En ole ikinä kuullut tai törmännyt, että ulkoiseen hakuun laitettu työpaikka olisi sulanut alta kesken hakuprosessin. Toki tämä on varmaan taas siitä seurausta, että on työskennellyt noissa suurissa, kankeissa ja maineestaan tarkoissa, joissa myös rekryt menee ulkoisten konsulttitoimistojen kautta, jotka ovat yhtälailla tarkkoja maineestaan.
Sen sijaan jotain "pikkuilmoitus"-tyyppistä hommaa joskus hain jostain täysin no name 20 hengen firmasta. Ilmoitus oli tainnut olla pitkään esillä, siihen oli haastateltu satunnaisesti jotain yhteyttä ottaneita ja lopulta se vaan jäi roikkumaan ja lähdin itse muualle. KErran olen sellaisessa alle 40 hengen pikkufirmassa ollut ja ei enää koskaan. Noissa tosiaan voi yksittäinen päällikköasemaan päässyt epäkelpo keikutella venettä ihan miten sattuu eikä niistä helpolla pääse eroon jos tulos on ok. Isot firmat on paljon tarkempia siitä, että hommat menee asiallisesti.
Itse kun hain nykyistä työpaikkaani oli haussa kaksi paikkaa. Itse sain oman paikkani, mutta toinen haussa ollut paikka jäi sitten täyttämättä, kun firman johto päätti, että just silloin ei ollut järkevää/kannattavaa ottaa kuin yksi kaveri.
Laitetaan nyt jotain omasta työurastakin.
Koulu ei ikinä kiinnostanut, vajaan 8 keskiarvolla peruskoulusta kirjoihin koskematta ja ammattikouluun painopinnanvalmistajalinjalle joka valikoitui vain siksi, että yksi kaverikin sattui siellä olemaan. Jätin kesken 5kk ennen valmistumista. Intin jälkeen aikuiskoulutukseen koneistaja linjalle., tännekkin vain siksi, että jotain piti tehdä. Vuoden kurssista suoritin 5kk ja jäin työharjoittelusta töihin, ikää oli 19v. Suoritin ammattitutkinnon näyttötyöllä 3 vuoden jälkeen.
Tässä paikassa olin 5 vuotta ja lähdin Australiaan koneistamaan kun sattui tekemään mieli ja yksi paikka suostui ottamaan Adelaidessa töihin.
Siellä vietin 6 vuotta. Tämä oli ehkä oman uran kannalta paras päätös ikinä. Etenin nopeasti ykkös koneistajaksi firmassa ohjelmointiosaamisen takia ja pääsin työskentelemään todella mielenkiintoisissa projekteissa ja mielenkiintoisilla koneilla.
Sieltä takas Suomeen 2010. Lomailin 6kk säästöillä ja päätin hakea yhtä työpaikkaa. Tämä ei ollut mun juttu, mutta rekryfirma tarjosi sitten toista johon sitten päädyin töihin. Tässä paikassa olin enemmän ohjelmointivastaava kuin koneistaja vaikka välillä koneistinkin vielä.
Reilu pari vuotta sitten rekkasin LinkedIniin joka avasi sitten tien nykyiseen työhön. Firman rekryyjä "headhunttas" sieltä menetelmäkehittäjän paikalle ja täällä ollaan nyt.
Vetovastuussa koneistusmenetelmistä ja prosesseista yli 30milj. euron tuotantolinja projektissa, isot kengät amatsudropoutille
.
Mitään urasuunnittelua ei kyllä ole ikinä ollut, ihan tuuliajolla ollaan menty ja kaikki mennyt kyllä ihan hyvin. Liksaan olen tyytyväinen, joku 4300€/kk ja sovittiin esimiehen kanssa, että syksyllä tarkastellaan liksaa ylöspäin, toivon 400-500€ korotusta.
Sinällään ihan hyvin mennyt vaikka mitään kouluja ikinä käynyt loppuun.