DIY Tuulisimulointi

Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 856
Edellisestä ajosimulaattorista yksi jota jäin kaipaamaan oli tuulisimulointi.
Tuo mielestäni mukavasti vauhdin immersiota oli kyse sitten avo,- tai koppiautoista.
Rakensin uuden samanmoisen ja ajattelin että tehdään siitä oma postauksena koska foorumilla ovat muutkin näitä rakennelleet tai ostaneet kaupallisina tuotteina.
Pistäkäähän omia rakennusprojektejanne tähän liittyen :)

Osat omassa projektissa:
- Arduino Uno yhteensopiva kortti linkki
- L293D moottoriajuri Arduino Uno:lle (DK-Shield) linkki
- Sunon MEC0381V1-A99 tuuletin 2kpl, 234m^3/h, 3100rpm linkki
- Virtalähde 12V 2A (löytyi kaapista jonkun vanhan modeemin tai reitittimen virtalähde) linkki
- Tuulettimen suulake 2kpl (jos ei 3D tulostinta, niin löytyy tulostuspalveluita) linkki
- Kotelo Arduinolle, itse käytin jakorasiaa linkki

Ohjaamiseen SimHub softa linkki
Lisenssin saa vaikka vitosella.
Sieltä valitaan DK-Shield ja molemmat valinnat päällä, sitten Arduino Uno ja ladataan softa kortille, kts kuvat alempaa.

Jos PC:llä ei ole valmiiksi ajuria, niin löytyy vaikkapa täältä

Moottoriohjain on 4-kanavainen, mutta virrankesto siinä ei riitä pitkässä juoksussa kyseisille tuulettimille ja ohjain kärähtää.
Siitä saa kuitenkin helposti 2-kanavaisen suuremmalla virrankestolla kytkemällä piirin jalkoja yhteen hyppylangoilla:
2 ja 15
3 ja 14
6 ja 11
7 ja 10
1 ja 9
1625231798800.png

WindSim 3.jpg

WinSim.jpg

WindSim 2.jpg

Edellinen rigi
exRig.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Saako nuo puhaltamaan lämmintä sitten kun moottorin lämmöt nousee?
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 856
Ihan tavalliset puhaltimet, eikä SimHub:ssa ole tietääkseni tukea sähkövastukselle.
Netissä olen kyllä nähnyt myynnissä sellaisen puhaltimen, jossa myös lämmitys. edit: linkki

Sen lisäksi että puhaltimet tuovat fiilistä vauhdista, niin mukavasti nuo viilentää VR:llä pelatessa ja kesäkuumalla :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 246
Kiitos hyvistä ohjeista, tuossahan olisi seuraavaksi projektiksi sopivaa puuhastelua :)
Ilmeisesti olet noita Sunon tuulettimia käyttänyt niiden siirtämän ilmamäärän takia (234,41 m³/h) kun esim. perus PC:n tuuletin (Arctic F12 PWM 120mm) siirtää vain 90,1m³/h ?

Onko tuulettimien edessä välttämätön olla tuollaiset suulakkeet, vai voisiko laittaa vain perinteiset tuulettimen sormisuojat? Ohjaako nuo suulakkeet ilmavirtaa vai onko vain ulkonäköseikka?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 856
Joo ilmamäärän takia nuo Sunonit ja suulakkeilla on iso vaikutus ilmavirran nopeuteen.
Voihan siihen värkätä vastaavat supistajat vaikka pahvista jos ei 3D-tulostusta halua, en tosin ole kokeillut.

Tässä Barryn testi ilman suulaketta ja suulakkeen kanssa, vaikutus on todellakin suuri, 4m/s vs 10m/s:



Itse ostin omat suulakkeeni tästä ketjusta, vähän yli 30eur oli rahtien kera.
Voi olla että joku tekee vähän halvemmallakin, tosin aikaa tuossa menee noin 13 tuntia ja tuskin kukaan niitä huvikseen muille tekee ellei sitten harjoituksen vuoksi, sähkökin maksaa...
Sormisuojia mulla ei ole, tulostutin vain nuo etuosat.

edit:
Tässä vielä muutama kuva avuksi:

Arduino.jpg

Motors Output.jpg

Output Tuning.jpg

Speed With Curving.jpg

connection.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 246
@Make73 tuli varmaan typerä idea, mutta voisiko Jysk:n viime kesänä myymiä Nielsen mini fan tuulettimia käyttää? Siis alla olevia:

1677585754789.png


Nuo ovat USB-portista virtansa ottavia (140-210mA, 0,7-1W), jolloin varmaan Arduino motor shield jaksaisi pyörittää noita ilman ulkoista virtalähdettä..?
Olisi valmiiksi koteloidut 90mm potkurit ja jonkinlaiset ilmanohjaimetkin edessä. Tuo 0-1-2 virtakytkin pitäisi tietty ohittaa, että Arduino säätäisi nopeutta.
Mutta tuleeko tarpeeksi ilmanpainetta?
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 856
Enpä osaa sanoa.
Jos ilmavirta mielestäsi riittää kyseisessä puhaltimessa, niin ei muuta kuin kokeilet :)
Makuasia minkälaisesta puhurista kukakin tykkää.

Omassani piti vähän laskea ettei tule niska kipeäksi nyt kun talvella kämppä viileämpi.
Saa helposti pudotettua kun nostaa SimHub:sta maksiminopeutta, pistin nyt 350km/t.
Täysin äänetön, josta kyllä iso plussa.
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 246
Postaan tänne vielä tämän mihin törmäsin internetissä :rofl:

Eli diy ratkaisu supistajien rakentamiseen, jos ei ole mahdollista 3D printata. Yksinkertaisuudessaan elegantti ratkaisu ja tarvittavat osat löytynee ainakin kaikilta PC harrastajilta:

1677740148377.png
1677740167696.png
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 246
Oma tuulisimu projekti nytkähti eteenpäin viikonloppuna @Make73 innoittamana.

Pistin tilaukseen Arduino Uno R3 sekä motor shieldin. Vielä pitää jossakin vaiheessa tilata passelit 120mm tuulettimet.
Virtalähde (DC 12V 3A) löytyi kaapin perältä.

Koska en itse, eikä kukaan tuttu, omista 3d printtiä niin askartelin tuulenohjaimet/suulakkeet ns. old school :rofl:

IMG_20230314_123238.jpg
IMG_20230315_093713~2.jpg


Kehänä toimii vanha 120mm x 25mm kotelotuulettimen kehikko, hubi on koottu teippirullan hylsystä ja yllätysmunan kotelon puolikkaasta ja lavat leikattu vanhan DVD-kotelon kannesta. Liimattu kasaan ja pullosta mustaa maalia päälle. On ruma ja ei varmaan optimaalinen, mutta lienee parempi kuin ei mitään.
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 856
Noi suulakkeet jotka täällä foorumilla tulostutin, niin kutistuu 120mm-->80mm.
Veikkaan että se lisää ilmavirran nopeutta vaikkei mulla asiasta sen kummempaa tietoutta ole.
1678902900079.png

Melko tyyriitä näyttää olevan nuo Arduino kortit täällä Suomessa.
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 246
Noi suulakkeet jotka täällä foorumilla tulostutin, niin kutistuu 120mm-->80mm.
Veikkaan että se lisää ilmavirran nopeutta vaikkei mulla asiasta sen kummempaa tietoutta ole.

Melko tyyriitä näyttää olevan nuo Arduino kortit täällä Suomessa.
Joo, tuo kuristus 120mm -> 80mm varmasti tehostaa virtausta. Mutta eipä nuo diy setit maksanut käytännössä kuin rakentelun vaivan niin testaan noilla alkuun. Jos ei toimi, niin pitää miettiä uusiksi :D

eBay:stä olisi tosiaan saanut Arduinot edullisemmin, mutta ajattelin tällä kertaa tilata kotimaasta.
 

Eas

Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
613
Tuossa vaan sitten meteli nousee kun kierrokset kasvaa, tosin rajoittamalla kierroksia varmaan metelikin vaimenee. Hämmästyttävän iso rako siipien ja rungon välissä noin silmämääräisesti, sehän luonnollisesti syö puhaltimen tehoja tai siis hyötysuhdetta tavallaan.
Ääntä jos haluaa vaimentaa niin katsoo löytyykö isompia puhaltimia niin saa saman ilmavirran pienemmillä kierroksilla. Tokihan ääntä tulee muualtakin kuin siipien huminasta mutta kyllä se iso tekijä on ainakin noissa puhaltimissa missä kierrosnopeudet on yli 2500.
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 246
Arduino Uno ja motor shield saapuivat. Viikonloppuna voisi laittaa kasaan ja testata jollakin vanhalla tuulettimella toimintaa.

Yksi kysymys @Make73.

Olen nähnyt kahdenlaista tapaa kytkeä ulkoinen virtalähde Arduino + motor shield yhdistelmään:
1) jätetään jumpperi kiinni motor shieldiin ja ulkoinen virtalähde kytketään Arduinon DC-porttiin
2) irrotetaan jumpperi motor shieldistä ja ruuvataan virtalähteen johdot suoraan motor shieldin DC-liittimiin

Tuossa jälkimmäisessä tavassa on kai idea, että Arduino ottaa virran (5V) USB portista ja tuulettimet sen 12V suoraan motor shieldistä. Tämä kuvataan esim. adafruit-motor-shield.pdf oppaassa (sivu 38):
" If you would like to have the Arduino powered off of USB and the motors powered off of a DC power supply, plug in the USB cable. Then connect the motor supply to the PWR_EXT block on the shield. Do not place the jumper on the shield. This is a suggested method of powering your motor project "

Kun taas ensimmäisessä tuulettimien tarvitsema virta ohjataan Arduinon kautta motor shieldiin. Ja ilmeisesti Arduino itse ottaa edelleen virran USB:n kautta?

Kumpaa sinä olet siis käyttänyt? Itse olisin kallistumassa vaihtoehtoon 2) ellei ole jokin syy miksi 1) olisi parempi?
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 856
Olen käyttänyt vaihtoehtoa yksi, ehkä mietin sen niin ettei tarvitse rikkoa virtalähteen johtoa.
Sitä en sitten tiedä meneekö tuo 4ch-->2ch modaus silti samaan tapaan jos virtalähteen kytkee suoraan moottoriohjaimeen.
windsim fan power.jpg
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 246
Ok, itse ajattelin tosiaan mennä vaihtoehdolla kaksi ja ilman tuota kanava-modia. Ainakin alkuun.
Mutta jotta ei tarvitse rikkoa virtalähteen johtoa, niin ajattelin tinata motor shieldille kokonaan oman virtajohdon, kun minulla on DC naarasliittimiä.

Johdon toiseen päähän liitin mikä sopii virtalähteeseen ja toinen pää kiinni shieldiin.
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 246
No, en sitten jaksanut odottaa viikonloppuun vaan piti kaivaa tänään esille tinausvehkeet ja yleismittari.

Johdon tinailu oli helpoin osuus. Hankalinta oli asentaa Arduino + motor shield kombo käyttökuntoon Sim Hubissa.

Ensin mokasin ja latasin Arduinoon väärän profiilin. Arduino kyllä toimi ja motor shield sai virtaa mutta tuulettimet ei saaneet virtaa eli ei pyörineet. Lopulta huomasin virheen ja latasin oikean profiilin.

Seuraava kummastelun aihe oli, että tuulettimet ei toimi kuin M1 ja M4 paikoissa. Alkuun tietty kytkin M1 ja M2 ja vain M1 toimi. Oletin että toimii M1+M2 kun en ollut tehnyt @Make73 hyppylankamodia. Mutta ilmeni että M2 ja M3 ei antaneet elonmerkkejä, vain M1 ja M4. No, eipä siinä mitään. Nyt toimivat molemmat tuulettimet kun tuon tajusi.

Niin, ja kokeilin virransyöttöä molemmilla aiemmassa viestissä kuvailemillani tavoilla. Molemmilla tavoilla lähti tuulettimet pyörimään.

Vielä pitää hommata kotelo elektroniikalle ja ne kunnon tuulettimet. Nyt testasin parilla vanhalla romutuulettimella (120mm ja 80mm) jotka oli jäänyt nurkkiin pyörimään.
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 856
Hyvä että sait toimintakuntoon :tup:

Muistat vaan sitten sen moottoriohjaimen virtarajan suhteessa tuulettimien ottamaan virtaan...mulla paloi kaksi ohjainta ennen kuin kyselin Arduino ketjussa mistä johtuu, sieltä sai apua myös 2ch modaukseen.
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 246
Muistat vaan sitten sen moottoriohjaimen virtarajan suhteessa tuulettimien ottamaan virtaan...mulla paloi kaksi ohjainta ennen kuin kyselin Arduino ketjussa mistä johtuu, sieltä sai apua myös 2ch modaukseen.
Miten tuo kärähtäminen saadaan käytännössä aikaan? Pyöritetään moottoreita pitkäjaksoisesti koko ajan vaihtelevilla volteilla vai riittääkö hetkellinen tehomaksimi?
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 856
Mulla alkoi ensin pätkimään ja lopulta ei enään puhallin/puhaltimet pyörineet.
Ei kerta laakista, vaan useamman ylikuormituksen jälkeen laukesi.

Modauksen jälkeen toimi moitteetta (edellisessä rigissä).
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 246
Palatakseni tuohon eiliseen mokaan minkä tein softan lataamisessa Arduinoon.

Olin katsellut monta monituista Youtube videota aiheesta ja niissä oli aina Adafruit Motorshield v2 mikä käsketiin ladata. Ja tuon tein orjallisesti (vaikka @Make73 oli ensimmäisessä postauksessa nimenomaan maininnut DK-shield) :D

No eihän tuo minun shield, missä on L293D moottoriajuri, toiminut tuolla adafruitilla, mikä on ilmeisesti tarkoitettu uudemmalle TB6612 MOSFET ajurille. Tuon kun tajusin ja vaihdoin oikean, niin alkoi toimia.

Jos/kun tuo nykyinen kärähtää, niin pitää ostaa tilalle tuollainen TB6612 MOSFET shield (on ilmeisesti parempi: with 1.2A per channel and 3A peak current capability).
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 856
Juu ja kuvakin löytyy tuosta DK-shield valinnasta ;)

Täällä totesin että modattu DK-shield on Adafruit V2.3:sta parempi, sellainenkin siis löytyy jonka voin kyllä myydä jos joku tykkää vinkunasta kun puhaltimet lähtevät pyörimään :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
769
Pitäskö alkaa miljonääriksi. Montako tuntia vaatis tutkimista miten kehittäs renkaiden, jarrujen, kytkimen, öljyjen ja nesteiden hajut kemiallisiksi esansseiksi purkkiin. Mukava saapua mutkaan kun jarrut käryää kovassa jarrutuksessa, kumenpoltossa puhaltimet puhaltavat käryävää kumia huoneeseen.

Moottorivaurioissa nestekaasupolttimella vähä liekkiä tuulettimesta, kolaritilanteissa pieniä ja suurempia metallisirpaleita. GTA tyylin openworld peleissä joutuisi ottamaan lisävarustepalettiin lihanpaloja ja tekoverta.
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 856
Onneksi tässä projektissa ei tarvitse olla miljonääri, muutama kymppi riittää.
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 856
Päädyit näemmä myös jakorasiaan, se on ihan kätevä ja edullinen ratkaisu tähän :)

Mulla on myös yksi ylimääräinen DK-Shield että jos ei saa itse juotettua hyppylankoja piirien alle, niin voin kyllä myydä sen juotettuna.
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 246
Jep, tuo 86x86 rasia on kuin tehty Arduinolle. Piirikortit mahtuu kivasti sisään sekä johdot vedonpoistoineen.

Pidän tuon mielessä jos/kun oma DK kärvähtää :D
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 246
Nyt on tuulisimu kasattu mutta ei toimi odotetulla tavalla.

Tuulettimet lähtee kyllä käyntiin ja vaihtelevat nopeutta mutta viiveellä. Eli toiminto lagaa. Lisäksi tuulettimet eivät nouse täysille kierroksille, ei lähellekään. Tuulettimien max rpm on 4000. Kun kytken ne suoraan 12V virtalähteeseen tulee kyllä painetta niin että tukka hulmuaisi, jos sitä olisi, mutta rigissä SimHubin kanssa ei tunnu missään.

Tuulettimet ovat Alphacool Core 120mm 4000rpm PWM. Muutama avaintieto:

Jännite DC 12V, 0,53A (maks. 0,67A)
Käynnistysjännite 7V
119,8 CFM eli noin 203,5m³

Olen kokeillut vaikka millä asetuksilla, ohjelmoinut Arduinonkin uudestaan muutaman kerran. Mikään ei ole auttanut. Tein jopa eilen sen hyppylanka-modin:

IMG_20230330_192938.jpg


Nähtävästi se onnistui kun ei tullut toimintasavuja ulos ja tuulettimet pyörii edelleen. Mutta mitään hyötyä en tuosta huomannut.

Eli nähtävästi voi olla jokunen vaihtoehto missä vika piilee:

1) Nuo tuulettimet on vääränlaiset. Tosin kokeilin tavallisella vanhalla kotelotuulettimella (12V, 0,07A ja 800rpm) ja se ei edes lähtenyt pyörimään pelissä, SimHub "Test" nappulalla toimii.
2) Joko Arduino ja/tai motor shield on jotenkin viallisia.
3) Onnistuin jo rakennus- ja testivaiheessa käräyttämään motor shield kortin. Tosin tuulettimet toimii siihen kytkettynä.
4) Olen testannut vain Dirt Rally 2.0 pelillä ja sen telemetrian ja SimHubin välissä on jotain vialla. Tosin bass shakerit toimii ihan Ok.

Erikoisesti tuulettimet nousee kyllä täysille kierroksille ja sen tuntee, kun Arduino on ohjelmoitu siten, että alempaa täppää DK shield alta ei ole valittuna. Tosin toiminta lagaa silloinkin jäätävästi ja on enemmän On/Off tyylistä. Plus tuulettimet ei lähde pyörimään ennen kuin "Minimum force %" on SimHubista laitettu johonkin 80%.

Mistähän päin tätä lähtisi ratkomaan?
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 856
Kuulostaa kyllä että jossain nyt mättää.
Oletko kytkenyt kalibroinnin pois päältä sen "Calibration" painikkeen alta?
Modauksen jälkeen teho asetetaan 50%:iin kts kuva.
Oletko säädellyt gamma käyrää vai käytätkö lineaarista?
Itsellä tuo 59km/t ja mini 20% on optimaalinen muokatun käyrän kanssa että puhaltimet lähtevät pyörimään hiljaisesti ilman vinkunaa.
Modauksen jälkeen varmaan kytkit puhaltimien narut kanaviin 1 ja 3, eikä 1 ja 2 kuten aiemmin?

En usko että ohjainta olisit vielä ehtinyt polttamaan jos et sitä ole kuormittanut yli ampeerin virralla / kanava.

En juuri jaksanut DR2.0:aa pelailla, mutta muistan itsekin että sen kanssa oli telemetrian kanssa taisteltava.

Speed With Curving.jpg
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 246
Kuulostaa kyllä että jossain nyt mättää.
Oletko kytkenyt kalibroinnin pois päältä sen "Calibration" painikkeen alta?
Modauksen jälkeen teho asetetaan 50%:iin kts kuva.
Oletko säädellyt gamma käyrää vai käytätkö lineaarista?
Itsellä tuo 59km/t ja mini 20% on optimaalinen muokatun käyrän kanssa että puhaltimet lähtevät pyörimään hiljaisesti ilman vinkunaa.
Modauksen jälkeen varmaan kytkit puhaltimien narut kanaviin 1 ja 3, eikä 1 ja 2 kuten aiemmin?

En usko että ohjainta olisit vielä ehtinyt polttamaan jos et sitä ole kuormittanut yli ampeerin virralla / kanava.

En juuri jaksanut DR2.0:aa pelailla, mutta muistan itsekin että sen kanssa oli telemetrian kanssa taisteltava.
Kalibrointi oli "automatic", liutin sen toiseen laitaan "predetermined".
Teho oli alkuun 100% mutta pudotin 50%.
Gamma oli alkuun lineaarinen ja kokeilin säädettynä 0.30.
Narut on kiinni laittamasi kuvan mukaisesti eli näin:

1680278871930.png


Mikään noista ei auttanut.
Lisäksi kokeilin myös Assetto Corsa Competizione pelissä ja yhtä huonosti toimivat.
Lisäksi testasin toisella virtalähteellä: alkuun oli 12V 3A ja kokeilin 12V 5,4A. Ei vaikutusta.
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 856
Noissa mun Sunoneissa on käyttöjännite 6 - 13,8V että ei se kyllä puhaltimistakaan ole kiinni.

Toimiiko siis puhaltimet oikein SimHub:n molempien kanavien Test painikkeella kun rämpytät sitä?
Tehosäätimellä (10-50%) voi kokeilla eri jännitteillä samaa.

Effect settings kohdassa on varmaankin valittu manuaalinen auton sijaan.

Muuta ei nyt tässä kohdin tule kyllä mieleen :hmm:
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 246
Toimiiko siis puhaltimet oikein SimHub:n molempien kanavien Test painikkeella kun rämpytät sitä?
Tehosäätimellä (10-50%) voi kokeilla eri jännitteillä samaa.

Effect settings kohdassa on varmaankin valittu manuaalinen auton sijaan.

Muuta ei nyt tässä kohdin tule kyllä mieleen :hmm:
Manuaalinen on.

Käytin aluksi pelkkää "Speed" efektiä. Nyt kokeilin "Speed with Curving".

Molemmat tuulettimet toimii Test painikkeella. Toimii vähän paremmin kun tehonsäädin on 100% vs. 50%.

Ja tuulettimet tosiaan käynnistyy sen mukaan mitä on laitettu ala-arvoksi, esim. DR2.0 oli 50km/h ja sen kun ylitti niin nytkähtivät käyntiin mutta kierrokset ei missään vaiheessa nouseet niin korkeaksi että tuulta olisi juuri tuntenut vaikka vauhtia oli 160 km/h. Yläarvona oli 220. ACC:ssa sama homma, mutta korkeammilla arvoilla. Ja lagia tuntui olevan toiminnassa edelleen.

Suoraan 12V syöttämällä tuulettimiin ottivat täydet rpm:t ja sen kyllä huomasi.

Huomenna jos ehdin, pitää purkaa systeemi ja vaihtaa virransyötön tapa. Nyt virtajohto on kiinni motor shieldissä ilman jumpperia. Vaihdan sen huomenna Arduinoon ja kytken jumpperin. Tosin en tiedä auttaako sekään, koska tuulettimet saa kuitenkin virtaa, koska eihän ne muutoin pyörisi.
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 856
120mm-->80mm supistava suulake lisää ilmavirran nopeutta yli puolella kuten em. Barryn testistä voi havaita, siinä ehkä yksi syy vaimeaan fiilikseen,
Lagista en ole itse tehnyt havaintoja, toki onhan se selvä että ei ilmavirta muutu sekunnin kymmenyksissä iholla tuntuvasti :)

Mutta se että jos Sinulla pitää olla minimiasetus 80%:ssa (esim se 50km/t) on kyllä erikoista, ei siihen kovin isoa haarukkaa silloin jää nopeudenmuutoksille.
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 246
120mm-->80mm supistava suulake lisää ilmavirran nopeutta yli puolella kuten em. Barryn testistä voi havaita, siinä ehkä yksi syy vaimeaan fiilikseen.
Pitää askarrella vielä vaikka pahvista supistajat ja testata vaikutusta :thumbsup:
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 246
Ei toimi!

Mutta tämän päivää testailtuani olen todennäköisesti saanut haarukoitua syyn.

Ensinnäkin askartelin pahvista supistajat. Niillä ei ollut vaikutusta. Syy tähän on tuulettimien alhainen rpm, ei ole juuri virtausta mitä ohjata ja kuristaa.

Toiseksi kokeilin virransyöttöä Arduinon DC-liittimestä motor shieldin liittimen sijaan. Ei vaikutusta.

Sitten huomasin että vasen-kanava (eli 1) tuntui toimivan vielä huonommin kuin oikea eli 3. Testasin tätä niin, että kytkin vanhan 80mm kotelotuulettimen ensin vasempaan ja sitten oikeaan kanavaan yksinään. Vasemmassa ei oikein toiminut mutta oikeassa alkoikin toimia odotetusti. Eli kun nopeus ylitti asettamani arvon 40km/h tuuletin käynnistyi ja kiihdytti vauhdin noustessa.

Sitten kytkin tätä varten hankkimani Alphacoolin tuulettimen samalla lailla. Ja sepä ei toiminutkaan. Lähti kyllä käyntiin mutta viiveellä ja toimi muutenkin lagisesti.

Eli nyt näyttää siltä, että ensinnäkin moottoriohjain taitaa olla viallinen ja toisekseen nuo tuulettimeni eivät jostakin syystä toimi kunnolla tässä käytössä. Eli taitaa mennä uusien tuulettimien ja motor shieldin hankkimiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 856
Voi harmitus :confused2:

Multa saat DK-Shield:n ja Adafruit V2.3:sen yhteishintaan 10eur+pk
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 856
Näemmä eri tuulettimille on myös ohjaimella merkitys mikä missäkin toimii.
Luin kyllä että tuo Adafruit V2.3 on suosittu malli tässä tarkoituksessa, mutta omilla Sunoneilla se tosiaan aiheutti ikävää vinkunaa aina kun puhaltimet lähti päälle ja mulle se oli dealbreaker.
DK-Shield modattuna on taas ihan unelma noille Sunoneille, mutta ei näemmä sit toimi välttämättä muilla tuulettimilla.

Itellä paloi kaksi DK-Shieldiä ennen modausta, sit ostin Adafruitin ja Arduinon oman ohjaimen jota taas ei ainakaan siihen aikaan tuettu lainkaan SimHub:ssa. Sen jälkeen ostanut vielä 3kpl DK-Shieldiä eli kyllähän tuo hintoihin tuli, tosin kaksi jo näitä värkännytkin :)
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 246
Näemmä eri tuulettimille on myös ohjaimella merkitys mikä missäkin toimii.
Luin kyllä että tuo Adafruit V2.3 on suosittu malli tässä tarkoituksessa, mutta omilla Sunoneilla se tosiaan aiheutti ikävää vinkunaa aina kun puhaltimet lähti päälle ja mulle se oli dealbreaker.
DK-Shield modattuna on taas ihan unelma noille Sunoneille, mutta ei näemmä sit toimi välttämättä muilla tuulettimilla.
Joo, kyllähän tämä projekti taitaa olla arpapeliä jos ei tiedä varmaksi yhteensopivia tuotteita :geek:
Itsellä ei DK-Shield ja Alphacoolin tuulettimet alkaneet toimia yhdessä ei ollenkaan. Mutta voi tosiaan olla että shield oli viallinen tai onnistuin sen hajottamaan kokoonpantaessa ja testaillessa :D
Mutta sitten Adafruitin ohjaimella Alphacoolit alkoivat toimia heti oikein.
Ja tuo pwm-vinkuna: kokeilin ensin Adafruitin toimintaa parilla vanhalla PC-tuulettimella (120mm ja 80mm) ja vinkuna oli startissa ihan jäätävä, varsinkin 80mm potkurilla (4-pin pwm). Mutta sitten taas Alphacoolit ovat ihan äänettömät ja toimivat kuten pitääkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 246
Pari kuvaa valmiista setistä.

WS1.jpg


Hienot, pahvista teipatut (väliaikaiset) supistajat ja parista erilaisesta L-raudasta tehdyt kannakkeet.

WS2.jpg
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 856
Huomasitko eroa ilmavirrassa pahvista kyhättyyn supistajaan?
Hyvältä näyttää ja mukava tosiaan kun on tulostusta tarjolla niille joilla ei ole tarvetta/mahdollisuutta omalle tulostimelle!

Mitäs muuten tykkäät tuulisimusta, toiko se odotetunlaista lisäfiilistä?
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 246
Rehellisesti sanottuna en kovin suurta eroa huomannut printatun hyväksi, mutta onhan tuo printattu huomattavasti siistimpi ja kestävämpi ratkaisu. Mutta tosiaan pahvikin toimii paremman puutteessa :D

Olen kyllä kovasti tykännyt tuulesta, se tuo mukavasti lisää fiilistä ajamiseen, varsinkin Assetto Corsa Competizionissa.

Tuulisimu ja bass shakerit on kyllä immersion kannalta hyvä yhdistelmä (mulla on siis yksi shaker penkissä ja toinen polkimien alla).
 
Liittynyt
09.12.2020
Viestejä
19
Meinasin keväällä jo itsekin ruveta tätä värkkäämään, mutta projekti jäi silloin suunnitteluasteelle.

Nyt sitten kesäkuumalla ajaessa hikoillessa on tullut pidettyä pöytätuuletinta päällä viilentämässä, joten projekti heräsi taas henkiin koska miksei sitten normituulettimen sijasta vähän iMmErSiOtA lisää tälläisellä säätyvällä puhallinratkaisulla. :D

Muuten suoraan alkuperäisen postauksen osilla liikkeellä, paitsi tuulettimien osalta päädyin tuon linkatun MEC0381V1-A99 sijasta MEC0381V2-A99 tuulettimeen samalta myyjältä. Hinta on pari euroa per kappale isompi, siirtää hieman vähemmän ilmaa (116CFM vs 138CFM), ja staattinen paine on pienempi (64.8PA vs 89.7Pa), mutta virrankulutus on vain 0.5A noiden järeämpien 0.833A sijasta, joten pysyvät Motor Shieldin yhden kanavan 0.6A rajan alla, eikä näin ollen pitäisi olla tarvetta kikkailla hyppylankojen kanssa. :)

Katsotaan kun osat saapuu että miten nää puhkujat pelaa. Toki kun virrankulutuksen takia ei tarvii Motor Shieldin kanavia puolittaa, niin noitahan voisi lisätä vaikka toisen parin lisää samaan Shieldiin... ja saiskohan neljällä puhaltajalla tehtyä sivuttais-curvingin lisäksi pystysuuntaista curvingia lentosimuja varten. :hmm::rofl:
 
Liittynyt
09.12.2020
Viestejä
19
Thöhöhö, arduino ja shield tipahti tänään viimein postiluukusta, loput osat tuli jo viime viikolla; ja onhan tää aika vekkuli härpätin. Kivasti viilentää ajaessa ja tuo vähän tuntumaa liikkeestä.
Varsinkin hitaissa vauhdeissa tuntunut kätevältä, niissä on joskus ollut ongelmia vauhtisokeuden kanssa. Esim jos on päästännyt nopeamman ohi höllentäen vauhtia ennen jarrutusta, niin tullut vedettyä jarrutus pitkäksi kun tietää tulevansa hitaammin jarrutukseen ja jarruttaa vähemmän, muttei kurviin mennessä ollutkaan otettua vauhtia tarpeeksi pois vaikka niin luuli... nyt saa lisäfeedbackiä ilmavirrasta siitä missä nopeuksissa mennään silloin kun ei jarruteta tutussa jarrutuspaikassa täysiä ja ajeta kurvia läpi lihasmuistilla. Tai varikolle ajaessa yrittää katsoa nopeusmittaria ja varikkoviivaa samaan aikaan että olihan varmasti jarrutettu nopeusrajoituksen alle ajoissa, no nyt jos ei tuule päin näköä niin juu ollaan alle rajoituksen ja kaikki on gucci. :lol:

Viime viikolla hankitun VR:n kanssa myös oikein kiva lisä, välillä sivuille katsellessa tullut epähuomiossa ohjattua kevyesti katseen suuntaan, nyt on ilmavirta paikkaamassa g-voimien puutetta ja antamassa feedbackiä siitä missä on eteenpäin, tuntui huomattavasti helpommalta ajaa kurvin läpi vierekkäin toisen auton kanssa pitäen silmällä etäisyyttä ilman että tuli viereistä autoa vilkaistessa samalla ohjattua päin päin sitä, kuten kävi pari päivää sitten. :oops:

Tänään kun on ollut taas pari pykälää kuumempi päivä niin tuulettimet loivat myös mielenkiitoisen minipelin, kun Spa:ta ajaessa yritin pitää cornering speedin mahdollisimman korkeana shikaanissa ja la sourcessa, jotta se mukava viilentävä ilmavirta ei heikkenisi. :rofl:

Vähän ehkä kaipais lisää maksimivirtausta että sais paremman skaalan eri vauhtien välille, joten nuo järeämmät tuulettimet olis voinut olla parempi* vaihtoehto. Toisaalta ei oo nyt kuin pieni hunajakenno-ilmansuoristin noissa kiinni, joten lisää ilmannopeutta sais kun printtais niiden tilalle tollaiset kuristajat; päädyin alkuun näihin kun en halunnut liikaa kaventaa ilmavirran leveyttä, ja nytkin tuli curving säädettyä melko pienelle vaikutukselle kun huomasin tulevan tahatonta "curvingia" kun rattia kääntäessä sisäkurvin puoleinen käsi poistuu enemmän ilmavirrasta. :p

Vaikka merkittäviä ongelmia ei projektissa tullut, ihan ongelmitta ei sentään selvitty. Kytkin tuulettimet liittimiin 2 ja 4, mutta vain 4 pyöri; vaihto 2->1 ja lähti hyrräämään. En tiedä onko 2 kanavassa jotain vikaa, vai oliko johdot vain huonosti paikoillaan tms PEBCAK-sarjaa.

* tuulen nopeus sivuuttaen todettakoon että luojan kiitos en ottanut niitä >0.6A puhkujia ja menin näillä jotka ei tarvinnu kikkaillua motor shieldin kanssa; toi keväällä valmiiksi hankittu kolvi oli jo johdoille jatkeita tinaillessa niin järkyttävää taistelua että tolla vehkeellä hyppylankojen kolvauksesta ei ois tullut kuin sanomista ja kourallinen rikkinäisiä motor shieldejä... nytkin päädyttiin linjalle "fuck it, close enough" ja vikat johdot testiä varten oli vaa kiepautettu yhteen ja teippiä päälle, kun meni hermot kämäseen kolviin. :speechless:


Kiitokset vaan vielä Make73:lle tosta alkuperäisestä postauksesta kätevine linkkeineen osiin, projekti oli niiden ansiosta naurettavan helppo, kun ei tarvinnut edes myyjiä metsästää osille. :notworthy:
(oma kontribuutio laiskana ja huonona kolvaajana oli vaan löytää noi <0.6A tuulettimet samalta myyjältä, joka sit vei sen viimeisenkin haasteen pois projektista :x3:)

Edit: Sain kaivettua vähä lisää skaalaa tiputtamalla output tuningista minimum powerin 20 -> 17; aiemmin olin kokeillut tiputtaa 15%, mutta sillä ei tuulettimet lähteneet pyörimään, enkä ajatellut että prosentilla tai parilla olisi merkittävää vaikutusta... väärässä olin. Nyt tuolla 17% minimipuhallus on sarjaa astmaattinen hamsteri, kun ennen oli heti kättelyssä selkeämpi ilmavirta; 16% oli vähän fifty-sixty lähteekö tuulettimet käyntiin heti kun rajanopeus ylitetään, mutta 17 tuntui vielä starttaavan luotettavasti. Koska alapää kykenee nyt pienempiin tehoihin, sain myös muutettua tehokurvia pykälän tai pari lineaarisemmaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 629
Viestejä
4 197 177
Jäsenet
70 757
Uusin jäsen
Keksutus

Hinta.fi

Ylös Bottom