Työsuhdepyörä, työnantajan/verottajan lahja liikujalle vai huijaus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jamboa
  • Aloitettu Aloitettu
Samaa mietin. Olen tosin lisännyt merkittävästi omaa pyöräilyä ja työmatkoja tulee suoritettua työsuhdepyörällä.

Ok. Minäkin olen lisännyt merkittävästi jalkapallon pelaamista. :) Mutta en ole saanut tämän harrastuksen kustannuksiin euroakaan mistään verohyvityksistä.. Miksi polkupyöräily on jotenkin niin paljon parempi laji, että sen kustannuksia pitäisi avustaa valtion puolelta?
 
Ok. Minäkin olen lisännyt merkittävästi jalkapallon pelaamista. :) Mutta en ole saanut tämän harrastuksen kustannuksiin euroakaan mistään verohyvityksistä.. Miksi polkupyöräily on jotenkin niin paljon parempi laji, että sen kustannuksia pitäisi avustaa valtion puolelta?
Polkupyöräily vähentää autolla ajoa, jos siis ne samat matkat muuten kulkisi autolla.
 
Meinaatko että et pyöräilisi ollenkaan ellei valtio tukisi?

Minä vähän ihmettelen tätä asennetta, kun hyöty itselle on niin selvä niin eikö sitä voisi ajaa vaikkapa vähän halvemmalla pyörällä tai sitten käytettynä ostetulla edullisella "hyvällä" pyörällä?
Ei koske itseäni, mutta tiedän useita jotka ovat aloittaneet pyöräilyharrastuksen "pystymetsästä" juuri tämän työsuhdepolkupyörä-kuvion ansiosta.
 
Ei koske itseäni, mutta tiedän useita jotka ovat aloittaneet pyöräilyharrastuksen "pystymetsästä" juuri tämän työsuhdepolkupyörä-kuvion ansiosta.
Täällä yksi. 10 aikaisempaa vuotta meni ehkä 10km, nyt yli 2000 2 vuodessa. Toki olen vain yksi esimerkki.
 
Hyvä että päästiin tästäkin hyväpalkkaisten edusta. Köyhät on joutunut pyöräilemään aina jo muutenkin.
 
Hyvä että päästiin tästäkin hyväpalkkaisten edusta. Köyhät on joutunut pyöräilemään aina jo muutenkin.
Tiedän perhepiiristä montakin hyvinvointialueilla työskentelevää lähihoitajaa / sairaanhoitajaa, jotka ovat ottaneet työsuhdepyörän työmatkapyöräksi.
 
Hyväpalkkaisten eduista? Anteeksi mutta millä tavoin tuo on hyväpalkkaisten etu?
Kyllähän tuotakin etua voi ns hyväpalkkaisen eduksi laskea, kun perustelee sen vaikka sillä että
a) korkeampipalkkaisella marginaaliverotus on korkeampaa ja edusta saatu hyöty on isompi
b) pienipalkkainen ei välttämäti pystynyt edes sitä 100€/kk bruttopalkastaan tinkimään

Sinänsä samalla perusteella voi kotitalousvähennystäkin arvostella, ei köyhä pysty palkkaamaan kotiinsa siivoojaa vaikka verokevennyksen siitäkin olisi saanut.

Mutta hyväpalkkaiset nyt maksavat muutenkin valtion tuloverokertymästä suhteettomankin ison siivun, tosin pienipalkkaisen kokonaisveroaste voi olla jopa isompi suhteessa tuloihin kun mitään ei jää ns sukanvarteen vaan loppupalkka verotetaan välillisinä veroina alv ynnämuut.

Oikeasti tässä nyt on isoimmat häviäjät nuo liisarifirmat ja fillarikauppiaat, heidän pussiansa veroetu on lihottanut kaikkein eniten.
 
Hyväpalkkaisten eduista? Anteeksi mutta millä tavoin tuo on hyväpalkkaisten etu?

Etu on sitä suurempi mitä suurempi palkka (ja sitä kautta veroprosentti) on. Jos tienaat 7000e/kk niin marginaalivero on jotain 55%, jos tienaat 2500e/kk niin jotain 35% tms. Eli pienituloisen veroetu on selvästi pienempi ja kun tulot on jo valmiiksi pienemmät niin mahdollisuus ostaa kallis pyörä on pienempi.
 
Verotuksen kikkailuviidakko kiteytyy hyvin näissä pyöräetuhehkutuksissa: jos verotus olisi järkevällä tasolla, menisi sitä “parempaa Seppälää” ihan luonnostaan enemmän. Itsekin pyöräedusta hyötyneenä sanon silti — kaikki nämä keinotekoiset kiertotiet pois ja verokiila matalammaksi ihan kaikille.

Työnantaja voi kyllä tarjota pyörän jatkossakin palkan päälle, mutta ei sitä 4000 euron hiilikuituhirviötä tarvitse automaattisesti haalia vain koska “saa halvalla”. Voi aivan hyvin valita edullisemman menopelin ja keskittyä siihen olennaiseen eli pyöräilyyn
 
Tällainen viesti tuli GoByBikeltä liittyen tähän hallituksen päätökseen.
gobybike.png


Ja sen verran on pakko todeta tähän niille jotka sanovat että sähköpyörällä mennään vaan täysi avustus päällä ja se ei ole mitään kuntoilua niin ainakaan omalla osalla näin ei ole. Jos ei olisi sähköpyörää niin pyörälenkit olisi todennäköisesti huomattavasti lyhyempiä ja varsinkin reitit missä on paljon korkeuseroja, jäisi kokonaan polkematta. Sähköpyörällä tulee käytyä helposti heittämässä 30-60km lenkkejä joita en ikinä kuvittelisi tekeväni pyörällä missä ei ole sähköavustusta. Ja sitä avustusta voi aina säätää sen mukaan miten haluaa sykkeitä ylös, sen voi myös kokonaan kytkeä pois päältä jos haluaa "kunnon treenin".

Alla viime kesältä yksi noin 50km lenkki missä oli paljon nousuja ja laskuja ja kyllä tuossa kaloreita paloi ja sykkeet sai ylös vaikka oli sähkömoottori avustamassa menoa.

pyörälenkki.png
 
Työnantaja voi kyllä tarjota pyörän jatkossakin palkan päälle, mutta ei sitä 4000 euron hiilikuituhirviötä tarvitse automaattisesti haalia vain koska “saa halvalla”. Voi aivan hyvin valita edullisemman menopelin ja keskittyä siihen olennaiseen eli pyöräilyyn

Tämä käytössä ollut veromallihan on vielä luonut systeemin toimimaan niin, että pyöräetua ei monikaan saa palkan päälle, vaan palkan osana. Jos sen saiskin palkan päälle niin hommassa olis tolkkua jopa ilman veroetua, koska saisit pyörän itse ostamista halvemmalla koska se maksais käytännössä sulle vain marginaaliveron verran, mutta jos se vähennetään palkasta niin ei tässä ilman verotukiasia ole mitään tolkkua ellei ole pakko saada kallista pyörää pitkällä rahoituksella. Nuo liisarifirmat vie niin ison siivun välistä että sillä makselee jo jotain rahoituksen korkoja/kuluja jonkin aikaa.

Mun veikkaus on, että pyöräliikeet alkaa entistä enemmän etsiskelemään kumppaneita rahoituslaitoksista joilta ne pyrkii saamaan edullista rahoitusta tarjottavaksi asiakkaille pyöräedun sijasta. Johan nykyäänkin joiltain firmoilta saa parhaimmillaan jopa korotonta maksuaikaa tai rahoituista pienillä kuluilla kun ostaa fillarin. Näitä varmaan alkaa näkymään entistä enemmän kun pyöräedun veroetu poistuu.
 
Se on totta, että nykyinen systeemi on mahdollistanut verovarojen ohjautumista tällaisiin välistävetoihin, mutta kyllä uskoisin suurimman osan ostaneen pyörän johonkin käyttöön, eikä näyttelyesineeksi.

Itse asun Jyväskylässä, joka on tunnettu mäkisyydestään. Sähköpyörä on tässä suhteessa muuttanut kulkemista paljon nautittavampaan, mutta liikuntaa edistävään suuntaan. Oma pyöräni on vieläpä hankittu ennen koko tätä verouudistusta ihan takataskusta maksamalla. Ainoastaan perheen laatikkopyörä tuli liisarina, kun siinä oli taloudellisessa mielessä kaikki järki. En olisi itse voittanut mitään sillä, että olisin ostanut pyörän suoralla kaupalla. Joo, liisarifirmalle menee osa hyödystä, mutta jää siitä itsellenikin säästöä.

Ymmärrän suhtautumisen tähän verotuksella ohjaamiseen, mutta sitä tapahtuu kyllä isossa osassa arjen asioita. Oli sitten kyseessä autovero, ajoneuvovero, virvoitusjuomavero, alkoholivero jne. Pyöräilyyn kannustaminen ei ymmärtääkseni ole kuitenkaan ollut sieltä huonoimmasta päästä ja jos lopputulema on, että entistä enemmän porukka liikkuu pyörällä, niin ottaen huomioon kuinka kallista yhteiskunnalle on ihmisten sote-palvelujen käyttö, tuo 70 miljoonaa säästetään melko helposti jo siinä. Se vaan ei Excel-taulukossa ole niin helposti ja yksinkertaisesti laskettavissa.
 
Voisi olettaa, että etenkin kalliissa yli 2 k€ -pyörissä pyöräedun osuus on ollut tätäkin suurempi. Näiden kauppa törmäsi varmaan tänään seinään. Jos on tilattu tavaraa myynnin mukaan (esim. tilauksesta valmistettavat pyörät), niin muutoksen kanssa voi ehkä jotenkin elää mutta jos varastot on täynnä myymättömiä pyöriä, niin ei näytä hyvältä.

Uusilla soppareilla voi ehkä saada vielä kaupaksi 500-1000 euron pyöriä, joiden etu kuluu (melkein) loppuun ennen vuodenvaihdetta. 2025 on vielä 8 kk jäljellä -> 800€. Ihan hyvän yleispyörän tuollakin saa mutta ei tarvitse haaveilla hiilikuitukeulasta tai akkukäytöstä.

Kesän jälkeen uusia soppareita ei varmaan tehdä, joten liisarifirmat pistänevät sopimushankinnan kilometritehtaalle. Vanhat sopimukset jatkuvat ennallaan, ja niin ne varmaan jatkuvat ensi vuonnakin mutta ilman veroetua.

Onko olemassa jokin uhkakuva, joka kaataisi liisarifirmat konkurssiin? Niiden toiminta toki kuihtuu pois mutta kai ne jaksavat kerätä kk-maksuja ja lunastuskorvauksia vuosikaudet.

Ainakin omassa Vapauden sopimuksessa on keskeytysmahdollisuus, eli voit palauttaa pyörän kesken sopimuksen. Tästä menee n. 250-400€ kertakorvaus joko omaan tai työnantajan piikkiin.

Voi olla että moni viimeisen vuoden aikana kalliin pyörän ottanut käyttää nyt tuota mahdollisuutta kun jo muutenkin pyöräedun hyödyt on olleet niin ja näin, ja Vapaus varsinkin on hinnoitellut itsensä todella kilpailukyvyttömästi niin työntekijälle, työnantajille kuin pyöräliikkeillekin.

Omasta 3/2023 hankitusta Canyonista on lunastushinta nyt n. 1900€ ja tuohon hintaan sitä tuskin saisin kaupaksi, jännä nähdä mitä edulle ja pyöräilylle nyt kaiken kaikkiaan tapahtuu, kyllähän tuo ala on selvästi kuplautunut. Aika paljon on jengillä ylikalliita pyöriä jossa korkeat huoltokulut, todennäköisesti kohtuullisemmat markettisähköpyörät pizzakiekkoa pienemmillä takapakoilla menee entistä paremmin kaupaksi kun ala tehostuu. Varsinkin tuo Vapaus on kyllä melkoisen tehoton ja pöhöttynyt lafka.

Hyödyn itse lukuisista työnantajan tarjoamista työsuhde-eduista mutta olisin silti sitä mieltä että näiden aika voisi olla ohi, ja valtiovalta voisi keksiä jonkin tehokkaamman kannustimen joka ei pöhöttäisi väliportaita ja nostaisi lopputuotteiden hintoja samalla tavalla.
 
Nyt kuukauden verran työsuhdepyörän(sähköpyörä) omistanut kun tuossa alkuvuodesta tuli mahdollisuus sellainen hankkia. Itselläni lisännyt huomattavasti liikuntaa pyöräilyn muodossa jo tässä lyhyessä ajassa ja korvanut autolla ajettavan työmatkan. työmatka on 12,5km/suunta ja olen tuon polkenut kyllä aikaisempina vuosina ihan perus fillarillakin aina silloin tällöin mutta meillä tämä kevät/kesä aika alkaa olemaan töissä niin haipakkaa että päivän jälkeen alkaa olemaan aika väsynyt että kyllä ennen mieluummin autolla kuljin työmatkat. Nyt menee oikein mukavasti sähköpyörällä! Suurimman osan ajasta ajan ihan pienimmällä avustuksella ja tarvittaessa nostan vähän jos isompaa mäkeä.
Vähän huolettaa nyt tämä hallituksen esitys mutta täytyy seurata tilannetta.
 
Pyöräilyyn kannustaminen ei ymmärtääkseni ole kuitenkaan ollut sieltä huonoimmasta päästä ja jos lopputulema on, että entistä enemmän porukka liikkuu pyörällä, niin ottaen huomioon kuinka kallista yhteiskunnalle on ihmisten sote-palvelujen käyttö, tuo 70 miljoonaa säästetään melko helposti jo siinä. Se vaan ei Excel-taulukossa ole niin helposti ja yksinkertaisesti laskettavissa.

Edelleen.. Miksi polkupyöräily on niin paljon parempi liikuntaharrastus kuin kaikki muut, että sitä pitäisi tukea verovähennyksin? Eikä nyt aleta taas siirtelemään maalitolppia johonkin autoilun vähentämiseen, kun kommentti liittyi nimen omaan "pyöräily säästää sote -menoja" -argumenttiin.

Ja muutenkin argumentti sote-säästöistä ei ole kovin toimiva.. Tämähän oli työhön liittyvä etu. Työssäkäyvät ovat lähes täysin työterveyshuollon asiakkaita, joten valtion sote-säästöistä puhuminen on vähän hölmöä. Ja vaikka ei harrastaisikaan polkupyöräilyä, niin silti moni liikkuu hyvin kattavasti. Ei polkupyöräily ole mikään sellainen ihmeellinen taikasauva, joka estää ihmisiä putoamasta työkyvyttömyyteen ja valtion sotepalvelujen asiakkaaksi. :)

No joo toki kaikki liikunta on hyvää kansantalouden tasolla, mutta hölmöä että polkupyöräily nostetaan jotenkin jalustalle ainoana ja parhaana vaihtoehtona.

Polkupyöräily vähentää autolla ajoa, jos siis ne samat matkat muuten kulkisi autolla.

Joo nykylogiikka meneekin vähän tähän tyyliin..

Hyvä ihminen: Ajaa työmatkat polkupyörällä. Autoilee vapaa-ajalla 50 tuhatta kilometriä.
Paha ihminen: Ajaa autolla 2 tuhatta kilometriä työmatka-ajoa vuodessa. Autoilee vapaa-ajalla 10 tuhatta kilometriä. :D

Aina työpaikallakin joku jaksaa kitistä "miksi et käy polkupyörällä, kun se on hyvää liikuntaa".. Joo, ei kiitos. Harrastan itselle mieluisampia lajeja.
 
Edelleen.. Miksi polkupyöräily on niin paljon parempi liikuntaharrastus kuin kaikki muut, että sitä pitäisi tukea verovähennyksin? Eikä nyt aleta taas siirtelemään maalitolppia johonkin autoilun vähentämiseen, kun kommentti liittyi nimen omaan "pyöräily säästää sote -menoja" -argumenttiin.
Tosiaan. Jos liikkumaan yleisesti haluttaisiin kannustaa niin näiden liikuntasetelien (nykyiset kortit) kuten meillä esim. Edenred Virike rajoja nostettaisiin. Olen aina käyttänyt ne rahat jäsenyyksien maksuihin, mutta jos olisi mahdollista myös maksaa urheiluvälineitä niin ihmiset itse voisi valita mitä harrastaa.
 
Jos ja jos. Pyörän hankinnan subventoiminen on toiminut äärimmäisen hyvin verokannustimeksi. Liikuntaseteleistä en ole ainakaan lähipiirissä nähnyt kuin marginaalista hyötyä. Muutenkin kun ohjaa ihmiset pyöräilemään niin se tukee yhteiskuntaa todella monella sektorilla. Vaikea ainakin itseni keksiä mitään toista kannustinta, joka on toiminut yhtä hyvin.
 
Edelleen.. Miksi polkupyöräily on niin paljon parempi liikuntaharrastus kuin kaikki muut, että sitä pitäisi tukea verovähennyksin? Eikä nyt aleta taas siirtelemään maalitolppia johonkin autoilun vähentämiseen, kun kommentti liittyi nimen omaan "pyöräily säästää sote -menoja" -argumenttiin.

Ja muutenkin argumentti sote-säästöistä ei ole kovin toimiva.. Tämähän oli työhön liittyvä etu. Työssäkäyvät ovat lähes täysin työterveyshuollon asiakkaita, joten valtion sote-säästöistä puhuminen on vähän hölmöä. Ja vaikka ei harrastaisikaan polkupyöräilyä, niin silti moni liikkuu hyvin kattavasti. Ei polkupyöräily ole mikään sellainen ihmeellinen taikasauva, joka estää ihmisiä putoamasta työkyvyttömyyteen ja valtion sotepalvelujen asiakkaaksi. :)

No joo toki kaikki liikunta on hyvää kansantalouden tasolla, mutta hölmöä että polkupyöräily nostetaan jotenkin jalustalle ainoana ja parhaana vaihtoehtona.
No ensinnäkin polkupyörä on lähtökohtaisesti ajoneuvo, mitä voi käyttää hyötymatkojen suorittamiseen. Mikä muu liikuntaväline täyttää tämän kriteetin?

Toisekseen pyöräily on laji, joka sopii melkein kaikille. Se on nivelystävällinen ja sitä voi harrastaa juuri sellaisella tehotasolla mikä kullekin sopii. Ainoat vastaavat lajit mitä tulee mieleen on kävely/sauvakävely ja uinti. Ensimmäinen ei vaadi oikein mitään investointeja ja toinen taas on jo verosubventoitua uimahallien muodossa.
 
Edelleen.. Miksi polkupyöräily on niin paljon parempi liikuntaharrastus kuin kaikki muut, että sitä pitäisi tukea verovähennyksin? Eikä nyt aleta taas siirtelemään maalitolppia johonkin autoilun vähentämiseen, kun kommentti liittyi nimen omaan "pyöräily säästää sote -menoja" -argumenttiin.

Ja muutenkin argumentti sote-säästöistä ei ole kovin toimiva.. Tämähän oli työhön liittyvä etu. Työssäkäyvät ovat lähes täysin työterveyshuollon asiakkaita, joten valtion sote-säästöistä puhuminen on vähän hölmöä. Ja vaikka ei harrastaisikaan polkupyöräilyä, niin silti moni liikkuu hyvin kattavasti. Ei polkupyöräily ole mikään sellainen ihmeellinen taikasauva, joka estää ihmisiä putoamasta työkyvyttömyyteen ja valtion sotepalvelujen asiakkaaksi. :)

No joo toki kaikki liikunta on hyvää kansantalouden tasolla, mutta hölmöä että polkupyöräily nostetaan jotenkin jalustalle ainoana ja parhaana vaihtoehtona.



Joo nykylogiikka meneekin vähän tähän tyyliin..

Hyvä ihminen: Ajaa työmatkat polkupyörällä. Autoilee vapaa-ajalla 50 tuhatta kilometriä.
Paha ihminen: Ajaa autolla 2 tuhatta kilometriä työmatka-ajoa vuodessa. Autoilee vapaa-ajalla 10 tuhatta kilometriä. :D

Aina työpaikallakin joku jaksaa kitistä "miksi et käy polkupyörällä, kun se on hyvää liikuntaa".. Joo, ei kiitos. Harrastan itselle mieluisampia lajeja.
Taidan langeta trolliin, mutta se työmatkaliikunta ei ole pois muusta harrastamisesta. Se on pois työmatkautoilusta (tai bussista). Ihmiset liikkuu enemmän, eli ovat terveempia = vähemmän kuluja terveydenhuoltoon. Harva on työterveyden piirissä eläkkeellä, eikä työterveyteen muutenkaan kaikki kuulu. Lisäksi tiet kuluvat vähemmän = vähemmän kunnossapitoa. Vähemmän päästöjä = vähemmän päästösäästöjä muualta.

Nää on aika yksinkertaisia asioita, eivätkä jankkaamalla tai kiroilemalla muuksi muutu.
 
Taidan langeta trolliin, mutta se työmatkaliikunta ei ole pois muusta harrastamisesta. Se on pois työmatkautoilusta (tai bussista). Ihmiset liikkuu enemmän, eli ovat terveempia = vähemmän kuluja terveydenhuoltoon. Harva on työterveyden piirissä eläkkeellä, eikä työterveyteen muutenkaan kaikki kuulu. Lisäksi tiet kuluvat vähemmän = vähemmän kunnossapitoa. Vähemmän päästöjä = vähemmän päästösäästöjä muualta.

Nää on aika yksinkertaisia asioita, eivätkä jankkaamalla tai kiroilemalla muuksi muutu.
Te jankkaatte jotka puhuvat tuosta työmatkailusta, miksei samalla logiikalla sitten juoksukengät (joku tykkää juosta vaikka air forceilla, eli pitäisi koskea kaikkia kenkiä), sukset, kanootti, näillähän joku voi taittaa työmatkaa vai onko pyörä määritelty valtion viralliseksi työmatkavälineeksi? Eli pointti on juuri tässä että spesifit verokikkailut luovat turhaa byrokratiaa eivätkä sitten hyödytä kokonaiskuvaa. Nää on aika yksinkertaisia asioita, eivätkä jankkaamalla tai kiroilemalla muuksi muutu.
 
Meidän työpaikalle tuli pyöräetu pari vuotta sitten keväällä ja sen huomasi kun pyöräparkki tuppasi olemaan täynnä noita hienompia pyöriä ja liikenteessä näki pyöriä runsaasti.
Vuotta myöhemmin pyörät oli vähentyneet huomattavasti ja nyt porukka lähinnä itkee että ei ehdi, kelit huonot eikä jaksa/huvita.
Ne jotka aktiivisesti käyttää pyörää edelleen
liikkuivat aiemmin myös pyörällä paljon.
 
Aika harhakuvitelmissa elää jos noin kuvittelee että pyörän hinta olisi yhtäkkiä kolmannes. Vähän kuin sanoisi että jos 5090 maksaa sen 2300e NVIDIAn kaupasta ja verkkokaupasta voi sen kotiin kantaa 2600e hintaan, että kyllähän sen pienellä tinkaamisella saa 1750e hintaan.

Kyllä, liisarifirmat ovat bisnestä tehneet mutta yhtä lailla pyöräkauppa saa pyörän myytyä paljon paremmalla kysynnällä, ostaja saa halvemmalla hinnalla haluamansa pyörän (tai paremman pyörän samaan rahaan) ja valtio/kunta voittaa päästöissä, ylläpito kuluissa, ihmisten aktiivisuuden lisäämisessä ja terveydenhuoltokuluissa.

Paremmalla pyörällä myös motivaatio pyöräillä on korkeammalla. Pahimmassa tuiskussa käyttöprosentti toki tippuu, mutta en sitä kovin pahana ongelmana pitäisi koska kokonaisuutta ja keskiarvoja tässä tarkastellaan eikä sitä pahinta mahdollista skenaariota.
 
Myytyjen pyörien keskihinta tulee putoamaan radikaalisti. Aika varmasti kaikki liikkeet ovat myyneet logiikalla: mitä kalliimpi pyörä, sitä enemmän säästää. Siinä helposti pyöräliike voi hinnoitella osan mallistosta isommalla katteella, koska asiakkaalla on jo valmiiksi argumentti, miksi kannattaa ostaa kalliimpi malli. Jatkossa markkinat pienenevät ja kilpailu kiristyy, jolloin voidaan nähdä isojakin hinnanpudotuksia tietyillä malleilla.
 
Viimeksi muokattu:
Te jankkaatte jotka puhuvat tuosta työmatkailusta, miksei samalla logiikalla sitten juoksukengät (joku tykkää juosta vaikka air forceilla, eli pitäisi koskea kaikkia kenkiä), sukset, kanootti, näillähän joku voi taittaa työmatkaa vai onko pyörä määritelty valtion viralliseksi työmatkavälineeksi? Eli pointti on juuri tässä että spesifit verokikkailut luovat turhaa byrokratiaa eivätkä sitten hyödytä kokonaiskuvaa. Nää on aika yksinkertaisia asioita, eivätkä jankkaamalla tai kiroilemalla muuksi muutu.
Otinko kantaa byrokratiaan tai verotuksen selkeyteen? En käsittääkseni edes kommentoinut valittua rajausta?

Taisi mennä vähän pieleen kiukkuilut.
 
Heh! Just joo :D Ja suurin osa näistä 45% tulee töihin muutamana hellepäivänä.. Ja lisäksi että tällä tilastolla olisi jotain "kansanterveydellistä lisäarvoa" pitäisi tietää ovatko nämä ihmiset lisänneet pyöräilyä, mutta vähentäneet muuta liikkumista?



Heh! Vielä älyttömämpää propagandapaskaa.. Tuolla hyödyllä valtion kannattaisi kustantaa jokaiselle suomalaiselle ilmainen pyörä. :lol:



Ja edelleen pitäisi tietää, että ovatko nämä henkilöt lisänneet pyöräilyä ja vastapainona vähentäneet muuta liikkumista.. Tuo jälkimmäinen lause menee sitten jo kategoriaan "no shit sherlock". :D Varmaan missä tahansa harrastevälineessä on sama korrelaatio, että kalliin välineen ostanut harrastaa enemmän. "Ne kenellä on kaikki jääkiekkovarusteet pelaa 100 kertaa enemmän jääkiekkoa kuin sellainen, jolla on pelkät luistimet". :lol:



Tämä pitää varmasti paikkansa.. Mutta.. Meidän työpaikalla näitä työsuhdepyöriä ovat ottaneet pääosin firman parempikuntoiset ja urheilullisimmat ihmiset. Todennäköisesti heillä olisi vähiten sairaspoissaoloja ilman työmatkapyöräilyäkin.. Polkupyörän verotusvähennysoikeuksella ei ole mitään korrelaatiota näihin vähäisiin sairaspoissaoloihin.

Tässä vanha artikkeli liikuntaseteleihin liittyen.

Jos luet sen kyselyn tulokset ennen mutuilua. Siellä sanotaan että 75% arvioi liikunnan määrän lisääntyneen vähintään kaksi tuntia viikossa. Se on aika paljon enemmän kuin parin hellepäivän huviretket, se myöskin kumoaa epäilyksesi muun liikunnan vastaavasta vähentymisestä.

Mitä tulee epäilykseesi väyläviraston selvitystä kohtaan, miltä osin se vaikutti virheeliseltä? Oletan siis tässä salaa että et lukenut sitäkään ennen kommentointia. En itsekään sitä ole lukenut, mutta valtioneuvoston vastaavassa selvityksessä hyödyt oli arvioitu jopa suuremmiksi, enkä ainakaan lähtökohtaisesti osaa tätä tutkimusta epärehelliseksi epäillä.

Sinun kommentoinnista tulee sellainen olo, että olet jo kantasi valinnut, ja sivuutat mahdolliset eri mieltä olevat kommentit ja niiden lähteet lähes täysin lukematta ettei omaa mielipidettä vaan tarvitsisi uudelleenarvioida.
 
Ymmärrän pointit tuosta pyöräedun poistamisen vastaan, mutta miten vuotta 2021 pyöräliikkeet pysyi pystyssä kun ei ollut tätä etuutta kun nyt on uhka että pyöräkaupat menee nurin. Nyt täytyy taas muuntautua uuteen tilanteeseen ja palata aikaan mitä oli ennen tätä työpyöräetuutta. Eli myydään niitä alkupään pyöriä enemmän, joilla pärjää kyllä työmatkaliikenteessä vallan mainiosti. Siihen ei tarvii 4k€ sähköpyörää. Tämä etu on mahdollistanut ostaa liian kallis pyörä itselle ilmaisella osarilla ja myös sokaistunut siihen kuinka kallis kakku ostettu kun ei edes nähnyt niitä rahoja koskaan mitä mennyt pyörään.

Tässä nyt nämä liisarifirmat tosiaan kärsii eniten mutta miksi niiden pitäisi elää verovaroilla?

Verotus ylipäänsä kevenee joten jää rahaa enemmän käteen eli ihmiset ostaa oikealla rahalla suoraan sen pyörän jos on valmis tähän harrastukseen panostamaan.
 
Ymmärrän pointit tuosta pyöräedun poistamisen vastaan, mutta miten vuotta 2021 pyöräliikkeet pysyi pystyssä kun ei ollut tätä etuutta kun nyt on uhka että pyöräkaupat menee nurin.
"– Useissa pyöräliikkeissä 80 prosenttia myynnistä tulee työsuhdepyöristä. Jos heiltä häviää 80 prosenttia liiketoiminnasta, voi tämä johtaa konkurssiaaltoon, työsuhdepyöräbisneksessä toiminut Antti Walker sanoo HS:lle." GoByBiken myyntipäällikkö Antti Walker

Ennen työsuhdepyöriä myytävien pyörien keskihinta oli arvaten luokkaa ~800e ja jos niitä oli varastossa 10kpl, niin silloin varastoarvo oli 8000e. Mutta pyörillä oli kysyntää, eli 90% noista myytiin kesän aikana.

Nykytilanteessa pyöräliikeellä on keväällä varastossaan "tavallisten" pyörien lisäksi työsuhdepyörät, eli jos niiden osuus on 5x -> tekee se lisää 50 pyörää. Niiden keskihinta taas on ~2500e = niiden osuus varastoarvosta onkin 125 000 €

Polkupyöräbisness on pienen katteen liiketoimintaa. Ja kun varastoarvo nousee 5 kertaiseksi, niin ollaan ongelmissa kun myynti sakkaakin
 
Kun kyseessä ollut työsuhteeseen liittyvä etu, niin se on kuitenkin jotenkin ajateltu liittyvän töihin kulkemiseen. En tiedä kuinka moni täällä kulkee esimerkiksi uimalla töihin, mutta valtaosa taitaa mennä jollain seuraavista:

1. Jalan
2. Pyörällä
3. Julkisilla
4. Omalla autolla

Voisi tietysti argumentoida, että kävelijät tarvitsisivat veroedun jalkineiden hankintaan tms., mutta ne eivät yleensä ole samassa hintaluokassa edes halvempien fillareiden kanssa. Julkista liikennettä subventoidaan tavalla tai toisella jo nyt joko suoralla valtion tai kuntien tuella tai liikennekulttuuria muokkaamalla. Autoilusta voisi varmaan moni sanoa, ettei sitä ainakaan kannusteta. Kauempaa tulevat saavat toki tehdä vähennyksiä verotuksessa. Pyöräilyä ei ole suoraan näissä missään huomioitu, ellei juuri kaupunki-infraa muokkaamalla. Aika harva jaksaa ainakaan ympäri vuoden yhtään pidempää matkaa taittaa jollain mummomankelilla. Aiemmin mentiin ehkä luomupyörillä ja veroetu toi sähköpyörät mukaan kuvioon. Väittäisin kyllä, että ne ovat kasvattaneet etäisyyksiä, joita ihmiset viitsivät pyörällä kulkea ja kynnys kulkemiseen on madaltunut.

Kansanterveydellinen vaikutus tulee siitä, jos julkisia tai autolla matkustamista tulee korvattua pyöräilyllä.

Toisin sanoen, töihin on pakko mennä, kulttuuri ja liikuntaetuja ei ole pakko käyttää, vaikka niitä olisi, eikä uimahalliin tai juoksulenkillekään kukaan pakota. Kun töihin on mentävä, sinne mennään jollain em. kulkuvälineellä.
 
Edelleen.. Miksi polkupyöräily on niin paljon parempi liikuntaharrastus kuin kaikki muut, että sitä pitäisi tukea verovähennyksin? Eikä nyt aleta taas siirtelemään maalitolppia johonkin autoilun vähentämiseen, kun kommentti liittyi nimen omaan "pyöräily säästää sote -menoja" -argumenttiin.

Ja muutenkin argumentti sote-säästöistä ei ole kovin toimiva.. Tämähän oli työhön liittyvä etu. Työssäkäyvät ovat lähes täysin työterveyshuollon asiakkaita, joten valtion sote-säästöistä puhuminen on vähän hölmöä. Ja vaikka ei harrastaisikaan polkupyöräilyä, niin silti moni liikkuu hyvin kattavasti. Ei polkupyöräily ole mikään sellainen ihmeellinen taikasauva, joka estää ihmisiä putoamasta työkyvyttömyyteen ja valtion sotepalvelujen asiakkaaksi. :)

No joo toki kaikki liikunta on hyvää kansantalouden tasolla, mutta hölmöä että polkupyöräily nostetaan jotenkin jalustalle ainoana ja parhaana vaihtoehtona.



Joo nykylogiikka meneekin vähän tähän tyyliin..

Hyvä ihminen: Ajaa työmatkat polkupyörällä. Autoilee vapaa-ajalla 50 tuhatta kilometriä.
Paha ihminen: Ajaa autolla 2 tuhatta kilometriä työmatka-ajoa vuodessa. Autoilee vapaa-ajalla 10 tuhatta kilometriä. :D

Aina työpaikallakin joku jaksaa kitistä "miksi et käy polkupyörällä, kun se on hyvää liikuntaa".. Joo, ei kiitos. Harrastan itselle mieluisampia lajeja.
Voisi miettiä myös vähän siihen tyyliin, että nykyään henkilöautoilla ajetaan Suomessa noin 40 * 10 ^ 12 m. Oletetaan, että kukaan ei kävisi fillarilla töissä. Jos kaikki 2,5 miljoonaa työntekijää alkaisivat polkea töihin 5 km suuntaansa 150 d/a, olisi henkilöautosuorite 40 terametrin sijaan:

40 * 10 ^ 12 m - (2,5 * 10 ^ 6 * 2 * 5 000 m * 150) = 36,3 * 10 ^ 12 m.

Henkilöautoliikenteen suorite vähenisi 9,4 % (36,25 / 40). Henkilöautoliikenteen päästöt vähenisivät noin 10 %. Kaikki eivät tietysti voisi pitkän työmatkan tai muun syyn takia vaihtaa fillariin, mutta ihan vain mittakaavaksi.

Sähköfillari tekisi tuon 5 km siivun mahdolliseksi rapakuntoisellekin. Muillekin se on mukavaa, kun voi napin painalluksella poistaa ikävän vastatuulen tai säästää polviaan jyrkässä ylämäessä. Renkaat voi hommata pistosuojaus/pito/nastat/mukavuus edellä, koska suurempi vierinvastus ei niin tunnu sähköllä. Ajoasennon ei tarvitse olla iäkkäälle ikävä kyyry, vaan voi viilettää mukavasti pystyssä 25 km/h. Vaatetus on vapaampaa (ilmanvastus ja hikoilu) kuin luomupyörällä ja hien määrää voi napilla säätää menomatkalla pienemmäksi ja kotiin palatessa voi halutessaan ottaa hien pintaan. Sadetakit ja -viitatkin ovat sähköllä vähemmän hikinen/tuskainen kokemus.

Olen nähnyt, kun aiemmin alle 100 km/a ajanut ylipainoinen innostui ensimmäisellä sähköfillarillaan (v. 2010) ajamaan 9 tkm/a. Painokin putosi silmämääräisesti kymmenisen kiloa. Ensimmäisen akun Helkama halusi itselleen mitattavaksi 25 tkm kohdalla (olisi kuulemma päässyt vielä 20-25 tkm), ja antoi maksutta tilalle kaksi samanlaista akkua.
 
Viimeksi muokattu:
Keskittykääs sitten vähän enemmän siihen rakentavaan keskusteluun ja jättäkää ne provot ja väheksynnät pois sieltä seasta, kiitos.
 
Yle on tehnyt jutun pyöräedusta laskurin kanssa.

Ylen juttu

Jos valtion kassaan pitää saada verotuloja, on tämän edun poisto pieni paha. Hölmöläisten tilkkutäkin jatkamista kuitenkin kokonaisuutena. 🤡

Noin yleensä sitä luulisi, että työssäkäyvä ihminen pystyisi polkupyöränsä maksamaan ihan itsekin.
 
Täällä yksi. 10 aikaisempaa vuotta meni ehkä 10km, nyt yli 2000 2 vuodessa. Toki olen vain yksi esimerkki.
Aika sama. 33 kautta tuli ajettua prätkällä, fillariin en koskenutkaan varmaan kertaakaan ikävuosien 16-36 välillä, sen jälkeen satunnaisesti 100-500 km vuodessa. Sähköpyörän hankinnan jälkeen kolmessa ensimmäisessä kaudessa 05/2022-11/2024 tuli sähköpyörän mittariin 7500 km.
 
Yle on tehnyt jutun pyöräedusta laskurin kanssa.

Ylen juttu

Jos valtion kassaan pitää saada verotuloja, on tämän edun poisto pieni paha. Hölmöläisten tilkkutäkin jatkamista kuitenkin kokonaisuutena. 🤡

Noin yleensä sitä luulisi, että työssäkäyvä ihminen pystyisi polkupyöränsä maksamaan ihan itsekin.
Pystyy toki. Mutta jos vaihtoehtona sille, että iskee kuukauden nettopalkan kerralla pyöräkaupan tiskiin on maksaa fillarista osaria 36 kk ja kokonaishinnan ollessa vielä selvästi kertamaksua pienempi, niin miksi ei etua hyödyntäisi?
 
Pystyy toki. Mutta jos vaihtoehtona sille, että iskee kuukauden nettopalkan kerralla pyöräkaupan tiskiin on maksaa fillarista osaria 36 kk ja kokonaishinnan ollessa vielä selvästi kertamaksua pienempi, niin miksi ei etua hyödyntäisi?

No nyt varmaan tulee edullisemmat osarimahdollisuudet ettei tarvitse lyödä sitä viittä tonttua pöytään kaupassa.

Jotenkin kuulostaa vain täysin absurdilta että jengi ostaa monen tonnin pyöriä vaan sen takia "kun halvalla saa".

Onko tosiaan niin että pitää olla 3-5k munamankeli alla mutta 1.5-2k pyörät on täysin käyttökelvottomia?
 
No nyt varmaan tulee edullisemmat osarimahdollisuudet ettei tarvitse lyödä sitä viittä tonttua pöytään kaupassa.

Jotenkin kuulostaa vain täysin absurdilta että jengi ostaa monen tonnin pyöriä vaan sen takia "kun halvalla saa".

Onko tosiaan niin että pitää olla 3-5k munamankeli alla mutta 1.5-2k pyörät on täysin käyttökelvottomia?
Minä halusin kotimaista alkuperää olevan Tunturin tai Helkaman sähköpyörän, eikä sopivaa paljon alle kolmella tonnilla saanut. Viidellä tontulla sen sijaan olisi saanut jo melkein kaksi.
 
No nyt varmaan tulee edullisemmat osarimahdollisuudet ettei tarvitse lyödä sitä viittä tonttua pöytään kaupassa.

Jotenkin kuulostaa vain täysin absurdilta että jengi ostaa monen tonnin pyöriä vaan sen takia "kun halvalla saa".

Onko tosiaan niin että pitää olla 3-5k munamankeli alla mutta 1.5-2k pyörät on täysin käyttökelvottomia?
Onhan sillä aika iso eroa maksaako pyörä 3-5k€ vai alle 2k€ ihan osien toimivuuden kannalta. Tässä elämän varrella nuo on lähteny kipuamaan aika hyvin ylöspäin kun aikoinaan sai ihan hyvän pyörän 1.5k€ ja huiput makso sen 5k€. Nykyisin käytännössä vastaavan tasoiset maksaa tuplat tuohon verrattuna
 
Onhan sillä aika iso eroa maksaako pyörä 3-5k€ vai alle 2k€ ihan osien toimivuuden kannalta.

Tämä on mielenkiintoista, laitatko ihan konkreettisia esimerkkejä missä ero näkyy ns. normipyöräilyssä ja miten näiden osien välillä (unohdetaan nyt kaikki kisa/pro-jutut)?

Joku tyhmempi voisi kuvitella että 2k pyörässä on jo ainakin "perushyvät" palikat kiinni.
 
Tämä on mielenkiintoista, laitatko ihan konkreettisia esimerkkejä missä ero näkyy ns. normipyöräilyssä ja miten näiden osien välillä (unohdetaan nyt kaikki kisa/pro-jutut)?

Joku tyhmempi voisi kuvitella että 2k pyörässä on jo ainakin "perushyvät" palikat kiinni.
ihan esim keulan ominaisuudet tulee tuossa eteen. Vaihteiston ihan käytännön toimivuus ja kesto(tietyn pisten jälkeen ei voi suoraan sanoa että kestää paremmin)
 
Tarkenna, miten keulan toiminta näkyy normipyöräilyssä?

No onhan tuollainen alemman hintaluokan pyöristä usein löytyvä Suntourin kierrejousiankkuri aika surkea tekele jo ihan perus rotvallin reunan yli ajaessa. Puhumattakaan jos on yhtään enemmän epätasaista maastoa.

Ja kun nyt mennään tähän "tarkenna" jankkaamiseen niin tarkenna, mikä on mielestäsi normipyöräilyä?
 
No onhan tuollainen alemman hintaluokan pyöristä usein löytyvä Suntourin kierrejousiankkuri aika surkea tekele jo ihan perus rotvallin reunan yli ajaessa. Puhumattakaan jos on yhtään enemmän epätasaista maastoa.

Ja kun nyt mennään tähän "tarkenna" jankkaamiseen niin tarkenna, mikä on mielestäsi normipyöräilyä?

"normipyöräily" = työmatkapyöräily vaihtelevasti hiekka/asfalttiteillä, pääsääntöisesti muuta kuin maastoajoa.

En yritä jankata vaan aihe oikeasti kiinnostaa, tämä palsta tunnetusti menee aiheessa kun aiheessa full-hifistelyyn välillä joten haluaisin näkemystä nyt esim. työmatkan taittamiseen ja siihen että miten osat vaikuttavat, maallikkona joku keulan toiminta 2k vs 4k pyörä vaikuttaa lähes täysin irrelevantilta mutta voin hyvin olla tässä väärässä.

Vertaan tätä nyt vaikka sähköautokeskusteluun, kärjistetysti siellä yleinen mielipide on että yli 7s 0-100kmh sähköautot ovat suorastaan vaarallisia tai ainakin lähes ajokelvottomia, mietin että onko tässä aiheessa samanlaista normiajosta täysin irrallista hifistelyä.
 
Tämä on mielenkiintoista, laitatko ihan konkreettisia esimerkkejä missä ero näkyy ns. normipyöräilyssä ja miten näiden osien välillä (unohdetaan nyt kaikki kisa/pro-jutut)?

Joku tyhmempi voisi kuvitella että 2k pyörässä on jo ainakin "perushyvät" palikat kiinni.
Oma mielipiteeni on että kahdella tuhannella voi luomupyörissä saada, joko fiksuilla valinnoilla tai tuurilla, varsin toimivia kokoonpanoja joilla harrastajakin pyöräilisi ihan tyytyväisenä. Mutta jos mennään näihin työsuhdepyörinä yleisempiin sähköpyöriin niin ero halvemman pään pyörien napamoottorin ja ~kolmen tuhannen pyöristä eteenpäin käytetyn keskimoottorin välillä on kyllä ummikonkin helposti havaittavissa. Keskimoottorilla pyöräily tuntuu kokolailla luonnolliselta, kun taas napamoottori tuppaa tuntumaan enemmän sähkömopolta jossa kaasukahva on korvattu polkimilla, väliin vähän viivettäkin arpoen.
 
No onhan tuollainen alemman hintaluokan pyöristä usein löytyvä Suntourin kierrejousiankkuri aika surkea tekele jo ihan perus rotvallin reunan yli ajaessa. Puhumattakaan jos on yhtään enemmän epätasaista maastoa.

Ja kun nyt mennään tähän "tarkenna" jankkaamiseen niin tarkenna, mikä on mielestäsi normipyöräilyä?
Pari kertaa olen kokeillut etujousitettua pyörää, mutta en ole ikinä sellaista omistanut. Kuitenkin on sellainen tuntuma, että se jousitus olisi rotvallin reunan yli ajaessa hyödyllinen vain jos se olisi takana. Pitävätkö siis ihmiset sitä hyödyllisenä edessäkin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 496
Viestejä
4 744 048
Jäsenet
77 339
Uusin jäsen
eltsu37

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom