Työpaikan vaihto sähköasentajasta tietokonevelhoksi?

Liittynyt
18.01.2023
Viestejä
3
Moro

Täältä luulisi löytyvän kokemuksia monenlaisista.
Minä olen S2 ja H luvallinen huoltoasentaja, sähköhommista on kokemusta laidasta laitaan.
Olen kohtuu varmassa työpaikassa ja palkka noin 4k€/kk, kuitenkin koko ajan on haku päällä kun tuntuu ettei nykyinen homma maistu.

Olisiko neuvoja miten pääsisi helpoiten käsiksi IT alan töihin? Etätyöt kiinnostavat ja alkaa tuo pölyssä ja paskassa pyöriminen riittää. Ainoa mutka matkassa on ettei pysty lähtemään vuosikausiksi opiskelemaan ja en ole kovin paljon kokemusta tietokoneiden kanssa kerännyt, mutta silti kokeilen jos löytyisi oikotie onneen.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 897
Ainakin tuo asenne että olisi oikotie onneen kannattaa heti alkuun unohtaa. Jos ei taustalla ole harrastekikemusta tai vahvaa yleistä tuntemusta tietskarihommista, niin edessä on melkoinen uurastus ja opettelu ennen kuin ammattilaiseksi voi itseään alalla mieltää.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 692
Moro

Täältä luulisi löytyvän kokemuksia monenlaisista.
Minä olen S2 ja H luvallinen huoltoasentaja, sähköhommista on kokemusta laidasta laitaan.
Olen kohtuu varmassa työpaikassa ja palkka noin 4k€/kk, kuitenkin koko ajan on haku päällä kun tuntuu ettei nykyinen homma maistu.

Olisiko neuvoja miten pääsisi helpoiten käsiksi IT alan töihin? Etätyöt kiinnostavat ja alkaa tuo pölyssä ja paskassa pyöriminen riittää. Ainoa mutka matkassa on ettei pysty lähtemään vuosikausiksi opiskelemaan ja en ole kovin paljon kokemusta tietokoneiden kanssa kerännyt, mutta silti kokeilen jos löytyisi oikotie onneen.
Sillähän se hoituu kun itselläkin tällä hetkellä. Insinööri-opinnot puhtaasti verkossa. Käytät sitten seuraavat kolme-neljä vuotta lähes kaiken vapaa-aikasi kouluun töiden jälkeen.

Minullekin rupesi haalarihommat riittämään (suunnilleen sun palkoilla tai vähän yli) ja nyt sit maksetaan sitä hintaa kun piti lukiosta päästä töihin.
 
Liittynyt
18.01.2023
Viestejä
3
Siinä olette oikeassa ettei oikotietä ole kun melkein tyhjästä aloittaa, jonkin verran on kokemusta tietokoneista. Tarkoitus on seuraavassa yhteishaussa kokeilla mikä tuomio tulee, punnitsen eri vaihtoehtoja. Looginen jatkumo olisi sähköinsinööri, mutta silti tämä IT puoli kiehtoo enemmän.

Näitä eri opintopolkuja kun selailee niin koko ajan tulee mainoksia kaiken maan aw academyltä ja mitä näitä nyt on. onko kukaan oikeasti suorittanut näitä ja saanut vielä töitäkin?

Toki jos olisin työtön niin sitten olisi sama kokeilla vaikka tämmöistä.
Tuntuu vain käsittämättömältä että ihmiset mainospuheissa ilman kokemusta opiskelee 12viikkoa ja pääsee heti tienaamaan 5000€ kuukausipalkalla.
 
Liittynyt
18.01.2023
Viestejä
3
Sillähän se hoituu kun itselläkin tällä hetkellä. Insinööri-opinnot puhtaasti verkossa. Käytät sitten seuraavat kolme-neljä vuotta lähes kaiken vapaa-aikasi kouluun töiden jälkeen.

Minullekin rupesi haalarihommat riittämään (suunnilleen sun palkoilla tai vähän yli) ja nyt sit maksetaan sitä hintaa kun piti lukiosta päästä töihin.
Kyllä on monet kerrat kironnut että parikymppisenä oli muka kiire töihin ja tienaamaan, nyt on koko ajan hankalampaa kun perhe ja talo yms. Mutta pirusti töitä ja panostamista niin eiköhän sitä saa ajan riittämään vaikka mihin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
358
Siinä olette oikeassa ettei oikotietä ole kun melkein tyhjästä aloittaa, jonkin verran on kokemusta tietokoneista. Tarkoitus on seuraavassa yhteishaussa kokeilla mikä tuomio tulee, punnitsen eri vaihtoehtoja. Looginen jatkumo olisi sähköinsinööri, mutta silti tämä IT puoli kiehtoo enemmän.

Näitä eri opintopolkuja kun selailee niin koko ajan tulee mainoksia kaiken maan aw academyltä ja mitä näitä nyt on. onko kukaan oikeasti suorittanut näitä ja saanut vielä töitäkin?

Toki jos olisin työtön niin sitten olisi sama kokeilla vaikka tämmöistä.
Tuntuu vain käsittämättömältä että ihmiset mainospuheissa ilman kokemusta opiskelee 12viikkoa ja pääsee heti tienaamaan 5000€ kuukausipalkalla.
Jos IT-alalle töihin haluaa niin helpointa on alkaa koodaamaan. Aloita esimerkiksi täältä ohjelmoinnin alkeiskurssi niin pääset alkuun ja näet että kiinnostaako koodaaminen yhtään: Home - MOOC.fi

Se kun on suoritettu, niin suosittelen vielä katselemaan jotain jatkokursseja tai muuta keinoa laajentaa ja syventää osaamista. Sitten kun vähän pohjaa on, niin jollain Sarasen tms. pikakoulutuksella voisi päästä vaihtamaan alaa aika kivuttomasti. Niissä maksetaan palkkaakin koulutuksen ajan ja pitäisi olla varma työpaikka sen jälkeen, jos ei nyt ihan onneton ole.

Tärkeintä tässä vaiheessa on että alat jotain tekemään asian eteen. 5000 € palkat heti alussa on vähän haihattelua. Todennäköisesti palkka alussa ilman kouluja ja erityisosaamista on jossain 3000 € tuntumassa. Jos on valmis tekemään töitä ja oppimaan asioita, niin noihin 5000 €:n tuloihin voi kuitenkin päästä aika nopeastikkin.
 
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
550
Todennäköisesti palkka alussa ilman kouluja ja erityisosaamista on jossain 3000 € tuntumassa. Jos on valmis tekemään töitä ja oppimaan asioita, niin noihin 5000 €:n tuloihin voi kuitenkin päästä aika nopeastikkin.
Kouluttamattomana ilman alan työkokemusta ja erityisosaamista sekä palkka jossain 3000 € tuntumassa kuulostaa aika optimistiselta.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 969
Mites työnjohtajan, projektivastaavan tai suunnittelijan työtehtävät? Ei niihin välttämättä korkeampaa koulutusta vaadita, jos työkokemusta löytyy. Ja onhan sulla kuitenkin S2, joka mahdollistaa toimimisen sähkötöiden johtajanakin.

Ainakin sunnittelijoilla on aika monesti etätyömahdollisuus.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 089
Komppaan tota @Brejk :in postausta. Sanoisin vielä suoremmin, että tutkinnoilla AP:n tilanteessa aika vähän merkitystä muuten kuin julkisen puolen/viisumeiden kanssa ulkomaille tilanteissa. Koodaamaan oppii koodaamalla ja firmat arvostaa harrastuneisuutta ja todistettavaa osaamista.

Kotona koodaa jotain järkevää, kama github:iin ja sen jälkeen työnhakuun. Jos kotona ei jaksa koodata/maistuu puulle niin koodaaminen työelämässä on vielä n-kertaa kitsaampaa ja pannu hajoaa hommiin nopeasti. IT/YT-ala on vähän sellainen ettei siellä koskaan ole valmis ja koko ajan tulee uutta. Jos on hyvä duuni niin sen uuden oppii työn ohessa, jos on paska duuni niin menee iltahommiksi, jos haluaa pysyä menossa mukana.

Kannattaa katsella onko olemassa jonkinlaista kytkyä nykyisen osaamisen ja uuden alan välillä. Jos on niin sillon voisi löytyä parempia rakoja, kun olisi isompi pohja mistä ponnistaa.
 
Liittynyt
08.04.2017
Viestejä
1 298
Moro

Täältä luulisi löytyvän kokemuksia monenlaisista.
Minä olen S2 ja H luvallinen huoltoasentaja, sähköhommista on kokemusta laidasta laitaan.
Olen kohtuu varmassa työpaikassa ja palkka noin 4k€/kk, kuitenkin koko ajan on haku päällä kun tuntuu ettei nykyinen homma maistu.

Olisiko neuvoja miten pääsisi helpoiten käsiksi IT alan töihin? Etätyöt kiinnostavat ja alkaa tuo pölyssä ja paskassa pyöriminen riittää. Ainoa mutka matkassa on ettei pysty lähtemään vuosikausiksi opiskelemaan ja en ole kovin paljon kokemusta tietokoneiden kanssa kerännyt, mutta silti kokeilen jos löytyisi oikotie onneen.
Itse olis joskus ihan kyllästynyt omiin töihin, mutta sain vaihdettua alaa, siten että koulutuksesta ja työkokemuksesta oli hyötyä ja pääsin ihan toisenlaisiin töihin, jossa opin sitten käytännöt työtä tekemällä ja palkka juoksi samalla. Palkka muistaakseni jopa hieman nousi. Tarkoitan että kannattaa katsoa omaa koulutusta ja kokemusta laaja-alaisesti laatikon ulkopuolelta ja etsiä uusia urapolkuja aktiivisesti. Itelle tuli mieleen jotain tuulivoimaprojekti/suunnitteluhommia, johon nyt palkataan käsittääkseni paljon väkeä.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Itse olis joskus ihan kyllästynyt omiin töihin, mutta sain vaihdettua alaa, siten että koulutuksesta ja työkokemuksesta oli hyötyä ja pääsin ihan toisenlaisiin töihin, jossa opin sitten käytännöt työtä tekemällä ja palkka juoksi samalla. Palkka muistaakseni jopa hieman nousi. Tarkoitan että kannattaa katsoa omaa koulutusta ja kokemusta laaja-alaisesti laatikon ulkopuolelta ja etsiä uusia urapolkuja aktiivisesti. Itelle tuli mieleen jotain tuulivoimaprojekti/suunnitteluhommia, johon nyt palkataan käsittääkseni paljon väkeä.
Kyllä, juuri näin.

Ja AP:lle, ei ole mitään oikotietä onneen, mainittukin tässä vissiin jo moneen kertaan. Jotain sähköautomaatioon liittyvää AMK-tason koulutusta kannattaisi harkita. Miksei jopa yliopistoa, jos rahkeet riittää.

Ja se mikä pisti silmään, on että syy hinkumiselle IT-alan hommiin olisi etätyö. Ei mielestäni mikään hyvä motivaattori, vaikka saattaahan se duunarin hommia tehneelle kuulostaa ihan unelmalta.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 969
Eikä se etätyökään kaikille välttämättä pidemmän päälle sovi.
 
Liittynyt
24.05.2022
Viestejä
67
Eikä se etätyökään kaikille välttämättä pidemmän päälle sovi.
Eikä se etätyökään kaikille välttämättä pidemmän päälle sovi.
Itse olen hyvin tyytyväinen, että saan mennä tekemään koodirotan hommia toimistolle, missä näkee ihmisiä muutenkin kuin pikseleiden lävitse. Kyllä pää lasahtaisi hyvin nopeaan jos kotona pitäisi naputella.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Itse olen hyvin tyytyväinen, että saan mennä tekemään koodirotan hommia toimistolle, missä näkee ihmisiä muutenkin kuin pikseleiden lävitse. Kyllä pää lasahtaisi hyvin nopeaan jos kotona pitäisi naputella.
Itsellä on turha mennä konttorille koodaamaan, kun ei siellä ketään muitakaan ole. Poislukien ne muutamat yhteisesti sovitut lähipäivät. Silloin ei kyllä tule kovin tuottava olo kun pitää olla sosiaalinen myös työkavereille, eikä pelkästään asiakkaille :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
358
Itse olen hyvin tyytyväinen, että saan mennä tekemään koodirotan hommia toimistolle, missä näkee ihmisiä muutenkin kuin pikseleiden lävitse. Kyllä pää lasahtaisi hyvin nopeaan jos kotona pitäisi naputella.
Kohta vuoden tehnyt lähes 100% etätyötä ja kyllähän tämä on vähän masentavaa pitemmän päälle. Työpäivän aloittaminen on todella vaikeaa ja työhön keskittyminen myös, eikä muita ihmisiä näe koskaan. Hyviä puolia on toki paljon, mutta ei ainakaan itselle ole optimaalinen tämmöinen jatkuva etätyö. Parhaiten ehkä toimisi jos olisi mahdollisuus käydä 1-2 kertaa viikossa toimistolla töissä, mutta sinne on matkaa 300km, niin ei onnistu.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 977
Jos koodaus ei hirveämmin kiinnosta, niin pilvihommat voisi olla kanssa yksi vaihtoehto. Materiaalia löytyy netistä enemmän kuin tarpeeksi (Esim. 50% OFF Digital Cloud Certification Courses | A Cloud Guru) ja töihinkin saattaa suoraan päästä kun suorittaa parit sertifikaatit alta. Jos Microsoftin tuotteet on tutumpia, niin lähtisin liikenteeseen Azuresta. Kysyntää varmasti osaajalle löytyy.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
576
Jos IT-alalle töihin haluaa niin helpointa on alkaa koodaamaan. Aloita esimerkiksi täältä ohjelmoinnin alkeiskurssi niin pääset alkuun ja näet että kiinnostaako koodaaminen yhtään: Home - MOOC.fi

Se kun on suoritettu, niin suosittelen vielä katselemaan jotain jatkokursseja tai muuta keinoa laajentaa ja syventää osaamista. Sitten kun vähän pohjaa on, niin jollain Sarasen tms. pikakoulutuksella voisi päästä vaihtamaan alaa aika kivuttomasti. Niissä maksetaan palkkaakin koulutuksen ajan ja pitäisi olla varma työpaikka sen jälkeen, jos ei nyt ihan onneton ole.

Tärkeintä tässä vaiheessa on että alat jotain tekemään asian eteen. 5000 € palkat heti alussa on vähän haihattelua. Todennäköisesti palkka alussa ilman kouluja ja erityisosaamista on jossain 3000 € tuntumassa. Jos on valmis tekemään töitä ja oppimaan asioita, niin noihin 5000 €:n tuloihin voi kuitenkin päästä aika nopeastikkin.
Tähän lisäisin vielä Fitechin kurssit. Noilla pääsee ainakin alkuun ja näkee miten opinnot sujuu töiden ohessa. Opinnot | FITech
 
Liittynyt
24.05.2022
Viestejä
67
Jos koodaus ei hirveämmin kiinnosta, niin pilvihommat voisi olla kanssa yksi vaihtoehto. Materiaalia löytyy netistä enemmän kuin tarpeeksi (Esim. 50% OFF Digital Cloud Certification Courses | A Cloud Guru) ja töihinkin saattaa suoraan päästä kun suorittaa parit sertifikaatit alta. Jos Microsoftin tuotteet on tutumpia, niin lähtisin liikenteeseen Azuresta. Kysyntää varmasti osaajalle löytyy.
Aika varhain tulee seinä vastaan jos meinaa Azurella työllistää itsensä mutta koodaus ei kiinnosta. Paljon parempi jos osaa Azuren, "DevOps"-hommat skriptauksineen ja pystyy itsenäisesti julkaisemaan edes logic apps tai functions toteutuksia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 320
Viestejä
4 229 740
Jäsenet
71 212
Uusin jäsen
booleee

Hinta.fi

Ylös Bottom