Tyhmät ihmiset

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Jos minä kasvattaisin vaikkapa amerikan pitbulleja, niin siinä olisi pirun vaikeaa se kodin löytäminen. Kaikki mannet soittelee, että hoi hieno koira sulla ja sen tietää heti, ettei kannata myydä. Sitten on ihan niitä, jotka pönkittävät egoaan sillä, että tulee iso ja pelottava koira. Tämmöinenkin koti olisi no-no, mutta ehkä vaikeampi havaita tuollainen, kun siinä 30min kahvitellessa voi hyvin kertoa, kuinka osaa kouluttaa ja aikoo mennä tokoon ja petoon ja agilityyn sen koiran kanssa. Todellisuudessa koira on 13h/päivästä yksin, vailla virikkeitä ja koulutusta. Vaikea arvata mihin tuo johtaa...

Sen takia itse ihmettelen, miten kasvattajat nukkuvat yönsä, kun aina saattaa tulla siltä ongelmakoiraksi kouluttajalta viesti: ”hei mä tuon tän takasin”.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 010
Saahan niistä "suloisista" sylikoiristakin raivohullun haukkujan, niitäkin näkee paljon... :shifty:
-Koirilla on suden luonto, niillä pienilläkin... o_O
Koira tarvitsee osaavan ja päättäväisen ihmisen kouluttamaan sen elämään "laumassa"=perheessä ja koira ei saa olla siinä alfana... :cool:
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 724
Saahan niistä "suloisista" sylikoiristakin raivohullun haukkujan, niitäkin näkee paljon... :shifty:
-Koirilla on suden luonto, niillä pienilläkin... o_O
Koira tarvitsee osaavan ja päättäväisen ihmisen kouluttamaan sen elämään "laumassa"=perheessä ja koira ei saa olla siinä alfana... :cool:
Kyllä kyllä, mutta on se vaan silti kumma miten ne muut rodut eivät päädy huonossakaan koulutuksessa tappamaan muita eläimiä tai hyökkäämään raivotautisena ties kenen kimppuun.
 
Liittynyt
13.04.2018
Viestejä
437
Eikös dna:n sisältämää informaatiota ole aika pitkälle jo tutkittu, miten vastasyntynyt osaa vaistonsa varassa tehdä vaikka mitä juttuja lajilleen/rodulleen ominaisesti. Vastasyntyneet ei ole mitään bulkkeja palleroita joista voi leipoa ihan mitä huvittaa. Rodulle ominainen käyttäytymismalli ei ole mitään huuhaata, toki sitä voi muokata tiettyyn pisteeseen asti - jota taas toistamalla monta sukupolvea voi käsissä olla jotain ihan muuta kuin se alkuperäinen..
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 012
Kyllä niillä koirillakin on omat luonteensa. Yhtään ei auta jos omistaja on vielä joku pullanössö.

Velipoika on kaksi saksanpaimenkoiraa ottanut huostaansa, kun omistaja ei tullut toimeen. Ensimmäinen oli jo päässyt liian "pitkälle". Alkup. omistajalla ei ollut mitään kontrollia, ja matolle paskaamisesta palkittiin suunnilleen keksillä. Täysin hallitsematon koira, vaikka velikin usempaakin kouluttanut, niin siitä ei koiraa enää saanut. 9mm oli sille ihan oikea ratkaisu.

Toinen koira vähän samaa, mutta nyt sai sen vielä niin nuorena että on jo oppinut tottelemaan. Tosin luulee olevansa vieläkin "pieni" koiranpentu. Oli kiva herätä ku semmonen pikkunen ~35kg uros päätti hypätä sohvalle kaveriksi, kun yökylässä olin. TOSIN, alkup. omistaja kaltoinkohteli ko. koiraa, niin se säikähtää helposti jos sen yllättää. Kaveri meni vähän liian nopeasti ja yllätti koiran nukkumasta, noooh, kahdeksan tikkiä käteen.
Onko se nyt sitte koiran vai omistajan vika? Sanoisin että joillekkin ihmisille koiraa ei saisi ikinä antaa. Ko. koira on muuten kyllä ihan vallaton luonne ja ystävällinen, ei vain pidä siitä että yllätetään + kissatalous niin pariin kertaan kuulemma koira löytynyt kirjahyllyyn ahtautuneena kissojen kanssa nukkumaan :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 280
Kyllä kyllä, mutta on se vaan silti kumma miten ne muut rodut eivät päädy huonossakaan koulutuksessa tappamaan muita eläimiä tai hyökkäämään raivotautisena ties kenen kimppuun.
Mitkä ovat näitä muita rotuja? Minulla kun on sellainen käsitys, että aika monet muutkin rodut kuin ne kolme eniten demonisoitua tekevät juuri noita juttuja.

Harvoin vaan noilla manneilla sun muilla vaimonhakkaajilla ja piridiilereillä on väkivaltatarkoitukseen ostettuna muita kuin näitä vihattuja rotuja.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 724
Mitkä ovat näitä muita rotuja? Minulla kun on sellainen käsitys, että aika monet muutkin rodut kuin ne kolme eniten demonisoitua tekevät juuri noita juttuja.
Kysytkö tosissasi? En minä ainakaan muista koskaan nähneeni mitään muita rotuja tämän sortin uutisoinneissa kuin juuri näitä Pitbulleja ja Amstaffeja jne. Joskus joku muukin on varmasti saattanut puraista liian tuttavallisesti lähelle tullutta, mutta sellainen tilanne on nyt on ihan eri asia kuin nämä tapaukset, jotka yrittävät käytännössä tappaa ja jotka saattavat vaihtaa siinä sekoilun lomassa kohdettakin.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Kysytkö tosissasi? En minä ainakaan muista koskaan nähneeni mitään muita rotuja tämän sortin uutisoinneissa kuin juuri näitä Pitbulleja ja Amstaffeja jne. Joskus joku muukin on varmasti saattanut puraista liian tuttavallisesti lähelle tullutta, mutta sellainen tilanne on nyt on ihan eri asia kuin nämä tapaukset, jotka yrittävät käytännössä tappaa ja jotka saattavat vaihtaa siinä sekoilun lomassa kohdettakin.
Olen kuullut paljon tapauksia kun saksanpaimenkoira, kultainennoutaja, yleisesti paimenkoirat puree ja onpa siitä tutkimus missä mäyräkoiraa pidetään puruherkimpänä rotuna jonka voin ihan allekirjoittaa, tuolla mun mäyräkoiralla ei ole mitään itsesuojeluvaistoa ja kun sille päälle sattuu (puolustaa luuta tms.) niin amstaffi juoksee karkuun ja mäykky roikkuu poskessa.

Se miksi pitbullit ja amstaffit pääsee otsikoihin on se jälki mitä ne saa aikaseksi, leuat loksahtaa kiinni ja alkaa sellainen raivoravistelu niin tulee nopeasti pahaa jälkeä.

Itellä oli pahoja ennakkoluuloja pitbulleja ja amstaffeja kohtaan mutta kyllä toi muijan amstaffi on kääntänyt mielikuvat ihan toiseen suuntaan, vahva luonne joka vaatii paljon aktiivista tekemistä, mutta paha tuo rotu ei ole ellei siitä sitä haluta. Tuollakin koiralla harrastetaan tokoa (missä ihan mitalisijoilla useasti oltu), vesipelastusta, rauniohakua ja koira toimii ihan siinä missä muutkin vaikka 99% ihmisistä treeneissä ja kilpailuissa kuiskuttelee että miten tuollainen koira tänne tuodaan, mutta kun se nähdään työnteossa niin loppuu kuiskuttelu kun se oma fifi ei pärjääkkään "tappajakoiralle":rofl:

Toki myönnän sen että Amstaffi tai Pitbull ei sovi kaikille, mutta tyhmä ihminen tekee koirasta kuin koirasta sekopään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
704
Olen kuullut paljon tapauksia kun saksanpaimenkoira, kultainennoutaja, yleisesti paimenkoirat puree ja onpa siitä tutkimus missä mäyräkoiraa pidetään puruherkimpänä rotuna jonka voin ihan allekirjoittaa, tuolla mun mäyräkoiralla ei ole mitään itsesuojeluvaistoa ja kun sille päälle sattuu (puolustaa luuta tms.) niin amstaffi juoksee karkuun ja mäykky roikkuu poskessa.

Se miksi pitbullit ja amstaffit pääsee otsikoihin on se jälki mitä ne saa aikaseksi, leuat loksahtaa kiinni ja alkaa sellainen raivoravistelu niin tulee nopeasti pahaa jälkeä.

Itellä oli pahoja ennakkoluuloja pitbulleja ja amstaffeja kohtaan mutta kyllä toi muijan amstaffi on kääntänyt mielikuvat ihan toiseen suuntaan, vahva luonne joka vaatii paljon aktiivista tekemistä, mutta paha tuo rotu ei ole ellei siitä sitä haluta. Tuollakin koiralla harrastetaan tokoa (missä ihan mitalisijoilla useasti oltu), vesipelastusta, rauniohakua ja koira toimii ihan siinä missä muutkin vaikka 99% ihmisistä treeneissä ja kilpailuissa kuiskuttelee että miten tuollainen koira tänne tuodaan, mutta kun se nähdään työnteossa niin loppuu kuiskuttelu kun se oma fifi ei pärjääkkään "tappajakoiralle":rofl:

Toki myönnän sen että Amstaffi tai Pitbull ei sovi kaikille, mutta tyhmä ihminen tekee koirasta kuin koirasta sekopään.
Tämäpä tämä, valitettavasti tyhmät ihmiset hommaa näitä koiria egoiluun. Itselläni on pitin ja amstaffin sekotus, varmasti moni katsoo juurikin "Jaaha, taas on joku elämämkoululainen hommannut egokoiran" kun itselläni on vähän sellainen massasta poikkeava "lookki", on tatskaa jne.

Koira tosiaan suurimman osan elämästä asunut tarhoissa, välillä eristettynä muista kun luulivat, että koira ois jotenkin aggressiivinen. Nyt vähän yli puoli vuotta asunut minun kanssa, pientä koulutusta yms. On kyllä niin kaikkien kaveri, oli sitten vastassa toinen koira tahi ihminen. Todella leppoisa kaveri, tosin paljon lenkittämistä vaatii, leikkimistä sun muuta.

Muutamia kertoja myös kuullut, "Onpa se vihaisen/julman näköinen", katson koiraa ja mietin, että mistähän kohti, korvat pystyssä hellyyttävästi katsoo ja haluaisi tutustua puhujaan...

Yleensä kun kadulla tulee vastaan pikkuterriereitä niin nehän nostaa lähes aina hirveän metakan pystyyn, Rambo saattaa vastata takaisin (yleensä jättää omaan arvoonsa nuo metelöijät) mutta samaan aikaan häntä heiluu vimmatusti ja tekisi mieli mennä nuuskimaan.

Vähän ehkä offtopicin suuntaan meni tämä, mutta halusinpa jotain sanoa tähän pitti/amstaffi/TAPPAJAKOIRA hommaan.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Tämäpä tämä, valitettavasti tyhmät ihmiset hommaa näitä koiria egoiluun. Itselläni on pitin ja amstaffin sekotus, varmasti moni katsoo juurikin "Jaaha, taas on joku elämämkoululainen hommannut egokoiran" kun itselläni on vähän sellainen massasta poikkeava "lookki", on tatskaa jne.

Koira tosiaan suurimman osan elämästä asunut tarhoissa, välillä eristettynä muista kun luulivat, että koira ois jotenkin aggressiivinen. Nyt vähän yli puoli vuotta asunut minun kanssa, pientä koulutusta yms. On kyllä niin kaikkien kaveri, oli sitten vastassa toinen koira tahi ihminen. Todella leppoisa kaveri, tosin paljon lenkittämistä vaatii, leikkimistä sun muuta.

Muutamia kertoja myös kuullut, "Onpa se vihaisen/julman näköinen", katson koiraa ja mietin, että mistähän kohti, korvat pystyssä hellyyttävästi katsoo ja haluaisi tutustua puhujaan...

Yleensä kun kadulla tulee vastaan pikkuterriereitä niin nehän nostaa lähes aina hirveän metakan pystyyn, Rambo saattaa vastata takaisin (yleensä jättää omaan arvoonsa nuo metelöijät) mutta samaan aikaan häntä heiluu vimmatusti ja tekisi mieli mennä nuuskimaan.

Vähän ehkä offtopicin suuntaan meni tämä, mutta halusinpa jotain sanoa tähän pitti/amstaffi/TAPPAJAKOIRA hommaan.
Siinä on vaan se homma, että kun tuollainen pelästyy/raivostuu/puolustautuu syystä tai toisesta, niin jälki on todella pahaa. Siinä pitäisi omistajien todellakin ymmärtää, että ne koirat pitää koko ajan olla kiinni ja estettynä tekemästä mitään.

Vaikkapa ton Karl Heleniuksen tapaus on täysin koiranomistajan vika ja sitten kehtaa vielä puhella paskaa.
Robert Heleniuksen isän amerikanbulldoggin hyökkäys aiheutti oikeusjutun – tältä näyttää 55-kiloinen ”maailman kiltein” Boomer

Tai sitten Olli Saarelan tapaus:
IS: Olli Saarelan koira tappoi naapurin pikkukoiran

Ellei sitä koiraa kykene pitämään kurissa, niin sitten voisi edes pahoitella tapahtunutta ja pyytää anteeksi. Mutta ei kai sitä tyhmiltä idiooteilta voi edes sitä vaatia. Koirienpitokielto ainakin pitäisi olla, kun ei näköjään osata.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
704
Siinä on vaan se homma, että kun tuollainen pelästyy/raivostuu/puolustautuu syystä tai toisesta, niin jälki on todella pahaa. Siinä pitäisi omistajien todellakin ymmärtää, että ne koirat pitää koko ajan olla kiinni ja estettynä tekemästä mitään.

Vaikkapa ton Karl Heleniuksen tapaus on täysin koiranomistajan vika ja sitten kehtaa vielä puhella paskaa.
Robert Heleniuksen isän amerikanbulldoggin hyökkäys aiheutti oikeusjutun – tältä näyttää 55-kiloinen ”maailman kiltein” Boomer

Tai sitten Olli Saarelan tapaus:
IS: Olli Saarelan koira tappoi naapurin pikkukoiran

Ellei sitä koiraa kykene pitämään kurissa, niin sitten voisi edes pahoitella tapahtunutta ja pyytää anteeksi. Mutta ei kai sitä tyhmiltä idiooteilta voi edes sitä vaatia. Koirienpitokielto ainakin pitäisi olla, kun ei näköjään osata.
Tuntuu siltä kuin olisin sanonut etten pidä koiraani kiinni tai en hallitse sitä. Kyllähän minä olen tietoinen mihin tuollainen koira pystyy, ja pystyy kyllä moni muukin koira pahaan jälkeen, mutta joo, sovitaan että pitit ja staffit on niitä pahimpia lapsiasyöviätappajakoiria.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 724
Olen kuullut paljon tapauksia kun saksanpaimenkoira, kultainennoutaja, yleisesti paimenkoirat puree ja onpa siitä tutkimus missä mäyräkoiraa pidetään puruherkimpänä rotuna jonka voin ihan allekirjoittaa, tuolla mun mäyräkoiralla ei ole mitään itsesuojeluvaistoa ja kun sille päälle sattuu (puolustaa luuta tms.) niin amstaffi juoksee karkuun ja mäykky roikkuu poskessa.

Se miksi pitbullit ja amstaffit pääsee otsikoihin on se jälki mitä ne saa aikaseksi, leuat loksahtaa kiinni ja alkaa sellainen raivoravistelu niin tulee nopeasti pahaa jälkeä.

Itellä oli pahoja ennakkoluuloja pitbulleja ja amstaffeja kohtaan mutta kyllä toi muijan amstaffi on kääntänyt mielikuvat ihan toiseen suuntaan, vahva luonne joka vaatii paljon aktiivista tekemistä, mutta paha tuo rotu ei ole ellei siitä sitä haluta. Tuollakin koiralla harrastetaan tokoa (missä ihan mitalisijoilla useasti oltu), vesipelastusta, rauniohakua ja koira toimii ihan siinä missä muutkin vaikka 99% ihmisistä treeneissä ja kilpailuissa kuiskuttelee että miten tuollainen koira tänne tuodaan, mutta kun se nähdään työnteossa niin loppuu kuiskuttelu kun se oma fifi ei pärjääkkään "tappajakoiralle":rofl:

Toki myönnän sen että Amstaffi tai Pitbull ei sovi kaikille, mutta tyhmä ihminen tekee koirasta kuin koirasta sekopään.
Toki osaltaan näinkin, mutta sehän jo todettiin aiemminkin, ettei noista räksyttävistä pikkukoirista ole käytännössä äänihaittaa suurempaa ongelmaa.

Nämä tappelukoirat ovatkin sitten ihan eri asia, jos/kun päässä naksahtaa ja luontaiset aistit valtaavat aivotoiminnan, tai muuten vain sattuvat pahalle päälle. Kukaan ei ole väittänyt, että ne olisivat kaikki vaarallisia, mutta todennäköisyys vakaville kahnauksille on kuitenkin ihan eri tasolla johonkin perusmallin kultaiseen noutajaan verrattuna ja se vain kertautuu vastuuttoman kasvattajan kohdalla. Varmaan ovat parhaimmillaan ihania koiria ja kaikkea, mutta pahimmassa tapauksessa noiden lemmikkinä pitämisessä on jotain samaa, kuin jos antaisi ladatun aseen lapselle ja toivoisi ettei tämä ota koskaan varmistinta pois. :D

Siinä pitäisi omistajien todellakin ymmärtää, että ne koirat pitää koko ajan olla kiinni ja estettynä tekemästä mitään.
Ei tunnu se kiinni pitäminenkään aina auttavan:



Tuossa tapauksessa onneksi hevonen osasi pitää puolensa. Youtubesta ja Liveleakista löytyy vaikka kuinka näitä esimerkkejä, myös niiitä, joissa ei ole onnellista loppua.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Toki osaltaan näinkin, mutta sehän jo todettiin aiemminkin, ettei noista räksyttävistä pikkukoirista ole käytännössä äänihaittaa suurempaa ongelmaa.

Nämä tappelukoirat ovatkin sitten ihan eri asia, jos/kun päässä naksahtaa ja luontaiset aistit valtaavat aivotoiminnan, tai muuten vain sattuvat pahalle päälle. Kukaan ei ole väittänyt, että ne olisivat kaikki vaarallisia, mutta todennäköisyys vakaville kahnauksille on kuitenkin ihan eri tasolla johonkin perusmallin kultaiseen noutajaan verrattuna ja se vain kertautuu vastuuttoman kasvattajan kohdalla. Varmaan ovat parhaimmillaan ihania koiria ja kaikkea, mutta pahimmassa tapauksessa noiden lemmikkinä pitämisessä on jotain samaa, kuin jos antaisi ladatun aseen lapselle ja toivoisi ettei tämä ota koskaan varmistinta pois. :D


Ei tunnu se kiinni pitäminenkään aina auttavan:



Tuossa tapauksessa onneksi hevonen osasi pitää puolensa. Youtubesta ja Liveleakista löytyy vaikka kuinka näitä esimerkkejä, myös niiitä, joissa ei ole onnellista loppua.
Tästä on turha jatkaa enää menee niin pahasti ohi aiheen, sulle on selvästi myös ennakkoluuloja tiettyjä rotuja kohtaan ja osaksi ihan syystäkin, mutta asiat ei ole aina niin mustavalkoisia kun netissä "youtube/liveleak" videot antaa ymmärtää, tuolla on miljoonia koiria jotka ei tee kenellekkään pahaa mutta niistä ei puhuta ja sitten on ne videot mistä kaikki puhuu ja mitä pidetään totuutena.

Amstaffi/Pitbull ei ole mikään ladattu ase mikä hakemalla hakee kontaktia, päinvastoin ne rodun edustajat mitä minä tiedän ei muut koirat voisi vähempää kiinnostaa. Tuon meidänkin Amstaffin kohdalla on hyvin huomannut että se on todella alistuva esim koirapuistossa ja makaa yleensä selälteen maassa, mutta auta armiasta kun se yksi egonsa huipulla oleva uros tulee ja yrittää nousta selkään niin tuli koiralle kiire karkuun ja se yhteiselo loppui siihen.

Mutta esimerkiksi mun koirien kanssa on aina tullut toimeen vaikka mäykyn kanssa oli alussa hankalaa, mutta amstaffi oli se joka väisti tuota 10kg nakkia.

Sitten on näitä vidoita kun +100kg villisika saa kyytiä kun 10kg nakki iskee leuat kiinni

 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Tuntuu siltä kuin olisin sanonut etten pidä koiraani kiinni tai en hallitse sitä. Kyllähän minä olen tietoinen mihin tuollainen koira pystyy, ja pystyy kyllä moni muukin koira pahaan jälkeen, mutta joo, sovitaan että pitit ja staffit on niitä pahimpia lapsiasyöviätappajakoiria.
Ihme uhriutumista. Se on fakta, että nuo koirat ovat hyökänneet ilman käskytystä monta kertaa ja jälki on yleensä aina pahaa. Itse en ymmärrä, että noita saa hankkia kuka tahansa.
Jos sulle ei ole koskaan käynyt mitään, niin hyvä.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Amstaffi/Pitbull ei ole mikään ladattu ase mikä hakemalla hakee kontaktia, päinvastoin ne rodun edustajat mitä minä tiedän ei muut koirat voisi vähempää kiinnostaa.
Mikä on sinun ratkaisusi sitten siihen, että noita uutisia ei tule, että joku iso koira on hyökännyt jonkun kimppuun? Ainahan se toki on sen omistajan vastuulla.

Oma mutuni sanoo, että noi tapaukset ovat lisääntyneet ja onko tämäkin jokin sellainen asia, että mitään ei voida tehdä?
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Mikä on sinun ratkaisusi sitten siihen, että noita uutisia ei tule, että joku iso koira on hyökännyt jonkun kimppuun? Ainahan se toki on sen omistajan vastuulla.

Oma mutuni sanoo, että noi tapaukset ovat lisääntyneet ja onko tämäkin jokin sellainen asia, että mitään ei voida tehdä?
Oiskohan vain arvon toimittajien runoilun taso muuttunut vuosien varrella, eihän siellä ikinä kirjoiteta muista roduista mitään. Se "hevosen kokoinen" sakemanni saa kyllä myös tuhoa aikaan niin halutessaan, mutta lehdessä sitä ei löydy.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Oiskohan vain arvon toimittajien runoilun taso muuttunut vuosien varrella, eihän siellä ikinä kirjoiteta muista roduista mitään. Se "hevosen kokoinen" sakemanni saa kyllä myös tuhoa aikaan niin halutessaan, mutta lehdessä sitä ei löydy.
Minä kyllä lasken sakemannin noihin vaarallisiin rotuihin. Etenkin kusipääomistajan kanssa niistä tulee vaarallisia.

Edit: Ja päätyvät lehtiin ihan siinä kuin muutkin ihmisten kimppuun hyökkääjät.
Järkyttävä koirahyökkäys metsässä tapaninpäivänä: ”Koiramme huusivat kauhusta ja me mieheni kanssa huusimme apua”
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
478
Itseäni ei pelota staffit sun muut vastaavat. Mutta lähinnä ärsyttää kun tädilläni on moinen koira joka höseltää aivan kokoajan ja hyppii sohville ja ihmisiä vasten ja pureskelee kaikki lelut(jopa kengät). Tämä siis varmasti sen takia ettei sitä ole opetettu, eikä rodun takia. Tätini naureskelee asialle että "ompa söpöä kun xxx on noin innoissaan". :confused:
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Mikä on sinun ratkaisusi sitten siihen, että noita uutisia ei tule, että joku iso koira on hyökännyt jonkun kimppuun? Ainahan se toki on sen omistajan vastuulla.

Oma mutuni sanoo, että noi tapaukset ovat lisääntyneet ja onko tämäkin jokin sellainen asia, että mitään ei voida tehdä?
Ylipäätänsä rangaistuksia pitäisi suomessa kiristää, kaikkeahan ei voi ikinä kitkeä kokonaan pois, mutta jos naapurustossa on koira joka käyttäytyy agresiivisesti muita kohtaan pitäisi viranomaisten pystyä tarkistamaan tilanne ennakkoon ja jos näyttää siltä ettei koira sovellu yhteiskuntaan on vähimmäisvaatimus kuonokoppa aina kun koira on julkisella paikalla tai jos oikeasti häiriintynyt tapaus, lopetus.

Kyllä munkin mutu sanoo että noi on lisääntynyt, mutta mutu sanoo myös että lehdistö revittelee herkemmin noilla kuin aikasemmin.

Kuka näitä valvoo niin on jo eri asia, hankalia hommia.

Siitä olen samaa mieltä ettei toi koira kaikille sovi, muistan hyvin noin 20v takaa kun eräällä paikallisella nistillä oli noita 3kpl ja kaikki hyvin agressiivisia muita kohtaan, no poliisi ei voinnut asialle mitään kunnes oli omistaja sammunut puistonpenkille ja yksi koirista syönnyt remin poikki ja juoksi ohikulkijoiden kimppuun ja lopulta poliisin kimppuun kun saapuivat paikalle, kaikki kolme lopetettiin.

Toinen mitä en ymmärrä kun jotkut "tyhmät ihmiset" tuo väkisin sen fifin siihen viereen ja varsinkin kun sanon että älä päästä lähelle, sitten ihmetellään kun se pienin ja söpöin mäyräkoira vetää hirveät raivarit tuntemattomalle koiralle.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Itseäni ei pelota staffit sun muut vastaavat. Mutta lähinnä ärsyttää kun tädilläni on moinen koira joka höseltää aivan kokoajan ja hyppii sohville ja ihmisiä vasten ja pureskelee kaikki lelut(jopa kengät). Tämä siis varmasti sen takia ettei sitä ole opetettu, eikä rodun takia. Tätini naureskelee asialle että "ompa söpöä kun xxx on noin innoissaan". :confused:
Tuo rotu on sellainen että tykkää käyttää leukojaan, sen huomasi muijakin kun 6kk vanha Amstaffi oli syönnyt välioven, karmin ja seinästäkin vielä palan pois kun oli tullut tylsää.

Höseltäminen on hyvin yleistä kaikille koirille ja varsinkin kun se omistaja ei opeta sitä tapaa koiralta pois.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 280
Mikä on sinun ratkaisusi sitten siihen, että noita uutisia ei tule, että joku iso koira on hyökännyt jonkun kimppuun? Ainahan se toki on sen omistajan vastuulla.

Oma mutuni sanoo, että noi tapaukset ovat lisääntyneet ja onko tämäkin jokin sellainen asia, että mitään ei voida tehdä?
Aihetta ympäröivä joukkopsykoosi on somessa kasvanut ja ihmisillä on liikaa aikaa ja energiaa tällaiseen vouhotukseen. Siksi uutiskynnys laskee.

En millään osaa olettaa, että roskaväen aiheuttamat koiravahingot (tai joskus ihan koiran käyttö aseena) olisi mikään nouseva ilmiö juuri tässä ajassa.

Minun ratkaisuni tähän on, että ratkaisua ei valitettavasti ole. Ongelman poistaminen ei onnistu ilman niin radikaaleja toimia, että ne vahingoittaisivat yhteiskuntaa kohtuuttomasti. Ongelma on kuitenkin niin marginaalinen, ettei sillä voida kestävästi perustella ihan mitä tahansa.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Minun ratkaisuni tähän on, että ratkaisua ei valitettavasti ole. Ongelman poistaminen ei onnistu ilman niin radikaaleja toimia, että ne vahingoittaisivat yhteiskuntaa kohtuuttomasti. Ongelma on kuitenkin niin marginaalinen, ettei sillä voida kestävästi perustella ihan mitä tahansa.
Ongelma nykysuomessa on, että tuon saman vastauksen voi antaa ihan jokaiseen nousevaan ongelmaan. Ja se myös annetaan.

Ongelmahan on käytännössä aina sama eli joku tyyppi on vaaraksi muille. Hänen ihmisoikeutensa menevät kaikkien muiden ylitse ja ainoa tapa hoitaa asia on, että poliisi jälkeenpäin käy pidättämässä tai kuulustelemassa ja sitten annetaan joko sakkoa tai joku pikku tuomio. Tyyppi jatkaa ympäristönsä terrorisointia niin kauan kuin sitä huvittaa tai kunnes ärsyttää väärää tyyppiä, joka laittaa kaverin kuriin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 201
Ylipäätänsä rangaistuksia pitäisi suomessa kiristää, kaikkeahan ei voi ikinä kitkeä kokonaan pois, mutta jos naapurustossa on koira joka käyttäytyy agresiivisesti muita kohtaan pitäisi viranomaisten pystyä tarkistamaan tilanne ennakkoon ja jos näyttää siltä ettei koira sovellu yhteiskuntaan on vähimmäisvaatimus kuonokoppa aina kun koira on julkisella paikalla tai jos oikeasti häiriintynyt tapaus, lopetus.

Kyllä munkin mutu sanoo että noi on lisääntynyt, mutta mutu sanoo myös että lehdistö revittelee herkemmin noilla kuin aikasemmin.

Kuka näitä valvoo niin on jo eri asia, hankalia hommia.

Siitä olen samaa mieltä ettei toi koira kaikille sovi, muistan hyvin noin 20v takaa kun eräällä paikallisella nistillä oli noita 3kpl ja kaikki hyvin agressiivisia muita kohtaan, no poliisi ei voinnut asialle mitään kunnes oli omistaja sammunut puistonpenkille ja yksi koirista syönnyt remin poikki ja juoksi ohikulkijoiden kimppuun ja lopulta poliisin kimppuun kun saapuivat paikalle, kaikki kolme lopetettiin.
Näinhän se on. Monet noista koirahyökkäyksistä voitaisiin estää jos poliisi viitsisi puuttua herkemmin ongelmakoiriin. Harvoin ihmisten kimppuun käymiset tapahtuvat täysin odottamattomasti; usein taustalla on hyökkäilyjä koirienulkoiluttajien kimppuun ja muuta naapuruston terrorisointia. Mutta jos esimerkiksi pihasta ryntäävä koira tappaa jonkun koiran, poliisia ei kiinnosta ellei se syö omistajaa siinä samalla. Samoin naapurustoa kiusaavat koirat saavat temmeltää vapaasti: poliisia ei saa paikalle, ja jos saa niin aivan liian myöhään. Eläintenpitokieltoja pitäisi määrätä herkemmin, mutta ongelmana on että kukaan ei valvo sitä, eikä sen rikkomisesta ole mitään seuraamuksia.

Nämä amstaffit, pitbullit ja vastaavat koirat ovat otsikoissa myös sen takia koska niitä on paljon rikollisilla: tuollainen koira hidastaa poliisin pääsyä asuntoon koska poliisin pitää joko ottaa koira kiinni tai ampua se.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 280
No ei. Kyllä meillä on vähän vakavampiakin ongelmia kuin se, että joku mustalainen/juoppo/muu juntti testaa koiran pitoa huonolla menestyksellä.

Tosin niihin vakaviinkaan ongelmiin ei ole ratkaisuna se, että kielletään kaikki.

Nykyäön ongelmana on se, että kaikkiin muihinkin ongelmiin voidaan esittää "tuota samaa ratkaisua" eli umpimähkäistä aggressiivista asioiden kieltelyä. Toki tarkoituskaan ei ole ratkoa mitään ongelmia vaan kieltäminen itsessään. Todelliset ja kuvitellut ongelmat ovat vain tekosyitä autoritäärisille muutoksille.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Yksi helppo millä saadaan kerralla monta asiaa hallintaan on se ettei yksityinen henkilö saa tuoda koiraa ulkomailta suomeen, eli koiran ostaminen ulkomailta ja tuominen suomeen "turvaan" pitäisi kieltää yksityisiltä henkilöiltä, näin myös pentutehtailun tukeminen loppuisi. Kennelit ym. tahot saisi tuoda jotta geeniperimä muuttuisi eikä tulisi sisäsiittoisuutta liikaa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Yksi helppo millä saadaan kerralla monta asiaa hallintaan on se ettei yksityinen henkilö saa tuoda koiraa ulkomailta suomeen, eli koiran ostaminen ulkomailta ja tuominen suomeen "turvaan" pitäisi kieltää yksityisiltä henkilöiltä, näin myös pentutehtailun tukeminen loppuisi. Kennelit ym. tahot saisi tuoda jotta geeniperimä muuttuisi eikä tulisi sisäsiittoisuutta liikaa.
Yksi manne myi taannoin venäjältä tuotua dobermannia. Oli yksi venäjäksi kirjoitettu A4. Kuulemma muotovalio ja kaikkea. Nyt oli kuitenkin 2 vuoden jälkeen tullut tämän mannen elämään muutoksia, niin joutui haikein mielin luopumaan. :vihellys:

Kuka ostaa tuollaisen koiran on minun kysymykseni.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 671
Ongelman poistaminen ei onnistu ilman niin radikaaleja toimia, että ne vahingoittaisivat yhteiskuntaa kohtuuttomasti.
Mitäh? Ihan hyvin voitaisiin kieltää vaikka kaikkien aikuisena yli 15kg painavien koirien myynti ja jalostaminen muuhun kuin viranomaisten käyttöön. Nykyiset saisi toki kuolla rauhassa vanhuuteen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 280
Mitäh? Ihan hyvin voitaisiin kieltää vaikka kaikkien aikuisena yli 20kg painavien koirien myynti ja jalostaminen muuhun kuin viranomaisten käyttöön. Nykyiset saisi toki kuolla rauhassa vanhuuteen.
Ihan yhtä hyvin voitaisiin kieltää rietas musiikki, alkoholijuomat, miesten välinen seksi ja ampuma-aseiden yksityisomistus. Ihan vaan koska joku somesta luettu ongelma.

Eikun hetkinen. Eipäs muuten voidakaan. Umpimähkäisiä drakonisia kieltoja ei voi ihan noin vaan lätkiä, koska on sellainen periaate ettei voi. Jotta voi, pitää ensin luopua siitä länsimaisena oikeusvaltiona tunnetusta ideasta. Sitten voikin heittää tuon koko sarjan kerralla, niin varmaankin ollaan lähellä ihanneyhteiskuntaasi.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 671
Ihan yhtä hyvin voitaisiin kieltää rietas musiikki, alkoholijuomat, miesten välinen seksi ja ampuma-aseiden yksityisomistus. Ihan vaan koska joku somesta luettu ongelma.

Eikun hetkinen. Eipäs muuten voidakaan. Umpimähkäisiä drakonisia kieltoja ei voi ihan noin vaan lätkiä, koska on sellainen periaate ettei voi. Jotta voi, pitää ensin luopua siitä länsimaisena oikeusvaltiona tunnetusta ideasta. Sitten voikin heittää tuon koko sarjan kerralla, niin varmaankin ollaan lähellä ihanneyhteiskuntaasi.
No jos minä saisin päättää, niin olkiukot ja virheelliset analogiat voisi kieltää ihan ensimmäisenä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 280
Ei ollut kumpaakaan. Isojen ja keskikokoisten koirien kieltäminen on paitsi älyvapaa ajatus ja erittäin totalitaarista ajattelua, myös oikein hyvin rinnasteinen edellä mainittuihin kieltoihin.

Ei ne niin kaukaa haettuja olleet. Homostelu on ollut suht äskettäin kiellettyä, ja alkoholikin alle 100 vuotta sitten. Musiikkia koskevia rajoituksia niinikään on paljon ollut, ja aserajoituksissa pyörii aina taustalla jokaisessa yksityiskohdassa se joidenkin ideologinen motiivi siirtyä edes vähän kohti täyskieltoa.

Kyllä koirien kielto - jota ei kukaan aikuinen ole edes ehdottanut - enemmän kuin saavuttaisi päättömyydessään ja ennenkuulumattomuudessaan edelliset. Se ylittäisi ne.
 
Viimeksi muokattu:

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Tuli näistä koirista mieleeni työkaverini. Hän tyttöystävänsä kanssa harkitsi koiran hommaamista. Työkaverini oli sitä mieltä, että joku rottweiler tai vastaava ns. äijäkoira ois kyllä sellanen jonka hän haluaisi. Sanoin suoraan, että ei kyllä ekaks koiraksi kannata hommata ehkä kun ei kummallakaan kokemusta koirista.

No, meni sillätavalla onnellisesti, että hallitus päätti notta tulee ranskan bulldoggi :vihellys: Em. otus oli halpa (hälytyskello nro. 1).

Kävivät sitten katsomassa pentuja, jotka eivät olleetkaan kasvattajallaan, vaan vanhemman rouvashenkilön luona jolla oli pari aikuista ranskanbulldogia jotka eivät olleet pentujen emoja (hälytyskello nro. 2 josta sanoinkin et mahtaako nyt olla ihan puhtaat jauhot pussissa.)

Noh, sieltä sitten pentu kotiin tuli ja ongelmat alkoivat ruoasta. Parikymmentä erilaista ruokaa testattiin, aina vatsa sekaisin. Sitten eläinlääkäri epäili jotain loistartuntaa jonka johdosta sitten lääkitystä ja koko kämpän pesua lattiasta kattoon sekä kaikkien tekstiilien pesu/pakastus/saunotus.

Uusi ja ainut ruoka löytyi sitten eläinlääkäristä joka toimii edelleen.

Sitten alkoi pentu olla vuotias ja alkoivat uudet ongelmat. Tyttöystävän lapaseen kävi herkästi kiinni, tosin ilman verinaarmuja, mutta ärhenteli kuitenkin kun tehtiin jotain mistä neiti ei pitänyt... :beye:

Työkaveri kertoi em. jutuista ja suosittelin, että josko sitten ihan vaikka ammattikouluttajalle koiroa viemään ja näin tapahtui :tup: Nykyään on sitten ihan hyvin käyttäytyvä koiro joka ei vedä hihnassa ja kuuntelee nimeään lähes tilanteessa kuin tilanteessa kummankin omistajan käskemänä :)

Näin jälkeenpäin vain olen työkaverin kans jutellut siitä, et mitäpä jos ois se rotikka tms. tullut taloon?:darra::beye:

edit. typoja
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 989
Tuli näistä koirista mieleeni työkaverini. Hän tyttöystävänsä kanssa harkitsi koiran hommaamista. Työkaverini oli sitä mieltä, että joku rottweiler tai vastaava ns. äijäkoira ois kyllä sellanen jonka hän haluaisi. Sanoin suoraan, että ei kyllä ekaks koiraksi kannata hommata ehkä kun ei kummallakaan kokemusta koirista.
Toivottavasti jonkinlainen koirakurssi joskus saadaan pakolliseksi. Näitä kusipäitä maailmassa riittää. Eräällä puolitutulla rotikka on ihan vain egonsa pönkittämiseksi ja se on kanssa jotenkin kieroon koulutettu. Mulkoilee vihaisesti kaikkia vieraita ihmisiä ja se itse tuntuu itse nauttivan siitä, kun jossain puistonpenkillä koiran kanssa istuu ja ihmiset ja muut koirat kiertää sen kaukaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 201
Toivottavasti jonkinlainen koirakurssi joskus saadaan pakolliseksi. Näitä kusipäitä maailmassa riittää. Eräällä puolitutulla rotikka on ihan vain egonsa pönkittämiseksi ja se on kanssa jotenkin kieroon koulutettu. Mulkoilee vihaisesti kaikkia vieraita ihmisiä ja se itse tuntuu itse nauttivan siitä, kun jossain puistonpenkillä koiran kanssa istuu ja ihmiset ja muut koirat kiertää sen kaukaa.
Ja koirakurssi auttaa kusipäisyyteen miten?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 280
Ja koirakurssi auttaa kusipäisyyteen miten?
Suhtaudun yleensä aika skeptisesti kaikenlaisiin pakollisiin kursseihin ja lupalappuihin. Niissä on sekä moraalisia että käytännön ongelmia.

Minun puolestani voidaan sivuuttaa maininnalla se, että usein nämä tuntuvat perusoikeuksien rajoittamiselta (ja kenties joskus ovat sitä). Se on liian pitkälle menevä keskustelunhaara, eikä vapaus kiinnosta juuri ketään. Ei siitä saa aikaan keskustelua vaan se menee lyttäämiseksi. Siispä pragmaattiseen puoleen:

Ensinnäkin koulutukset ovat usein niin pinnallisia ja vähäisiä sekä tentit helppoja, ettei niistä luulisi tai toivoisi olevan kenellekään aikuiselle mitään hyötyä. Lähde: työturvallisuuskortti, tulityökortti, kuljettajan ammattipätevyys -luentopäivät.

Toiseksi, liittyen edelliseen, nämä ovat vain urakka-automaatteja koulutuksen järjestäjille. Koko muodollisuuden tarkoitus on vain se, että joku voi pyörittää firmaa, joka myy tarpeetonta palvelua, jonka ostoon ihmisiä pakotetaan lailla.

Kolmanneksi näitä erilaisia silitysrautakortteja alkaa olla niin paljon, että elämästä - ajasta ja ainakin välillisesti rahasta - menee liian suuri siivu näihin joutaviin asioihin. Aina kun tulee uusi, kritiikki vaiennetaan toteamalla, että se maksaa vain 80 euroa joka toinen vuosi tai siihen menee vain seitsemän työpäivää joka viides vuosi. Tämähän on tietenkin epärehellistä retoriikkaa, jonka voisi niellä jos se olisi ensimmäinen, ainoa ja viimeinen riippakivi. Vaan kun ei ole.

Jos lähdetään korjaamaan kohtaa 1 ja tehdään kaikista nimellisistä koulutuksista riittävän laajoja ja vaativia siten, että niillä on oikeasti jotain merkitystä, 2. ja 3. paisuvat sietämättömiin mittoihin. Siinä ei enää jää pakkokursseilta aikaa omaan työhön, joka sekin on alan kasvun takia siirtynyt pakkokurssiteollisuuteen.

Tulevaisuudessa pidän siis työkseni kuukaudessa kolme luentoa jostain kivesten raapimisesta ja ollakseni oikeutettu tähän (tai jalkakäytävällä kypärä päässä kävelemiseen) käytän itse saman kuun aikana 150 työtuntia erilaisia kansalaislupia, viranomaisasioita ja tietenkin yksityisen sektorin ammattikortteja hankkiessani ja ylläpitäessäni.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Ensinnäkin koulutukset ovat usein niin pinnallisia ja vähäisiä sekä tentit helppoja, ettei niistä luulisi tai toivoisi olevan kenellekään aikuiselle mitään hyötyä. Lähde: työturvallisuuskortti, tulityökortti, kuljettajan ammattipätevyys -luentopäivät.
Niin, toinen ongelma on, että tehdään jotain vain tekemisen vuoksi, koska silloin voidaan näyttää joku dokkari, että kyllä asialle on jotain tehty. Vähän samaa kuin sen sijaan, että kaivettaisiin kaivo, tansitaankin jotain sadetanssia.

Mikä ihme siinä on, että ongelmiin ei keksitä täsmäratkaisuja? Mieluiten toki sitten niin, että ei tehdä mitään kuin että höperehditään jotain täyttää fuulaa.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 671
Ei ollut kumpaakaan. Isojen ja keskikokoisten koirien kieltäminen on paitsi älyvapaa ajatus ja erittäin totalitaarista ajattelua, myös oikein hyvin rinnasteinen edellä mainittuihin kieltoihin.
No höpö höpö. En ymmärrä miksi sivullisille pontetiaalisesti hengenvaarallisten eläinten - oli ne sitten koiria tai mitä tahansa - pitäminen pitäisi olla joku kansalaisoikeus. Paljon turhempiakin asioita on kielletty.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 280
Niin, toinen ongelma on, että tehdään jotain vain tekemisen vuoksi, koska silloin voidaan näyttää joku dokkari, että kyllä asialle on jotain tehty. Vähän samaa kuin sen sijaan, että kaivettaisiin kaivo, tansitaankin jotain sadetanssia.

Mikä ihme siinä on, että ongelmiin ei keksitä täsmäratkaisuja? Mieluiten toki sitten niin, että ei tehdä mitään kuin että höperehditään jotain täyttää fuulaa.
Se, jolla on valta, ei hyödy mitään ongelmien ratkaisemisesta. Kyllä eliitti saa aina enemmän kuin tarpeeksi, vaikka kaikki menisi päin helvettiä keskimäärin. Riittää, ettei maa suistu sisällissotaan.

Itse asiassa homma on jopa päinvastoin. Ongelmia ei pelkästään jätetä ratkaisematta vaan myös tahallaan aiheutetaan. Jos ei olisi mitään ongelmia, ei niitä voisi käyttää tekosyynä omien bisnesten suosimiseen, oman vallan betonointiin, alamaisten olojen kurjistamiseen ja oikeuksien karsimiseen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 280
No höpö höpö. En ymmärrä miksi sivullisille pontetiaalisesti hengenvaarallisten eläinten - oli ne sitten koiria tai mitä tahansa - pitäminen pitäisi olla joku kansalaisoikeus. Paljon turhempiakin asioita on kielletty.
Tämän voi esittää sievistetyssä muodossa, jotta looginen asiasisältö näyttäytyy selkeästi.

En ymmärrä miksi koiran pitämisen tulee olla sallittua. Muitakin asioita on kielletty.

Kiellot ja rajoitukset pitää kiellon ja rajoituksen vaatijan kyetä perustelemaan, ei vaatia vastustajiltaan "miksi ei" perusteluja. Vaikka perustelut ovat miten järkevät, pitää silti suhteuttaa tavoiteltava hyöty toimenpiteen haittoihin. Ja kun on näin perusasioihin menevä jokaisen yksilönvapauksia loukkaava esitys kyseessä, on perusteluille oltava vielä tavallistakin ankarampi.

Vieläkin tyhmempiä kieltoja on olemassa, mutta siitähän ei seuraa, että tämä ei olisi aivan liian tyhmä kielto.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 671
Kiellot ja rajoitukset pitää kiellon ja rajoituksen vaatijan kyetä perustelemaan, ei vaatia vastustajiltaan "miksi ei" perusteluja.
Tuossa oli kyllä jo yksi perustelu.

Yhtään perustelua ei ole kuulunut sen puolesta, miksi niiden pitäminen pitää olla sallittua :vihellys:
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 964
No höpö höpö. En ymmärrä miksi sivullisille pontetiaalisesti hengenvaarallisten eläinten - oli ne sitten koiria tai mitä tahansa - pitäminen pitäisi olla joku kansalaisoikeus. Paljon turhempiakin asioita on kielletty.
Potentiaalisesti hengenvaarallinen... Kyllä, mutta taidat nyt rankasti liioitella ongelmaa. Kuolemaan johtaneet puremavammat ovat käsittääkseni aika harvinaisia. Toki yksikin sellainen on aina liikaa.

Jos Suomessa on 650 000 koiraa ja sivullisiin kohdistuneita hoitoa vaativia puremia sattuu vuosittain muutamia kymmeniä (?), ja haavoista tulehtuu sanotaan nyt joka viides, niin siitä saat laskemalla vähän osviittaa kuinka todennäköistä kadulla vastaan tulevan koiran puremaan kuolemisen riski on. Aika harvinaisia nekin tapaukset ovat, että koira olisi tappanut ihmisen raatelemalla. Osa puremista on lisäksi aiheutettu ihmisen omalla toiminnalla eli provosoimisella tai hyökkäävällä käytöksellä.

"Paljon turhempiakin asioita on kielletty" -argumentti on helvetin huono ja varmaan pitäisi määritellä mikä on turhaa.
 
Viimeksi muokattu:

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Mites te jotka haluaisitte kieltää bit bullit, haluaisitteko kieltää myös mustat ihmiset tai romanit? Hehän ovat kaikkien tilastojen valossa erittäin rikosaltista porukkaa? Esim Amerikkassa on hyvin todennäköistä että sinua päin aseella ampuva on musta eikä valkoinen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 280
Tuossa oli kyllä jo yksi perustelu.

Yhtään perustelua ei ole kuulunut sen puolesta, miksi niiden pitäminen pitää olla sallittua :vihellys:
Lopetit lukemisen nolossa kohdassa. Nämä tuli jo käsiteltyä juuri tuossa viestissä.

Se, että jotakin ei ole kielletty, on asiain luonnollinen tila. Sitä ei tarvitse perustella millään. Jos halutaan, voidaan perustella vaikka sillä, että X on kivaa.

Siitä poikkeaminen pitää perustella ja arvioida vahvasti. Tähän ei riitä se, että on yksi perustelu, muusta emme keskustele, tehdäänpäs kielto.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 280
Minun puolestani voidaan sivuuttaa maininnalla se, että usein nämä tuntuvat perusoikeuksien rajoittamiselta (ja kenties joskus ovat sitä). Se on liian pitkälle menevä keskustelunhaara, eikä vapaus kiinnosta juuri ketään. Ei siitä saa aikaan keskustelua vaan se menee lyttäämiseksi.
Hupsista kun tuli taas ennustettua miten tässä käy, vaikka yritin sitä välttää. Autoritäärinen siipi ilmoittautuu aina paikalle vaikka yrittäisi mitä järkipuhetta.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Jos Suomessa on 650 000 koiraa ja sivullisiin kohdistuneita hoitoa vaativia puremia sattuu vuosittain muutamia kymmeniä
Kuinka monta tuosta määrästä on sellaisia rotuja, jotka pystyvät vahingoittamaan sivullisia?
Eikä se ongelma minunkaan mielestäni ole koira vaan niiden omistaja. Vaativien rotujen omistajien pitäisi osata kouluttaa koiransa sekä huolehtia niistä täyspäiväisesti. Toki tuo jälkimmäinen pitäisi päteä kaikkiin lemmikkeihin.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Itse olen omistanut 4 kaukaasianpaimenkoiraa sekä 3 keski-aasianpaimenkoiraa. Molemmat ovat todennäköisesti vaarallisempia kuin yksikään pitbull, amstaff tms. Oikeini leppoisia otuksia olivat kaikki. Ainoastaan yks keskarinarttu pisti pari kissaa kylmäks kun lähtivät pakoon juoksemaan sitä pellolle :D
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
586
Tunnen kanssa yhden jolla on kaukasialaisia useampia, ehkä 5-7. Pitävät jollain rotaatiolla ympärivuorokautista vartiota tontilla ja koirat lukitaan jurassic park-tason aitauksiin aina kun perheen ulkopuolisia tulee kylään. Asuvat aivan keskellä metsää kaukana kaikesta. Ei kovin käytännöllistä ja mitä noiden kanssa nyt voi harrastaa, en tiedä. Vaikuttaa hankalalta tyyliltä elellä.

EDIT: Mutta en tyhmäksi sano! Niin kauan kuin elukat hallinnassa niin jokainen saa harrastaa miten tahtoo.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 966
Viestejä
4 215 729
Jäsenet
70 984
Uusin jäsen
sisu1980

Hinta.fi

Ylös Bottom