- Liittynyt
- 19.11.2016
- Viestejä
- 4 437
Nuo sähkönaulaimet on aika paljon painavampia varsinkin akulliset, jos lyö paljon kattolistoja tms jossa pidetään korkealla niin käsi väsyy helposti
Naulaimissa halvimmat ampuu naulan joka toinen kerta liian syvälle tai jää pintaan, jos meinaa oikeen hyvää tehdä niin sijoittaa sen satasen. Pulttipyssyissä kompura tekee 99% käyttökelpoisuudesta, eli jos meinaat renkaita vaihdella kompuralla jossa on pieni tuotto niin haaveeksi jää. Tässä sijoittaisin akkumopoon jos kompressori ei ole jo valmiiksi tarpeeksi tehokas & hyvällä tuotollaPitäisi ostaa paineilmakäyttöinen viimeistelynaulain ja pulttipyssy satunnaiseen käyttöön. Naulain tulee listoitusten tekemiseen ja pulttipyssy renkaiden vaihtoon. Onko halvimmat riittävän laadukkaita? Esim:
Naulain / naulain toinen vaihtoehto
Pulttipyssy kompura on öljytön, tuossa olisi myös öljytin mukana.
En ole asiantuntija, mutta eikös perinteinen tupeles venttiili vaihdeta irrottamalla ensin rengas ja vedetään se sitä kautta pois?Onko jollain hyvää venttiilityökalua ilmiantaa tubeless-kumin venttiilille?
Menee hermo näihin leluihin.
Kyllä sillä käyttöä on myös vaikka terassia rakentaessa jos vetää vaikka runkoa kasaan 110 mm torx-ruuveilla. Akkuvehkeissä kannattaa keskittyä yhteen merkkiin, jossa samat akut käyvät kaikkiin laitteisiin. Itse ostin ensin Boschin sinisen akkuporakoneen kahdella akulla, sitten saman sarjan pulttimopon ilman akkua ja viimeksi kaksi käytettyä akkua torista n. 40% uuden hinnasta.Akkupulttipyssy on kyllä hyvä hankinta, renkaanvaihdon lisäksi jos muuta remppaa touhuaa niin ei tartte letkua kiskoa perässä. Yllättävän kova kampe jo tuo muutaman kympin feikkimakita, eikä merkkivehkeetkään niin älyttömän kalliita vs kunnollinen paineilmakone.
Toki akut on kuluvia osia siinä missä hyvä kompura ja mopo ns ikuisia. Valintoja, tietty.
Vanha venttiilirunko lähtee repimällä/koukulla ja uusi asennetaan silikonirasvalla luikastettuna tuon punaisen torven läpi sullomalla. Tosin kyseinen punainen kartiotorvi on haljennut kesken leikin.En ole asiantuntija, mutta eikös perinteinen tupeles venttiili vaihdeta irrottamalla ensin rengas ja vedetään se sitä kautta pois?
Vai onko sellasiakin, että voidaa ulkokautta (rengasta irrottamatta) asentaa? Jolloin ton kumista tehdyn venttiilin voi leikata sivuleikkureilla ja lopun survoa renkaan sisälle?
Juu, taitaa olla aika joustamatonta sorttia ostamani venttiilit kun kokeilin muovitrattiakin ja nyt on halki sekin.Vanha venttiilirunko lähtee repimällä/koukulla ja uusi asennetaan silikonirasvalla luikastettuna tuon punaisen torven läpi sullomalla. Tosin kyseinen punainen kartiotorvi on haljennut kesken leikin.
Venttiilirunkojen kumien joustavuudessa ja halkaisijassa voi olla myös jotain eroja, kumin pehmittely kuumassa vedessä kuulemma myös auttaa.
Jo toki sillä ruuviakin vääntää, vaan iskevä ruuvari on siihen hommaan mukavampi. Ja joo, ehdottomasti ensin päätetään alusta jolle näitä vehkeitä ruvetään keräämään, helpottaa kummasti elämää.Kyllä sillä käyttöä on myös vaikka terassia rakentaessa jos vetää vaikka runkoa kasaan 110 mm torx-ruuveilla. Akkuvehkeissä kannattaa keskittyä yhteen merkkiin, jossa samat akut käyvät kaikkiin laitteisiin. Itse ostin ensin Boschin sinisen akkuporakoneen kahdella akulla, sitten saman sarjan pulttimopon ilman akkua ja viimeksi kaksi käytettyä akkua torista n. 40% uuden hinnasta.
Tyhmänä kysymyksenä mikä näissä on erona? Aina luullut, että ero on vain voimassa ja karassa/istukassa. Ainakin betoniruuvien naputteluun iskevä mutterinväännin oli oikein näppärä peli.Jo toki sillä ruuviakin vääntää, vaan iskevä ruuvari on siihen hommaan mukavampi. Ja joo, ehdottomasti ensin päätetään alusta jolle näitä vehkeitä ruvetään keräämään, helpottaa kummasti elämää.
Koko ja sen myötä ergonomia. Mutterinvääntimissä ehkä se raaka voima on etusijalla, ruuvareissa otetaan enempi huomioon se että ruuvataan satoja ruuveja päivän aikana hankalissakin asennoissa.Tyhmänä kysymyksenä mikä näissä on erona? Aina luullut, että ero on vain voimassa ja karassa/istukassa. Ainakin betoniruuvien naputteluun iskevä mutterinväännin oli oikein näppärä peli.
e: Ei mitäänTyhmänä kysymyksenä mikä näissä on erona? Aina luullut, että ero on vain voimassa ja karassa/istukassa. Ainakin betoniruuvien naputteluun iskevä mutterinväännin oli oikein näppärä peli.
Jaa ei? Kyllä pulttimopossa parhaimmillaan on vähän eri tavalla jerkkua....e: Ei mitään
Ennen vanhaan noita irrotettiin käsipelein. Ei ole kokemusta miten paljon toi renkaan seinämä taipuu , mutta itse kokeilisin laittaa sorkkaraudan tohon renkaan ja vanteen väliin ja siitä raosta sitten vetäisin ton uuden ventiilin rautalangalla (pääkierettynä sen kierteen ympärille tiukasti) tosta vantaan reiästä lopun luulis onnistuvan avittamalla pihdeillä, ellei tule suoraan sillä rautalangalla. Vastaavasti laitellaan vetokoukkujen pulttejä palkkien sisään.Juu, taitaa olla aika joustamatonta sorttia ostamani venttiilit kun kokeilin muovitrattiakin ja nyt on halki sekin.
Taidan irrottaa kumit ja lykätä sisäpuolelta. 'Tuttaa ihan wittusen verran kun nämä piti olla niin käteviä verrattuna tohon äksäämiseen (rengaskonetta ei ole). Ei jaksais rengaspajalle viedä aina joka nipsauksesta. Tai sitten säästän aikaa ja hermoja ja vien.
Siksipä ostinkin samalla kertaa molemmat. Jotkut hommat eivät edes onnistu ilman tällaista iskevää väännintä. Esimerkiksi skootterin "takavariaattoria" en ole muilla keinoin saanut auki kuin iskevällä mutterinvääntimellä. Eli inertia (massan hitaus) on se juttu, johon noiden toiminta perustuu.Koko ja sen myötä ergonomia. Mutterinvääntimissä ehkä se raaka voima on etusijalla, ruuvareissa otetaan enempi huomioon se että ruuvataan satoja ruuveja päivän aikana hankalissakin asennoissa.
Pieniä ja pippurisia vehkeitä.
Tekniikka sama mutta viritetty käyttötarkoituksen mukaan erikokoisilla jousilla sekä eri kulmassa vasaran nousu jolloin mutterinväännin antaa kovemman iskun. Myös iskuja per kierros voi olla eri määrä ja ruuvinvääntimen moottori kiertää enemmän ja iskee vähemmän kerralla.Tyhmänä kysymyksenä mikä näissä on erona? Aina luullut, että ero on vain voimassa ja karassa/istukassa. Ainakin betoniruuvien naputteluun iskevä mutterinväännin oli oikein näppärä peli.
Tämä hyvä ja tärkeä korostus. Toki ne tuotemerkit osaa tuota käyttää hyväkseen.ehdottomasti ensin päätetään alusta jolle näitä vehkeitä ruvetään keräämään, helpottaa kummasti elämää.
Ja se merkin/mallin yleisyys kannattaa myös ottaa huomioon, etenkin jos esim. käytettyjä laitteita tai akkuja metsästää. Boschin uusi 18V 4 Ah ProCORE akku maksaa kaupassa alkaen 89€. Käytettynä ostin kaksi ko. akkua 80 eurolla ja toinen näyttää siltä, että tuskin on ollut edes montaa kertaa koneessa kiinni.Tämä hyvä ja tärkeä korostus. Toki ne tuotemerkit osaa tuota käyttää hyväkseen.
Kotikäytössä ei välttämättä yhdellä pääse ihan optimiin, mutta pääasia että joku ajatus.
Jos ei lähde jollain 18v Ryobi tyyppisellä akulla kasaan, niin kiinanmarkkinoilla on akkuadaptereita jolla voi vähän helpottaa tarjoushaukan elämää.
Makita ja Ryobi tuli yllättäen mieleen, niin myös ne eri akku jännitteet, Makita veti pitkään 36v(40v) laitteet 18v akuilla, joka oli mallatavallaan vahvuus, nyt eriyttämässä niitä, jotkin toiset merkit taasen lähestyy akuilla joissa sekä 36 että 18v liitännät.
Johdan siihen että jos kotikäytössä on < 18v tarvetta, 18v tarvetta ja 36v tarvetta, niin kirjavuutta syntyy.
Ruohonleikkurin terätkin lähtee kätevästi pulttimopolla auki, ei tarvii keksiä ihme virityksiä millä estää moottoria pyörimästä kun hylsyllä vääntää eikä kädet huuda hoosiannaa kun koittaa terästä pitää vastaan. Varsinkin jos on yhtään jumissa teräpultti.Siksipä ostinkin samalla kertaa molemmat. Jotkut hommat eivät edes onnistu ilman tällaista iskevää väännintä. Esimerkiksi skootterin "takavariaattoria" en ole muilla keinoin saanut auki kuin iskevällä mutterinvääntimellä. Eli inertia (massan hitaus) on se juttu, johon noiden toiminta perustuu.
Näissäkin muttereissa olisi kiintoavaimella vääntämistä
Satunnaiseen listojen kiinni ampumiseen ja parin auton renkaan vaihtoon kaksi kertaa vuodessa nuo riittävät aivan loistavasti.Pitäisi ostaa paineilmakäyttöinen viimeistelynaulain ja pulttipyssy satunnaiseen käyttöön. Naulain tulee listoitusten tekemiseen ja pulttipyssy renkaiden vaihtoon. Onko halvimmat riittävän laadukkaita? Esim:
Naulain / naulain toinen vaihtoehto
Pulttipyssy kompura on öljytön, tuossa olisi myös öljytin mukana.
Viime kesänä siirryin tähän ratkaisuun, kun hankin Milkkarin runko- ja viimeistelynaulaimet sekä muutaman 5 Ah akun lisää.Eivätkö sähkö-/akkukäyttöinen naulain ja akkukäyttöinen pulttimopo olisi kätevämpiä käyttää?
Näyttää hyvin samalta kuin Lidlissä Parksiden merkillä myytävä pulttipyssy. On ihan kauheeta kuraa, eikä jaksa vääntää kyllä paskaakaan. Auton renkaiden 115 nM momentin pultteja ei jaksa avata ja kiristääkin saa aika reippaasti käsin. Ei auta vaikka painetta nostaisi ja öljyäkin pitäisi olla.Pitäisi ostaa paineilmakäyttöinen viimeistelynaulain ja pulttipyssy satunnaiseen käyttöön. Naulain tulee listoitusten tekemiseen ja pulttipyssy renkaiden vaihtoon. Onko halvimmat riittävän laadukkaita? Esim:
Naulain / naulain toinen vaihtoehto
Pulttipyssy kompura on öljytön, tuossa olisi myös öljytin mukana.
Kyllä sillä neljänkympin naulaimella ampuu nuo listat, jos ei ihan maanantaikappale satu olemaan.Halpa naulain tuli ostettua, käyttöä on vain yhden ok-talon ja yhden 3h kerrostalo-osakkeen lattialistoituksiin. Molempiin tulossa laminaatin vaihto uuteen. Toivottavasti sillä tuon verran ampuu ilman hermoromahdusta
Mutterinvääntimen jätin kauppaan. Käyttö niin vähäistä, että en viitsi kovin paljoa investoida.
Itse olen ostellut lähes pelkästään johdon/letkun päässä olevia laitteita, kun harrastelijalla saattaa mennä 5v välissä ettei konetta tarvitse (akku sökö, hinta on halvempi ja toiminta varmempaa tarvittaessa).Kyllä sillä neljänkympin naulaimella ampuu nuo listat, jos ei ihan maanantaikappale satu olemaan.
Aikoinaan tein kaverin 185 m2 taloon sisäremontin yhteydessä jalka-, katto-, ikkuna- ja ovilistat vihreän Boschin liukujiirisirkkelin, IKH Strong Line ( Nuair ) kompuran sekä vanhan ja halvan naulaimen kanssa.
Lopputulos oli ihan onnistunut ja eikä listoissa ole vuosienkaan jälkeen suurempaa moitittavaa.
Nykyisin ei tulisi mieleenikään kuunnella kompuran säksätystä tai raahata letkua / johtoa perässä, vaan akkuvehkeillä mentäisiin.
Hetken kun noita akkuvehkeitä käyttää, niin into siirtyä langallisiin versioihin on aika pieni.
Ainoastaan paljon virtaa vaativat vehkeet, kuten kuumailmapuhallin, kiillotukseen / hiontaan käytettävä porakone tai rälläkkä ovat sellaisia, että johdollinen versio on parempi.
Joku 3 vuotta sitten aloin rakentamaan tuota Milwaukee "ekosysteemiä" ja siihen on kertynyt tähän päivään mennessä ihan kivasti laitteita ( pyöreästi noin 5000 € arvosta ), tosin olen pyrkinyt siihen, etteivät laitteet makaisi hallin hyllyllä, vaan olisivat tuottavassa käytössä edes joka toinen kuukausi.Itse olen ostellut lähes pelkästään johdon/letkun päässä olevia laitteita, kun harrastelijalla saattaa mennä 5v välissä ettei konetta tarvitse (akku sökö, hinta on halvempi ja toiminta varmempaa tarvittaessa).
Toki löytyy myös akkukoneita, mutta esim käsisirkelin ja puukkosahan ostin ihan johdollisena Makitalta. Todennut hakevani sitten sen akku version, jos todella tarvitsen sellaisen.
Jos työkaluilla tehdään rahaa (mukaanlukien säästetään edes jonkinlaisella tuntihinnalla), niin ns satunnaisessa sekalaisessa käytössäkin alkaa ne nyky akku koneet maksaa itsensä nopeasti. Se langattomuus on niin iso juttu, ja sen letkun/paineen, roikan saaminen vie enemmän aikaa kun itse homma., vaan olisivat tuottavassa käytössä edes joka toinen kuukausi.
Tätä juuri hain. Jos tarve on joskus ja jouluna (lue: kerran 3-5v), niin sen roikan vetäminen ei ole mahdoton juttu ja perus laadukas kone toimii todennäköisesti vielä 20v päästäkin. Toki itseltäkin löytyy akkukoneita Milkkarilta ja Hitachilta, mutta johdollinen versio on se joka toimii varmasti vielä 10v päästäkin.Koti varastoijan, Käsisirkkelin, höylän, poravasran kohdalla kyse enemmän siitä että jos miettii 20v vanhoja, niin ne roikalliset toimii edelleen, akulliset, no, ehkä ei, silti moni toimivankin roikallisen omistava katselee akkukoneita.
Torissa on välillä uutta, lähes uutta ja todella vähän käytettyä laadukkaampaa ( Makita, Bosch, Milwaukee yms. ) akkutyökalua myynnissä ihan kilpailukykyiseen hintaan.Satunnaisen harrastelijan ja silloin tällöin akkukoneita tarvitsevan kannattaa vilkuilla myös niitä käytettyjä. Akut toki vanhenee ja saattavat olla väärällä käytöllä pilattuja, mutta rungoilla ei välttämättä ole kauheasti käyttötunteja takana. Sama koskee tietysti johdollisia käytettyjä.
Itse ostin monta vuotta sitten AEG:n 80-luvun johdollisen heiluripistosahan 50 eurolla. Saha on mielestäni pirun hyvä vieläkin, mutta sen mukana tuli lisäksi varmaan 100 kpl erilaisia vaihtoteriä avaamattomissa pakkauksissa.
Standarteja, siis erilaisia löytyy liikkeistä joissa laajavalikoima.Sain ilmaiseksi vanhan Black & Deckerin pyörösahan. Toimiva laite muuten, mutta terä on nähnyt parhaat päivänsä. Onko näissä jotkut standardit koot vai joka valmistajalla omat teränsä?
Osta jo kokeile (ja kerro tännekin!), tuossahan on 30 päivän tms. palautusoikeusOnko kokemuksia noista lidlin hiljaisista kompressoreista? Nyt on tommonen 6l säiliöllä oleva 1,1kW päristin ja se pitää kyllä sangen kovaa meteliä sisäkäyttöön, kätevähän tuo on kun on kevyt niin hyvä raahata pitkin pihaa. Autotalliin mietin vähän hiljaisempaa ja isommalla säiliöllä olevaa, niin oisikohan tuo hintaansa nähden hyvä? En tiedä onko juuri toi kuvan malli, mutta vastaavaa näki vähän aikaa sitten lidleissä. Taitaa noi siltekit silti olla vielä vähän hiljaisempia.
Speksit vaikuttaisi ainakin ihan hyvälle, vähän enempi tuottoa kun tuossa vanhassa jossa kai imutuotto luokkaa 120l/min
Kytketty kuorma: 1,5 kW
Imuteho: 257 l/min
Käyttöpaine: säädettävissä 8 bariin asti
Kattilan tilavuus: 24 litraa
Tehokas syöttömäärä 7 baarilla: 80 l/min
Erityisen hiljainen - vain 68 dB
Ei vika ole merkissä vaan tyypissä. Ei ne Gysin 7018 puikot syty ainakaan paremmin kuin nuo Esabin vastaavat (OK 48), ja sama toisin päin. Esabin rutiili on OK 46.Gys Gysmi 160P muuttui ihan hyväksi peliksi kun vaihdoin ne huonosti syttyvät Esabin 2.0 mm OK 48 (not ok!) puikot Gysin 2.5 mm rutiilipuikkoihin. 10-15 puikkoa meni kun kasasin työpöydän 40x40x3 mm RHS-putkesta.
Näytti olevan Edd Chinallakin Gysin MIG käytössä youtube videolla. Epäilyttävän halpoja mutta kai ihan ok merkki.
Yritin yhtä kaivinkoneen kauhaa fiksata Bilteman 7018 puikolla ja täytyy kyllä sanoa että mun taidoilla siitä ei tullut mitään. Piti sit hakea mig ja vetää sillä.Ei vika ole merkissä vaan tyypissä. Ei ne Gysin 7018 puikot syty ainakaan paremmin kuin nuo Esabin vastaavat (OK 48), ja sama toisin päin. Esabin rutiili on OK 46.
Rivien välistä lukien, jos joku lähtee hitsaamaan kaivinkoneen kauhaa, niin olet aika tietävä/osaava/kokenut puikkohitasari.Yritin yhtä kaivinkoneen kauhaa fiksata Bilteman 7018 puikolla ja täytyy kyllä sanoa että mun taidoilla siitä ei tullut mitään. Piti sit hakea mig ja vetää sillä.
Kyllä kyseessä oli puhdas opetteluoperaatio, mikä epäonnistui täydellisesti. Ja jotta ei homma kuulostaisi liian mahtipontiselta, niin tarkennettaan että minikaivurin kauha.Rivien välistä lukien, jos joku lähtee hitsaamaan kaivinkoneen kauhaa, niin olet aika tietävä/osaava/kokenut puikkohitasari.
Biltemasana vähän hämää, mutta sille varmaan selitys
Joo näin ymmärsin. Pitänee vielä kokeilla tuota Esabin rutiilia joskus.Ei vika ole merkissä vaan tyypissä. Ei ne Gysin 7018 puikot syty ainakaan paremmin kuin nuo Esabin vastaavat (OK 48), ja sama toisin päin. Esabin rutiili on OK 46.
Varsinkin kylmällä kappaleella puikon syttymisestä kestää hetki että puikko saavuttaa lämmön jossa se ei enää sammu. Raahailet vaan puikkoa syttymisestä noin sekunnin ajan pitkin työkappaletta pitäen kärjen kontaktissa kappaleeseen, ennen kuin alat laskea saumaa työkohtaan.Esab OK 48 sauma oli kyllä hyvä kun sen sai (tuurilla) syttymään ja palamaan hetken sammumatta. Välillä se sammus kesken kaiken niin että puikko jäi tiukkaan kiinni kohteeseen. Jos on hyviä kikkoja niin saa kertoa.
Taitaa olla Scheppachin valmistama. Hintaisekseen varmasti hyvä peli, youtubesta löytyy jokin testivideo. Itselläni on vielä hiljaisempi Scheppach hc20si ja on kyllä erinomainen peli kun tarvitsee hiljaista helposti siirreltävää kompuraa.Onko kokemuksia noista lidlin hiljaisista kompressoreista? Nyt on tommonen 6l säiliöllä oleva 1,1kW päristin ja se pitää kyllä sangen kovaa meteliä sisäkäyttöön, kätevähän tuo on kun on kevyt niin hyvä raahata pitkin pihaa. Autotalliin mietin vähän hiljaisempaa ja isommalla säiliöllä olevaa, niin oisikohan tuo hintaansa nähden hyvä? En tiedä onko juuri toi kuvan malli, mutta vastaavaa näki vähän aikaa sitten lidleissä. Taitaa noi siltekit silti olla vielä vähän hiljaisempia.
Speksit vaikuttaisi ainakin ihan hyvälle, vähän enempi tuottoa kun tuossa vanhassa jossa kai imutuotto luokkaa 120l/min
Kytketty kuorma: 1,5 kW
Imuteho: 257 l/min
Käyttöpaine: säädettävissä 8 bariin asti
Kattilan tilavuus: 24 litraa
Tehokas syöttömäärä 7 baarilla: 80 l/min
Erityisen hiljainen - vain 68 dB
Vähän kyllä vaikuttaa, ettei tuossa GYS:issä ole kaikki ihan kohdallaan, tuollainen 2,5 mm OK 48 tikku syttyy todella helposti ja valokaari pysyy vakaana esimerkiksi Kempin Minarc Evo 180:sellä, kunhan pistorasia on hitaan 16A nallin takana, muuten sytytyksessä saattaa sähköt katketa.Gys Gysmi 160P muuttui ihan hyväksi peliksi kun vaihdoin ne huonosti syttyvät Esabin 2.0 mm OK 48 (not ok!) puikot Gysin 2.5 mm rutiilipuikkoihin. 10-15 puikkoa meni kun kasasin työpöydän 40x40x3 mm RHS-putkesta.
Näytti olevan Edd Chinallakin Gysin MIG käytössä youtube videolla. Epäilyttävän halpoja mutta kai ihan ok merkki.
Ei kait huulilevyn vaihto tai kauhan korjaus ole mikään ameriikan temppu, yksinkertaistettuna vanha pois isolla lentävällä, lamellilla sopivat seevit, täppää uuden levyn kunnolla kiinni ja antaa pillillä / kosanilla sopivat esilämmöt ( n. 200 astetta ), jonka jälkeen vetelee kiinni pätkä sieltä pätkä täältä menetelmällä, ettei vahingossakaan vetele ja lopuksi hio "käsityön leiman" pois lamellilla, jos oma "käsiala" ei ollut niin kaunista että sen haluaa jättää näytille ( tosin tuollaisessa kauhassa sillä ei ole mitään merkitystä ).Rivien välistä lukien, jos joku lähtee hitsaamaan kaivinkoneen kauhaa, niin olet aika tietävä/osaava/kokenut puikkohitasari.
Okei pitää vielä kerran kokeilla, jos vaikka oikein hion maadoituspisteen mustasta raudasta (en tiedä onko sillä merkitystä) niin ei ainakaan ole siitä kiinni.Vähän kyllä vaikuttaa, ettei tuossa GYS:issä ole kaikki ihan kohdallaan, tuollainen 2,5 mm OK 48 tikku syttyy todella helposti ja valokaari pysyy vakaana esimerkiksi Kempin Minarc Evo 180:sellä, kunhan pistorasia on hitaan 16A nallin takana, muuten sytytyksessä saattaa sähköt katketa.
Ei mikään 48, eli 7018 standardin, hitsauspuikko syty _uudestaan_ hyvin perus karvalakkikoneilla. Se johtuu puikon ominaisuuksista jossa valokaaren sammuttua hitsauspuikon päähän tulee kuonaa. Kuona kun ei johda kovin hyvin sähköä niin uudelleensytytys vaatii kuonan poiston puikon päästä, tai jonkun tonnin Kempin missä on korkeampi tyhjäkäyntijännitä ja muita hienoja ominaisuuksia jotka helpottaa uudelleensyttymistä.Vähän kyllä vaikuttaa, ettei tuossa GYS:issä ole kaikki ihan kohdallaan, tuollainen 2,5 mm OK 48 tikku syttyy todella helposti ja valokaari pysyy vakaana esimerkiksi Kempin Minarc Evo 180:sellä, kunhan pistorasia on hitaan 16A nallin takana, muuten sytytyksessä saattaa sähköt katketa.
GYS on kyllä ihan ok merkki ja hinta/laatu suhde on parempi, kuin toisella ranskalaisella valmistajalla eli Oerlikonilla, joka on nykyisin osa Lincoln Electriciä ja hinnoittelu on sen mukainen.
Perus hommaa, jota jyväjemmarit ja kyläsepät tekevät jatkuvasti.
Helppoa uudelleen sytytystä toki auttaa se, että pyyhkäisee puikon pään puhtaaksi ennen uutta aloitusta tai sitten koputtelee muutaman kerran, että kuonat tippuvat.Ei mikään 48, eli 7018 standardin, hitsauspuikko syty _uudestaan_ hyvin perus karvalakkikoneilla. Se johtuu puikon ominaisuuksista jossa valokaaren sammuttua hitsauspuikon päähän tulee kuonaa. Kuona kun ei johda kovin hyvin sähköä niin uudelleensytytys vaatii kuonan poiston puikon päästä, tai jonkun tonnin Kempin missä on korkeampi tyhjäkäyntijännitä ja muita hienoja ominaisuuksia jotka helpottaa uudelleensyttymistä.