Tyhmät ihmiset

Nojaa. Itse en ainakaan saa minkäänsorttisia kiksejä ns. turhasta liikunnasta. Ennemminkin päivastoin, rupee vain vituttamaan että taas on käyttänyt energiaa johonkin turhaan eikä ole mitään tulosta. Hyötyliikunnassa näkee aina tuloksen ja se on se mikä tuottaa endorfiineja.
Mikä on turhaa liikuntaa, pakollinen roskien vienti tyhjennysastiaan..?

Kyllä mä nyt Tapsan laitan tähän ihmiskategoriaan tämän tapauksen osalta. En ole koskaan ymmärtänyt tätä ihmistyyppiä, jotka jättävät autosa käyntiin ja lähtevät muualle. Voi voi...

Tapio Huotari haki kahvin huoltoasemalta ja jätti autonsa käyntiin – Auto katosi​

Ja jutun lopussa Tapsakin myöntää, että on ansainnut paikkansa tässä ketjussa.
Fiksu mies sittenkin :)

No esimerkiksi se että lähtis lenkille tai kuntosalille jne.

Eiköhän kuitenkin pidemmän päälle ole järkevää eikä tyhmää pitää itsensä kunnossa vs että päästäisi itsensä lihomaan, huonoon kuntoon ja jopa aikaiseen hautaan?
Toki hyötyliikunta on hyvästä mutta kaikilla ei ole mahdollisuutta kävellä töihin tai hoitaa kaikki ostoksensa kävellen. Se että lähtee esim. luontoon muunkin syyn takia kuin metsästääkseen, marjastakseen tai sienestääkseen ei minusta tee ihmisestä tyhmää kuitenkaan...

Eiköhän kuitenkin pidemmän päälle ole järkevää eikä tyhmää pitää itsensä kunnossa vs että päästäisi itsensä lihomaan, huonoon kuntoon ja jopa aikaiseen hautaan?
Toki hyötyliikunta on hyvästä mutta kaikilla ei ole mahdollisuutta kävellä töihin tai hoitaa kaikki ostoksensa kävellen. Se että lähtee esim. luontoon muunkin syyn takia kuin metsästääkseen, marjastakseen tai sienestääkseen ei minusta tee ihmisestä tyhmää kuitenkaan...
Tietenkin. Pidemmän päälle. Mutta nyt oli kyse siitä että näkee HETI työnsä tuloksen.
Mutta jos verrataan vaikka lumien kolaamista, marjastamista tai metsästystä ja kävelylenkkiä ja molemmissa suurinpiirtein saman verran kuntoilua niin lumityöt jne tuntuu mielekkäämmältä koska näet heti tuloksen. Kävelylenkin jälkeen ei ole kuin hiki ja vituttaa eikä näytä että mitään olis saanu aikaseks.

Mutta nää on henkilökohtaisia juttuja ja jokainen näkee liikkumisen omalla tavallaan ja osa saa kiksejä ja hyvää oloa siitä että käy lenkillä. Itse en kuulu heihin.

Nykyaikana ihmisissä tuntuu korostuvan vahvasti täydellinen uusavuttomuus ja kykenemättömyys soveltaa aiemmin opittua. Asioita jätetään tietoisesti hoitamatta ja lopulta perseily johtaa siihen, että korttitalo kaatuu. Luonnollisesti siinä kohdassa huudellaan puolta maailmaa apuun ja muistetaan vielä uhriutua, kun kaikki kaatuu yhden poloisen niskaan. Yhdenlaista typeryyttä kait tämäkin.

Kun tässä vedetään linjaa kaupunkilaisen ja maalaisen välille, niin hyvä muistaa että monet meistä kaupunkilaisista kuitenkin asuvat omakotitalossa ja jos pihaa on edes kohtuullisesti, niin kaikenlaisia maaseudun töitä sielläkin tehdään. Pientaloalueella voidaan hakata puita, istuttaa perunoita/porkkanoita/sipulia/marjapensaita, lämmittää puulla/sähköllä/öljyllä ja näiden yhdistelmillä, pitää kotieläimiä (kanoja, kaneja jne) ja vastaavasti maaseudulla voidaan omata insinööri-/ekonomi-/tms tutkintoja, käyty kaupungissa diskossa/baarissa/harrastuksissa ja mitä muuta nyt kaupunkilaisen arkeen kuuluukin.

Kumpikaan ei siis ole toista parempi tai fiksumpi vaikka asuvatkin erilailla. Kysymys on yksilöistä, niiden kiinnostuksen kohteista ja mahdollisuuksista. Jos kaupunkilainen on syntynyt kaupunkilaisperheeseen kerrostaloalueelle eikä ole edes sukulaisia omakotitalossa tai maalla niin ei sitä voi osata kuin elää kaupungissa. Toisaalta jos maalaista ei kaupunki kiinnosta ja ahdistuu väenpaljoudesta ja erilaisista rajoitteista, voi olla ettei kaupungissa tule juuri käytyä.

Kuitenkin, jos valita pitää niin kyllä maalla oppii paremmin mitä oikeasti pärjäämiseen tulee, esim. sähkökatkoja tai muita modernia elämää hankaloittavia asioita. Se että osaa elää kaupungissa on jokaisen opittavissa tarpeen vaatiessa eikä oikeasti vaadi mitään erityistaitoja. Jos olisi pakko kuvata jotain maalainen vs. kaupunkilainen väliltä niin kai se olisi käytännöllinen vs. teoreetikko, mutta tämäkin on yksilöriippuvainen. Toki, teoreetikko ehkä hakeutuu kaupunkiin koska ei ole kovin hyödyllinen maaseudun ympäristössä ja jos käytännönihminen ei pääse tekemään käsillään mitään kaupungin ytimessä, hakeutuu asumaan väljemmin jossa saa olla vapaammin puuhiensa kanssa.

Kumpikaan ei ole tyhmä, mutta toiselle se voi näyttäytyä tuollaisena. Kaupunkilainen ei "osaa" tehdä mitään oikeaa, ja maalainen rellottaa menemään haalareissa ja kumisaappaissa ollen sivistymätön ja epämuodikas. Itse tykkään molemmista tavoista elää ja se vasta onkin mukavaa on kun näitä voi yhdistellä tarpeen mukaan kunhan valitsee asuinpaikkansa sopivasti.

Ehkei kuitenkaan kannattaisi käyttää sanoja "kukaan", " ei koskaan" jne., koska eilen ja tänäänkin tulee tehtyä ihan pokalla ja kirveellä klapeja ;). Perinteinen tekeminen pitää kuntoa yllä ja tyypillisen miehiä vaivaavan pallomahankin loitolla :D.

Tein viime kesänä ~25 kuutiota käsipelillä halkoja. Erittäin hyvää liikuntaa

Mutta mielestäni ei ole olemassa turhaa liikuntaa vaikka @Mikkos sanoi. Samaa mieltä olen siitä että lenkkeily ei ole "hauskaa" mutta se fiilis kun vedät 7-10km lenkin, ei välttämättä juoksemalla mutta on mahtava sen lenkin jälkeen.
Itsellä on hölkkäilyssä talvitauko mutta heti kun lumet sulaa niin niin baanalle. Tyhmää on olla liikkumatta.

ed: typot

Viimeksi muokattu:
Tyhmää on väittää että salilla/lenkillä/mikä tahansa erillinen liikunta on tyhmää. Päinvastoin, se on nimenomaan tyhmää olla tekemättä nuita, varsinkin kun alkaa ikää tulemaan ja jos yhtään kiinostaa ns. "quality of life" toisella puoliskolla elämäänsä

Tyhmää on väittää että salilla/lenkillä/mikä tahansa erillinen liikunta on tyhmää. Päinvastoin, se on nimenomaan tyhmää olla tekemättä nuita, varsinkin kun alkaa ikää tulemaan ja jos yhtään kiinostaa ns. "quality of life" toisella puoliskolla elämäänsä

Jep, eikä tarvi edes odotella sinne toiselle puoliskolle asti vaan ihan parin viikon etäisyydellä saa jo positiivisiä vaikutuksia.

Oon nyt keksiny yhdistellä arkisia askareita ja liikuntaa muutenkin kuten kevyt isometrinen kyykky pottuja kuoriessa :D Kävelymatto ja Netflix kova combo kans

Tuosta olen samaa mieltä, lenkillä käyminen tai punttisali ei välttämättä ole tyhmää. Tyhmää on olla tekemättä mitään kuntonsa eteen mutta itsekin olen enemmän hyötyliikuntaihmisiä. Omasta mielestä tuntuu että kaikki "turhanpäiväinen lenkkeily" tms on vähän tyhmää kun en siitä itse oikein saa mitään. Toki jos jollakin ei esimerkiksi ole tarvetta polttopuiden teolla, lumien luomiselle, kauppareissulle kävellen tms niin ymmärrän kyllä että haluaa liikkua ihan vaan niin ettei mitään asioita varsinaisesti hoidu siinä samalla että pysyy edes jonkinlaisessa kunnossa.

No, itsekin varsinkin kesäisin olen mennyt kävellen kiertotietä lähikaupalle että tulee vähän ylimääräistä liikuntaa kun lähikauppa on 300m päässä. Eli kierrän parin sivutien kautta ja matkaa kertyy kaupalle kilometristä pariin kilsaan mutta silloin kuitenkin motivaattorina on se kauppareissu. Ja faijan luona olen aina pari kertaa vuodessa ollut "apuna" puutalkoissa eli olen pätkinyt ja halkonut puita sekä kantanut niitä liiteriin kun nykyään faija ei oikein noita hommia jaksa itse, loistavaa hyötyliikuntaa jne.

Sen kyllä on huomannut että kun 40v tuli mittariin niin alkoi kunto rapistumaan melkoista tahtia ja oli "pakko" ruveta tekemään kaikenlaista hyötyliikuntaa paljon enemmän että pysyy edes jonkinlaisessa kunnossa. Siihen asti oli oikeastaan ihan sama mitä teki tai oli tekemättä, tuntui että kunto vaan kasvaa vaikka söisi sipsejä ja piereskelisi sohvalla. Yhtäkkiä vaan tuossa neljän kympin hujakoilla rupesi tuntumaan että alkaa rapistumaan kiihtyvällä tahdilla ja piti vaan ruveta oikeasti tekemään enemmän fyysisiä asioita. No, kohta tulee paljon enemmän fyysistä tekemistä kun muuttaa kerrostalosta omakotitaloon eikä lähikauppakaan ole enää ihan niin lähellä...

Ei se tyhmää ole, mutta kaikki ei vaan saa siitä niitä kiksejä mitä toiset saa.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
301 021
Jäsenet
81 893
Uusin jäsen
Kastikus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom