Työsuhdepyörä, työnantajan/verottajan lahja liikujalle vai huijaus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jamboa
  • Aloitettu Aloitettu
Voitko enempää olla väärässä?

Sähköpyörä juuri saa sen sohvaperunankin liilkumaan.

Ehkä sen yhden tai kaksi kertaa, silloin kun ei ole kylmä tai huono ilma. Tai sada vettä. Sitten se jää.

Sohvaperuna on mukavuudenhaluinen.
 
Omakohtainen esimerkki pyörien kustannusten noususta ja siitä kuinka arvokkaassakin pyörässä on voitu säästää joissain osissa.

Orbea Terra H40 vm.2023, tänä keväänä kun aloin huoltaa huomasin, että takarenkaan laakerit on loppu. Samalla purkaessa kävi ilmi että vapaarattaan laakerit on kans vaihtokunnossa, polkimien laakerit myös. Takavanne on jotain ilmeisesti jotain halpaa kun sitä on saanut jo pariin otteeseen rihlata, eikä siihen ole valmistaja kehdannut laittaa yhtään mitään merkintöjä.
Vapaarattaan metsästystä ollut liikkeen toimesta, kestänyt jo pari viikkoa. Vähän epäilen että pitää ostaa kokonaan uusi keskiö taakse, että alkaa osia löytymään. Kun taas itse voimansiirron osat on tietenkin merkkijuttuja joita mainostetaan jo tuote-esitteessä, mukaan lukien ne muut kohdat jotka on saatu laatuosilla varustettua. Pyörä oli ostaessa tarjouksessa, n. 2.2ke ja sitten varusteet ja muut päälle oli lopullinen hinta sen 2.5ke. Ensikertalaisena oletin että tuolla hinnalla löytyy jo kauttaaltaa laadukkaista osista tehty pyörä, toki se takuuajan kesti.
 
Ehkä sen yhden tai kaksi kertaa, silloin kun ei ole kylmä tai huono ilma. Tai sada vettä. Sitten se jää.

Sohvaperuna on mukavuudenhaluinen.
No mulla on aika monta täysin toisenlaista esimerkkiä.

Oma vaimo kun 2020 hommasi sähkärin, niin sen jälkeen kilsoja tullut 1000-2000km vuoteen. Ihan hupiajoja. Ennen sitä kymmeniä vuosia käytännössä ilman pyöräilyä. 2016 osti hyvän luomupyörän, jolla ajoi 2016-2020 ehkä 200km yhteensä.

Sama appiukon kanssa. Sähkäri ollut kolme vuotta ja on säännöllisessä käytössä. Sitä ennen satunnaista ajoa luomulla.

Tai oma äitini. Ei ollut kymmeniin vuosiin pyöräillyt (ylipaino, polvet jne.). Nyt ajaa kesäisin säännöllisesti sähköpyörällä. Pyörä kulkee myös auton peräkoukussa mökille jne.
 
Mä ymmärrän sähköpyörät, itsekkin sellaista miettinyt mutta hinnat kauhistuttaa. Mä ymmärrän että laadukas sähkömoottori on parempi kuin halpa ja että se voi jopa olla deal breaker siihen tuleeko pyöräiltyä enemmän vai vähemmän.

Mutta mä en oikeasti ymmärrä että "normaalissa ajossa" jollain joustokeulan ominaisuuksilla on käytännössä mitään merkitystä 99%:lle käyttäjistä.

Sama jarrut ja vaihteet, perushyvät riittää ihan varmasti ylivoimaiselle enemmistölle näistä työmatkapyöräilijöistä eikä kenenkään pyöräharrastus kaadu esim siihen että jarrut ei ole parasta mahdollista.
 
Tämän pyöräedun voisi rajoittaa sähköttömiin pyöriin jos sitä haluaa perustella liikunnalla.
Kaksi lenkkiä huhtikuun ajalta. Toinen luomupyörällä, toinen sähköpyörällä.

1745593952696.png


1745594012006.png
 
^ Molemmilla ajettu myös sama lenkki?
Ei kai sen väliä? Tämä vain niille, joiden mielestä sähköpyöräily ole liikuntaa.

Tervetuloa ajamaan sähköpyörällä vaikka Lopelle Poronpolkua 40km. Lenkin jälkeen saa sanoa onko liikuntaa vai ei… varmasti luomulla olisi raskaampaa (ja huomattavasti hitaampaa), mutta kyllä sähkärillä saa aivan yhtä hyvä treenin aikaiseksi, kuin luomulla. Hauskempaakin on, kun on enemmän vauhtia 🙂
 
Ei kai sen väliä? Tämä vain niille, joiden mielestä sähköpyöräily ole liikuntaa.

Tervetuloa ajamaan sähköpyörällä vaikka Lopelle Poronpolkua 40km. Lenkin jälkeen saa sanoa onko liikuntaa vai ei… varmasti luomulla olisi raskaampaa (ja huomattavasti hitaampaa), mutta kyllä sähkärillä saa aivan yhtä hyvä treenin aikaiseksi, kuin luomulla. Hauskempaakin on, kun on enemmän vauhtia 🙂
Sarjassa moottoriurheilu ei ole oikeaa urheilua.
Alkuun loppui miehestä kunto ennen kuin akku loppui metsälenkeillä. Nyt toisinpäin kun akku heikkenee, niin pitää vetää lihasvoimalla enemmän.
 
^ Molemmilla ajettu myös sama lenkki?
Kuten Honzo ja totesikin, ei sillä ole väliä onko ajettu samaa lenkkiä vai ei. Joidenkin mukaan toinen noista ei ole liikuntaa, ja toinen on. Jätin kertomatta kumpi on sähköpyörällä ajettu ja kumpi luomulla, jotta "sähköpyöräily ei ole liikuntaa" -näkemystä kannattavat voivat kertoa, kumpi noista lenkeistä oli sitä oikeaa liikuntaa. Sitä esittävillä ihmisillä on kuitenkin sen verran jämpti mielipide, että ero on varmasti helppo kertoa.
 
Mä ymmärrän sähköpyörät, itsekkin sellaista miettinyt mutta hinnat kauhistuttaa. Mä ymmärrän että laadukas sähkömoottori on parempi kuin halpa ja että se voi jopa olla deal breaker siihen tuleeko pyöräiltyä enemmän vai vähemmän.

Mutta mä en oikeasti ymmärrä että "normaalissa ajossa" jollain joustokeulan ominaisuuksilla on käytännössä mitään merkitystä 99%:lle käyttäjistä.

Sama jarrut ja vaihteet, perushyvät riittää ihan varmasti ylivoimaiselle enemmistölle näistä työmatkapyöräilijöistä eikä kenenkään pyöräharrastus kaadu esim siihen että jarrut ei ole parasta mahdollista.
Pahinta noissa hinnoissa on kuinka paljon 7 vuodessa sähköpyörien hinnat on nousseet. Esimerkiksi itsellä on jäänyt enduromaasturin päivitys tekemättä kun aiemmin 5k€ pintaan sai jo parempaa osaa ja eritoten toimivat etu- ja takajoustot kovaan ajoon (itse ajan siis maastossa ja ymmärrän et monet ostaa joustoa aivan turhaan). Vastaava saman tason ja mallin pyörä tällä hetkellä maksaa 8k€. Nyt mieluummin ajaa nykyisellä kun ei halua päivittää "heikompaan" malliin, missä joudut tyytymään budjettijoustoon.
 
Pahinta noissa hinnoissa on kuinka paljon 7 vuodessa sähköpyörien hinnat on nousseet.
Veroetu ei ole voinut olla vaikuttamatta jossain määrin Suomesta ostetun pyörän hintatasoon mutta ovatko tuotteet siis kallistuneet samassa suhteessa myös ulkomaisissa (netti)kaupoissa?
 
Kuten Honzo ja totesikin, ei sillä ole väliä onko ajettu samaa lenkkiä vai ei. Joidenkin mukaan toinen noista ei ole liikuntaa, ja toinen on. Jätin kertomatta kumpi on sähköpyörällä ajettu ja kumpi luomulla, jotta "sähköpyöräily ei ole liikuntaa" -näkemystä kannattavat voivat kertoa, kumpi noista lenkeistä oli sitä oikeaa liikuntaa. Sitä esittävillä ihmisillä on kuitenkin sen verran jämpti mielipide, että ero on varmasti helppo kertoa.
Jaa... Mikäli muutkin saavat komentoida niin molemmat lenkit ovat olleet liikuntaa jos keskisyke on samalla tasolla kuin reippaassa kävelyssä. Ja mikäli toiseen lenkkiin käytetty aika on ollut moninkertainen niin siinähän on tullut enemmän aerobista treeniä.
 
Jaa... Mikäli muutkin saavat komentoida niin molemmat lenkit ovat olleet liikuntaa jos keskisyke on samalla tasolla kuin reippaassa kävelyssä. Ja mikäli toiseen lenkkiin käytetty aika on ollut moninkertainen niin siinähän on tullut enemmän aerobista treeniä.
Jos syke on 137 reippaassa kävelyssä, on kyllä jotain vikaa.

Mä hiihdän tolla sykkeellä vaparia 12-13km tunnissa. Eli hyvää pk-treeniä.
 
No jääköhän osin ot-vääntäminen tähän jos sanon vaan että ollaan kuitenkin aerobisella puolella ja jätetään kävelyvertaus sikseen.
12-13km/h vapaahiihtoa tuolla sykkeellä on kieltämättä jo mainostamisen arvoinen tahti vaikka vapari onkin tekniikkalaji.
 
Veroetu ei ole voinut olla vaikuttamatta jossain määrin Suomesta ostetun pyörän hintatasoon mutta ovatko tuotteet siis kallistuneet samassa suhteessa myös ulkomaisissa (netti)kaupoissa?
Suomi-hinnatki on ainaski isoilla ja vanhoilla valmistajilla ihan linjassaan valmistajien ilmoittamiin hintoihin ja kun nuita on voinu tilata ulkomailta niin vähän siinä on lopulta huono firmojen alkaa lypsämään ylihintaa. Paras case minkä tiedän niin yks yritys oli tilannu ison kasan fillareita kesäksi varastoon ja muutama viikko sen jälkeen kun fillarit oli saapunu niin valmistaja ilmoitti alennuksesta jonka hintalappu oli normaalin sisäänostohinnan alle(omistaja oli kironnu että pitää kiikuttaa fillarit varastoon ja myydä ei-oota). Osissa sit taas eroja tulee tilaako suomesta vai ulkomailta ja toisaalta tähän pätee firman ostot eli isoilla tilausmäärillä saadaan sisäänostohinnat painettua alas jolloin voidaan myydä ulos halvemmalla.
 
Ei kai sen väliä? Tämä vain niille, joiden mielestä sähköpyöräily ole liikuntaa.

Tervetuloa ajamaan sähköpyörällä vaikka Lopelle Poronpolkua 40km. Lenkin jälkeen saa sanoa onko liikuntaa vai ei… varmasti luomulla olisi raskaampaa (ja huomattavasti hitaampaa), mutta kyllä sähkärillä saa aivan yhtä hyvä treenin aikaiseksi, kuin luomulla. Hauskempaakin on, kun on enemmän vauhtia 🙂
Paras treeni on lähteä lenkille luomufillarilla kaverin kans joka tulee sähköfillarilla paikalle. Siinä on jo suurta vittuilua ilmassa ja kuolema korjaa polulla:lol:
 
Ilman tuota pyörä etua ei olisi tullut sähköpyörää varmaan edes mietittyä kovien hintojen takia koska, kiinnostusta pyöräilyyn ei juuri ollut. Kun pyöräetu tuli mahdolliseksi hommasin sähkömankelin ja sitä kautta kiinostus koko skeneen löyty.
Nyt 4 vuoden jälkeen perheessä on luovuttu kokonaan autosta. Oman työsuhde pyörän lisäksi talouteen tullut cargo pyörä, läski pyörä ja vaimolle työsuhde pyörä, kaikki sähköisiä. Asenne arki liikkumiseen muuttunut täysin ja autoton elämä ollut jopa vapauttavaa.
Eli meidän perheessä tuo työsuhde pyöräetu on periaatteessa mahdollistanut melko ison muutoksen.
Toki aika harvalle näin isoa muutosta tuo tuo, mutta aika iso osa jotka hankkinu pyörän on juuri henkilöitä jotka ei ennen pyöräillyt juuri ollenkaan. Itse kokenut tämän pyöräedun pelkästään positiivisena asiana ja harmittaa jos se häipyy, vaikkei sillä enään olisi omaan elämään vaikutusta.
Terveisin henkilö jonka pyöräily muuttui 10km vuodessa pyörän selässä +-5000kilometriin vuodessa
 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin kuulostaa vain täysin absurdilta että jengi ostaa monen tonnin pyöriä vaan sen takia "kun halvalla saa".

Niinhän se on mutta ostaahan jotkut alennuksesta juhlamokkaakin 2pkt/10e.

Joillekin se tilaisuus tekee varkaan vaikka järjellä ajateltuna hommassa ei olisi päällisin puolin mitään järkeä.

Ts. rahaa olisi ollut pyörään jo aiemmin jos olisi tiennyt miten paljon sitä tulisi käytettyä.
 
Veroetu ei ole voinut olla vaikuttamatta jossain määrin Suomesta ostetun pyörän hintatasoon mutta ovatko tuotteet siis kallistuneet samassa suhteessa myös ulkomaisissa (netti)kaupoissa?
Kyllä ne on tosiaan kallistuneet kautta linjan maailmalla. Olisi voinut toki tähdentää tuota etten syytä missään nimessä työsuhdepyöräetua tuosta.
 
Jaa... Mikäli muutkin saavat komentoida niin molemmat lenkit ovat olleet liikuntaa
Liikunnallinen olo minullakin on ollut noiden lenkkien kanssa, mutta hämmästyttävän moni on sitä mieltä että vain toinen niistä oli liikuntaa. Sekä täällä, että live-elämän puolella.

Joskus 90-luvulla saattoi tosin kuulla mielipiteitä, joiden mukaan edes tuo luomupyöräily ei olisi liikuntaa. Sentään siitä on jo tultu eteenpäin.
 
Myytyjen pyörien keskihinta tulee putoamaan radikaalisti. Aika varmasti kaikki liikkeet ovat myyneet logiikalla: mitä kalliimpi pyörä, sitä enemmän säästää. Siinä helposti pyöräliike voi hinnoitella osan mallistosta isommalla katteella, koska asiakkaalla on jo valmiiksi argumentti, miksi kannattaa ostaa kalliimpi malli. Jatkossa markkinat pienenevät ja kilpailu kiristyy, jolloin voidaan nähdä isojakin hinnanpudotuksia tietyillä malleilla.

Aivan varmana. Työsuhdepyörien takia syntyi kokonaan uusia miljoonien liikevaihdolla pyöriviä hienoja myymälöitä rakentavia polkupyörien marmoriliikkeita, jossa hipsterit myi kalliita pyöriä työläisille todella kovilla katteilla.

Toki työsuhdepyöräpelleilyn suurin hyötyjä oli noi leasing firmat, mutta kyllähän siinä sivussa nousi hetkessä noita massiivisia pyöräkauppoja.

Ja vaikka katteet on olleet pyöräkaupoilla jo jonkin aikaa laskussa huippuvuosista (20-21) niin kyllähän ne siltä todella hyvää tulosta teki eli kilpailua ei ollut riittävästi ja pyöriä saatiin pääasiassa myytyä ylihintaan (eli hintaan jossa katetta on selvästi enemmän kuin terveessä markkinassa olisi). Sillä jos kaikkien kulujen jälkeen samalla investoiden hienompiin myymälöihin pystytään saamaan viivan alle yli 10% tuottoa liikevaihdosta myyden polkupyöriä (ja fiilistä) niin onhan niissä itse pyörissä sitten aika rajut bruttokatteet.

Edit: kun katsoin paikallisen Cyklin talouslukuja niin niillä tulos tippui merkittävästi jo vuonna 2023 nousseesta liikevaihdosta huolimatta. En sitten tiedä osuuko joku isompi investointi siihen vai onko massiiviset katteet alkaneet sulamaan.
 
Liikunnallinen olo minullakin on ollut noiden lenkkien kanssa, mutta hämmästyttävän moni on sitä mieltä että vain toinen niistä oli liikuntaa. Sekä täällä, että live-elämän puolella.

Joskus 90-luvulla saattoi tosin kuulla mielipiteitä, joiden mukaan edes tuo luomupyöräily ei olisi liikuntaa. Sentään siitä on jo tultu eteenpäin.

Suurinosa ton mielipiteen omaavista ei oo ikinä sähköpyörää kokeillutkaan ja niillä on kuvitelma että se liikkuu pelkän sähkön voimin eivätkä suostu siitä kuvitelmasta luopuun.
 
Jos syke on 137 reippaassa kävelyssä, on kyllä jotain vikaa.

Mä hiihdän tolla sykkeellä vaparia 12-13km tunnissa. Eli hyvää pk-treeniä.
Pakko sen verran heittää OT:ta, että varmasti itekin tiedät likuntaa harrastavana, että sykkeiden vertailu ei perustu mihinkään. Ei edes vaikka olisi samanikäiset henkilöt.

Nimimerkillä alle 30 vuotiaanakin max sykkeet olleet 170 luokkaa ja nykyisin vanhempana alle tämän. Taustalla 15 vuotta melko aktiivista pyörälyn harrastusta (mtb, gravel, maantie). Ja ihan yhtä kovaa mennyt mitä lenkkikaverit 170 keskisykkeen lenkeillä.

Ammatinkin puolesta tehdään kattavat lääkärintarkastukset ja niissä ei ole ollut mitään kommenttia. Ainaostaan, että mahdat harrastaa kovastikkin kestävyysurheilua, kun leposykkeet 35 luokkaa (nykyisin jäänyt perus kuntoiluun). Ihan puhtaasti fysiologisia asioita.

Eli 137 syke oikeasti reippaassa kävelyssä ei mikään mahdottomuus jos max syke yli 200. Mulla tuo olisi jo VK-rajalla.
 
Kasvuprosentti on kuitenkin ollut 1000, 1,5 M .... 15 M
Ja pienellä voitolla. Alkaa tollaisen 15M kanssa olemaan kohtuukova ongelma nyt jos tämä veromuutos menee tällaisenaan läpi.
Menee edellisten vuosien voitot ja muutkin helposti. Tulee iso konkurssi..
 
Eli 137 syke oikeasti reippaassa kävelyssä ei mikään mahdottomuus jos max syke yli 200. Mulla tuo olisi jo VK-rajalla.
Niin juuri, kiitos järkipuhetuesta vaikka ot:nä mennäänkin. Yllätyin itsekin nuorempana kun mittasin nimenomaan yli 200 maksimin sattumoisin juuri luisteluhiihdossa jonkun jyrkemmän mäen päällä Espoon Leppävaarassa "Matikaisen harjoitusladulla". Palautuminen siitäkin tapahtui heti seuranneessa loivassa alamäessä.
 
Ja pienellä voitolla. Alkaa tollaisen 15M kanssa olemaan kohtuukova ongelma nyt jos tämä veromuutos menee tällaisenaan läpi.
Menee edellisten vuosien voitot ja muutkin helposti. Tulee iso konkurssi..
Vaikka bisnes lähtee toki alta, en kyllä näe tässä nyt välitöntä konkurssin uhkaa, kun tilanne on nyt tiedossa ja liikevaihto ei vielä hetkeen kyykkää mitenkään. Välittömästi vain yt:t käyntiin ja lomautetaan kaikki paitsi yksi hemmon, joka katsoo että rahaliikenne edelleen pyörii, vuoden lopussa katsotaan tuliko tämä muutos oikeasti voimaan ja jos tuli, sitten vain irtisanotaan porukka.

Ainoa uhka konkurssille on sitten noilla yrityksillä, joilla on pyörissä palautusmahdollisuus, tällöin liikevaihto mahdollisesti tippuu nopeasti ja varasto on sitten täynnä epäkuranttia tavaraa. Suurin osa käyttäjistä on kuitenkin jo siinä tilanteessa, että palautuksessa ei todennäköisesti ole mitään järkeä, vaan on kannattavampaa vain maksaa kausi loppuun ilman veroetua.
 
Vaikka bisnes lähtee toki alta, en kyllä näe tässä nyt välitöntä konkurssin uhkaa, kun tilanne on nyt tiedossa ja liikevaihto ei vielä hetkeen kyykkää mitenkään. Välittömästi vain yt:t käyntiin ja lomautetaan kaikki paitsi yksi hemmon, joka katsoo että rahaliikenne edelleen pyörii, vuoden lopussa katsotaan tuliko tämä muutos oikeasti voimaan ja jos tuli, sitten vain irtisanotaan porukka.

Ainoa uhka konkurssille on sitten noilla yrityksillä, joilla on pyörissä palautusmahdollisuus, tällöin liikevaihto mahdollisesti tippuu nopeasti ja varasto on sitten täynnä epäkuranttia tavaraa. Suurin osa käyttäjistä on kuitenkin jo siinä tilanteessa, että palautuksessa ei todennäköisesti ole mitään järkeä, vaan on kannattavampaa vain maksaa kausi loppuun ilman veroetua.
Näinhän se menee. Ei vain välttämättä skaalaudu edes muutosneuvotteluilla kuluja riittävän nopeasti alaspäin. Vapaudellakin taitaa olla yli 60henkeä töissä. Tossa on jo varmasti paljon muutakin kuin palkkakuluja.
 
Toi etufillari onkin noista kaikista ymmärtääkseni halvin ja toiminee hyvänä tapana ostaa osarilla pyörä. Toimiihan toi myös jos, saa pyörän palkan päälle. Kai niitäkin firmoja on, jossa saa siis noin.
On siitäkin hyvä, että fillarin voi lunastaa itselleen maksamalla vain jäljellä olevan leasingin kerralla ja ei ole mitään sakkoja.
 
Tässä on joka tapauksessa ollut se haaste, että työnantaja päättää sen palveluntarjoajan pääsääntöisesti ja työntekijän on mentävä sillä mitä tarjotaan. En olisi itsekään vapautta ottanut, jos olisi ollut vaihtoehtoja, mutta vaihtoehdot itsellä oli olla ottamatta kokonaan tai Vapaus.

Monikohan on nyt pyörien hinnoissa ottanut huomioon, että pyöräetu alkoi palttiarallaa samaan aikaan kun koronainflaatiokin. Vaikka olisit ulkomailta ostanut fillarin suoralla kaupalla, niin millään pre 2021 hinnalla et sellaista saanut. Sittemmin hinnat maltillistuneet, mutta ihan niin kuin kaikessa, jonkinlainen pysyvä hintapomppu tuntuu jääneen niihinkin. Listatkaa nyt jotain merkkejä ja malleja, jotka Suomessa maksaa hunajaa, mutta muualta saa selvästi halvemmalla?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 706
Viestejä
4 750 909
Jäsenet
77 358
Uusin jäsen
sumppane

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom