Toyota Relax

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
981
Tein uuden ketjun kun ei varsinaisesti kuulu Tesla -ketjuun josta aihe osui silmiin.

Relax ei noita korvaa kun ei kuulu sen piiriin
Aluksi hieman epäilin, mutta hieman lukemalla näyttäisi pitävän paikkansa.

Tässä tapauksessa on kyse Corollan 2-litraisesta mallista, jonka lämmönvaihdin on huonosti suunniteltu tai toteutettu, eli jäähdytysnesteet katoavat tuota kautta kun osa vikaantuu.
Relax turva mainostaa turvaavansa kattavasti auton mekaaniset sekä sähköiset komponentit, pois lukien mm. huolto-osat ja luonnollinen kuluma.

Onko jollain kokemusta kyseisestä viasta ja turvan kattavuudesta, vai ovatko ongelmatapaukset huoltaneet autonsa jossain muualla kuin merkkihuollossa.
Tuleeko mieleen jotain muuta vastaavaa vikaa joka ei kuuluisi turvan piiriin. Toyota on nimittäin olisi mahdollinen vaihtoehto seuraavaksi autoksi, mutta tämä pistää hieman miettimään. Toisaalta Corolla 1.8 mallissa kyseistä osaa ei ole ja vaikuttaa olevan hyvinkin luotettava auto. Entä muut mallit, Prius, Camry tai Rav?
 
Tuleeko mieleen jotain muuta vastaavaa vikaa joka ei kuuluisi turvan piiriin
Toyotan sivuilla ne aika hyvin luetellaan:

Relax-turvan piiriin ei kuulu

Huolto-osat kuten:
säännöllisesti huolto-ohjelmassa vaihdettavat osat, suodattimet, jarrupalat ja -levyt, -kengät ja vaijerit, kytkin paketti (levy, asetelma ja painelaakeri), rengasyhdistelmät, vanteet, renkaat, (V- tai moniura) hihnat ja kiristimet, 12V akut, kaikki nesteet, sytytystulpat sekä vianetsintä.
Kumiosat kuten:
lämmitysletkut ja -putket, muut kumiletkut, moottorin tai ohjaamon tuet, ikkuna- ja kylkilistat, pyyhkijänsulat, vetoakselin suojakumit, iskunvaimentimet (ml. pneumaattiset sylinterit), kallistuksenvakaajan kumihelat, (maa-)kaasukäyttöön/FlexFuel liittyvät osat sekä kaikki muut kuin alkuperäisen polttoainejärjestelmät osakomponentit ja niiden välittömät ja välilliset vahingot.
Kori ja maalipinta kuten:
ajovalot, lamput, polttimot, linssit, korin osat, puskurit, lasi (ikkuna), antenni, kahvat ja kangasosat, maalipinta, ovi- ja ikkunalistat, kromiosat, kiiltävät metallit (metalliosat ilman pinnoitetta/maalausta) sekä kaikki korroosiokorjaukset. Turva ei kata Proace liukuovien ohjainrullia.
Sisustus kuten:
verhoilut ml. katto, istuinsuojat, tyynyt/pehmusteet, lattiamatot, tuuletussäleiköt, tuhkakuppi, vaihdekepin nuppi, kojelauta sekä ohjauspyörä.
Multimediajärjestelmät kuten:
DVD-soitin, näytöt sekä kuulokkeet.
HSD-ajoakku, koska kuuluu akkuturvan piiriin
Muut kuin alkuperäiset Toyota-varaosat/varusteet

Varusteena asennettu jälkiasenteinen polttoainetoiminen lisälämmitin ei kuulu turvaan.
Alkuperäiset Toyota-lisävarusteet, jotka ovat asennettu muualla kuin tehtaalla tai maahantuontikunnostamossa.
Huom! Ei kata jälleenmyyjällä asennettuja varusteita.
Tietyt yksittäiset osat ja komponentit kuten:
pakoputkisto, saranat, mutterit ja pultit, sulakkeet, kiinnikkeet ja pidikkeet (esim. puskuri/oviverhous), etu- ja takavakaajatanko, moottorin ja ohjaamon kiinnikkeet sekä EV- ja Plug-in-latauskaapelit.
Kaikki ajoneuvon korin ulkopuoliset osat
Äänien/melun korjaustoimenpiteet
Säätotoimenpiteet kuten:

ohjauskulmat sekä ovien säädöt.
Teknisen goodwillin, takaisinkutsukampanjan tai muun takuun kattamat osat
 
Tuossa listassa ei ole lämmönvaihdinta, muttei sitä löydy myöskään listasta jotka turva kattaa. Taitaa olla väliinputoaja tuo osa...
 
On kyllä erikoinen suhtautuminen Toyotalla.

Itsellä ollut aikoinaan parikin Corollaa ja yksi Avensis juurikin sillä 2.2 litraisella dieselillä jossa oli myös jotain nesteiden sekoittumis häikkää. Tai tiedän asian siitä että vaihtaessa kysyttiin onko auto alkuperäisellä koneella :rofl:

Ajoin noin 190tkm autolla ja se pysyi ehjänä mutta silloin kun Toyotan myyjälle mainitsin niin hyvin kierrellen tuli vastaus että "joo jotain on ollut mutta yksittäisiä ja onhan ne monesti olleet jo paljon ajettujakin"

No Toyotaan en vaihtanut joten uudemmista ei ole omaa kokemusta.
 
Kiitos topicin pystyttämisestä. Itsellä on työsuhdeautona juurikin 2.0 Corolla hybrid ja vaikka takuu on voimassa niin hyvä tietää että moisia ongelmia voi tulla. Noh, toivottavasti seuraava työsuhdeauto ei ole Toyota... Niin yliarvostettu ja omaan makuun rehellisen PASKA automerkki lukuunottamatta niitä "hei tehdään kerrankin oikeasti hyvä auto" hetkiä kuten GR Yaris yms.
 
Tuossa listassa ei ole lämmönvaihdinta, muttei sitä löydy myöskään listasta jotka turva kattaa. Taitaa olla väliinputoaja tuo osa...

Toyota katsoo vian olevan pakoputkessa eikä lämmönvaihtimessa.

" Toyotan Relax -turvan lukuun vikaa ei ole ilmeisesti missään tapauksessa korjattu, koska kyseinen turva ei kata pakoputkiston vaurioita ja korjauksia – ja Toyota katsoo, että kysymyksessä on pakoputkistoon kuuluva vika. Toyota Relax -turva on huoltoturva autolle, joka kattaa auton korjauksia, kun sen määräaikaishuollot tehdään valtuutetussa Toyota-huollossa. "

 
Toyota katsoo vian olevan pakoputkessa eikä lämmönvaihtimessa.
Mietinkin, että voitaisiinko tuo osa lukea pakoputkeksi. Osa on osittain pakoputkistoa, mutta ainakin puolet sen toiminnasta liittyy muuhun, joten hyvinkin tulkinnanvaraista määrittää se pakoputkistoon. Vai onkohan tutkittu, että hajoaminen tapahtuu pakoputken puolelta ja jäähdytyspuolella ei ole syöpymiä.
 
Mietinkin, että voitaisiinko tuo osa lukea pakoputkeksi. Osa on osittain pakoputkistoa, mutta ainakin puolet sen toiminnasta liittyy muuhun, joten hyvinkin tulkinnanvaraista määrittää se pakoputkistoon. Vai onkohan tutkittu, että hajoaminen tapahtuu pakoputken puolelta ja jäähdytyspuolella ei ole syöpymiä.
Käytännössä lyhytikäiset osat hajoavat sitä kautta, mitä kautta suunnitellun vanhenemisen osasto on ne suunnitellut hajoamaan.
 
Mietinkin, että voitaisiinko tuo osa lukea pakoputkeksi. Osa on osittain pakoputkistoa, mutta ainakin puolet sen toiminnasta liittyy muuhun, joten hyvinkin tulkinnanvaraista määrittää se pakoputkistoon. Vai onkohan tutkittu, että hajoaminen tapahtuu pakoputken puolelta ja jäähdytyspuolella ei ole syöpymiä.

Itse katsoisin valmistajan varaosaohjelmasta, onko se lueteltu pakoputkiston alla vai moottorin alla, luultavasti jälkimmäisen.
 
Ei sillä ole tekemistä pakoputken tai sen toiminnan kanssa, valmistaja yrittää vaan tehdä tikusta asiaa ja luistella vastuusta.

Se on vain lämmönvaihdin. :kahvi:
Pakoputken tehtävä on siirtää palokaasut moottorista pois niin etteivät ne päädy matkustamoon, siinä ei lämmönvaihdinta tarvita.
 
Huomasin juuri, että RAV4:ssa ei toimi etukamera. Soittelin tänään huoltoon, ja siellä setä oli ihmeissään, ettei hän ole ikinä mistään etukamerasta kuullutkaan. Taustalla sitten toinen setä kertoi, että paremmin varustelluissa autoissa on 360-kamera, joka näyttää näkymän auton ympäri. Relax-turva on voimassa, joten kai se sen piikkiin menee?
 
Kyllähän tuolla selvästi lukee ettei Relaxiin kuulu:

Tietyt yksittäiset osat ja komponentit kuten:
Pakoputkisto (ml. katalysaattori, lämmönvaihdin),
 
Kyllähän tuolla selvästi lukee ettei Relaxiin kuulu:

Tietyt yksittäiset osat ja komponentit kuten:
Pakoputkisto (ml. katalysaattori, lämmönvaihdin),
Toisaalta tästä aiheesta on keskusteltu vuosi sitten ja nyt uusimman noston aiheena on kameroiden vikaantuminen.
 
Huomasin juuri, että RAV4:ssa ei toimi etukamera. Soittelin tänään huoltoon, ja siellä setä oli ihmeissään, ettei hän ole ikinä mistään etukamerasta kuullutkaan. Taustalla sitten toinen setä kertoi, että paremmin varustelluissa autoissa on 360-kamera, joka näyttää näkymän auton ympäri. Relax-turva on voimassa, joten kai se sen piikkiin menee?
Viime vuonna kori-osiossa oli listattu peruutuskamera kuulumaan turvan piiriin. Toisaalta etukamera ei ole peruutuskamera, koska sitä ei katsella pakki silmässä, joten listattuihin kuulumattomana etukameran ei pitäisi mennä turvan piikkiin viime vuoden tietojen perusteella.

Nyt kuitenkin listaa on uudistettu mm. lisäämällä turvan ulkopuolelle jäävään pakoputkistoon tarkennus (@mazava), että koskee myös lämmönvaihdinta. Ehkäpä samassa uudistuksessa on lisätty peruutuskameran kaveriksi etukamera, jollaista ei vanhan listan laatimishetkellä ole ollut mallistossa?

Kannattaa siis kysellä ajantasainen tieto Toyotalta, ja samalla patistaa laittamaan nettisivunsa Relaxin osalta toimimaan. Ainakaan minulla ei toimi Chromella.

Edit. Chrome Betalla toimii uusin lista, mutta siinäkään ei ole lueteltu kuin peruutuskamera. Turvan piiriin kuuluvat tehtaalla koriin asennetut lisävarusteet. Onko etukamera lisävaruste vai vakiovaruste? Hullulta tuntuisi, jos vain lisävaruste korvataan, mutta ei vakiovarustetta. Kysy Toyotalta.
Screenshot_2024-03-22-09-24-54-38_c0dc27f5c07cb0fb3541d6073dfd6932.jpg
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-03-22-09-01-43-03_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-03-22-09-01-43-03_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    125,3 KB · Luettu: 26
Viimeksi muokattu:
Kysytään tuoretta kokemusta siitä, että millaisia vikoja olette saaneet Relax-turvan piiriin korjautettua?
 
Kysytään tuoretta kokemusta siitä, että millaisia vikoja olette saaneet Relax-turvan piiriin korjautettua?
Perhepiiriin kuuluvan Yaris hybridin takapyörän ääntävä laakeri 165 tkm kohdalla vaihtui turvan piikkiin täysin maksutta uuteen laakeriin.

Kolmella lähipiirin Relax-Toyotalla on ajettu yhteensä 340 tkm, mutta muita vikoja ei ole vielä tullut, joten turva on mennyt vähän hukkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Perhepiiriin kuuluvan Yaris hybridin takapyörän ääntävä laakeri 165 tkm kohdalla vaihtui turvan piikkiin täysin maksutta uuteen laakeriin.

Tuo on positiivista, herkästi luulisi tuollaisen olevan takuujutuissa ns. "kuluva osa / kulutusosa".
 
Tuo on positiivista, herkästi luulisi tuollaisen olevan takuujutuissa ns. "kuluva osa / kulutusosa".
Varmaan sen takia pyöränlaakerit onkin poikkeuksellisesti rajattu 185 tkm, kun muuten turva kattaa 199 999 km asti, jos viimeinen huolto osuu sopivasti 184 999 km kohdalle.


Edit.
Näköjään pakulla (Proace) ehdoton maksimi turvan päättymiselle on 11 v 364 pv/214 999 km. Tavallisen Corollan turva päättyy viimeistään 10 v 364 pv/199 999 km kohdalla kumpi ensin tulee vastaan.


Pyöristettynä:

Jos huoltoväli 1 v/15 tkm -> turva maks. 11 v/200 tkm

Jos huoltoväli 2 v/30 tkm -> turva maks. 12 v/215 tkm

Tarkan maksimin saa, kun vähentää yhden päivän ja yhden kilometrin jokaisesta.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-03-22-09-44-32-47_c0dc27f5c07cb0fb3541d6073dfd6932.jpg
    Screenshot_2024-03-22-09-44-32-47_c0dc27f5c07cb0fb3541d6073dfd6932.jpg
    87,7 KB · Luettu: 24
  • Screenshot_2024-03-22-09-50-07-85_c0dc27f5c07cb0fb3541d6073dfd6932.jpg
    Screenshot_2024-03-22-09-50-07-85_c0dc27f5c07cb0fb3541d6073dfd6932.jpg
    139,8 KB · Luettu: 30
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jbk
Mitä tulee tuohon relax touhuun muuten niin eihän tuossa ole mitään järkeä että valmistaja lisää ja poistaa tuolta kattavuuslistalta osia mielensä mukaan.

Harmillista, että suomessa ei edelleenkään ole järkevää joukkokannetta, juuri tälläiset asiat on niitä jotka pitäisi koeponnistaa oikeudessa saakka kuluttajansuojalain näkökulmasta.

Lähtökohdan pitäisi olla se, että sopimuksen tekohetkellä olleet ehdot on voimassa eikä niitä voi heikentää mutta tässä näyttää siltä että asiaa on mahdoton todistaa kun viitataan vain johonkin listaan nettisivuilla.
 
Mitä tulee tuohon relax touhuun muuten niin eihän tuossa ole mitään järkeä että valmistaja lisää ja poistaa tuolta kattavuuslistalta osia mielensä mukaan.

Harmillista, että suomessa ei edelleenkään ole järkevää joukkokannetta, juuri tälläiset asiat on niitä jotka pitäisi koeponnistaa oikeudessa saakka kuluttajansuojalain näkökulmasta.

Lähtökohdan pitäisi olla se, että sopimuksen tekohetkellä olleet ehdot on voimassa eikä niitä voi heikentää mutta tässä näyttää siltä että asiaa on mahdoton todistaa kun viitataan vain johonkin listaan nettisivuilla.
Uuden osan lisääminen turvan piiriin tuskin haittaisi asiakkaita. Esim. se etukamera olisi mukava lisä, ja linjassa turvaan kuuluvan peruutuskameran kanssa.

Toistaiseksi tilanne kuitenkin on tietääkseni se, että turvan piiriin kuuluvia osia ole lisätty tai poistettu yhtäkään kappaletta, eli virittelet joukkokannetta vähän etukenossa. Mitään ei ole vielä tapahtunut.

Lämmönvaihdinjutussa tilanne oli se, että sitä ei ollut mainittu katettujen osien luettelossa. Ehdot sanoivat jo silloin:

Screenshot_2024-03-22-10-13-51-30_c0dc27f5c07cb0fb3541d6073dfd6932.jpg


Tuo itsessään riittäisi jo kertomaan kaiken tarvittavan, eli turva kattaa kulut, jos komponentti on mainittu katettujen osien luettelossa, mutta muuten ei. Tästä huolimatta Toyota on halunnut antaa avuksi esimerkkejä (alkavat sanalla "kuten" ja listaa perässä) osista, jotka eivät kuulu turvaan. Siellä on listattuna mm. polttimot ja pyyhkijänsulat. Myös pakoputkisto on alusta saakka listattu esimerkkinä ei-kuuluvista. Tänä vuonna sitä on tarkennettu muotoon pakoputkisto (ml. katalysaattori, lämmönvaihdin). Turvan sisältö ei siis muuttunut mihinkään, sillä lämmönvaihdin ei ole koskaan ollut katettujen osien luettelossa, joten turva ei ole koskaan kattanut sen kuluja.

Ei lämmönvaihtimen lisääminen ei-katettujen esimerkkeihin ole sen kummempi asia, kuin että pyyhkijänsulat olisi lisätty vasta tänä vuonna. Ensimmäinen on tietysti kalliimpi, mutta kumpikaan ei ole koskaan ollut katettujen osien luettelossa, joten ne eivät ole koskaan kuuluneet turvan piiriin. Nyt molemmat vain ovat esimerkkeinä ei-katetuista osista. Esimerkkejä ei-katetuista lisätään sitä mukaa, kun tulee tarvetta. Pyyhkijänsulat lisättiin heti alussa, jottei tulisi tuhatta asiakasta tiskille pyytämään uusia sulkia kuluneiden tilalle Relaxin piikkiin. Lämmönvaihdin lisättiin varmaankin vasta lehtijutusta viisastuneena.

Turvan sisältöä ei ole muutettu mihinkään suuntaan minkään osan osalta. Ei-katettujen esimerkkilistaan on lisätty katalysaattori ja lämmönvaihdin, kun aiemmin oli ylimalkaisesti "pakoputkisto". Se on vain esimerkkilista, eikä osan maininta/mainitsemattomuus sillä listalla vaikuta turvaan. Ne ovat vain esimerkkejä, jotka on katsottu tarpeelliseksi mainita avuksi. Kuuluvien osien lista on niin pitkä ja moneen osa-alueeseen jaettu, että nopeuttaa kummasti, kun löytyy esimerkkejä yleisimmistä ei-kuuluvista. Kuitenkin ainoa millä on merkitystä, on se, onko komponenttia mainittu katettujen osien luettelossa. Sillä listalla mikään ei ole tietääkseni muuttunut.
 
Viimeksi muokattu:
Käväisin huollon tiskillä tänään tuon kameran takia. Heidän mielestään se kuuluu takuun piiriin, mutta ensin pitää tutkia onko vika siinä vai jossain muualla ja se menee tietenkin minun piikkiin. Jos vika on kamerassa, he laittavat hakemuksen sen vaihdosta ja se pitäisi sitten mennä Toyotan pussista. Uusi kamera maksaa mutten reilu 1400 €. :lol: Aika hintava, kun ottaa huomioon ettei se ole mikään kovin laadukas kamera.
 
Omat kokemukset on satunnaisesti laahaavista jarruista 180 tkm ajetussa autossa. Jarrusatula löytyy relax-turvan listalta, ja huollossa ensimmäinen tyyppi ei kyseenalaistanut, etteikö laahaava satula menisi relaxin piikkiin (kunhan sain hänelle ensin opastettua, että relaxin kilometriraja ei ole enää 150 tkm tjsp). Toisella kerralla eri huoltotyyppi sanoi, että noilla kilometreillä jarrusatula lasketaan kuluvaksi osaksi, ja turva kattaisikin vain valmistusviat. No lopulta 180 tkm huollossa jarrut herkisteltiin eikä enää ole laahannut (vielä), niin en joutunut sen tarkemmin testaamaan turvan kattavuutta, mutta ainakaan huollossa ei voi täysin luottaa että tuntisivat itsekään asiaa kunnolla
 
Ovat ilmeisesti erikseen lisänneet Relax ehtoihin että lämmönvaihdin ei kuulu relaxin piiriin. Nyt omakohtaista kokemusta kyseisestä asiasta. Oma alkupään -20 Corolla hävitti nesteet ja ei puhaltanut lämmintä. Hirvitti kun vein huoltoon ja he vaan totesivat, että 2160e maksaa osa... Lähettävät tiedot maahantuojalle ja päätös tulee seuraavana päivänä tuleeko Toyota vastaan asiassa ja kuinka paljon.

Olin kuitenkin lukenut, että ilmeisesti näitä on takuun umpeuduttua silti mennyt Toyotan piikkiin ainakin osittain jos huollettu ajallaan merkki liikkeessä.

Omalla oli ajettu n.54tkm.

Seuraavana päivänä tuli viestiä että auto on valmis haettavaksi ja maksettavaksi jäi vaan tarkistus kulut. Tää oli huikea juttu ettei tarvinnut ruveta vääntämään asiasta.

Varmasti ovat määrittäneet tietyt ehdot joiden mukaan noita korvauksia tekevät,mutta ei ole julkisia. Ihme salailua. Pelkäävät maine haittaa luultavasti jos joutuisi tekemään takaisin kutsua tai jotain.

Uusi osa on eri valmiste numerolla joten jotain ainakin ovat muuttaneet valmistuksessa.

Loppu hyvin kaikki hyvin ainakin omassa tapauksessa. Todella nopeasti vielä. Eilen vein auton ja tänään hakemaan.
 
Omassa -20 Corollassa nyt sama edessä. Todella stressaavaa kun ei tiedä paukahtaako koko summa omasta pussista. Onhan tuo aivan ilmiselvästi valmistusvirhe kun lämminvaihdin hajoaa nähtävästi kaikista tuon valmistusajan autoista.
 
Omassa -20 Corollassa nyt sama edessä. Todella stressaavaa kun ei tiedä paukahtaako koko summa omasta pussista. Onhan tuo aivan ilmiselvästi valmistusvirhe kun lämminvaihdin hajoaa nähtävästi kaikista tuon valmistusajan autoista.
Tarkennetaan nyt että ongelma on 2.0 moottorilla. 1.8 koneellisia voi tuon osalta ostaa huoletta
 
Omassa -20 Corollassa nyt sama edessä. Todella stressaavaa kun ei tiedä paukahtaako koko summa omasta pussista. Onhan tuo aivan ilmiselvästi valmistusvirhe kun lämminvaihdin hajoaa nähtävästi kaikista tuon valmistusajan autoista.

Yksi strategia tässä voisi olla, että unohtaa koko "Relax" takuun tässä ja vaatii vian korjaamista vedoten lakisääteiseen virhevastuuseen.

Riippuen vähän auton vuosimallista, ajomäärästä, ostoajankohdasta, ostopaikasta jne.

Jos ostettu käytettynä ei kovin kauan sitten liikkeestä niin ehkä asioisin ensimmäisenä liikkeen kanssa ja vaatisin korjaamaan. Ja mainitsisin että hoidatte Tojotan suuntaan sitten itse asiaa jos hoidatte.

Tietysti jos viitseliäisyyttä löytyy niin olisi hyvä jos joku kävisi tämän lämmönvaihdinperseilyn koeponnistamassa KRIL:ssa asti, kun Tojota näköjään osaa vastuunpakoilun tarvittaessa ihan yhtä hyvin kuin muutkin.
 
Enpä minäkään mihinkään Relaxiin mitenkään vedonnut kun auton vein. Tiesivät heti mistä on kyse jo soitettaessa. Pikahuollon puolella varmistivat asian jonka jälkeen lähettivät asian eteenpäin. Goodwillinä nämä taitaa mennä. Jostain luin, että 5vuotta tai 100tkm ois rajana, mutta kun missään ei ole mitään virallista.

Eivät suostuneet kertomaan vaikka sitä kysyin. Kuulemma "tapauskohtaista".

Maksettavaksi jäi tarkistus maksu pikahuollon puolelta. Tästä en jaksanut ruveta vääntämään kun muuten palvelu oli asiallista.
 
Yksi strategia tässä voisi olla, että unohtaa koko "Relax" takuun tässä ja vaatii vian korjaamista vedoten lakisääteiseen virhevastuuseen.

Riippuen vähän auton vuosimallista, ajomäärästä, ostoajankohdasta, ostopaikasta jne.

Jos ostettu käytettynä ei kovin kauan sitten liikkeestä niin ehkä asioisin ensimmäisenä liikkeen kanssa ja vaatisin korjaamaan. Ja mainitsisin että hoidatte Tojotan suuntaan sitten itse asiaa jos hoidatte.

Tietysti jos viitseliäisyyttä löytyy niin olisi hyvä jos joku kävisi tämän lämmönvaihdinperseilyn koeponnistamassa KRIL:ssa asti, kun Tojota näköjään osaa vastuunpakoilun tarvittaessa ihan yhtä hyvin kuin muutkin.
Tuossa käy helposti siten että "koska tuote tulee parempaan kuntoon, niin asiakas maksaa puolet". Näin aika usein kuluttajariitalautakunnan linja vastaavanlaisissa tapauksissa. Itse ensin selvittäisin itse korjausta Toyotalla ja jos sitä 2k€ laskua ollaan tarjoamassa, niin vasta siinäkohtaa yhteys auton myyjään ja sitten virhevastuukortti vasta pöytään. Ei Toyotakaan voi itsenäisesti tehdä korjausta asiakkaan laskuun, ilman että asiakas suostuu että se oikeasti korjataan 2k€ hintalapulla.

Edit. mukava kuulla että ihmiset saa noita toyotan piikkiin korjautettua. Ihan selvä suunnitteluvikahan tuo on, mutta ilmeisesti aluksi taidettiin aika helpolla tarjota laskua tehdystä työstä
 
Hetkinen, en koko ketjua käynyt läpi, mutta mistä lämmönvaihtimesta nyt on kyse ja oireina mikä?
 
Pakoputkesta ottaa lämpöä moottoriin, vuotaa, nestettä katoaa.
 
Ei mietin noita omia sisätilojen huurustumisongelmia. Eivät ilmeisesti liity siis tähän.
Kannattaa tsekkaa jäähdytinnesteen määrä. Itsellä huomasin kun ei puhaltanut kunnolla lämmintä ja ikkunat ei meinannu millään aueta.
Säiliö oli tyhjä. Lisäsin nestettä ja kävin heittää pienen lenkin ja huomasin nesteen jonnekin katoavan. Oli sen jälkeen aika selkeä keissi.
 
Kannattaa tsekkaa jäähdytinnesteen määrä. Itsellä huomasin kun ei puhaltanut kunnolla lämmintä ja ikkunat ei meinannu millään aueta.
Säiliö oli tyhjä. Lisäsin nestettä ja kävin heittää pienen lenkin ja huomasin nesteen jonnekin katoavan. Oli sen jälkeen aika selkeä keissi.
Eivät ole ainakaan huollossa kiinnittäneet huomiota, mutta pitää ehkä pitää silmällä. Käy kuitenkin huollossa varsin usein vs moni muu koska kilometrejä tulee keskiverto corollakuskia enemmän. Itsellä en ole lämmön puhaltamisessa ongelmaa, mutta tuulilasi huurustuu lapsellisen helposti. Viime talvena pakkasella -20c veti 100km ajomatkan jälkeen huuruun haukottelun jälkeen. Asia mitä ei ole käynyt missään autossa tota romua ennen.
 
Viimeksi muokattu:
Korealaisilla (tai ainakin Kialla) on vähän vastaavaa ongelmaa. Oma CEED pluginfarkku (my21) vetää myös etuikkunan helposti huuruun automaatilla. On se sitten sateinen keli tai pidempi pätkä pakkasella. Sniiduilee kovasti ilman kanssa, joka tekee tuon. On siellä tosin asetuksissa automaattinen huurteenpoisto, mutta ainakin ennen en ollut sen toimivuudesta ihan vakuuttunut. Pitääkin laittaa se taas päälle ovatko päivitykset parantaneet tilannetta, kun viime viikolla aamulla sumun aikaan lähdin liikkeelle niin ikkuna rupesi vetämään puolen tunnin ajon jälkeen taas huurtumista itseensä. Toki yhdellä Max nappulalla sen saa aina korjattua, mutta ärsyttävää vekslausta silti.
 
Viimeksi muokattu:
Eivät ole ainakaan huollossa kiinnittäneet huomiota, mutta pitää ehkä pitää silmällä. Käy kuitenkin huollossa varsin usein vs moni muu koska kilometrejä tulee keskiverto corollakuskia enemmän. Itsellä en ole lämmön puhaltamisessa ongelmaa, mutta tuulilasi huurustuu lapsellisen helposti. Viime talvena pakkasella -20c veti 100km ajomatkan jälkeen huuruun haukottelun jälkeen. Asia mitä ei ole käynyt missään autossa tota romua ennen.
Tuskin vika on tuossa osassa, mutta kannattaa mainita asiasta seuraavassa huollossa
 
Eivät ole ainakaan huollossa kiinnittäneet huomiota, mutta pitää ehkä pitää silmällä. Käy kuitenkin huollossa varsin usein vs moni muu koska kilometrejä tulee keskiverto corollakuskia enemmän. Itsellä en ole lämmön puhaltamisessa ongelmaa, mutta tuulilasi huurustuu lapsellisen helposti. Viime talvena pakkasella -20c veti 100km ajomatkan jälkeen huuruun haukottelun jälkeen. Asia mitä ei ole käynyt missään autossa tota romua ennen.
Ajatko sillä romullas joku eco tila päällä, se kun pudottaa puhalluksen nopeutta? Edellisessä Corollassa pystyin myös säätämään kovemman puhalluksen asetuksista aina päälle ja koskaan ei ollut lasit huurussa.
 
Ajatko sillä romullas joku eco tila päällä, se kun pudottaa puhalluksen nopeutta? Edellisessä Corollassa pystyin myös säätämään kovemman puhalluksen asetuksista aina päälle ja koskaan ei ollut lasit huurussa.
Fast modessa painetaan.
 
Fast modessa painetaan.
En ole vielä kertaakaan omistanut autoa missä automaatti ilmastointi pitää ikkunat auki tilanteessa kun tilanteessa.

Varsinkin talvi ja syksyn märät ilmat, niin kun tavoite lämpötila on saavutettu niin 90% heittää puhalluksen liian pienelle ja ikkunat menee helposti huuruun. Puhdas lasi ja sisäilma suodattimen vaihto 2x vuodessa helpottaa, mutta yhden napin painalluksella pidän puhallusta yleensä hieman kovemmalla niin ei mene lasit huuruun.
 
En ole vielä kertaakaan omistanut autoa missä automaatti ilmastointi pitää ikkunat auki tilanteessa kun tilanteessa.

Varsinkin talvi ja syksyn märät ilmat, niin kun tavoite lämpötila on saavutettu niin 90% heittää puhalluksen liian pienelle ja ikkunat menee helposti huuruun. Puhdas lasi ja sisäilma suodattimen vaihto 2x vuodessa helpottaa, mutta yhden napin painalluksella pidän puhallusta yleensä hieman kovemmalla niin ei mene lasit huuruun.
En tiedä, itsellä on autot vetäneet huuruun vain halliin ajaessa. Muuten menty autolla läpi vuoden, joskus asteen tai kaksi lämmitystä säätäen ja talvisin luonnollisesti lähtiessä kaikki puhuri laseille.

EDIT: Mutta eiköhän palata aiheeseen. Toyotan paskuus, ei kun siis paskat autot ketju on jo olemassa.
 
Viimeksi muokattu:
Omassa -20 Corollassa nyt sama edessä. Todella stressaavaa kun ei tiedä paukahtaako koko summa omasta pussista. Onhan tuo aivan ilmiselvästi valmistusvirhe kun lämminvaihdin hajoaa nähtävästi kaikista tuon valmistusajan autoista.
Tämä lämmönvaihdin vaihdettiin lopulta Toyotan toimesta ilmaiseksi. Jos omistaa tuon alkupään -20 kaksilitraisen niin kannattaa kyllä tosiaan pitää silmällä sitä jäähdytysnesteen määrää sillä mitään varoitusvaloa ei säiliön tyhjenemisestä ole.
 
Kysytään tuoretta kokemusta siitä, että millaisia vikoja olette saaneet Relax-turvan piiriin korjautettua?

Kääntyvien sivupeilien moottorit menivät juuri itsellä Relaxin piikkiin, kun peilit eivät auenneet kunnolla. 600€ remontti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 062
Viestejä
4 530 609
Jäsenet
74 735
Uusin jäsen
peteokuopassa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom