Työsuhdepyörä, työnantajan/verottajan lahja liikujalle vai huijaus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jamboa
  • Aloitettu Aloitettu
Juuri näin. Tutkimuksen tuloksen johtopäätös on sellainen kuin tutkimuksen tilaaja haluaa.. :)
Ahaa. Tutkimuksessa ei kuitenkaan tutkittu työmatkapyöräilyä, vaan työmatkoja ylipäätään. Mistä tutkimuksen tuloksista tai menetelmistä olet eri mieltä?
Minkälaista pyöräilyä puolustava agendaa väität Työterveyslaitoksella olevan?
 
Itseäni lähinnä ihmetyttää ettei jo pelkästään sitä ymmärretä paljonko pyörät säästävät sitä säilytystilaa verrattuna autoihin (siellä firman pihalla). Saa aika monta kertaa laajentaa telineitäkin kun ko. automäärä jää pois sieltä pihalta. Toimii toki liikenteen suhteenkin samalla tavalla. Pyöräilijöitä mahtuu aika monta samaan tilaan kuin autoja, meluhaitat, pölyhaitat ja tien rasitukset jäävät paljon pienemmiksi.

Tuntuu pyöräilijöitä vihaavilla usein unohtuvan näkökulmat koskien kansanterveyttä ja teiden ylläpitoa.

Kuinka paljon vähemmän tiestöä tuollainen 25kg polkypyörä vs auto kuluttaa?

Mistä te keksitte näitä juttuja? Ihmiset ei ymmärrä että pyörä vie vähemmän tilaa? Pyöräilijöitä vihaavat ihmiset? Se ettei kaikki täysin varauksetta kannata työsuhdepyöräedun verovähennystä ei tarkoita että heihin pätee mikä tahansa mielikuvitusjuttu mitä keksitte.
 
Näyttäisi tutkitun datan perusteella siltä, että työmatkapyöräilystä olisikin jotain marginaalista hyötyä.






Itse tutkimuksen voi lukea kokonaan täällä:
Pieniki hyöty sairaspoissaoloissa on oikeasti aika iso vaikutus monelle firmalle. Tuossa viikko sitten kun itse kävin töissä vapaapäivällä niin laskin että se maksoi työnantajalle reilu 900€ kokonaisuudessa. Se että jos vuodessa edes muutamat sairauspoissaolot vähenisi niin se olisi aika iso säästö etenki kun yleensä se on useampi päivä kun porukka soittaa "en pääse töihin kun olen kipeänä" ja sitten soitellaan kukas haluaisi isolla palkalla töihin
 
Eikös se ole todettu aika kattavasti tutkimuksissa, että säännöllinen liikunta parantaa vastustuskykyä merkittävästi. Tällä taas on oletettavasti jonkinlainen vaikutus sairauspoissaoloihin.

Sairauksien ehkäisyn hintaa on tietysti vaikea arvioida, mutta puhdas mutu sanoo että tässä pyöräedussa on saatu varsin pienellä rahallisella panostuksella ihan kohtuulliset hyödyt.

Toki olen itsekin sitä mieltä että operaattorit olisi voinut skipata välistävetäjinä, mutta toisaalta monen firman kannalta on myös ihan järkevää ulkoistaa se työsuhdepyöräasia jonnekin, eikä itse alkaa säätämään.

Paras ratkaisuhan toki olisi vaihtoehto, missä työsuhdepyörään ei tarvittaisi edes työsuhdetta, vaan se olisi enemmänkin kaikille suunnattu ja saatavilla, sillä tämä kansa läskiintyy todella huolestuttavaa vauhtia ja kaikki keinot tuon estämisessä kannattaa hyödyntää.
 
Ahaa. Tutkimuksessa ei kuitenkaan tutkittu työmatkapyöräilyä, vaan työmatkoja ylipäätään. Mistä tutkimuksen tuloksista tai menetelmistä olet eri mieltä?
Minkälaista pyöräilyä puolustava agendaa väität Työterveyslaitoksella olevan?

No jo lähtökohtaisesti tuon tutkimuksen johtopäätös "Työmatkapyöräilijä sairastaa vähemmän kuin liikkumaton" on ihan pöhkö. :rolleyes:

Jos tuon "pyöräily" tilalle laitetaan mikä tahansa liikuntaharrastus tai urheilulaji, niin tutkimuksen lopputulos on tietenkin han sama. "Jalkapalloa harrastava sairastaa vähemmän kuin liikkumaton" tai "hiihtoa harrastava sairastaa vähemmän kuin liikkumaton". :rolleyes:
 
No jo lähtökohtaisesti tuon tutkimuksen johtopäätös "Työmatkapyöräilijä sairastaa vähemmän kuin liikkumaton" on ihan pöhkö. :rolleyes:

Jos tuon "pyöräily" tilalle laitetaan mikä tahansa liikuntaharrastus tai urheilulaji, niin tutkimuksen lopputulos on tietenkin han sama. "Jalkapalloa harrastava sairastaa vähemmän kuin liikkumaton" tai "hiihtoa harrastava sairastaa vähemmän kuin liikkumaton". :rolleyes:

Mutta jalkapalloa harva harrastaa työmatkalla.
Pöhköä olisi ajatella, ettei metrossa istumisen vaihtamisella pyöräilyyn olisi terveydellisiä vaikutuksia.
 
No jo lähtökohtaisesti tuon tutkimuksen johtopäätös "Työmatkapyöräilijä sairastaa vähemmän kuin liikkumaton" on ihan pöhkö. :rolleyes:

Jos tuon "pyöräily" tilalle laitetaan mikä tahansa liikuntaharrastus tai urheilulaji, niin tutkimuksen lopputulos on tietenkin han sama. "Jalkapalloa harrastava sairastaa vähemmän kuin liikkumaton" tai "hiihtoa harrastava sairastaa vähemmän kuin liikkumaton". :rolleyes:
Eli et lukenut tutkimuksesta tasan mitään?
 
Paras ratkaisuhan toki olisi vaihtoehto, missä työsuhdepyörään ei tarvittaisi edes työsuhdetta, vaan se olisi enemmänkin kaikille suunnattu ja saatavilla, sillä tämä kansa läskiintyy todella huolestuttavaa vauhtia ja kaikki keinot tuon estämisessä kannattaa hyödyntää.
Tuo ratkaisu ei vaan olisi oikein toimiva ihan käytännön tasolla. Tuo kuitenki vähennetään palkasta ja sen takia on yksinkertainen toteuttaa. Jos taas kyseessä olisi kaikille tarjolla oleva asia niin tekisi vähän mielenkiintoisen esim tukien varassa elävän kohdalla
 
Kyllä on Suomi köyhä maa, kun ei sen asukkailla ole varaa edes 1500-2500€ sähköpyörää ostaa ilman, että valtio sitä avustaa :facepalm:
Tai sitten ihmiset tilaa suoraan verkosta ilman välikäsiä ja extra hintoja. Alkaa myös kiinapyörien taso olla sitä luokkaa että samalla rahalla saa aika paljon enemmän vastinetta.
 

Hyvältä näyttää :cool:
Hallitus perustelee ehdotusta taloudellisilla syillä. Poistamalla työsuhdepyörien verovapauden sekä kaavamaisen työhuonevähennyksen hallitus arvioi saavansa yhteensä noin 70 miljoonan euron lisäverotuotot.

Varmasti nettopositiivinen vaikutus. Oikein näkee jo nyt verokertymän.
 
No kunnon sähköpyörätekniikkaa saa vain isoilta merkeiltä Shimano/Bosch/Brose jne.
Juu, ei ne kaikki nyt idässä tehdä ja ymmärrän pointin mitä haet.

Shimano noista kaikista kiinalaisin ja niitä valmistetaan, japani, malesia, kiina, singapore, vain kokonpano puolassa.

Bosch saksalaisena ei valmista saksassa mitään, vain tuotekehityksen, mutta euroopasta on suurimman osan valmistus.

Brose taitaa olla ainut näistä joka on aidosti saksalainen ja kaikki tehdään myös saksassa.


Suurin kysymysmerkki itselle on akku ja sen tekniikka, esim Samsungin akkuja tehdään kiinassa, taiwanissa, malesiassa, vietnamissa ja unkarissa. Akkuhan se suurin riski sähköpyörissä on ja kuten luettu on, niin tietyillä merkeillä akuissa ne isoimmat murheet on.
 
Tai sitten ihmiset tilaa suoraan verkosta ilman välikäsiä ja extra hintoja. Alkaa myös kiinapyörien taso olla sitä luokkaa että samalla rahalla saa aika paljon enemmän vastinetta.

Pyörä on aika paljon muutakin kun ilmoitettu akkukapasiteetti ja väännöt. Pääseehän niillä kiinapyörillä kauppaan ja takasin mut sen kummempi harrastaminen rupeekin oleen aika tuskasta.
 
Mitä tarkoitetaan tässä yhteydessä "kiinapyörillä"?

Jotain aliexpressistä itse tilattuja tonnin täysjoustoja?

Verkkokauppa.comin GZR:iä?
Esim. Lankelsei pyöriä. Sielä alkaa olemaan jo todella laadukkana oloisia, vääntösensoreilla jne. Ei nyt niin laadukkaista osista palikat kuin puolet kalliimissa merkki vehkeissä, mutta sen verran käyttäjä ystävällisiä että onnistuu päivitys parempiin palikoihin halutessaan säästetyillä rahoilla ja jää vielä ylikin
 
Pyörä on aika paljon muutakin kun ilmoitettu akkukapasiteetti ja väännöt. Pääseehän niillä kiinapyörillä kauppaan ja takasin mut sen kummempi harrastaminen rupeekin oleen aika tuskasta.
Ehkä näin vielä pari vuotta sitten, mutta menny huimasti kehityksessä eteenpäin tässä ihan viimesen vuoden aikana nuo testien ja revikoiden perusteella. Yksi tälläinen itselle juuri tulossa niin pääsee testaamaan miten vertautuu nykyisiin shimano ep6/8 moottoreilla varusteltuihin vehkeisiin
 
Katselin juuri ihan samaa. Hintaa noilla vehkeillä on melkoisesti ja osat ns. oman talon kamaa". Vaihteisto on shimanon halvinta kuraa 7-lehtisine takapakkoineen, joten parempien osien vaihdosta tulee vaikea operaatio.
 
Katselin juuri ihan samaa. Hintaa noilla vehkeillä on melkoisesti ja osat ns. oman talon kamaa". Vaihteisto on shimanon halvinta kuraa 7-lehtisine takapakkoineen, joten parempien osien vaihdosta tulee vaikea operaatio.
Verrattuna eurooppa sähköpyöriin niin hintaa melko vähän verrattuna mielestäni ja nuiden käyttötarkoituksena itse lähinnä miellän että pääsee paikasta a->b nopeasti ja helposti. Eipä tollaseen tartte ton kummempia varustuksia, helppo ja halpa huoltaa. Lähes vituttaa tuossa omassa työmtka sähkömankelissa tuo 12 vaihteinen Shimano deore xt setti. Kalliit osat ja työläs hoitaa.
Rymyämiseen ja harraste hommiin sitten laitteet erikseen, mutta aihealueeseen liittyen veikkaan että suurin osa nimenomaan työmatka pyöräilyyn vehkeensä hankkinut, tai hankkisi.
 
Verrattuna eurooppa sähköpyöriin niin hintaa melko vähän verrattuna mielestäni ja nuiden käyttötarkoituksena itse lähinnä miellän että pääsee paikasta a->b nopeasti ja helposti. Eipä tollaseen tartte ton kummempia varustuksia, helppo ja halpa huoltaa. Lähes vituttaa tuossa omassa työmtka sähkömankelissa tuo 12 vaihteinen Shimano deore xt setti. Kalliit osat ja työläs hoitaa.
Rymyämiseen ja harraste hommiin sitten laitteet erikseen, mutta aihealueeseen liittyen veikkaan että suurin osa nimenomaan työmatka pyöräilyyn vehkeensä hankkinut, tai hankkisi.
No työmatkakäytössä shimanon ketju kestää sen 3-5tkm ja pakka saman. Ei siinä kauheasti tule hintaa kilometrille. Noiden kiinanpyörien osat ja huoltaminen tulee varmasti kalliimmaksi. Plus noi on käyttöominaisuuksiltaan muutenkin ns. ”Näkemättä paskaa”
 
Joo, voimansiirto ja jarrut halvinta kuraa, jousitukset sitä luokkaa että parempi olis kokonaan ilman, painaa kun synti ja geometriat taitaa olla luokkaa mitä nyt sattuu tulemaan:lol:

Edit. Ja tosiaan siitä laatu pyörästä saa tarvittaessa vielä myydessä rahaakin, noi saa viedä suoraan jätelavalle.
 
Ihmettelen tuota mentaliteettia suuresti, että fillarissa täytyisi aina olla se kaikesta kallein vaihteisto, moottori, rockshoxit ja hiilikuituvanteet ja ihan vielä siihen peruskäyttöön työmatka-ajoon asfaltille. Muuten saa kuulla ylläolevaa paskaa kun yhyy sun stemmi on 2cm liian pitkä ja satulakaan ei nouse napista.

Ei ole normaalia pistää fillariin 5k€ rahaa kiinni. Eri asia jos on edes jotain meriittejä mäkipyöräilystä edes jollakin kilpatasolla tai RedBull kustantaa vermeet. Mutta, että tavallinen keskituloinen palkansaaja raapii tuhansia ja taas tuhansia kasaan, että pääsee palstalle pätemään jostain vitun jousista kun satunnaisesti työmatkalla uskaltautuu koukkaamaan ojan tai nurmikon poikki. Sitten tätä hulluutta pitäisi vielä muka verovaroin meidän kaikkien tukea. No thanks, en käynyt allekirjoittamassa adressia.
 
Ei kukaan edelleenkään pakota ostamaan viiden tonnin fillaria (eikä tuki yllä edes tuonne asti, vaan pitää maksaa omasta pussista loppuosa).

Mutta se, että pyörä on suht laatuosista tehty ja huolto ja varaosat ovat läheltä helposti saatavana ovat jo yksinään jonkun arvoisia. Joku voisi jopa väittää että nykyinen(tai entinen) tapa auttoi enemmän taloutta kuin joku no-name temu-kiina -pyörien tilailu "halvemmalla".
 
Ei ole mikään pakko laittaa 5k€ saadakseen tunnetun valmistajan yleisesti käytössä olevilla standardoiduilla osilla tehdyn sähköpyörän, jossa polkemisavustus toimii sulavasti, jolla on jonkinlainen laadunvarmistus ja takuupolitiikka. Ja johon saa varaosia lähibiltemasta tai motonetistä.

Listahintoja voi toki hämmästellä sekä noissa kiinapyörissä, joissa on ohjehinnassa n. 100% liikaa ja legacy merkeillä joiden pyörien hinnasta yleensä lähtee tonni-pari pois alennusmyynneissä.

Mutta ei se tunnetun merkin pyörä välttämättä ole niin valtavasti kalliimpi kun asiaa tutkailee vähän kriittisemmin ja katsoo että mistä osista ne oikein on tehty.
 
Ihmettelen tuota mentaliteettia suuresti, että fillarissa täytyisi aina olla se kaikesta kallein vaihteisto, moottori, rockshoxit ja hiilikuituvanteet ja ihan vielä siihen peruskäyttöön työmatka-ajoon asfaltille. Muuten saa kuulla ylläolevaa paskaa kun yhyy sun stemmi on 2cm liian pitkä ja satulakaan ei nouse napista.

Ei ole normaalia pistää fillariin 5k€ rahaa kiinni. Eri asia jos on edes jotain meriittejä mäkipyöräilystä edes jollakin kilpatasolla tai RedBull kustantaa vermeet. Mutta, että tavallinen keskituloinen palkansaaja raapii tuhansia ja taas tuhansia kasaan, että pääsee palstalle pätemään jostain vitun jousista kun satunnaisesti työmatkalla uskaltautuu koukkaamaan ojan tai nurmikon poikki. Sitten tätä hulluutta pitäisi vielä muka verovaroin meidän kaikkien tukea. No thanks, en käynyt allekirjoittamassa adressia.

Jaa että pitää jonkinsortin meriittejä olla lajista ennenkö voi ostaa pyörän mikä siihen lajiin sopii? Järjetöntä on joo ostaa täysjousitettua maastopyörää pelkkään työmatka-ajoon mutta luulen että suurinosa niitä ostavista käy vapaa-ajalla myös maastossa, se ei onnistu jollain tonnin jätekasalla. Järjetöntä on myös ostaa tommosta lankeleisia työmatka-ajoon kun samaan rahaan saa ihan Suomesta hybridisähköpyöriä jotka sopii siihen tarkoitukseen tuhat kertaa paremmin.
 
Verrattuna eurooppa sähköpyöriin niin hintaa melko vähän verrattuna mielestäni ja nuiden käyttötarkoituksena itse lähinnä miellän että pääsee paikasta a->b nopeasti ja helposti. Eipä tollaseen tartte ton kummempia varustuksia, helppo ja halpa huoltaa. Lähes vituttaa tuossa omassa työmtka sähkömankelissa tuo 12 vaihteinen Shimano deore xt setti. Kalliit osat ja työläs hoitaa.
Rymyämiseen ja harraste hommiin sitten laitteet erikseen, mutta aihealueeseen liittyen veikkaan että suurin osa nimenomaan työmatka pyöräilyyn vehkeensä hankkinut, tai hankkisi.
Kaveri hankki juuri pojalleen "Eurooppa-sähköpyörän" hiilikuiturungolla, Rock-Shox Zeb-haarukalla ja Shimanon sähköillä 2100€ hintaan, joten siihen nähden kiinavehkeen hinta on ihan älytön. Katsoin tuolta, että täysjousitettu lankeleisi gt800 -sähkis maksaa 3699€(toki loppuunmyyty), jossa on merkin omat jousituskomponentit, nimettömät alumiinivanteet, nimettömät navat, yksi runkokoko(sopii ilmeisesti kaikille?), shimanon 12-vaihteinen voimansiirto ja kmc 7s -ketju!?. Kun tulee huollon aika, on kiva metsästää esim. jousituksen tiivisteitä, O-renkaita ja ties mitä muuta. Kaupasta saa toki uusia kunnollisia, mutta saako niitä edes tuohon kiinni, kun kiinalaiset osat ovat mitälienee standardia.
 
Minä en ihan ole ymmärtänyt miksi maasturin pitäisi olla hiilikuiturunkoinen. Yhdet lipat ja runko ottaa osuman kantoon, entinen runko.
 
Minä en ihan ole ymmärtänyt miksi maasturin pitäisi olla hiilikuiturunkoinen. Yhdet lipat ja runko ottaa osuman kantoon, entinen runko.
Ei todellakaan mene.

Hiilari on jopa alumiinista kestävämpi.





Hiilaria käytetään ihan endurossa ja DH:ssa ja ei noita saa oikein millään rikki.
 
Höpöhöpö. Älkää sekaantuko kiinanpyöriin. Jos ei ole varaa kunnolliseen, älä osta mitään. A
Riippuu toki vähän minkälaisesta kiinapyörästä puhutaan, nimittäin kyllä tuolta ihan laadukastakin saa tilattua, jos vain haluaa. Toki maksaa sitten vähän enemmän.


No kunnon sähköpyörätekniikkaa saa vain isoilta merkeiltä Shimano/Bosch/Brose jne.
Nykyään myös DJI, joka on kiinalainen merkki.
 
Tai sitten ihmiset tilaa suoraan verkosta ilman välikäsiä ja extra hintoja. Alkaa myös kiinapyörien taso olla sitä luokkaa että samalla rahalla saa aika paljon enemmän vastinetta.
Mitä ilman extrahintoja? Fillareiden hinnat on valmistajien osalta aika kiveen hakattuja eli ei tämä tuki ole käytännössä vaikuttanu hintoihin muuta kuin noilla ns kiinafillareilla. Laadukkaiden ja vanhojen merkkien fillareissa se hinta tulee ihan valmistajan taholta kuin alennuksetki. Eikä verkostakaan noita voi tilata ilman välikäsiä vaan siellä on euroopan tukkuri ja jälleenmyyjä ihan samalla tavalla
 
Mitä ilman extrahintoja? Fillareiden hinnat on valmistajien osalta aika kiveen hakattuja eli ei tämä tuki ole käytännössä vaikuttanu hintoihin muuta kuin noilla ns kiinafillareilla. Laadukkaiden ja vanhojen merkkien fillareissa se hinta tulee ihan valmistajan taholta kuin alennuksetki. Eikä verkostakaan noita voi tilata ilman välikäsiä vaan siellä on euroopan tukkuri ja jälleenmyyjä ihan samalla tavalla
Varmaan tarkoitettiin työsuhde-etupyörien välittäjiä, Vapaus, GBB, Fleetbike jne., joiden kuluihin iso osa veroedusta menee.
 
Riippuu toki vähän minkälaisesta kiinapyörästä puhutaan, nimittäin kyllä tuolta ihan laadukastakin saa tilattua, jos vain haluaa. Toki maksaa sitten vähän enemmän.



Nykyään myös DJI, joka on kiinalainen merkki.

Ja aika kaukana ollaan työsuhdepyörästä, kun aletaan jostain Aliexpressistä tms. Tilaamaan osia ja niistä pyörää kasaamaan (video 1).

Tai haalimaan laatuosia alennuksella Euroopasta + runko ja sähköosat Kiinasta (video 2).

Jälkimmäisestä tuli hyvä, mutta maksoikin liki 5te ja kasaaminen videon tekijän arviolta onnistuu 5% pyöräilijöistä (vaatii paljon taitoa ja työkaluja + ymmärrystä) ja tarjousten metsästystä.

Videon 1 pyörä nyt alkoi hajoamaan jo ekan päivän ajoilla + ei tohon saa mitään varaosia mistään ja jousitus muutenkin oli kuraa. Ja olen nähnyt liian monta videota hajonneista tangoista, stemmeistä, satulatolpista jne. Jotka on kiinasta tilattu. Oma turvallisuus on sen verran tärkeää, että ihan helpolla lähtisi tohon leikkiin. Koskaan et voi olla varma, mitä saat kun tuolta tilaat. Tottakai joukkoon mahtuu asiallistakin tavaraa, mutta kun ei voi olla varma.
 
Esim. Lankelsei pyöriä. Sielä alkaa olemaan jo todella laadukkana oloisia, vääntösensoreilla jne. Ei nyt niin laadukkaista osista palikat kuin puolet kalliimissa merkki vehkeissä, mutta sen verran käyttäjä ystävällisiä että onnistuu päivitys parempiin palikoihin halutessaan säästetyillä rahoilla ja jää vielä ylikin

En ikinä ostaisi Lankelsein pyörää, akuthan noissa syttyi yhdessä vaiheessa palamaan miten sattuu. Se että nämä painaa sen +35kg kertoo jo kaiken pyörästä.

Jos pakko saada edullinen pyörä millä paikasta a, paikkaan b, niin ostaisin bilteman pyörän, käyttää kuitenkin tunnettuja ja laadukkaita osia.
 
En ikinä ostaisi Lankelsein pyörää, akuthan noissa syttyi yhdessä vaiheessa palamaan miten sattuu. Se että nämä painaa sen +35kg kertoo jo kaiken pyörästä.

Jos pakko saada edullinen pyörä millä paikasta a, paikkaan b, niin ostaisin bilteman pyörän, käyttää kuitenkin tunnettuja ja laadukkaita osia.
En tiedä miten ennen asiat oli, mutta nythän nuissa taitaa olla järjestäen samsungin laadukkaat kennot akuissa.
Kukin ostaa itselleen mitä haluaa, mistä haluaa, mutta itse näen että tuollaisessa puhtaasti paikoista toisiin käytössä olevissa pyörissä akkukapasiteetti ja moottoriteho/vääntö on yksi isoimpia tekijöitä tuollaisessa laitteessa. Varsinkin jos pitää mitään kärryjä vetää perässä pitkiä matkoja. Myös jos tulee paljon kilometrejä pyörään nuo "inhouse" osat paljon halvempia ja muutenkin huoltokustannukset murto osia, verrattuna kalliisiin merkki sähköpyöriin. Toki oletuksena että itse osaa jotain tehdä.
Mitä väliä sillä pyörän painolla on, enpä itse nuita hirveesti mihinkään kantele tai nostele?
Tuollainen yksi laneklsei tulossa nyt testiin, katsotaan muuttuuko mielipide kun käytännössä kokenut tuon. Edelleen metsään, maastoon, oikeasti harrastamiseen en itsekkään tuolta ostaisi pyörää. Nuo taas sellaista toimintaa että hyvä olla vähän parempaa palikkaa pyörässä, mutta se onkin sitten ihan eri käyttötarkoitus se.
 
Ja aika kaukana ollaan työsuhdepyörästä, kun aletaan jostain Aliexpressistä tms. Tilaamaan osia ja niistä pyörää kasaamaan (video 1).

Tai haalimaan laatuosia alennuksella Euroopasta + runko ja sähköosat Kiinasta (video 2).

Jälkimmäisestä tuli hyvä, mutta maksoikin liki 5te ja kasaaminen videon tekijän arviolta onnistuu 5% pyöräilijöistä (vaatii paljon taitoa ja työkaluja + ymmärrystä) ja tarjousten metsästystä.

Videon 1 pyörä nyt alkoi hajoamaan jo ekan päivän ajoilla + ei tohon saa mitään varaosia mistään ja jousitus muutenkin oli kuraa. Ja olen nähnyt liian monta videota hajonneista tangoista, stemmeistä, satulatolpista jne. Jotka on kiinasta tilattu. Oma turvallisuus on sen verran tärkeää, että ihan helpolla lähtisi tohon leikkiin. Koskaan et voi olla varma, mitä saat kun tuolta tilaat. Tottakai joukkoon mahtuu asiallistakin tavaraa, mutta kun ei voi olla varma.
Näissä nyt kannattaa muistaa se, että joku mikä ei sovi sinulle, ei tarkoita sitä etteikö joku siitä voisi iloa saada.

Siitä olen samaa mieltä, että älkää nyt mistään Alista, tms. Lankelseita tilatko, kun markkinoilla on ihan hyviä muitakin pyöriä.

Puoliso ajelee tuollaisella kohta 10v vanhalla sähköpyörällä ihan tyytyväisenä ja mikään ylämäki tai vastatuuli ei haittaa menoa, tuokin on takanapa moottorilla, mutta silti siinä on momentintunnistus ja toimii hänen käytössään paremmin kuin hyvin. Akku tuossakin alkaa nyt olemaan entinen ja seuraajaa pitäisi alkaa etsimään seuraavalla kesälle.

Mielenkiinnolla odotan, että kestääkö seuraava pyörä 10v ja lähes 8tkm ongelmitta.

Näyttökuva 2025-06-10 095501.png
 
En tiedä miten ennen asiat oli, mutta nythän nuissa taitaa olla järjestäen samsungin laadukkaat kennot akuissa.
Kukin ostaa itselleen mitä haluaa, mistä haluaa, mutta itse näen että tuollaisessa puhtaasti paikoista toisiin käytössä olevissa pyörissä akkukapasiteetti ja moottoriteho/vääntö on yksi isoimpia tekijöitä tuollaisessa laitteessa. Varsinkin jos pitää mitään kärryjä vetää perässä pitkiä matkoja. Myös jos tulee paljon kilometrejä pyörään nuo "inhouse" osat paljon halvempia ja muutenkin huoltokustannukset murto osia, verrattuna kalliisiin merkki sähköpyöriin. Toki oletuksena että itse osaa jotain tehdä.
Mitä väliä sillä pyörän painolla on, enpä itse nuita hirveesti mihinkään kantele tai nostele?
Tuollainen yksi laneklsei tulossa nyt testiin, katsotaan muuttuuko mielipide kun käytännössä kokenut tuon. Edelleen metsään, maastoon, oikeasti harrastamiseen en itsekkään tuolta ostaisi pyörää. Nuo taas sellaista toimintaa että hyvä olla vähän parempaa palikkaa pyörässä, mutta se onkin sitten ihan eri käyttötarkoitus se.
Kaupungissa riittää ihan se 250w ja 40nm näin omasta kokemuksestani. Akun koko on se mikä helposti rajoittaa menoa, mutta toki jos haluaa ajaa sillä pyörällä kuin mopolla niin sitten ymmärrän tuollaisen mitä oikein mainostetaan että kulkee 50km/h.
 
No kyllä työsuhdepyörä silti on edulliseksi tullut (ennen tätä veromuutosta siis).

Edullisuus on niin suhteellista, kun se on kiinni palkasta (eli marginaaliverosta) ja siitä millaisen leasing firman kanssa työnantaja tehnyt sopimuksen. Omassa työpaikassa kyseessä on vapaus.io, lisäksi pyörissä hinnannousu on kyllä ollut kovempaa kuin inflaatio muuten tänä aikana.

Ja kaiken kruunaa se, ettei niitä halvimpia tarjouksia välttämättä ole ollut saatuvilla työsuhdepyörää ostaessa. Minulla on pari esimerkkiä tästä:

a) Paikallinen pyöräkauppias sanoi suoraan, ettei anna alennusta työsuhdepyörästä, mutta jos ostan omalla rahalla niin antaisi alennusta
b) Radbikes lopetteli omaa EU edustustaan ja haluamani pyörän olisi saanut 1000€ hintaan niiden nettikaupasta. Kysyin vapaudelta ja he ilmoittivat, että vain heidän silloisilta kumppaneilta voisi ko. pyörämallin tilata työsuhdepyöränä. Hintaa samalla pyörällä Suomikauppiaalta yli 2000€
c) XXL pisti hyvät kampanjahinnat omista merkeistään muutama vuosi sitten, tuolloin vapaus.io ei vielä sallinut pyörinen ostoa XXL:stä (nykyään XXL on vapauden kumppani, tuolloin ei ollut).

Mitenkään automaattisen edulliseksi se työsuhdepyörä ei kyllä tule ja niissäkin tapauksissa kun tulee "edulliseksi" syö ne leasing kulut hyvin paljon sitä edullisuutta.
 
Kaupungissa riittää ihan se 250w ja 40nm näin omasta kokemuksestani. Akun koko on se mikä helposti rajoittaa menoa, mutta toki jos haluaa ajaa sillä pyörällä kuin mopolla niin sitten ymmärrän tuollaisen mitä oikein mainostetaan että kulkee 50km/h.
Omasta kokemusta kärryä perässä vetäessä, huonossa kelissä/talvella tuo on vähän tuskasta. Ja nimenomaan kun ajaminen ympäri vuotista akun koon merkitys kasvaa koska pakkaset syö kapasiteetti melko reippaasti. Jos perässä ei mitään tarvitse vetää niin riittää helposti vähemmän ja nykyisellä omalla shimano ep8 moottorisella pyörällä ilman kuormaa perässä en ikinä käytä tehokkainta avustusta. Kuorman kanssa sitten kyllä.
Tuolla myös vaimon tarkoitus ajaa ja kuskata mukulaa ja hänellä sen verran huono pyöräilykunto ja mukavuuden halu erinäisistä syistä niin extra tehot ei haittaa ja hänelle sen pitää olla vaivatonta ja helppoa meno että suostuu hyppäämään satulaan.
Saahan nuo boschit, shimanot ja yamahatkin kulkemaan lähes tuon 50km/h jos niin haluaa, nuissa "kiina" pyörissä toki se ilmeisesti huomattavasti helpompi tehdä jos kokee että vauhtia tarvitsee lisää, mutta en ymmärrä tuossa sinun pointtiasi?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 429
Viestejä
4 802 745
Jäsenet
77 946
Uusin jäsen
raunoheponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom