Traktorit yksityiskäytössä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja taski
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 587
En äkkiseltä löytänyt tällaista keskustelua, saattaa olla että tällainen on niin siirryn toki sitten sinne.
Aiheesta toivon ihan yleistä keskustelua koska parhaat "tärpit" tulevat usein ihan sattumalta.
Aloitan kysymällä:

Onkos Techiläisillä traktoreita pihahommissa tai ihan muuten vaan?
Olen vähän elätellyt toiveita että jos hommaisi tien auraamiseen ja lanaamiseen (noin kilsan pätkä) oman traktorin millä voisi sitten pyörittää klapikonetta, aurata pihan ja touhuta vähän muutakin. Jotain koneista ymmärrän, mutta itsellä ei koskaan "raskasta" kalustoa ole ollut joten jos kuvitellaan että budjetti olisi luokkaa 0-10 000e niin millaisia vehkeitä katselisitte?

Itse olen tutkinut ihan kaikkia vanhoista Dextoista XL natikkaan ja Kubotan pihatraktoreihin asti, mutta jotenkin nuo pienemmät ei kauheasti houkuta. Mönkkäri jo löytyy ja rangat ja pienemmät pöllit on sillä pakko metsästä hakea kun on niin kivikkoista metsää ettei siellä oikein traktorilla pärjää muutoinkaan.

Täytyisikö tuollaiseen pidemmän pihatien auraamiseen olla etuaura / hydrauliikka etupäässä vai onko parempi repiä vaan perälevyllä lumet metsikköön?
 
Viimeksi muokattu:
Jos sitä lunta kertyy yhtään enempää, niin linko. Muuten se tie rupee meneen helposti kapeeksi talven mittaan. Etukuormaaja kaveriksi jos tarttee läjittää tai siirrellä muuten.
 
Tie on onneksi metsän keskellä, eli ei mitään peltoaukeaa tmv. johon sitä erityisesti kasaantuisi. Linko tietysti paras, ajattelin kuitenkin kokeilla jos pärjäisi ilman sitä.
 
Joku seitkyt luvun lopulta oleva ford. viis tai kuus tonninen.
Perälevyllä alkuun ja sittenhän sen huomaa, voi se linko olla aika äkkiä mielenpäällä.
Kettingit kannattaa hommata myös.

kymppitonnilla saa jo aika monenlaista. Ei muuta kun katselemaan koneita.
 
Itse hankkisin jonkin 70-90 luvun zetorin, löytyy tehostimet, tilava koppi, kaksoiskytkin, halvat varaosat jne ja jää vielä rahaakin yli. Jos meinaa tietä pitää auki niin linko on melkein pakollinen, lopputalvesta alkaa melkoinen tappelu kun jäätyneitä penkkoja pitäisi saada levitettyä, turhaa itsensä kiduttamista.
 
Mulla tuo pähkäily päätyi Solis 26 HST traktoriin. Erittäin tyytyväinen toistaiseksi kokonaisuuteen. Talli pitää ensi talveksi nostaa ylös. Mutta kun pieni traktori, niin pieni tallikin riittää. Hydrostaattinen vaihteisto on todella näppärä, enkä kyllä saisi ittelleni enää mitään käsivaihteista perusteltua näppäräksi pihakoneeksi. Hondan 970 telakone lumilinko meni vaihdossa ja en kaipaa sitten pätkääkään enää sitä hommaa. Painoluokka on tonnin päälle, eikä joka paikka ole muussina ajelujen jälkeen. Etukauhan nostokyky on 4-500 kg, jolla pärjääkin yllättävän hyvin. Hytinkin saisi, mutta ei siitä niin hyvin enää nääkään, kun senttipeliä pitää yrittää. Mönkijät ei mulle riitä alkuunkaan ja Avantit jäi aina metsään kiinni. Tällä meinaan nyt yrittää pärjätä omat loppukilometrit.
 

Liitteet

  • F66EEA32-D93A-4B9F-BAED-A52603447E31.jpeg
    F66EEA32-D93A-4B9F-BAED-A52603447E31.jpeg
    192,7 KB · Luettu: 550
  • 3A00A0C1-72ED-4486-9F42-ECE30E1ADD70.jpeg
    3A00A0C1-72ED-4486-9F42-ECE30E1ADD70.jpeg
    469,2 KB · Luettu: 552
totuus on se että tommosilla kiinan soliksilla tee mittään jos tietä pitää aurata ja ei siitämeinaa tehä kokonaisvaltaista harrastusta. kyllähän tommosella tietenni pihan pyyhkii

itellä tietä aurattavana n 800m ja koneena valtran 6400 sarjalainen tuo kyllä jaksaisi painaa etuaurallakin mutta kyllälinko on ehdoton
 
jakun muokata ei voi niin kokemusta on noista härpäkkeistä eli en ole louskuttamassa leukoja.
 
Ei AP nyt urakoimaan ole ryhtymässä, kaikilla ehdotetuilla pystyy perälevyn kanssa aurailemaan 50-1500m tai pidempiäkin teitä, vähä vaan viitseliäisyyttä kysyy kun matka pitenee.

Toki linko on pätevä jos AP asuu korkealla tai idässä, että lunta tulee. Mutta senkin ehtii palstoilta napata ens kesänä, vanhoilla pienillä takavedoilla on aurattu vuosikymmeniä sivukulmilla ja hoidettu muutkin työt. Ei siihen tarvi kolminkertaistaa kysyjän budjettia tai hankituttaa 15.000h+ rullattua sohloa.
 
jakun muokata ei voi niin kokemusta on noista härpäkkeistä eli en ole louskuttamassa leukoja.
No meillä on vain 200 m pihateitä ja lingonkin saa kyllä tämänkin paskan perään. Etukauhalla tasoittaa ja täyttelee oman pihatien varren muutkin liittymät sateiden syöpymistä. Tällä siitärtyy kasetillinen mitä tahansa tavaraa ilman hikeä sinne missä tarvitsen ja voin vielä nostella peräkärryynkin tavarat pois vietäväksi. Ei tässä nyt aina ole tarvetta aina määräänsä suurempaa laitetta hankkia joka paikkaan. Vähän niinkuin oman tontin mukaan mennään ja Honda 970 ei riitä, kun on kevelytettävä linko ja mitään 4WD URSUSta en kaipaa edes lähikortteliin. Ihan saa kuitenkin oman pihalouskunsa valita kukin, mutta seuraava talvi taas kertoo omasta enemmän. Ainakin polanteet on nyt pihalta selvitetty, eikä talliin tarvitse tähdätä lingon jäljiltä, kun lähtee etukauhalla. Puskulevy ei siihen riitä.
 
Oli tie minkälainen tahaan niin kyllä kilometrin matkallla tulee kopittomalla traktorilla äitiä ikävä talvella.
 
Ei tuota 8 tuntia päivässä tarvii pöristää. 1/2-tuntia on viimetalvena ollut ihan maksimi. Pilkkihaalarit päällä lähteny aina ja mietin kyllä koko talven, että tilaakin vielä sen hytin. No kesällä hytti on ihan tarpeeton, kun en ole muiden palkkalistoilla ja sateella jäljet vain huononee ajellessa. Ei tämä nyt mikään täyspäiväisen urakoitsijan pakkoajolaite kyllä omalla kohdalla ole, mutta mukavuustekijänä en viitsi putsata satulaa rukkasella lumesta, enkä edes pyyhkiä sitä kuivaksi yön sateista. Talli, jossa lattialämmityskaapeli on upotettu valuun hoitaa sen homman. Helppo vaihtoehto lumiharjalle nääs. Vähän niinku hytti/talli on vaihtoehto. Ei molempia. Mulla nyt näin.
 

Liitteet

  • E5BA922C-6BAB-4598-96C3-89B1330FA9E0.jpeg
    E5BA922C-6BAB-4598-96C3-89B1330FA9E0.jpeg
    708,2 KB · Luettu: 261
Viimeksi muokattu:
Se ei vissiin aloittajalle ole vaihtoehto mutta olen miettinyt että kun maatalouskäytössä olevalla traktorilla saa ajaa metsähommissa ym. polttoöljyllä mutta muussa ajossa täytyy käyttää verollista tavaraa niin miten tuo vaihto tapahtuu? Legendan mukaan joku maajussi on poliisien vahtiessa pilkkonut huonekalut polttopuuksi että ei joudu maksamaan veromätkyjä mutta jos tankissa ollut verotonta tavaraa niin pitääkö se tyhjentää ja putsata ennen kuin tankkaa verollista tilalle?
 
Voi maksaa trafille 5 euron päivämaksun. Polttoainemaksu | Traficom
Se ei vissiin aloittajalle ole vaihtoehto mutta olen miettinyt että kun maatalouskäytössä olevalla traktorilla saa ajaa metsähommissa ym. polttoöljyllä mutta muussa ajossa täytyy käyttää verollista tavaraa niin miten tuo vaihto tapahtuu? Legendan mukaan joku maajussi on poliisien vahtiessa pilkkonut huonekalut polttopuuksi että ei joudu maksamaan veromätkyjä mutta jos tankissa ollut verotonta tavaraa niin pitääkö se tyhjentää ja putsata ennen kuin tankkaa verollista tilalle?
 
Se ei vissiin aloittajalle ole vaihtoehto mutta olen miettinyt että kun maatalouskäytössä olevalla traktorilla saa ajaa metsähommissa ym. polttoöljyllä mutta muussa ajossa täytyy käyttää verollista tavaraa niin miten tuo vaihto tapahtuu? Legendan mukaan joku maajussi on poliisien vahtiessa pilkkonut huonekalut polttopuuksi että ei joudu maksamaan veromätkyjä mutta jos tankissa ollut verotonta tavaraa niin pitääkö se tyhjentää ja putsata ennen kuin tankkaa verollista tilalle?
Ei oo tullut vielä mieleen tämän kohdalla, kun olen tankannut vain MY dieseliä, enkä tule muuta enää koskaan omiin Dieseleihin tankaamaankaan. Hintaeroa käyttökustannuksiin saattaa toki tulla lähes 50 €/vuosi, mutta niihin tavallisiin dieseleihin en silti enää siirry.

edittinä vielä: En ihan tarkkaan muista, onko nyt mennyt jo 3 vai 7 kanisterillista MY dieseliä, mutta käyttötunteja ei kuitenkaan ole kertynyt edes lähellekkään 100/vuosi , joita voisi esim Honda 970 lumilingolla vaikka kertyäkin sen verta. Jos Hondalla ajaa 100 tuntia, niin tällä Soliksella riittää kyllä 5-10 tuntia saamaan työhön. Isommilla traktoreilla jo äly lisääntyy sen verran, että aikaa ei kulu kuin 5 minuuttia korkeintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan hyviä vinkkejä ja näkemyksiä. Tarkennetaan sen verran että en tosiaan ole alkamassa urakoimaan mitään vaan traktori olisi lähinnä "hyvä lisä" kalustoon sellaisille päiville kun sattuu että tulee se aamu että paikallinen maajussi ei ole pahnan pohjilta päässyt ylös auraamaan ja töihin olisi kuitenkin lähdettävä. Nyt hätävarana tosiaan mönkkäri auralla, mutta ei sillä mitään juhlaa ole kyllä yhtään pihaa isompaa aluetta aurailla. Traktorilla voisi samalla puuhailla sitten muutakin kuten pyörittää esim sitä klapikonetta ja lanailla tietä keäisin.
 
Ehdottomasti kannattaa ostaa 4wd traktori , metsäkärry ja klapikone 25ke investointi. Alkaa puulämmityskin olemaan halpaa...
Mutta kyllä traktorista saa aina omansa takaisin. Huomattavasti fiskumpi sijoitus kuin vaikkapa auto.
 
Ehdottomasti kannattaa ostaa 4wd traktori , metsäkärry ja klapikone 25ke investointi. Alkaa puulämmityskin olemaan halpaa...
Kallis harrastushan se on, mutta ilman muuta kannattaa. On kahdenlaisia miehiä; niitä, joilla on oma nelivetotraktori ja niitä, joilla ei ole. :rofl:
Mutta kyllä traktorista saa aina omansa takaisin. Huomattavasti fiskumpi sijoitus kuin vaikkapa auto.
Toki markkina näyttää nyt siltä, että kymppitonnin traktorista saa/on saanut omansa pois vaikka 10 vuoden ja suuren ajomäärän jälkeen. Mutta sehän on vain ostohinta. Traktorin pitäminen ja käyttö maksaa, vaikka käyttömaksua ei ole ja vakuutuskin melkein ilmainen.

Traktori voi koska tahansa hajota niin huolella, että remontti maksaa enemmän kuin koneen arvo - joskus jopa pelkkinä osina. Varaosia ei välttämättä edes valmisteta tai varastoida missään ja tämä selittääkin osaltaan hintatasoa - ehjä etuakseli tai peräkotelon täyshoito vaatii teuraalle aika ison osan ehjää traktoria jostain. Purkuvehkeitä, vieläpä hyväkuntoisilla osilla, ei ole rajattomasti ja romuttajat tietävät tämän.

Jos meinaa huoltaa ohjelman mukaisesti törkykallista särkymistä ehkäistäkseen, ei sekään ole ihan halpaa. Suodattimia on pitkä lista ja täysi sarja maksaa joka tapauksessa satoja euroja, kun kyseessä on vähänkään "isojen poikien" traktori eikä mikään dexta. Öljytilavuudet yhteensä voivat olla esim 70 litraa vaikka kone on ihan maltillisen kokoinen. Kaikkea halpaakin menee enemmän kuin autoon. Jäähdytysjärjestelmä on äkkiä 20 litraa jne, vaikka glykoli ei mitään maksakaan. Polttoainetta palaa eri tahtiin kuin ruohonleikkureissa. Bensiksellä voi yskittää kun tankkiin mahtuu kahdella sadalla naftaa.

Toisaalta monet satunnaisesti hajoavat pikkuosat voivat olla hullunhalpoja, toiset taas hyvin kirvelevän kalliita jos niitä edes löytää. Niitä halpoja pikkuosiakin saa vaihtaa keskivertoon vanhaan traktoriin ensimmäisen vuoden mittaan melkoisen läjän, jos haluaa että kaikki toimii eikä ajo vituta. Ei kannata hajottaa tuulilasia. Renkaat ovat sanalla sanoen kalliita, eivätkä kunnon lumiketjutkaan halpoja ole.
 
25 v sitä tuli mökillä pärjättyä vanhan 60-luvun kopittoman traktorin kanssa ja pienet lanailut, maansiirrot, klapisirkkelin pyöritykset ja puunajot hoituivat, ja aikoinaan 10000 markan ostohinnan lisäksi kuluja on mennyt ihan ykkössatasia koko 25v aikana, muutamat öljynvaihdot yms. Erittäin huoleton ja kuluton peli on ollut kun ei ole rekisterissä.

Nyt etätyömahdollisuuksien myötä mökillä on tullut oltua parina viime talvena enemmänkin. Ensimmäisenä talvena pärjäsi takalanan kanssa vähälumisen talven takia vajaan kilometrin tienpätkän kanssa, mutta viime talvelle tuli lumilinko hankittua perään, ja pieneksihän tuo traktori jäi lumilingon ja isomman lumimäärän edessä, paino ja pito vaan loppui traktorista ketjujenkin kanssa.

Nyt reilu kuukausi takaperin tuli hankittua monivuotinen pohdinta, 80-luvun nelivetotraktori etukuormaajalla. Noiden myyntihintoja tullut seurattua useampi vuosi ja hyväkuntoisten ja vähillä tunneilla olevien laitteiden hinnat vain nousevat, parisen tonnia halvemmalla olisi saanut vielä 3-4 v takaperin vastaavan.

Nytkään ei löytynyt ihan toiveita vastaavaa laitetta, hinta ja kunto ja tunnit oli ok, mutta "joutui" ostamaan ison 6 sylinterisen mallin, kun pikkunäppärät neloskoneet tuntuvat olevan aina reilusti ajettuja, tai muuten huonolla pidolla olleita, tai hintapyynniltään reippaita.

Parikymmentä tuntia kohta tullut uuteen koneeseen, ja kyllä se 60-luvun laite jäänee vähälle käytölle jatkossa, menee jopa myyntiin tai entisöintiin. Eihän tuo 80-luvun laite ole ergonomialtaan ja melutasoltaan ihan nykypäivää, mutta tasainen lattia, mekaaniset hallintalaitteet ja yksinkertaiset sähköt tuovat oletettavasti huolettomia ja helppoja käyttövuosia jatkossa. Ketjut vielä hankintalistalla talveksi.

Etukuormaajassakin on hydraulinen vakaaja ja 1-vipuohjaus, ja toki pientä vuosien tuomaa väljyyttä, ja ei se näppäryydessä pärjää esim. vuokralla olleelle isomman pään Avantille kuormauskäytössä, mutta voimaa ja etenemiskykyä on ihan toisella tavalla huonossa maastossa kuin Avantissa.
 
Mikä merkki diple?
Aston Martinin sukua, Melthamin tehtaan tuotteita molemmat laitteet. Tuli katseltua monia merkkejä tämän uudemman osalta, Saksan Caset oli kiikarissa lähinnä, ja myös 3000 sarjan MF, ja muutama muu ja noihin osia hyvin saatavilla. Toki joku 655 Valmet turbiinikytkimellä olisi ollut varmaan ns. huippupeli omiin tarpeisiin käyttömukavuuden osalta (huoltokulut ehkä eri juttu), mutta euroja olisi saanut laittaa paljon lisää hankintaan.
 
1294 käänsin nuorena kyljelleen. :). Tehtiin 60 hehtaarin maatilan työt sillä. Kai sillä isomalla tienkin auki pitänee.
 
Kopittomaan suhtautuisin niin että normi pukeutuminen + pilkkisaappaat, pilkkihaalarit ja läppälakki päähän. Ei Suomessa nyt niin kylmiä kelejä ole etteikö ulkona tarkenisi.
 
320S Avantilla ( pelkkä katto päällä ) pärjäsi viime talven aurailut setillä Leijonan toppatakki ja housut + Würthin karvahanskat ja fleece pipo + Sievin karvasaappaat jalassa.

Toki Avantissa on lämmitetty penkki, niin ei alaselkä jäädy.
 
Kopittomaan suhtautuisin niin että normi pukeutuminen + pilkkisaappaat, pilkkihaalarit ja läppälakki päähän. Ei Suomessa nyt niin kylmiä kelejä ole etteikö ulkona tarkenisi.
Eihän se mahdotonta ole ja "ennenkin on pärjätty". On se silti ihan helvetin ikävää verrattuna siihen, mitkä mahdollisuudet on sisätilalämmittimellä ja esilämmitetyllä moottorilla startatessa, kun lämpöä alkaa melko pian tulla koppiin.

Pakkanen ei ole edes ikävintä, jos lyhyehköistä ajoista puhutaan. Oikein kusisessa viimassa tai räntäsateessa se hyvä ohjaamo tulee tarpeeseen. Ei tarvitse kastella niitä lämpöhaalareita, vetää talvipakokaasua suoraan nokkaan ja näkeekin jotain kun ei ole silmät lähes ummessa tai huuruiset lasit edessä. Traktorin usein varsin jäykät polkimetkaan eivät välttämättä ole ihan niin liukkaat kuin mahdollista, jos jaloille ei koko ajan sada tai pöllyä lisää lunta.

Vaatetuskysymys, tulee sitä moottorikelkallakin ajeltua koko päivä ja hiki virtaa
Toki kaikenlaista voi tehdä. Kopitonta traktoria ja auraushommia(saati siirtoajoa) pitää kuitenkin oikein verrata lämpimällä ohjaamolla varustettuun traktoriin ja moottorikelkkaan(mönkijään). Kopittomassa traktorissa istutaan verrattain korkealla tuulen vaikutukselle alttiina halaamatta sitä kieltämättä pidemmässä ajossa kovasti lämpenevää isoa rautamöykkyä. Noissa pikkuvehkeissä on edes puolittaista tuulensuojaa melkein maanpinnan tasolla jos nyt oletetaan hidas ajo, ja perseenalunen edes vähän lämmittää. Esilämmitettyyn traktoriin mennessä hetken päästä voi ottaa takin pois ja kääntää lämpöä pienemmälle, joten siihen vertaaminen lähinnä kiukuttaa.

On niitä muitakin syitä hytittömän ja umpiohjaamollisen traktorin valtavaan mukavuuseroon kuin kylmyyden pakeneminen. Jokainen oksa ei piiskaa naamaa tai keihästä selkää, penkki on sateen jälkeen kuiva jne. Koneesta ei erikseen mokaamatta putoa kyydistä, koneen kaatuessa ei helposti jää sen alle. Mittaristo ei ole ulkosäilytyksen jälkeen veden peitossa eikä vaihdelaatikkoon sada vettä. Tietenkin ehjät suojakumit lähinnä estävät viime mainitun, mutta harva edes tajuaa koko konseptia ja aina näitä on kiroiltu. Kesälläkään ei aurinko suoraan käristä kun on vähän kattoa, laseja ja kenties jopa aurinkolippa. Jos on oikein hyvä ja ehjä kone, voi ylipainetuuletuksella saada suht pölyttömän työympäristön.

Jos on vielä oikein hyvin kehittynyt ohjaamo(eli verrataan masinistikoneita vaikkapa 80-luvun asiallisiin käyttökoneisiin), ei ole edes niitä rispaantuneita hydrauliletkuja odottamassa räjähtämistä tai pistemäistä suihkua ihan pään tai reiden vieressä, vaan peltiä tai edes turvalasia välissä joka suuntaan. Yleinen ergonomia- ja turvallisuusero on niin suuri, että perinteisellä avotraktorilla ajaminen näyttäytyy elämäntapaintiaanien touhuna. Sehän ei taida olla useimmille realismia, että hydrauliletkut ja -putket pidettäisiin moitteettomassa kunnossa niin traktorissa kuin työkoneissa. :smoke:
 
Viimeksi muokattu:
Itsellänikin oli kolme kopitonta alkuun koska ne olivat "hienompia". Ensimmäisen kerran pakkaslunta lingottuani ostin kopillisen zetor 4712 traktorin. Se lumipölyn määrä on uskomaton kun tuuli pyörittää sopivasti, kuski on pelkkä lumiukko ajon jälkeen. Nykyisellä voikin ajella vaikka paitasillaan -20 pakkasilla.
 
Jos on mönkijä jo ennestään kyllähän sillä sujuu tien satunnainen aurailu, jos vaan aura on kunnollinen. Ymmärrän kyllä sen tarpeen saada traktori, onhan niillä mukava leikkiä.
 
Itse katselin 135:sta (tai 165:sta jos vähän isompaa haluaa) Fergusonia. Lienevät maailman sarjatuotetuimmat traktorit, niin varaosia saa nyt ja tulevaisuudessa.

Valmet olisi muuten varma valinta, mutta eksoottisempien varaosien (voimansiirto erityisesti) on aika olematonta enää. Toki kevyisiin töihin, jos löytäisi vaikka jonkun ikäisekseen hyväkuntoisen 565:sen tai 500:sen, niin silläkin pärjäisi. 02-sarjalaisia ei kannata havitella. Ovat ominaisuuksiin nähden huomattavan ylihintaisia jos niitä edes markkinoilta löytää, eikä noissa ole vanhempiin malleihin verrattuna muuta parempaa kuin mukava umpihytti. Tai no 602:sessa on muita pikkumalleja isompi kone (2,7 vs. 3,3) ja kaikissa kaksoiskytkin, mutta se näkyy sitten hinnassakin. Muihin aikalaisiin verrattuna synkronoitu vaihteisto on toki hieno, mutta pihatöissä harvemmin tarvitsee vauhdissa vaihtaa vaihdetta ja kyllä synkronoimattoman laatikonkin käytön äkkiä oppii.

Harrastelukäyttöön katsoisin itse ensisijaisesti hytitöntä traktorissa, on pihaleikeissä paljon näppärämpi.
 
Viimeksi muokattu:
Itsekin olen miettinyt, että traktori olisi ihan hauska lelu. En vain ihan vielä ole keksinyt, että mitä sillä tekisi omakotialueella. Tietty voisihan sen viedä mökille ja kuskata siellä rankoja pois metsästä. Tuttavalla olisi ylimääräisenä MF 590, takapotku ja ilman multipoweria, alle 4000h mittarissa ja samassa taloudessa ollut uudesta. Hinta alkaisi nelosella. Sen kanssa ei kyllä tippuisi korkealta ja tietäisi mitä saisi.
 
Äkkiä katsomalla näyttää vähän siltä että on upotettu maalipurkkiin, mutta onkohan tekniikkaan tehty mitään. Vaihdekepin muovinuppia myöden ruiskittu maalia. Mistä noistakin tietää sitten että onko maalattu vain suoraan ruosteisen ja öljyisen päälle vai onko oikeasti hyvin tehty. Pitäisi melkein mennä paikan päälle ihmettelemään jotta voisi sanoa juuta tai jaata.
 

Hinta voi olla kaamea, mutta kysymällä siitä selviää. Ikuinen työjuhta.
Dexta on kyllä hieno ja kiva ja klassikko. Työn tekeminen - edes oman pihan auraaminen - sillä aiheuttaa henkilön mieltymyksistä ja tottumuksista riippuen joko pikkupoikamaista innostusta tai hirveän vitutuksen. Taidan itse kallistua jälkimmäiseen.

Ergonomia ei ole aikuiselle miehelle paha ellei kaikki ole rikki, mutta tuntuma ei myöskään muistuta mitään vähänkään modernia. Dexta on nykyajasta katsoen eräänlainen mekaaninen hevonen, mikä voi olla erittäin kiehtovaa ja melkein steampunkia dieselpunkia tai sitten pelkästään ärsyttävää. 80-luvun aikalaisekseen moderni traktori on tällä jatkumolla melkein henkilöautomainen. Dextan eduksi on toki sanottava, että se on vielä riittävän kevyt tehostamattomalle ohjaukselle.

Noissahan ei ole vakiovarusteena edes kaksoiskytkintä. Jos haluaa enemmän normaalin traktorin oloisen, tylsemmän ja paremmin työkykyisen avotraktorin, voi katsoa myös esimerkiksi 1968 eteenpäin mallisarjaa.
 
Itse katselin 135:sta (tai 165:sta jos vähän isompaa haluaa) Fergusonia. Lienevät maailman sarjatuotetuimmat traktorit, niin varaosia saa nyt ja tulevaisuudessa.

Valmet olisi muuten varma valinta, mutta eksoottisempien varaosien (voimansiirto erityisesti) on aika olematonta enää. Toki kevyisiin töihin, jos löytäisi vaikka jonkun ikäisekseen hyväkuntoisen 565:sen tai 500:sen, niin silläkin pärjäisi. 02-sarjalaisia ei kannata havitella. Ovat ominaisuuksiin nähden huomattavan ylihintaisia jos niitä edes markkinoilta löytää, eikä noissa ole vanhempiin malleihin verrattuna muuta parempaa kuin mukava umpihytti. Tai no 602:sessa on muita pikkumalleja isompi kone (2,7 vs. 3,3) ja kaikissa kaksoiskytkin, mutta se näkyy sitten hinnassakin. Muihin aikalaisiin verrattuna synkronoitu vaihteisto on toki hieno, mutta pihatöissä harvemmin tarvitsee vauhdissa vaihtaa vaihdetta ja kyllä synkronoimattoman laatikonkin käytön äkkiä oppii.

Harrastelukäyttöön katsoisin itse ensisijaisesti hytitöntä traktorissa, on pihaleikeissä paljon näppärämpi.
Noita 135 massikoita tehdään vielä tänäkin päivänä (käsittääkseni hyvin vähäisillä muutoksilla) Afrikan markkinoille. Tuollainen löytyy meiltäkin yhdestä ladosta, alle 3000h ajettu ja konerempan jälkeen jätetty odottamaan maalausta (onkohan rempasta nyt 6v aikaa), isoisä sen aikanaan uutena osti. Pitäisi melkein siirtää se itselle tänne kaupunkiin ja rassata vapaa-ajalla se hyvään kuntoon.

Perälevyllä lumen auraaminen on kyllä surkeaa, jos lunta on vähänkään enemmän, kun se ei nakkaa lunta mihinkään. Kauha tai aura lingon kanssa on paras yhdistelmä (hintavahko tosin). Valmetiin saa osia aika hyvin ja joka kylältä löytyy joku joka ne osaa rassata kuntoon jos ei itseltä onnistu.
 
Noita 135 massikoita tehdään vielä tänäkin päivänä (käsittääkseni hyvin vähäisillä muutoksilla) Afrikan markkinoille. Tuollainen löytyy meiltäkin yhdestä ladosta, alle 3000h ajettu ja konerempan jälkeen jätetty odottamaan maalausta (onkohan rempasta nyt 6v aikaa), isoisä sen aikanaan uutena osti. Pitäisi melkein siirtää se itselle tänne kaupunkiin ja rassata vapaa-ajalla se hyvään kuntoon.
Ihan uteliaana, onko heittää linkkiä tuollaisesta modernista versiosta?
Onko joku "klooni"/lisenssi versio, ei Agcon oma.
 
Ihan uteliaana, onko heittää linkkiä tuollaisesta modernista versiosta?
Onko joku "klooni"/lisenssi versio, ei Agcon oma.
Sen verran väärin muistin, että onkin 1035 nimellä ja Intiassa ainakin myynnissä. Kai tuohon jotkut luvat on ainakin nimen käyttöön, valmistus myös mitä todennäköisimmin myyntimaassa. Agcon muusta osallistumisesta ei tietoa.

..
 
Intiassa toistaiseksi (ja luultavasti vielä pidemmälle tilevaisuuteen muilla kehitysmaamarkkinoilla) onkin kysyntää tuonkin luokan koneille. Samoin toki näitä pienemmillekin myös kehittyneissä maissa, jos viljelyä on muutakin kuin isojen aukioiden vehnää, maissia jne. Viini- ja hedelmätarhoissa ei kaivata 10 tonnin ja 300 kW koneita.

Niitä vanhojakin traktoreita käytetään edelleen ihan vakavissaan viljelyyn. Toki Suomessakin on maatiloilla vastaavaa kalustoa, mutta lähinnä vähemmän ajettavina apukoneina, joiden käyttöä voi verrata monien harrastajien mökkitraktoreihin. Miten nämä eivät ole kuluneet puhki ainakin siellä Pakistanissa täyttä päivää käydessä? Tavallaan ovatkin, mutta ei se niitä pysäytä. Isojakin osakokonaisuuksia tehdaskunnostetaan ja niillä korjataan täystuhoja Suomessakin. Vaihtopuolimoottorit

Traktoreita korjataan käyttöön Suomessakin ihan eri panostuksella kuin vanhoja Nissaneita. Traktori - kuten pienlentokone tai moottoripyörä - ikääntyy eri tavalla kuin henkilöauto. Vanhahko traktori voi olla ihan käypä, se ei samassa määrin ruostu romuksi kuin auto ja ennen kaikkea uusi traktori on kallis. Ja on sillä vanhallakin korjattuna usein arvoa yli kunnostuksen hinnan, toisin kuin 1997 Corollalla moottoriremontin jälkeen.

Tietysti se sama tila(jos sattuu vielä jossain laajentuneessa muodossa olemaan toiminnassa) joka Suomessa osti uuden 135:n 50 vuotta sitten, ei yleensä moista konetta kaipaa mihinkään, ellei sitten perinnesyistä tai ahtaampien väylien lumilinkoukseen, polttopuukoneen pyöritykseen ja roskakärryn siirtelyyn. Ajatus peltotyöstä sellaisella on röhönaurun paikka tai vintagenäytös - nykyasteikolla pientenkin työkoneiden pelkkä siirtely usein mahdoton tehtävä.
 
Intiassa toistaiseksi (ja luultavasti vielä pidemmälle tilevaisuuteen muilla kehitysmaamarkkinoilla) onkin kysyntää tuonkin luokan koneille. Samoin toki näitä pienemmillekin myös kehittyneissä maissa, jos viljelyä on muutakin kuin isojen aukioiden vehnää, maissia jne. Viini- ja hedelmätarhoissa ei kaivata 10 tonnin ja 300 kW koneita.

Niitä vanhojakin traktoreita käytetään edelleen ihan vakavissaan viljelyyn. Toki Suomessakin on maatiloilla vastaavaa kalustoa, mutta lähinnä vähemmän ajettavina apukoneina, joiden käyttöä voi verrata monien harrastajien mökkitraktoreihin. Miten nämä eivät ole kuluneet puhki ainakin siellä Pakistanissa täyttä päivää käydessä? Tavallaan ovatkin, mutta ei se niitä pysäytä. Isojakin osakokonaisuuksia tehdaskunnostetaan ja niillä korjataan täystuhoja Suomessakin. Vaihtopuolimoottorit

Traktoreita korjataan käyttöön Suomessakin ihan eri panostuksella kuin vanhoja Nissaneita. Traktori - kuten pienlentokone tai moottoripyörä - ikääntyy eri tavalla kuin henkilöauto. Vanhahko traktori voi olla ihan käypä, se ei samassa määrin ruostu romuksi kuin auto ja ennen kaikkea uusi traktori on kallis. Ja on sillä vanhallakin korjattuna usein arvoa yli kunnostuksen hinnan, toisin kuin 1997 Corollalla moottoriremontin jälkeen.

Tietysti se sama tila(jos sattuu vielä jossain laajentuneessa muodossa olemaan toiminnassa) joka Suomessa osti uuden 135:n 50 vuotta sitten, ei yleensä moista konetta kaipaa mihinkään, ellei sitten perinnesyistä tai ahtaampien väylien lumilinkoukseen, polttopuukoneen pyöritykseen ja roskakärryn siirtelyyn. Ajatus peltotyöstä sellaisella on röhönaurun paikka tai vintagenäytös - nykyasteikolla pientenkin työkoneiden pelkkä siirtely usein mahdoton tehtävä.
Meillä on tuollainen tila, joka 50v sitten osti 135:n ainoaksi traktoriksi. Nyt koko on 15 kertaistunut ja pienin traktori on 125hv. Vanhin kone 2009 ja tunteja siinä reilu 8000. Jos aletaan vertaamaan autoon, niin 8000h aikana 50km/h keskinopeudella autolla olisi ajettu laskennallisesti 400tkm ja alkaisi olla valmis paalattavaksi (moni ei pääse edes tuonne asti). Tuolla koneella ajetaan 10000h asti, avataan moottori ja remontoidaan tarpeen mukaan ja päästellään vielä ainakin 5000h lisää.

Ja jos tosiaan aletaan miettimään mitä tuolla 135:lla voi vielä tänä päivänä tehdä, niin kyllä se alkaa koneiden koon vuoksi rajoittua auton peräkärryn siirtelemiseen.
 
Jaa tänne on tällainen traktoriketjukin putkahtanut.
Laitetaas siis omat osin rajalliset kokemukset traktorien käytöstä.

Kotipaikalla nyt Valmet 702S jonka vuosimallista ei mitään muistikuvaa.
Aikaisemmin käytetty satunnaisesti lainassa sukulaisen jotain ikivanhaa kopitonta zetoria/valmettia (en muista enää kumpiko oli)
Valmetti on isäukon ja yhdessä sitä käytetty ja rassattu.
Käyttö halkojen ja rankojen ajoa, lumilingon käyttöä, perälevyn kanssa lumitöitä ja pihamaan tasaamista, takalaatikon kanssa pienempiä maakasojen siirtoja ja isommalla kärrillä isommat maan-/puidensiirrot, sekä polttopuiden teossa pilkekoneen käyttöä ja siirtelyä.
Mitään peltotöitä ei ole tullut tehtyä joten siitä hommasta ei ole kokemusta.

Voin sanoa että jos käyttö on vain ja ainoastaan kesäkelissä jotain perunapellolla pörräämistä ja halkojen ajoa, niin kopittomalla pärjää ihan hyvin. Kopittomassa ainakin näkee jokasuuntaan ja jokaiseen renkaaseen missä ne menee. Kopiton on myös kesällä paljon viileämpi, kun kopillisella saa aina kesähelteillä pönkätä ovia auki että ilma vaihtuu edes hieman siellä hikikopissa. Itikat ja paarmat löytää ihan samalla tavalla kimppuun niin kopittomassa kuin kopillisessa. Ja onhan tuollaisessa kopittomassa vanhassa zetorissa ihan eri tunnelma ja vanhanajan fiilis kuin "moderneissa" kopillisissa.

Kopillinen on sitten aivan ehdoton vaatimus jos traktoria käytetään talvella lumen linkoamiseen. On nimittäin niin paljon mukavempi lingota sitä pakkaslunta -20c pakkasessa kovassa myötätuulessa siellä lämpimässä kopissa t-paitasillaan istuen, kuin paleltua pilkkihaalareissa ja hirvennahkamyssy syvällä päässä siinä helvetillisessä lumipyryssä kun tuuli lennättää kaiken linkoamasi lumen suoraan niskaan. (aina ei voi päättää linkoamisen suuntaa siten että voisi lingota vastatuuleen)
Ja onhan tuosta lämpimästä kopista muutenkin hyötyä jos ei voi pitää traktoria tallissa, jolloin kopillisessa ei tarvitse huolehtia penkin/mittarien/muiden hallintalaitteiden suojaamisesta ja putsaamisesta lumesta talvella.

Molemmissa on siis hyvät ja huonot puolensa. Nämä samat hommat tekee kyllä melkein traktorilla kuin traktorilla, riippuen omista mieltymyksistä ja mukavuustavoitteista.

Sen voin varmuudella sanoa että hankkipa millaisen traktorin tahansa, niin takuuvarmasti joudut tutustumaan sen sielunelämään mitä erilaisempian huoltotöiden tiimoilta.
 
Vanhoissa traktoreissa on kyllä se mukava puoli että tekniikka on niin pirun yksinkertaista että työkaluiksi riittää suunnilleen nyrkki ja kyrpä. Mulla on ollut noita vanhoja dieselmoottoreita veneissä ja periaatteessa tekniikka on monasti ihan sama, mutta skaalattuna isompaan kokoon / iskutilavuuteen :D
 
Muutamia ehdotuksia kysyjälle.

Älä osta Valmetin 70-80-luvun traktoreita, ovat ylihintaisia ja varaosien saatavuus esim vaihdelaatikkoon on kysymysmerkki. Toinen mitä väistelisin tuossa käytössä on Itä-Euroopan ihmeet (Belarus, Ursus ja Zetor). Niissä tahtoo olla heikkoja paikkoja, merkkaavat öljyillä paikkansa joskin varaosat edullisia.

Noin 2000-5000e luokkaan
MF135/165/1XX mallit
-kuten yllä kommentoitu, tehty miljoona ja tehdään edelleen. Varaosia saatavilla vielä seuraavallekin polvelle?
-Kaikki kopit noissa on hirveitä meluisia kaikukoppia, eivät ole alkuperäisesti edes suunniteltu sen kanssa. Ovat jälkiasenteisia
-Jos tälläiseen päädyt, katso mielellään multipower malli (lingotessa hyvä, suomeksi vaihteen puolittaja).
-Munavaihteet, lämmityslaitetta ei taida olla?

Ford 5000/4000
-Kuten MF135, tehty vähintäänkin riittävästi ja varaosia saa vielä pitkään.
-Muutenkin vastaa suurinpiirtein MF135/165. Itsellä ei juuri tämän aikakauden Fordeista kokemusta.

Näissä nuo hydrauliikat/letkut on hytissä paljaana ja en oikein voi suositella. Kopit on kylmiä/kuumia/pölyisiä, meluisia ja näkee huonosti. Seuraava sukupolvi (v.75->?) on jo ainakin osittain suunniteltu kopin kanssa ja sen huomaa.

Kun siirrytään tuosta 80-luvun koneisiin, alkaa ergonomia ja työmukavuus parantua jo melkoisesti. Lisäksi ne hydeletkut yms on pellin tai vastaavan takana, hytti on jopa aktiivihiili suodatettu ja talvella lämmin. Toki nämäkin on yksilöitä, kun ikää, huonoa huoltoa ja miljoonaa erilaista käyttäjää on.

Tuon ikäluokan JD mitä olen ajellut, voisi joku tälläinen takaveto olla kova tuohon hintaan:
John deere 2140 turbo

Itse olen ajellut Mark2 6610 (ei käytännön eroa) ja siten voin suositella näitä 5-6-7610 MK2-3 pihakoneeksi. -Ovat erittäin näppäriä pihakoneita lyhyen akselivälin ja pienen kääntöympyrän takia (neliveto mallista kokemusta). Hydrauliikka aikansa parasta. Lämmin suodatettu hytti. Vaihteet sivussa kahdella kepillä.
-Huonoa on kylmäkäynnistyvyys. Vaatiin pari tuntia roikassa, jotta pääsee talvella liikkeelle. Joskin startin vaihtamalla uudempaan nopeammin kiertävään malliin tämän ongelman pystyy kiertämään.
Ford 5610 mk3

Mallia mitä välttelisin 80-luvulla, on MF 3000 sarja. Olivat edellä kävijöitä sähköisine vaihdelaatikoineen ja se elektroniikka alkaa olla kaikin puolin vaihtoiän ylittänyttä.
Lisätietoja voi katsella konedata.net
 
Tuskin ongelma omien nurkkien aurauksessa, mutta...

Kyllähän noita on. "Annas ku mä vähä tosta..." Maanviljelijöille ja vanhoille kääville "Näin on tehty 40v eikä koskaan..." yleensä tullu ne tappiot. Nivelakseleissa, klapikoneissa ja sirkkeleis on suojukset syystä, vaikka ne hieman hankaloittaakin käyttöä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 687
Viestejä
4 536 899
Jäsenet
74 863
Uusin jäsen
Tomppa85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom