Työsuhdepyörä, työnantajan/verottajan lahja liikujalle vai huijaus?

Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
Oomi/vapaus on oman työnantajani työsuhdepyöräedun palveluntarjoaja. He mainostavat, että voit saada unelmiesi pyörän 20-40% halvemmalla kuin suoraan ostamalla. Omassa tapauksessani etu vähennetään palkasta, joten laskelmat on tehty tästä näkövinkkelistä. Jos etu tulee sinulla palkan päälle, niin luonnollisesti silloin työntekijä voittaa paljon enemmän. Näitäkin tapauksia voi käsitellä tässä ketjussa.

Olen tätä asiaa nyt miettinyt ja aprikoinut, laskeskellut ja pohtinut, eikä ole oikein selvinnyt että ketä tämä huvin maksaa ja ketä on se apina ketä koijataan.

Ensinnäkin, kulut. Tämä maksaa työnantajalle (tätä kulua en laskelmissa huomioi, koska se ei tule käyttäjälle suoraan) 8€/kk per pyörä ja sen lisäksi pyörän haltija tulee maksamaan maksimissaan 22€/kk kulua(riippuu sopimuskauden pituudesta), joka on pyörälaskurissa nimeltä "Muiden palveluiden osuus verotusarvossa"

Eli, hatusta heitetyillä summilla tässä esimerkki, jossa pyörän hintaa vähennetään edun saajalta 100€/kk. Yhteensä siis 48*100€+200€(lunastusmaksu)= 5000€!

Palkastasi siis vähennetään 5000 euroa, joista 4800€ ennen veroja,. Jos on esim. ansiovero, tel, kirkollisvero jne yhteensä 30%, niin tulet maksamaan pylrästä 3560€ (48kk*100€+200€).

Eli kyllä, saat 4000€ pyörän hintaan 3560€, paitsi ainiin, sopimuksessa on vielä perustamiskulu 48€ ja lopussa vielä 36€ päättämisen käsittelykulu, nämäkin laskevat etua -> 3560€+48+36€= pyörän hinta 3644€. Säästö on nyt 356€, eli 8,9%!

Lisäksi pyörän arvo-osuudesta menetetty palkkatulo ei kerrytä eläkettä. Muita huomioitavia asioita on, että tässä saa leasing pyörän itselleen, ja vakuutuksen, jonka omavastuu on 240€ (yleensä, mm. oma kotivakuutukseni omavastuu on 150€). Lisäksi pyörä on leasing yhtiön, joten en voi sitä myydä ja ostaa parempaa tilalle jos niin haluan. Voin toki keskeyttää leasingin, jolloin menetän pyörän ja kaiken maksani rahan, sekä lisäksi tulee uusia kuluja keskeytys nimellä jne.

Suuri kysymys onkin: Olenko laskenut aivan päin honkia, vai onko oikeasti niin, ettei tällaista palkasta vähennettävää etua kannata oikeastaan ottaa, jos pyörän saa ostettua suorallakin rahalla ja on kotivakuutus? Voi olla että olen vielä jotakin kuluja unohtanut mainita, eikä tämä suoranaista huijausta ole, mutta 20-40% säästö on kyllä vain kauniita sanoja
 

Liitteet

Liittynyt
10.02.2021
Viestejä
256
Täytyy sanoa että en tuota laskutoimitustasi ymmärtänyt yhtään, mutta tuo kuvan laskutoimitus on aika ymmärrettävä. 60*48 = 2880.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
No tietenkin tällaisia himmeleitä rakennellaan juuri siksi, että jollekin asiasta ennakkotiedon saaneelle on sopiva markkinarako olemassa.

Erityinen tulonsiirto nimenomaan polkupyöräilijöille olisi muutenkin syrjivä ja vielä hyvin ärsyttävällä tavalla, joten onneksi joku rentseekkaa tästä hillot pois. :think:
 
Liittynyt
10.02.2021
Viestejä
256
Isoin virhe sinulla tässä on kai että et ole ottanut huomioon että tämä polkupyöräetu on verotonta tuloa. Verovapauden raja 1200 €/v ja tuo on vedetty niin moneen kuukausierään ettei se ylity. Toinen juttu on että veroprosenttisi lasketaan 100 € alemman tason perusteella. Vaatii hieman laskentaa onko tuo firman arvio 60 € realistinen kuukausikustannus, mutta joka tapauksessa et todellakaan voi laskea sitä tuolla tavalla 100 €/kk ja firman laskutoimitus 60 €:lla kuulostaa paljon oikeammalta.

Eli tuijota tuota lisäämäsi kuvaa ja yritä hahmottaa miten ovat laskeneet numerot.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
Isoin virhe sinulla tässä on kai että et ole ottanut huomioon että tämä polkupyöräetu on verotonta tuloa. Verovapauden raja 1200 €/v ja tuo on vedetty niin moneen kuukausierään ettei se ylity. Toinen juttu on että veroprosenttisi lasketaan 100 € alemman tason perusteella. Vaatii hieman laskentaa onko tuo firman arvio 60 € realistinen kuukausikustannus, mutta joka tapauksessa et todellakaan voi laskea sitä tuolla tavalla 100 €/kk ja firman laskutoimitus 60 €:lla kuulostaa paljon oikeammalta.

Eli tuijota tuota lisäämäsi kuvaa ja yritä hahmottaa miten ovat laskeneet numerot.
Enkös tuossa juurikin laskenut 30% veroedun, eli vähensin sen pyörän hinnasta (veroista ei siis vähennetä 100€/kk, sillä silloin pyörä olisi ilmainen). Lisäksi pyörästä joutuu maksamaan 100€/kk, vaikka siitä 22€/kk onkin vapauden hupikuluja. Tällöin lopputulemaksi sain verottoman todellisen hinnan, eli 3560€+käsittelykulut? Vai miten tuo menisi?

Postauksessa on kyllä paljon asiaa ja virheitäkin voi olla useitakin, kun kännykällä kirjoittelee ja vielä väsyneenä :D. Hyvä kuitenkin jos viitsitte korjata, kun olen laskenut oikein tai väärinkin :)
 
Liittynyt
10.02.2021
Viestejä
256
Enkös tuossa juurikin laskenut 30% veroedun, eli vähensin sen pyörän hinnasta, joka on tosiaan sen 100€/kk, sillä sen siitä joutuu maksamaan (olkoonkin että 22€ siitä on vapauden hupikuluja), jolloin lopputulemaksi sain verottoman todellisen hinnan, eli 3560€+käsittelykulut?

Postauksessa on kyllä paljon asiaa ja virheitäkin voi olla useita, kun kännykällä kirjoittelee. Hyvä kuitenkin jos viitsitte korjata, mikäli olen laskenut oikein tai väärin :)
Jos oletetaan että veroprosentti on se 30 %. 4800*0,7 = 3360. 3360/48 = 70, Kuvassa arvioitu kuukausikustannus 60 € eli siinä tapauksessa voisi ajatella että veroprosentti alenisi sen verran että säästäisi 10 eurolla per kuukausi, jolloin 70 -> 60. Siinä logiikka jolla kuvan tulos on saatu. Ei tiedä mitä veroprosenttia kuvan laskutoimitukseen on käytetty. Oikeisiin laskutoimituksiin pitäisi tietää palkka sekä veroprosentti. Sekä nyt että silloin jos palkka olisi 100 euroa vähemmän.

Olet kuitenkin oikeassa siinä että tuo ei lisää eläkettä ja menetetyn eläkkeen arvoa en osaisi laskea. Huomiona myös että kuvan laskutoimituksessakaan ei ole huomioitu lunastushintaa. Eli kuvan mukainen kokonaishinta +200 / kokonaissäästö -200. Eli kuva mainostaa 920 euron säästöä. Tuossa 4800*0,7 prosessissa taas vältetty 1440 euron verot, jotka jollain tavalla olisivat kerryttäneet eläkettä.

Edit: isoin säästöhän tulisi jos saisi työnantajan ostamaan sinulle suoraan alle 1200 euron pyörän, jonka saisi verovapaasti ja välttäisi lainottavat koronkiskurit. Tai sitten suoraan työnantajalta osamaksuna kalliimpi. Unelmamaailmassa valitset itse pyörän ja kaupan, työnantaja vain maksaa ja säästät verotuksessa isosti. Nämä välikädet vähentävät sitä etua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
405
Oma työnantaja tarjoaa etua GoByBiken kautta. En ole ottanut, mutta olen harkinnut. Eihän tämä mikään shut up and take my money -etu tosiaan ole ja ehkä ei ole tarkoituskaan.

Pisti silmään tuo "Muiden palveluiden osuus verotusarvossa", joka on tässä laitettu työntekijän maksettavaksi. Gobybiken laskurissa tuo oletettavasti on sama kuin toimisto- ja käsittelykulut 15€/kk, josta sanotaa, että yleisimmin tämä jää työnantajan maksettavaksi. En ole varmistanut jääkö se meillä työnantajan maksettavaksi, mutta tähän mennessä olen niin olettanut.

Jos tuo ylimääräinen kulu on jopa 22€/kk ja se voi tulla tai olla tulematta työntekijälle, niin se lähes tosiaan vesittää koko hyödyn. 4 vuoden sopparilla noista kuluista tulee jo tonni.

Edit: vai oliko tuo ylimääräinen toimistokulu nyt laskettu mihin? En ihan ymmärtänyt tätä virkettä: "Lisäksi pyörästä joutuu maksamaan 100€/kk, vaikka siitä 22€/kk onkin vapauden hupikuluja. "
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
Oma työnantaja tarjoaa etua GoByBiken kautta. En ole ottanut, mutta olen harkinnut. Eihän tämä mikään shut up and take my money -etu tosiaan ole ja ehkä ei ole tarkoituskaan.

Pisti silmään tuo "Muiden palveluiden osuus verotusarvossa", joka on tässä laitettu työntekijän maksettavaksi. Gobybiken laskurissa tuo oletettavasti on sama kuin toimisto- ja käsittelykulut 15€/kk, josta sanotaa, että yleisimmin tämä jää työnantajan maksettavaksi. En ole varmistanut jääkö se meillä työnantajan maksettavaksi, mutta tähän mennessä olen niin olettanut.

Jos tuo ylimääräinen kulu on jopa 22€/kk ja se voi tulla tai olla tulematta työntekijälle, niin se lähes tosiaan vesittää koko hyödyn. 4 vuoden sopparilla noista kuluista tulee jo tonni.

Edit: vai oliko tuo ylimääräinen toimistokulu nyt laskettu mihin? En ihan ymmärtänyt tätä virkettä: "Lisäksi pyörästä joutuu maksamaan 100€/kk, vaikka siitä 22€/kk onkin vapauden hupikuluja. "
Kokonaisvähennys palkasta on kokonaisuudessan 100€/kk. En tiedä miten palveluntarjoaja laskuttaa nuo kertakulut työntekijältä. Työnantaja maksaa sitten kaiken päälle 8€/kk laskutuslisää
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
Oomi/Vapaus on meilläkin mutta hieroivat edun käynnistämistä niin kauan että tietyt pyörämallit olisivat loppuneet. Päädyin sitten laittamaan pyörän tilaukseen omalla rahalla - myöhempi siirto edun alle taas olisi vaatinut aikamoista säätöä kun pyörän tilaus menee firman kautta ja oman talon sisältä tuli ohjeeksi ainoastaan "kysy asiakaspalvelusta". En sitten jaksanut alkaa säätämään, mikä oli toisaalta hyväkin koska seuraavana päivänä tilattu pyörä lähti toimitukseen ja seilaa nyt jossain Saksan ja Suomen välillä.

Itsekin tuota laskeskelin ja totesin ainakin sen että oma nykyinen veroprosentti ei muutu siitä mihinkään että vuositulosta otetaan 1200e pois - tuli testattua aika tarkkaan tämän vuoden verokorttia tilatessa että missä kohtaa prosentti alkaa muuttumaan.
 
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
405
Eräs hyvin epäselvä juttu on, että kuuluuko tuohon palveluun myös pyörän huollot ja jos, niin mitkä huollot? Jostain luin, että huollot kuuluu jos itse neuvottelee jonkun kokonaispaketin myyjän kanssa, johon kuuluu huollot. Toisaalta, kun toisaalla tuolla gobybikella puhutaan, että huollot kuuluisi palvelun hintaan ja ne laskutetaan suoraan gobybikelta.. :hmm: Tämä on mahdollisesti ihan kohtalaisen isokin summa, jos ympärivuotisessa käytössä olevaa pyörää voisi esimerkiksi käyttää täydellisessä vuosihuollossa, keväisin ja syksyisin renkaidenvaihdossa ja mahdollisesti koska vain pikahuollossa, jos mitään pikkuvikaa on pyörässä.

Nyt kun tankkasin noita uudelleen noita ehtoja, niin joko huoltolaskut laskutetaan gobybikelta, mutta ne kasvattavat vuokra-aikaa. Ta sitten pitää olla diili, että huollot kuuluvat kokonaispakettiin pyörää ostettaessa myyjäliikkeen kanssa. Tai sitten huollot pitää maksaa kokonaan itse.

Melko sekavaa ja alkaa tuntua, että tämä on lähinnä kultakaivos noille työsuhdepyörää välittäville firmoille, vaikka eittämättä myös työntekijä jonkun verran hyötyy. Koska mihin se raha oikeastaan menee? Jos siis ostan 4000€ pyörän, siihen ei kuulu edes huollot. Mutta gobybike laskuttaa tästä sen n. 5000€ kokonaishintaa tuon kauden aikana, eli vetää tuossa tonnin välistä. Ketään ei kiinnosta, koska laskurit kertoo, että työntekijä saa 4000€ pyörän ehkä kokonaisuudessaan sitten jonkun 500€ halvemmalla.

On tämä aika himmeli.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105
Samaa olen miettinyt ja laskeskellut ja tullut siihen tulokseen, että ainoa konkreettinen hyöty jää siihen että pyörää ei tarvitse maksaa kerralla, vaan osissa.

Miinuspuolia sitten löytyykin kuten jo edellä lueteltiin, tuo eläkekertymä oli hyvä pointti. Lisäksi edelleenkin tarvii sopia kaikki huoltoajat itse tiettyjen huoltoliikkeiden kanssa ja on riski siitä että pyörä pitää lunastaa itselle työsuhteen päättyessä. Vapauden kanssa sovitaan tietty huoltobudjetti jonka ylittyessä sitten sopimuskausi jatkuu vastaavan pituisella ajalla.

Parhaimmillaan tuo osissa maksaminen voi olla jollekin iso plussa, mutta yhdistettynä miinuspuoliin niin ei tässä kyllä jää kuin parhaimmillaan +/-0 tilanteeseen.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
52
Oomi/Vapaus on meilläkin mutta hieroivat edun käynnistämistä niin kauan että tietyt pyörämallit olisivat loppuneet. Päädyin sitten laittamaan pyörän tilaukseen omalla rahalla - myöhempi siirto edun alle taas olisi vaatinut aikamoista säätöä kun pyörän tilaus menee firman kautta ja oman talon sisältä tuli ohjeeksi ainoastaan "kysy asiakaspalvelusta". En sitten jaksanut alkaa säätämään, mikä oli toisaalta hyväkin koska seuraavana päivänä tilattu pyörä lähti toimitukseen ja seilaa nyt jossain Saksan ja Suomen välillä.

Itsekin tuota laskeskelin ja totesin ainakin sen että oma nykyinen veroprosentti ei muutu siitä mihinkään että vuositulosta otetaan 1200e pois - tuli testattua aika tarkkaan tämän vuoden verokorttia tilatessa että missä kohtaa prosentti alkaa muuttumaan.
Pointti tässä ei olekaan se kuinka paljon veroprosentti laskee vaan se, että tuosta 1200 e/vuosi et maksa veroa eli mahdollinen säästö on täysin veroprosentin suuruinen. Eli jos bruttopalkka on 3000e ja hatusta heitetty veroprosentti on 30% (tähän tietenkin päälle sosiaali- ja työttömyysvakuutus ja eläkemaksut, mutta ei oteta niitä nyt huomioon) niin tällöin käteen jäävä osuus on 3000x0,7=2100 ja sama pyöräedun kanssa 2900x0,7=2030. Eli jokainen kuukausi siitä satasen liisingmaksusta tulee käytännössä maksettavaksi vain 70e. Lisäksi veroprosentti hieman pienenee väkisin. Marginaaliveroaste on 40000e vuosituloilla noin 48%. Siitä voit laskea paljonko tulee olemaan kokonaissäästö. Lisäksi työnantaja säästää palkan sivukuluissa kun maksettava bruttopalkka pienenee. Työnantajan kulut menee toimistomaksujen kanssa todellisuudessa lähelle plusmiinus nollaa.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
Pointti tässä ei olekaan se kuinka paljon veroprosentti laskee vaan se, että tuosta 1200 e/vuosi et maksa veroa eli mahdollinen säästö on täysin veroprosentin suuruinen. Eli jos bruttopalkka on 3000e ja hatusta heitetty veroprosentti on 30% (tähän tietenkin päälle sosiaali- ja työttömyysvakuutus ja eläkemaksut, mutta ei oteta niitä nyt huomioon) niin tällöin käteen jäävä osuus on 3000x0,7=2100 ja sama pyöräedun kanssa 2900x0,7=2030. Eli jokainen kuukausi siitä satasen liisingmaksusta tulee käytännössä maksettavaksi vain 70e. Lisäksi veroprosentti hieman pienenee väkisin. Marginaaliveroaste on 40000e vuosituloilla noin 48%. Siitä voit laskea paljonko tulee olemaan kokonaissäästö. Lisäksi työnantaja säästää palkan sivukuluissa kun maksettava bruttopalkka pienenee. Työnantajan kulut menee toimistomaksujen kanssa todellisuudessa lähelle plusmiinus nollaa.
Kiitos selvennyksestä, kuten jo todettu, on sen luokan himmeli että ainakaan itseä ei innosta alkaa laskemaan että mikä vaikutus tuolla nyt sitten oikeasti on. Yleensä nämä palkasta vähennettävät edut on kutakuinkin sellaisia että sen verotusarvon verran voi suoraan vähentää käteen jäävästä palkasta.

Lisäksi kun tuon kanssa vatkattiin eikä voitu antaa lisätietoja niin itsellä meni hermo koko touhuun ja totesin että hankin pyörän mieluummin itse niin saan myydäkin milloin lystään ja mahdollisesti omavastuu on pienempi jos pyörälle jotain käy.
 
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
405
Piti vielä hetki miettiä tätä siitä näkökulmasta, että mihin mitkäkin rahat menee. TOsiaan jos ostan 4000€ pyörän 48kk sopparilla. Pyörien välittäjä saa siitä yhteensä sen 5000€, eli vetää tonnin välistä. Lisäksi välittäjä saa n.15€/kk työnantajalta. Tästä tulee siis yhteensä vajaa pari tonnia. Pyörien välittäjähän ei käytännössä osallistu pyörän ostamiseen eikä huoltamiseen muuta kuin pyörittelee papereita ja hyväksyy laskut. Tuo raha menee siis puhtaasti paperien pyörittelyyn. Kuten joku sanoikin, on tässä hyvä idea vähän hukattu taas välistävetäjiin. Noilla summilla pitäisi kyllä saada sitten huoleton huoltoleasing pyörä, eikä tällaista viritystä. Työnantajan puolesta tämä ehkä helppo.

Sen verran pitää vielä lisätä, että ilmeisesti tässä eläkekertymä tulee kokonaisansion mukaan, eli työnantaja maksaa eläkemaksut myös tuon polkupyöräedun rahallisen arvon osalta:

https://www.tyoelakelakipalvelu.fi/...64&navigation_history=200162&folder_id=200162
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 565
Suurin este ko. edun käyttämisessä itellä se, että fillareiden saatavuushan on ihan kamalaa tällä hetkellä :D Toisekseen en tiiä viittiikö sitoutua tommoiseen liisarikuvioon, kun tälläkin hetkellä tuntuu, että tokko menee neljää vuotta tässä talossa. Saahan noita soppareita tyypillisesti purettua (siihen on omat sääntönsä), mutta lisää säätöä aina, jos pitäs vaihtaa työnantajaa.

Minusta tuo on työntekijälle muuten ihan ok etu ja itellä ei em. ongelmia lukuunottamatta ois ongelmaa ottaa käyttöön. Em. syistä vaan en oo tehny mitään liikkeitä toistaiseksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 210
Meillä pyöräetu on tehty niin, että pitää hankkia tietystä firmasta se pyörä (edustavat kahta merkkiä) ja siis listahinnalla, sitten se pyörä saa maksaa n. 3050€ ja se tulee maksamaan työntekijälle 3600€+5% lunastatushhinta, tuosta sitten se valtion veroetu pois eli laskee verotusta n. 0,5% jolloin vuosipalkan pitäisi olla 46800€ että pääsisi edes omilleen (meidän firmassa enemmistöllä ei ole tuollaiset palkat). Ja sitten olisi vielä ongelmana se, että pyörä pitää ostaa tietystä liikkeestä jolloin monopolin turvin hinta pysyy korkeana ja olla siis käytännössä tietyn merkkinen.

Aika kusta ja paskaahan tuo työsuhdepyörä tosiaan tuntuisi olevan. Verottajalta jää verotuloja saamatta ja normaali työntekijä ei hyödy mitään, koska halvemmaksi tulee ostaa pyörä vapailta markkinoilta.

Sitä en tiedä hyötyykö työnantaja noista työsuhdepyöristä jotenkin, mutta en ihmettelisi jos saisivat osuuden tuosta massiivisesta tuotosta, jonka pikavippifirmat tekee rahoittamalla tuota paskaa ja siitä mitä se monopolifirma tienaa ylihintaisten pyörien myynnillä.

Kaikista eniten työasuhdepyörissä vituttaa se, että menin itse esittämään sellaista meillä töissä. Esitin toki mallia, jossa ei kusetettaisi työntekijää tuon leasingin muodossa, mutta menin silti esittämään työsuhdepyörää ja nyt aina kun joku ostaa ylihintaisen työsuhdepyörän sen sijaan, että ostaisi sen vapailta markkinoilta olen osaltani syyllinen siihen. En enää ikinä esitä mitään töissä, se on varma.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
52
Meillä pyöräetu on tehty niin, että pitää hankkia tietystä firmasta se pyörä (edustavat kahta merkkiä) ja siis listahinnalla, sitten se pyörä saa maksaa n. 3050€ ja se tulee maksamaan työntekijälle 3600€+5% lunastatushhinta, tuosta sitten se valtion veroetu pois eli laskee verotusta n. 0,5% jolloin vuosipalkan pitäisi olla 46800€ että pääsisi edes omilleen (meidän firmassa enemmistöllä ei ole tuollaiset palkat). Ja sitten olisi vielä ongelmana se, että pyörä pitää ostaa tietystä liikkeestä jolloin monopolin turvin hinta pysyy korkeana ja olla siis käytännössä tietyn merkkinen.
Et ole nyt ihan täysin ymmärtänyt. Jos pyörä tulee maksamaan sen 3600 euroa niin sitä maksetaan noin 100 e/kk ja tämä näkyy työntekijän palkan alentumisena noin 70 e/kk (hanska-arvio) riippuen veroprosentin suuruudesta. Eli pyörä tulee maksamaan 70x36=2520e ja tähän sitten päälle mahdollinen lunastushinta. Käytännössä asiaa voi miettiä siten että koroton osamaksu jolloin tuotteen saa lisäksi hieman normaalia halvemmalla.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
Hiukan offtopicia ketjun aiheeseen mutta toisaalta liittyy.

Canyonilta saa 6kk korotonta maksuaikaa. Toki viiden tonnin pyörä on puolessa vuodessa aika rapea maksettava, reilut 800e/kk, mutta siis teoriassa koroton maksuaika parillakin eri tavalla.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
Hiukan offtopicia ketjun aiheeseen mutta toisaalta liittyy.

Canyonilta saa 6kk korotonta maksuaikaa. Toki viiden tonnin pyörä on puolessa vuodessa aika rapea maksettava, reilut 800e/kk, mutta siis teoriassa koroton maksuaika parillakin eri tavalla.
Eihän tuo ole ollenkaan offtopicia. Mikäli tuon työsuhdepyöräedun suurin anti on "koroton" kuukausimaksu, niin juurikin tuo 6kk voi olla jossain tapauksessa riittävä. Toisaalta vaikka olisi tuollainen 5k summa laittaa kerralla, niin tuolla tavoin koko summa ei mene kerralla ja tili mahdollisesti kilahda nollille
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 128
Mulla on Canyonin Grail:on pyöräetuna ja sen kustannusrakenne on seuraava.

Pyörän hinta: 4779€
Toimituskulut: 60€
Verotusarvo: 98,75€
Leasing aika: 60kk
Huoltobudjetti: 0€

Kun sitten noista kalkuleeraa niin 98,75*60=5925€ menee maksuihin kokonaisuudessaan.

Meillä verotusarvo vähennetään kokonaan palkasta, joten tarkoittaa että saan nettona 0,335*98,75€=65,67€ kuukaudessa vähemmän palkkaa.

Pyörän saa lunastettua leasing ajan jälkeen 5% jäännösarvolla. Eli kokonaiskustannus minulle olisi tällöin 60€+65,75€*60+4779€*0,05=4239€

Tarkoittaa 4779€-4239€=540€ säästöä verrattuna kaupasta ostamiseen. Canyonin tapauksessa tinkaamismahdollisuuden puuttuminen parantaa asiakkaan tilannetta.

Samaan aikaan voidaan tietysti huomata että 5925€-4779€=1146€ menee palveluntoimittajan taskuun (tai kuluihin).

Tuossa nyt ei ole huomioitu vaikutusta marginaaliveroon, joka potentiaalisesti vähentää muita veroja mutta sitä en jaksa laskea.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Kyseessähän on puhdas rentseeking ja byroslavia. Kaikki tällainen paska on pois rehellisestä kaupasta.

Lisäksi taas yksi julkinen meno meidän muiden maksettavaksi. Kairataan perheeseen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 210
Et ole nyt ihan täysin ymmärtänyt. Jos pyörä tulee maksamaan sen 3600 euroa niin sitä maksetaan noin 100 e/kk ja tämä näkyy työntekijän palkan alentumisena noin 70 e/kk (hanska-arvio) riippuen veroprosentin suuruudesta. Eli pyörä tulee maksamaan 70x36=2520e ja tähän sitten päälle mahdollinen lunastushinta. Käytännössä asiaa voi miettiä siten että koroton osamaksu jolloin tuotteen saa lisäksi hieman normaalia halvemmalla.
Kyllä minä olen ymmärtänyt. Edun arvo on täysin kiinni työntekijän palkasta ja siitä paljonko vähemmän veroja maksetaan tuon "edun" ansiosta.

Eli väännetään nyt rautalangasta:
- Pyörän ostohinta 3050€ (huom, ei arvo, vaan ovh-hinta, koska monopoli ja ko. liike myy ovh hinnoilla pyörät).
- Bruttopalkka vähenee 100€/kk 36kk ajan
- Vaikutus nettopalkkaan on kiinni vero% muutos ja palkka, lasketaan nyt esimerkin vuoksi täälläpäin hyvin yleisellä 37500€/vuosi (3000€/kk) valkokaulustyöläisen palkalla ja 0,5% vero% muutoksella.
- Eli 36300€*0,005=181,5€ vuodessa. Se sitten jaetaan kuukausiin eli 15,125€/kk Eli nettopalkka vähenee kuussa 100€-15,125€=84,875€
- Eli pyörä tulee nettona maksamaan 36*84,875€=3 055,5€ + 0,05*3050=3208€
- Ja koska pyörän hinta ei ole sen arvo, niin se toimistojen valkokaulusduunari tulee maksaamaan alle 3k pyörästä yli 3,2keur. Tuotannon puolella 2300-2700€/kk tienaavat normiduunarit maksavat pyöristään vielä enemmän.
- Edun suorat hyötyjät ovat (A) pikavippifirma joka tarjoaa rahoituksen, (B) pyöräfikauppa joka voi myydä monopolihinnoin ja sitten (C) työnantaja joka säästää ensin palkan sivukuluissa ja mahdolliset provikat kahdelta edellä mainitulta hyötyjältä.

Työntekijä ja verottaja sitten taas ei hyödy tuosta.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
En ole tilanteessa että voisin hyötyä moisesta mutta mielenkiinnosta. Onko saatavuus parempi malleissa mitkä sopivat työsuhdepyöriksi? Aka voisiko pyörän saanti olla helpompaa vs normi kuluttaja. Kuluttajakaan tuskin liikaa aleja saa ainakaan keväisin/alkukesästä joten OVH on OVH mutta mikä on saatavuuden tilanne. Ainakin jos olen ymmärtänyt niin nuo "normihintaiset" ovat aikalailla mennyttä ja vain kalliita saa jos niitäkään.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
En ole tilanteessa että voisin hyötyä moisesta mutta mielenkiinnosta. Onko saatavuus parempi malleissa mitkä sopivat työsuhdepyöriksi? Aka voisiko pyörän saanti olla helpompaa vs normi kuluttaja. Kuluttajakaan tuskin liikaa aleja saa ainakaan keväisin/alkukesästä joten OVH on OVH mutta mikä on saatavuuden tilanne. Ainakin jos olen ymmärtänyt niin nuo "normihintaiset" ovat aikalailla mennyttä ja vain kalliita saa jos niitäkään.
Ainakin omassa tapausksessa pyörä pitää itse löytää vapailta markkinoilta ja tehdä siitä tilauspyyntö->vapaus käsittelee tilauksen kun ehtivät. Tämän jälkeen asiasta tulee ilmoitus minulle, joka minun pitää hyväksyä. Sen jälkeen yritys tilaa pyörän JOS sitä on edelleen saatavilla ja sillä hinnalla kun alunperin oli. Yleensä pyöriä on varastossa alle 24h, joten jos pyörän saa, niin se todennäköisesti ei ole niitä parhaan hinta/laatusuhteen laitteita tai sitten käy todella hyvä tuuri
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Ainakin omassa tapausksessa pyörä pitää itse löytää vapailta markkinoilta ja tehdä siitä tilauspyyntö->vapaus käsittelee tilauksen kun ehtivät. Tämän jälkeen asiasta tulee ilmoitus minulle, joka minun pitää hyväksyä. Sen jälkeen yritys tilaa pyörän JOS sitä on edelleen saatavilla ja sillä hinnalla kun alunperin oli. Yleensä pyöriä on varastossa alle 24h, joten jos pyörän saa, niin se todennäköisesti ei ole niitä parhaan hinta/laatusuhteen laitteita tai sitten käy todella hyvä tuuri
Ah. Aika HV tilanne siis. Ei aleja (ei sillä että niitä olisi muutenkaan), ei parempi saatavuus ja ymmärtääkseni käytännössä vain osamaksu josta myyjä vetää välistä. Sääli koska tiedän monta kaveria jotka hyötyisivät työsuhdepyörästä. Yksi entinen työkaveri ajeli läpi vuoden sähköpyörällä koska ei tykännyt autoista ja opetettiin se duunikaverin kanssa vähitellen ns "oikeasti" ajamaan (eli esim etujarrun käyttö vs takajarrun käyttö, vaihteet jne jne.) ja tykkäsi todella paljon. Tämä toki ennen etua ja ehkä isointa fillarihulluutta ja firma osti fillarin ja työntekijä saa käyttää sitä.

Onko tuo prosessi itsessään hidastava tekijä eli jos hyvä fillari on saatavilla miellyttävään hintaan niin saako vain tilata vai joutuuko hyppimään byrokratian läpi ennen tilausta? Nimimerkillä jo simppeli sähköpyörän akun saaminen oli mallia 1kpl Suomessa, tilaa tai toivo että saat ensivuonna koska valmistajalta ei saatavuutta enempää kuin totaali nolla.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
Ah. Aika HV tilanne siis. Ei aleja (ei sillä että niitä olisi muutenkaan), ei parempi saatavuus ja ymmärtääkseni käytännössä vain osamaksu josta myyjä vetää välistä. Sääli koska tiedän monta kaveria jotka hyötyisivät työsuhdepyörästä. Yksi entinen työkaveri ajeli läpi vuoden sähköpyörällä koska ei tykännyt autoista ja opetettiin se duunikaverin kanssa vähitellen ns "oikeasti" ajamaan (eli esim etujarrun käyttö vs takajarrun käyttö, vaihteet jne jne.) ja tykkäsi todella paljon. Tämä toki ennen etua ja ehkä isointa fillarihulluutta ja firma osti fillarin ja työntekijä saa käyttää sitä.

Onko tuo prosessi itsessään hidastava tekijä eli jos hyvä fillari on saatavilla miellyttävään hintaan niin saako vain tilata vai joutuuko hyppimään byrokratian läpi ennen tilausta? Nimimerkillä jo simppeli sähköpyörän akun saaminen oli mallia 1kpl Suomessa, tilaa tai toivo että saat ensivuonna koska valmistajalta ei saatavuutta enempää kuin totaali nolla.
Jotkin vapauden kumppanit antaa tilata suoraan työsuhdepyörän, mutta yleensä se on juuri byrokrtatiaa. En tiedä miten muilla toimijoilla, mutta itse en voinut enää odotella tuota prosessin läpimenoa (vuoden olen pyörää jo yrittänyt ostaa), niin tilasin viimeisen kappaleen haluamaani pyörää ja ostin sen siis suoralla rahalla, eli työsuhde "edun" ohi. Enkä koe menettäneeni mitään, vaan päinvastoin, olen tyytyväinen että en saanut pyörää sitä kautta. Siksi ketjun perustinkin, kun tuli mieleen, että ehkä tietoisuutta erilisistakin toimijoista olisi hyvä levittää ja katsoa onko muilla samoja kokemuksia.
 
Liittynyt
19.03.2019
Viestejä
53
Meille tuli pyöräetu viime vuonna näihin aikoihin. Heti kävin pyörän tilaamassa, joskaan se ei ole vieläkään tullut o_O

Homma meni niin että pyörälle ei ollut maksimihintaa määritelty, ja pyörän sai ostaa tarvittavine varusteineen mistä vaan, kunhan firmalle sai siitä laskun pyörän luovutushetkellä.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
52
Kyllä minä olen ymmärtänyt. Edun arvo on täysin kiinni työntekijän palkasta ja siitä paljonko vähemmän veroja maksetaan tuon "edun" ansiosta.

Eli väännetään nyt rautalangasta:
- Pyörän ostohinta 3050€ (huom, ei arvo, vaan ovh-hinta, koska monopoli ja ko. liike myy ovh hinnoilla pyörät).
- Bruttopalkka vähenee 100€/kk 36kk ajan
- Vaikutus nettopalkkaan on kiinni vero% muutos ja palkka, lasketaan nyt esimerkin vuoksi täälläpäin hyvin yleisellä 37500€/vuosi (3000€/kk) valkokaulustyöläisen palkalla ja 0,5% vero% muutoksella.
- Eli 36300€*0,005=181,5€ vuodessa. Se sitten jaetaan kuukausiin eli 15,125€/kk Eli nettopalkka vähenee kuussa 100€-15,125€=84,875€
- Eli pyörä tulee nettona maksamaan 36*84,875€=3 055,5€ + 0,05*3050=3208€
- Ja koska pyörän hinta ei ole sen arvo, niin se toimistojen valkokaulusduunari tulee maksaamaan alle 3k pyörästä yli 3,2keur. Tuotannon puolella 2300-2700€/kk tienaavat normiduunarit maksavat pyöristään vielä enemmän.
- Edun suorat hyötyjät ovat (A) pikavippifirma joka tarjoaa rahoituksen, (B) pyöräfikauppa joka voi myydä monopolihinnoin ja sitten (C) työnantaja joka säästää ensin palkan sivukuluissa ja mahdolliset provikat kahdelta edellä mainitulta hyötyjältä.

Työntekijä ja verottaja sitten taas ei hyödy tuosta.
Sun laskelma on edelleen väärin. Ei ota huomioon sitä että bruttopalkka vähenee sen 100 e/kk joka tarkoittaa että verotettava ansio siis putoaa sen satasen. Maksat vähemmän veroa oman veroprosentin mukaan. Jos veroprosentti on esimerkiksi 30% niin nettoansio kuukaudessa putoaa 100x0,7=70e ja tähän päälle pieni veroprosentin alentuma. Eli pyörä tulee maksamaan noin 36x70=2520e plus veroprosentin pienentymä jota en nyt ota huomioon ja mahdollinen lunastushinta.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
Jos tuosta nyt oikein ymmärtää niin koko edun laskeminen etukäteen ei ole edes mahdollista.

Verokortille merkityt ennakonpidätysprosentit ovat marginaaliveroprosentteja, joita käytetään ennakonpidätyksen yhteydessä. Lopullisessa verotuksessa käytettävä laskentatapa on kuitenkin verokortin laskentatapaa monimutkaisempi ja veroprosentitkin erilaiset. Tästä syystä todellinen marginaaliveroaste poikkeaa käytännössä verokortin prosenteista.

Ja sen verran on jo tähän ikään oppinut että silloin kun jonkun edun kannattavuutta ei voi laskea niin se ei välttämättä ole edun saajan etu. Oma pyörä saapui eilen joten case closed omalta osalta, saa nähdä että viihtyykö nykyisessä niin kauan että tulee taas ajankohtaiseksi.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
52
Ota vaan huomioon. Löydät sen googlesta marginaaliverotus nimellä. Esim 3000e/kk liksalla se on luokkaa 50% vaikka tulovero on vain 21%
Tiedetään. Yksinkertaisuuden nimissä en ottanut sitä huomioon kun todennäköisesti suurin osa palstalla olevista ei näitä asioita täysin ymmärrä ja nämä progressiiviset veroasteikot vain sekottaa liikaa. 3000 e/kk tienaavilla marginaalivero on noin 48% joka tarkoittaa sitä että yhden euron lisätulosta jää käteen 52 senttiä kun tarkastellaan koko vuoden tuloja ja maksettuja veroja palautuksien ja mätkyjen jälkeen.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
52
Jos tuosta nyt oikein ymmärtää niin koko edun laskeminen etukäteen ei ole edes mahdollista.

Verokortille merkityt ennakonpidätysprosentit ovat marginaaliveroprosentteja, joita käytetään ennakonpidätyksen yhteydessä. Lopullisessa verotuksessa käytettävä laskentatapa on kuitenkin verokortin laskentatapaa monimutkaisempi ja veroprosentitkin erilaiset. Tästä syystä todellinen marginaaliveroaste poikkeaa käytännössä verokortin prosenteista.

Ja sen verran on jo tähän ikään oppinut että silloin kun jonkun edun kannattavuutta ei voi laskea niin se ei välttämättä ole edun saajan etu. Oma pyörä saapui eilen joten case closed omalta osalta, saa nähdä että viihtyykö nykyisessä niin kauan että tulee taas ajankohtaiseksi.
Kaikki pystyy kyllä laskemaan, mutta se vaatii vähän ajattelua ja tähän en sitä jaksa avata. Oikeastaan kaikki oleelliset tiedot löytyy aikaisemmista viesteistä ja siitä vain laskemaan.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
Kaikki pystyy kyllä laskemaan, mutta se vaatii vähän ajattelua ja tähän en sitä jaksa avata. Oikeastaan kaikki oleelliset tiedot löytyy aikaisemmista viesteistä ja siitä vain laskemaan.
Kuten jo edellisessä todettu, ei tarvetta. Ostin pyörän vatuloinnin takia itse ja ajan sillä ainakin seuraavat kolme vuotta. Katsellaan sitten uudemman kerran niin on jo varmaan kokemuksiakin että miten halvaksi tuo on kellekin tullut.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
52
Tämäm vuoksi en oikein ymmärrä laskemaasi 100e-30e=70e. Vai hommaako esimerkissäsi pyörän joku 1000e/kk brutto henkilö
No niin otetaanpa taas rautalankasesimerkki:
3000x0,7=2100 (ilman pyöräetua)
2900x0,7=2030 (pyöräedulla)
2100-2030=70 (erotus)

Eli jos veroprosentti on vaikkapa esimerkiksi tuo 30% niin käteen jäävä tulo ilman pyöräetua on 2100e ja pyöräedun kanssa 2030e eli käteen jäävä tulo pienenee 70 e/kk. Tähän sitten päälle veroprosentin pienentyminen ehkä noin 0,5 (hanska-arvio) prosenttiyksikköä, joka tulee bruttotulon pienentymisen seurauksena. Mikä tässä on niin kamalan vaikeaa ymmärtää?

Se prosenttimäärä joka palkasta pidätetään koostuu omasta veroprosentista ja lisäksi työttömyys-, sosiaali- ja eläkevakuutusmaksuista. Vuonna 2022 tämä prosenttimäärä on 8,65 prosenttiyksikköä bruttopalkasta eli sen verran lisätään omaan veroprosenttiin. 3000e tuloilla pallasta pidätettävä määrä on suurin piirtein yhteensä 30%.
 
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
723
Ainakin vapaudella toi pyörän lunastusarvo on ihan naurettavan pieni. Jos leasingkauden lopuksi esim. 4000e pyörän lunastaa itselleen jollain muutamalla satasella, siitä saa hyvät voitot kun myy sen eteenpäin käytettynä.
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
Ainakin vapaudella toi pyörän lunastusarvo on ihan naurettavan pieni. Jos leasingkauden lopuksi esim. 4000e pyörän lunastaa itselleen jollain muutamalla satasella, siitä saa hyvät voitot kun myy sen eteenpäin käytettynä.
Pieni? Miten sen nyt ottaa. Jos olet ensin maksanut koko pyörän vapaudelle ja sitten saat vain 5% lisämaksusta sen omaksi :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 210
Sun laskelma on edelleen väärin. Ei ota huomioon sitä että bruttopalkka vähenee sen 100 e/kk joka tarkoittaa että verotettava ansio siis putoaa sen satasen. Maksat vähemmän veroa oman veroprosentin mukaan. Jos veroprosentti on esimerkiksi 30% niin nettoansio kuukaudessa putoaa 100x0,7=70e ja tähän päälle pieni veroprosentin alentuma. Eli pyörä tulee maksamaan noin 36x70=2520e plus veroprosentin pienentymä jota en nyt ota huomioon ja mahdollinen lunastushinta.
Totta, nyt kun näpyttelin nuo exceliin omiin kenttiinsä huomasin virheen.

1654025918628.png
 
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
723
Pieni? Miten sen nyt ottaa. Jos olet ensin maksanut koko pyörän vapaudelle ja sitten saat vain 5% lisämaksusta sen omaksi :D
Mun viestissä oli se pointti, ettei kaikki tee sitä loppulunastusta, vaan tekevät kuten useimmiten autoilla tehdään, eli menopeli palautuu leasingyhtiölle kauden päätteeksi. Työkaveri jolla on vuoden päivät ollut leasingpyörä alla, sanoi ettei aio lunastaa "vanhaa paskaa" pyörää itselleen vaan ottaa uuden kun lunastusaika loppuu. Mikä on siis minusta ihan hölmöä jos rahallisesti ajattelee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
655
Ja tuo lunastusarvo ei ole mukana pyörän hinnassa, mitä sopimuskauden aikana maksetaan. Eli tuota ei siis maksa kahteen kertaan. Ainakin näin siis Vapaudella.

Alla Vapauden laskurilla esimerkki 4000e pyörä / 5000e KK-tulot / 48 kk sopimusaika:
1654063089560.png


79e/kk * 48kk = 3792 e, ja tuohon kun lisätään lunastushinta 5 % = 200 e päästään 4000 e (pyöristyksien takia varmasti heittää tuosta muutaman euron). Kokonaissäästön summa Vapauden laskurissa väärin, koska siinä ei ole huomioitu tuota lunastushintaa.

Nettokustannus (jos lunastaa pyörän itselleen lopuksi) työntekijälle yo esimerkillä on noin 56 e/kk * 48 kk + 200 e = 2888 e eli kyllähän tuossa nyt selvää säästöä saa pyörän hankintaan ja vähintäänkin kuluttoman osamaksun ja Vapauden sopimuksen kautta tulevat vakuutuksen ym.

Loppuun kuitenkin mainittava, että suurin säästö työntekijän näkökulmasta on toki mahdollinen, jos yritys hankkii pyörät itse ja jättää palveluntarjoajan välistä. Monesti tämä kuitenkin varmasti aiheuttaa turhaa hallinnollista työtä mikä on näissä ulkoistettu ja siitä toki joutuu osuutensa maksamaan. Ja itselläni ollut siis noin 1,5 v käytössä työsuhdepyörä Vapauden kautta ja tyytyväinen olen ollut ratkaisuuni joka tapauksessa, sopimus onnistui jopa siirtää työpaikan vaihdon yhteydessä firmasta toiseen eikä tarvinnut alkaa palauttamaan / lunastamaan pyörää siinä kohtaa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Sid
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
298
Itsellekin tuli tarjolle tuo työsuhdepyörä vapauden kautta alkuvuodesta, mutta kattelin numeroita ja totesin että enemmän tuo on "kusetus" kuin työntekijälle loistava diili.

1. vakuutuksen omavastuu on 240€, ja noita uudehkoja kalliita pyöriä pöllitään kuitenkin aika usein, huonolla tuurilla se pöllitään parin viikon sisällä käyttöönotosta, vaikka olisi hyvät lukot jne. Esim oman taloyhtiön pyörävarastosta varastettiin kasa pyöriä syksyllä, vaikka osa oli seinätelineessä kiinni (repivät telineet irti). Tuossa on tietenkin, että saa uuden tilalle ilman ikävähennyksiä, mutta en muista että alkoiki maksukin sitten nollista.

2. oletettavasti nämä usein ostetaan OVH hinnalla -> monesti 1-2v vanhan uuden mallin saa vähän kyttäämällä 10-30 % ovh:ta halvemmalla, tai uudehkon tarjouksesta. Ja nykyään on aika epävarmaa pyörienkin toimitukset joka vaikeuttaa asiaa.

3. Brutto tippuu sen 100€/kk, netto sen noin 60 € jos tulot on jossain 3000-4000 välillä. Eli 4000€ ovh. pyörän hinnaksi tulee lunastettuna noin 3080€

4. Ei innosta alkaa itse maksamaan tällä tapaa, kun työnantajalla pitäisi kyllä olla varaa maksaa myös etuna palkan päälle, varsinkin kun vouhkataan hiilineutrauliuteen pääsyn tärkeyttä

5. pakko sitoutua samaan työnantajaan 4 vuoden ajaksi, noita kai saa siirrettyäkin mutta varmaan aikamoinen soppa setviä.

Tuohon 3080€ hintaan saa kuitenkin suhteellisen laadukkaan pyörän, varsinkin jos ostaa edellisvuotisen mallin tai käytetyn, lisäksi oma kotivakuutus voi olla parempi. Eli jos rahaa löytyy, niin on järkevämpää ostaa vaan suoraan se pyörä.

sitten tuo on ihan ok diili jos.

1. haluaa pyörän osamaksulla
2. tietää, että on ainakin seuraavat 4 vuotta samalla työnantajalla
3. ei välitä tinkimisestä, tai saa jostain tingityn mallin sopimukseen
4. ei välitä vaikka pyörä varastettaisiin ja tästä seuraavasta 240€ omavastuusta

jne.

Ei tuo siis mielestäni ole suoraan kusetusta, eikä 5/5, vaan aika tapauskohtaista että kannattaako noin hommata pyörä. Ehkä tuo toimisi niin, jos hommaa pyörän jonka saa vaikka hintaan 1200€ ja saa sen 14 kuukaudessa lunastettua yhteensä hintaan ~860€. noin ei tarvitsisi sitoutua vuosikausiksi, ja prosentuaalinen ale on verrattavissa edellisvuoden mallin ostoon, koska tonnin kieppeillä olevista ei suhteessa ole niin isoa tinkivaraa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Mielenkiintoinen ketju. Tämähän näyttäisi yrittäjälle aika houkuttelevalta edulta, kun voi vaan ostaa järkevän pyörän firman nimiin ja käytännössä saada marginaaliveroprosentin mukaan alennusta (miinus laskennallinen korko pääomalle). Pitänee vain katsoa että vakuutukset menee järkevästi. Tuleeko mieleen jotain muuta mitä tuossa kannattaisi huomioida?

Mitenköhän tuo pyörän lunastus (eli siirto firmalta omiin nimiin) sitten toimii? Lähinnä pohdin sitä että mikä katsotaan käyväksi lunastusarvoksi esim. siinä 5v kohdalla...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
136
Tässä myös puntaroinut hieman samaa, enitenhän tässä korpee tuo yllättävän isot sivukulut. Toki niidenkin kanssa tulisi halvemmaksi ostaa tuota kautta kuin suoraan. Vapaus ainakin antaa ostaa about mistävaan mut tulee lisäkulut. Toki saat tinkiäkin jos vaan myyjä siihen suostuu.
 
Liittynyt
25.03.2017
Viestejä
338
Electrobiken työsuhdeasiakkaana annetaan tämmönen laskuri käyttöön ja tässä esimerkki 4000€ pyörä 4000€/kk palkalla:
1654155425471.png

Palautus- ja lunastuslaskurit 36kk jälkeen:
1654155576171.png
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
Electrobiken työsuhdeasiakkaana annetaan tämmönen laskuri käyttöön ja tässä esimerkki 4000€ pyörä 4000€/kk palkalla:


Palautus- ja lunastuslaskurit 36kk jälkeen:
Hmm. Eli lunastaessa tuossa maksaa pyörästä 51*97€+1398€=6345€. Melko tuuhea hinta, vaikka veroprosentin verran saisikin helpotuksia.
Jos ajattelee pyörän kustannukseksi hyvin yksinkertaisesti kertoen 0,7*6345€=4441,50€
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 281
Itsekin tuota joskus miettinyt, mutta toisaalta työnantaja ei etua tarjoa, ja pakko sanoa etten ymmärrä koko systeemiä että mitä itse siitä kärsii yms. Menee korkealta yli tajunnan, liian paljon muuttujia.

Helpompaa vaan itse ostaa uusi fillari kun on tarpeeksi rahoissaan.
 
Liittynyt
25.03.2017
Viestejä
338
Joo laitoin vain tommosen laskun, että jos on 51kk soppari mutta vaihtuukin työpaikka 36kk jälkeen ja haluaa lunastaa pöyrän. Tällöin pitäisi maksaa 36*97€+1398€=4890€ eli karkeasti on sitten maksanut 0.7*4890€ = 3423€ (?)

Mikäli menee leasauksen loppuun niin sitten näyttäs jäävän maksettavaksi vain 50€ pyörän lunastuksessa. Tällöin on maksanut 51*97€+50€=4997€ eli karkeasti 0.7*4997€ = 3498€ (?)
1654234154508.png
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
Joo laitoin vain tommosen laskun, että jos on 51kk soppari mutta vaihtuukin työpaikka 36kk jälkeen ja haluaa lunastaa pöyrän. Tällöin pitäisi maksaa 36*97€+1398€=4890€ eli karkeasti on sitten maksanut 0.7*4890€ = 3423€ (?)

Mikäli menee leasauksen loppuun niin sitten näyttäs jäävän maksettavaksi vain 50€ pyörän lunastuksessa. Tällöin on maksanut 51*97€+50€=4997€ eli karkeasti 0.7*4997€ = 3498€ (?)
Sitä tuolla ei kerrota, mutta 100 varma olen, ettei se mene noin. Jos maksat vain 36kk, niin pyörän osuus on tyyliin 70€/kk tms ja erotuksen joutuu varmaankin maksamaan ja ehkä päälle vielä lunastushintakin? Kannattaa katsoa, mikä osuus kuukausimaksusta on pyörän osuus. Siitä tulee ainakin jo iso cappi laskuusi. Vapaus ainakin suoraan kertoo sen laskurissaan
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
136
Kusetushan se on, markkinoidaan valheellisilla säästöillä.

Ihan sama, mikäs se euro summa on, millä käteen jäävä tili pienenee, mutta mähän sen maksan kuitenkin sen mukaan mitä kk erä on kertaa kuukausien määrä.

Tilasin ja onneksi sain peruttua fillarini kun tajusin että se 99,95 eur per kk ja 47 kk on aika paljon enemmän kuin se noin 3800 eur mitä fillari varusteineen maksaa jos sen itse ostan suoraan.

Ei kiitos.
Eihän se nyt ihan sama asia ole, koska enemmän sitä rahaa sun lompakkoon jää makso ns. vähän enemmän vapauden kautta kuin suoraan kiitos verohelpotuksen.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
Oli miten oli mutta sen verran vaikeaselkoista tuntuu olevan tuon tarkan vaikutuksen laskeminen tuloihin että mieluummin jätän väliin ja ostan pyörän omalla rahalla kuin lähden tuohon leikkiin. Eiköhän niitä kokemuksia ala parissa vuodessa tulemaan että minkä verran tämä on kenellekin maksanut.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 415
Viestejä
4 160 385
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom