Tyhmät ihmiset

Sama höpönlöpö vaan jatkuu. Se kun ei ole monille lainkaan sama asia mennä katsomaan valmista tulitusta verrattuna omiin paukkuihin. Ihan turha väittää muuta, varsinkaan kun et itse ymmärrä selkeästi skenestä mitään muuta kuin tuomitset sen. Ja tiedoksi, että tuo bisnes on melkoisen isoa, näiden perseilijöiden aiheuttamien vahinkojen hinta yhteiskunnalle on todellisuudessa kärpäsen paska verotuottoon, työllistämiseen jne. verrattuna.
Kiitos samoin.

Se että menet bisnes edelle versus vahingot kertoo jo paljon. Suomessa ilotulitteita myy muutama isohko firma ja kaupan myynnistä kuluttajille se on kärpäsen paska koko vuoden tuloksesta.

Työllistäminen on myös suppeaa sillä alalla. Mutta sumsummarum, ei ole minulta pois ja kukin laittakoon rahansa mihin tahtoo.

Oikeassa ketjussa on jos postaa linkkejä katsomatta ollenkaan niiden sisältöä :facepalm:

Siinä kaikki, ei sanaakaan ilotulituksesta.

Linkki siis vei Hämeenlinnan kaupungin sivuille, hakusan / avain sana ilotulitus. Ei siis heidän sivuilla ainakaan tuossa mitään mainintaan mihin mennä katsomaan.

Ja haulla sivustolta

Eli siis mihin pitää suunnistaa?
Tuo linkki vei Tukesin sivuille, jossa ei sen enempää Hämeenlinnan tulituksista.

Vai oliko tuo kevennys hämeenlinnalaisille :-)

Edit, aiemmassa postauksessa epäselvä ilmaisu, yritin vähän parantaa, siis sivuilta ei nopeasti löytänyt.

Se että menet bisnes edelle versus vahingot kertoo jo paljon.
Älä vetele mutkia suoraksi. En ole tällaista väittänyt, eikä ole todellakaan näin mustavalkoista. Vahinkoja sattuu todella vähän verrattuna siihen miten paljon näitä käytetään. Samalla logiikalla yhteiskunnallisesti olisi paljon järkevämpää kieltää skeitit, skootit, tupakka, mopot, alkoholi...
Mutta kuten jo sanottua, se että Sinä et pidä tulitteista ei tee niiden käyttäjistä tai ostajista tyhmiä. Mutta toki voit itsellesi näin uskotella.

Tosin keskimäärin ilotulitteiden ja esim tupakan eri muotojen käyttäjät on aika idiootteja kun roskaavat niin paljon. Sitten ihmettelevät vielä miksi kukaan ei tykkää siitä puuhasta.

Festareilla kävijätkin on tosi tyhmää sakkia. Mökäävät ja roskaavat! Pitäisi kieltää mokoma!

Tosin keskimäärin ilotulitteiden ja esim tupakan eri muotojen käyttäjät on aika idiootteja kun roskaavat niin paljon. Sitten ihmettelevät vielä miksi kukaan ei tykkää siitä puuhasta.
Tällä perusteella kaikki vapun piknikittelijät on myös tyhmiä. Toki sillä erotuksella että ilotulitteet taitaa nykyisin olla kaikki maatuvia ja aikanaan maatuvat. Toisin kuin tyhjät skumppapullot.

Tällä perusteella kaikki vapun piknikittelijät on myös tyhmiä. Toki sillä erotuksella että ilotulitteet taitaa nykyisin olla kaikki maatuvia ja aikanaan maatuvat. Toisin kuin tyhjät skumppapullot.
Niin no, ihmiset on kyllä keskimäärin aika tyhmiä että pitänee paikkaansa. Jännästi tosin kaikkialla maailmassa ei roskata paljoa. Pitänyt sekin kaiketi erikseen opettaa, mikä on aika surullista. Täällä ei sentään vielä voi köyhyydellä tai infran puuttumisella perustella ympäristönsä paskomista.

Niin no, ihmiset on kyllä keskimäärin aika tyhmiä että pitänee paikkaansa. Jännästi tosin kaikkialla maailmassa ei roskata paljoa. Pitänyt sekin kaiketi erikseen opettaa, mikä on aika surullista. Täällä ei sentään vielä voi köyhyydellä tai infran puuttumisella perustella ympäristönsä paskomista.
Ja toki myös toisaalta roskataan sitten muidenkin edestä..

Älä vetele mutkia suoraksi. En ole tällaista väittänyt, eikä ole todellakaan näin mustavalkoista. Vahinkoja sattuu todella vähän verrattuna siihen miten paljon näitä käytetään. Samalla logiikalla yhteiskunnallisesti olisi paljon järkevämpää kieltää skeitit, skootit, tupakka, mopot, alkoholi...
Mutta kuten jo sanottua, se että Sinä et pidä tulitteista ei tee niiden käyttäjistä tai ostajista tyhmiä. Mutta toki voit itsellesi näin uskotella.
Jos et nyt ihan suoraan vääristtelisi mitä olen sanonut niin tässä vielä alkuperäinen kommenttini.
Sanoin:
Uusivuosi ja raketit.
Mielestäni on vain tyhmää yksityishenkilön ostaa sadoilla euroilla raketteja ja pommeja. Sama kun polttaisi seteleitä takassa.

Omat perustelusi tässä on nyt vähän kateissa.

Jos et nyt ihan suoraan vääristtelisi mitä olen sanonut niin tässä vielä alkuperäinen kommenttini.
Sanoin:
Uusivuosi ja raketit.
Mielestäni on vain tyhmää yksityishenkilön ostaa sadoilla euroilla raketteja ja pommeja. Sama kun polttaisi seteleitä takassa.
Älä ohita sitä, että itse laajensit keskustelua silmävammoihin, kaupungin ilotulituksiin, yhteiskunnan menoihin jne. Ei tässä olla missään vaiheessa pelkästään rahan käytöstä puhuttu.

Mutta anyway. Eiköhän tässä ole pointit jo nostettu esiin. Eikö tärkeintä ole, ettei kukaan pakota ketään ostamaan ainuttakaan paukkua?

Viimeksi muokattu:
”perjantai” vai vanhan kansan nimitys kouluasteelle?

Kappas, nimitykset ovat muuttuneet jo 1999. Eipä silloin enään tullut oltua peruskoulussa niin on mennyt muutos ohi. Onkohan todettava että kuulun itse nykyään vanhaan kansaan... Ja onhan nyt perjantaikin...

"Peruskoulu jakautui alkuaikoinaan 1970–90-luvulla kuusivuotiseen ala-asteeseen ja kolmevuotiseen yläasteeseen, mutta jako poistettiin vuonna 1999. Epävirallisesti jakoa peruskoulun luokkiin 1–6 ja 7–9 kutsutaan ala- ja yläkouluiksi."

Sanoin:
Uusivuosi ja raketit.

En itsekään oikein ymmärrä, jos/kun joku laittaa isoja rahoja ilotulitteisiin.. Mutta varmaan samalla logiikalla alkoholin juonti uudenvuoden aattona (tai minä tahansa iltana) on kuin "polttaisi seteleitä takassa". :rolleyes:

Jos itse juon alkoholia uudenvuoden aattona, niin aika vaikeaa alkaa jotain pitämään tyhmänä jos laittaa rahoja ilotulitteisiin. :)

Kappas, nimitykset ovat muuttuneet jo 1999. Eipä silloin enään tullut oltua peruskoulussa niin on mennyt muutos ohi. Onkohan todettava että kuulun itse nykyään vanhaan kansaan... Ja onhan nyt perjantaikin...

"Peruskoulu jakautui alkuaikoinaan 1970–90-luvulla kuusivuotiseen ala-asteeseen ja kolmevuotiseen yläasteeseen, mutta jako poistettiin vuonna 1999. Epävirallisesti jakoa peruskoulun luokkiin 1–6 ja 7–9 kutsutaan ala- ja yläkouluiksi."
Aina sitä uutta oppii. Ala- ja yläasteeksi olen kutsunut edelleenkin :D Sitä en kyl ymmärrä, että miksi niitä silti epävirallisesti edelleen jaetaan, mutta kutsutaan eri nimellä? Mikä vika -asteissa?

Itse kutsunut ala ja yläasteeksi, en alka ja yläkouluksi. Koskaan ollut kuullutkaan tuollaista nimitystä ja peruskoulun kävin 80-luvulla.
Tosin kuullut nimityksen kiertokoulu sekä kansakoulu. Kiertokoulu oli käytössä vielä 1940+ maaseudulla (kiertävä opettaja) ja kansakoulu taisi tulla ensin isompiin kyliin sekä kaupunkeihin sisältäen siis opettajat jotka eivät kiertäneet vaan olivat jatkuvasti kyseisessä paikassa (ja vain siellä) opettamassa.

Aina sitä uutta oppii. Ala- ja yläasteeksi olen kutsunut edelleenkin :D Sitä en kyl ymmärrä, että miksi niitä silti epävirallisesti edelleen jaetaan, mutta kutsutaan eri nimellä? Mikä vika -asteissa?
Lakkautetuja, vertaa kansakoulu, keskikoulu, oppikoulu.

En tarkistannut, mutta nimityksestä luovuttu kun ala-aste ja yläaste jaottelusta luvuottu, mutta puheissa se porras jäi eloon ja osalla tänäpäivänä koulun (rakennuksen) vaihto voi ajoittuu tuohon saumaan ja paikkakunnalla rakennukset voidaan tuntea vanhoilla nimituksillä.

Uutis, juttu virrassa mielestäni puhutta ala ja yläkoulusta, esson baarissa yläasteesta .

En itsekään oikein ymmärrä, jos/kun joku laittaa isoja rahoja ilotulitteisiin.. Mutta varmaan samalla logiikalla alkoholin juonti uudenvuoden aattona (tai minä tahansa iltana) on kuin "polttaisi seteleitä takassa". :rolleyes:

Jos itse juon alkoholia uudenvuoden aattona, niin aika vaikeaa alkaa jotain pitämään tyhmänä jos laittaa rahoja ilotulitteisiin. :)
Ja kuluttaahan jotkut tolkuttomasti rahaa tietokoneisiin, soittimiin, autoihin tai vaikkapa valokuvausvälineisiin. Jokaisella on omat harrastukset ja vaikea niitä on laatikon ulkopuolelta perustella järkeviksi jos oikein haluaa inttää. Ja kaikki niistä kuluttaa ympäristöä tavalla tai toisella, koko kuluttaminenhan perustuu ympäristön hyväksikäyttöön.

Ja kuluttaahan jotkut tolkuttomasti rahaa tietokoneisiin, soittimiin, autoihin tai vaikkapa valokuvausvälineisiin. Jokaisella on omat harrastukset ja vaikea niitä on laatikon ulkopuolelta perustella järkeviksi jos oikein haluaa inttää. Ja kaikki niistä kuluttaa ympäristöä tavalla tai toisella, koko kuluttaminenhan perustuu ympäristön hyväksikäyttöön.

Uskoisin, että mistä tahansa harrastevermeestä voi tarvittaessa saada rahaa. Tai harrastus voi johtaa tienaamiseen. Harvoin myydään käytettyjä ilotulitteita taikka viinan juomisesta saa toimeentulon.

Uskoisin, että mistä tahansa harrastevermeestä voi tarvittaessa saada rahaa. Tai harrastus voi johtaa tienaamiseen. Harvoin myydään käytettyjä ilotulitteita taikka viinan juomisesta saa toimeentulon.
ilotulituksista voi veloittaa katsomisesta js voi myydä itse tehtyjä ilotulitteita. ja pullot/tölkit voi palauttaa kauppaan. Ja olen melko varma että on jotain tubettajia tms jotka saavat rahaa siitä että streamaavat ryyppäämistään.

No jos tuolle linjalle lähdetään niin kyllähän ilotulitteiden ampumisesta voi työkin tulla jos siirtyy ammattilaistulitteiden pariin. Tai miksei viinan juomisestakin voisi jotenkin ammattimaiseen maisteluun siirtyä, tosin mitään rapajuoppoja kuitenkaan ottavat laaduntarkkailuun :D

Yleensä harrastuksiin menee rahaa, enemmän tai vähemmän. Jos tykkää harrastaa ilotulittamista niin se on ihan ok, parempaa tekemistä se on kuin kännissä tappeleminen aseman kulmalla tms. Itse en hirveästi näe järkeä ilotulitteiden ostamisessa joten en niitä itse osta, tosin meinasin kyllä mennä illalla oluttölkki kourassa hetkeksi katselemaan kun muut ampuvat ja pommittavat, ei se minulta pois ole.

Joo hifit pitää hyvin arvonsa, ja nykyään RAM on jopa paras sijoitus ikinä, poislukien jokin klassikko 911 turbo.

Mutta jos on kyse omasta viihdyttämisestä, niin ei harrastuksille saa laittaa hintalappua.

ilotulituksista voi veloittaa katsomisesta js voi myydä itse tehtyjä ilotulitteita. ja pullot/tölkit voi palauttaa kauppaan. Ja olen melko varma että on jotain tubettajia tms jotka saavat rahaa siitä että streamaavat ryyppäämistään.
Lisäksi harrastuksen ensisijainen tarkoitus on tuottaa järkevää tekemistä josta on iloa tavalla tai toisella. Yleensä harrastaminen lähinnä vie kaikki rahat, oli harrastus mikä hyvänsä. Tai en tiedä kuinka paljon joogamattoihin saa rahaa uppoamaan mutta eikähän siihenkin ole omat hifistelyvälineet.

Sähän voit tänään illalla kokeilla. Kysy joltain ohikulkijalta, jos maksasis siitä kun paukautat :p

Viinanjuontia en kyllä laske harrastukseksi, vaan addiktio/sairaua. Tai voihan sitä harrastaa syöpääkin, en tiä :D
Samaa voisi sanoa vaikka kitaran soittamisesta jos sitä pitää tehdä päivittäin pakonomaisesti eikä ilman voi olla. Viinaakin voi kai juoda harvemmin esim jos harrastaa viskejä. Pitää makusessioita kerran viikossa ja juo silloin kolme lasillista niin ei tuo nyt addiktiolta kuulosta.

Erikoista että täälläkin mietitään ilotulitteiden järkevyyttä ainoastaan taloudelliselta kannalta. Kun olen yhden uudenvuoden ollut töissä kiinni olleen ihmisen lohduttoman paukkuarkaa koiraa hoitamassa ja toisen ilotulitteiden ennenaikaisen ampumisen vuoksi ulkoilutuksessa karannutta koiraa turhaan etsimässä niin kyllä se on antanut vähän perspektiiviä sen suhteen miten älytöntä tuo on, että kuka tahansa saa räiskiä tulitteita missä tahansa ja miten niitä saa ostella monta päivää ennakkoon. Kun se paukuttelu ei kestä vain muutamaa tuntia vaan useamman päivän, joka ikinen kerta, jolloin koiranomistajien on ihan mahdotonta ennakoida asiaa.

Luonnoneläimistä täällä lienee turha edes aloittaa.

Samaa voisi sanoa vaikka kitaran soittamisesta jos sitä pitää tehdä päivittäin pakonomaisesti eikä ilman voi olla. Viinaakin voi kai juoda harvemmin esim jos harrastaa viskejä. Pitää makusessioita kerran viikossa ja juo silloin kolme lasillista niin ei tuo nyt addiktiolta kuulosta.

Vain tosi alkoholisti vähättelee omaa ongelmaansa ja tuo esiin kuinka vähän juo, vaikkei sitä kukaan ole kysynytkään :p

Periaatteessa verojen maksu on addiktio ja harrastus. Päivittäiin niitä kaikesta maksetaan eikä ilman voi olla !

Erikoista että täälläkin mietitään ilotulitteiden järkevyyttä ainoastaan taloudelliselta kannalta. Kun olen yhden uudenvuoden ollut töissä kiinni olleen ihmisen lohduttoman paukkuarkaa koiraa hoitamassa ja toisen ilotulitteiden ennenaikaisen ampumisen vuoksi ulkoilutuksessa karannutta koiraa turhaan etsimässä niin kyllä se on antanut vähän perspektiiviä sen suhteen miten älytöntä tuo on, että kuka tahansa saa räiskiä tulitteita missä tahansa ja miten niitä saa ostella monta päivää ennakkoon. Kun se paukuttelu ei kestä vain muutamaa tuntia vaan useamman päivän, joka ikinen kerta, jolloin koiranomistajien on ihan mahdotonta ennakoida asiaa.

Niinno, monet saa kunnella naapurin piskien haukuntaa joskus jopa 24/7 eikä omistajia kiinnosta, mutta se muutaman tunnin (laillinen) paukkuminen on pikku pulloharjalle liikaa ja koko suomen tulisi ottaa piski huomioon.

Ei muut ihmiset voi sopeutua elämään muiden lemmikkien tahtiin.

Jos ei kyse hyötykoirasta, niin siinä siinä törmäyskursilla eri ihmisten erilaiset huvit / harrastukset. toisaalla 234 päivää joku manaa koira harrastajia.

Viimeksi muokattu:
Niinno, monet saa kunnella naapurin piskien haukuntaa joskus jopa 24/7 eikä omistajia kiinnosta, mutta se muutaman tunnin (laillinen) paukkuminen on pikku pulloharjalle liikaa ja koko suomen tulisi ottaa piski huomioon.

Tuo on totta vain jos kyky hallita omaa käytöstään on samaa tasoa koiran kanssa.

Tuo räksytys on omistajan syytä, ei koiran. Eivät ne kaikki kotieläimet ole näitä räksyttimiä ja ihan samoin kärsivät paukuista. Ja villieläimiä et ikinä edes kuule, mutta ne kuulee kaiken.

Niin paljon kuin olenkin eläinrakas ja puolustan eläimien oikeuksia, niin tämä osuu myös hyvin ketjun aiheeseen. Edellisessä rivarissa naapurilla oli pari pientä rakkia, jotka haukkuivat kaikki päivät ja usein yöt myös. Nainen oli itse päivät pitkät töissä ja usein iltapäivät myöhään iltaan/yöhön omissa harrastuksissaan, ja koirat räksytti nonstop. Varmastikin lapseton vanhapiika kaipaa elämäänsä jotain rakastettavaa, eli lemmikin, mutta voisi vähän ajatella ennen koiran hankkimista, että sopiiko omaan elämänrytmiin.

Ihmisten tyhmyys ilmenee koiran valinnassakin. Uuteen hyvin eristettyyn kerrostaloon naapurikseni muutti nuori pariskunta kahden räksyttäjän kanssa. Mitään muuta hälyä talossa ei kuulunut kuin näiden kahden erittäin kovaäänisesti haukkuvan koiran räksytys. Kun katsoo netistä kuvausta tämän koirarodun ominaisuuksista, niin siellä kerrotaan rodun yksilöiden ensisijaisesti kommunikoivan haukkumalla!

En voi ymmärtää, miten kaksi korkeasti koulutettua henkilöä voi valinnassaan päätyä tällaiseen haukkujarotuun kerrostaloympäristössä. On itselläkin ja perheellä ollut koiria, ja tietenkin ennen valintaa tutustuimme koirien elintapoihin. Omakotitalossa ja välillä kerrostalossakin asuimme, eivätkä lemmikkimme koskaan häirinneet naapureita. Päin vastoin kävivät naapurissa yökylässä heidän pyynnöstään! Lähistön ammattiurheilijakin kävi hakemassa koiraamme kaveriksi juoksulenkeille, kun kukaan muu ei hänen kanssaan halunnut tuollaisille tositreeneille lähteä.

Onneksi naapurit räksyttäjäkoirineen muuttivat lopulta pois. Varmaan muuttoa edesautti "lievä" palautteeni ja arviointini heidän koiravalinnastaan:) Nyt on taas hiljaista, kun muut talon fiksut asujat eivät millään tavoin naapureitaan häiritse.

E: Niin, ja presidenteistä lähtien hankitaan sellaisia pilalle jalostettuja koirarotuja, joiden elämä on pelkkää kärsimystä, kun aivot eivät mahdu kallon sisälle ja silmät meinaavat tipahtaa kuopistaan...

Viimeksi muokattu:
Ihmisten tyhmyys ilmenee koiran valinnassakin. Uuteen hyvin eristettyyn kerrostaloon naapurikseni muutti nuori pariskunta kahden räksyttäjän kanssa. Mitään muuta hälyä talossa ei kuulunut kuin näiden kahden erittäin kovaäänisesti haukkuvan koiran räksytys. Kun katsoo netistä kuvausta tämän koirarodun ominaisuuksista, niin siellä kerrotaan rodun yksilöiden ensisijaisesti kommunikoivan haukkumalla!

En voi ymmärtää, miten kaksi korkeasti koulutettua henkilöä voi valinnassaan päätyä tällaiseen haukkujarotuun kerrostaloympäristössä. On itselläkin ja perheellä ollut koiria, ja tietenkin ennen valintaa tutustuimme koirien elintapoihin. Omakotitalossa ja välillä kerrostalossakin asuimme, eivätkä lemmikkimme koskaan häirinneet naapureita. Päin vastoin kävivät naapurissa yökylässä heidän pyynnöstään! Lähistön ammattiurheilijakin kävi hakemassa koiraamme kaveriksi juoksulenkeille, kun kukaan muu ei hänen kanssaan halunnut tuollaisille tositreeneille lähteä.

Onneksi naapurit räksyttäjäkoirineen muuttivat lopulta pois. Varmaan muuttoa edesautti "lievä" palautteeni ja arviointini heidän koiravalinnastaan:) Nyt on taas hiljaista, kun muut talon fiksut asujat eivät millään tavoin naapureitaan häiritse.

E: Niin, ja presidenteistä lähtien hankitaan sellaisia pilalle jalostettuja koirarotuja, joiden elämä on pelkkää kärsimystä, kun aivot eivät mahdu kallon sisälle ja silmät meinaavat tipahtaa kuopistaan...
Osa ihmisistä kun ei vaan yhtään tutustu rotuun ja sen ominaisuuksiin ennen koiran (tai minkään muunkaan lemmikin) hankkimista vaan valinta on ihan tyyliin kun se on kivan näköinen / mulkunjatke / "meidän ville-maija 5-vee halusi just tämmösen".

Meilläkin yksi naapuri hankki ensimmäisen koiransa suunnilleen tuohon tyyliin mutta puolen vuoden päästä kyllä luopuikin onneksi siitä kun totesi että kyseinen rotu ei oikein sovellu kerrostaloon.

Se että joku sisäsiittoinen koira kokee hätää yhtenä päivänä muutaman tunnin vs. että samat koiraihmiset eivät välitä mitään piskien paskoista ja haukkumisesta, joilla terrorisoivat ympäri vuoden muita ihmisiä, niin en välitä kyllä ollenkaan. Koiraihmiset noin yleisesti ovat todella rasittavia, kun omasta eläimestä ruvetaan ylilöytämään inhimillisiä piirteitä ja puhumaan tahallaan "hän" -termiä käyttäen. Ymmärrän oikeita koiria ja tarpeeseen tulevia, pieniä fifejä jotka syntyy lonkkasairaina ja ties miten muuten ylijalostettuina pidän lähinnä eläinrääkkäämisenä moista.

Lakkautetuja, vertaa kansakoulu, keskikoulu, oppikoulu.
Joo, mut noi on kuitenkin eri asioita. ylä- ja ala-aste on sama kuin ylä- ja alakoulu. Lakkautettu, mut silti epävirallisesti jaetaan, mutta eri nimillä. Noh, samapa tuo. Kuten jo sanoin, uutta opin :D Tai ehkä se mieki oon puhunu ala- ja yläkoululaisista, ku lyhyempi ja soljuu kielelle paremmin, mut myös ala-asteikäisistä ja yläaste-ikäisistä. Paljon saa [valitse jokesi] vettä virrata ennenkuin opin puhuun "[ala/ylä]kouluikäisistä" :)

Se että joku sisäsiittoinen koira kokee hätää yhtenä päivänä muutaman tunnin vs. että samat koiraihmiset eivät välitä mitään piskien paskoista ja haukkumisesta, joilla terrorisoivat ympäri vuoden muita ihmisiä, niin en välitä kyllä ollenkaan. Koiraihmiset noin yleisesti ovat todella rasittavia, kun omasta eläimestä ruvetaan ylilöytämään inhimillisiä piirteitä ja puhumaan tahallaan "hän" -termiä käyttäen. Ymmärrän oikeita koiria ja tarpeeseen tulevia, pieniä fifejä jotka syntyy lonkkasairaina ja ties miten muuten ylijalostettuina pidän lähinnä eläinrääkkäämisenä moista.
Varsinkin kun noita pommeja nykyään myydään vasta joulun jälkeen eikä heti joulukuun alusta kuten aikanaan. Silloin oli koko joulukuu ihan täyttä sotaa kun pikkukersat paukuttelivat koko joulukuun läpeensä kiinanpommejaan. Parempaan suuntaan sentään on mielestäni menty ihan ilotulitteiden kanssakin, enää ei ole niin paljoa niitä ihan perkeleen kovaa pamahtavia paukkuja, jotka varmaan kyllä ärsyttivätkin useimpia.

Sinänsä kannattaisin noiden ilotulitteiden kanssa tarkempaa ikärajavalvontaa ja ennenaikaisen laukomisen valvontaa ja sellaisia rangaistuksia noiden rikkomisesta että oppisivatkin, nyt kun osalle vaan sanotaan soosoo. Mielestäni laillinen aikaikkuna noiden paukuttamiselle on nykyisellään ihan hyvä, mutta jos noita pommeja annetaan pikkulapsille niin kyllähän ne ampuvat niitä siitä lähtien kun saavat paukut kouraan. Myönnän kyllä itsekin pikkukersana häiriköineeni naapurustoa ja paukutelleeni sitä tahtia että yleensä kun laillinen ammunta-aika alkoi niin liki kaikki pommit oli jo paukuteltu...

Yleistäminen on tyhmää. Ja on paljon myös sellaisia koiria, jotka vähät välittävät rakettien paukkeesta.

Yleistäminen on tyhmää. Ja on paljon myös sellaisia koiria, jotka vähät välittävät rakettien paukkeesta.
Joo ja kyllähä ne, joilla on ongelmia rakettien kans, käyvät ulkona ennen paukkeita. Mut prkl, ku pitää paukutella paukutteluaikojen ulkopuolella. Perseilijät ne lopulta aina ilon kaikilta vie. e: yhdyn kyl siihen, että pitäisi olla isompi kynnys antaa alaikäisten käyttöön ja aikarajojen rikkomiseen. Eli kovemmat rangaistukset. Kiinnijääminen nyt on aika lottovoittoo, mut oispaha kuite isompi riski.

Ei nyt mikää maailman suurin ongelma, mut iha periaatteesta.

Statistiikka

Viestiketjuista
296 238
Jäsenet
81 114
Uusin jäsen
MunLeaA

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom