Kirjoitetaan nyt omakin tarina, sillä kokemusta on työttömyydestä ja työstä.
Valmistuin amiksestä keväällä 2008 ja kuinka ollakaan, tällä alalla ylikoulutus oli aivan järkyttävää. Ei toivoakaan että saisi töitä, joten olin kesäkuusta seuraavan vuoden tammikuuhun asti työttömänä. Tammikuussa armeijaan, jossa vierähti vuosi. Armeijan jälkeen mietin, että mitähän tekisi. Pääsin muutaman kuukauden tyttömyyden jälkeen töihin paikalliselle kuntosalille
Sanssi-kortilla. Käteen jäi kuukaudessa noin 900e/kk ja pelastus oli se, että vuokra oli aivan saatanan halpa. Palkkahan oli aivan paska, mutta työaika tuolle palkalle oli 25h/vk ja lisätunteihin ei ollut mahdollisuutta. Viihdyin oikeasti työssä ja tuossa vaiheessa edes palkka ei isommin vituttanut, sillä elintavoiltani olen säästäväinen ja baarit eivät kuulu viikonlopun ohjelmistoon. Sain vielä treenata salilla ilmaiseksi eli säästöä sekin.
Olin Sanssi-kortilla töissä huhtikuusta 2010 aina elokuuhun 2011, jolloin sain ammattikorkeakoulupaikan. Olin hakenut samalle linjalle jo keväällä 2010, mutta silloin en tullut valituksi. Syksystä 2011 alkaen opiskelin päätoimisesti ja jokaisena kesänä tein 2kk-3kk pätkän kaupungilla parkkipirkkona. Tuohonkin työhön päädyin täysin sattumalta, sillä olin jättänyt avoimen kesätyöpaikkahakemuksen kaupungille ja kun pysäköinninvalvontaan tuli tarve lomatuuraajaksi, he soittivat ja kysyivät kiinnostustani. Kävin haastattelussa ja minut valittiin.
Valmistuin lopulta määräajassa, eli jouluna 2014. Heti valmitumisen jälkeen kävin kahdessa haastattelussa, mutta ei tärpännyt. Joulukuusta 2014 alkaen olin taas työttömänä 2015 kesään asti, jolloin kävin tekemässä 3kk pätkän parkkipirkkona. Vuoden 2015 elokuusta jäin taas työttömäksi ja lukuisista työhakemuksista huolimatta en saanut työpaikkaa. Edes viime kesänä en saanut töitä parkkipirkkona, sillä hommaan oli valittu joku muu. Tämä oli kuitenkin onnenpotku, sillä sattumoisin satuin laittamaan hakemuksen erääseen firmaan, jonka liittyi etäisesti omaan alaan. Osa-aikatyötä ja muuttaminen toiselle paikkakunnalle oli edellytys. Kävin eräänä torstaina haastattelussa ja heti haastattelun jälkeen lyötiin työsopimus kouraan allekirjoitettavaksi. Työt alkoivat maanantaina ja elettiin siis heinäkuuta 2016. Tunteja tässä työpaikassa tuli aluksi noin 20h/vk ja nyt kuukausia myöhemmin olen vakituisena työntekijänä. Tunteja tuli viime kuukaudessa 130h, mutta mikä positiivista, teen omasta tahdostani ja elämäntilanteesta johtuen 4-päiväistä työviikkoa. Ma-to siis töitä ja pe-su aina vapaata. Palkkaa pystyn nostamaan aika hyvin verottomilla kilometrikorvauksilla, jotka työnantaja maksaa kuukausittain. Tarvitsen työssäni siis omaa autoa ja kilometreja kertyy kuukausitasolla noin 800km-1200km. Viihdyn työssäni ja palkkakin on kohtalainen (11,75e/h + mahdolliset iltalisät). Lisäksi työilmapiiri on loistava. Ainoa miinus on se, että työn puolesta jouduin muuttamaan pienelle, alle 10 000hlö paikkakunnalle. Tämä sattui onneksi olemaan kotipaikkakuntani, eli muutama kaveri sentäs löytyy. Palkan päälle valtio tarjoaa vielä asumistukea 120e/kk ja tuolla aikaisemmalla 20h/vk tuntimäärällä palkan ja asumistuen lisäksi sain Kelasta vielä soviteltua työmarkkinatukea. Pienistä puroista kasvaa iso joki.
Ei siis kannata heittää kirvestä kaivoon. Kyllä itseäkin vitutti suunattomasti kun heti valmistumisen jälkeen en löytänyt töitä ja kaikki muut luokkakaverit pääsivät suoraan uraputkeen. Monta kertaa meinasin luovuttaa ja jokainen päivä työttömänä vitutti suunnattomasti, mutta siitä huolimatta kannattaa yrittää. Eihän sitä tiedä, että milloin joku ovi ja mahdollisuus aukeaa