että kauppa on hetkellisesti alhaalla muutoksen takia. Toki näillä polkupyöräoperaattoreilla on kova tarve mainostaa tuota asiaa, että rahasampo ei katoaisi kokonaan alta.

Only in Finland. Meillä täällä kerta toisensa jälkeen keksitään mitä ihmeellisempiä himmeleitä. :( Toisesta ketjusta voi lukea esim. Lakea asuntohimmelin kohtalosta.
Onhan tässä nyt sekin, että kyllä polkupyröoperaattoreilla on ihan täysi mahdollisuus säilyttää bisness. Mikään pakko esimerkiksi ei ole enää jakaa tuota pyörää 100e/kk vähennyksiin, jakaa sen vaikka 8 vuodelle ja näin saadaan kk-kulu käyttäjälle pieneksi.

Otetaan esimerkki 3000e pyörä ja halutaan pyörälle 2000e tuotto sopimusajalta 96kk:
- Laskutetaan 15e/kk työnantajalta = 1150e
- 5% korko pyörän hankintahinnalle = 850e
- 39e/kk laskutus pyörän käyttäjältä

Edelleen puhutaan erittäin kannattavasta liiketoiminnasta ja etu säilyy kilpailukykyisenä. Tuohon voi sitten kylkeen rakentaa vain mitä, mutta toki tämä ei ole niin helppoa, kun katteita ei voi laskuttaa valtion piikkiin. Sitä en osaa arvioida, miten tämän saa kilpailukykyiseksi normaaliin osamaksukauppaan verrattuna, mutta kyllä sen pitäisi olla mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri näin. Polkupyöräedusta tulee jatkossa vastaava kuin leasing-autosta tai työsuhdepuhelimesta. Verotettava etuus.

Tosin työsuhdepuhelin on eri asia, siinä yleensä saa sen puhelimen sillä nimellisellä verotusarvolla eli kun verotusarvo on 20€/kk niin palkastakin niistetään vain 20€/kk ja työnantaja kustantaa sen oikean kustannuksen.

Kenelläkään olisi mitään sitä vastaan, että esim. 60€/kk hintaan saisi jonkun 2-3keur hintaisen pyörän alleen jonka voi sitten työnantajasta riippuen lunastaa 24-36kk päästä itselleen nimelliseen muutaman kympin hintaan.
 
Ne lähi,- tai sairaanhoitajat on yleensä julkisella töissä, moniko hyvinvointialue tarjoaa pyöräetua? Vaikka pyöräedun kustannuksista ja vaivasta pääosa menee työntekijän (tai oikeastaan verottajan) piikkiin, niin palveluna se kuulostaa siltä ettei sitä yhdet paskimmat työnantajat, jotka laskee jopa pakollisissa koulutuksissa tarjottavan kahvin määrää ja säästää jostain hoitajan joulupuurosta ole valmiita tarjoamaan.

Toki jo itsessään on ehkä vähän loukkaavaa lähi,- tai sairaanhoitajia kohtaan, että oletat nimenomaan heidän olevan keskiluokasta sitä porukkaa jolla elämänhallinta niin heikossa kunnossa, että 2keur polkupyörä olisi mahdoton... En siis tiedä onko hoitajien taloudenhoito huonompaa kuin muiden verrokkien, mutta jo oletus siitä kuulostaa hiukan loukkaavalta.
Todella moni tietääkseni. Useassa paikassa saavat myös täyden tyhy edun myös.
 
Todella moni tietääkseni. Useassa paikassa saavat myös täyden tyhy edun myös.

Ainakaan täällä meilläpäin (Etelä-Pohjanmaa) ei ole. Ja tyhytkin lähti ensimmäisten joukossa kun työntekijöiden etuja alettiin karsimaan, tyhyt ja muut edut oli silloin kuntayhtymien aikaan varsin hyvät (ei tokikaan pyöräetua) ja kun hyvinvointialue syntyi niin edut poistui about yhtä nopeasti kuin alkoi työpaikkojenkin passiivinen karsiminen.

Tuollaiset etujen karsimiset toki sivuseikka eikä päälimmäisenä mielessä, kun ekana vuonna ei edes palkat tulleet aina ajoissa ja niissä oli massiivisia laskuvirheitä, siinä kun duunarilla menee kaikki energia edes perusoikeuksiensa puolustamiseeen (palkan saanti) niin ei paljon edut pyöri mielessä eli nerokasta karsia ne silloin heti ekana vuonna.

Myöskään tuossa vieressä olevalla hyvinvointialueella (Pohjanmaa) ei ole pyöräetua, mutta joku pieni tyhy kyllä on.
 
Ei kannata niellä kaikkea purematta. Korostin alle oleelliset sanat. Ja eikös tuo mainitsemasi lainaus koske tilannetta jossa tulee vain ostajan katumus, mutta työsuhde pysyy.

Työsuhteen päättymisestä taas on kerrottu eri kohdassa:



Etufillari yrittää tuossa todennäköisesti vain pitää kiinni bisneksestään eikä halua paljastaa sitä, että siinä kohtaa jos työsuhde päättyy niin aika vaikea on irtisanottua työntekijää laittaa maksajaksi.

Yleisesti kuitenkin työntekijän velvollisuudet työnantajaa kohtaan päättyy siinä vaiheessa kun työsuhde päättyy ja pyörähän on työnantajan omistama, työntekijän käyttöön luovuttama esine.

Haluaisin kyllä nähdä oikean esimerkin työsuhdepyöräohjeesta jostain yrityksestä, jossa pakkolunastutetaan pyörä työntekijälle työsuhteen päättyessä. Oma irtisanoutuminen toki saattaa aiheuttaa velvoitteita eri tavalla mitä irtisanominen.
Meillä nyt toteutumia kummastakin.

Työntekijä irtisanoutui ja lunasti pyörän itselleen.
Työntekijöitä irtisanottiin ja pyörät jäivät työnantajalle käsiin. Työnantaja möi pyörät henkilökunnan arpajaisissa n. puoleen hintaan.
 
Olet ymmärtänyt verotusarvon väärin. Jos verotusarvo on 20 €/kk, niin ei silloin palkasta niistetä 20 €/kk.

Ei vaan työnantaja normaalisti vähentää bruttopalkasta juuri tuon verran. Ei ole kyse mistään väärin ymmärtämisestä, vaan käytännöstä jossa työnantaja käyttää juuri tuota verotusarvoa summana jonka vähentää palkasta jos työntekijä valitsee työsuhdepuhelimen.

Poislukien paikat, jossa se tulee palkan päälle, mutta ainakin omalla kohdalla nuo on kaikki olleet vapaaehtoisia ja sitten on vähennetty palkasta 20€
 
Luuletko ihan oikeasti, että polkupyöräkaupan volyymi putoaa 40% tästä ikuisuuteen? :rolleyes: Tottakai se on selvää, että kauppa on hetkellisesti alhaalla muutoksen takia. Toki näillä polkupyöräoperaattoreilla on kova tarve mainostaa tuota asiaa, että rahasampo ei katoaisi kokonaan alta.

Only in Finland. Meillä täällä kerta toisensa jälkeen keksitään mitä ihmeellisempiä himmeleitä. :( Toisesta ketjusta voi lukea esim. Lakea asuntohimmelin kohtalosta.

Ei tietenkään ikuisesti, mutta erittäin pitkään (sanotaan 2-3 vuotta ainakin). Luottamusta ei tule todellakaan takaisin nopeasti (johtuen kohtuuttomasta aikataulusta edun peruuttamiseen) ja täten se pyöräkauppa ei piristy kovinkaan nopeasti.

Valtiolle ko. himmeli on ollut nimen omaan erittäin kannattava. Sen lisäksi että rahallinen kustannus on ollut marginaalinen (johtuen lisääntyneestä kysynnästä) se on myös suoraan vaikuttanut pyöräilyn lisääntymiseen ja autoilun vähentämiseen. Jotka kaikki ovat työhyvinvoinnin lisäksi juuri niitä päämääriä mihin edulla on pyritty (eikä niinkään suoraan taloudelliseen +-0 tulokseen).
 
Ei vaan työnantaja normaalisti vähentää bruttopalkasta juuri tuon verran. Ei ole kyse mistään väärin ymmärtämisestä, vaan käytännöstä jossa työnantaja käyttää juuri tuota verotusarvoa summana jonka vähentää palkasta jos työntekijä valitsee työsuhdepuhelimen.

Poislukien paikat, jossa se tulee palkan päälle, mutta ainakin omalla kohdalla nuo on kaikki olleet vapaaehtoisia ja sitten on vähennetty palkasta 20€

Ok, tuo oli uutta. En ole koskaan aiemmin kuullut että mikään työnantaja vähentäisi puhelinetua palkasta.

Luottamusta ei tule todellakaan takaisin nopeasti (johtuen kohtuuttomasta aikataulusta edun peruuttamiseen)

Kohtuutonta tai ei, mutta ihan samalla tavallahan vuoden 2024 alussa työsuhdeautojen verotusarvoja korotettiin ns. lennosta ja ne joilla oli työsuhdeauton leasingsoppari päällä, joutuivat maksamaan siitä eteenpäin korotettua verotusarvoa. Enkä kuullut että tuosta kukaan olisi purnannut.
 
Viimeksi muokattu:
Ok, tuo oli uutta. En ole koskaan aiemmin kuullut että mikään työnantaja vähentäisi puhelinetua palkasta.
Näemmä tämänkin suhteen eri työnantajilla on erilaiset käytännöt( tämä on itselläkin ensimmäinen kerta kun olen kenenkään kuullut faktana mainitsevan tällaisen käytännön). Yhdessäkään yrityksessä minkä itse tiedän tai minkä palveluksessa olen ollut ei ole tuota summaa vähennetty palkasta vaan ainoastaan lisätty verotusarvon verran bruttotuloihin verottajaa varten.
 
Puhelinedusta ei ole kokemusta, mutta pyöräedusta on ja meillä työntekijän bruttopalkasta vähennetään se leasing maksu kokonaan. Eli veroedun poistumisen jälkeen se vähennetään nettopalkasta.
 
Puhelinedusta ei ole kokemusta, mutta pyöräedusta on ja meillä työntekijän bruttopalkasta vähennetään se leasing maksu kokonaan. Eli veroedun poistumisen jälkeen se vähennetään nettopalkasta.

Ei kai sitä silti vähennetä nettopalkasta, vaan edelleen vähennetään bruttopalkasta, mutta palkkakuitille tulee samansuuruinen summa verotettavaa tuloa lisää, joten tuosta pyörän osuudesta maksetaan sitten jatkossa vero.
 
Ei kai sitä silti vähennetä nettopalkasta, vaan edelleen vähennetään bruttopalkasta, mutta palkkakuitille tulee samansuuruinen summa verotettavaa tuloa lisää, joten tuosta pyörän osuudesta maksetaan sitten jatkossa vero.
Nimenomaan näin veroetuaikaan vähennys tehdään bruttopalkasta ja näin esimerkiksi 4 100 kuukausiansioilla verotetaan 4 000 euroa verotuksessa( ja eläkettä kertyy 4 100 eurosta).
Nyt kun veroetu poistuu, ei ole politiikkaa vielä muodostettu varmaan missään yrityksessä miten tämän kanssa tiedotteissa toimitaan mutta oletettavaa on, että se vähennys tehdään paperilla nettotuloista sillä mikäli se kustannus otettaisiin bruttotuloista, pitäisi se silti ilmoittaa verottajalle, joten 4 100 eurosta menisi veroa( 35 %) noin 1 400 euroa ja se 100 euron menoerän jälkeen käteen jää 2 600 euroa( 4 100- 100- 1 400).
Jos se otetaan nettotuloista, jää käteen ihan yhtä paljon( 4 100- 1 400- 100). Se, miksi se teknisesti otetaan nettotuloista on selkeys.
 
Ei palkanlaskenta tässä muutu mitenkään, pyörä näkyy etuna palkassa ja jos siitä jotain vähennyksiä tehdään (kuten yleensä tehdään), ne omanaan. Ainoa ero on se, että nyt maksetaan verot myös tuosta edusta ja ennen ei maksettu, joten nettopalkka pienenee.
 
Nimenomaan näin veroetuaikaan vähennys tehdään bruttopalkasta ja näin esimerkiksi 4 100 kuukausiansioilla verotetaan 4 000 euroa verotuksessa( ja eläkettä kertyy 4 100 eurosta).
Nyt kun veroetu poistuu, ei ole politiikkaa vielä muodostettu varmaan missään yrityksessä miten tämän kanssa tiedotteissa toimitaan mutta oletettavaa on, että se vähennys tehdään paperilla nettotuloista sillä mikäli se kustannus otettaisiin bruttotuloista, pitäisi se silti ilmoittaa verottajalle, joten 4 100 eurosta menisi veroa( 35 %) noin 1 400 euroa ja se 100 euron menoerän jälkeen käteen jää 2 600 euroa( 4 100- 100- 1 400).
Jos se otetaan nettotuloista, jää käteen ihan yhtä paljon( 4 100- 1 400- 100). Se, miksi se teknisesti otetaan nettotuloista on selkeys.
Ja pitäö muistaa, että joissain firmoissa pyöräedun saa myös palkan päälle, eli bruttopalkka on noussut pyöräedun verran. Tuollaisilla henkilöillä on tuskin kovin isoa vaikutusta tällä muutoksella
 
Only in Finland. Meillä täällä kerta toisensa jälkeen keksitään mitä ihmeellisempiä himmeleitä. :( Toisesta ketjusta voi lukea esim. Lakea asuntohimmelin kohtalosta.
Nämä on kovia yhden hengen think tank:ja kun voi globaalin tilannekuvan pudottaa tollee arkisesti.

Miten tämä isosti eroaa autojen leasingistä?
 
Ja pitäö muistaa, että joissain firmoissa pyöräedun saa myös palkan päälle, eli bruttopalkka on noussut pyöräedun verran. Tuollaisilla henkilöillä on tuskin kovin isoa vaikutusta tällä muutoksella
Se ero on pyöreästi 60 euroa, eli ennen sai koko satasen ilmaiseksi ja nyt saavat veron verran vähemmän( jos nyt ajattelin oikein)
 
Miten tämä isosti eroaa autojen leasingistä?

Pienellä otannalla väittäisin, että "yleensä" siinä bruttopalkassa autoedun tapauksessa se arvostetaan verotusarvon verran (joka taas varsinkin sähköauton tapauksessa on halvempaa kuin autoilu olisi samalla autolla omalla rahalla).

Eli väitän että useimmiten duunari ei joudu maksamaan sitä oikeaa leasinghintaa siitä autosta (sillä jos joutuisi, ei se kannattaisi), pyöräedussa se leasinghinta on kokonaan työntekijän vastuulla.
 
Nyt kun veroetu poistuu, ei ole politiikkaa vielä muodostettu varmaan missään yrityksessä miten tämän kanssa tiedotteissa toimitaan
Ei se vaadi mitään erityisiä toimenpiteitä. Etu näkyy palkassa kuten ennenkin ja vähennetään bruttopalkasta kuten ennenkin. Ainoa asia mikä muuttuu on se, että tuosta edusta peritään jatkossa vero.

Se ero on pyöreästi 60 euroa, eli ennen sai koko satasen ilmaiseksi ja nyt saavat veron verran vähemmän( jos nyt ajattelin oikein)

Ei sentään kokonaan ilmaiseksi, vaan siitä satasesta maksetaan kuitenkin työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksu, eli noin 8 %
 
Viimeksi muokattu:
Ei kannata niellä kaikkea purematta. Korostin alle oleelliset sanat. Ja eikös tuo mainitsemasi lainaus koske tilannetta jossa tulee vain ostajan katumus, mutta työsuhde pysyy.
Jos palveluntarjoaja noin tilanteen esitteli työsuhteen päättyessä ja työnantajakaan ei ottanut kantaa, niin helpompi olla tekemättä sopimusta, kuin lähteä riitauttamaan ainoastaan verovapauden vuoksi. Varsinkaan jos ei ole lakimiestuttuja. Huono myyntimies kyllä, sai peloteltua aika monet diilistä pois, mutta eipä se omaan pyöräilyyn vaikuttanut. Tai nythän se voi jopa vaikuttaa, jos ennustetuista konkursseista alkaa tulemaan tarjolle edullisia pyöriä.
 
Ja pitäö muistaa, että joissain firmoissa pyöräedun saa myös palkan päälle, eli bruttopalkka on noussut pyöräedun verran. Tuollaisilla henkilöillä on tuskin kovin isoa vaikutusta tällä muutoksella
Meillä taitas olla juuri nuin. Palkkakuitisss näkyy -100€ brutto tuloon, mutta sitten erillinen +100e "työsuhdepyörä" rivi. Tuota joskus kyselin alkuun hrltä kun ei oltu kerrottu että näin olisi ja kukaan ei oikein osannut vastata, mutta näin se ois tulkittava.
 
Meillä taitas olla juuri nuin. Palkkakuitisss näkyy -100€ brutto tuloon, mutta sitten erillinen +100e "työsuhdepyörä" rivi. Tuota joskus kyselin alkuun hrltä kun ei oltu kerrottu että näin olisi ja kukaan ei oikein osannut vastata, mutta näin se ois tulkittava.

Tämä ei ole palkan päälle, vaan teillä pyöräetu vähennetään palkasta.

Jos pyöräetu tulisi palkan päälle, niin silloin palkkakuitissa näkyisi vain tuo +100 € työsuhdepyörästä, mutta ei olisi mitään -100 €. Ja tuo +100 € ei ole rahaa, vaan sillä merkitään pyöräedun arvo, eli se ei tarkoita sitä, että rahaa tulisi +100 €.
 
Tämä ei ole palkan päälle, vaan teillä pyöräetu vähennetään palkasta.

Jos pyöräetu tulisi palkan päälle, niin silloin palkkakuitissa näkyisi vain tuo +100 € työsuhdepyörästä, mutta ei olisi mitään -100 €. Ja tuo +100 € ei ole rahaa, vaan sillä merkitään pyöräedun arvo, eli se ei tarkoita sitä, että rahaa tulisi +100 €.
Nyt en ihan ymmärrä.
Täällä on rahapalkka vaikka 3000€ ja siitä -100€ jolloin brutto on 2900€.

Jos siinä välissä olisi vielä +100€ niin bruttoa jäisi sen 3000€.
 
Nyt en ihan ymmärrä.
Täällä on rahapalkka vaikka 3000€ ja siitä -100€ jolloin brutto on 2900€.

Jos siinä välissä olisi vielä +100€ niin bruttoa jäisi sen 3000€.
Kyllä mulla ja vaimolla on molemmilla just tolleen +-100 (101,20€ veromuutoksen jälkeen).

Eli kahtena rivinä palkkanauhassa ja 100% varmasti ei ole palkan päälle.

Edit. Autoetu mulla oli palkan päälle ja se oli vain kertaalleen palkknauhassa.

IMG_7306.jpeg
 
Nyt en ihan ymmärrä.
Täällä on rahapalkka vaikka 3000€ ja siitä -100€ jolloin brutto on 2900€.

Jos siinä välissä olisi vielä +100€ niin bruttoa jäisi sen 3000€.

Juuri noin se menee. Mutta ei tuossa 3000 € brutossa ole kuitenkaan rahapalkkaa kuin 2900 €. Se, että palkkanauhalla näkyy se 100 € verotusarvoa, ei tarkoita että se olisi rahapalkkaa.

Esimerkiksi jollakin voi olla kuukausipalkka 4000 € brutto ja saa siihen sitten autoedun päälle ja auton verotusarvo on 1000 €.
Tällöin palkkakuitille näkyy:
Palkka 4000 €
Auto 1000 €

Eli verotettava tulo on 5000 € Mutta se 5000 € koostuu siis 4000 € rahasta ja 1000 € autosta. Ja maksettava veron määrä lasketaan tuosta 5000 €:sta, joka sitten vähennetään tuosta 4000 €:sta.
 
Pienellä otannalla väittäisin, että "yleensä" siinä bruttopalkassa autoedun tapauksessa se arvostetaan verotusarvon verran (joka taas varsinkin sähköauton tapauksessa on halvempaa kuin autoilu olisi samalla autolla omalla rahalla).

Eli väitän että useimmiten duunari ei joudu maksamaan sitä oikeaa leasinghintaa siitä autosta (sillä jos joutuisi, ei se kannattaisi), pyöräedussa se leasinghinta on kokonaan työntekijän vastuulla.
No väitän, että olet väärässä. Esimerkiksi Secton selvityksen mukaan lähes 80 prosentilla autoedun hyödyntäjistä on työsopimuksessaan kokonaispalkkamalli, jossa autoetu on osa kokonaispalkkaa eikä näin vaikuta lainkaan työntekijän verotettaviin kokonaistuloihin. Eli mikäli otat auton, niin se vähentää suoraan verotusarvon verran nettoa.
 
No väitän, että olet väärässä. Esimerkiksi Secton selvityksen mukaan lähes 80 prosentilla autoedun hyödyntäjistä on työsopimuksessaan kokonaispalkkamalli, jossa autoetu on osa kokonaispalkkaa eikä näin vaikuta lainkaan työntekijän verotettaviin kokonaistuloihin. Eli mikäli otat auton, niin se vähentää suoraan verotusarvon verran nettoa.
Verotusarvo on aivan eri kuin leasingvuokra. Mulla oli verotusarvo 1005€ ja auton leasingvuokra oli yli 1300€/kk.

Edit. Leasingvuokrahan nousee myös kilometrien mukaan. Verotusarvoon ei kilsat vaikuta.
 
Tämä on jo aika vahvaa off topicia mitä keskustellaan, joten viestit poistunee pian.

Käyttö- ja autoetuauton voi saada firmalta karkeasti neljällä tavalla:
1) palkan päälle pelkkä verotusarvo huomioiden( 5k€ tuloilla 1 k€ verotusarvo pienentää tuloja noin 520 euro)
2) osana palkkaa pelkkä verotusarvo huomioiden( auto ei vaikuta tuloihin)
3) palkan päälle verotusarvo ja osa/ kokonaan leasingarvo huomioiden( meillä täyssähköautolla 50 %; 5 k€ tuloilla 1 k€ verotusarvo pienentää ensin verotuloina 380 € ja vuokra, 1 300 euroa, lisäksi 650 euroa, eli yhteensä 1 000 euroa)
4) osana palkkaa ja leasingvuokrasta osa( em 1 000 euroa)
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
279 646
Viestejä
4 807 397
Jäsenet
77 973
Uusin jäsen
Acedith

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom