Mitä helvettiä? Miten se on "kuluttajavihamielistä suunnittelua", jos jätetään muistikorttipaikka pois, joka aiheutti ongelmia (korruptoitumiset jne.) peruskuluttajille
Muistikorttipaikka mahdollistaa lisätallennustilan hankkimisen edullisesti myöhemmin, kun sille on tarvetta ja kun muistin hinnat on laskeneet. esim muistin kasvattaminen 128 -> 256 maksaa yleensä 50-100 € puhelimissa. tuosta ylöspäin vielä enemmän. 128 gt (micro sd) muistikortti maksaa alta 10 € ja 512 gt muistikortti alta 50 €. muistikortille voi laittaa vaikka kuvat ja videot. muistikorttipaikan poisto jos mikä on kuluttajavihamielistä suunnittelua.
tai kun on laitettu hitaampi tiedonsiirtoportti, joka on 99,9% kuluttajista täysin yhdentekevä nopeuden osalta.
Jos taasen kuluttajalta kysytään onko hän valmis maksamaan tuosta nopeamasta usbista vaikka 10 €, niin aika monti taitaa olla valmis. Eli riippuu kysymyksen asettelusta onko se kuluttajille yhdentekevää vai ei.
Nyt 512 gigaa muistia puhelimessa + 2 teraa pilvitallennustilaa, niin ei ole kyllä tullut mieleenkään valita muistikorttipaikka tai USB:n nopeuden perusteella puhelinta.
taitaa olla tuo 2tb kuukausimaksullinen. itse en kuukausmaksuista ja muista mikromaksuista hirveesti välitä. lisäksi tuo tallennustilasn kasvatus 512 gt taisi maksaa selvästi enemmän kuin mitä oikeasti se maksaa. tuosta kahdesta terastakin taidat maksaa jotain 10 € kuussa? hirveetä rahastusta noin pienestä tilasta. tulee muuten pitkän päälle kalliiksi. tuolla 10 € pitäisi saada tyylin 10x määrä sitä tallennustilaa. 2tb ssd maksaa tuon 100 €. jo vuodessa olet maksanut enemmän kuin tuon ssd:n hinta.
Jos tuo 512 gt tallenustilaa käy jostain syystä vähiin, niin eikö olisi hyvä, että saat sitä lisää muistikortilla? valmistaja tarkoituksella hankaloittaa käyttöiän pidentämistä ja jopa aktiivisesti suunnittelee ja sitten kertoo että he panostavat kierrätysmateriaalien käyttöön, yms. viherpesua ja kuluttajat lankeaa myös tähän. keskimääräinen kuluttaja on täys idiootti, joka ei ymmärrä mistään mitään.
Toinen hyvä esimerkki on kuulokeliitäntä. Kuka oikeasti tuollaisia langallisia kuulokkeita haluaa vielä käyttää puhelimen kanssa, kun langattomat ANC nappikuulokkeetkin menneet jo aika päiviä sitten ohi (tämä toki kärjistetty kommentti). On tietenkin olemassa niitä kultakorvia, mutta edelleen puhutaan isosta markkinasta ja se kuulokeportti on menneisyyttä.
Kuulokeliitännän poisto taasen oli perusteltu ettei ole tilaa/mahdollisuutta laittaa iphoneen. silti eräs modaaja näytti että tämä on hölynpölyä. itsellä ei ole älyttömän suurta tarvetta kuulokeliitännälle ja sä saat ne sun vanhat langalliset kuulokkeet toimimaan adapterilla usb portin kautta, joten en näe tätä niin isona asiana, mutta silti jos sen saisi halvalla, niin ehdottomasti ottaisin sen puhelimeen.
Ja jos olet alaa seurannut, niin mihin on tultu? Juuri noita asioisa mitä listasit on luurit täynnä, muutamaa suhteessa huomattavasti kalliimpaa vaihtoehtoa lukuunottamatta.
Alaa on nimenomaan tultu seurattua ja siitä tämä kumpuaa. ottaa pannuun kun pikkurahalla saisi kuluttajaystävällistä suunnittelua. mutta kun ei. ala on kuin sammakko kattilassa, joka ei hyppää pois koska muustos on sen verran hidasta eikä osaa kiinnittää muutokseen huomiota.
Esimerkkini oli realismia, itse kuvailet utopioita joissa ihmiset valitsevat fairphonen.
Fairphone on erittäin upea konsepti, mutta koska on pienitoimia, niin tuotteen hinta on reippaasti kalliinmpi, kuin mitä se olisi, jos iso yritys lähtisi fairphonen linjalle.
Tämä "kuluttajavihamielisyys" pohjautuu nyt täysin väärään käsitykseen siitä, että yritykset olisivat jotenkin velvollisia tuottamaan kuluttajille kulutushyödykkeitä. Näinhän ei ole. Yritysten tarkoitus on tehdä liiketoimintaa ja sitä kautta rahaa. Ei se ole mitään kuluttajan kusettamista, jos tehdään markkinoille tuote ja kuluttajilla on täysin vapaa valinta ostaa kyseinen tuote tai olla ostamatta. Jos nyt yritys näkee ja kokee, että kuluttajien keskuudessa ei ole nopeammalle USB-yhteydelle niin paljoa kysyntää, että sen vuoksi kannattaisi tuotteen katetta pienentää, niin ei tietenkään yritys tällaista muutosta tee.
En ole missään vaiheeessa sanonut että valmistajalla ei olisi oikeutta olla kuluttajavihamielinen. liian suurta kuluttajavihamielisyyttä suistsitaan laieilla. Jos kuluttajat olisi fiksuja, voisivat ohjata ja pakottaa valmistajat uudelle polulle ja paremmalle polulle.