Työkalut ja muut vehkeet

Jep yli 12 vuotta ollu henkilöautokorjaamoilla leipätyökseen eikä ole tullu semmosta hommaa vastaan missä tarttis vastapäivään vetää momenttiin jotku pyörän mutterit vois ampua vaa momenttisauvalla

Ainakin Vw 1.4 tsi ketjukoneessa on tarvetta. Mutta onneksi kone on niin kestävä, että harvoille korjaamoille tullu vastaan :)
 
Moottorisahoista hyviä tarjouksia? Pari puunvartta kaatas pensaikkoineen okt pihalla. Klapihommia mahdollisesti myöhemmin.

Jos vaan harvoin sahailee pihalla suosittelen sähkökäyttöistä ja pitkää johtokelaa. Eivät ole nykyään kalliita ja ovat huolettomia.
 
Jos vaan harvoin sahailee pihalla suosittelen sähkökäyttöistä ja pitkää johtokelaa. Eivät ole nykyään kalliita ja ovat huolettomia.
Moottorisaha sähköroikan perässä nyt on idioottimaisinta mitä voi hankkia puutyömaalle, kyllä huomaa kuka on ollut puusavotassa ja kuka ei. Jossakin raksahommissa sisätiloissa voi jotenkin sähkösahaa vielä perustella kun oikein yrittää, mutta ei puunkaatohommiin missään nimessä. Akkusahat parhaimmillaan alkaa olla ihan ok, etenkin pienempään karsintaan, mutta hyvää akkusahaa ei saa vielä tuolla n parinsadan budjetilla akkuineen.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä nyt on ollut n3 kolme vuotta stilh msa220 akkusaha mitä käytän eniten työmailla pienten puiden ja oksien poistoon ja sillä voi kyllä isompia puita sahata mutta ongelmana on se että pitäisi olla akkuja suht monta eli parin akun ostamisella saa jo polttoainekäyttöisen sahan.
Pihahommiin akkusaha on erinomainen valinta eikä häiritse naapureita.
Haittapuolen akkusahalla joutuu ketjun pitämään paremmin teroitettuna muuten loppuu voima kesken.

Johdollinen sähkösaha on halvempi vaihtoehto mutta se soveltuu enemmän pelkän klapitekoon kiinteällä paikalla ja tuo johto on kyllä aina väärässä paikassa ja niitä mitä olen käyttänyt on olleet mallia halpaa ja tehot niissä on ollut luokkaa käyttökelvoton.
 
Moottorisaha sähköroikan perässä nyt on idioottimaisinta mitä voi hankkia puutyömaalle, kyllä huomaa kuka on ollut puusavotassa ja kuka ei. Jossakin raksahommissa sisätiloissa voi jotenkin sähkösahaa vielä perustella kun oikein yrittää, mutta ei puunkaatohommiin missään nimessä. Akkusahat parhaimmillaan alkaa olla ihan ok, etenkin pienempään karsintaan, mutta hyvää akkusahaa ei saa vielä tuolla n parinsadan budjetilla.

Kysyjä mainitsi OKT ja ainakin minulta saa täydet suositukset johdollinen sähkösaha moiseen hommaan. Muutama täysikasvuisen koivun omalta pihalta hoiteli mukisematta ja siihen päälle polttopuita tulee vuosittain tehtyä. Iteltä löytyy Echon CS2400.
 
Ihan yleisesti ottaen patteriketjusahoja ei kannata ylenkatsoa, tuossa männätalvena tehtiin töissä pikku-urakka jossa viideon mukaisia pikkupölkkyjä tehtiin 500kpl(edit). Jäiset tukit ulkona, sisällä märkiä, motonetin valikoimista halvin Skil eikä sahauksesta muodostunutkaan urakan pullonkaulaa. Toki hommassa sahausjäljen laatu oli tärkeämpi kuin nopeus.
Vääntöä ei hirveesti tuollaisessa ole mutta terän kun pitää teroitettuna niin hyvin menee.

 
Viimeksi muokattu:
Metsätöihinkin akkusaha on yllättävän näppärä peli (ihan näitä Husqvarnan laitteita käytellyt) kun puhutaan harvennuksesta. Ko. hommassa kuitenkin kävellään melkein yhtä paljon kuin sahataan ja tällöin kone ei sätkätä jatkuvasti. Koko päivien ongelmana on lähinnä akustojen riittävyys, mutta jos tarkoitus on tehdä puolipäivää niin homma toimii ok.

Ihan pusikkoon tuollainen ei sovi (eli jos on kovin heinikkoista tms.) kun teho ei riitä tilanteissa jossa polttissahalla voi kaasulla antaa vähän lisää tehoja, mutta moottorisaha ei ehkä optimaalinen väline tuollaiseen muutenkaan.

Piuhallinen saha on kyllä akkusahojen aikakaudella täydellinen turhuus, ehkä jonkun rankojen polttopuuksi sahaamisen ulkopuolella ja tuollaiseen polttissaha on kuitenkin paljon parempi.
 
Moottorisaha sähköroikan perässä nyt on idioottimaisinta mitä voi hankkia puutyömaalle, kyllä huomaa kuka on ollut puusavotassa ja kuka ei.

Ei tässä nyt oltu menossa mihinkään tukkisavottaan uittoineen :)

Kyse oli ok-talosta ja mainitsin sanan ”harvoin”. Toki jos ”ok-talo” on Nallen tilukset Salossa niin sitten valinta on selvä. Mutta jollain perus 3000 neliön tontilla pärjää sähkösahalla hyvin.

Tavallinen moottorisaha ei välttämättä enää käynnisty kun on ollut useamman vuoden kylmässä talvisäilössä. Sähkösaha toimii (lähes) aina. Eikä tarvi lutrara bensiinillä ja öljyllä. Akkupeli toki kiva mutta siinäkin on akkujen latauksen ja ylläpidon vaiva + kalliimpi.

Sun viestistä tuli mieleen sähköautoketju pari vuotta sitten, sinne tuli vähän väliä joku meuhkaamaan kuinka paskoja sählöautot ovat. Nyt osa niistä samoista nickestä itse ajaa niillä.

Nummisuutarien sanoin: maailma muuttuu Eskoseni.
 
Ei tässä nyt oltu menossa mihinkään tukkisavottaan uittoineen :)

Kyse oli ok-talosta ja mainitsin sanan ”harvoin”. Toki jos ”ok-talo” on Nallen tilukset Salossa niin sitten valinta on selvä. Mutta jollain perus 3000 neliön tontilla pärjää sähkösahalla hyvin.

Tavallinen moottorisaha ei välttämättä enää käynnisty kun on ollut useamman vuoden kylmässä talvisäilössä. Sähkösaha toimii (lähes) aina. Eikä tarvi lutrara bensiinillä ja öljyllä. Akkupeli toki kiva mutta siinäkin on akkujen latauksen ja ylläpidon vaiva + kalliimpi.

Sun viestistä tuli mieleen sähköautoketju pari vuotta sitten, sinne tuli vähän väliä joku meuhkaamaan kuinka paskoja sählöautot ovat. Nyt osa niistä samoista nickestä itse ajaa niillä.

Nummisuutarien sanoin: maailma muuttuu Eskoseni.
Tyylejä on tietysti monia ja jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee, mutta mun makuun kyllä on jo ihan yhdenkin pihapuun kaatoon ja karsimiseen roikan vetäminen perässään sekä hankalaa, että vaarallista. Ei se polttissaha miksikään mene vaikka olisi vuoden käyttämättä, bensat voi mennä huonoksi kyllä.
Sellainen ihminen joka edes itse harkitsee puita kaatavansa ja pätkivänsä itse, luultavasti keksii sahalle käyttöä useammin kuin joka kolmas vuosi, sillä saa vaikka pihatien yli kaatuneen puunrungon raivattua myrskyn ja sähkökatkon sattuessa.
Kyllähän sitä roikkaa perässä vetämällä jonkin puun epäilemättä saa nurin, mutta on se aikamoista masokismia, helpompi olisi pelkällä kirveellä ja/tai pokasahalla. Vähän sama kuin OKT-tontilla sähkökäyttöiset ruohonleikkurit jossa kaapelia vedetään perässä, kaupunkirivarin 12 nelion "pihalla" ok, mutta ei juuri isommalla pihalla.
Autovertaus vähän ontuu, siinä ei jatkokelaa hinata perässä kuitenkaan ajon aikana, akkusahoilla taas alkaa jo tekemään ihan hyvin, siitähän ei tässä ollutkaan kysymys, eikä edes sähkön vastustamisesta ylipäätänsä.
 
Pieneen käyttöönkin kannattaa ottaa joku merkkipeli, ja käyttää pienkonebensaa jos ostaa bensasahan. Ei happane kaasariin ja merkkipelillä suurempi todennäköisyys lähteä hyvin käyntiin seisonnan jälkeen.

Roikkasaha sitten hyvä polttopuuhommaan jos rankaa pätkitään sahapukilla.

Noita pieniä echoja saa halvalla, niin en näe itse järkeä ostaa halpiksia bensasahoja (kiinalaiset/partner tjsp).

Ite ostin echon cs-390esx satunnaiseen amatöörikäyttöön, ja nyt kaadettiin ranteen vahvusta pajukkoa ja yksi 25 cm laho koivu, niin on se mukavampi työskennellä kun on kevyt/tehokas/toimintavarma peli. Ens viikolla pitäs pätkiä sitten taas 8 kpl 20-30cm tyvimitan mäntyjä, kun metsuri tulee ne kaatamaan.

E: täytyy kehua tota echon easystarttia, helppo vetää käyntiin "väärin" eli ketjujarru päällä kahva jalkojen väliin ja tasainen veto...
 
Vähän sama kuin OKT-tontilla sähkökäyttöiset ruohonleikkurit jossa kaapelia vedetään perässä, kaupunkirivarin 12 nelion "pihalla" ok, mutta ei juuri isommalla pihalla.

Joo mulla oli tuollainen Bosch merkkinen noin 15 vuotta sitten. Oli kyllä aikamoista säätöä kun piha on iso, epätasainen ja puita/pensaita. Piti tarkkaan miettiä mistä menee ettei johto ole jonkun puun ympärillä.

En tarkkaan muista mutta kai siinä yli tunti meni pihan leikkaamiseen kun akkuleikkurilla menee nyt noin kolmessa vartissa. Sain tuon joltain ja taisi pari kesää olla käytössä ennen kuin laitoin eteenpäin.

Rivarissa kannattaa varmaan hommata yhteinen leikkuri kun pihat ovat yleensä pienehköjä.
 
Joo mulla oli tuollainen Bosch merkkinen noin 15 vuotta sitten. Oli kyllä aikamoista säätöä kun piha on iso, epätasainen ja puita/pensaita. Piti tarkkaan miettiä mistä menee ettei johto ole jonkun puun ympärillä.

En tarkkaan muista mutta kai siinä yli tunti meni pihan leikkaamiseen kun akkuleikkurilla menee nyt noin kolmessa vartissa. Sain tuon joltain ja taisi pari kesää olla käytössä ennen kuin laitoin eteenpäin.

Rivarissa kannattaa varmaan hommata yhteinen leikkuri kun pihat ovat yleensä pienehköjä.
Sitten kun sen yhteisen leikkurin hommaa niin viimeistään parin vuoden päästä huomataan että leikkuri on valmis kierrätykseen kun suurimmalla osalla sen kollektiivisista käyttäjistä ei ole ollut mielenkiintoa/halua/taitoa käyttää kyseistä työkalua oikein ja huollostakaan ei ole välitetty ollenkaan.
 
Itse ostin pieniin pihakaatoihin tällaisen Einhellin värkin ja olen kyllä ollut pirun tyytyväinen. Hyvin kaatuu sen kokoiset puut kun nyt pihapiirissä ylipäätään viitsii itsekseen lähteä kaatamaan ja helposti riittää akku siihen, että sen yhden puun karsii ja pätkii pölleiksi. Eipä tuolla oikeissa metsähommissa mitään tekisi, mutta pihahommissa loistaa. Yllätyin myös siitä, miten paljon parempi tuo akkusaha on verrattuna yhteenkään aikaisemmin käyttämäni töpselisahaan.
 
Jollain tämmösellä saa hyvin muutamat puut vuodessa eikä hinta ainakaan huimaa: Norrköping moottorisaha 41cc 14"

Alkaa ”näyttämään” nuokin ”moderneilta” että en tiedä onko laadullisesti samaa kamaa kuin aiemmin. Noin 10v sitten ostettu (79€ tai 89€) näyttää suoraan 80-luvun vehkeeltä ja tekniikka epäilemättä sieltä (varmaan kopsattu jostain merkkinmkoneesta). Bensaa syö reilusti mutta muutamalla nykäsyllä käyntiin joka kerta.
 
Jollain tämmösellä saa hyvin muutamat puut vuodessa eikä hinta ainakaan huimaa: Norrköping moottorisaha 41cc 14"

Alkaa ”näyttämään” nuokin ”moderneilta” että en tiedä onko laadullisesti samaa kamaa kuin aiemmin. Noin 10v sitten ostettu (79€ tai 89€) näyttää suoraan 80-luvun vehkeeltä ja tekniikka epäilemättä sieltä (varmaan kopsattu jostain merkkinmkoneesta). Bensaa syö reilusti mutta muutamalla nykäsyllä käyntiin joka kerta.
Näissä ruotsalaiskaupunkien sahoissa on aina jotain vikaa. Yleisimmin kait takapotkusuojassa.
Etusivu - Marek

Sinänsä saha varmasti toimii ihan hyvin satunnaisessa käytössä, kunhan tiedostaa, että turvallisuus- ja mukavuuspuutteita saattaa olla. Itse asiassa yhdestä tuollaisesta on kokemusta ja hintaansa nähden kyseessä on varsin hyvä laite. Pahimmat miinukset on juuri takapotkusuoja, paino ja heikko kahvojen tärinän vaimennus.
 
Näissä ruotsalaiskaupunkien sahoissa on aina jotain vikaa. Yleisimmin kait takapotkusuojassa.
Etusivu - Marek

Sinänsä saha varmasti toimii ihan hyvin satunnaisessa käytössä, kunhan tiedostaa, että turvallisuus- ja mukavuuspuutteita saattaa olla. Itse asiassa yhdestä tuollaisesta on kokemusta ja hintaansa nähden kyseessä on varsin hyvä laite. Pahimmat miinukset on juuri takapotkusuoja, paino ja heikko kahvojen tärinän vaimennus.
Viittamani 10v vanha kone on muuten just tuo sun linkin tuote :).

Se on toki totta että eihän satasella voi saada 400€ konetta eli kyllähän siinä tinkimään joutuu ”kaikesta”, mutta jos saha on kädessä 2x vuodessa pienen hetken niin tinkiminen ei kovin vaikeaa ole. Paino ja bensan syönti mielestäni ko. koneen isoimmat ongelmat.
 
Viittamani 10v vanha kone on muuten just tuo sun linkin tuote :).

Se on toki totta että eihän satasella voi saada 400€ konetta eli kyllähän siinä tinkimään joutuu ”kaikesta”, mutta jos saha on kädessä 2x vuodessa pienen hetken niin tinkiminen ei kovin vaikeaa ole. Paino ja bensan syönti mielestäni ko. koneen isoimmat ongelmat.
Mietin että mitä lainaan, mutta lainasin viimeistä.

Ymmärtääkseni roikkosähkökoneita ostetaan sen takia että pienellä rahalla (<200€) saa kohtuu tehokkaan koneen millä pikkutontilla tekee ne nurkkahommatkin, että siinä tallin/katoksen nurkalla mitä tarvii. Ja siis roikkakone sen takia että sen uskotaan toimivan , on se sitten välillä vuosia käyttämättä, tai ei. Ja tiiviissä taajamassa sitä voi käytellä äänenpuolesta silloin kun se tarve tulee, ja voi siis käytellä sisälläkin. Se roikka on pienempi harmi kuin polttiksen varastointi, ja halppis polttiksen nykyminen käyntiin kuukaisien taun jälkeen setti vuoden parin jälkeen. (siis henkilöt joille ainoa polttismoorttin minkä läheltä nähnyt on nurmikonleikkuri ja senkin kevät jumpat saa jo välttään muita).

Akku koneet saaneet puoltoja, roikkakoneen edellä kuvaillussa korvaa hienosto akkukone, ja tuo käytettävyyttä, näpäryyttä, ehkä joutuu venyttää budjettia. Akkukonehaaveet kaatu monella akkuihin, jos ei ole sitä sopivaa akkukone arsenaalia akkuineen. Jos on joka tapauksessa akkut jotka sopii siihen hyvään akkusahaan, niin se akkukoneen hinta ei karkaa roikkakoneen hinnasta.

Akkusanalle voi tulla niitä käyttöminuuttejakin enemmän, kun on niin helppoa ottaa käyttöön pieneenkin juttuun.
 
Tälle suositus jarrunesteiden vaihtoon. Joustava letku ja helppo paineen lisäys. Yksi korkki tosin paisarisäiliöön. Sopi ainakin BMW malliin.
 
Tälle suositus jarrunesteiden vaihtoon. Joustava letku ja helppo paineen lisäys. Yksi korkki tosin paisarisäiliöön. Sopi ainakin BMW malliin.

Oisko antaa jokin nopea prosessikuvaus tämmöisellä toimimisesta? Nuoruudessa 80-luvulla räjähti aina romuista jokin paikka auki niin oon välttänyt viimeiseen asti itse ilmausta..
 
Tämä toimii myös samaan asiaan, ja on parempi korkkivalikoima. Haittapuolena nestetasoa pitää tarkkailla. Jos oikein ymmärsin niin tuo yllä linkattu myös lisää nestettä säiliöön.


Tosin tästä on olemassa vielä laajempi
1721415462256.png
versio missä on enemmän korkkeja (löytyy itelt ja on aivan korvaamaton ollu). Vaikka korkit onkin paisuntasäiliölle tarkoitettu niin hyvin ne on käyny jarrunestesäiliöihinkin.
 
Ensin poistaa sieltä jarrunestesäiliöstä vanhaa nestettä minimirajaan, vaikka injektioruiskulla tms. Uutta nestettä tilalle max rajaan.

Tohon kannuun litra jarrunestettä, mukana tuleva korkki jarrunestesäiliöön (paisari) kiinni. Pumpataan 10 psi painetta. Sitten vaan jarrunippaan poistoletku kiinni, astiaa alle. Nipan ruuvi auki ja valuttamaan.
Helppoa. Mukana käyttöohje, myös youtubessa ohjeita.
 
Jos oikein ymmärsin niin tuo yllä linkattu myös lisää nestettä säiliöön.
Juu, näin tekee.
 
Tälle suositus jarrunesteiden vaihtoon. Joustava letku ja helppo paineen lisäys. Yksi korkki tosin paisarisäiliöön. Sopi ainakin BMW malliin.
On kyllä yks parhaita työkaluja mitä on tullut hankittua.
Nesteet ja paineet purkkiin ja availemaan nippoja ei tarvii kytätä loppuuko neste yms.
 
Ensin poistaa sieltä jarrunestesäiliöstä vanhaa nestettä minimirajaan, vaikka injektioruiskulla tms. Uutta nestettä tilalle max rajaan.

Tohon kannuun litra jarrunestettä, mukana tuleva korkki jarrunestesäiliöön (paisari) kiinni. Pumpataan 10 psi painetta. Sitten vaan jarrunippaan poistoletku kiinni, astiaa alle. Nipan ruuvi auki ja valuttamaan.
Helppoa. Mukana käyttöohje, myös youtubessa ohjeita.

Sen verran täydennän, että jotkut käyttävät vuorotellen eri väristä jarrunestettä, jolloin helposti huomaa, milloin vanha aine letkusta pois ja uusi tilalla. Autoissa taitaa myös kulmien järjestyksellä olla väliä(?). Riippui letkun pituudesta ja piti tehdä lyhimmästä pisimpään tai toisin päin - en muista.

Paineen tarkistaisin. Muistelen, että Audin ohjeissa oli 1 tai 1,5 bar. Opiskelin hommaa teoriatasolla viime kesänä ja ostin vehkeet. En ole vielä saanut hoidettua ja syksyyn mennessä pitäis omaan tehdä.
 
Sen verran täydennän, että jotkut käyttävät vuorotellen eri väristä jarrunestettä, jolloin helposti huomaa, milloin vanha aine letkusta pois ja uusi tilalla. Autoissa taitaa myös kulmien järjestyksellä olla väliä(?). Riippui letkun pituudesta ja piti tehdä lyhimmästä pisimpään tai toisin päin - en muista.

Paineen tarkistaisin. Muistelen, että Audin ohjeissa oli 1 tai 1,5 bar. Opiskelin hommaa teoriatasolla viime kesänä ja ostin vehkeet. En ole vielä saanut hoidettua ja syksyyn mennessä pitäis omaan tehdä.
Menee takaa katsoen järjestyksessä oikea takakulma, vasen takakulma, oikea etu, vasen etu. 2l nestettä riittää hyvin jarrujärjestelmän huuhteluun.
 
Ja toisien autojen remonttimanuaaleissa just päin vastoin == tuskin mitään käytännön merkitystä missä järjestyksessä tekee…
Homma aloitetaan kulmasta, mikä on kauimmaisena abs yksiköstä konehuoneessa. Tämän vuoksi järjestyskin vaihtelee automalleittain
 
Homma aloitetaan kulmasta, mikä on kauimmaisena abs yksiköstä konehuoneessa. Tämän vuoksi järjestyskin vaihtelee automalleittain
Vaikea uskoa että missään autossa kumpikaan saati molemmat etunurkat olisi kauimmaisena ja ohjeen mukaan edestä aloitetaan ja takaa viimeisenä.
 
Vaikea uskoa että missään autossa kumpikaan saati molemmat etunurkat olisi kauimmaisena ja ohjeen mukaan edestä aloitetaan ja takaa viimeisenä.

minkä ohjeen? Mistä on tällainen ohje tullut? Ikinä kuullutkaan että noinpäin se tehtäisiin.
 
Oliko kellään kokemusta ja mahdollisesti suositusta halvoista öljyn imupumpuista? Mittatikunputkesta pitäisi siis saada öljyt imettyä. Tulee niin vähälle käytölle, etten kallista haluaisi hommata. Olen tässä miettinyt joko sähköistä jolla ilmaistaan toiseen astiaan tai sitten sellaista pumpattavaa mallia omalla säiliöllä.
 
Oliko kellään kokemusta ja mahdollisesti suositusta halvoista öljyn imupumpuista? Mittatikunputkesta pitäisi siis saada öljyt imettyä. Tulee niin vähälle käytölle, etten kallista haluaisi hommata. Olen tässä miettinyt joko sähköistä jolla ilmaistaan toiseen astiaan tai sitten sellaista pumpattavaa mallia omalla säiliöllä.
Toimii, osta vaikka toinen varalle. Joku 40L öljyä tullut vaihdettua.

Tämäkin odottaa varalla ylemmän hajoamista.
 
Oliko kellään kokemusta ja mahdollisesti suositusta halvoista öljyn imupumpuista? Mittatikunputkesta pitäisi siis saada öljyt imettyä. Tulee niin vähälle käytölle, etten kallista haluaisi hommata. Olen tässä miettinyt joko sähköistä jolla ilmaistaan toiseen astiaan tai sitten sellaista pumpattavaa mallia omalla säiliöllä.

Mulla on joku Biltemasta ostettu, n. 20v sitten. Semmonen manuaalinen malli, hyvin on toiminut kyllä
 
Oliko kellään kokemusta ja mahdollisesti suositusta halvoista öljyn imupumpuista? Mittatikunputkesta pitäisi siis saada öljyt imettyä. Tulee niin vähälle käytölle, etten kallista haluaisi hommata. Olen tässä miettinyt joko sähköistä jolla ilmaistaan toiseen astiaan tai sitten sellaista pumpattavaa mallia omalla säiliöllä.

Mulla on Lidlistä ostettu, muistaakseni maksoi 9,9€ ja on toiminut 6 vaihtoa/noin 30-40litraa. Silloin kun öljytilavuus on 8litraa niin hidas se on ja joka autossa ei toimi. Kaikissa ei vaan saa sitä imuletkua tungettua tarpeeksi syvälle koska se on sellaista puolikovaa letkua ja pehmenee vielä vähän lisää lämmöstä.
Tuo periaatteessa ottaa virtansa akusta, mutta olen käyttänyt erillisellä virtalähteellä. Nyt en ole käyttänyt kun on ollut mahdollisuus vaihtaa alakautta.
Kaikkeahan tuolla metodilla ei saa pois niin itse suosittelisin tekemään joka toisen vaihdon "perinteisesti".
 
Kiitokset mielipiteistä. Olenkin tosiaan joskus törmännyt Lidlissä tuollaiseen pumppuun, pitää katsella josko vielä ennen syksyä tulisi uudestaan myyntiin.

Itselläni tuo tulisi vesiskootterin öljynvaihtoon, joten öljy määrä pieni, alakautta ei onnistu ja ymmärtääkseni ihan kaikki ei kuivasumpun takia muutenkaan tule pois.
 
Kiitokset mielipiteistä. Olenkin tosiaan joskus törmännyt Lidlissä tuollaiseen pumppuun, pitää katsella josko vielä ennen syksyä tulisi uudestaan myyntiin.

Itselläni tuo tulisi vesiskootterin öljynvaihtoon, joten öljy määrä pieni, alakautta ei onnistu ja ymmärtääkseni ihan kaikki ei kuivasumpun takia muutenkaan tule pois.
Taitaa tulla juurikin tuommoinen Lidliin "alkaen ma 29.7".
 
Viimeksi muokattu:
Oliko kellään kokemusta ja mahdollisesti suositusta halvoista öljyn imupumpuista? Mittatikunputkesta pitäisi siis saada öljyt imettyä. Tulee niin vähälle käytölle, etten kallista haluaisi hommata. Olen tässä miettinyt joko sähköistä jolla ilmaistaan toiseen astiaan tai sitten sellaista pumpattavaa mallia omalla säiliöllä.
Bilteman manuaalipumpulla tuli vaihdettua veneen öljyt. Näkyy nyt maksavan 60 €, eli ei ihan halpa. Tuppasi tursottamaan öljyä pumppuvarressa olevasta ilman poistoreiästä. Rätti siihen teki hommasta siistimpää. Toinen huomion arvoinen asia on, miten saa pöntön sellaiseen paikkaan, että pumppaus sujuu ja imuletku yltää oikeaan paikkaan. Homma on huomattavasti helpompaa, kun öljy on lämmintä.
 
Kävin hakemassa Bilteman 166 osaisen hylsysarjan. Kehujen perusteella ostin ja tuossa on ihan kätevä salkku, kun piti saada sarja, joka kulkee hyvin myös mukana.

Hylsyjen viimeistely nyt ei mitään priimaa, mutta eiköhän nuo aja asiansa. Ennestään on jo jotain Weran ja stahlwillen tavaraa, mutta ovat mallia TCS, eli vaunukamaa.
 
Kävin hakemassa Bilteman 166 osaisen hylsysarjan. Kehujen perusteella ostin ja tuossa on ihan kätevä salkku, kun piti saada sarja, joka kulkee hyvin myös mukana.

Hylsyjen viimeistely nyt ei mitään priimaa, mutta eiköhän nuo aja asiansa. Ennestään on jo jotain Weran ja stahlwillen tavaraa, mutta ovat mallia TCS, eli vaunukamaa.
Mikä hylsyjen viimeistelyssä tekee sen, että ne ei ole priimaa?

Oletan, että omassa 139 euron sarjassa on samat hylsyt ja mitään huomautettavaa en itse niistä löydä.
 
Itse pitänyt 3/8 vääntöä sellaisena välimallina jota en ole koskaan tarvinnut/kaivannut. Varttinen pieneen säätöön ja puolikas tukevampaan toimeen.
Harvemmin tuota tarvitsee mutta on kuitenkin hyvä olla olemassa,varsinkin kun monessa sarjassa on tuossa pitkät hylsyt.Monesti on pelastanut jossain ahtaassa paikassa johon ei isompi sovi ja pienempi on liian kovilla.
 
Itse pitänyt 3/8 vääntöä sellaisena välimallina jota en ole koskaan tarvinnut/kaivannut. Varttinen pieneen säätöön ja puolikas tukevampaan toimeen.

Näin olen itsekin ajatellut, mutta nyt vallan siirtynyt 3/8” käyttäjäksi, varsinkin kuin kaverina on milwaukeen kompakti akkuräikkä.

Toki joutuu 1/2” käyttämään tiukkoihin pultteihin, ainakin löystyttämiseen.
 
Itsellä on 3/8" lähestulkoon aina se ykkösvalinta. En tiedä miksi, mutta se vaan jotenkin sopii omaan käteen parhaiten.
 
Potilaana MIG-hitsi 90-luvulta, Arcos Master 150. Aikaa myöten langansyöttö huonontunut ja jumittaa. Ei auttanut putsailu paineilmalla eikä bräkleenillä. Kai siihen olis saanut jostain uuden langanjohtimen tilattua, mutta nyt löytyi pika-apu Jyskistä. Verhovaijeri 3m, hinta 3€ ja just saman paksuinen kuin entinen muovinen. Toimii loistavasti, syöttöä saa pitää kahta numeroa pienemmällä kuin ennen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 348
Viestejä
4 547 951
Jäsenet
74 976
Uusin jäsen
Pezgi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom