Tyhmät ihmiset

En tiedä. En ole koskaan painanut enkä ole koskaan nähnyt kenenkään painavan.
Samoin. Tuli yllätyksenä, että se on noin yleistä. STOP-napin painaminen muussa kuin hätätilanteessa kuulosta minusta aika tyhmältä. Yleensä joissain hisseissä on niin, että se pysähtyy johonkin kerrokseen jossain vaiheessa joka tapauksessa.

Kiitos tarkennuksesta. Nyt hissi on pysähdyksissä kahden kerroksen välissä. Mitäs nyt tehdään?
Voi painaa nappia jolla voi valita kerroksen mihin hissi menee. Esim. nappia jossa on numero 5.

Edit. Muokkasin lauseen passiiviin, kun joku täällä luuli, että tämä fiktiivinen skenaario käsittelee minua ja minun tekemisiäni.

Viimeksi muokattu:
Mikä tuossa oikeasti oli noin vaikea ymmärtää? Se, jota alkaa ensin häikäisemään, sammuttaa pitkät. Ja toinen sammuttaa, kun näkee että vastaantulija sammuttaa.
Eli jos sua ei häikäise tulevan auton valot niin et näe mitään syytä panna pitkiä pois ja jos vastaantulevaa ei häikäise sun valot niin sitten ajellaan pitkillä yhteen?

Eli jos sua ei häikäise tulevan auton valot niin et näe mitään syytä panna pitkiä pois ja jos vastaantulevaa ei häikäise sun valot niin sitten ajellaan pitkillä yhteen?

Juuri näin. Jos kummankaan pitkät eivät häiritse toista, niin tällöin ei ole mitään tarvetta niitä pitkiä laittaa pois päältä. Miksi ihmettelet tätä? Luuletko että ne pitkät laitetaan pois päältä vain siksi, että se on jokin sääntö? Ei, vaan ne pitkät laitetaan pois päältä siksi, ettei niillä häikäistä vastaantulevaa. Ja jos vastaantulija ei niistä pitkistä häikäisty, niin ei silloin ole mitään tarvetta niitä laittaa pois päältä.

Miksi painoit STOP-nappia, jos halusit mennä kerrokseen numero 5?

Minä olen miettinyt, että mikä olisi sellainen tilanne, että STOP-nappia olisi tarpeen painaa. En ole keksinyt. Tai no nyt tämän keskustelun pohjalta tuli mieleen, että jos olet vaikka menossa alas ja yhtäkkiä muistat että ylös unohtui jotain, niin voit pysäyttää ja vaihtaa suunnan ylös, eikä tarvitse käydä alakerran kautta :)

Minä olen miettinyt, että mikä olisi sellainen tilanne, että STOP-nappia olisi tarpeen painaa. En ole keksinyt. Tai no nyt tämän keskustelun pohjalta tuli mieleen, että jos olet vaikka menossa alas ja yhtäkkiä muistat että ylös unohtui jotain, niin voit pysäyttää ja vaihtaa suunnan ylös, eikä tarvitse käydä alakerran kautta :)
Tai hisseissä joissa ei ole kuin yhden napin muisti. Painat vahingossa väärää, paina stop ja paina oikeaa.

Juuri näin. Jos kummankaan pitkät eivät häiritse toista, niin tällöin ei ole mitään tarvetta niitä pitkiä laittaa pois päältä. Miksi ihmettelet tätä? Luuletko että ne pitkät laitetaan pois päältä vain siksi, että se on jokin sääntö? Ei, vaan ne pitkät laitetaan pois päältä siksi, ettei niillä häikäistä vastaantulevaa. Ja jos vastaantulija ei niistä pitkistä häikäisty, niin ei silloin ole mitään tarvetta niitä laittaa pois päältä.
Upea logiikkka.

En painanut. Tuo on Mikkoksen skenaario. Kerroin miten stop nappi toimii ja vastasin kysymykseen, mitä sen jälkeen voi tehdä.
Jos siellä on toinen ihminen painanut STOP-nappia, niin hän on sen varmaan jostakin syystä tehnyt. Miksi menet sen kummemmin painamaan yhtään mitään numeronappia selvittämättä ensin mistä on kyse?

Niin luokattoman huonoja mukanäppäriä ohjeita, että oikein puistattaa.

Jos siellä on toinen ihminen painanut STOP-nappia, niin hän on sen varmaan jostakin syystä tehnyt. Miksi menet sen kummemmin painamaan yhtään mitään numeronappia selvittämättä ensin mistä on kyse?

Niin luokattoman huonoja mukanäppäriä ohjeita, että oikein puistattaa.
Tuo on sinun skenaario. Tiedän mitä stop nappi tekee, se pysäyttää hissin ja useimmiten nollaa muistin.

Koita nyt ihan ensiksi päättää painoitko sitä vai et.
Sinä olet luonut jonkun fiktiivisen skenaarion, että minä olen painanut stop nappia tässä skenaariossa (vaikka toisaalta edellä kirjoitit, että joku toinen on painanut). Olen kertonut mitä stop napin painamisella tapahtuu ja miten sitä voi käyttää hyväkseen.

Viimeksi muokattu:
Sinä olet luonut jonkun fiktiivisen skenaarion siitä, että minä olen painanut stop nappia. Olen kertonut mitä stop napin painamisella tapahtuu ja miten sitä voi käyttää hyväkseen.
Enkä ole, vaan nimenomaan kysyin kummin tilanne on.

"Jos painan STOP-nappia, en ole painanut sitä, vaan tiedän mitä se tekee" antaa hieman epämääräisen kuvan tiltanteesta riippumatta hyvistä tarkoitusperistäsi.

Enkä ole, vaan nimenomaan kysyin kummin tilanne on.

"Jos painan STOP-nappia, en ole painanut sitä, vaan tiedän mitä se tekee" antaa hieman epämääräisen kuvan tiltanteesta riippumatta hyvistä tarkoitusperistäsi.
En ole kirjoittanut tuollaista.

Mikkos kysyi mitä tehdä, kun stop napin painamisen jälkeen hissi on pysähtynyt kahden kerroksen väliin. Kerroin, että silloin voi painaa sitä nappia, mihin kerrokseen haluaa mennä.

On se hemmetin kivaa, että ulko-ovi on ensimmäisessä kerroksessa ja asun ylimmässä kerroksessa, niin ei tarvitse osata kuin kahta naappulaa painaa. Onhan siinä vielä puhelinkuvallinen nappula. Onko kukaan sitä kokeillut :)

En ole kirjoittanut tuollaista.

Mikkos kysyi mitä tehdä, kun stop napin painamisen jälkeen hissi on pysähtynyt kahden kerroksen väliin. Kerroin, että silloin voi painaa sitä nappia, mihin kerrokseen haluaa mennä.
Ei, vaan kerroit, että painat esim. nappia numero 5. Ei tullut kovin selväksi kuinka aktiivinen tekijä olit tuossa kuvitteellisessa tilanteessa, etkä ole edelleenkään kertonut painoitko STOP-nappia vai et. Tiedämme tästä skenaariosta vain sen, että tiedät kuinka se nappi toimii. Toisin kuin Mikkos, joka varmasti ymmärtää miten sen kuuluisi toimia, mutta ei välttämättä tiedä mitä kaikkia nyansseja siihen voi kuulua. Esimerkiksi jotkut hissit ottavat samalla suoraan yhteyden päivystykseen.

Tämä on hissifirmoilta vain huonoa suunnittelua. Järjestelmä pitäisi koodata siten, että siinä vaiheessa kun hissin sisällä on painettu kohdekerroksen nappulaa, niin hissin ulkopuolella tilausnapin painaminen ei enää avaa hissin ovia.
Näinhän sitä voisi maallikko kuvitella, mutta tuo systeemi on tärkeä asia turvallisuuden kannalta. Esim. pieni lapsi tai näkövammainen jää ulkopuolelle. Myös se, että jos hissin ovet sattuvat menemään kiinni nenän edestä, mutta sisässä olisi vielä tilaa, on käyttäjäystävällistä, että se sisään pyrkijällä on vielä mahdollista päästä kyytiin avaamalla ovet. Kyseessä ei siis huonoa suunnittelua, vaan kompromissi turvallisuuden ja käyttäjäkokenuksen välilä.

On se hemmetin kivaa, että ulko-ovi on ensimmäisessä kerroksessa ja asun ylimmässä kerroksessa, niin ei tarvitse osata kuin kahta naappulaa painaa. Onhan siinä vielä puhelinkuvallinen nappula. Onko kukaan sitä kokeillut :)
Meidän talossa lapset painelee sitä hälytysnappia ja kyselee tyhmiä/yrittää tilata pizzaa siltä valvomo tyypiltä, aika harvoin se kuulemma jaksaa edes vastata.

Ei, vaan kerroit, että painat esim. nappia numero 5. Ei tullut kovin selväksi kuinka aktiivinen tekijä olit tuossa kuvitteellisessa tilanteessa, etkä ole edelleenkään kertonut painoitko STOP-nappia vai et. Tiedämme tästä skenaariosta vain sen, että tiedät kuinka se nappi toimii. Toisin kuin Mikkos, joka varmasti ymmärtää miten sen kuuluisi toimia, mutta ei välttämättä tiedä mitä kaikkia nyansseja siihen voi kuulua. Esimerkiksi jotkut hissit ottavat samalla suoraan yhteyden päivystykseen.
Mikkoksen skenaario oli, että hissi on pysähtynyt stop napin painamisen jälkeen kerrosten väliin. Eikö se nyt ole aika selvää, että minä en ole aktiivinen tekijä tuossa skenaariossa? Okei olisin voinut kirjoittaa, "sen jälkeen voi painaa nappia x" mutta luulin, että tämä on selkeä homma, kun koko skenaario oli Mikkoksen luoma.

Olen joka tapauksessa vastannut selkeästi, mitä se stop napin painaminen tekee ja mitä sen jälkeen voi tehdä. Hissiä joka ottaa yhteyden valvomoon stop napin painamisen jälkeen en ole nähnyt.

Näinhän sitä voisi maallikko kuvitella, mutta tuo systeemi on tärkeä asia turvallisuuden kannalta. Esim. pieni lapsi tai näkövammainen jää ulkopuolelle. Myös se, että jos hissin ovet sattuvat menemään kiinni nenän edestä, mutta sisässä olisi vielä tilaa, on käyttäjäystävällistä, että se sisään pyrkijällä on vielä mahdollista päästä kyytiin avaamalla ovet. Kyseessä ei siis huonoa suunnittelua, vaan kompromissi turvallisuuden ja käyttäjäkokenuksen välilä.
Juuri näin ja lisäksi hissin räppänän ("avoin" ovi) väliin voi jäädä vaikka joku kiinni tai iso kaappi tai joku voi vaikka kiilautua hissin ovien raon ja takaseinän väliin (tästä on jopa varoitustarroja monessa). Tällöin hissin pysäyttäminen on elintärkeää.

Mikkoksen skenaario oli, että hissi on pysähtynyt stop napin painamisen jälkeen kerrosten väliin. Eikö se nyt ole aika selvää, että minä en ole aktiivinen tekijä tuossa skenaariossa? Okei olisin voinut kirjoittaa, "sen jälkeen voi painaa nappia x" mutta luulin, että tämä on selkeä homma, kun koko skenaario oli Mikkoksen luoma.

Olen joka tapauksessa vastannut selkeästi, mitä se stop napin painaminen tekee ja mitä sen jälkeen voi tehdä. Hissiä joka ottaa yhteyden valvomoon stop napin painamisen jälkeen en ole nähnyt.
Sanoit painaneesi yhtä nappia, mutta et sanonut painaneesi kuitenkaan STOP-nappia, joten ei ollut selvää kuinka aktiivinen tekijä olit. Sitä juuri yritin kertoa. Kirjoitit vain väärin, ei tässä sen kummempaa.

Painan nappia jolla voi valita kerroksen mihin hissi menee. Esim. nappia jossa on numero 5.

Viimeksi muokattu:
Ei hemmetti :D Juuri siksi liikennesäännöt on tehty, että on kaikille yhdenmukaiset toimintamallit ja ohjeistukset miten toimia missäkin tilanteessa. Näin vältytään (tai ainakin pitäisi välttyä) kaikenlaiselta tällaiselta omalta "pähkäilyltä", joka on useimmiten juuri tuollaista nonsensea jota kirjoitat. Kyllä ne vastaantulijan kaukovalot lähtökohtaisesti häikäisevät vastaantulijaa, ja siksi säännön mukaan ne otetaan kohtaustilanteessa hetkellisesti pois päältä niillä main, kun valokiilat kohtaavat toisensa. Se, että antaa posotella pitkät päällä vaan sen takia, että (jostain syystä?) itseä ei (muka) vastaantulijoiden pitkät häiritsisi, ei ole mikään syy olla ottamatta omia pois päältä. Se toinen todennäköisesti ajattelee: "vittu mikä mulkku, pidetään sitten itsekin päällä", vaikka näin sen ei todellakaan pitäisi mennä. Molemmat ottaa ne pois päältä.

Ei tuo ole mikään kilpailu, jossa katsotaan kumpaa häikäisee enemmän. Moottoriteillä, tai muualla, joissa vastaantulevilla kaistoilla on etäisyyttä enemmän, on monesti ihan ok ajaa pitkillä koko ajan, mutta koska autoissa on eritehoisia valoja, tulisi pääsääntöisesti pimeän aikaan jokaisen vaihtaa lyhyille siinä vaiheessa kun valokeilat kohtaavat, riippumatta siitä häikäiseekö vastaantulevan auton tuikku omaa silmää vai ei.

Hissiä joka ottaa yhteyden valvomoon stop napin painamisen jälkeen en ole nähnyt.
En minäkään, mutta sellaisia hissejä olen kyllä nähnyt, joissa stop-painikkeen painaminen käynnistää samalla hissin hälytyskellon. Pääsääntöisesti ovat olleet vanhempia hissimalleja. Se kilkatus onneksi sammuu sitten, kun hissi lähtee taas liikkeelle, mutta noista on jäänyt sellainen muistijälki, ettei tule erityisen hanakasti paineltua stoppia uudemmissakaan.

Tuo lähtevän hissin ovien aukeaminen ulkopuolelta painiketta painettaessa on tosiaan tarkoituksellinen kompromissi, ei suunnittelukukkanen. Ketjun aiheen mukaisia ovat kuitenkin ne, jotka painavat sitä painiketta ennen kuin hissin on lähtenyt liikkeelle, vaikka tietäisivät ettei sinne enää mahdu.

Btw. Imodium voisi jättää tarkoituksellisen vääristelyn ja vänkäämisen vähemmälle, kun on ollut ihan selvää koko ajan mitä keskustelussa kukakin on tarkoittanut.

Ei, vaan sinä sanoit että hisseissä voi painaa STOP nappia johon minä vastasin että en menis painelemaan mitään STOP nappeja hississä jos en tiedä mitä se tekee. Mun oletus on että STOP pysäyttää hissin jolloin jäädään kerrosten väliin.
Pointtina oli että mistä kukaan voi tietää että STOP nappi nollaa jotain helvetin muisteja vaan että se pysäyttää hissin.

Ei, vaan sinä sanoit että hisseissä voi painaa STOP nappia johon minä vastasin että en menis painelemaan mitään STOP nappeja hississä jos en tiedä mitä se tekee. Mun oletus on että STOP pysäyttää hissin jolloin jäädään kerrosten väliin.
Pointtina oli että mistä kukaan voi tietää että STOP nappi nollaa jotain helvetin muisteja vaan että se pysäyttää hissin.
Vastasin tähän kysymykseen ja kerroin mitä se tekee, pysäyttää hissin. Stop nappi nimenomaan pysäyttää hissin siihen kohtaan missä hissi sattuu olemaan. Jos hissi on kerrosten välissä ja stop nappia painetaan, se hissi pysähtyy tähän kerrosten väliin. Pysähtyminen on välitön, juurikin turvallisuussyistä. Lisäksi kerroin, että se nollaa muistin. Ei siinä ole mitään hävettävää, että et sitä tiennyt, nyt tiedät.

Viimeksi muokattu:
Pakko sen on käytännössä toimia niin, kun hissi voi lähteä stopin painamisen jälkeen liikkeelle vasta kun painaa jotain kerrospainiketta (tai ovipainiketta, jos ollaan kerroksen kohdalla). Hissin toimintalogiikka ei voi siinä vaiheessa luottaa aiempiin valintoihin, kun se olisi turvallisuutta vaarantava bugi softassa.

Tuo on sinun skenaario. Tiedän mitä stop nappi tekee, se pysäyttää hissin ja useimmiten nollaa muistin.
Joo, tämä on kätevä niksi. Juoksen usein kiinni lähdössä olevan hissin, tungen sekaan, painan stoppia ja haluamaani kerrosta. Joskus tämä aiheuttaa protestointia, koska muut olivat menossa toiseen suuntaan. Minua ei haittaa, koska pääsin itse nopeasti ja päästin sitäpaitsi juuri hissin lähtiessä liikkeelle aivan kammottavan kananmunapierun, joka alkaa mennä tajuntaan kun poistun. Oppiipaha.

Vastasin tähän kysymykseen ja kerroin mitä se tekee, pysäyttää hissin. Stop nappi nimenomaan pysäyttää hissin siihen kohtaan missä hissi sattuu olemaan. Jos hissi on kerrosten välissä ja stop nappia painetaan, se hissi pysähtyy tähän kerrosten väliin. Pysähtyminen on välitön, juurikin turvallisuussyistä. Lisäksi kerroin, että se nollaa muistin. Ei siinä ole mitään hävettävää, että et sitä tiennyt, nyt tiedät.
Mä olen junnuna jäänyt tunniksi jumiin hissiin stop-napin painamisen vuoksi. Juuri sen vuoksi, koska se välitön pysähtyminen hoidettiin jollain hätäjarrulla, joka piti käydä sitten erikseen huoltoukon vapauttamassa. Ja kyse oli siihen aikaan juuri rakennetusta modenista digitaalisesti ohjatusta hissistä eikä mistään höyryhinaajasta.

En suosittele stop-napin painelemista kellekään kuvitellen, ettei se voi tehdä muuta kuin pysäyttää hissin hetkeksi.

Eli käytännössä sitä STOP nappia ei paineta missään muussa tilanteessa kuin hätätilanteessa joten sun neuvos oli vähän huono että sillä voi nollata muistin. Miksi ottaa koko STOP nappia esiin jos sitä ei voi käytännössä käyttää?

Eli käytännössä sitä STOP nappia ei paineta missään muussa tilanteessa kuin hätätilanteessa joten sun neuvos oli vähän huono että sillä voi nollata muistin. Miksi ottaa koko STOP nappia esiin jos sitä ei voi käytännössä käyttää?
Juurikin näin, STOP-painiketta ei paineta ellei ole pakko saada hissiä pysähtymään hätätilanteen tai mahdollisen kehittyvän vaaratilanteen takia. Joissakin hisseissä tuo STOP-nappi lähettää viestin hissin valvomoon, joissakin ei. Joissakin saattaa joku kello ruveta soimaan ja joissakin tuo saattaa jopa aktivoida hätäpuhelimenkin. Ja tosiaan joissain tapauksissa hissin vapauttaminen lähtemään liikkeele saattaa vaatia jotain temppuja ulkopuolelta. Itse en siis ihan randomilla menisi tuota painelemaan ellen tiedä mitä siitä oikeasti tapahtuu.

Olen käyttänyt monesti. Kuten toinen nimimerkki kertoi, jos esim. jää kotiin jotain, voit pysäyttää hissin ja sitten palata sillä takaisin kotiin hakemaan unohtuneita tavaroita, ei tarvitse mennä ykköseen ja sitten taas takaisin. Hätätapauksen takia ei onneksi ole tarvinnut painaa.

Kiilautuminen on ehdottomasti hätätapaus jossa stop nappia tarvitaan ja silloin sen muistin nollaaminen on erittäin tärkeää, koska voit laittaa hissin menemään ylöspäin ja vapauttaa kiilautumisen.

kiilautumisvaara.jpg

Viimeksi muokattu:
Olen käyttänyt monesti. Kuten toinen nimimerkki kertoi, jos esim. jää kotiin jotain, voit pysäyttää hissin ja sitten palata sillä takaisin kotiin hakemaan unohtuneita tavaroita, ei tarvitse mennä ykköseen ja sitten taas takaisin. Hätätapauksen takia ei onneksi ole tarvinnut painaa.

Kiilautuminen on ehdottomasti hätätapaus jossa stop nappia tarvitaan.

kiilautumisvaara.jpg
Olet siis sitä mieltä että STOP napin painaminen hississä on ihan okei vaikka ei ole hätätilannetta?

Olet siis sitä mieltä että STOP napin painaminen hississä on ihan okei vaikka ei ole hätätilannetta?
Olen. Miksei olisi? Tietenkin jos hississä se kielletään, tai se aiheuttaa ongelmia niin silloin sitä ei ole suotavaa painaa. Yleisesti ottaen stop nappi vain pysäyttää hissin eikä siinä ole mitään kiellettyä.

Olen. Miksei olisi? Tietenkin jos hississä se kielletään, tai se aiheuttaa ongelmia niin silloin sitä ei ole suotavaa painaa. Yleisesti ottaen stop nappi vain pysäyttää hissin eikä siinä ole mitään kiellettyä.
No nyt ymmärrän miksi joihinkin hisseihin on tulostettu tai kirjoitettu paperinen lappu STOP napin viereen että "älä paina STOP nappia, se aiheuttaa hälytyksen". Mutta sikäli ihan jees että nyt tyhmemmätkin osaa olla painamatta sitä muulloin kuin hätätapauksessa.

No nyt ymmärrän miksi joihinkin hisseihin on tulostettu tai kirjoitettu paperinen lappu STOP napin viereen että "älä paina STOP nappia, se aiheuttaa hälytyksen". Mutta sikäli ihan jees että nyt tyhmemmätkin osaa olla painamatta sitä muulloin kuin hätätapauksessa.
Ilman muuta hyvä asia, että tuollainen kielto siellä on, jos aiheuttaa hälytyksen. Tyhmäähän se olisi, että asiasta ei tiedoteta. Omassa hississäni kieltoa ei ole, eikä napin painaminen aiheuta hälytystä. Hälytykselle on oma nappi. Pitää olla tietoinen mitä on tekemässä, ei saa säheltää laput silmillä. Meidän hississä on kanssa painoraja 250 kg mutta työpaikalla taisi olla 350 kg. Käytäntöjä ja mekaanisia ratkaisuja on monia.

Viimeksi muokattu:
Kai mä sitten vissiin oon se tyhmä kun oon luullut että noin oletuksena hissin STOP nappiin ei pidämennä koskemaan kuin hätätilanteessa mutta kaikkea sitä oppii.

Kai mä sitten vissiin oon se tyhmä kun oon luullut että noin oletuksena hissin STOP nappiin ei pidämennä koskemaan kuin hätätilanteessa mutta kaikkea sitä oppii.
Yleisenä oletuksena tuo on hyvä, ennenkuin paneutuu kyseisen hissin toimintaan.

Mutta tuo muistin nollaantuminen oli sinulle uusi asia ja olen iloinen, että sain sen tiedon sinulle välittää, koska kun olet siitä tietoinen, voit esim. vapauttaa hissiin kiilautuneen kanssamatkustajan, laittamalla hissi menemään toiseen suuntaan stop napin painamisen jälkeen.

kiilautumisvaara.jpg

Viimeksi muokattu:
Noin se vaan toimii ja tuo on ainoa oikea tapa. Ihmettelen kyllä tosiaan, että millainen se sinun logiikkasi sitten on :)
Sellainen kuin mulle on autokoulussa opetettu eli kun valokiilat kohtaa tai mahdollisesti aikaisemmin tai myöhemmin riippuen esim säästä, mutta aina mä en silti odota toisen sammuttavan vaan sammutan itse vapaaehtoisesti.

Noin se vaan toimii ja tuo on ainoa oikea tapa. Ihmettelen kyllä tosiaan, että millainen se sinun logiikkasi sitten on :)
Johan tuo todettiin parissakin eri postauksessa. Sinun logiikka toimii vain siinä tapauksessa, että jokaisella on samantehoiset valot ja muutenkin sama kynnys häikäistymiselle. Jos kaiken maailman rekkakuskit sammuttelisivat lisäpitkät vasta sinä vaiheessa, kun vastaantulevan rottelon valot alkavat häikäisemään (jos koskaan), niin mitäpä luulet mikä olisi lopputulos? :D

Toistan tässä vielä varmuuden vuoksi oman kommenttini -->
Ei tuo ole mikään kilpailu, jossa katsotaan kumpaa häikäisee enemmän. Moottoriteillä, tai muualla, joissa vastaantulevilla kaistoilla on etäisyyttä enemmän, on monesti ihan ok ajaa pitkillä koko ajan, mutta koska autoissa on eritehoisia valoja, tulisi pääsääntöisesti pimeän aikaan jokaisen vaihtaa lyhyille siinä vaiheessa kun valokeilat kohtaavat, riippumatta siitä häikäiseekö vastaantulevan auton tuikku omaa silmää vai ei.

Johan tuo todettiin parissakin eri postauksessa. Sinun logiikka toimii vain siinä tapauksessa, että jokaisella on samantehoiset valot ja muutenkin sama kynnys häikäistymiselle. Jos kaiken maailman rekkakuskit sammuttelisivat lisäpitkät vasta sinä vaiheessa, kun vastaantulevan rottelon valot alkavat häikäisemään (jos koskaan), niin mitäpä luulet mikä olisi lopputulos? :D

Enhän minä noin kirjoittanut. Kommenttisi rekkakuskin toiminnasta osoittaa, ettet edes ymmärtänyt mitä minä kirjoitin.

Tuossa rekkakuskitapauksessa rekkakuski sammuttaisi pitkät kun huomaa, että vastaantulija sammutti pitkät.

EDIT: Ok, huomasin nyt yhden ongelman tässä minun logiikassa. Jos toisella on matriisivalot käytössä, niin silloinhan hänen ei tarvitse koskaan niitä laittaa pois päältä. Näin ollen hän ei myöskään häikäise vastaantulijaa. Nyt vastaantulija saattaa minun logiikalla kuvitella että toista ei häikäise, koska ei ota pitkiä pois päältä. Ja matriisivalojen vuoksi myöskään häntä ei häikäise, joten ajelisi sitten menemään pitkät päällä.

No joo, itse olen jo 10 vuotta ajellut vain matriisivalojen kanssa, niin ei tartte koskaan noista pitkistä välittää kohtaamistilanteessa. Ihmettelen suuresti miksi joku vielä tänä päivänä edes ostaisi auton, jossa niitä ei ole.

Viimeksi muokattu:
Enhän minä noin kirjoittanut. Kommenttisi rekkakuskin toiminnasta osoittaa, ettet edes ymmärtänyt mitä minä kirjoitin.

Tuossa rekkakuskitapauksessa rekkakuski sammuttaisi pitkät kun huomaa, että vastaantulija sammutti pitkät.

EDIT: Ok, huomasin nyt yhden ongelman tässä minun logiikassa. Jos toisella on matriisivalot käytössä, niin silloinhan hänen ei tarvitse koskaan niitä laittaa pois päältä. Näin ollen hän ei myöskään häikäise vastaantulijaa. Nyt vastaantulija saattaa minun logiikalla kuvitella että toista ei häikäise, koska ei ota pitkiä pois päältä. Ja matriisivalojen vuoksi myöskään häntä ei häikäise, joten ajelisi sitten menemään pitkät päällä.

No joo, itse olen jo 20 vuotta ajellut vain matriisivalojen kanssa, niin ei tartte koskaan noista pitkistä välittää kohtaamistilanteessa. Ihmettelen suuresti miksi joku vielä tänä päivänä edes ostaisi auton, jossa niitä ei ole.
Varmaan siks että moni, itseni mukaan lukien ei ole koskaan kuullutkaan mistään matriisivaloista saatika mitä ne tekee joten tuskin on monella listan kärjessä kun autoa ostataan.

Ei, vaan tuo on sinun oman pääsi sisäisen pohdinnan lopputulos. Se ei vastaa yleistä käytäntöä, joka kaikille autokoulussa opetetaan. Joillakin ihmisllä tuntuu aina olevan ihmeellinen tarve keksiä omia toimintamallejaan, jotka ovat (omasta mielestään) olevinaan sitä yleistä käytäntöä parempia. Niissä on on jo lähtökohtaisesti se ongelma, että koska nämä "omat mallit" eivät ole yleisesti tunnettuja, ne aiheuttavat hämmennystä ja epäennustettavuutta.

Mutta tuo muistin nollaantuminen oli sinulle uusi asia ja olen iloinen, että sain sen tiedon sinulle välittää, koska kun olet siitä tietoinen, voit esim. vapauttaa hissiin kiilautuneen kanssamatkustajan, laittamalla hissi menemään toiseen suuntaan stop napin painamisen jälkeen.

kiilautumisvaara.jpg
Tämä oli aikaa kun hissit oli suunniteltu yksinkertaisella ovella ja turvakynnyksellä (joka ei tuota kiilaantumista kyllä estänyt ylös mennessään mutta sormien/jalkojen menon nieluun kylläkin alapäin mennessä). Nykyään noita on paljon muutettu, ja kaikki uudemmat ovat muutenkin niin että siinä on jotkut elämää hitaammat haitari/liuku-ovet välissä. Nuo modernisoidut on kaikkein pahimpi mutta ehkä ne on turvallisemmat nykyajan ihmisille jotka ei silmissä vilistävää ovea ole koskaan nähneet.

Stop-napista, meillä oli tuollainen kiilautumisvaarallinen hissi 80-luvulla ja painettiin stop nappia joka viikko huvikseen. Hissi piti jysäyksen ja pysähtyi välittömästi, ja kerrosnapeilla lähti liikkeelle. Ainoa ehto taisi olla ettei suostunut lähtemään liikkeelle jos yritti kerroksiin joiden väliin oltiin pysähdytty. Seis-napin jos sai painettua juuri kerroksen kohdalle niin ovi aukesi normaalisti, mutta sitä ei muistaakseni pystynyt kukaan tilaamaan vaan piti juosta oikeaan kerrokseen ja käyttää hissiä numeronapeista - jäynä, mutta myös taitolaji pysäyttää oikeaan kohtaan. Nykyisten hissien seis/stop-nappeja en uskaltaisi painaa tarpeettomasti, kun ei ole takeita mitä kaikkea muuta ne tekee kuin pysäyttää hissin. Noissa vanhoissa luki erikseen jos stop nappi aiheutti hälytyksen. Meidän talossa hälytysnappi ei hälyttänyt valvomoon vaan hälytyskello soi turkasen lujaa rappukäytävässä - jäynä tämäkin. No tämä vanhoista hisseistä. Oltiin tyhmiä kakaroina, mutta vähän hymyilyttää tätä kirjoittaessa.

Huomautus - henkilökohtaisuudet, foorumilla ei ole tarkoitus keskustella toisista käyttäjistä
No joo, itse olen jo 20 vuotta ajellut vain matriisivalojen kanssa
Tällä todellakin kuuluu ketjuun. Matriisovaloja ei ole ollut olemasa noin pitkään.

Meistä todella pienellä osalla on tuo tutustumismahdollisuus.
LInkitätkö siis eri hissien osalta dokkarit tuosta (tee uusi ketju aiheesta)? Jos et, kuulut ketjuun.

Statistiikka

Viestiketjuista
289 851
Jäsenet
79 708
Uusin jäsen
MH__

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom