Elon Musk calls for “criminal prosecution” of X ad boycott perpetrators
"House of Representatives Committee on the Judiciary released a
report accusing the Global Alliance for Responsible Media (GARM) of colluding with companies to censor conservative voices online, Elon Musk chimed in. In a
post on X (formerly Twitter), Musk wrote that X "has no choice but to file suit against the perpetrators and collaborators" behind an advertiser boycott on his platform. "
Twitter oli siis aikanaan Garmin jäsen, teki muutoksia järjestelmäänsä. Erosi siitä ja on nyt liittynyt takaisin. Rebublikaanivetoinen komitea sai aikaan raportin, jossa todetaan markkinoijien sorsivan Twitteriä ja konservatiivista mediaa. Jättivät GARM:in vastineet pois raportista.
Garm on siis mainostajien perustama pulju, joka antaa suosituksia, ei käskyjä.
Suomen sivuilta voi ottaa vaikka tiivistelmän:
Mikä on GARM?
GARM on World Federation of Advertisersin, maailmanlaajuisen mainostajien järjestön perustama aloite, jonka tavoitteena on vastata digitaalisen median alustojen haitallisen sisällön haasteeseen ja sen kaupallistamiseen mainonnan kautta.
GARMin tehtävä on toimia foorumina, joka luo ratkaisuja parantamaan läpinäkyvyyttä ja turvallisuutta sekä kuluttajien että mainostajien kannalta. GARMin tavoitteena on saada koko ala toimimaan yhdessä haitallisen sisällön poistamiseksi sosiaalisessa mediassa ja tämä foorumi on paikka, jossa alan toimijat kootaan yhteen työskentelemään aiheen edistämiseksi.
Miksi GARM-hanke on perustettu?
GARMin taustalla on digitaalisten alustojen haitallisen sisällön jatkuvasti kasvava ongelma, joka luo suurta epävarmuutta etenkin mainostilaa ostavien ja siten sisältöä rahoittavien mainostajien keskuudessa. Haitallinen sisältö tarkoittaa esimerkiksi väkivaltaa, aseita, kiusaamista, häirintää, väärää tietoa ja alastomuutta. Tämän kehityksen estämiseksi WFA käynnisti GARM-aloitteen (Global Alliance for Responsible Media) Cannes-tapahtumassa vuonna 2019.
Historialliseen yhteistyöhön on koottu maailmanlaajuiset mainostajat ja alustat, kuten Facebook, YouTube, Snapchat, TikTok, Twitch ja Twitter. Yhteistyön kautta syntyy yhteinen universaali kehys, yhteisen standardin mukaisesti luotu GARM Brand Safety Floor + Suitability Framework, joka on suunniteltu hallitsemaan ja suodattamaan missä tuotemerkit näkyvät vastaavilla alustoilla. Tämä parantaa bränditurvallisuteen kuuluvaa mainosostojen läpinäkyvyyttä ja turvallisuutta.
Kärjistettynä: Elon ostaa twitterin, porttikiellon saaneet natsit ja salaliittoteoreetikot pääsee takaisin. Porno pääsee twitteriin. Elon haistattelee mainostajille. Mainostus hyytyy, mutta vika on kolmannessa osapuolessa joka jakaa tietoa millaisen kontentin kanssa mainokset voivat näkyä.