Törkeä vaarantaminen, ylinopeus.

Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
1 003
Teini ajoi eilen 156 km/h 100 km/h alueella poliisin asettamaan kyttäyspaikkaan ja kavereitakin oli kyydissä. Onko kokemuksia mitä vastaavasta tulee ajokieltoa? Nelikaistatie mutta kuulemma oli ohitustilanne käynnissä...:sfacepalm:

Voisko isin suosituksella laittaa vaikka vuoden taukoa niin ehtii miettiä missä sopii suhautella? :hmm: Menee kai oikeuteen ja pojan kuljetusalan ammattikouluun tulee välivuosi?
 
Loppuvuosi ei tee kolmea kuukautta. Taitaa mennä reilusti ensi vuoden puolelle ennen kuin seuraavan kerran pääsee ratin taakse.
 
pojan kuljetusalan ammattikouluun tulee välivuosi?

Opiskelin aikuispuolella logistiikkaa ja rekkakortin. Opettaja sanoi alussa, että jos tulee ajokieltoa koulun aikana niin kortti jää kokonaan saamatta. Nuorisopuolella varmaan vähän eri juttu vai mitä siellä koulussa sanottiin teinille?
 
129km/h tyhjällä autolla 80km/h alueella toi 3 kk huilia. Reilut miliisit pyöristi mittausta hiukan alaspäin ettei oikeuteen tarvinnut mennä. Tiedä sitten onko kovempi ylitys turvallisemmalla tiellä kyytiläisten kanssa pahempi vai parempi.
 
Teini ajoi eilen 156 km/h 100 km/h alueella poliisin asettamaan kyttäyspaikkaan ja kavereitakin oli kyydissä. Onko kokemuksia mitä vastaavasta tulee ajokieltoa? Nelikaistatie mutta kuulemma oli ohitustilanne käynnissä...:sfacepalm:

Voisko isin suosituksella laittaa vaikka vuoden taukoa niin ehtii miettiä missä sopii suhautella? :hmm: Menee kai oikeuteen ja pojan kuljetusalan ammattikouluun tulee välivuosi?

Ylitystä on ollut 56 km/h (en tiedä onko tuosta vähennetty jo - 3 km/h varmuusvähennys, mutta ylitys jää senkin kanssa yli 50 km/h) , niin juttu menee poliisille törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja siitä suoritetaan esitutkinta. Kuulustelujen jälkeen juttu syyttäjälle, ja siitä melko suurella todennäköisyydellä käräjäoikeuteen. Rangaistuksena jutussa varmaankin sakkoa ja hallinnollisena menettelynä ajokielto, jonka kesto varmaankin 3-6kk. Tämmönen mutu-tuntuma itsellä.
 
Ylitystä on ollut 56 km/h (en tiedä onko tuosta vähennetty jo - 3 km/h varmuusvähennys, mutta ylitys jää senkin kanssa yli 50 km/h) , niin juttu menee poliisille törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja siitä suoritetaan esitutkinta. Kuulustelujen jälkeen juttu syyttäjälle, ja siitä melko suurella todennäköisyydellä käräjäoikeuteen. Rangaistuksena jutussa varmaankin sakkoa ja hallinnollisena menettelynä ajokielto, jonka kesto varmaankin 3-6kk. Tämmönen mutu-tuntuma itsellä.
Jotenkin noin kuulemma menee sen ohjeen mukaan mitä poliisi oli opastanut. Kuulustelu sujuu ilmeisesti puhelimessa ja jos suostuu kansliapäätökseen niin ei tarvitse kuin odotella postia siltä suunnalta. Sakko nyt onneksi on kohtuu pieni kun ei ole tuloja kertynyt.
 
Tuttu ajoi parikymppisenä 160km/h @80km/h. Hommat meni kuten esim. @jamez86 edellä mainitsi, eli käräjäoikeuden päätöksellä 6kk kortti hyllyllä.

Tuossa aloituspostauksen tapauksessa on vähän lievempi ylitys, nelikaistainen tie, sekä mahdollinen "ohitustilanne". Tuore kortti voi tosin pidentää ajokiellon pituutta ja opiskeluihin vetoaminen taas lyhentää (tästä en tosin ole aivan varma, ainakin korttia vaativat työt lyhentävät). Aika arpapeliä siis paljonko se tuomio tulee olemaan, mutta varautuisin myös 3-6kk kestoon.
 
Reilu vuosikymmen sitten tyhjällä(+valaistu +hyvä keli) moottoritiella, 100km/h rajoitus, tuli pärräpoliisin tutkaan vetästyä 194km/h.
Kortti hyllyllä 7kk ja 90 päiväsakkoa. Ihan käräjillä kävin, ei olisi kannattanut. Tuomari antoi kovemman tuomion mitä syyttäjä edes haki (6kk ja 80pvs). Ehdollisella myös kovasti uhkaili. Onneksi ei sitä kuitenkaan tullut.
Kyllä hymyilytti.
Pärräpoliisikin totesi että ei hän nyt oikein "parempaa aikaa ja paikkaakaan keksisi jos jossain haluaa vähän kokeilla". Jopa vähän harmitteli että ei tullut 10s aiemmin vedettyä ohi jolloin hän ei olisi huomannut.
Samoten koppiautolla tullut partiokaan ei vittuillut laisinkaan, varmaan huomasivat meikäläisen vitutuskäyrän :D
Toisenlaisia kokemuksia poliisista on tullut pienilläkin ylinopeuksilla...

Tuore kortti voi tosin pidentää ajokiellon pituutta ja opiskeluihin vetoaminen taas lyhentää (tästä en tosin ole aivan varma, ainakin korttia vaativat työt lyhentävät).

Tämä on mun mielestä jotenkin niin mielenkiintoinen pointti nykykäytännössä. Että jos tarvitset korttia, niin se vaikuttaa tekijän suuntaan positiivisesti ajokieltoa määrätessä.
Eikö se pitäisi olla jopa koventava, tai täysin vaikuttamaton, tekijä ennemmin? Jos korttia tarvitset, niin sitä paremmalla syyllä pitäisi ajaa sääntöjen mukaan. Varsinkin ns. ammattiautoilijat.
 
Näinpä kerran erikoisen episodin kun olin opintojen takia seuraamassa kärjiksen istuntoja, oli joku 18-v jätkä ajellut kaupunkialueella 40 alueella tutkaan jonkun reilu 80. Kaveri tuli sinne ilman oikeusavustajaa tai ylipäänsä ketään joka olisi saanut siellä suunsa auki, syyttäjällä oli todella paska päivä (en ihmettele kun on syyttänyt viikon aikana jotain 200 rattijuoppoa) ja lopputuloksena kaverille napsahti ehdollista vankeutta.

Totesinpa että enpä muuten itse ikinä lähde kärjikseen kokeilemaan ilman avustajaa.
 
Näinpä kerran erikoisen episodin kun olin opintojen takia seuraamassa kärjiksen istuntoja, oli joku 18-v jätkä ajellut kaupunkialueella 40 alueella tutkaan jonkun reilu 80. Kaveri tuli sinne ilman oikeusavustajaa tai ylipäänsä ketään joka olisi saanut siellä suunsa auki, syyttäjällä oli todella paska päivä (en ihmettele kun on syyttänyt viikon aikana jotain 200 rattijuoppoa) ja lopputuloksena kaverille napsahti ehdollista vankeutta.

Totesinpa että enpä muuten itse ikinä lähde kärjikseen kokeilemaan ilman avustajaa.

Mun mielestä 40 alueella +80km/h olisi ehdottoman paikka ja kortti ainakin 5-10v pois...

Vaikka mitään puolustelematta olen itsekin koittanut paljonko se prätkä kelaa vauhtia, mutta en sentään missään kaupunkialueella, vaan rehellisesti motarilla 120km/h alueella...

Sen verran vielä, että rattijuopoilta voisi kortin ja auton ottaa kokonaan pois, kerrasta. Sakottaa tässä maassa osataan, mutta ne todelliset rangaistukset on liian pienet, ihmiset ajattelee että raahaa se vain on, mutta jos oikeasti viedään yksi vapaan liikkumisen muoto kokonaan pois niin väitän että toimii melko tehokkaana pelotteena edes sitä harkitsevalle.
 
Mun mielestä 40 alueella +80km/h olisi ehdottoman paikka ja kortti ainakin 5-10v pois...

Tyhmäähän se oli ollut, mutta kyllä kaveri silti teurastettiin siellä. Syyttäjä veti ihan pokkana että kyseessä on koulualue, ja jätti sitten taktisesti korostamatta että ko. ylinopeus oli tapahtunut joskus 21.30 sunnuntai-iltana ja vielä kesäloman aikana... Niitä paikkoja joissa on pieni nopeusrajoitus, mutta tiettyinä aikoina vain risupallot pyörii tuulessa pitkin autioita katuja...
 
Tyhmäähän se oli ollut, mutta kyllä kaveri silti teurastettiin siellä. Syyttäjä veti ihan pokkana että kyseessä on koulualue, ja jätti sitten taktisesti korostamatta että ko. ylinopeus oli tapahtunut joskus 21.30 sunnuntai-iltana ja vielä kesäloman aikana... Niitä paikkoja joissa on pieni nopeusrajoitus, mutta tiettyinä aikoina vain risupallot pyörii tuulessa pitkin autioita katuja...

Teurastus saattoi johtua siitä, ettei tyyppi osoittanut oppia ja tarvitsi rankkua oppiakseen. Asteikon alalaitaa käytetään sitten jos amisjonnen sijaan kaahari ihan aikuisen lakimiehenkin mielestä näyttää sille että ottaa opiksi kertavirheestään.
 
Tyhmäähän se oli ollut, mutta kyllä kaveri silti teurastettiin siellä. Syyttäjä veti ihan pokkana että kyseessä on koulualue, ja jätti sitten taktisesti korostamatta että ko. ylinopeus oli tapahtunut joskus 21.30 sunnuntai-iltana ja vielä kesäloman aikana... Niitä paikkoja joissa on pieni nopeusrajoitus, mutta tiettyinä aikoina vain risupallot pyörii tuulessa pitkin autioita katuja...
Pakko sen verran tarttua tuohon "taktiseen korostamiseen", että ihan hyvinhän siellä koulun lähistöllä voi mukuloita olla myös kouluajan ulkopuolella, etenkin kun kyseessä oli kesälomakausi.
 
Näinpä kerran erikoisen episodin kun olin opintojen takia seuraamassa kärjiksen istuntoja, oli joku 18-v jätkä ajellut kaupunkialueella 40 alueella tutkaan jonkun reilu 80. Kaveri tuli sinne ilman oikeusavustajaa tai ylipäänsä ketään joka olisi saanut siellä suunsa auki, syyttäjällä oli todella paska päivä (en ihmettele kun on syyttänyt viikon aikana jotain 200 rattijuoppoa) ja lopputuloksena kaverille napsahti ehdollista vankeutta.

Totesinpa että enpä muuten itse ikinä lähde kärjikseen kokeilemaan ilman avustajaa.

80 km/h neljänkympin alueella on todennäköisesti vaarallisempaa kuin esim. 160 km/h moottoritiellä, joten ehdollinen on sikäli ymmärrettävää.

Käytännössä ehdollinen voikin sitten olla sakkoa kevyempi rangaistus, jos tekijä osaa olla asiallisesti.
 
80 km/h neljänkympin alueella on todennäköisesti vaarallisempaa kuin esim. 160 km/h moottoritiellä
Todennäköisesti? Eiköhän se ole ihan ehdottomasti vaarallisempaa. Motarilla 160 ei ole hyvällä autolla mitenkään erikoinen nopeus, jos muuta liikennettä ei ole tai on hyvin vähän.
 
Puoli vuottahan tuossa törkeässä yleensä on minimi. Ja todennäköisesti joutuu käymään inssin uudestaan jos tuore kortti. Ainakin vielä 9v sitten oli tälläinen kun itseltä lähti kortti.
 
Mun mielestä 40 alueella +80km/h olisi ehdottoman paikka ja kortti ainakin 5-10v pois...

Vaikka mitään puolustelematta olen itsekin koittanut paljonko se prätkä kelaa vauhtia, mutta en sentään missään kaupunkialueella, vaan rehellisesti motarilla 120km/h alueella...

Sen verran vielä, että rattijuopoilta voisi kortin ja auton ottaa kokonaan pois, kerrasta. Sakottaa tässä maassa osataan, mutta ne todelliset rangaistukset on liian pienet, ihmiset ajattelee että raahaa se vain on, mutta jos oikeasti viedään yksi vapaan liikkumisen muoto kokonaan pois niin väitän että toimii melko tehokkaana pelotteena edes sitä harkitsevalle.
Aika ristiriitaista tekstiä sulta.
 
Sen verran vielä, että rattijuopoilta voisi kortin ja auton ottaa kokonaan pois, kerrasta. Sakottaa tässä maassa osataan, mutta ne todelliset rangaistukset on liian pienet, ihmiset ajattelee että raahaa se vain on, mutta jos oikeasti viedään yksi vapaan liikkumisen muoto kokonaan pois niin väitän että toimii melko tehokkaana pelotteena edes sitä harkitsevalle.
Kortin ottaminen ei oikeen pure kun siitä pitää jäädä kiinni ja sittenkin selviää sakoilla. Pitäs antaa vähintään ehdollista molemmista rikkeistä.
 
Kortitta ajosta seuraa vähintään 2x ajokielto ja sakko palkkatyössä olevalle on helposti tuhannen euron kieppeillä. Kiinnijäämisriski on nykyään aika pieni vaikka automatisointi on poliisin työtä tehostanutkin.

En kuitenkaan ehdollisia alkaisi ylinopeuksista jakelemaan, niitä kun ei tavallisesti jaeta edes siitä, että joku random salikeijo vetää sua kadulla pataan.
Kyllä ne oman auton tarkastivat kahdesti ekan viikon aikana lekuriin vietyä kortin hetkellisesti. Muija ajoi ihan normaalisti ja samantien pysäytys kun ajoi maijan ohi/vastaan ekat pari kertaa. En tiedä merkkasivatko sen jälkeen että ei todennäköisesti aja ja ei tarvitse pysäyttää.

Mitä ehdonalaisiin tulee niin 5henkeä kävi kimppuun ja lukuisia päähän kohdistuneita voimakkaita iskuja (5-10~) ja omaisuutta vietiin/hajotettiin olikohan 1500e vai 2000e edestä. Muut vapautettiin vaikka osasta jopa naamakuva kesken potkun ja päätekijälle lievä sakkotuomio vaikka istui oikeussalissa olikohan kolmesta eri pahoinpitelystä/ryöstöstä ja jostain vakavammasta. Onneksi edes nuo muut rikokset lähettivät linnaan.
 
Jotenkin noin kuulemma menee sen ohjeen mukaan mitä poliisi oli opastanut. Kuulustelu sujuu ilmeisesti puhelimessa ja jos suostuu kansliapäätökseen niin ei tarvitse kuin odotella postia siltä suunnalta. Sakko nyt onneksi on kohtuu pieni kun ei ole tuloja kertynyt.
Muksu saa ilmaisen oikeusavustajan niin sellainen kannattaa ottaa joka tapauksessa, lisäksi keskimäärin ei kannata suostua kanslia käsittelyyn koska siinä ei välttämättä huomioida kaikkia lieventäviä tekijöitä toisin kuin jos ne istunnossa esitetään ’ammattilaisen toimesta’.
Kortti hyllyllä 7kk ja 90 päiväsakkoa. Ihan käräjillä kävin, ei olisi kannattanut. Tuomari antoi kovemman tuomion mitä syyttäjä edes haki (6kk ja 80pvs). Ehdollisella myös kovasti uhkaili. Onneksi ei sitä kuitenkaan tullut.
Kyllä hymyilytti.

Pärräpoliisikin totesi että ei hän nyt oikein "parempaa aikaa ja paikkaakaan keksisi jos jossain haluaa vähän kokeilla". Jopa vähän harmitteli että ei tullut 10s aiemmin vedettyä ohi jolloin hän ei olisi huomannut.
Samoten koppiautolla tullut partiokaan ei vittuillut laisinkaan, varmaan huomasivat meikäläisen vitutuskäyrän :D
Toisenlaisia kokemuksia poliisista on tullut pienilläkin ylinopeuksilla...


Tämä on mun mielestä jotenkin niin mielenkiintoinen pointti nykykäytännössä. Että jos tarvitset korttia, niin se vaikuttaa tekijän suuntaan positiivisesti ajokieltoa määrätessä.
Eikö se pitäisi olla jopa koventava, tai täysin vaikuttamaton, tekijä ennemmin? Jos korttia tarvitset, niin sitä paremmalla syyllä pitäisi ajaa sääntöjen mukaan. Varsinkin ns. ammattiautoilijat.
Ehdollinenhan on käytännössä täysin harmiton seuraus + maksettava sakko pienenee ohessa todella merkittävästi.

Kai haastoit sen pärräpoliisin todistajaksi? Tolla lausunnolla (pelkästään se ei ole parempaa paikkaakaan) tuomion olisi automaattisesti pitänyt tulla asteikon alapäästä ja käytännössä vielä syyttäjän vaatimaa vähemmän.

Jos tarvitset korttia niin pidennys olisi 3. rangaistus kaiken muun päälle, lisäksi jos olet paljon tien päällä niin todennäköisyys että joskus napsahtaa jostain on myös melko korkea. Esim se vanha 3 sakkoa 2 vuodessa sääntö oli täysin dille systeemi, toinen ajaa 5000km ja toinen 150tkm niin esim rajoituksen 20 pudotuksien missejä tullee jo väkisin ja skoudet sopivassa kohtaa on automaattinen lappu vaikka kuinka ajaisit rajoitusten mukaan. Peltipoliiseista puhumattakaan jotka räpsyvät aina ja heti paljon ajavalle (aikoinaan näitä toki pystyi ’myymään’ jonkun muun kortin piikkiin).
 
Puoli vuottahan tuossa törkeässä yleensä on minimi. Ja todennäköisesti joutuu käymään inssin uudestaan jos tuore kortti. Ainakin vielä 9v sitten oli tälläinen kun itseltä lähti kortti.
Nykyään ei joudu kuin neppailemaan netissä jonkun riskikuljettaja-teoriakokeen ja odottelemaan.
 
Muksu saa ilmaisen oikeusavustajan niin sellainen kannattaa ottaa joka tapauksessa, lisäksi keskimäärin ei kannata suostua kanslia käsittelyyn koska siinä ei välttämättä huomioida kaikkia lieventäviä tekijöitä toisin kuin jos ne istunnossa esitetään ’ammattilaisen toimesta’.
Tuota tarviikin miettiä. Jos ei vaikuta käsittelyaikaan niin veronmaksajina otetaan kaikki käyttöön julkiselta mitä saadaan. Tuomiolla ei väliä mutta on sitten ainakin oikeudenmukainen.
Mun vanha opettaja voisi myös olla aika hyvä avustaja, hoiteli Uotin veljesten kuvioita ja siitä istui itsekin hetken. Arin tuntien saattaisi ajokielto muuttua vapaakorteiksi kaahailuun, tai sitten ei ;)
 
Joo samoilla linjoilla. Sitä ajoneuvon tuomitsemista valtiolle kannattaisi myös ottaa yhdeksi keinoksi. Se on ainut joka puree ns. taparikollisiin, juoppihin ja nisteihin kun niiltä otetaan tekoväline pois.
Telkkua katsomalla itseäni sivistäneenä niin uskoisin monesti muualla maailmassa ajoneuvo tuomitaan tuhottavaksi. Sitten eräänä päivänä autot painetaan valvotusti murskaimeen ja olihan aikanaan Miamissa tapaus jossa huumepoliisi käytti takavarikoitua Fefen Testarossaa peiteoperaatioissa ennen tuhoamista.:cool:
 
Opiskelin aikuispuolella logistiikkaa ja rekkakortin. Opettaja sanoi alussa, että jos tulee ajokieltoa koulun aikana niin kortti jää kokonaan saamatta. Nuorisopuolella varmaan vähän eri juttu vai mitä siellä koulussa sanottiin teinille?
Odotellaan päätöstä ja opinnot jatkuu. C-kortti teoriakokeeseen ei pääse ajokiellossa ja ajo-opettelua vain aitauksessa. Ehtii varmaan ajaa C-kortin kuitenkin kevätlukukaudella.
 
Nykyään ei joudu kuin neppailemaan netissä jonkun riskikuljettaja-teoriakokeen ja odottelemaan.
Ei nyt ihan näin. Jos kortti on ollut alle 2 vuotta ja napsahtaa ajokieltoa, niin joutuu suorittamaan pakollisen ajokieltokoulutuksen joka sisältää 4 tuntia teoriaopetusta, joka toki on etänä. Vaikka ajokielto olis päättynyt, niin korttia ei palauteta ennen kuin toimittaa poliisille todistuksen ko. koulutuksen suorittamisesta.
 
Ehdollinenhan on käytännössä täysin harmiton seuraus + maksettava sakko pienenee ohessa todella merkittävästi.
Ehdollinen on aika kova rangaistus. Nuorella se sulkee heti monia ovia eri alojen osalta kun kattoo työllistymistä. Aikuisillakin monilla aloilla ehdollinen mistä tahansa syystä on automaattisesti kenkää töistä. Ehdollinen tuomio matalapalkka-alalla ei varmastikaan merkitse yhtään mitään.
 
Ehdollinen on aika kova rangaistus. Nuorella se sulkee heti monia ovia eri alojen osalta kun kattoo työllistymistä. Aikuisillakin monilla aloilla ehdollinen mistä tahansa syystä on automaattisesti kenkää töistä. Ehdollinen tuomio matalapalkka-alalla ei varmastikaan merkitse yhtään mitään.

Nyt jo eläkkeellä oleva työkaveri oli joskus kauan sitten saanut sakkoja ja oli työnantajalta kysellyt, että voisiko hän kesälomalla käydä istumassa ne sakot vankilassa. Olisi kuulemma tullut potkut, jos olisi vankilaan mennyt niin maksoi sakot. Olisihan se ollut yksi tapa viettää kesäloma :D
 
Tuota tarviikin miettiä. Jos ei vaikuta käsittelyaikaan niin veronmaksajina otetaan kaikki käyttöön julkiselta mitä saadaan. Tuomiolla ei väliä mutta on sitten ainakin oikeudenmukainen.
Mun vanha opettaja voisi myös olla aika hyvä avustaja, hoiteli Uotin veljesten kuvioita ja siitä istui itsekin hetken. Arin tuntien saattaisi ajokielto muuttua vapaakorteiksi kaahailuun, tai sitten ei ;)
Jos oli nelikaistatie, niin eikö hyvä oikeusavustaja voisi tuoda esille sellaisia seikkoja, että törkeä vaarantaminen ei täyttyisi vaan tuo menisi tavallisena liikenteen vaarantamisena? Pelkkä isokaan ylinopeus ei riitä, vaan pitäisi muutenkin ajaa "siten, että rikos on omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle" (vrt. "tavalla, joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle").

Nelikaistaisella tiellä voisi ainakin vedota siihen, että ei voi törmätä vastaantulijaan, ei ole kevyttä liikennettä (?, riippuu tietyypistä), ei ole risteävää liikennettä (?, samoin) ja nopeusero samaan suuntaan ajavaan ohitettavaan on maltillinen. Liikennetilanne on ollut hallittu, eikä selviytyminen ole perustunut mihinkään sattumanvaraiseen tekijään (vrt. ohitus sokkona).

Kaikkea sitä muistaakin :):
"Käräjäoikeus katsoi, ettei kyse ollut törkeästä rikoksesta. Moottoritie oli sunnuntaiaamuna kuiva, sää kirkas ja muuta liikennettä vähän. Oikeuden mielestä pahimmillaan 56 kilometrin ylinopeus ei näissä olosuhteissa aiheuttanut vakavaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle."
 
Tässä suomen "oikeusjärjestelmässä" on mielenkiintoinen yksityiskohta väliaikaisessa ajokielloissa. Vaikka kortti olisi viety oikeuden mielestä syyttä, prosessi kokonaisuudessaan kestää tavallisesti vähintään määrätyn ajokiellon ajan, todennäköisesti pidempään. Kun tuomioistuin joskus sinetöi päätöksensä on rangaistus todennäköisesti jo kärsitty olipa väliaikainen ajokielto oikeuden mielestä oikein määrätty tai ei.

Kun välaikaisesta ajokiellosta valittaa, syyttäjä ei tee päätöstä ajokiellon palauttamisesta ja ajokielto voi tosiasiassa venyä siihen saakka kunnes tuomioistuin on käsitellyt valituksen.
Huume ja liikenne rikoksissa olet syyllinen jo ennen käräjiä.
 
Huume ja liikenne rikoksissa olet syyllinen jo ennen käräjiä.

Kyllähän tuo henkilöauton ajokortti on suomalainen versio 007:sta. Jos jostain henkilöstä mielii päästä eroon, niin vähimmällä pääsee kun sen tekee ratin takaa. Kuolemantuottamus ja törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen: puoli vuotta jotain ehdonalaista ja sakot päälle.

Huumeiden osalta olet ihan oikeassa.
 
Otetaas nopea päivitys tähän...
Kutsu oikeuteen tuli ja käsittelyssä onkin kaksi kaveria, selvisi että teini oli ajanut "kilpaa" kaverinsa kanssa. :facepalm:
Molemmat sankarit pääosin myöntävät syytteet mutta teini kiistää kisanneensa ja toinen kertoo vain ajaneensa rinnakkain.:facepalm:

Molemmilla rangaistuksen perusteena sama nopeus niin vaatimuksina: täysi-ikäinen kuljettaja 65 päiväsakkoa ja rikosuhrimaksu 80€ kun puolestaan alaikäisen alennuksilla 50 päiväsakkoa eikä rikosuhrimaksua.

Oikeuskäsittely 1 kk:n kuluessa koska alaikäisen rikos jossa on mahdollisuus yli kuuden kuukauden vankeuteen.:facepalm:
 
Teini ajoi eilen 156 km/h 100 km/h alueella poliisin asettamaan kyttäyspaikkaan

Harmillinen juttu ja kaikkea, mutta tässä paistaa vähän asennetta. Et oli tosi harmi että ne skoudet sattu just siihen puskaan kyttäämään. Tietämättä yksityiskohtia voisi miettiä seuraavaa. Noilla taidoilla ja nopeuksilla olisi x % mahdollisuus sattua jotain todella vakavaa millä loppu elämä olisi pilalla/loppunut itseltä tai muilta. X paikalle voi sitten laittaa minkä prosentin itse haluaa. Isukki voisi muotoilla asian esimes, että poliisit onnistuivat pysäyttämään jälkikasvun ennen kuin sattui mitään oikeasti vakavaa.
 
Harmillinen juttu ja kaikkea, mutta tässä paistaa vähän asennetta. Et oli tosi harmi että ne skoudet sattu just siihen puskaan kyttäämään. Tietämättä yksityiskohtia voisi miettiä seuraavaa. Noilla taidoilla ja nopeuksilla olisi x % mahdollisuus sattua jotain todella vakavaa millä loppu elämä olisi pilalla/loppunut itseltä tai muilta. X paikalle voi sitten laittaa minkä prosentin itse haluaa. Isukki voisi muotoilla asian esimes, että poliisit onnistuivat pysäyttämään jälkikasvun ennen kuin sattui mitään oikeasti vakavaa.
Harmittaa tyhmyys siitä missä voi laitteita tuulettaa ja missä ei. Tämä lukema mitattiin perjantaina klo 20, valoisaan aikaan, Turun ohikulkutiellä (joo, kehätie nykyään) ja vieläpä kohdassa jossa mopo/mp-miitti vaihtoi paikkaa.:)
Ja vaikka kuinka luvataan että ajellaan ihmisiksi ja vain radalla kisataan jne. niin kun se luokkakaveri koittaa jättää taakseen niin...
Minun mielestä näille teinikorttilaisille voisi määrätä kortin palauttamisen jälkeen ehdonalaisen jossa saisi ajaa vain yksinään klo 5-22 välillä. Varmaan joku tuollainen rajoitus tässä tapauksessa tulee meillä kotirintamalle.
 
Harmittaa tyhmyys siitä missä voi laitteita tuulettaa ja missä ei. Tämä lukema mitattiin perjantaina klo 20, valoisaan aikaan, Turun ohikulkutiellä (joo, kehätie nykyään) ja vieläpä kohdassa jossa mopo/mp-miitti vaihtoi paikkaa.:)
Ja vaikka kuinka luvataan että ajellaan ihmisiksi ja vain radalla kisataan jne. niin kun se luokkakaveri koittaa jättää taakseen niin...
Minun mielestä näille teinikorttilaisille voisi määrätä kortin palauttamisen jälkeen ehdonalaisen jossa saisi ajaa vain yksinään klo 5-22 välillä. Varmaan joku tuollainen rajoitus tässä tapauksessa tulee meillä kotirintamalle.

Mun mielestä pitäisi asentaa vastaava ajonestolaite kuin rattijuopoille. Heti vaan kerrasta jo. Että rajaisi maksimivauhdin kun ei järki ole päässä kuitenkaan.
Eikös ainakin Fordilla ole oikein ollu avainkin, jolla näitä "veetejä / jonneja" saatiin ajamaan nätimmin?

Ja älä nyt ota liian tunteella. En tiedä milainen rattimies asenteiltasi olet, mutta eiköpä nämä aika lailla esimerkeistä lähde. En silti sinua tunne, kunhan vaan yleistin.
 
Mun mielestä pitäisi asentaa vastaava ajonestolaite kuin rattijuopoille. Heti vaan kerrasta jo. Että rajaisi maksimivauhdin kun ei järki ole päässä kuitenkaan.
Eikös ainakin Fordilla ole oikein ollu avainkin, jolla näitä "veetejä / jonneja" saatiin ajamaan nätimmin?

Ja älä nyt ota liian tunteella. En tiedä milainen rattimies asenteiltasi olet, mutta eiköpä nämä aika lailla esimerkeistä lähde. En silti sinua tunne, kunhan vaan yleistin.
Fordilla on juu järjestelmä millä tietyt avaimet saa rajoitettua tiettyihin asioihin koskien musiikin voimakkuutta, nopeutta, ajomodeja tms. Joillain merkeillä toki taitaa olla vielä laajemmin. Jos olisi oma 18v muksu niin voin tunnustaa että rajoittaisin esim maksiminopeudet ja ajomodien valinnat kunnes näkisin oikeasti miten ajaa liikenteessä. Toki, samaan aikaan on hyvä sanoa tätä kun ajelin itse pari vuotta ilman korttia viritellyllä VW Kuplalla pitkin poikin kunnes jäin kiinni faijalleni.
 
Otetaas nopea päivitys tähän...
Kutsu oikeuteen tuli ja käsittelyssä onkin kaksi kaveria, selvisi että teini oli ajanut "kilpaa" kaverinsa kanssa. :facepalm:
Molemmat sankarit pääosin myöntävät syytteet mutta teini kiistää kisanneensa ja toinen kertoo vain ajaneensa rinnakkain.:facepalm:

Molemmilla rangaistuksen perusteena sama nopeus niin vaatimuksina: täysi-ikäinen kuljettaja 65 päiväsakkoa ja rikosuhrimaksu 80€ kun puolestaan alaikäisen alennuksilla 50 päiväsakkoa eikä rikosuhrimaksua.

Oikeuskäsittely 1 kk:n kuluessa koska alaikäisen rikos jossa on mahdollisuus yli kuuden kuukauden vankeuteen.:facepalm:
Otitteko te sen oikeusavustajan? Ja miten hitossa tuo nyt ”kilpa-ajoksi” muuttui jos on kaverit kyseessä. Kenelläkään ei käynyt mielessä sanoa että ”en mä tuota tunne, eikä mun ajot liittynyt tuohon toiseen mitenkään”. Pysäytettiinkö nuo sankarit siis samaan kasaan? Ja missä vaiheessa nuo on jotain aiheesta möläytellyt kytille?

Miten tuo nopeus, miksi ja millä perusteella molempia syytetään identtisestä nopeudesta, ei se riitä että toiselle tutkattu (ja kummalle heistä se tutkalukema oikeasti on). Kaikki silmin tehdyt ”kokemusperäiset” havainnot kannattaa kyseenalaistaa -> noista löytyy parikin oikeuden päästöstä joissa kiistattomasti näytetään toteen tuon ”kokemusperäisyyden” räikeät virheet (mm. testiautokuski lapista ja yks DI länäriltä).

Tossa jos toiselle tutkattu tuo 156km/h eikä kukaan tiedä varmasti kenelle niin tuomittu nopeus pitäisi jäädä min 10 alle jolloin ollaan <50 yli tasossa jolloin pitäisi mennä tavallisena vaarantamisena -> touhu ei käy edes kortin päälle.
 
Otitteko te sen oikeusavustajan? Ja miten hitossa tuo nyt ”kilpa-ajoksi” muuttui jos on kaverit kyseessä. Kenelläkään ei käynyt mielessä sanoa että ”en mä tuota tunne, eikä mun ajot liittynyt tuohon toiseen mitenkään”. Pysäytettiinkö nuo sankarit siis samaan kasaan? Ja missä vaiheessa nuo on jotain aiheesta möläytellyt kytille?

Miten tuo nopeus, miksi ja millä perusteella molempia syytetään identtisestä nopeudesta, ei se riitä että toiselle tutkattu (ja kummalle heistä se tutkalukema oikeasti on). Kaikki silmin tehdyt ”kokemusperäiset” havainnot kannattaa kyseenalaistaa -> noista löytyy parikin oikeuden päästöstä joissa kiistattomasti näytetään toteen tuon ”kokemusperäisyyden” räikeät virheet (mm. testiautokuski lapista ja yks DI länäriltä).

Tossa jos toiselle tutkattu tuo 156km/h eikä kukaan tiedä varmasti kenelle niin tuomittu nopeus pitäisi jäädä min 10 alle jolloin ollaan <50 yli tasossa jolloin pitäisi mennä tavallisena vaarantamisena -> touhu ei käy edes kortin päälle.

Eli sun mielestä tuollainen toopeilu ilman ettei kukaan kuollut oli vaan sellaista "poikien leikkiä, läpällä hehheh?"
Vai oletko ehkä asianajaja? :eek:

Vaikka apina pystyy painamaan kaasupolkimen pohjaan, siihen ei tarvita kuin jalan luita ja lihaksia.
Vielä kun aivotoiminta pysyisi mukana niin
 
Eli sun mielestä tuollainen toopeilu ilman ettei kukaan kuollut oli vaan sellaista "poikien leikkiä, läpällä hehheh?"
Vai oletko ehkä asianajaja? :eek:
Oli asioista mitä mieltä vain niin oikeusvaltiossa tuomiot tulevat siitä mitä voidaan näyttää toteen riippumatta mikä on asian todellinen laita. Tyhmä se on joka vapaaehtoisesti maksaa liikaa veroja/ottaa kovemman tuomion jne kuin on tarpeen.

Ja mitä nyt tuohon vauhtiin tulee niin 2 kaistaisella baanalla taajaman ulkopuolella vaarannettiin lähinna tietä ylittävä etana. Ei tommoseen vauhtiin millään kinnerillä montaa sekuntia tartte pitää poljinta pohjassa. En pitäisi juuri minään, Saksassa vastaavan profiilin/käyttömäärän tietä on sentään rajoittamattomina mm berliini-rostock väli eli se että tikkarissa on 100 ei oikein tarkoita mitään :).
 
Viimeksi muokattu:
Oli asioista mitä mieltä vain niin oikeusvaltiossa tuomiot tulevat siitä mitä voidaan näyttää toteen riippumatta mikä on asian todellinen laita. Tyhmä se on joka vapaaehtoisesti maksaa liikaa veroja/ottaa kovemman tuomion jne kuin on tarpeen.

Ja mitä nyt tuohon vauhtiin tulee niin 2 kaistaisella baanalla taajaman ulkopuolella vaarannettiin lähinna tietä ylittävä etana. Ei tommoseen vauhtiin millään kinnerillä montaa sekuntia tartte pitää poljinta pohjassa. En pitäisi juuri minään, Saksassa vastaavan profiilin/käyttömäärän tietä on sentään rajoittamattomina mm berliini-rostock väli eli se että tikkarissa on 100 ei oikein tarkoita mitään :).

Ja tuo liittyy tähän aiheeseen miten? No ehkäpä siis vaan hyväksyt törkynopeudet. Selvä.
 
Mun mielestä pitäisi asentaa vastaava ajonestolaite kuin rattijuopoille. Heti vaan kerrasta jo. Että rajaisi maksimivauhdin kun ei järki ole päässä kuitenkaan.
Eikös ainakin Fordilla ole oikein ollu avainkin, jolla näitä "veetejä / jonneja" saatiin ajamaan nätimmin?

Ja älä nyt ota liian tunteella. En tiedä milainen rattimies asenteiltasi olet, mutta eiköpä nämä aika lailla esimerkeistä lähde. En silti sinua tunne, kunhan vaan yleistin.
Kyllä pojan kyydissä ollessa on ajettu kauniisti ja sitten välillä lappu lattiassa kun ollut tilaisuus. Just käytiin keskustelu mitä maksaisi isille samat sakot ja siihen neljän kuukauden lomautus.
Ehkä nyt vähän miettii eroa leikin ja arjen suhteen.
Itse nuorempana rakentelin erinäisiä kilpureita mutta liikenteessä niillä mentiin suhteellisen maltilla, sen jälkeen liikenteessä menty kohtuu "arki autoilla". Toki kun työmatka-autona oli teho-painosuhteiltaan rivakoita kulkupelejä niin aina ei vasemmalta kaistalta valoissa lähteneet eteen ehtineet, näissäkini mentiin rajoitustenpuitteissa rikesakko nopeuksilla. Tämän uskallan tunnustaa kun rikos jo on vanhentunut. :)
 
Otitteko te sen oikeusavustajan? Ja miten hitossa tuo nyt ”kilpa-ajoksi” muuttui jos on kaverit kyseessä. Kenelläkään ei käynyt mielessä sanoa että ”en mä tuota tunne, eikä mun ajot liittynyt tuohon toiseen mitenkään”. Pysäytettiinkö nuo sankarit siis samaan kasaan? Ja missä vaiheessa nuo on jotain aiheesta möläytellyt kytille?

Miten tuo nopeus, miksi ja millä perusteella molempia syytetään identtisestä nopeudesta, ei se riitä että toiselle tutkattu (ja kummalle heistä se tutkalukema oikeasti on). Kaikki silmin tehdyt ”kokemusperäiset” havainnot kannattaa kyseenalaistaa -> noista löytyy parikin oikeuden päästöstä joissa kiistattomasti näytetään toteen tuon ”kokemusperäisyyden” räikeät virheet (mm. testiautokuski lapista ja yks DI länäriltä).

Tossa jos toiselle tutkattu tuo 156km/h eikä kukaan tiedä varmasti kenelle niin tuomittu nopeus pitäisi jäädä min 10 alle jolloin ollaan <50 yli tasossa jolloin pitäisi mennä tavallisena vaarantamisena -> touhu ei käy edes kortin päälle.
Pojat oli käyneet kumpikin vuorollaan kuulusteluissa ja kun eka kertalaisia + oikea asenne niin koittivat kai olla rehellisiä verrattuna prosenttijengiin joka kiistää kaikki.
Autot oli ajaneet vierekkäin mittaukseen ja siitä pyörä perään kamera päällä. Pyörää kuljettanut + tallenne todistajana oikeudessa. Pysäytys oli sitten seuraavalla rampilla jossa pari autoa + pyörä odottamassa...
Normaali settiä näissä viikonloppuisissa #tkumiiteissä poliisivalvonnalta ja nyt kuski sai mitä tilasi.:rolleyes:

Juu, oikeusavustaja totta kai varattu. Veronmaksajana kaikki mistä maksetaan käytetään...
 
Ei kannata lomautusta harkita jos tulee syystä tai toisesta eteen. Kortitta ajosta ei käytännössä jää kiinni varsinkin, jos ei ole auton omistaja tai haltija. Tuttu rattijuoppo ajeli puoli vuotta ilman korttia ja auto oli vielä omissa nimissään. Ei jäänyt kertaakaan kiinni vaikka päivittäin n. 100 km ajoa pk-seudulla todennäköisesti päissään ajoi vielä useimmiten.

En kannusta, enkä kehota, mutta tämän päivän valvonta on tätä tasoa.
Haittaako vaikka jäisi kiinni... Mies jäänyt kiinni jo 44 kertaa vuoden aikana kortitta ajosta! | Autotoday
 
Otitteko te sen oikeusavustajan? Ja miten hitossa tuo nyt ”kilpa-ajoksi” muuttui jos on kaverit kyseessä. Kenelläkään ei käynyt mielessä sanoa että ”en mä tuota tunne, eikä mun ajot liittynyt tuohon toiseen mitenkään”. Pysäytettiinkö nuo sankarit siis samaan kasaan? Ja missä vaiheessa nuo on jotain aiheesta möläytellyt kytille?

Miten tuo nopeus, miksi ja millä perusteella molempia syytetään identtisestä nopeudesta, ei se riitä että toiselle tutkattu (ja kummalle heistä se tutkalukema oikeasti on). Kaikki silmin tehdyt ”kokemusperäiset” havainnot kannattaa kyseenalaistaa -> noista löytyy parikin oikeuden päästöstä joissa kiistattomasti näytetään toteen tuon ”kokemusperäisyyden” räikeät virheet (mm. testiautokuski lapista ja yks DI länäriltä).

Tossa jos toiselle tutkattu tuo 156km/h eikä kukaan tiedä varmasti kenelle niin tuomittu nopeus pitäisi jäädä min 10 alle jolloin ollaan <50 yli tasossa jolloin pitäisi mennä tavallisena vaarantamisena -> touhu ei käy edes kortin päälle.
Stalker dual tutkaa käytetään nopeimman ajoneuvon jäljityksellä Suomessa ( valittavissa asetuksista)
Ja toiselle riittää poliisimiehen havainto nopeudesta.
 
Ei kannata lomautusta harkita jos tulee syystä tai toisesta eteen. Kortitta ajosta ei käytännössä jää kiinni varsinkin, jos ei ole auton omistaja tai haltija. Tuttu rattijuoppo ajeli puoli vuotta ilman korttia ja auto oli vielä omissa nimissään. Ei jäänyt kertaakaan kiinni vaikka päivittäin n. 100 km ajoa pk-seudulla todennäköisesti päissään ajoi vielä useimmiten.

En kannusta, enkä kehota, mutta tämän päivän valvonta on tätä tasoa.
Tällaisista anekdooteista ei kannata päätellä liikaa. Tässäkin ketjussa on foorumilainen kertonut, että heti alettiin vaimoa liikenteessä häiritä vaikka ei ollut kyse mistään liikennerikkomuksesta vaan auton haltijan/omistajan terveydentilasta johtuva kortin hyllytys. Kiinni jäämisen todennäköisyys ajokiellossa omalla autolla on oletettava vähäistä suuremmaksi. Enkä ihan vähäisestä syystä lähtisi lainatullakaan, seuraamus kun on selvästi ikävämpi jos ei kerrasta usko.

Olen minäkin ajanut joskus vahingossa ja joskus tyhmänä ihan tahallaankin autolla, jonka määräaikaiskatsastus ei ollut ihan melkeinkään voimassa. Vaikka en jäänyt kiinni, en päättele siitä mitään. Ja joo, silloin oli jo sama vouhotus rekisterit lukevasta kaikkinäkevästä silmästä kuin nykyään. Niitä hälytyksiä tulee vaan liikaa eikä useimpia ehditä tsekata etenkin jos on kyseessä "vähäisempi" asia. "Vähäisenä" käsitän tässä siis esimerkiksi katsastuksen vs. varastettu tai kiinniotettavaan henkilöön liittyvä. Tavallaan ilman lisätietoa rattarin autokin saattaa olla "vähäinen" juttu - vaikka kännissä ajelu ei olekaan vähäinen asia, niin ei niilläkään autoilla tilastollisesti aja sama idiootti tällä kertaa ilman korttia ja taas kännissä, vaan esimerkiksi perheenjäsen.
 
Kyllä toi kortitta ajelu aika helppoa on jossei ole omissa nimissä auto. Ja vielä helpompaa on leimattomalla ajelu, varmaan 5x tulleet poliisit vastaan kun siirtänyt leimatonta autoa kotoa tallille tms, tyhmää maksaa siirtokilvistäkään kun kiinnijäännin todennäköisyys on olematon ja sakko pieni.

Alkup keissiin kommentoiden, 150kmh 100kmh alueella ei tosiaan pitäisi mikään törkeä olla jossei muita ole ympärillä, toki kilvanajon myöntäminen on aina huono homma.
 
Tuli rajoituksista nuorille kuskeille mieleen että nykyautoista saa kännykkään auton ohjelmasta ajopäiväkirjan mistä näkyy nopeudet ja kulutus jne.

Eli siis jonkinlainen ennaltaehkäisevä vaikutus silläkin varmaan olisi jos kakara tietää että faija/äiti voi tarkistaa milloin tahansa kuinka kovaa sillä kaaralla on ajettu. Voisin kuvitella että normaalissa perheessä lähtisi auton käyttö-oikeus samoin tein.
 
Kyllä toi kortitta ajelu aika helppoa on jossei ole omissa nimissä auto. Ja vielä helpompaa on leimattomalla ajelu, varmaan 5x tulleet poliisit vastaan kun siirtänyt leimatonta autoa kotoa tallille tms, tyhmää maksaa siirtokilvistäkään kun kiinnijäännin todennäköisyys on olematon ja sakko pieni.
Ajappa kolari ilman korttia tai leimattomalla autolla. Voi tulla aika pitkä lasku, vaikka syyllinen olisikin kolmion takaa tullut mopopoika tai karanneen koiran perässä juossut pikkulapsi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 667
Viestejä
4 538 289
Jäsenet
74 859
Uusin jäsen
Jakezu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom