Tyhmät ihmiset

Höpöhöpö. Normaaleilla älynlahjoilla varustetut lapset oppivat siinä tahdissa mikä opetussuunnitelmassa on määritelty. Aina on pärjännyt. Jos joku harva tapaus ei pysy mukana, niin kyse on silloin jostain häiriöstä ja tällaiselle oppilaalle pitäisi järjestää tukea muulla tavoin, kuin että koko luokka hidastetaan tämän tasolle.

Ongelma varsinkin koulua aloittavilla on se että OSA tietää jo ne asiat. Esim. luku ja kirjoitustaito jne. On ihan faktaa ja tutkittua tietoa että se mitä tapahtuu kotona vaikuttaa hyvin suurelta osalta lapsen kehittymiseen. Lisäksi se mitä kotona tapahtuu (esimerkki jne) vaikuttaa todella paljon.

Tässä:
"
”17-vuotias, jolle on luettu tai joka on itse lukenut paljon, osaa noin 50 000–70 000 sanaa. Sanavarasto jää noin 15 000–17 000 sanaan niillä nuorilla, joille ei ole luettu. Ero voi siis olla jopa 55 000 sanaa”
"

Eli mietitään tilannetta missä kouluun tulee kolme 7 vuoden ikäistä identtisen syntymäpäivän omaavaa poikaa.

Toisen äiti on lukenut hänelle pienenä, hän osaa lukea ja kirjoittaa kun tulee kouluun ja hänen kotonaan vanhemmat lukevat kirjoja, heille tulee ehkä sanomalehteä jne.

Toisen vanhemmat eivät ole hänelle lukeneet, laittaneet vaan TV:n eteen ja vanhemmiten konsolin eteen. Hän ei osaa lukea eikä kirjoittaa. Hänen kotonaan isä juo ehkä olutta ja katsoo TV:tä. Vanhemmat huutavat "hiljaa" jos lapsi yrittää leikkiä tai tehdä jotain.. (ok kärjistetty esimerkki hieman)

Kolmannen vanhemmat eivät lue hänelle, hän ei osaa lukea eikä kirjoittaa. Vanhemmat antavat hänen tehdä mitä hän nyt sitten tekeekään. Miutta eivät erityisesti kannusta lukemaan tai lue itsekään (ns. normaali perhe) poika näkee vanhempiaan illasta kun nämä tulevat väsyneinä kotiin ja tarjoavat mikron kautta ruokaa.
Kaikki pojat asuvat kuitenkin Suomessa ja oppivat lukemaan sekä kirjoittamaan.

- Ensimmäinen lukee myös vanhempana, hän omaa laajan sanavaraston, lukee myös englanninkielistä kirjallisuutta kun sitä oppii koulussa jne..

- Toinen jättää ehkä koulun kesken vaikka isä lupaakin kaksi koria kaljaa mikäli tämä pääsee 9-luokalta lävitse. Hän kuolee nuorena alkoholin ja huumeiden yhteisvaikutuksesta tai saa lapsen ja hänestä tulee samanlainen kuin vanhemmistaan.

- Kolmaskaan ei lue ja ylpeilee sillä ettei ole lukenut edes Aku Ankkaa sen jälkeen kun koulussa yläasteella viimeksi joutui jonkun kirjaesitelmän tekemään (minkä teki kuuntelemalla lyhennelmän kirjasta ja pääsi lävitse)

Tässä on myös tutkielmaa siitä miten paljon asia vaikuttaa päälle 60v elämään ja aivoihin.. ..siis ihan lukeminen:

"
Vuonna 1981 kaikista 15 vuotta täyttäneistä
suomalaisista 32 % raportoi, että oli lukenut vähintään 10 kirjaa edeltävän puolen vuoden
aikana, kun vastaava luku oli vuonna 2017 enää 13 %

+
Lukeminen itsenäisenä tekijänä suojaa kognition alenemalta
(Gallucci ym. 2013), parantaa sanavarastoa (Dylman ym. 2020; Martin-Chang ym. 2021;
24
Pratheeba & Krashen 2013; Westerlund & Lagerberg 2008), kehittää tunneälyä (Jimenez-Perez
ym. 2020; Roy-Charland ym. 2021; Xie ym. 2018), parantaa terveystottumuksia (Mak &
Fancourt 2020) ja jopa vähentää kuoleman riskiä (Bavishi ym. 2016).

"


Tässä goodreadsista vertailun vuoksi omaa statiikkaa luettujen kirjojen määrästä per vuosi (toki on hajontaa mutta kuitenkin):
1763756194177.png

Eli niin lapsissa, nuorissa kuin aikuisissakin on melkoisen suuria eroja. Mitkä vaikuttavat myös oppimiseen ja otin esimerkiksi lukemisen koska on todettu että nykyisin on jo valmistuneissa sellaisia ihmisiä jotka eivät esim. osaa tehdä CV:tä, eivät osaa lukea ja ymmärtää sanomalehteä (tarvittaisiin noin 50 000 sanan varasto että sen kunnolla osaisi sisäistää) lisäksi lukeminen parantaa esim. työmuistia, vähentää stressiä, edistää aivojen terveyttä, kehittää empatiaa ja kykyä tunnistaa & tuoda tunteita sanoiksi...
 
Ongelma varsinkin koulua aloittavilla on se että OSA tietää jo ne asiat. Esim. luku ja kirjoitustaito jne.
Lapset kehittyy eriasiat eri tahtiin, lisäksi vielä ikäerot. Oppivelvollisuus alkaa, oliko se sinä vuonna kun täyttää kuusi, eli 5-6 vuotiaana, sitä ennen ei niin pakollista varhaiskasvatusta. Aikaisin aloitetetun opteuksen hyödyt ei nyt itsestään selviä, aiemmin ei tarvinnut olla huolissaan osasko kouluun menessä lukea ja kirjoittaa.
 
nykyisin on jo valmistuneissa sellaisia ihmisiä jotka

eivät osaa lukea ja ymmärtää sanomalehteä (tarvittaisiin noin 50 000 sanan varasto että sen kunnolla osaisi sisäistää)
Tämä ei tule uutena asiana, mutta on aina yhtä kauheaa. Osaan toki helposti kuvitella miten ihmiset eivät omaehtoista lukivammaisuuttaan ymmärrä pitkiä virkkeitä tai ovat niin sivistymättömiä ja hidasälyisiä etteivät kykene sisäistämään edes massoille tyhmistetyn sanomalehtiuutisen asiasisältöä. Samoin on selvää, että joidenkin keskittymiskyky ei riitä edes lyhyen tekstin lukemiseen. Monet vain poimivat sanoja sieltä täältä ja päättävät että "tuo homo varmaankin vittuilee minulle tai on muuten vaan eri mieltä", suuttuvat ja ehkä öyhöttävät kyrnyn* vastauksen josta kukaan ei saa selvää.

Kuitenkin minulle on aina ollut hyvin etäinen ja pelottava ajatus, että joku valmistuu yhtään mistään opinahjosta samaan aikaan kun on niin syvästi vammainen, ettei edes ymmärrä omalla äidinkielellään julkaistun sanomalehden uutisissa käytettyjä sanoja siinä määrin että voisi muiden mainittujen rajoitteiden puuttuessa ymmärtää lukemaansa. Nämä ovat kuitenkin enimmältä osin ihan terveinä syntyneitä yksilöitä, jotka on tyhmistetty monin keinoin. Paska koti, peruskoulu ja uutuuksina narsistinen some sekä aivomätäsisältö tuottavat tulosta. Korkeakoulujenkin täytyy tällaiseen ainekseen sopeutua Amerikan malliin siten, että opiskelijat voivat suoriutua opinnoistaan vaikka osaavat heikosti lukea edes yhtä kieltä, kirjoittaminen on lähes mahdotonta, perussivistystä ei ole ja laskentokin sujuu siinä tokaluokkalaisen tasolla.

*Sori siitä.
 
Oppivelvollisuus alkaa, oliko se sinä vuonna kun täyttää kuusi, eli 5-6 vuotiaana, sitä ennen ei niin pakollista varhaiskasvatusta.

Et siis muista minä vuonna aloitit ekan luokan?! Tai et muista/tiedä syntymävuottasi... Tai et muista/tiedä aloititko peruskoulun varhennettuna tai myöhäistettynä. Myöskään sukulaisten tai kavereiden lasten asioista et paljoa tiedä.
 
Et siis muista minä vuonna aloitit ekan luokan?! Tai et muista/tiedä syntymävuottasi... Tai et muista/tiedä aloititko peruskoulun varhennettuna tai myöhäistettynä. Myöskään sukulaisten tai kavereiden lasten asioista et paljoa tiedä.
Tähän keskusteluun liittyen nostit täysin irrelevantteja pointteja. Ihan tiedoksi, että ei ole mitenkään harvinaista, että kun ikää alkaa olla 40+, niin ei tuollaiset tarkat vuosiluvut jää kaikille mieleen (esim. koulun aloittamisvuosi), vaikka ne sinulle tuntuukin kovin tärkeitä olevan. Todellisuudessa tänä päivänä tuolla tiedolla ei ole mitään merkitystä enää.

Ja jos halutaan halkoa hiuksia, niin oppivelvollisuus alkaa Suomessa sinä vuonna, kun lapsi täyttää 7 vuotta. Esiopetus on velvoittavaa jo 6-vuotiaana, mutta se ei ole vielä varsinaista oppivelvollisuutta. Poikkeuksena erityisen tuen tarpeessa oppivelvollisuus voi alkaa 6-vuotiaana.
 
Et siis muista minä vuonna aloitit ekan luokan?! Tai et muista/tiedä syntymävuottasi...
Suomessa sitä ei määritellä sen mukaan koska minä aloitin eka luokan.

Koska en tarkistanut faktoja postatessa niin mutoilin sen kysyväksi. Muuten olisikin tullut termi virhe.
Googletuksen perusteella, oppivalvollisuus alkaa yleensä sinä vuonna kun lapsitäyttää seitsemän. Tuota ikää en tuossa ajatellut, vaan nykyään "velvoittavaa" esiopetusta ("eskari") , eli vuosi pois niin ollaan tuossa viis viiva kuusvuotiaissa.



Edelleen en väitä edellä olevaa termien ja aikojen osalta faktaksi, arvostan faktan tarkistusta, termien tarkistus ja niiden kertomista. toivottavasti ajatus selviää.
 
Viimeksi muokattu:
Minä jouduin kouluun 6 vuotiaana. Koska synttärin 29.11. Jälkikäteen ajateltuna olisi ollut parempi mennä ens vuonna.

Olin aina melkein pikkuisin. Onneksi olin kohtuullinen lukuaineissa ja paras urheilussa. Olisi varmaan rääkätty hengiltä muuten.
 
Suomessa sitä ei määritellä sen mukaan koska minä aloitin eka luokan.

Koska en tarkistanut faktoja postatessa niin mutoilin sen kysyväksi. Muuten olisikin tullut termi virhe.
Googletuksen perusteella, oppivalvollisuus alkaa yleensä sinä vuonna kun lapsitäyttää seitsemän. Tuota ikää en tuossa ajatellut, vaan nykyään "velvoittavaa" esiopetusta ("eskari") , eli vuosi pois niin ollaan tuossa viis viiva kuusvuotiaissa.



Edelleen en väitä edellä olevaa termien ja aikojen osalta faktaksi, arvostan faktan tarkistusta, termien tarkistus ja niiden kertomista. toivottavasti ajatus selviää.
Kyllä se näin on (Finlex):
Oppivelvollisuus alkaa perusopetuslaissa (628/1998) tarkoitetun lukuvuoden alkaessa sinä vuonna, jona lapsi täyttää seitsemän vuotta.
 
Meillä täällä tytön koulussa mielestäni ihan fiksu systeemi että 1-2 luokat yhdistetty ja matikassa ja äidinkielessä jaetaan sitten ryhmiin osaamisen perusteella. Eli jos ekaluokkalainen osaa jo lukea saa eri tehtävät ja läksyt kuin jos ei osaisi lukea jne.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä täällä tytön koulussa mielestäni ihsn fiksu systeemi että 1-2 luokat yhdistetty ja matikassa ja äidinkielessä jaetaan sitten ryhmiin osaamisen perusteella. Eli jos ekaluokkalainen osaa jo lukea saa eri tehtävät ja läksyt kuin jos ei osaisi lukea jne.
Kannattaa hetki miettiä kamuja vaikka olisi maailman älykkäin pikkuinen.
 
Olisiko tarkoittanut sitä, että jos luokalla muut ovat melkein 2 vuotta vanhempia, niin hankala saada kavereita.
Ehkä minä olen se tyhmä, mutta ei vaan avaudu. Siellä on niitä ykösiä ja kakosia aika sama määrä. Tekevät sitten vaan pienemmissä ryhmissä nuita kahta ainetta osaamistason mukaan
 
Et siis muista minä vuonna aloitit ekan luokan?! Tai et muista/tiedä syntymävuottasi... Tai et muista/tiedä aloititko peruskoulun varhennettuna tai myöhäistettynä. Myöskään sukulaisten tai kavereiden lasten asioista et paljoa tiedä.
Syntymävuotensa nyt voisi olettaa että jokainen tietää, mutta ekan luokan aloitus vuosiko on oletuksena et kaikki jostain muistavat?
Ja vielä sukulaisten lasten ja kaverian lasten asioista pitäis myös jotain tietää? Itse olen ollut tyytyväinen että muistan sukulaisten lasten nimet, ainakin suurimman osa, mistään iästä tai muustakaan ole mitään tietoa eikä nyt suuremmin kiinnostakkaan, miksi pitäisi?
Kavereiden lapsista menee jo vaikeaksi jos pitäisi nimet tai edes määrät osata sanoa.
 
Mikäs meillä on tässä faktassa ikäluokka?

Edit: Ei mitään pois io-techin neroilta, joita on enemmän kuin vähän.
OT, mutta tästä tuli mieleen muinaisen saitin "muromittainen" (muistanko oikein?), koska joka nörtillähän oli tietty mittava vehkeistö ja palkka toki myös (koskee myös allekirjoittanutta, ainakin näin anonyymisti). Kun nyt ollaan io-techissä, niin olisi hyvä olla vastaava termistö, kuten tekkimittainen ja tekkipalkka tai jotain. Mmmh, ehkä haen rotsin...
 
OT, mutta tästä tuli mieleen muinaisen saitin "muromittainen" (muistanko oikein?), koska joka nörtillähän oli tietty mittava vehkeistö ja palkka toki myös (koskee myös allekirjoittanutta, ainakin näin anonyymisti). Kun nyt ollaan io-techissä, niin olisi hyvä olla vastaava termistö, kuten tekkimittainen ja tekkipalkka tai jotain. Mmmh, ehkä haen rotsin...
Se oli kyllä edelleenkin aika legendaarinen, taisi olla että rannekello melan ympärille teki tiukkaa jne.. Toki YK:lla koska räbässä siitä taidettiin lähinnä nostaa hattua hyvänä trollina.

Palkka puhe nyt enempi väsynyttä läppää, ainakin itse koen sen niin koska ne joilla oikeasti enempi säästöä ja ehkä myös tuloa näkyy sitten jossain FIRE ketjuissa eivätkä kehu niitä tulojaan. Mutta ne jotka kertovat miten heittelevät köyhille kehitysmaihin 4090 ja ostelevat 5090, ostelevat käteisellä 1M€+ kämppiä ja kiistelevät siitä onko järkevämpää ostaa se miljoonien yksiö Helsingin, Tokion jne. keskustasta käteisellä vai lainalla kun korkoa korolle vuodessa tuottaa sen kämpän arvon jos lainalla ja miten vuoden 2000 kesäkuussa saivat mukavan buustin myymällä Nokiaa yms. Aku Ankan parhaat...

Mutta totta, ei taida olla uutta termiä "muropalkalle". Ehkä vuodesta 1999 (Muropaketin julkaisu) on aikaa jo mennyt sen verran ettei enää jaksa niin kehuskella ja "Jonnetkin" alkavat olla sen verran iäkkäitä (OK, Katamiitit muroa mukaillen) että 90-luvulla syntynyt ei enää nolota ja uusia sukupolvia on virrannut jo...
 
Kodin lähellä yksi nainen ulkoiluttaa chihuahuaitaan kuolemattoman asenteella koko tien kaistan leveydeltä. Ja ei ole siis tässä kevyenliikenteenväylää
 
Kodin lähellä yksi nainen ulkoiluttaa chihuahuaitaan kuolemattoman asenteella koko tien kaistan leveydeltä. Ja ei ole siis tässä kevyenliikenteenväylää

Oulussakin ajoittain näkee myös pimeällä niitä pimeitä koiranulkoiluttajia, jossa (yleensä) naisoletettu kävelee tien toisessa laidassa ja sitten koira hihnan päässä tien toisessa laidassa ja osin ojan puolella. En tiedä mitä liikkuu päässä, jos mitään, kun siinä voi tulla paha onnettomuus, kun joku mopoilija tai vaikka auto ajaa siihen tien poikki vedettyyn talutushihnan naruun kun ei näe sitä ajoissa.

Tuollainen on onneksi harvinaista ja yleisempää on se, että koira kävelee lyhyessä talutushihnassa omistajan vieressä ja koiralla on vielä kaikenlaista heijastinliiviä ja led-valopantaa.
 
Tuollainen on onneksi harvinaista ja yleisempää on se, että koira kävelee lyhyessä talutushihnassa omistajan vieressä ja koiralla on vielä kaikenlaista heijastinliiviä ja led-valopantaa.
Mutta vastaavasti sitten sillä koiranulkoiluttajalla ei ole ensimmäistäkään heijastinta tai valoa ja on vielä mustat vaatteet, joten koira kyllä erottuu mutta taluttaja ei.
 
Aikataulu kun on tiukka, tai siitä ollaan jo valmiiksi myöhässä kun on myyty jotain etukäteen epärealistisin odotuksin niin ai että niitä vinkujia jotka tulee kuin viisivuotiaat kyselemään "joko, joko, joko" olan taa ihan kuin se nopeuttaisi tekemistä jotenkin. Soitti tänä aamuna jo 5 vaille 8 että joko nyt. Kunnon 40v neitsytmies vakosamettihousuissaan joka ei itse tee mitään muuta kuin jakelee katteettomia lupauksia ja delegoi hommia.

Onneksi etänä on paljon helpompaa keskittyä hommiin kun mikkihiiret on työpaikalla:cool:
 
En tiedä onko jo ollut, mutta nyt on kyllä täysi idiootti liikkeellä!

Kanta-asiakkaat kannattelevat nyt Teboilia Lappeenrannassa – Venäjä-kytkös yllätti yrittäjän | Etelä-Karjala | Yle Kanta-asiakkaat kannattelevat nyt Teboilia Lappeenrannassa – Venäjä-kytkös yllätti yrittäjän

Perusta yritys, ottamatta selvää asioista! :facepalm:

"Anika Tahsin hankki Pallon Teboilin vasta tämän vuoden alussa. Hän tutustui yrityksen kannattavuuteen ennen ostamista, mutta Lukoil-emoyhtiön kautta tuleva Teboilin Venäjä-kytkös ja siihen liittyvä riski eivät täysin valjenneet hänelle ennen ostoa.

– Sain sen selville vasta sitten, kun tiedotusvälineet kyselivät asiasta kauppojen jälkeen, Tahsin sanoo."
 
En tiedä onko jo ollut, mutta nyt on kyllä täysi idiootti liikkeellä!

Kanta-asiakkaat kannattelevat nyt Teboilia Lappeenrannassa – Venäjä-kytkös yllätti yrittäjän | Etelä-Karjala | Yle Kanta-asiakkaat kannattelevat nyt Teboilia Lappeenrannassa – Venäjä-kytkös yllätti yrittäjän

Perusta yritys, ottamatta selvää asioista! :facepalm:

"Anika Tahsin hankki Pallon Teboilin vasta tämän vuoden alussa. Hän tutustui yrityksen kannattavuuteen ennen ostamista, mutta Lukoil-emoyhtiön kautta tuleva Teboilin Venäjä-kytkös ja siihen liittyvä riski eivät täysin valjenneet hänelle ennen ostoa.

– Sain sen selville vasta sitten, kun tiedotusvälineet kyselivät asiasta kauppojen jälkeen, Tahsin sanoo."
Siinä vedätetty vähän Bangladesilaisia yrittäjiä, no nuo ei ehkä putinisteja että melkein myötätuntoa. verrattuna suomalaisiin jotka laajentaneet tai aloitelleet Teboi yrittäjinä ihan ahneutta tai rakakudesta putiniin.

Valtamedian lukijoille toki venäjän kytkös selvä muutaman vuoden takaa. Tietenkin tuolla voinut tulla vähän väärä kuva jos Teboi asiakkailta kysellyt menoa.
 
Siinä vedätetty vähän Bangladesilaisia yrittäjiä, no nuo ei ehkä putinisteja että melkein myötätuntoa. verrattuna suomalaisiin jotka laajentaneet tai aloitelleet Teboi yrittäjinä ihan ahneutta tai rakakudesta putiniin.

Valtamedian lukijoille toki venäjän kytkös selvä muutaman vuoden takaa. Tietenkin tuolla voinut tulla vähän väärä kuva jos Teboi asiakkailta kysellyt menoa.
Jos massia riittää tällaiseen tappiolliseen pikkubisnekseen ilman taustakartoitusta eli auton tuhkakupista huvin vuoksi, ei voi hirveästi sympatiaa jaella siihenkään suuntaan. Ei uskottavaa. Motiivi voisi olla joku muukin vähän vielä RF ikävämpi.
 
Erikoinen kommentti. Tuon ikäiset nimenomaan välittävät. Mitä nuorempi, sitä enemmmän ikäero vaikuttaa suhteellisesti.
Eihän ikäero vaikuta, vaan peruskoulun "teennäinen" ryhmiin jakaminen. Samalla luokalla olevat on samalla luokalla eli saman "ikäsiä" vaikka vanhimmalla ja nuorimmalla on 12kk ikäeroa vs. eri luokilla olevaan 1 päivä. Samoin saman "ikäiseksi" katsotaan jos on mennyt kouluun aikasemmin tai myöhemmin verrattuna valtaväestöön.
 
Suomalaiset luottaa opettajiin, niin onhan se vähä ikävää, että sit ku onkin lahjakaampi oppilas, nii häntä rajoitetaan "tyhmempien" vuoksi. Ei kyl tosiaan ko. opettajalta ole löytynyt pelisilmää tai hälle maksetaan liian huonosti, nii ei nappaa. Ei se kaikille opettajille mikää intohimon kohde ole se opettaminen, vaa työtä, jota tehdään kuten opetussuunnitelma määrää..
Luin ensimmäisen harry potterin ennen kun koulu alkoi (sillon oli käännös juuri tullut) ja koulussa yhteen ääneen a aa a aa ab baa. Typerää oli kun aivan turhaa.
Menee offtopiksiksi, mut kyl opettajat ansaitsisi lisää oikeuksia. Heille me lapsemme annamme ja heillä pitäisi olla oikeus heitä komentaa. Siellä on muidenki lapset, jotka yrittää, nii yhden tai parin perseilijän pitäisi ihan itse kokea seurakset eikä koko luokka. Sama sit toistepäin, että jos joku loistaa, nii hälle pitäisi olla mahdollisuudet siihen eikä hitto ruveta rajoittaan lahjakkuutta.

Nämä opettajien lisäoikeudet on kakspiippunen juttu. Jos nyt muistan itse vielä omasta koulustani 2000- vuoskymmenen alkua jollon ilmeisesti koulutasolla fyysinen kurittaminen mm. seinille nostaminen ja niskasta raijaaminen ulos luokasta jne. sun muu oli vielä ihan OK juttua ja opettajat diktaattoreita, niin ei toikaan mikään oikotie onneen ole. Riippuu monesta asiasta paljonko kuria tarvitaan (ihmisissäkin lie aluekohtaisia eroja ja tämmäsiä), mutta aika kohtuuton paikka oppilaalle on opettajan silmätikuksi joutuminen mihin saattaa joutua ihan oppilaasta itsestään riippumattomista syistä. Ne opettajat kun ei aina tuntuneet olevan mitenkään reiluimmasta päästä. Myöskin sillä reuhoomisella opettaja sai auktoriteetin ehkä siihen hetkeen mutta pakko sanoa ettei omat kokemukset kyllä mitenkään suurta kunnioitusta tai luottoa noihin opettajiin ole saanut. Osa oli OK, mutta osa ihan täysiä mulkkuja. 2010- luvun alussa mulkuin hullu sai monoa kun ilmeisesti sillon ei enää ollut ok retuuttaa fyysisesti oppilaita niinkun ennenkin oli saanu, tai oli valinnu väärien vanhempien oppilaan silmätikukseen ja ne vanhemmat ei sitte jättäneetkään asiaa sikseensä. Toinen hullu opettaja oli itse varmaan suurin koulukiusaaja. Ei tarttunut oppilaisiin kiinni, mutta oppilaiden nolaaminen julkisesti näsäviisastelullaan oli hänelle joku suuri intohimo. Kuitenkaan itse ei kestänyt yhtään häneen kohdistuvaa näsäviisastelua, että semmosilla savijaloilla hänenkin auktoriteettinsa loppuviimein oli.

Minusta tuokaan ääripää ei ollut hyvä, ja tuolloin vielä vanhemmat oli aivan passiivisessa roolissa yleisesti koulun osalta. En sitten tiedä ollaanko nykyisin sitten toisessa ääripäässä, että vanhemmat ottaa liian pienellä kynnyksellä yhteyttä opettajiin ja valittaa kaikesta olemattomasta. Toki jos monella muulla on koulutaipaleelta ja opettajista samanlaiset kokemukset mitä itseltäni, niin en kyllä yhtään ihmettele vaikka luotto opettajaan on nolla ja jatkuva epäilys kaikenlaisista väärinkäytöksistä. Kyllä ainakin jos itselläni olisi lapsia nuo kokemukset takaraivossa olisi vaikka sen jotenkin ymmärtäisi että vuoskymmeniä on mennyt ja väki vaihtunut.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän ikäero vaikuta, vaan peruskoulun "teennäinen" ryhmiin jakaminen. Samalla luokalla olevat on samalla luokalla eli saman "ikäsiä" vaikka vanhimmalla ja nuorimmalla on 12kk ikäeroa vs. eri luokilla olevaan 1 päivä. Samoin saman "ikäiseksi" katsotaan jos on mennyt kouluun aikasemmin tai myöhemmin verrattuna valtaväestöön.
Puhut nyt vähän eri asiasta.

Se, mihin kommenttini viittasi, tarkoittaa yleisesti ikäeron suhteellisuutta.

Mutta se, mitä kommentoit, on lähinnä käytännön pakko: koulu alkaa syksyllä, ja silloin olet joko 7-vuotias tai 6-vuotias.

Tuo, mitä nyt kerrot ei loppupelieissä ole kovinkaan merkittävä asia, sillä lapsen oppimiskyvyn kehittyminen ei ole tosiaankaan mikään lineaarinen juttu: sillä, miten on pärjätty viime vuonna ei ole juurikaan väliä nykyhetkeen, saatika, jos puhutaan jostain 1-2lk jutuista, verrattuna yläasteen loppupuolelle.

Monesti näissä asioissa vasta tuoreen koulunsa aloittaneen lapsen vanhemmat eivät näe metsää puilta.
 
Puhut nyt vähän eri asiasta.

Se, mihin kommenttini viittasi, tarkoittaa yleisesti ikäeron suhteellisuutta.

Mutta se, mitä kommentoit, on lähinnä käytännön pakko: koulu alkaa syksyllä, ja silloin olet joko 7-vuotias tai 6-vuotias.

Tuo, mitä nyt kerrot ei loppupelieissä ole kovinkaan merkittävä asia, sillä lapsen oppimiskyvyn kehittyminen ei ole tosiaankaan mikään lineaarinen juttu: sillä, miten on pärjätty viime vuonna ei ole juurikaan väliä nykyhetkeen, saatika, jos puhutaan jostain 1-2lk jutuista, verrattuna yläasteen loppupuolelle.

Monesti näissä asioissa vasta tuoreen koulunsa aloittaneen lapsen vanhemmat eivät näe metsää puilta.
Ei kai tuossa oppimisesta ollut kyse vaan kavereiden saamisesta ja ikäeron vaikutuksesta siihen. Toin vaan sen esiin, että peruskoulussa ikä tuntui määrittyvän luokan perusteella eikä todellisen iän. Jos on mennyt vuotta nuorempana kouluun sellainen saa tai ei saa kavereita ihan samalla tavalla mitä kuka tahansa muukin siellä luokassa.
 
Nämä opettajien lisäoikeudet on kakspiippunen juttu. Jos nyt muistan itse vielä omasta koulustani 2000- vuoskymmenen alkua jollon ilmeisesti koulutasolla fyysinen kurittaminen mm. seinille nostaminen ja niskasta raijaaminen ulos luokasta jne. sun muu oli vielä ihan OK juttua ja opettajat diktaattoreita, niin ei toikaan mikään oikotie onneen ole. Riippuu monesta asiasta paljonko kuria tarvitaan (ihmisissäkin lie aluekohtaisia eroja ja tämmäsiä), mutta aika kohtuuton paikka oppilaalle on opettajan silmätikuksi joutuminen mihin saattaa joutua ihan oppilaasta itsestään riippumattomista syistä. Ne opettajat kun ei aina tuntuneet olevan mitenkään reiluimmasta päästä. Myöskin sillä reuhoomisella opettaja sai auktoriteetin ehkä siihen hetkeen mutta pakko sanoa ettei omat kokemukset kyllä mitenkään suurta kunnioitusta tai luottoa noihin opettajiin ole saanut. Osa oli OK, mutta osa ihan täysiä mulkkuja. 2010- luvun alussa mulkuin hullu sai monoa kun ilmeisesti sillon ei enää ollut ok retuuttaa fyysisesti oppilaita niinkun ennenkin oli saanu, tai oli valinnu väärien vanhempien oppilaan silmätikukseen ja ne vanhemmat ei sitte jättäneetkään asiaa sikseensä. Toinen hullu opettaja oli itse varmaan suurin koulukiusaaja. Ei tarttunut oppilaisiin kiinni, mutta oppilaiden nolaaminen julkisesti näsäviisastelullaan oli hänelle joku suuri intohimo. Kuitenkaan itse ei kestänyt yhtään häneen kohdistuvaa näsäviisastelua, että semmosilla savijaloilla hänenkin auktoriteettinsa loppuviimein oli.

Minusta tuokaan ääripää ei ollut hyvä, ja tuolloin vielä vanhemmat oli aivan passiivisessa roolissa yleisesti koulun osalta. En sitten tiedä ollaanko nykyisin sitten toisessa ääripäässä, että vanhemmat ottaa liian pienellä kynnyksellä yhteyttä opettajiin ja valittaa kaikesta olemattomasta. Toki jos monella muulla on koulutaipaleelta ja opettajista samanlaiset kokemukset mitä itseltäni, niin en kyllä yhtään ihmettele vaikka luotto opettajaan on nolla ja jatkuva epäilys kaikenlaisista väärinkäytöksistä. Kyllä ainakin jos itselläni olisi lapsia nuo kokemukset takaraivossa olisi vaikka sen jotenkin ymmärtäisi että vuoskymmeniä on mennyt ja väki vaihtunut.
Nii, en ihan tuollaista ajatellutkaan. Ei poliisitkaan teinejä seinille paisko (köh, paitsi onhan sitäki tapahtunu :D), mut siis että nykyää opettajat ei pysty tekeen mitään, kun a) pelätään kuvaamista ja b) rikossyytteitä, vaikka kyse olisi jämptistä ulos viemisestä. Ehkäpä kouluissa pitäisi olla tätä varten työntekijä tai pari, joka kävis hakeen häiriköt "jälkiistuntoon" tms. Tämä ois sit semmoinen uskottava aikuinen, jolle ei spedeillä :D En tiiä.
 
Jos massia riittää tällaiseen tappiolliseen pikkubisnekseen ilman taustakartoitusta eli auton tuhkakupista huvin vuoksi, ei voi hirveästi sympatiaa jaella siihenkään suuntaan. Ei uskottavaa. Motiivi voisi olla joku muukin vähän vielä RF ikävämpi.
En noista yrittäjistä tiedä, mutta vähän yleistäen.
Teboilin boikotointi oli kuumimillaan puuttinin eroikoisen alussa, oliko vuosi 2022, sen jälkeen tilanne tasaantu, suomalaisiakin yrittäjiä aloitti uusissa toimipisteissa toiminnan. Ja osa ilmeisen vilkkaita ja suosittuja.
Moni asema myös vaikkeuksissa, ja asiaskunnan profiili muuttui paljon.

Teboili ei joutunut pakotelistalla ja ei edelleenkään ole Suomen/EU pakotteiden alla.

Kyseinen kahvila on Lappeenrannassa, vätteen mukaan kannattava, ja siellä omat kannattajansa paikalle ja ketjulle.

Pakotesivuilta ei varmaan isosti ole Teboil roikkunut, googlettamalla varmaan löytyy varoituksia, vähän kaikesta ja hehkutusta ja kehua. Jos ei ole erityisesti perehtynyt asiaan niin riskin voinut arvioida liian pieneksi.

Suomalaisille ei varmaan yllättys että Lukoil joutuu ennemmin tai myöhemmin kiristyvien pakotteiden piiriin (jos ei rauhaa),

Siis juttu postattu tyhmät ihimiset ketjuun. Erottaa se että tuo nyt vain yksi riski, ravintoa-alan toiminta nyt yleisestekkin ollut riskialtista, ja niitä nyt kaatuu jatkuvasti, ja maahanmuuttaja taustaisiakin. Ei tässä nyt mitään muuta kuin yksi y ruumis lisää.
 
Osa oli OK, mutta osa ihan täysiä mulkkuja. 2010- luvun alussa mulkuin hullu sai monoa kun ilmeisesti sillon ei enää ollut ok retuuttaa fyysisesti oppilaita niinkun ennenkin oli saanu, tai oli valinnu väärien vanhempien oppilaan silmätikukseen ja ne vanhemmat ei sitte jättäneetkään asiaa sikseensä.
Meillä lähti ala-asteen opettaja vaihtoon 2000-luvun taitteessa, joka pakotti vasenkätiset kirjoittamaan ja syömään oikeakätisesti, laittoi huonoryhtisille laudan paidan alle että istuu selkä suorassa, laittoi kyynärpäät pöydällä syöneelle kirjekuoret pideltäviksi kainaloissa syödessä haarukalla ja veitsellä, pakotti jäämään ruokatunnilla viimeiseksi jos ei syönyt lautasta tyhjäksi ja pyytämään keittäjältä anteeksi että vei ruokaa pois, nosteli oppilaita rinnuksista, vihjaili oppilaiden vanhempien ammateista ja varallisuudesta yms yms.

Nimim. en syö kaaliruokia enkä tule syömään. Vanhan ajan opettajat kuvittelivat että kaikki oppi menee perille kun tarpeeksi pakottaa ja kasvatusmenetelmät oli samanlaisia, kun usein vaadittaisiin vain vähän myötätuntoa ja rohkaisua lisämausteeksi.
En sitten tiedä ollaanko nykyisin sitten toisessa ääripäässä, että vanhemmat ottaa liian pienellä kynnyksellä yhteyttä opettajiin ja valittaa kaikesta olemattomasta.
Eräänlaista tyhmyyttä on tämä vastuunpakoilu vähän jokaisella yhteiskunnan osa-alueella (avuttomuus/uusavuttomuus?). Hoitajien vika kun lapsella hajoaa kasetti lautapelissä viisvuotiaana, rehtorin vika kun lapsi ei pärjää koulussa ilman puhelinta ja somea 13-vuotiaana, toimittajan vika kun aikuinen ihminen on tilannut liian vähän sementtiä/puhallusvillaa/mitä tahansa kun ei ole osannut itse laskea eikä keneltäkään ole voinut alentua kysymään (mistä mä olisin voinut tietää?"), opettajien rike kun oppilaat rikkoo sääntöjä ja niiden energiajuomat kaadetaan pois, opettajien vika ettei lapset opi mitään kun keskittymiskyky menee yöaikana somettamiseen, videopelaamiseen eikä opettele kieltäkään, yhteiskunnan vika kun nuori kokee ettei kukaan välitä ja päätyy sekakäyttäjäksi ja rikoskierteeseen yms yms.

Vanha sanonta sanoo että hätäillen ei tule kuin kusipäisiä lapsia ja tätä maailman menoa katsellessa peräänkuuluttaisin yksilönvastuuta yhdelle jos toiselle. Näen asian niin, että mitä tumpelompaa meno yleisellä tasolla on, sitä enemmän itsellä on mahdollisuuksia erottua edukseen ja se motivoi yrittämään. Ei todellakaan ole mikään valtaisa ponnistelu hoitaa elämän perusasioita järkevästi kuten antaa omille lapsilleen aikaa ja auttaa koulutehtävissä.
 
Meillä oli myös ala-asteella opettaja, joka kävi oppilaisiin fyysisesti käsiksi. Ja se oli vain hyvä asia. Sai pidettyä paskasakin kurissa. Paremmin tuolloin oli asiat kuin nykyisin, kun kusipääoppilaiden annetaan hyppiä silmille. Itse antaisin opettajille oikeudet käyttää fyysistä voimaa, jos eivät muuten usko. Ongelma vaan on siinä, että nykyisin ei taida olla enää oikeita miehiä opettajana, vaan miespuolisetkin opettajat ovat järkiään jotain vätyksiä, jota eivät edes pärjäisi oppilaille, saati että uskaltaisivat.
 
Meillä oli myös ala-asteella opettaja, joka kävi oppilaisiin fyysisesti käsiksi. Ja se oli vain hyvä asia. Sai pidettyä paskasakin kurissa. Paremmin tuolloin oli asiat kuin nykyisin, kun kusipääoppilaiden annetaan hyppiä silmille. Itse antaisin opettajille oikeudet käyttää fyysistä voimaa, jos eivät muuten usko.
Näinhän se on että hyvin moni on sitä mieltä että ennen asiat oli noilta osin paremmin.. mutta tässäkin asiassa on vähintään kaksi puolta. Ja jos hehkuttaa kovin sitä poista puolta niin sitten tulee toiselta puolelta (tässä tapauksessa @Sikatiiker kokemus) vastakkainen esitys. Joka tapauksessa nykysysteemi on ihan naurettava että koulussa oppi ei mene perille (monestakin syystä), opettajilla ei ole auktoriteettia... Ja liittyy ketjun aiheeseen siinä mielessä että yksisilmäisesti näihin ei ole helppoa ratkaisua.
 
Auktoriteetin puute aiheuttaa nämä ongelmat, kyllä. Fyysinen kajoaminen ei ole ainoa työkalu mikä otettiin pois vaan ymmärtääkseni nykyään ei anneta laisinkaan jälki-istuntoa, jätetä laiskan läksyyn eikä jätetä luokalle.

Toimiva kombo olisi että saa pitää kiinni tai kävelyttää ulos tarpeen tullen ja käytäisiin näiden tapausten yhteydessä rakentavaa keskustelua lisäksi esim. vanhempien läsnä ollessa. Tietenkin sillä edellytyksellä että opettajan ja rehtorin ei tarvitse pokkuroida jotain kusipäävanhempia vaan voi sanoa suoraan että nämä ovat säännöt, rikkomuksista seuraa tätä ja tämä on meidän toimintatapamme. Nyt nostetaan kädet pystyyn ja se on tyhmintä mitä missään kasvatustyössä voidaan tehdä. Jätetään siis kasvattamatta.

Koulusta erottamisenkin pitäis olla helpompaa että voitaisiin puuttua väkivaltaisiin tapauksiin tekijän eikä uhrin rankaisemiseksi.

Kuri on kadonnut kouluista kokonaan ja totta kai fyysinen koskemattomuus on isoin tekijä siinä. Mitään niskaperseotteita tai painimatseja ei edes tarvittaisi jos aikuinen mies saisi taluttaa napakalla otteella ulos luokasta.

Nyt kun ei ole tulossa jälki-istuntoa, luokalle jättämistä tai koulusta erottamista niin ei tarvitse totella mitään.
 
Meillä oli myös ala-asteella opettaja, joka kävi oppilaisiin fyysisesti käsiksi. Ja se oli vain hyvä asia.
Käytännössä miten ja millaisessa tilanteessa.

Kaatuneen opilaan auttaminen, tappelussa tappelian halittu kiinni pitäminen ettei tilanne pahene, jotain kovempaa voimakeinoa , raahaa häirikön luokasta pihalle, vai ihan rangaistus luenteista.

Vuosikymennen kertominen taitaa jo mennä harmaalle alueelle.
 
Käytännössä miten ja millaisessa tilanteessa.

Kaatuneen opilaan auttaminen, tappelussa tappelian halittu kiinni pitäminen ettei tilanne pahene, jotain kovempaa voimakeinoa , raahaa häirikön luokasta pihalle, vai ihan rangaistus luenteista.

Vuosikymennen kertominen taitaa jo mennä harmaalle alueelle.

Esim. nappasi niskasta kiinni ja nosti pystyyn, kun häiritsin tunnilla.
 
Meillä oli myös ala-asteella opettaja, joka kävi oppilaisiin fyysisesti käsiksi. Ja se oli vain hyvä asia. Sai pidettyä paskasakin kurissa. Paremmin tuolloin oli asiat kuin nykyisin, kun kusipääoppilaiden annetaan hyppiä silmille. Itse antaisin opettajille oikeudet käyttää fyysistä voimaa, jos eivät muuten usko. Ongelma vaan on siinä, että nykyisin ei taida olla enää oikeita miehiä opettajana, vaan miespuolisetkin opettajat ovat järkiään jotain vätyksiä, jota eivät edes pärjäisi oppilaille, saati että uskaltaisivat.

Periaattessa olisi hyvä että opet saisivat. Muistan kun ylä-asteella tarkkailuluokan opettaja joutui välillä painimaan oppilaiden kanssa. Mutta tietysti opettajissa on myös kahjoja. Kerran atk tunnilla tehtiin jotain harjoituksia. Itsellä oli jäänyt virhe ja opettaja läimäisi olkapäähän siitä.
 
Meillä oli myös ala-asteella opettaja, joka kävi oppilaisiin fyysisesti käsiksi. Ja se oli vain hyvä asia. Sai pidettyä paskasakin kurissa. Paremmin tuolloin oli asiat kuin nykyisin, kun kusipääoppilaiden annetaan hyppiä silmille. Itse antaisin opettajille oikeudet käyttää fyysistä voimaa, jos eivät muuten usko. Ongelma vaan on siinä, että nykyisin ei taida olla enää oikeita miehiä opettajana, vaan miespuolisetkin opettajat ovat järkiään jotain vätyksiä, jota eivät edes pärjäisi oppilaille, saati että uskaltaisivat.

Tuo vaan sitten helposti eskaloituu. Toki olen samaa mieltä siitä että yleensä sitä ennen opettajia arvostettiin mutta muistan myös miten yksikin opettaja joka ns. kävi fyysisesti käsiksi jne. kohtasi 90-luvulla sitten oppilaan joka odotti koulun jälkeen ja hakkasi opettajan rautalapion kanssa ennenkuin tämä ehti autonsa suojaan.

Oliko vikaa oppilaassa? Aivan varmasti. Oliko myös opettajassa? Kyllä. Opettaja menetti työnsä ja taisi joutua sairaalaan, oppilaan otti poliisi kiinni. En tarkalleen muista miten tapaus eteni mutta se että oppilaita ohjataan väkivallalla johtaa siihen että myös heillä se kynnys väkivaltaan opettajia kohtaan madaltuu. Mikä tuskin on toivottavaa.

Eli olen samaa mieltä siitä että kuten ennenkin jos sinulla on jotain "leluja" kuten esim. elektroniikkapeliä, kännykkää, tennispalloa, pullo colaa, karkkipussi tms. opettaja sai ja hänen kuuluikin takavarikoida se häiritsemästä oppituntia ja sen sai takaisin jos muisti pyytää sitten kun seuraava kesäloma alkoi kyseisenä juhlapäivänä...

Samaten jos häiritset opetusta tunnilla on täysin perusteltua joutua jälki-istuntoon missä joudut sitten istumaan ylimääräisen tunnin tai useamman yhden opettajan valvoessa istujia.

Mutta se että opettaja nostaa hiuksista ilmaan ja ravistelee tai hakkaa sinua vyöllään ei ole ihan tätä päivää.
 
Periaattessa olisi hyvä että opet saisivat. Muistan kun ylä-asteella tarkkailuluokan opettaja joutui välillä painimaan oppilaiden kanssa. Mutta tietysti opettajissa on myös kahjoja. Kerran atk tunnilla tehtiin jotain harjoituksia. Itsellä oli jäänyt virhe ja opettaja läimäisi olkapäähän siitä.
Tämä todennäköisesti johtaa keskusteluun missä osapuolet luulee tietävänsä mitä toinen tarkoittaa, ja ehkä tietävätkin...

Täyskoskemattomuus ampuu yli, jos tilanne missä tarvitaan fyysista koskemista, ihan turvatakseen muiden ja kohteen turvallisuus. Jos osaava koulutettu, niin ei tarvi aina poliiseja soitella odotella.
Ehkä joskus tarve poistaa oppilas, vaikka ei ola fyysistä välintö uhkaa, siis osaava koulutettu, on sitten opettaja, tai joku järkkäri nimikkeellä.

Mutta jos lukenut vanhoja tarinoita, niin mielikuvat voi mennä sinne asti. Jos opettajan kurinpidon perus keinovakivaltaan kuuluu väkivalta, niin ollaan nopeasti vaarallisella alueella. Se ennen vanhaan kuuluut taitamattomen työkaluihin.

Osa näkee jonkun pähtyneen jonka osalta keinot loppu, joka häiritsee tuntia kohtuuttomasti, ja luokasta poisto vaatii jo fyysistä koskemista, en sen tarvi olla ns rankaisevaa.

Muistettava että luokassa toimnta vaikuttaa koko luokkaan.
 
pakotti jäämään ruokatunnilla viimeiseksi jos ei syönyt lautasta tyhjäksi ja pyytämään keittäjältä anteeksi että vei ruokaa pois
Tätä samaa oli omassakin koulussa. Opettaja valvoi ja pakotti ottamaan kaikkia ruokia. Jos jätti syömättä sellaset mitä ei olisi halunnut ottaa, opettaja pakotti syömään ne kun ei saa haaskata (afrikassa ihmiset kuolee nälkään blaablaa hippisetit). Haaskaustahan ei olisi tapahtunut jos opettaja ei olisi alun alkaen pakottanut ottamaan sellasta ruokaa mitä ei halua syödä, joten missä logiikka? Sama kun valtio rangaistuksen uhalla pakottaisi ampumaan naapurin ja sen jälkeen syyttäisi naapurin murhasta.

Kerran nostin asian esiin etten minä ole syypää tähän, ja ei tarvinnu uudemman kerran kun sellasen sekopäisen räyhäämisen sain ja uhkauksen että tätähän voidaan selvitellä myös koulun jälkeen. No miksi, kun sen voisi selvittää esim. nyt tai välitunnin aikana? Toki oppi meni perille siinä koulukontekstissa, mutta samalla opettaja teki itestään aika idiootin jo lapsenkin silmissä. Myös tuo "voidaan jäädä koulun jälkeen vähän selvittelemään näitä" oli kanssa sellasta uunopakan alimman kortin käyttöä kun opettaja tiesi että sillä pääsi livahtamaan ikävien asioiden käsittelystä pois kun kukaan ei tonne laitokseen halunnut ylimääräistä aikaa jäädä viettämään. Tai mistä minä tiedän oliko opettaja oikeesti niin tyhmä ettei nähny mitään outoa toiminnassaan.

Meillä oli myös ala-asteella opettaja, joka kävi oppilaisiin fyysisesti käsiksi. Ja se oli vain hyvä asia. Sai pidettyä paskasakin kurissa. Paremmin tuolloin oli asiat kuin nykyisin, kun kusipääoppilaiden annetaan hyppiä silmille. Itse antaisin opettajille oikeudet käyttää fyysistä voimaa, jos eivät muuten usko. Ongelma vaan on siinä, että nykyisin ei taida olla enää oikeita miehiä opettajana, vaan miespuolisetkin opettajat ovat järkiään jotain vätyksiä, jota eivät edes pärjäisi oppilaille, saati että uskaltaisivat.
Ongelma on myös siinä, että ne opettajat on ennen, siis 20-25 vuotta sitten eikä missään sota-ajan kansakoulussa, on olleet kovin halukkaita väärinkäyttämään valtaansa eikä niillä oikein ollut mitään käsitystä oikeustajusta. Tää vallankäyttö välillä lähti vielä kouluajan ulkopuolisiinkin asioihin ja niistä rankaistiin koulussa. Paremman väen (varallisuus, puoluekirja jne.) oppilas saatto saada vapaasti tehä mitä halusi kun taas jotain vääristä kotioloista tulleita sai paiskoa miten halusi. Yleisesti tyttöjä lellittiin ja jos pahuuksia tehneessä porukassa oli poika/poikia, niin tytöille tuli jotain soosoo sormen heristelyä kun poikia syytettiin pahuuksien tekemisestä ja vielä siitä että houkuttelitte tytötkin mukaan tähän.

En tiedä nykytilannetta tarkkaan jotta pystyisi kunnolla vertailemaan, mutta ei ne asiat sillon "ennenkään" kovin hyvin olleet. "Paskasakki" pysyi ehkä kurissa, mutta kyllä siellä vähän muitakin asioita on mitä tulisi painottaa. Eikä se opettajan uskominenkaan mikään itseisarvo ole, jos opettajan antamat komennot on ihan päätöntä. Kuka sen kusipääopettajan pitää kurissa on kanssa toinen kysymys, niitähän on ihan yhtälailla kuin kusipääoppilaitakin.
 
Moni asia on nyky koulussa mennyt kyllä heikompaan suuntaan, mutta satunnainen väkivalta ala-aste ikäisille ei varmasti kyllä ole yksi näistä. Meillä (ysärillä) ainaki pari opettajaa teki tuota ihan säännöllisesti eikä mitää kevyttä kädestä pitämistä, vain ihan kunnolla ryysyistä seinälle ja vielä kenties vähä hanskalla poskille. Oppihan siinä tietysti itse sen, että maailmassa on itsekeskeisiä kusipäitä, jotka saavat väkivallasta vallan tunnetta ja näitä kannattaa vältellä mahdollisimman paljon. Muistaakseni toinen näistä sai ihan jonkun virallisen huomautuksen, sen jälkeen kun meni portaissa jotain oppilasta tuuppimaan alaspäin. Tuon ikäistä lasta jos ei muuten kun hakkaamalla saa yhteisiä sääntöjä noudattamaan niin syy löytyy kyllä varmasti peilistä tai kotoa.

Tuo hakkaan sinua, koska välitän -argumentointi sopii kyllä täysin tämän ketjun otsikon alle, kuten nyrkki silmään. Toivottavasti omia lapsia näillä ketjun hakkaajilla ei ole eikä tule, lasten hakkaaminen on kuitenkin myös suomen laissa nykyään hyvästä syystä rikos, eikä täällä vissiin lain rikkomiseen pitäisi ainakaan sääntöjen mukaan ketään kannustaa?
 
Tätä samaa oli omassakin koulussa. Opettaja valvoi ja pakotti ottamaan kaikkia ruokia. Jos jätti syömättä sellaset mitä ei olisi halunnut ottaa, opettaja pakotti syömään ne kun ei saa haaskata (afrikassa ihmiset kuolee nälkään blaablaa hippisetit). Haaskaustahan ei olisi tapahtunut jos opettaja ei olisi alun alkaen pakottanut ottamaan sellasta ruokaa mitä ei halua syödä, joten missä logiikka? Sama kun valtio rangaistuksen uhalla pakottaisi ampumaan naapurin ja sen jälkeen syyttäisi naapurin murhasta.

Kerran nostin asian esiin etten minä ole syypää tähän, ja ei tarvinnu uudemman kerran kun sellasen sekopäisen räyhäämisen sain ja uhkauksen että tätähän voidaan selvitellä myös koulun jälkeen. No miksi, kun sen voisi selvittää esim. nyt tai välitunnin aikana? Toki oppi meni perille siinä koulukontekstissa, mutta samalla opettaja teki itestään aika idiootin jo lapsenkin silmissä. Myös tuo "voidaan jäädä koulun jälkeen vähän selvittelemään näitä" oli kanssa sellasta uunopakan alimman kortin käyttöä kun opettaja tiesi että sillä pääsi livahtamaan ikävien asioiden käsittelystä pois kun kukaan ei tonne laitokseen halunnut ylimääräistä aikaa jäädä viettämään. Tai mistä minä tiedän oliko opettaja oikeesti niin tyhmä ettei nähny mitään outoa toiminnassaan.

Näissä tilanteissa on hyvä, jos on sen verran skarpit vanhemmat, että laittavat opettajan ruotuun, jos yrittää jättää jälki-istuntoon turhasta :) Omille lapsille olen sanonut, että jos opettaja yrittää jotain tuollaista paskaa, niin sen kun vain tulevat kotiin, eivätkä jää jälki-istuntoon. Ja jos opettaja yrittää fyysisesti estää poistumisen, niin olen antanut luvan käyttää voimakeinoja. Ei ole kuitenkaan koskaan tarvinnut.

Ja tosiaan itsekin jouduin koulussa joskus mielivaltaa käyttävän opettajan kanssa kahnauksiin, joten ihan noihin kokemuksiin nojaten, jos joku opettaja yrittäisi samaa minun lapsilleni, niin ei olisi kahta puhetta, että ottaisin opettajan käsittelyyn.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
293 089
Viestejä
5 010 144
Jäsenet
80 424
Uusin jäsen
AOAA

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom