No jos noita ison myyntikatteen ryhmiä haluaa enemmän ymmärtää niin voihan noista suurimman osan täälläkin olleista luokitella muutamaan kategoriaan, ainakin:
- Razor&Blade liiketoimintamallin tuotteet (esim. ne partaterät, tulostimen mustekasetit, hammasharjan päät jne.), joissa koko liiketoimintalogiikka rakentuu sen varaan myydään näennäinen päätuote halvalla, ja tehdään rahat sitten kuluvien osien myynnillä.
- Pienivolyymiset tuotteet: Jos jotain tehdään vain pieni määrä, niin suunnittelun, työkalujen luonnin, varastoinnin jne. kustannukset nousevat koviksi verrattuna massatuotteisiin. Vaikka joku joukkorahoitustietokonekotelo voi valmistuskustannuksiinsa nähden olla tosi tyyris, mutta jos tehdään pientä sarjaa niin ei se välttmättä silti ole kova business. Sama toki pätee vaikka siihen peräkylän kyläkauppaan: hinnoissa on paljon katetta, mutta myynti on pientä joten katetta pitääkin olla paljon että saadaan kiinteät kulut katettua.
- Verot: Tämä ei kylläkään ole katetta, mutta moni tuntuu menevän hämyyn, tuote jota verotetaan raskaasti on yllättäen kallis.
- Monipoli/Duopoli/Ogliopoli: Hankalampi ehkä todeta, mutta tietysti rajoitettu saatavuus nostaa aina hintaa. Välttämättä ei tietysti mikään rikollinen juttu, vaan pätee yhtälailla esim. uusiin tuotteisiin joita ei saa kuin yhdeltä taholta. Toki voi olla myös lakisääteinen tai laiton monopoli.
- Tietyt brändituotteet: Markkinointi maksaa ja myy. Samoin esim. design, suunnittelu jne.
- Tuotteet joissa kiinteät kulut /suunnitelu on merkittävässä roolissa. Yksinkertaisin esimerkki on varmaan softa ja muu digitaalinen sisältö. Myyntikate on lähes 100%, mutta ei se toki silti välttämättä hyvä business ole jos voluumit on matalat eikä kehitys kuluja saada katettua. Sama pätee toki esim. high-end rautaan jne.
- Erityisen halvat tuotteet: Oikeastaan edellisen kohdan erityistapaus Jos myyt 0,01€ maksavia nippeleitä yksittäin, niin siinä on pakko olla myyntikatteen lähellä 100%, jos haluat ikinä edes omilleen päästä, kun pelkkä tilauksen käsittely maksaa enemmän kuin itse tuote.
- Rajalliset luonnonvarat: Näitä nyt on vaan rajallinen määrä ja jos kysyntää on paljon niin hinta voi olla mitä vaan.
Osa tietysti kilahtaa useampaankin kategoriaan näistä. Ne auton alkuperäisvaraosat voi olla pienen volyymiin tuotteita (jos ei ole kuluva tai yleisesti hajoava osa), ne on brändituotteita, hommaan liittyy vähän razor&blade tyyppisiä piirteitä, osa on erityisen halpoja nippeleitä jne.
Hanakokis on brändituote ja todella halpaa. Mukin sisältö ei ehkä maksa kuin jokusen sentin brändilisästä huolimatta. Luultavasti se muki maksaa enemmän. Mutta yritäppä pyörittää liiketoimintaa myymällä hanalimpparia muutamalla sentillä per muki. Onnea yritykseen, vaikka hanalla olisi loputon jono asiakkaita niin ei liikevaihto riittäisi maksamaan kassan palkkaa, vaikka juoma ja mukit olisivat ilmaista sinuillein. Puhumattakaan maksukustannuksista, koneen vuokrasta, muusta kalustosta, tilavuokrasta jne.
Tietysti sekin kannattaa muistaa, että suurin myyntikate ei ole sama asia kuin hyvä business. Suuren myyntikatteen saa kuka tahansa aikaan vetämällä vaan hinnat pilviin, mutta jos myynti ei ole riittävän suurta voi pulju silti tehdä tappiota vaikka kuinka. Ja toisinpäin, mitättömälläkin myyntikatteella voi tehdä hyvää tulosta jos myynti on valtavaa.
- Razor&Blade liiketoimintamallin tuotteet (esim. ne partaterät, tulostimen mustekasetit, hammasharjan päät jne.), joissa koko liiketoimintalogiikka rakentuu sen varaan myydään näennäinen päätuote halvalla, ja tehdään rahat sitten kuluvien osien myynnillä.
- Pienivolyymiset tuotteet: Jos jotain tehdään vain pieni määrä, niin suunnittelun, työkalujen luonnin, varastoinnin jne. kustannukset nousevat koviksi verrattuna massatuotteisiin. Vaikka joku joukkorahoitustietokonekotelo voi valmistuskustannuksiinsa nähden olla tosi tyyris, mutta jos tehdään pientä sarjaa niin ei se välttmättä silti ole kova business. Sama toki pätee vaikka siihen peräkylän kyläkauppaan: hinnoissa on paljon katetta, mutta myynti on pientä joten katetta pitääkin olla paljon että saadaan kiinteät kulut katettua.
- Verot: Tämä ei kylläkään ole katetta, mutta moni tuntuu menevän hämyyn, tuote jota verotetaan raskaasti on yllättäen kallis.
- Monipoli/Duopoli/Ogliopoli: Hankalampi ehkä todeta, mutta tietysti rajoitettu saatavuus nostaa aina hintaa. Välttämättä ei tietysti mikään rikollinen juttu, vaan pätee yhtälailla esim. uusiin tuotteisiin joita ei saa kuin yhdeltä taholta. Toki voi olla myös lakisääteinen tai laiton monopoli.
- Tietyt brändituotteet: Markkinointi maksaa ja myy. Samoin esim. design, suunnittelu jne.
- Tuotteet joissa kiinteät kulut /suunnitelu on merkittävässä roolissa. Yksinkertaisin esimerkki on varmaan softa ja muu digitaalinen sisältö. Myyntikate on lähes 100%, mutta ei se toki silti välttämättä hyvä business ole jos voluumit on matalat eikä kehitys kuluja saada katettua. Sama pätee toki esim. high-end rautaan jne.
- Erityisen halvat tuotteet: Oikeastaan edellisen kohdan erityistapaus Jos myyt 0,01€ maksavia nippeleitä yksittäin, niin siinä on pakko olla myyntikatteen lähellä 100%, jos haluat ikinä edes omilleen päästä, kun pelkkä tilauksen käsittely maksaa enemmän kuin itse tuote.
- Rajalliset luonnonvarat: Näitä nyt on vaan rajallinen määrä ja jos kysyntää on paljon niin hinta voi olla mitä vaan.
Osa tietysti kilahtaa useampaankin kategoriaan näistä. Ne auton alkuperäisvaraosat voi olla pienen volyymiin tuotteita (jos ei ole kuluva tai yleisesti hajoava osa), ne on brändituotteita, hommaan liittyy vähän razor&blade tyyppisiä piirteitä, osa on erityisen halpoja nippeleitä jne.
Hanakokis on brändituote ja todella halpaa. Mukin sisältö ei ehkä maksa kuin jokusen sentin brändilisästä huolimatta. Luultavasti se muki maksaa enemmän. Mutta yritäppä pyörittää liiketoimintaa myymällä hanalimpparia muutamalla sentillä per muki. Onnea yritykseen, vaikka hanalla olisi loputon jono asiakkaita niin ei liikevaihto riittäisi maksamaan kassan palkkaa, vaikka juoma ja mukit olisivat ilmaista sinuillein. Puhumattakaan maksukustannuksista, koneen vuokrasta, muusta kalustosta, tilavuokrasta jne.
Tietysti sekin kannattaa muistaa, että suurin myyntikate ei ole sama asia kuin hyvä business. Suuren myyntikatteen saa kuka tahansa aikaan vetämällä vaan hinnat pilviin, mutta jos myynti ei ole riittävän suurta voi pulju silti tehdä tappiota vaikka kuinka. Ja toisinpäin, mitättömälläkin myyntikatteella voi tehdä hyvää tulosta jos myynti on valtavaa.
Viimeksi muokattu: