Tyhmät ihmiset

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Tuleeko edes tuo gitin "master" termi tuosta master-slave tarkoituksesta?
Ei. Se tarkoittaa vain päähaaraa. Sen merkitystä voi verrata vaikka musiikkituotannon master-kopioon, vaikka masterin käyttö tietysti vaihtelee projektista riippuen.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 626
Microsoft's GitHub drops master-slave jargon

Eli GitHub lakkaa käyttämästä master-slave termejä koska ne viittaavat orjuuteen. Lisäksi blacklist ja whitelist eivät ole "rotuneutraaleja", sillä niistä saa käsityksen että musta=paha ja valkoinen=hyvä. Koska Suomessa herätään?
Eikä ole edes aprillipäivä. Kohta varmaan kielletään mustasta ja valkoisesta väristä puhuminen kokonaan. Myös isäntä-termin bannaamista lienee syytä harkita.

Tämä maailma on niin rikki.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 180
Eikä ole edes aprillipäivä. Kohta varmaan kielletään mustasta ja valkoisesta väristä puhuminen kokonaan. Myös isäntä-termin bannaamista lienee syytä harkita.

Tämä maailma on niin rikki.
Tämähän on sairasta jo omassa kulttuurikontekstissaan. Pahemmaksi se menee, kun koko maailma yritetään pakottaa katsomaan asioita juuri siitä amerikkalaisesta viitekehyksestä ja sen mukaan määritellyllä uuskielellä.

Itse asiassa tämähän on myös sortoa ja pilkkaa. Marginalisoi muuta orjuutta, jossa ei suinkaan ole mitään värikoodia orjalle ja orjuuttajalle.
 

AHPU

VHM
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
549
Ei riitä. Pitää poistaa koko musta väri käytöstä. Minkään väri ei saa olla enää musta. Maapallon asiat näin voidaan järjestää, mutta ton avaruuden värin vaihtamisessa voi olla vähän ongelmaa. Kiitos vaan BLM.
Tuo menee liian pitkälle. Meinaan jotta tuota toteuttaessa joku saa päähänsä että kaikki mustat on poistettava, ja siitähän seuraa entistä perkeleellisempi kalabaliikki... :wtf:
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 398
Auervaaroja riittää - kuten myös hölmöjä uhreja heille.

Valtava petosvyyhti paljastui Keski-Pohjanmaalla: Naisilta huijattu yli 1,3 miljoonaa euroa
Poliisi epäilee miehen huijanneen naisia yli kymmenen vuoden ajan ympäri Suomea. Asianomistajia on poliisin mukaan ainakin 37. Naiset ovat pääosin epäiltyä huomattavasti vanhempia, mutta mukana on myös samanikäisiä ja muutama nuorempikin. Iäkkäin naisista on syntynyt 1930-luvulla.
Poliisin mukaan epäilty on huijannut yksittäisiltä naisilta muutamia tuhansia, pahimmillaan jopa satojatuhansia euroja. Yhteensä epäillyn saamat varat asianomistajilta ovat yli 1,3 miljoonaa euroa.


 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 626
Ei riitä. Pitää poistaa koko musta väri käytöstä. Minkään väri ei saa olla enää musta. Maapallon asiat näin voidaan järjestää, mutta ton avaruuden värin vaihtamisessa voi olla vähän ongelmaa. Kiitos vaan BLM.
Väreistä seuraavaan kupruun, nyt ollaan muuttamassa Eskimo-jäätelöpuikkojen nimeä, ettei vaan kukaan loukkaantuisi:

 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Väreistä seuraavaan kupruun, nyt ollaan muuttamassa Eskimo-jäätelöpuikkojen nimeä, ettei vaan kukaan loukkaantuisi:

Jos jonkin tuotteen nimi olisi vaikka Pohjalainen (viittaamatta edesmenneeseen sanomalehteen), olisin enemmän loukkaantunut siitä, jos joku keksisi, että nimi on loukkaava eikä sitä voi käyttää.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Väreistä seuraavaan kupruun, nyt ollaan muuttamassa Eskimo-jäätelöpuikkojen nimeä, ettei vaan kukaan loukkaantuisi:

Ehdotan, että jäätelöt nimetään WHO:n suosituksen mukaisesti genotyyppi, vuosiluku ja oire periaatteella: esim. vaniljapuikko-85

Valkoinen Marianne keksi onneksi saa pysyä ;););)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 245
Mites tää Fazerin patukkaboksi:
- Geisha: ai että miten törkeää
- Pätkis: aika ruskealta näyttää, rasismia ehkä?
- sama Fazerinaan
- Kismet: no nyt on kyllä aika stereotyyppinen turkkilainen
- Fazerin sininen: olisko fasistista tai jotain, näyttää kovin siniseltä
- Da Capo: voi mikä stereotypia italialaisesta, nuo Mario- viiksetkin löytyy
terv. Lotta-Karoliina 23v, Helsinki, subscribetkää mun insta ja twitter

 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Mites tää Fazerin patukkaboksi:
- Geisha: ai että miten törkeää
- Pätkis: aika ruskealta näyttää, rasismia ehkä?
- sama Fazerinaan
- Kismet: no nyt on kyllä aika stereotyyppinen turkkilainen
- Fazerin sininen: olisko fasistista tai jotain, näyttää kovin siniseltä
- Da Capo: voi mikä stereotypia italialaisesta, nuo Mario- viiksetkin löytyy
terv. Lotta-Karoliina 23v, Helsinki, subscribetkää mun insta ja twitter

Siinähän on Uncle Jim ja afroamerikkalainen sulassa sovussa

20200622_135211.jpg


Vertaa
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 989
Kiinalainen tunki elävän ankeriaan perseeseen toivoen sen helpottavan ummetukseen :poop: Meinasi sitten henki lähteä, kun ankerias repi suoliston kappaleiksi

 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Kiinalainen tunki elävän ankeriaan perseeseen toivoen sen helpottavan ummetukseen :poop: Meinasi sitten henki lähteä, kun ankerias repi suoliston kappaleiksi

No eikös tuo ummetuskin helpottanut? Tai tuskin sitä enää valitteli. :rofl:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 806
Ilmastoinnin käyttämisen vaikeus.
Duunissa on ilmastointi ja iltapäivisin halli on kun sauna.
No eiköhän nää ääliöt pidä pumppuja kiinni siihen saakka kunnes alkaa halli lämpeämään ja sitten niitä ei voi enää laittaa päälle koska "ne puhaltaa niin kylmää ilmaa ettei pysty olemaan".
No voi vittu, pitäiskö ne vaikka laittaa heti aamusta päälle jolloin halli pysyisi tasaisemmin viileänä eikä tarvii yrittää jäähdyttää saunaa jääkylmällä puhalluksella.

Toinen on ihmisten erilaiset lämpötilatottumukset. Osa hallilaisista sanoo että "25 on ihan mukava lämpoö, pidetään lämmöt siinä". Mä taas viihdyn parhaiten 20 asteessa. Ja koska halli ei voi olla sekä 25 että 20 niin että kaikilla olis mukava. Mun mielestä tässä olisi kaikista parhainta sitten pitää lämmöt jossain yleisessä suositellussa lämpötilassa ja hiukan tuun vastaan ja vaikka siinä 22 asteen paikkeilla. Mulla ei ole vielä tukalan kuuma eikä vilukissoilla pitäis olla liian kylmä. Ja jos on liian kylmä niin hiukan paksumpaa vaatetta ja kaikki hyvin.
Muttakun ei. Pitää nostaa se lämpö sinne 26 asteeseen niin että mulla vaatteet (shortsit ja t paita) märkänä, kädet hikoo niin että ei pysy hiiri ja piirtopöytä käsissä, ei pysty laittamaan kertakäyttöhanskoja hikisiin käsiin jne. Enkä pysty asialle mitään tekemään. En pysty helpottamaan oloani enää millään. Kiitos siitä noille saatanan vilukissoille jotka eivät ajattele kuin itteään.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Ilmastoinnin käyttämisen vaikeus.
Duunissa on ilmastointi ja iltapäivisin halli on kun sauna.
No eiköhän nää ääliöt pidä pumppuja kiinni siihen saakka kunnes alkaa halli lämpeämään ja sitten niitä ei voi enää laittaa päälle koska "ne puhaltaa niin kylmää ilmaa ettei pysty olemaan".
No voi vittu, pitäiskö ne vaikka laittaa heti aamusta päälle jolloin halli pysyisi tasaisemmin viileänä eikä tarvii yrittää jäähdyttää saunaa jääkylmällä puhalluksella.

Toinen on ihmisten erilaiset lämpötilatottumukset. Osa hallilaisista sanoo että "25 on ihan mukava lämpoö, pidetään lämmöt siinä". Mä taas viihdyn parhaiten 20 asteessa. Ja koska halli ei voi olla sekä 25 että 20 niin että kaikilla olis mukava. Mun mielestä tässä olisi kaikista parhainta sitten pitää lämmöt jossain yleisessä suositellussa lämpötilassa ja hiukan tuun vastaan ja vaikka siinä 22 asteen paikkeilla. Mulla ei ole vielä tukalan kuuma eikä vilukissoilla pitäis olla liian kylmä. Ja jos on liian kylmä niin hiukan paksumpaa vaatetta ja kaikki hyvin.
Muttakun ei. Pitää nostaa se lämpö sinne 26 asteeseen niin että mulla vaatteet (shortsit ja t paita) märkänä, kädet hikoo niin että ei pysy hiiri ja piirtopöytä käsissä, ei pysty laittamaan kertakäyttöhanskoja hikisiin käsiin jne. Enkä pysty asialle mitään tekemään. En pysty helpottamaan oloani enää millään. Kiitos siitä noille saatanan vilukissoille jotka eivät ajattele kuin itteään.
Tehtaassa kun vielä olin, niin kesäisin pahimpina aikoina oli yli 40 sisällä. Kesäisin käytännössä vain öisin ja sadepäivinä alle 30. Toki taukotilassa oli sitten ILP ja inhimmilliset olot. ”Kellarissa”, jossa koneet sijaitsivat, oli aina 5 astetta lämpimämpi. Huvittaa vähän tuo 26. ;)
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 394
Mitä jos hommaisit jonkun USB puhaltimen työpisteeseen? Semmoisella itse pärjään toimistolla kun on 26 astetta lämmintä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 806
Tehtaassa kun vielä olin, niin kesäisin pahimpina aikoina oli yli 40 sisällä. Kesäisin käytännössä vain öisin ja sadepäivinä alle 30. Toki taukotilassa oli sitten ILP ja inhimmilliset olot. ”Kellarissa”, jossa koneet sijaitsivat, oli aina 5 astetta lämpimämpi. Huvittaa vähän tuo 26. ;)
Juu sikäli kyllä. Mullakin oli edellisessä duunissa porien välissä missä kuuma leikkuuöljy kiesi niin parjaimmillaan 52c että ei sikäli.
Mutta nyt on siistiä sisätyötä ja hallin lämmöt olisi MAHDOLLISTA pitää inhimillisinä niin ei kun ei.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
130
Tehtaassa kun vielä olin, niin kesäisin pahimpina aikoina oli yli 40 sisällä. Kesäisin käytännössä vain öisin ja sadepäivinä alle 30. Toki taukotilassa oli sitten ILP ja inhimmilliset olot. ”Kellarissa”, jossa koneet sijaitsivat, oli aina 5 astetta lämpimämpi. Huvittaa vähän tuo 26. ;)
Toisaalta jos teet fyysistä ropaamista missä muutenkin hikeä pukkaa, niin on melko sama onko siellä 26 vai 35 astetta kunhan muistaa juoda. Toki viileämpi olisi siinäkin parempi. Istumatyössä koneella taas usein pitäis ajatuksen toimia kokoajan tai työ alkaa heti tökkimään, ja ainakin itsellä alkaa heti hikoilun yltyessä ajatus karkailla ja on pakko pomppia kokoajan pihalla raikastumassa.

Nyt parhaimmilla keleillä kun on tietenkin meilläkin toimistolla jäähdytyskone rikki niin on huomannut että kosteassa ja kuumassa työskentely ei ole kivaa. Itsellä vielä huoneessa kaikki verkkolaitteet ja pikku palvelimet jotka tuottaa lämpöä. Eikä tuollainen perus toimistorakennus ole kovin korkealla prioriteetissa korjaamisen suhteen. Varmaan ens talvena ne sen fixaa. Keskimääräinen huonelämpötila sen 27.5C ja mun "toimistossa" 3-5C korkeampi.

Onneksi voi lähteä työmaille fyysisiin töihin, ja siellä on usein viileämpääkin jossain kellarikerroksessa touhuilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 806
Mitä jos hommaisit jonkun USB puhaltimen työpisteeseen? Semmoisella itse pärjään toimistolla kun on 26 astetta lämmintä.
Mulla pikkutuulari onkin ja se jotenkuten pitää kädet kuivina, mutta heti kun pitään muutamankaan metrin poistua sen puhallusalueelta niin välittömästi hiki ja kädet märkänä.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 030
Toisaalta jos teet fyysistä ropaamista missä muutenkin hikeä pukkaa, niin on melko sama onko siellä 26 vai 35 astetta kunhan muistaa juoda
No tämä ei todellakaan pidä paikkaansa.
Moni fyysinen työ hidastuu huomattavasti jos lämmintä on tuo 35. Keho ei kestä fyysistä rasitusta tuossa lämmössä kuin lyhyissä pätkissä. Jos väkisin pusket koko päivän tuossa lämmössä niin lämpöhalvaus on melko varma asia vaikka kuinka yrittäisit juoda.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 538
No tämä ei todellakaan pidä paikkaansa.
Moni fyysinen työ hidastuu huomattavasti jos lämmintä on tuo 35. Keho ei kestä fyysistä rasitusta tuossa lämmössä kuin lyhyissä pätkissä. Jos väkisin pusket koko päivän tuossa lämmössä niin lämpöhalvaus on melko varma asia vaikka kuinka yrittäisit juoda.
Samaa mieltä. Itse olen myymälötyössä ja lämpötila vaihtelee kesällä vain 20-28 välillä koska ei ole raaskittu rakentamisvaiheessa tehdä kunnon ilmastointia.

Huomaa selvästi että kun mennään 25 ja sen yli työtahti hidastuu selvästi. Vaikka juo kuinka paljon ei auta mitään. Ei asiakkaatkaan noissa lämpötiloissa viihdy mutta ei tunnu työnantajaa häiritsevän myynnin lasku ja työtehon aleneminen
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
774
Ja kuumassa työskennellessä pitää jo lain mukaan pitää kunnolla taukoja. Lämpöolot - Työsuojelu

"
Kuumassa työskentely helteellä
Jos työpaikan ilman lämpötila teknisistä toimista huolimatta helteen vuoksi ylittää 28 °C, työnantajan on rajoitettava sitä aikaa, jonka työntekijät työskentelevät tällaisessa työilmassa. Yhden työskentelyjakson pituus saa olla enintään 50 minuuttia tunnissa, jos työntekijä tekee pakkotahtista kevyttä tai keskiraskasta työtä ja lämpötila on 28–33 °C.

Jos lämpötila on tällaisessa työssä yli 33 °C, pisin työskentelyjakso saa olla enintään 45 minuuttia tunnissa. Näissä tilanteissa työntekijän olisi siis voitava tehdä työtä 10–15 minuuttia tuntia kohden viileämmässä työtilassa."
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
130
No tämä ei todellakaan pidä paikkaansa.
Moni fyysinen työ hidastuu huomattavasti jos lämmintä on tuo 35. Keho ei kestä fyysistä rasitusta tuossa lämmössä kuin lyhyissä pätkissä. Jos väkisin pusket koko päivän tuossa lämmössä niin lämpöhalvaus on melko varma asia vaikka kuinka yrittäisit juoda.
Noh, itse kun läkähdyn joka tapauksessa yli 25C lämmössä paikallaan niin en ole huomannut mainittavaa eroa työskentelenkö 27 asteisessa toimistossa tikkailla katonrajassa, 35 asteisessa lämmönjakohuoneessa jossa kaukolämpöputket helottaa ilman eristystä vai keskikesällä vintillä missä peltikaton lämmettyä on käytännössä saunan olosuhteet. Irtipoikki sitä on silti päivän jälkeen. Vettä kun tankkaa riittävästi ja pitää tietenkin niitä taukoja niin selviää, ja jos ei työnantaja anna niitä pitää voi sille haistattaa veen.

Eihän se hääviä hommaa ole ja mielummin sitä viileässä toimistossa kökkisi moisilla keleillä, mutta jos pitää valita joku ajatustyö (suunnittelu, ohjelmointi) pätsissä tai mekaanista työtä pätsissä niin kyllä jälkimmäisessä aika kuluu paremmin ja saa jotain järkevää aikaankin, vaikka työteho olisikin reilusti alle normaalin. Henkilöstä varmaan pitkälti kiinni miten asiat kokee.

Tietenkään tehdasympäristössä jossa työ on toistoa eikä siedä taukoja, tai jossain äärimmäisen raskaassa hommassa ei tuollaisia lämpötiloja saisi lain mukaan edes olla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 806
Meillä pidetään siinä 22 ja sillä selvä. Jos on kylmä niin voivoi. Ihan hyvin toimii, muutama vetää t-paidassa, muutama pitkähihaisella ja pari vilukissaa takki päällä. Meillä ei tuottanut vaikeuksia kellekään ymmärtää että vaatetta on helpompi lisätä kun poistaa.
Oispa meilläki.
 

AHPU

VHM
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
549
No tämä ei todellakaan pidä paikkaansa.
Moni fyysinen työ hidastuu huomattavasti jos lämmintä on tuo 35. Keho ei kestä fyysistä rasitusta tuossa lämmössä kuin lyhyissä pätkissä. Jos väkisin pusket koko päivän tuossa lämmössä niin lämpöhalvaus on melko varma asia vaikka kuinka yrittäisit juoda.
Mä teen vuodessa 100-150 päivänä huoltohommia laivan konehuoneessa. Koneissa sisällä 80 asteinen jäähdytysvesi ja niiden vieressä touhutaan. ilmanlämpö 40-50 astetta. Flektit kuitenkin päällä joten happea riittää. Työpäivät 8-14 tuntia. Paljon vettä/bonaquaa vaan, kovin pitkiin taukoihin ei jää aikaa tai muuten työmaa lähtee merelle.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 030
Mä teen vuodessa 100-150 päivänä huoltohommia laivan konehuoneessa. Koneissa sisällä 80 asteinen jäähdytysvesi ja niiden vieressä touhutaan. ilmanlämpö 40-50 astetta. Flektit kuitenkin päällä joten happea riittää. Työpäivät 8-14 tuntia. Paljon vettä/bonaquaa vaan, kovin pitkiin taukoihin ei jää aikaa tai muuten työmaa lähtee merelle.
Huoltohommia en näkisi kovinkaan fyysisenä työnä, toki siinäkin saa varmaan jumpata välillä aivan tarpeeksi.
Tarkoitin fyysisellä työllä esim.lattiavalun piikkausta suojavarusteissa ja purkujätteen kantamista. Tuota ei tee kukaan 14 tuntia jos lämmintä on 35 astetta, saati 40-50 astetta.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 030
No näistähän on moneksi, joten ei nyt kannata noin rajata.

Itse olen aikanaan +30C lattiatasolla olleessa tehtaassa kiivennyt kiltisti pari kertaa työvuorossa katonrajaan, jotta saatiin silloin polymeerit tuupattua sekoitusastiaan.
Lattiatasolla tuo +30C vielä menee, mutta kun pitää kävellä ja oleskella n. 1½h 120C öljyastian päällä, tuupaten polymeerejä sekoittimeen, niin vaikka kuinka eristellään ja tehdään, niin voin kertoa että oli aivan helvetin kuumaa hommaa.
Suojavarustuksen voitte sitten kuvitella keskenänne... Öljynkestävää päällystakkia ja housua nyt ainakin, ei ollut hirveän hengittävää mallia.

Eihän tuo nyt niin fyysiseltä kuulosta, jotta ihan hyvin +50C ympäristössä pyörittelee reilun tonnin polymeeripaalia sekoittimeen.


Pointti?:
Älä ala keulimaan, koska joku menee aina ohi.
Keulimaan? Tarkoitin esim.tuota piikaus hommaa yleisesti, en niin että itse sitä tekisin tai olisin tehnyt.
Samat sanat sinne, varmasti joku menee jopa sinusta ohi vaikka ei uskoisi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 253
Meillä pidetään siinä 22 ja sillä selvä. Jos on kylmä niin voivoi. Ihan hyvin toimii, muutama vetää t-paidassa, muutama pitkähihaisella ja pari vilukissaa takki päällä. Meillä ei tuottanut vaikeuksia kellekään ymmärtää että vaatetta on helpompi lisätä kun poistaa.
Meillä itse tehtaassa on se lämpö mikä on eli näillä säillä 30+
Se on ihan ok, pidän lämpimästä vaikka toki käyttäisin harvat lämpimät päivät mielummin ulkona kuin tehtaassa.
Ongelma on taukokopit joihin asennettiin joitain vuosia sitten ilpit ja porukka säätää ne johonkin 20c.
Ei kuullosta äkkiseltään järkyttävän kylmältä mutta kun sinne menee hikisessä paidassa ja ilppi pyörittää kylmää ilmaa niin niissä ei vaan voi olla ilman takkia ja villasukkia.
Itse olen ratkaissut ongelman pitämällä vain eväitä taukotilan jääkaapissa ja syönyt ulkona tai jossain sopivassa romukasassa.
Se koppi ei ehdi tauon aikana lämmetä siedettäväksi ja joku on seuraavaan taukoon mennessä jäädyttänyt sen uudestaan.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Vähän jumppaukseltahan tuo kuulostaa verrattuna tähän

Toltahan se näyttää joka neljäs vuosi Loviisan höyrystimien radioaktiivista ferriittiä nuohotessa, paitsi että sisällä on ahdasta kuin venäläisessä painekeittimessä ja katossa teräviä palkkeja twistillä. Lämpötila on sen 50°C ja yli!
 

AHPU

VHM
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
549
Huoltohommia en näkisi kovinkaan fyysisenä työnä, toki siinäkin saa varmaan jumpata välillä aivan tarpeeksi.
Tarkoitin fyysisellä työllä esim.lattiavalun piikkausta suojavarusteissa ja purkujätteen kantamista. Tuota ei tee kukaan 14 tuntia jos lämmintä on 35 astetta, saati 40-50 astetta.
Mitähän sä olet huoltamassa...? Kannat työkalut/nostovälineet edestakaisin, väännät ruuvia auki/kiinni, vedät ketjutaljaa, osat painaa tonnin... Joka ikinen työvaihe on fyysistä, ihan siinä missä piikkaaminenkin...
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Ilmastoinnin käyttämisen vaikeus.
Duunissa on ilmastointi ja iltapäivisin halli on kun sauna.
No eiköhän nää ääliöt pidä pumppuja kiinni siihen saakka kunnes alkaa halli lämpeämään ja sitten niitä ei voi enää laittaa päälle koska "ne puhaltaa niin kylmää ilmaa ettei pysty olemaan".
No voi vittu, pitäiskö ne vaikka laittaa heti aamusta päälle jolloin halli pysyisi tasaisemmin viileänä eikä tarvii yrittää jäähdyttää saunaa jääkylmällä puhalluksella.

Toinen on ihmisten erilaiset lämpötilatottumukset. Osa hallilaisista sanoo että "25 on ihan mukava lämpoö, pidetään lämmöt siinä". Mä taas viihdyn parhaiten 20 asteessa. Ja koska halli ei voi olla sekä 25 että 20 niin että kaikilla olis mukava. Mun mielestä tässä olisi kaikista parhainta sitten pitää lämmöt jossain yleisessä suositellussa lämpötilassa ja hiukan tuun vastaan ja vaikka siinä 22 asteen paikkeilla. Mulla ei ole vielä tukalan kuuma eikä vilukissoilla pitäis olla liian kylmä. Ja jos on liian kylmä niin hiukan paksumpaa vaatetta ja kaikki hyvin.
Muttakun ei. Pitää nostaa se lämpö sinne 26 asteeseen niin että mulla vaatteet (shortsit ja t paita) märkänä, kädet hikoo niin että ei pysy hiiri ja piirtopöytä käsissä, ei pysty laittamaan kertakäyttöhanskoja hikisiin käsiin jne. Enkä pysty asialle mitään tekemään. En pysty helpottamaan oloani enää millään. Kiitos siitä noille saatanan vilukissoille jotka eivät ajattele kuin itteään.
Meillä oli kanssa näitä idiootteja jotka sammutti ilpin toimistosta koska "vetää", kerran sitten tuli mojova lasku kun oli kaikki pumput sisältä homeessa jatkuvan sammuttelu takia niin nykyään ne pysyy päällä 24/7 ja jos "vetää" niin pue vaatteita päälle! :facepalm:
 

Liitteet

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Nyt menee taas ohi sektorin, mutta aiemmassa kämpässä hajosi ilmastointilaite kokonaan pariksi päiväksi. Suihkusta tullessa vesihöyry jäi vaan kanittamaan ilmaan koko illaksi. Jotain tyhmyyttä suunnittelijassakin, jos yksi talo ei kestä homehtumatta pientä sähkökatkosta.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
349
Nyt menee taas ohi sektorin, mutta aiemmassa kämpässä hajosi ilmastointilaite kokonaan pariksi päiväksi. Suihkusta tullessa vesihöyry jäi vaan kanittamaan ilmaan koko illaksi. Jotain tyhmyyttä suunnittelijassakin, jos yksi talo ei kestä homehtumatta pientä sähkökatkosta.
Kohdistaisin tyhmyyden sinne, missä päätetään rakentaa talo joka ei toimi ilman ilmastointilaitetta.

Kieltämättä vanhanaikainen ajatusmalli, tunnustan.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Ja kuumassa työskennellessä pitää jo lain mukaan pitää kunnolla taukoja. Lämpöolot - Työsuojelu

"
Kuumassa työskentely helteellä
Jos työpaikan ilman lämpötila teknisistä toimista huolimatta helteen vuoksi ylittää 28 °C, työnantajan on rajoitettava sitä aikaa, jonka työntekijät työskentelevät tällaisessa työilmassa. Yhden työskentelyjakson pituus saa olla enintään 50 minuuttia tunnissa, jos työntekijä tekee pakkotahtista kevyttä tai keskiraskasta työtä ja lämpötila on 28–33 °C.

Jos lämpötila on tällaisessa työssä yli 33 °C, pisin työskentelyjakso saa olla enintään 45 minuuttia tunnissa. Näissä tilanteissa työntekijän olisi siis voitava tehdä työtä 10–15 minuuttia tuntia kohden viileämmässä työtilassa."
Näinhän sen pitäisi mennä. Tehtaassa meillä ainakin koneet määrää tahdin, eikä vikatilanteiden voi antaa odottaa koska ”minulla oikeus taukoon”. Tuolla oli myös ruokatunnit palkallista ja käytännössä koskaan ei kerkeä sitä 30min istumaan. Joskus tosin kun kaikki toimii, voi olla tuntikin istumista, 30min töitä ja taas tunti istumista. Se niin riippuu ajoista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 806
Nyt menee taas ohi sektorin, mutta aiemmassa kämpässä hajosi ilmastointilaite kokonaan pariksi päiväksi. Suihkusta tullessa vesihöyry jäi vaan kanittamaan ilmaan koko illaksi. Jotain tyhmyyttä suunnittelijassakin, jos yksi talo ei kestä homehtumatta pientä sähkökatkosta.
Kohdistaisin tyhmyyden sinne, missä päätetään rakentaa talo joka ei toimi ilman ilmastointilaitetta.

Kieltämättä vanhanaikainen ajatusmalli, tunnustan.
Itse taas laskisin otsikon ihmisiin henkilöt, jotka eivät tiedä mitä eroa on ilmastoinnilla ja ilmanvaihdolla..
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 030
Mitähän sä olet huoltamassa...? Kannat työkalut/nostovälineet edestakaisin, väännät ruuvia auki/kiinni, vedät ketjutaljaa, osat painaa tonnin... Joka ikinen työvaihe on fyysistä, ihan siinä missä piikkaaminenkin...
Ajatuksissani olin huoltamassa esim.työkonetta (traktori, puimuri tms.laitos)
Olin ilmeisesti väärässä koska tällä palstalla huolletaan astetta isompia asioita.
Jatkakaa hyvää tekemistä 50 asteen lämmössä 14 tuntia päivässä ilman että sillä on vaikutusta työtehoon (tähän työtehoon helteellä otin kantaa alunperin)
Jos edellämainittu oikeasti onnistuu niin laittakaa yv, töitä tarjolla hyvällä palkalla.
Omalta osalta lopetan ot höpinän tässä ketjussa.
Edit. Typot
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 626
Auts!!1 Jos ilmanvaihtokojeessa on esilämmitin, ja ilmastointiteippiä saumoissa niin onko se sitten ilmastointi?
On. Ilmastointi tarkoittaa ilman käsittelyä (kosteudenpoistoa, lämmitystä, viilennystä jne), mutta ei pelkästään ilman siirtämistä paikasta toiseen, koska se on silloin sitä ilmanvaihtoa.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 030
On. Ilmastointi tarkoittaa ilman käsittelyä (kosteudenpoistoa, lämmitystä, viilennystä jne), mutta ei pelkästään ilman siirtämistä paikasta toiseen, koska se on silloin sitä ilmanvaihtoa
Autoissa termit erilaiset?
Lämmitys noissa on ollut iät ja ajat, viilennystä ei niin pitkään.
Silti kaikki tietää että ilmastointi autossa tarkoittaa jäähdytystä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 626
Autoissa termit erilaiset?
Lämmitys noissa on ollut iät ja ajat, viilennystä ei niin pitkään.
Silti kaikki tietää että ilmastointi autossa tarkoittaa jäähdytystä.
Kansankieliset termit ovat vähän mitä ovat ja siksi se ilmanvaihtokin menee monella sekaisin. Autoissa ilmastointi on muodostunut synonyymiksi viilennykselle, koska vesikiertoon perustuva lämmityshän niissä on ollut ikuisuuksia ja vasta tässä viimeisen 25v aikana autoissa on yleistynyt kesähelteillä viilentävä kompressoritoiminen ilmastointi (jota käytetään autoissa pelkästään viilennykseen).


Siinä missä ilmanvaihto viittaa ilman vaihtuvuuteen, eli vanhan, epäpuhtaan ilman korvaamiseen uudella, puhtaalla ilmalla, ilmastoinnissa on kyse ilman lämpötilan ja kosteuspitoisuuden hallinnasta. Tämä pitää sisällään ilman lämmityksen, jäähdytyksen, kostutuksen, kuivauksen ja suodatuksen.
Ketään ei varmasti haittaa, vaikka noista puhuisi sekaisin, kunhan molemmat osapuolet tietävät mitä tarkoitetaan. Joskus tulee vastaan porukkaa, joka kuvittelee että huippuimuri on sama kuin ilmastointi ja se voi olla yllättävänkin hankalaa viedä keskustelua eteenpäin tuolta tasolta.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 030
Kansankieliset termit ovat vähän mitä ovat ja siksi se ilmanvaihtokin menee monella sekaisin. Autoissa ilmastointi on muodostunut synonyymiksi viilennykselle, koska vesikiertoon perustuva lämmityshän niissä on ollut ikuisuuksia ja vasta tässä viimeisen 25v aikana autoissa on yleistynyt kesähelteillä viilentävä kompressoritoiminen ilmastointi (jota käytetään autoissa pelkästään viilennykseen).




Ketään ei varmasti haittaa, vaikka noista puhuisi sekaisin, kunhan molemmat osapuolet tietävät mitä tarkoitetaan. Joskus tulee vastaan porukkaa, joka kuvittelee että huippuimuri on sama kuin ilmastointi ja se voi olla yllättävänkin hankalaa viedä keskustelua eteenpäin tuolta tasolta.

Lainaus sivulta: "Mikäli tuloilma puhalletaan koneellisesti tilaan, on kyseessä tulo- ja poistoilmanvaihto, muussa tapauksessa vain poistoilmanvaihto. Jos tuloilmaa kostutetaan tai jäähdytetään, puhutaan ilmastoinnista."

Eli jos asunnossa on koneellinen tulo- ja poistoilmanvaihto lämmöntalteenotolla siinä ei ole ilmastointia? Vai onko lämmöntalteenotto ilman kostuttamista ja talossa on silloin ilmastointi?
En sinänsä ihmettele jos joku on näistä termeistä sekaisin, itse sentään ymmärrän huippuimuria pidemmälle mutta en näköjään tarpeeksi :)
Viilennystä/jäähdytystä ei edellä mainitussa talossa joka tapauksessa ole, mutta onko siinä silti ilmastointi?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Ketään ei varmasti haittaa, vaikka noista puhuisi sekaisin, kunhan molemmat osapuolet tietävät mitä tarkoitetaan. Joskus tulee vastaan porukkaa, joka kuvittelee että huippuimuri on sama kuin ilmastointi ja se voi olla yllättävänkin hankalaa viedä keskustelua eteenpäin tuolta tasolta.
Modernit täysilmanvaihtojärjestelmät ovat omasta mielestäni nimenomaan ilmastointilaitteita sanan varsinaisessa mielessä: tässä ko. tapauksessa ne luovat suihkutilaan kuivan mannerilmaston, joskin vain ilmaa työntämällä ja vetämällä (öh). Selkeästi termodynamiikan lakien vastaisesti, sillä passiivisesti ilmasto lähenee enemmän sumuisten vuorten gorillojen sademetsää.

Se olisikin, kun tonttikin olisi rakennettu merenrannalla, jossa koko talo uppoaa liejuun jos pumppu lakkaa poistamasta vettä perustasta. :cigarbeye:

Nykyisessä kämpässä taitaa olla myös viilennetty tuloilma, tuossa taisi olla esilämmitys ja lämmön talteenotto.
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Viikon vanha juttu jo, mutta tuli näin helteellä mieleen. Enkä tiedä menikö kylmiltään kalkkilaivan kapteenina ottaa aurinkoa 14 tuntia kahtena päivänä ja nyt sitten kävi näin.


Jos et halua klikata, niin tyttö pyöristyi kun 7 tuntia arskaa paivässä kärtsää ihon ihan jonkin syöpämakkarankuoren näköiseksi. Kun ei vaan tajunnu, et nii voi käydä, oli vielä "kokenut auringonottaja".
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 626
Viikon vanha juttu jo, mutta tuli näin helteellä mieleen. Enkä tiedä menikö kylmiltään kalkkilaivan kapteenina ottaa aurinkoa 14 tuntia kahtena päivänä ja nyt sitten kävi näin.


Jos et halua klikata, niin tyttö pyöristyi kun 7 tuntia arskaa paivässä kärtsää ihon ihan jonkin syöpämakkarankuoren näköiseksi. Kun ei vaan tajunnu, et nii voi käydä, oli vielä "kokenut auringonottaja".
Ei mennyt kylmiltään. Käy jutun mukaan ympäri vuoden solariumissa ja jos aurinko paistaa, niin sitten makaa pihalla kärventymässä ilman suojavoiteita. Nyt kävi kuitenkin näin.

Hän kertoo tiedostavansa auringon UV-säteilyn haittapuolet, joihin kuuluu esimerkiksi kasvanut ihosyöpäriski. Rusketuksen tavoittelu vie silti voiton.

– Jokaisella on joku pahe, ja mulla se on aurinko ja solarium. Käyn ympäri vuoden solariumissa, ja kun ei tarvitse käydä solariumissa, otan aurinkoa. Olen ollut aika tyhmä sen suhteen, että en ole käyttänyt aurinkorasvaa. Olen ajatellut, että en sitä tarvitse.
Kirjaimellisesti tämän ketjun tapaus. Tuolla asenteella melanooma olisi ihan ansaittu.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 067
Ei mennyt kylmiltään. Käy jutun mukaan ympäri vuoden solariumissa ja jos aurinko paistaa, niin sitten makaa pihalla kärventymässä ilman suojavoiteita. Nyt kävi kuitenkin näin.
Siis vieläkö noita on olemassa ja joku vielä käyttääkin niitä? :facepalm: Oikeasti luulin, että nuo kiellettiin jo aikaa sitten.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 538
Viestejä
4 194 249
Jäsenet
70 748
Uusin jäsen
elcabron

Hinta.fi

Ylös Bottom