Jopa "vapaata markkinataloutta" ajava brittilä sääti lain, jonka mukaan vähänkään isompien liikkeiden on laskutettava kasseista 5p.
Nyt ensimmäiset tutkimustulokset kertovat, että rannoilla on puolet vähemmän muovikasseja per kilometri kuin ennen muutosta. Seuraavan vuorossa ovat vanupuikot. Tesco ja Sainsbury ketjut ovat luopumassa muovivartisista vanupuikoista ja pitävät valikoimissaan ainoastaan biohajoavilla varsilla olevat puikot. Nykyisellään rannoilta löytyy keskimäärin toista sataa puikon vartta per kilsa ja oletuksena on, että lukema vähenee merkittävästi.
(jos mietitään pitkää 50m syvää hiekkarantaa, niin 100 puikkoa kilsalla ei ole kovin tiheä matto, mutta onhan se parempi kun ei ole).
Juuri tälläisissä asioissa EU:n laajuiset direktiivit tekisivät hyvää. Säädetään vaan koko EU:ssa biohajoamattomat vanupuikot 5snt/tikku verolle, niin niitä voidaan aivan surutta tarpeen mukaan käyttää jossain kirurgisissa toimenpiteissä, mutta kaupoista ne katoavat kun kovamuoviversiot maksavat 5e/100kpl extraa.
Ihmiset ovat ainakin tietyissä takapajuisemmissa maissa - kyllä, UK ilman muuta lasketaan yhä enenevässä määrin - uskomattomia sikoja. Kyllä minulla menee kaikki kauppakassit satunnaista hajonnutta lukuun ottamatta roskapussikäyttöön, ja vielä joutuu erikseen ostamaan rullatavaraa. Minulle ei ole tullut mieleenkään heitellä muovikasseja mereen tai muuten luontoon. Miksi ihmeessä niin tekisin, ja miten? Lähtevätkö ne isonenäiset hörökorvat tai ehkä muslimit Britanniassa erikseen kävelylle heittelemään muovikasseja, vanhoja lenkkareita ja muuta muoviroskaa mereen? Astetta vähemmän outoa on se, että jotkut sullovat kaupan muovikassit roskiin, mutta outoa yhtä kaikki.
Joo, tuotan ehkä jonkun toisen mielestä paljon kotitalouden sekajätettä. Se ei sisällä vaarallista jätettä tai arvokkaita raaka-aineita ja tulee täten käsitellyksi asianmukaisesti, eikä ongelmaa täten ole. Puunhalaajat haistakoon, valittavat tyhjästä. Itse asiassahan minä osaltani mahdollistan heidän bio- ja kierrätysenergiafantasiansa. Jos kaikki aikuiset ihmiset viettäisivät päivänsä näperrellen jätteiden kanssa ja ostaisivat vain mungpapuja omaan purkkiin kilohintaan hippikaupasta, ei olisi kotitalousjätettä poltettavaksi.