Tyhmät ihmiset

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 195
Sattui eräänä päivänä ruokalassa pöydän toiseen päähän n. 30 v. mies, oletettavasti yliopisto-opiskelija, jonka vaatetus ja ulkonäkö kertoi sen minkä hän itse vahvisti keskustelukumppanilleen, kertoi omaavansa vahvasti punavihreän maailmankatsomuksen. No tämänhän ei automaattisesti pitäisi vielä ketään tähän ketjuun tuoda, mutta tämäpä kaveri oli kovasti rahapelaamista vastaan. Suomalaiset kuulema "pelaavat kolmella miljardilla vuodessa, siis monta tuhatta euroa jokaista suomalaista kohden, siis ihan jokaista".

Arvaan ettei hän opiskele matemaattis-luonnontieteellisessä tdk:ssa.
Tervetuloa ketjuun.

Veikkauksella on kaksi eri lukua yhtiön liikevaihdosta. Julkisesti Veikkaus puhuu kolmesta miljardista, mutta sisäisesti yhtiössä on käytössä toinen luku. Todellinen liikevaihto on 13 miljardia.

 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 409
Tervetuloa ketjuun.

Veikkauksella on kaksi eri lukua yhtiön liikevaihdosta. Julkisesti Veikkaus puhuu kolmesta miljardista, mutta sisäisesti yhtiössä on käytössä toinen luku. Todellinen liikevaihto on 13 miljardia.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/...io-myontaa-motlle-automaattipelien-todellisen
Rahapelaamisen ongelmaa miettiessä ihan hyvä nosto, kantaansa voi korostaa valitsemalla sopivat luvut (toki yleistä kaikessa muussakin).

10€ peliautomaattiin, pelin loputtua ulostaa 7€ voittoja. tuossa välissä pelannut 1000kpl 1 euron kierrosta.

Jos esitetään tarinaa, 3€ pelanneesta, 10€ pelanneesta ja 1000€ pelanneesta faktana, niin eri luvuilla saa ihan erilaisen vaikutuksen kuulijaan.

Veikkauksesta ei taida olla yleisketjua, joten kai sitten sopii ketjuun tyhmänä mielipide vaikuttamisena.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 560
Jos käytit sanaa vege, niin se tuo mieleen vegaanit, vähän sama kuin jotain muuta vakaumus ruokaa mainostaisi syövän. (halal, košer, jne.)
Juu, käytin sanaa vegemakaronilaatikko koska eroaa ulkonäön puolesta niin paljon perinteisestä eines makaronilaatikosta.. Lähinnä värinsä puolesta. Ei ole ollut tarkoitus mitenkään korostaa sitä vege osuutta. Ehkä joku sen niin saattaa ottaa..


Mutta itse tyhmyyteen, sivullisesta kuulostaa työpaikka kiusaamiselta, tai millä sitä pitäisi kutsua, tyhmäksi kutsuminen ymmärettävää, mutta riski että menee vastakiusaamisen laariin.
En itse pidä noita kommentteja kiusaamisena, ihan vaan tyhmyytenä kun ei osata ajatella että joku saattaa syödä vegeruokaa ihan vaan paremman maun takia, ei elämäntapakatsomuksen vuoksi. Minulta on vielä kysytty "miksi syöt tuollaista paskaa" jne. Vastaukseksi ei riitä näille suppeasti ajatteleville "ihan puhtaasti paremman maun takia, tämä on yllättävän hyvää".

Joissain työpaikoissa huumori ja kommentit voivat olla koviakin kun se on tasapuolista. Samat kommentit toisella työpaikalla menisivät välittömästi kiusaamisen ja asiattomuuden puolelle.. Riippuu niin paikasta, tilanteesta ja ihmisistä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 411
Onko muuten monella alalla ihan normaalia 1,5h lounastauot (tai jos kaupungissa ajoa niin vielä pidemmät.. ? Ton verran menee heittämällä aikaa jos lähtee syömään 30km päähän..
Jos lounastauolle ei tarvitse leimata, voi 30min. olla aika venyvä käsite.
 

root

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 317
Rahapelaamisen ongelmaa miettiessä ihan hyvä nosto, kantaansa voi korostaa valitsemalla sopivat luvut (toki yleistä kaikessa muussakin).

10€ peliautomaattiin, pelin loputtua ulostaa 7€ voittoja. tuossa välissä pelannut 1000kpl 1 euron kierrosta.

Jos esitetään tarinaa, 3€ pelanneesta, 10€ pelanneesta ja 1000€ pelanneesta faktana, niin eri luvuilla saa ihan erilaisen vaikutuksen kuulijaan.
Faktassa ei pitäisi olla mitään vaihtoehtoja. Liikevaihto pitää ilmoittaa samalla tavalla peliautomaatille ja lotolle. Erityisesti nykyään kun automaattien liikevaihto tiedetään varmuudella ja data joka tapauksessa kerätään. Itse kuuluun niihin tyhmiin ihmisiin, jotka eivät tuota ole tajunneet. Kolme miljardia meni ihan täydestä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 409
En itse pidä noita kommentteja kiusaamisena, ihan vaan tyhmyytenä kun ei osata ajatella että joku saattaa syödä vegeruokaa ihan vaan paremman maun takia, ei elämäntapakatsomuksen vuoksi. Minulta on vielä kysytty "miksi syöt tuollaista paskaa" jne. Vastaukseksi ei riitä näille suppeasti ajatteleville "ihan puhtaasti paremman maun takia, tämä on yllättävän hyvää".
Lukijana toki luon omia mielikuvia, jotka voi olla kaukana todellisuduesta. En siis kiistä etteikö tyhmiä työkavereita, paskasta puhuminen ruokapöydässä työpaikka kymmenien kilometrien päässä lounaspaikoista, toi myös mielikuvia vain ronskimmasta äijä / akka meiningistä.

Puolustelen kuitenkin työkavereitasi, ehkä se vegaani juttu meni tunteisiin, ehkä kaveri/kaverit olivat kohdanneet näitä vakaumuksellisia vegaaneja. ehkä käyneet kyllällä jossain vegaani ravintolassa.... ja kerroitkin että annos näytti joltain muulta kuin makaronilaatikolta.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
969
Veikkaus tarkoituksellisesti piilottaa peliautomaattien merkittävyyden bisneksessään. Se on rahana ja peliongelmien tuottajana ainoa merkittävä pelimuoto.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 850
Veikkaus tarkoituksellisesti piilottaa peliautomaattien merkittävyyden bisneksessään. Se on rahana ja peliongelmien tuottajana ainoa merkittävä pelimuoto.
Virallisesti Veikkauksen liikevaihto on 2021 vuonna 1 100 052 000 euroa ja liikevoitto 678 620 000.


Sitä en tiedä millä tavalla tuon ovat noin laskeneet. Jos hedelmäpeliin lyö 100 euroa ja sen potin pelaa viiteen kertaan "läpi" ja kaikki menee, niin ilmeisesti laskevat siinä liikevaihdoksi 100 euroa eikä 500 euroa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 409
Faktassa ei pitäisi olla mitään vaihtoehtoja. Liikevaihto pitää ilmoittaa samalla tavalla peliautomaatille ja lotolle.
Ymmärtääkseni Veikkaus julkaisee perus kausi/vuosi rarporteissa eri tuote ryhmien pelikatteen, (käytetty rahapanos - maksetut voitot). Liikevaihtoa saa etsiä syvemmältä. Ehkä jossain pelaamisen raporteissa.


Mutta jos alkaa kyseleen mielipidettä rahapeli riippuvuuksista, jos haluaa vaikuttaa mielipiteeseen niin kertoo esimerkistä tavoitteen mukaan sitten sen 1000€ tai 3€ , Ensimmäistä kauhistelen, jälkimmäistä en.

Jos vertaa Lottoa Hedelmäpeliin niin varmaan pelikate parempi kuin liikevaihto.


Asiakkaalle se viihdepläjäys maksoi 3€. Uhkapeli riski(?) oli kympin, tai enemmän jos jossain vaiheessa oli laarissa/nostettavissa isompi summa.

Pidän vahvaa tunnistautumista isona askeleena eteenpäin peliongelmian torjunnassa, tuo ainakin jotain välineitä tietyille ryhmille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 500
Kuuluu sarjaan tyhmät ihmiset..

Meillä työpaikalla ei ole lounaspaikkaa joten kaikilla omat eväät mukana. Pariin kertaan on duunikavereita kiinnostanut mitä eineksiä syön kun ulkonäkö lautasella ei suoraan paljasta asiaa. Ja voi v.. sitä vikinää kun syön vegemakaronilaatikkoa :D pitävät minua yhtäkkiä jonain sekopäänä vaikka 9/10 lounaalla syön ihan normiruokaa.

Olen siis +50v ylipainoinen srkasyöjä, vege ruuan syönti ei ole mikään kannanotto mihinkään, syynä on yksinkertaisesti se että kyseisessä tuotteessa on hinta, maku jne kohdallaan. Voitaa maultaan perinteinet kaupan makaronilaatikot..

En jaksa kuunnella joidenkin vege/kasvissyöjien moraalisaarnaa omien valintojen paremmuudesta. Mutta samaa saarnaa pitävät näköjään sekasyöjätkin jos joku syökin vegesafkaa.
Kyllä ylivoimaisesti pahimpia öyhöttäjiä ovat nämä paatuneet lihaanit. Oon koko elämäni ollut sekasyöjä enkä muista, että kertaakaan olisi kasvissyöjä tullut arvostelemaan mun lihansyöntiäni per se. Korkeintaan joku ex-vegetyttis on arvostellut niitä määriä mitä oon lihaa vetänyt ja yleensä ihan aiheesta, kun oon tilannut ravintolassa jonkun puolen kilon pihvin. Vähemmälläkin olisi pärjännyt.

Sen sijaan nykyään kun vegetuotteet ovat parantuneet huomattavasti ja olen alkanut niitä jonkin verran käyttää sekä mielenkiinnosta että valiota muutenkin keventääkseni, niin lähes joka kerta joku on öyhöttämässä, jos vahingossa kertoo valinneensa vegevaihtoehdon. Aivan kuin siitä tarttuisi jokin aivosyöpä ensin minuun ja sitten vieressäistujaan.

Ja siis riittää, että vaikka valitsee BK:ssa normaalin naudanlihahampurilaisen kylkeen vegenugetit kananugettien sijaan. Ovat mielestäni jo niin hyviä vegetuotteiksi, etten yksinkertaisesti havaitse dippaamisen jälkeen enää mitään merkittävää maullista tai koostumuksellista etua kananugetteja tilaamalla. Jostain syystä tämä kuitenkin tuntuu olevan toisille ongelma, ettei yhtään kanaa murhattu nugettieni eteen. En käsitä, että millä logiikalla ja miksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 267
Kyllä ylivoimaisesti pahimpia öyhöttäjiä ovat nämä paatuneet lihaanit.
Joo, tämä on sellainen ryä ukko juttu. Samoin viina se miehen tiellä pitää, härskejä juttuja kuuluu laukoa julkisesti ja ainakin leikisti haista vähän paskalle.
Ovat mielestäni jo niin hyviä vegetuotteiksi, etten yksinkertaisesti havaitse dippaamisen jälkeen enää mitään merkittävää maullista tai koostumuksellista etua kananugetteja tilaamalla.
En juuri öyhötä mutta joskus saatan kehdata puhua asiasta ääneen. Ongelmana on se, että minusta on tyhmähköä maksaa leivästä lihan hinta. Siksi en itse juuri näitä tuotteita kuluta.
 

root

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 317
Ja siis riittää, että vaikka valitsee BK:ssa normaalin naudanlihahampurilaisen kylkeen vegenugetit kananugettien sijaan. Ovat mielestäni jo niin hyviä vegetuotteiksi, etten yksinkertaisesti havaitse dippaamisen jälkeen enää mitään merkittävää maullista tai koostumuksellista etua kananugetteja tilaamalla. Jostain syystä tämä kuitenkin tuntuu olevan toisille ongelma, ettei yhtään kanaa murhattu nugettieni eteen. En käsitä, että millä logiikalla ja miksi.
Tuossa edellä kerrottiin työkaverien huomauttelevan asiasta. Sinulla ilmeisesti kyseessä kaverit? Itse lopettaisin kaverien kanssa syömässä käynnin jos meno ei muutu. Ja jos työpaikan kahvihuone, niin käskisin pitää turpansa kiinni. Yleensä kun tarpeeksi ärähtää, niin tyhmempikin uskoo.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 500
En juuri öyhötä mutta joskus saatan kehdata puhua asiasta ääneen. Ongelmana on se, että minusta on tyhmähköä maksaa leivästä lihan hinta. Siksi en itse juuri näitä tuotteita kuluta.
Minusta taas tuntuu, että kasvikset maksavat nykyään niin perkeleesti etenkin talvella ja energiasisältöönsä nähden, että jos suht saman energiamäärän saa kasvisperäisesti terveellisemmässä muodossa samaan hintaan, niin se on pelkkää profittia. :D

Eihän noi hampurilaisravintoloiden tai valmistuotteiden lihajalosteet mitään premium-osia eläimistä ole vaan lähinnä teurasjätettä muutenkin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 309
Tuossa edellä kerrottiin työkaverien huomauttelevan asiasta. Sinulla ilmeisesti kyseessä kaverit? Itse lopettaisin kaverien kanssa syömässä käynnin jos meno ei muutu. Ja jos työpaikan kahvihuone, niin käskisin pitää turpansa kiinni. Yleensä kun tarpeeksi ärähtää, niin tyhmempikin uskoo.
Paljon löytyy kavereita sit lopulta, jos ei pientä kettuilua silloin tällöin kestä (vaikka pöljää oliskin, ei ne kaikki kaverit/työkaverit älykkäitäkään aina ole). Veikkaan, että tarinassa on hieman värikynääkin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 409
Kyllä ylivoimaisesti pahimpia öyhöttäjiä ovat nämä paatuneet lihaanit
On lihansyöjä öyhöttäjiä, mutta kuinka moni sitten on joku "lihaani", veikkaan että yleisiä öyhöttäjiä, jossa ehkä enemmän kyse isommasta kuvasta, ja vastareaktiosta. Mutta toki raskasta kuunneltavaa.

Vegaani paasaajia, en nyt sanoisi että ovat jonnekkin kadonneet, ehkä vähän rahoittuneet, tai öyhötys siirtynyt paikaista toiseen. josta tuli mileen että sitähän jyrää jo niin paljon päälle ettei välttämättä huomaa, eikä vähiten ravintola(ketju) mailmassa.


niin lähes joka kerta joku on öyhöttämässä, jos vahingossa kertoo valinneensa vegevaihtoehdon.
kylkeen vegenugetit
Ovat mielestäni jo niin hyviä vegetuotteiksi,
ettei yhtään kanaa murhattu nugettieni eteen.
Jos kyse jostain vakkari lihaani seuralaiset, niin siitä vielä yleistäis, mutta jos ravintolassa veget hyppii silmille ja korostetusti tilataan vega veihtoehto, vege nugetti, hyvä vegetuote, ja kruunaataa murha murjaisulla, niin voi sitten miettiä kumpi aloitti.

Joillain porukoilla on sellainen vakiintunut tapa että uskoont ym liittyvät jutut käydään muualle, varsinkin jos porukka sen suhteen hyin kirjavaa, eri laidoilta.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 500
Tuossa edellä kerrottiin työkaverien huomauttelevan asiasta. Sinulla ilmeisesti kyseessä kaverit? Itse lopettaisin kaverien kanssa syömässä käynnin jos meno ei muutu. Ja jos työpaikan kahvihuone, niin käskisin pitää turpansa kiinni. Yleensä kun tarpeeksi ärähtää, niin tyhmempikin uskoo.
Sellaiset kaverit, joiden kanssa käyn ihan tarkoituksella vapaa-ajalla syömässä-syömässä ovat kyllä varsin vastaanottavaisia uusille tuulille keittiöasioissa. Ja silloin mennään syömään jonnekin muualle kuin BK:hon.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 500
On lihansyöjä öyhöttäjiä, mutta kuinka moni sitten on joku "lihaani"
jos ravintolassa veget hyppii silmille ja korostetusti tilataan vega veihtoehto, vege nugetti, hyvä vegetuote, ja kruunaataa murha murjaisulla, niin voi sitten miettiä kumpi aloitti.
Taisitkin tuossa jo vahingossa vastata itsellesi. Jos sanaa "vege" ei saa edes ääneen sanoa ilman että triggeröidyt niin kyllä, olet "lihaani".
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 409
Taisitkin tuossa jo vahingossa vastata itsellesi. Jos sanaa "vege" ei saa edes ääneen sanoa ilman että triggeröidyt niin kyllä, olet "lihaani".
Aha.

Yritin viestiä että jos toistaa uskon nimeä ja uskon lauseita jollekkin vääräuskovaiselle, niin vääräuskoinen saattaa vastata oman uskonsa lauseilla. siitä ei yleensä lepposaa seurustelua seuraa.

Jos mennään "lepposassa" seurustelussa niin pitkälle että jos ei toinen palvo samaa jumalaa, niin leimataan toisen jumalan/paholaisen palvojaksi.


Hauskahkoa, olen ihan varma etten ole edes kuullut ennen kenenkään käyttävän sanaa "lihaani" :joy:
Kai se on nimitus heistä jotka eivät huuda vegaanin nimeen, ovat lihaaneja, murhaavia paholaisia.

Ehkä jatkot sopisi jonnekkin vakaumus/uskonto ketjuun, jotten kukaan luule että tässä lihaaneja tai vegaaneja leimattaisiin tyhmiksi.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 500
Lihaanit ovat ihmisiä, jotka vastustavat ideologisella tasolla kasvissyöntiä ja luonnollisesti myös sellaisia tuotteita. Heidän mielestään kyse voi siis tosiaan olla lähes uskonnollisista asioista siinä missä joidenkin ituhippivegaanienkin mielestä. Me sekasyöjät taas suhtaudutaan näihin vaihtoehtoihin neutraalisti eikä ymmärretä miksi tällaiseen keskusteluun pitää tulla väkisin tunkemaan jotain uskonnollista aspektia. Se on just sitä öyhöttämistä.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 887
Kyllä ylivoimaisesti pahimpia öyhöttäjiä ovat nämä paatuneet lihaanit. Oon koko elämäni ollut sekasyöjä enkä muista, että kertaakaan olisi kasvissyöjä tullut arvostelemaan mun lihansyöntiäni per se.
Minä taas olen nähnyt/kuullut kun tuoreehko vegaani kyselee eikö tee pahaa syödä jotain jolla oli vielä vähän aikaa sitten elämä ja tunteet. Ja tietääkö että raukat ovat peloissaan elämänsä viime hetket kun ne rynnivät tungoksessa kohti kuolemaa sähköpiiskojen lyödessä vauhtia. Lihan/sekasyöjät taas ovat olleet lähinnä uteliaita miksi vaihtoi. Itse olen joskus kevyesti provoisoinut tyyliin eikö nahkakenkien käyttäminen ole sääntöjen vastaista.

Lihaaneista en ollut koskaan kuullut mutta tunnistan tyypin jossain määrin. Nythän alkaa ajatusmalli olla sellainen että jos pääruoka ei sovi esim. laktoosin, kananmunan, kalan jne. takia niin syököön vegaania. Eli aletaan jättää huomioimatta oikeita esteitä vaikka ideologia otetaan huomioon ja tämä sitten aiheuttaa vastareaktion.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 519
Lihaanit ovat ihmisiä, jotka vastustavat ideologisella tasolla kasvissyöntiä ja luonnollisesti myös sellaisia tuotteita. Heidän mielestään kyse voi siis tosiaan olla lähes uskonnollisista asioista siinä missä joidenkin ituhippivegaanienkin mielestä. Me sekasyöjät taas suhtaudutaan näihin vaihtoehtoihin neutraalisti eikä ymmärretä miksi tällaiseen keskusteluun pitää tulla väkisin tunkemaan jotain uskonnollista aspektia. Se on just sitä öyhöttämistä.
Jaa. Minä kyllä syön salaattia pääruoan yhteydessä ja satunnaisesti ihan kasvisruokiakin. Uutuustuotteet ollut poikkeuksetta melko kuraa, joten niihin en rahojani laita(jos tarjotaan saatan syödä). Itse en taasen ymmärrä korviketuotteita esim. Soijanakki tmv. Miksi apinoida "lähderuokaa"? Miksi näistä korvaavista materiaaleista ei voi tehdä täysin omaa ruokaa? Olin eräässä juhlissa: siellä oli härkiskorvikepiirakka(kinkkupiirakan sijasta) ja ihan avoimin mielin lähdin maistamaan, kun moista en ole aiemmin kokeillut -> taisin olla juhlissa ainoa joka ko. Paistosta maistoi tekijän lisäksi ja en kyllä yhtään ihmettele miksi näin myös on(luokatonta paskaa). Ymmärrän hyvin, että on allergioita miksi osaa ruoka-aineita ei voi käyttää. Minun puolesta jokainen saa syödä ruokaa vaikka suoraan rehupaalin kyljestä.

Yleinen ehdottomuus asioiden suhteen on sääli(somevaikuttaminen ja niiden ääri-ilmiöt ruokkivat ehdottomuutta) -> pitää olla jokin määränpää mikä pitää saavuttaa, että voi olla onnellinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 419
Jaa. Minä kyllä syön salaattia pääruoan yhteydessä ja satunnaisesti ihan kasvisruokiakin. Uutuustuotteet ollut poikkeuksetta melko kuraa, joten niihin en rahojani laita(jos tarjotaan saatan syödä). Itse en taasen ymmärrä korviketuotteita esim. Soijanakki tmv. Miksi apinoida "lähderuokaa"? Miksi näistä korvaavista materiaaleista ei voi tehdä täysin omaa ruokaa? Olin eräässä juhlissa: siellä oli härkiskorvikepiirakka(kinkkupiirakan sijasta) ja ihan avoimin mielin lähdin maistamaan, kun moista en ole aiemmin kokeillut -> taisin olla juhlissa ainoa joka ko. Paistosta maistoi tekijän lisäksi ja en kyllä yhtään ihmettele miksi näin myös on(luokatonta paskaa). Ymmärrän hyvin, että on allergioita miksi osaa ruoka-aineita ei voi käyttää. Minun puolesta jokainen saa syödä ruokaa vaikka suoraan rehupaalin kyljestä.

Yleinen ehdottomuus asioiden suhteen on sääli(somevaikuttaminen ja niiden ääri-ilmiöt ruokkivat ehdottomuutta) -> pitää olla jokin määränpää mikä pitää saavuttaa, että voi olla onnellinen.
Itsekin syön sillointällöin "vegeruokaa" eli sellaista jossa ei ole lihaa, kanaa tai kalaa mutta itse pidän sitä ihan tavallisena ruokana ja jotkut kasvisruoat ovat ihan hyviä. Pidän itseäni sekasyöjänä joka useimmiten syö lihatuotteita joten nuo täysin kasvisruoat ovat kyllä aika harvassa.

Minäkään en oikein ymmärrä miksi pitää väkisin tehdä vegenakkeja, vegemakkaroita, vegekebabia, vegejuustoa, vegesilliä jne kun monesti lopputulos on aika heikko. Aikanaan edes kaverin "kaikkiruokainen" ahmattikoira ei suostunut jotain vegemakkaraa syömään vaikka muuten kyseinen koira on melkoinen jätemylly eli käytännössä kaikki ruoka on kelvannut. Yksi vegekaverikin valittelee samaa että nuo väkisin tehdyt valmistuotteet ovat pääsääntöisesti melko karmeita.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 500
Jaa. Minä kyllä syön salaattia pääruoan yhteydessä ja satunnaisesti ihan kasvisruokiakin. Uutuustuotteet ollut poikkeuksetta melko kuraa, joten niihin en rahojani laita(jos tarjotaan saatan syödä).
Eli maistamatta paskaa, paitsi jos joku tarjoaa niin saatan maistaa. Hieno homma.

Itse en taasen ymmärrä korviketuotteita esim. Soijanakki tmv. Miksi apinoida "lähderuokaa"? Miksi näistä korvaavista materiaaleista ei voi tehdä täysin omaa ruokaa? Olin eräässä juhlissa: siellä oli härkiskorvikepiirakka(kinkkupiirakan sijasta) ja ihan avoimin mielin lähdin maistamaan, kun moista en ole aiemmin kokeillut -> taisin olla juhlissa ainoa joka ko. Paistosta maistoi tekijän lisäksi ja en kyllä yhtään ihmettele miksi näin myös on(luokatonta paskaa).
Joo itekin oon maistanut paskan makuisia vegetuotteita. Oon myös maistanut paskaa kinkkupiirakkaa. Asiaan kun vaikuttaa pääraaka-aineen lisäksi aika paljon muukin kuin se itse pääraaka-aine. Ja siitä puhuttaessa sen kinkkupiirakan "kinkku" on yleensä jonkin sorttista pizzasuikaletta, jolla ei edes ole mitään tekemistä kinkun kanssa vaan se on lähempänä suikaloitua uunilenkkiä alle 50% lihapitoisuudellaan. Mutta nam nam, ei haittaa, koska kinkku mainittu.

Ja mihin ihmeen muotoon ne kasvistuotteet sitten pitäisi jalostaa, jos nää yleiset ja helposti teollisuudessa tuotettavat muodot ei kelpaa? Siihen on ihan tuotannolliset syynsä, että massa on helppo puristaa pötköiksi, tehdä palloiksi jne. Mutta ei saa, koska samassa muodossa on lihatuotteita ja nyt kaikkia lihaaniparkoja yritetään muotohuijata.

Miksi moisesta valittaa ylipäätään? Kai se nyt on helpompi kokeilla jotain tutun näköistä, muotoista ja väristä einestä kuin tehdä siitä syaanin värinen lentävä lautanen? Joku järkevä peruste miksi niin pitäisi tehdä? Miksi juustocamping on ihan hyväksytty grillimakkara naurettavalla 10% lihapitoisuudellaan, mutta jos sen lopunkin korvaa jollain muulla niin ei enää olekaan? Miksi vegenugetti ei saisi näyttää kananugetilta? Paljon pienempi kynnys niitä on kokeilla noin kuin kaikein aistein epätavanomaisena tuotteena. Onko tässä siis perimmäisenä pelkona se, että tulee ihan vahingossa syötyä jotain terveellisempää vegeversiota tietämättään, vai mikä?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 267
Hauskahkoa, olen ihan varma etten ole edes kuullut ennen kenenkään käyttävän sanaa "lihaani" :joy:
Kai se on nimitus heistä jotka eivät huuda vegaanin nimeen, ovat lihaaneja, murhaavia paholaisia.
Lihaanit ovat ihmisiä, jotka vastustavat ideologisella tasolla kasvissyöntiä ja luonnollisesti myös sellaisia tuotteita.
Ääneen lausuttuna olen kuullut tuota sanaa vain outoa huumoria viljeleviltä nörteiltä ja harvoin. Olen kuitenkin joskus ehkä kymmenisen vuotta sitten lukenut sitä piffin paviaanien postauksista. Luulin tähän päivään saakka että se oli ei-kasvissyöjien siellä ironisesti itsestään käyttämä nimitys.

Miksi juustocamping on ihan hyväksytty grillimakkara naurettavalla 10% lihapitoisuudellaan
Tässä pitää kakkaa makkaraa yhtään kehumatta tietää, että lihapitoisuus on nirppanokkien ehdoilla määritetty käsite. On paljon todella kallisarvoisia ruhonosia, joita ei lasketa osaksi lihapitoisuutta. Usein tämä teurasjäte on suurta herkkua johonkin jauheliin verrattuna. Suure on siis pitkälti merkityksetön. Toisaalta "lihaan verrattavat" voivat olla myös ihan skeidaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 500
Ääneen lausuttuna olen kuullut tuota sanaa vain outoa huumoria viljeleviltä nörteiltä ja harvoin. Olen kuitenkin joskus ehkä kymmenisen vuotta sitten lukenut sitä piffin paviaanien postauksista. Luulin tähän päivään saakka että se oli ei-kasvissyöjien siellä ironisesti itsestään käyttämä nimitys.
Oudon huumorin viljelemistä kannatta aina silloin tällöin kokeilla, se voi olla yllättävänkin virkistävää. Ja kaikkihan me tiedetään, että nörtit lopulta perii maan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 519
Eli maistamatta paskaa, paitsi jos joku tarjoaa niin saatan maistaa. Hieno homma.


Joo itekin oon maistanut paskan makuisia vegetuotteita. Oon myös maistanut paskaa kinkkupiirakkaa. Asiaan kun vaikuttaa pääraaka-aineen lisäksi aika paljon muukin kuin se itse pääraaka-aine. Ja siitä puhuttaessa sen kinkkupiirakan "kinkku" on yleensä jonkin sorttista pizzasuikaletta, jolla ei edes ole mitään tekemistä kinkun kanssa vaan se on lähempänä suikaloitua uunilenkkiä alle 50% lihapitoisuudellaan. Mutta nam nam, ei haittaa, koska kinkku mainittu.

Ja mihin ihmeen muotoon ne kasvistuotteet sitten pitäisi jalostaa, jos nää yleiset ja helposti teollisuudessa tuotettavat muodot ei kelpaa? Siihen on ihan tuotannolliset syynsä, että massa on helppo puristaa pötköiksi, tehdä palloiksi jne. Mutta ei saa, koska samassa muodossa on lihatuotteita ja nyt kaikkia lihaaniparkoja yritetään muotohuijata.

Miksi moisesta valittaa ylipäätään? Kai se nyt on helpompi kokeilla jotain tutun näköistä, muotoista ja väristä einestä kuin tehdä siitä syaanin värinen lentävä lautanen? Joku järkevä peruste miksi niin pitäisi tehdä? Miksi juustocamping on ihan hyväksytty grillimakkara naurettavalla 10% lihapitoisuudellaan, mutta jos sen lopunkin korvaa jollain muulla niin ei enää olekaan? Miksi vegenugetti ei saisi näyttää kananugetilta? Paljon pienempi kynnys niitä on kokeilla noin kuin kaikein aistein epätavanomaisena tuotteena. Onko tässä siis perimmäisenä pelkona se, että tulee ihan vahingossa syötyä jotain terveellisempää vegeversiota tietämättään, vai mikä?
Mistä ihmeestä revit tuon maistamatta paskaa? Kaikki mitä olen maistanut ovat olleet surkeita, joten en tule vastaaviin rahojani sen enempää tuhlaamaan. Kasvisvalmisteita on paljon kauemmin ollut saatavilla ennenkuin siitä tuli trendikästä, eikä uppoa ne. Kasvisruokia voi valmistaa myös itse, eikä sillä tarvitse korvata toisia ruoka-aineita, mitä ne ei ole. Minusta raaka-aine on kelvoton, jos siitä ei saa hyvän makuista ruokaa aikaiseksi, vaan siitä pitää antaa vinkki ostajalle, että jos sinä nyt oikein avoimin mielin tätä tuotetta syöt esim. Spagetin ja tomaattikastikkeen kanssa, niin sillä voi korvata jauhelihan(esim. Jauhis).


Hieno spinnaus joistakin halppispitserioiden käyttämistä raaka-aineista. Ei ole mitään tekemistä itsetehtyyn kinkkupiirakkaan.

Itse mainitsit aikaisemmin tuosta äärilaitojen "öyhöttämisestä": oletkos itse miettinyt omaa kirjoitustyyliä siihen kontekstiin peilaten? Kovin neutraalilta tuo sinun kanta ei vaikuta ja leimakirvestä heiluttelet kovin kevyin perustein, sekä korostat omaa asemaa oikeana "SEKASYÖJÄNÄ".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 500
Mistä ihmeestä revit tuon maistamatta paskaa? Kaikki mitä olen maistanut ovat olleet surkeita, joten en tule vastaaviin rahojani sen enempää tuhlaamaan. Kasvisvalmisteita on paljon kauemmin ollut saatavilla ennenkuin trendikästä, eikä uppoa ne. Kasvisruokia voi valmistaa myös itse, eikä sillä tarvitse korvata toisia ruoka-aineita, mitä ne ei ole. Minusta raaka-aine on kelvoton, jos siitä ei saa hyvän makuista ruokaa aikaiseksi, vaan siitä pitää antaa vinkki ostajalle, että jos sinä nyt oikein avoimin mielin tätä tuotetta syöt esim. Spagetin ja tomaattikastikkeen kanssa, niin sillä voi korvata jauhelihan(esim. Jauhis).
Maistamatta on vähän pakosti oltava paskaa, koska noita uusia tuotteita tulee niin paljon markkinoille, että vaikka niitä ihan tietoisesti omalla rahalla ostan jo ammatillisistakin syistä kokeiltaviksi, niin millään en ehdi edes puolia testata. Osa pärjää, osa ei ja poistuu kohta markkinoilta yleensä ihan syystä. Se että kerran tai pari vuodessa joku tarjoaa jotain härkispiirakan tapaista ei anna oikein minkäänlaista järjellistä kuvaa noiden tuotteiden tarjonnan nykyisestä laajuudesta ja laadusta. Enkä itsekään pidä härkistä kummoisena tuotteena etenkään piirakkaan. Toi viimeinen lause ei oikein tee järkeä, miten muuten sitten markkinoisit uutta vaihtoehtoista tuotetta? Mut kokeile nyt vaikka niitä BK:n vegenugetteja, neljä kappaletta ei tee konkurssia ja saatat jopa yllättyä.

Hieno spinnaus joistakin halppispitserioiden käyttämistä raaka-aineista. Ei ole mitään tekemistä itsetehtyyn kinkkupiirakkaan.
No oman kokemuksen mukaan sieltä piirakan välistä neljä viidestä ei oikeaa kinkkua randomsuikaleista juuri erota ja vaikka erottaisi niin ei välitä. Jos jossain kutsuilla tarjotaan kinkkupiirakkaa kasvisvaihtoehdon rinnalla muun pikkusuolaisen naposteltavan kanssa, niin voi yleensä olla aika varma, ettei yhtä suurella todennäköisyydellä sieltä suikaloitua savusaunapalvia löydy 15 euron kilohintaan vaan joko sitä pizzasuikaletta tai sitten sen piirakoissa vieläkin yleisemmin käytettyä kuutioitua versiota. Resepti kätevästi suoraan pussissa ja maistuu myös lapsille!

Itse mainitsit aikaisemmin tuosta äärilaitojen "öyhöttämisestä": oletkos itse miettinyt omaa kirjoitustyyliä siihen kontekstiin peilaten? Kovin neutraalilta tuo sinun kanta ei vaikuta ja leimakirvestä heiluttelet kovin kevyin perustein, sekä korostat omaa asemaa oikeana "SEKASYÖJÄNÄ".
No miksi tässä pitäisi itseään kutsua? Kun omista aterioistani yli 90% sisältää kuollutta eläintä ja lopuistakin varmaan yli puolet edes jotain eläinperäisiä tuotteita, niin eikö tolla perusteella saa jo kutsua itseään ihan hyvällä omallatunnolla joksikin muuksi kuin äärilaidan vegaaniksi?

Ideologisesti vegevastaiset lihansyöjät ovat sitten erikseen ja mä en oikein tiedä miten näistä asioista voisi keskustella merkitsevästi neutraalimmin loukkaamatta sen leirin tunteita, kun jo pelkkä "vege" tuntuu sanana menevän monilla ihon alle. Ja kuten tässäkin on nähty, sellaisia kirosanoja ravintolassa lausuvat suorastaan jo hyppii silmille. Mulle tollanen muiden valintojen vuoksi tyhjästä triggeröityminen menee vain yli ymmärryksen ja sitä samaa triggeröitymistä on saanut katsella myös livenä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 409
Ideologisesti vegevastaiset lihansyöjät ovat sitten erikseen ja mä en oikein tiedä miten näistä asioista voisi keskustella merkitsevästi neutraalimmin loukkaamatta sen leirin tunteita, kun jo pelkkä "vege" tuntuu sanana menevän monilla ihon alle. Ja kuten tässäkin on nähty, sellaisia kirosanoja ravintolassa lausuvat suorastaan jo hyppii silmille. Mulle tollanen muiden valintojen vuoksi tyhjästä triggeröityminen menee vain yli ymmärryksen ja sitä samaa triggeröitymistä on saanut katsella myös livenä.
Tämä lähti siitä liikkeelle kun joku postasi tyhmät ihmiset ketjuun tarinaa vege, vege, vege, kananmurha, muut jotain toisuskovaisia.

Henkilö joka ei ole vegaani syö vegaani kelpoisia annoksia yleensä ilman että alkaa toistamaan vegaani sanaa. Jos alkaa kutsumaan annostaan vegaaniksi, korostaan annoksen vegaanisuutta, ja puhumaan eläinten teraustamista murhana. jos ei osallistu serenomiaan niin on joku paholainen.



Jos ei nyt mennyt, niin räikeämpi vertaus

Henkilö joka ei ole islamin uskoinen syö halal kelpoisia annoksia yleensä ilman että alkaa toistamaan halal sanaa. Jos alkaa kutsumaan annostaan halal, korostaan annoksen halal, ja puhumaan muiden saastaisuudesta. jos ei osallistu serenomiaan niin on joku vääräuskoinen

Vastaukseni pointti Syö kuin vegaani, puhuu kuin vegaani... niin tulkinta voi olla väärä, mutta ei pidä ihmetellä jos siinä vähän leimaantuu.

En ihan varma onko tämän ketjun juttu, voi olla hyvinkin vahvasti, mutta vähän vaarallisilla vesilla jos leimataan ihmisiä tyhmiksi.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 560
Tässä on paljon ihmetelty miksi vegetuotteiden pitää muistuttaa ja maistua vastaavilta lihatuotteilta..

Itselläni on yksi hyvä ja perusteltu syy. Pidän lihatuotteista ja niiden mausta (vaikka en esim punaista lihaa syö pihveinä koska ei vaan maistu) mutta jos löytyy vastaavan makuinen vegevalmiste jossa maussa tai hinnassa ei ole eroa valitsisin ehkä sen.

Jos joku pystyy tekemään vegepekonia hampurilaisen väliin (ilman järkyttävää hintaeroa) mikä maistuu 100% pekonille mutta ei ole tehty possunpyllystä en näe näin sekasyöjänä mitään miksi en voisi valita vegepekonia. Sama juttu em. vegenugettien, vegenakkien yms kohdalla.

Jos nämä vegetuotteet maistuvat paskalle ja/tai maksavat järkyttävästi jätän ne ostamatta.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 409
En nyt varma onko tässä puhe tyhmistä ihmisistä, vai ruuasta, vai vegaanisuudesta, jatkoin yleisempää "Liharuoka vs. Kasviruoka ruuan terveellisyys ja muut näkökulmat" joka otsikon perusteella lavea, johon voisi sopia myös vegaani jututkin.

Tässä on paljon ihmetelty miksi vegetuotteiden pitää muistuttaa ja maistua vastaavilta lihatuotteilta..

Itselläni on yksi hyvä ja perusteltu syy. Pidän lihatuotteista ja niiden mausta (vaikka en esim punaista lihaa syö pihveinä koska ei vaan maistu) mutta jos löytyy vastaavan makuinen vegevalmiste jossa maussa tai hinnassa ei ole eroa valitsisin ehkä sen.

Jos joku pystyy tekemään vegepekonia hampurilaisen väliin (ilman järkyttävää hintaeroa) mikä maistuu 100% pekonille mutta ei ole tehty possunpyllystä en näe näin sekasyöjänä mitään miksi en voisi valita vegepekonia. Sama juttu em. vegenugettien, vegenakkien yms kohdalla.

Jos nämä vegetuotteet maistuvat paskalle ja/tai maksavat järkyttävästi jätän ne ostamatta.
Postasit tuon tyhmät ihmiset ketjuun , avaatko vähän taustaa, oliko tuossa nyt kyse siitä vegaanisuudesta, mutta maku vie. vai siitä että ihan sama, vegaani aatetta voi tukea jos hinta ja maku ok. ensisijaisesta maku tarpeiden tyydytys, tois sijaisesti vegaanisuus ?
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 803
Mä oon usein ihmetellyt miksi nää vegaanit on kovin herkkiä vegaaniudestaan ja myös niillä on usein pakonomainen tarve kertoa asiasta. Yks moinen kertoi joskus asian kolmeen-neljään kertaan lyhyehkössä työhaastattelussaankin vaikka sen hakema paikka ei liittynyt asiaan millään tasolla. :hmm:
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 500
Tämä lähti siitä liikkeelle kun joku postasi tyhmät ihmiset ketjuun tarinaa vege, vege, vege, kananmurha, muut jotain toisuskovaisia.

Henkilö joka ei ole vegaani syö vegaani kelpoisia annoksia yleensä ilman että alkaa toistamaan vegaani sanaa. Jos alkaa kutsumaan annostaan vegaaniksi, korostaan annoksen vegaanisuutta, ja puhumaan eläinten teraustamista murhana. jos ei osallistu serenomiaan niin on joku paholainen.
Se että sä poimit pidemmästä tekstistä kolme eri vege-sanaa quoteksi ja triggeröidyt niistä tarkoituksella on vähän erikoista. Ja suunniteltu tappohan on murha, joten ainakin mun syömäni kuolleet tuotantoeläimet ovat käytännössä murhattuja ja riista tapettua. Miksi sitä ei saisi sanoa ääneen?

Mä oon usein ihmetellyt miksi nää vegaanit on kovin herkkiä vegaaniudestaan ja myös niillä on usein pakonomainen tarve kertoa asiasta. Yks moinen kertoi joskus asian kolmeen-neljään kertaan lyhyehkössä työhaastattelussaankin vaikka sen hakema paikka ei liittynyt asiaan millään tasolla. :hmm:
Koska ideologisuus. Sama juttu homman vastustamisen kanssa.
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 803
Se että sä poimit pidemmästä tekstistä kolme eri vege-sanaa quoteksi ja triggeröidyt niistä tarkoituksella on vähän erikoista. Ja suunniteltu tappohan on murha, joten ainakin mun syömäni kuolleet tuotantoeläimet ovat käytännössä murhattuja ja riista tapettua. Miksi sitä ei saisi sanoa ääneen?


Koska ideologisuus. Sama juttu homman vastustamisen kanssa.
Vastustin sen verran etten palkannut, kun ennakoin sen tulevan jankuttamisen asiasta ja totesin etten halua sitä kuunnella.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Itse pidän ketjun mukaisena ihmisiä jotka triggeröityvät siitä kun joku ei pidäkään tämänhetkistä vegeruoista ja aloittavat vegeöyhöttämisen sitten aiheen vierestä ja alkavat spämmäämään offtopiccia. Tai ihan ylipäätään vegeöyhöttäjiä jotka triggeröityvät vaikka ravitsemuksellisista tosiasioista.


Näitä setämiehiä jotka muistuttavat että "höh höö, salaatti on sitä mitä liha syö", tai sopimuksistaan pupun kanssa, pidän vain huonokäytöksisinä. En aina edes tyhminä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 409
Ja suunniteltu tappohan on murha, joten ainakin mun syömäni kuolleet tuotantoeläimet ovat käytännössä murhattuja ja riista tapettua. Miksi sitä ei saisi sanoa ääneen?


Koska ideologisuus. Sama juttu homman vastustamisen kanssa.
Jos tuotanto eläimen teurastamista kutsut murhaksi niin paistaahan siellä vegaani , vielä pahemmin kuin se että toistelee vegaani valintoja.
Jos seurueessa alkaa muiden kulmakarvat nousta, niin ehkä vain ovat kyllästyneet vegaani juttuihin. Jos joukossa sattuu olemaan joku ihme lihansuoja fanaatikko, joka alkaa omasta liha vakaumusesesta puhumaan, niin kohteliasta vastavuoroisesti se sietää. Kovin hedelmällisiä ne juttelut ei välttämättä ole.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 500
Jos tuotanto eläimen teurastamista kutsut murhaksi niin paistaahan siellä vegaani , vielä pahemmin kuin se että toistelee vegaani valintoja.
Alkaa jo mennä aika naurettavaksi, mutta sä voit ihan vapaasti leikkiä, että lihansyöjistä tulee vegaaneja, jos ne kutsuu lihojansa kuolleiksi tai murhatuiksi eläimiksi.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 409
Alkaa jo mennä aika naurettavaksi, mutta sä voit ihan vapaasti leikkiä, että lihansyöjistä tulee vegaaneja, jos ne kutsuu lihojansa kuolleiksi tai murhatuiksi eläimiksi.
Ei ateististä tule islamin uskosta vaikka polvistuu matolla ja koraanin rukouksia lausuu, mutta ei pidä hämmästyä jos muut moista arvailee.

Yritän siis sanoa että jos toistat vegaani liturkiaa, niin se näyttää siltä.
 

KapteeniTunkki

Tukijäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
637
Miksi moisesta valittaa ylipäätään? Kai se nyt on helpompi kokeilla jotain tutun näköistä, muotoista ja väristä einestä kuin tehdä siitä syaanin värinen lentävä lautanen?
Tässä on paljon ihmetelty miksi vegetuotteiden pitää muistuttaa ja maistua vastaavilta lihatuotteilta..
Koska jos siitä muodosta ja määritelmästä ei pidetä kiinni, niin lopputulos on jotain tällaista:

60HsmOu.jpg


Ei sillä, etteikö suklaakin olisi ollut oletusarvoisesti vegaaninen, mutta tosiaan kun ei olla määritelmä/muotopuristeja niin näemmä onnistuu suklaakin, jossa ei ole yhtään osaa kaakaota.

Siispä pekonin pitäisi pysyä lihatuotteena, juuston maitotuotteena ja maidon eläinperäisenä.

Itse vegaanisia tuotteita tai ruokavaliota vastaan minulla ei ole mitään, kuhan niitä ei kutsuta väärillä nimillä. Ja sitäpaitsi kasvislihapulla on sellainen oksymoroni, että oksat pois.

P.S. Sittemmin tämän tuotteen sisältöä on päivitetty niin, että kaakaorasvaa on peräti 2% sisällöstä.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 500
Ei ateististä tule islamin uskosta vaikka polvistuu matolla ja koraanin rukouksia lausuu, mutta ei pidä hämmästyä jos muut moista arvailee.

Yritän siis sanoa että jos toistat vegaani liturkiaa, niin se näyttää siltä.
Suunnitelmallisesti ravinnoksemme tapettuja eläimiä ne silti ovat, se pitää vain hyväksyä eikä yrittää tehdä siitä tabua. Ja trivialisoimalla sitä liturgiaa se pikku hiljaa menettää ylimääräisen negatiivisen konnotaationsa aivan samoin kuten vaikkapa sanalle "persu" on käynyt.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 409
Suunnitelmallisesti ravinnoksemme tapettuja eläimiä ne silti ovat, se pitää vain hyväksyä eikä yrittää tehdä siitä tabua. Ja trivialisoimalla sitä liturgiaa se pikku hiljaa menettää ylimääräisen negatiivisen konnotaationsa aivan samoin kuten vaikkapa sanalle "persu" on käynyt.
Mutta ei murhattuja, murhapuheilla yrität tehdä siitä jotain tabu.

En nyt tiedä tuonko vai minkä takia jatkat tässä ketjussa .
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 500
Koska jos siitä muodosta ja määritelmästä ei pidetä kiinni, niin lopputulos on jotain tällaista:

Ei sillä, etteikö suklaakin olisi ollut oletusarvoisesti vegaaninen, mutta tosiaan kun ei olla määritelmä/muotopuristeja niin näemmä onnistuu suklaakin, jossa ei ole yhtään osaa kaakaota.
Ja sen takia tuo alkaakin muistuttaa enemmän tuoteväärennöstä kuin muoto-ongelmaa. Levitteen on pakko olla levite, mutta sitä ei ole pakko kutsua suklaaksi, kun se ei sitä ole. Olen tuosta nimeämispuolesta ihan samaa mieltä ja kasvispyörykkä on tosiaan kasvispyörykkä eikä mikään kasvislihapulla tai vegelihapulla. Nimi ei saa olla harhaanjohtava.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
397
Ja sen takia tuo alkaakin muistuttaa enemmän tuoteväärennöstä kuin muoto-ongelmaa. Levitteen on pakko olla levite, mutta sitä ei ole pakko kutsua suklaaksi, kun se ei sitä ole. Olen tuosta nimeämispuolesta ihan samaa mieltä ja kasvispyörykkä on tosiaan kasvispyörykkä eikä mikään kasvislihapulla tai vegelihapulla. Nimi ei saa olla harhaanjohtava.
Tähän liittyen jouluvalmistelujen yhteydessä törmäsin tuotteeseen, joka oli nimetty vegaaniseksi sinappisilliksi. Miksi ihmeessä? Sillä ei ollut mitään tekemistä sillin kanssa, tai kalan yleensäkään, vegaaninen kun oli. Miksi ei tarjottu vaikkapa sinappista munakoisopikkelsiä?
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 560
Entä nakki tai makkara? Onko jossain määritelty että pitää sisältää lihaa? Joku xtran/pirkan uunilenkki onkin niin jauhoista että alkaa kelvata kasvissyöjille..

Aiemmin joku mainitsi ettei voi olla vegemakaronilaatikkoa koska makaronilaatikon pitää sisältää munamaitoa? Oman (lihamakaronilaatikon) olen jo vuosia tehnyt lihaliemeen, kaipa sekin on muodollisesti väärin? Kananmunaa siellä on mukana mutta sekin olisi korvattavissa. Onneksi en ole tuotetta kaupallistanut.. :D

Se on totta että joku kasvislihapulla on nimeämisenä väärin, tai sanasta tulee mieleen lihapulla jossa on kasviksia lihaan sekoitettuna.

Mutta olihan jo hetki sitten tapaus missä xtran juusto raastetta ei saa kutsua juusto nimellä koska tuotteessa ei ollut juustoa edes nimeksi.

Tarkka pitää tietty olla ettei nimi johda kuluttajia harhaan, ei ole tarkoitus että kuluttajien pitää lukea joka tuotteen tuoteseloste jotta tietää mitä on ostamassa..
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 803
Entä nakki tai makkara? Onko jossain määritelty että pitää sisältää lihaa?
Njooh, lihaa ja/tai elikon sisäelimiä, rasvaa ja mitä liekään... En kyl jaksa ny etsiä lähdettä mut a-luokan makkaroissa noita pitää olla muistaakseni yli 60%. Löytynee suht helpolla jos kinostelee.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 500
Njooh, lihaa ja/tai elikon sisäelimiä, rasvaa ja mitä liekään... En kyl jaksa ny etsiä lähdettä mut a-luokan makkaroissa noita pitää olla muistaakseni yli 60%. Löytynee suht helpolla jos kinostelee.
Noita ruokamakkaroiden lihapitoisuusluokitteluja ei ole virallisesti käytetty enää vuosiin. Ja toisaalta onhan noita veri- ja ryynimakkaroita ollut pitkään, joissa lihaa on todella nimellisesti tai ei välttämättä ollenkaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 884
Viestejä
4 212 283
Jäsenet
70 971
Uusin jäsen
Hms-

Hinta.fi

Ylös Bottom