Topfield TF5100PVRc ruvennut oireilemaan

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Kerran tullut vaihdettua tuohon elkot, kun kadotti kaikki kanavat, mutta nyt vuosien jälkeen alkanut oireilemaan.
Saattaa taaksepäin kelatessa buutata ja hyvin harvakseen itsekseenkin. Tilanne ei ole vielä paha. Voisi toki uusiksi vaihtaa elkot, mutta tuolla alkaa olemaan jo melkoisesti ikää, kun taitaapi olla niitä ekoja mitkä tuli Suomen markkinoille 160 gigan kiintolevy ja ei hdmi.
 
Juu, varmaankin voisi vaihtaa ne elkot, jolloin se luultavasti toimisi paremmin, jos ei ole kiintolevy tai emo laho. Tai voisi jättää vaihtamatta, jolloin tuskin käy toimimaan paremmin.

Jos haluaisi sen hyvään kuntoon ja sinne on ennemmin pistetty laadukkaat elkot, niin vaihtaja voisi vaihtaa kaikki elkot, ehkä jopa sen ison verkkoelkon ja sinne regujen luokse ne suotoelkot kanssa. Jos taas on pistetty mikälie roskaelkot, niin se perussatsi vaihtoon ja taas rallattaa sen 3 vuotta.. Tietysti emoltakin voisi scooppilla katsella regujen ulostuloja ja vaihdella sinne emolle elkoja, "jos siltä näyttäisi".
 
Kyllä pitäisi olla laadukkaat elkot ne kaikki 11kpl. Samaa merkkiä kuin alkuperäiset, mutta parempaa mallia. Vekoyllä näkyi vielä tilaushistoriaa niin lokakuusta 2011 rallatellut.
Kiintolevyjä(ide) olisi ja onhan se alkuperäinen törkeän kauan palvellutkin.
Tosiaan pitää alkaa mittailemaan, jos menee ihan mahdottomaksi.

Jotenkin sellainen mielikuva, että lämpöisemmällä tapahtuu noita temppuiluja. Itse asiassa tänään taas buuttasi itsensä. Se vaan, että jos tallennuksen aikana tekee temput.
 
Kyllä pitäisi olla laadukkaat elkot ne kaikki 11kpl. Samaa merkkiä kuin alkuperäiset, mutta parempaa mallia.

Paskaahan sinne on sitten tilallekin mennyt.. Capxonin tai Samxonin konkkia noissa on alkuperäisenä ja kummastakaan et kyllä parempaa saa jos et merkkiä vaihda. Komerossa olevista (tf5100 ja tf500, sama poweri) tarkistin niin toisessa on vielä alkuperäiset Capxonit ja toiseen vaihdoin Rubyconiin. Capxoneilla oleva on hukannut kiintolevynsä, pitäisi konkat vaihtaa siihen niin näkyy taas.

Kaikki konkat vaihtoon ja jotain parempaa merkkiä niin pelittää taas.
 
Paskaahan sinne on sitten tilallekin mennyt.. Capxonin tai Samxonin konkkia noissa on alkuperäisenä ja kummastakaan et kyllä parempaa saa jos et merkkiä vaihda. Komerossa olevista (tf5100 ja tf500, sama poweri) tarkistin niin toisessa on vielä alkuperäiset Capxonit ja toiseen vaihdoin Rubyconiin. Capxoneilla oleva on hukannut kiintolevynsä, pitäisi konkat vaihtaa siihen niin näkyy taas.

Kaikki konkat vaihtoon ja jotain parempaa merkkiä niin pelittää taas.

Muistelisin, että noissa vanhemmissa toppareissa oli vahvempi virtalähde, kun sitten uudemmissa. Samxonia noissa oli. Oliko Capxon vielä paskempia, kun ne tiputti aika reippaasti noiden toppareiden hintaa niin se näkyi sitten materiassa?
Itse asiassa ne oli mielestäni säästänyt tuossa mun vehkeessäkin, kun melkein kaikki oli mustia Samxoneja. Eivät tainneet olla low esr elkoja ollenkaan kuten vihreät.

Mistäs tiiät, että elkot on mennyt?
Lokakuusta 2011 on konkka vaihdoilla pelittänyt tähän päivään saakka. Silloinkin oli fanaattisia rubyconilaisia, että ei olisi pitänyt kestää vuottakaan, kun oli niin paskaa. Paska puhetta..
 
Samxonit ja Capxonit eivät kyllä olleet ikinä "hyviä"
Nichicon, Rybycon, Chemicon, Panasonic, niistä tietyt sarjat on esim olleet " hyviä".
 
Samxonit on ihan sitä perus kiinapaskaa, mitä muutkin halpikset. Ihme kyllä että noinkin kauan kestänyt sinulla. Perjantaikappaleet kaiketi.

Vaihtoehtoja lienee että koko kierros taas uusintaan, tai sitten vanhus jo haudanlepoon.
 
Samxonit ja Capxonit eivät kyllä olleet ikinä "hyviä"
Nichicon, Rybycon, Chemicon, Panasonic, niistä tietyt sarjat on esim olleet " hyviä".

Samxoneista ei mikään tietty sarja?

Chemiconista en ole koskaan kuullutkaan ennen, mutta korvan taakse.
 
Samxoneista ei mikään tietty sarja?

Chemiconista en ole koskaan kuullutkaan ennen, mutta korvan taakse.

Juu, en ole kuullut ikinä, jotta olisivat mitenkään kummoisia, mikään sarja. Itse olen digikeyltä tilaillut noita, mitä luettelin ja tiettyjen sarjojen puitteissa olen ollut tyytyväinen..

Partcon kautta noita saa kuka tahansa ja tuossa on niin pieni määrä noita, ettei sen takia "konkkaan" mene..
 
Juu, en ole kuullut ikinä, jotta olisivat mitenkään kummoisia, mikään sarja. Itse olen digikeyltä tilaillut noita, mitä luettelin ja tiettyjen sarjojen puitteissa olen ollut tyytyväinen..

Partcon kautta noita saa kuka tahansa ja tuossa on niin pieni määrä noita, ettei sen takia "konkkaan" mene..

Mitä noita huokeita hyviä sarjoja löytyy Digikeystä? Olen harkinnut tilaavani sieltä, kun sieltä löytyy vaikka mitä nippeliä.
 
Jos sinulla on firma niin tilaus onnistuu..
Katso suotoa varten esim:
Panasonic FM, FR sarjat.
Olikohan Nichiconin HE(m) OK
RYBYCON ZLJ
Panasonicin EB ELKOJA esim sinne se 47/50 ja 1/50 ensiöön.

Edullisiahan hyvät ei yleensä ole, mutta itse olen todennut, että maksakoot, mitä maksavat, pääasia, että laite toimii... Tietysti edullisuutta lisää, kun tilaa enemmän (esim 100 kpl kerralla). Olikohan tuolla postikuluttomuus minimitilaus tms jotain 50-70 euron luokkaa..
 
On firma ja joo pitää tehdä melkoinen tilauslista, että saa tuon 50-70 euron minimitilauksen.
 
On firma ja joo pitää tehdä melkoinen tilauslista, että saa tuon 50-70 euron minimitilauksen.

Joskus tilailin tuolta kutistesukkia, kun olivat kohtuu edullisia ja hyviä liimasukkia.. Löytyyhän tuolta kaikenlaista, mitä voisi aina tarvita (siis jos elektroniikkatarvikkeista on puutetta..)

Siellä on ihme utelu, mihin aikoo komponentit käyttää, en nyt tiedä, onko edelleen, edellisestä tilauksesta kun taitaa olla vähän yli vuosi.
 
Katso suotoa varten esim:
Panasonic FM, FR sarjat.
Olikohan Nichiconin HE(m) OK
RYBYCON ZLJ
Panasonicin EB ELKOJA esim sinne se 47/50 ja 1/50 ensiöön.
Näyttäisi Nichicon uusineen nimeämistä ja lisänneen U:n eteen:
NICHICON CORPORATION | Product & Technology

Rubyconilla tullut lisäyksiä ZLH:n ja ZLJ:n kaveriksi low-ESR/high ripple valikoimaan.
RUBYCON CAPACITORS CATALOG/PRODUCT LIST

Panasonicilla taas ole paljoa tullut lisäyksiä.
Aluminum Electrolytic Capacitors (Radial Lead Type) | Industrial Devices & Solutions | Panasonic

Chemiconin sopivuudet taas näkyy tästä:
https://www.chemi-con.co.jp/e/catalog/pdf/al-e/al-sepa-e/001-guide/al-groupchart-e-170401.pdf#page=2


Eivät tainneet olla low esr elkoja ollenkaan kuten vihreät.
No niitä vihreitä Samxoneita olen nähnyt.
Näytösssä jossa käytön perusteella ei olisi pitänyt olla mitään syytä siihen, että taustavalon virransyöttölinjassa kaksi kolmesta elkosta oli turvoksissa.
Olisi voinut kohta alkaa oireilu, jos kyseinen näyttö ei olisi saanut korvaajaa ja päätynyt elkojen vaihtoon ennen seuraavaa käyttöä.
(ja kyseinen näyttö ei siis ollut mikään budjettimalli jossa kaikki alimitoitettaisiin jne vaan aikanaan paremman pään IPS näyttö)
 
WD:n Elements ulkoisten kiintolevyjen powereista on _aina_ paskana jokainen vihreä samxoni. Toisio tosin niissä on todella kuuma, kiitos tehokkaiden kuormavastusten. Vastukset ovat siksi, että myös 12V reguloituisi jotenkuten.
 
Nähtävästi tämä digiboksi jäätyy melkein joka päivä, että kuva liimautuu kiinni.

Silmämääräisesti en näe elkoja pullistuneena.

Linjoja mittailin, että oli play päällä, että on hieman kuormaakin:
kuorma(kiintolevy pyörimässä) idle
15V 15,4..V 15,67V
3,3V 3,29V 3,29V
5V 5,12V 5,08V
8V 7,67V 7,57V
17V 16,86V 17,1V
22V 24,2V 24,5V
30V 30,2V 30,6V
12V 12,32V 12,82V

8V heittää jo melkoisesti, mutta mihin tuo menee? Ymmärrän nuo 3,3V prossulle, 5V ja 12V kiintolevylle. Kuitenkin 5V on heittoa jo tuo 0,12V eikä ole mikään kova kuormakaan. 5V määrittelee kait kaikkialle muualle referenssin, jos tosiaan ei saisi olla yli 0,2V heittoa.

Jaahas mitä tutkin niin 22V:lla 24,2V on aivan normi, että tuo 0,2V liittyy keskijännitteisiin. Sekä 8V on alikanttiin toimivassa pelissä.

5V linjaan vaikuttaa elkot C22 ja C23. Sormenpäällä tökin elkoja niin tuo C22 vaikutti yllättävän kuumalta.

Tuli vaihdettua jotku KY konkat mitkä löytyi niin aivan sama 5V 5,12V, mutta myös idlenä tai siis ei kyllä kiintolevy ollut sammuneena, että ihan sama tulos. Aivan sama sormituntuma konkissa, että C22 lämpöisempi.
Osaako joku selittää? Kuitenkin uudet konkat ja ei mitään eroa entiseen 5V tulokseen?

Tein mittauksia kiinanihmeellä noille Samxon 1000/25 vihreille C22 ja C23 niin:

C22 noin 5 ohmia ja 860uF. Isompi ohmi selittää isomman lämmön.
C23 noin 2,5ohmia ja 900uF.
Randomina mittasin noita KY 1000/16 elkoja niin 3 ohmia ja yli 1000uF.

Jotenkin tuntuu, että nuo ohmit on aika isot low esr elkoiksi. Käsittääkseni nuo elkot ei kestä pitkään säilytystä, että alkavat paskoontumaan. Kuukausikin oli jo liikaa, jos muistan oikein.

Tilasin Panasonic FL Low ESR 16V1000uF elkoja, jos ne näyttäisi speksiensä mukaisia ohmeja tuossa kiinanihmeessä eli tosi vähän.
 
Viimeksi muokattu:
Hajoaa noista emojakin.. Tarkista, että 1v5 jännite ei notku. Sen regu on muistaakseni korttipaikan luona. Ja myös emon joku konkka aiheutti paskoonnuttuaan yhdessä ongelmia..
 
No joo, edes perus 16V 1000uF elkotkaan eivät anna ohmiluokan tulosta. Mitä mittaria käytät ja miten surkeat johdot siinä on?
 
No joo, edes perus 16V 1000uF elkotkaan eivät anna ohmiluokan tulosta. Mitä mittaria käytät ja miten surkeat johdot siinä on?

Mittari on jonkinlainen prototyyppi, kun käyttää kotelona jonkinlaista puhelinnumeromuistiota ja ulostulona naaras banaaniplugit, että ei näin hienoa, mutta ohjelma kait sama--> LCR-T4 ESR Meter LCR led Transistor Tester Diode Triode Capacitance PNP MOS NEW | eBay

:facepalm: Tosiaan oli melkoinen merkitys, kun laitoin suoraan elkon jalat noihin mittausulostuloihin. Juottelin jalat noihin irrotettuihin, että niitä pystyi mittailemaan. Käyttäjässä enemmän vikaa kuin kiinanihmeessä.

Mittarin satunnageneraattoria käytin jonkun kerran:

Joku KY 0,03ohm 0,07ohm 0,06ohm
C22 0,07ohm 0,03ohm 0,04ohm
C23 0,14ohm 0,12ohm

Aivan varma en ole kääntyikö C22 ja C23 päikseen, kun cd-merkkauskynän jälki katosi näistä.
 
Hajoaa noista emojakin.. Tarkista, että 1v5 jännite ei notku. Sen regu on muistaakseni korttipaikan luona. Ja myös emon joku konkka aiheutti paskoonnuttuaan yhdessä ongelmia..

Pitää vilkaista seuraavan kerran. Sitä vaan mietin, että tuo 5V liian korkea, kun pysyy siinä 5,12V. Oliko sille sitten regu jossain?

Kattelin vaan tuon alkupostauksesta, että 5V on 5V toimivassa --> Huolla Topfieldin virtalähde ajoissa!

Toistaiseksi digiboksi ei ole vielä jäätynyt. Juuri vilkaisin.
 
Pitää vilkaista seuraavan kerran. Sitä vaan mietin, että tuo 5V liian korkea, kun pysyy siinä 5,12V. Oliko sille sitten regu jossain?

Kattelin vaan tuon alkupostauksesta, että 5V on 5V toimivassa --> Huolla Topfieldin virtalähde ajoissa!

Toistaiseksi digiboksi ei ole vielä jäätynyt. Juuri vilkaisin.
5V on se stabiloitu / stabilointijännite (tai ainankin yksi niistä, en nyt muista tarkkaa kytkentää).
Sen muistan, että kun 5V suotoelkot alkavat kuolla, niin ko jännite alkaa suhteessa tippua ja varsinkin se suurin jännite nousee erittäin selkeästi. Taitaa muistaakseni nousta myös sitten 12V, joka sitten hajottaa kiintolevyn suojadiodin oikariin ja sitten emolta kiintolevyn virrankytkentä tuplafetin (8 jalkainen SMD IC). Liian suuri Vtun taas hajottaa emolta sen kytkevän smd trankun tunerien luota..
 
5V on se stabiloitu / stabilointijännite (tai ainankin yksi niistä, en nyt muista tarkkaa kytkentää).
Sen muistan, että kun 5V suotoelkot alkavat kuolla, niin ko jännite alkaa suhteessa tippua ja varsinkin se suurin jännite nousee erittäin selkeästi. Taitaa muistaakseni nousta myös sitten 12V, joka sitten hajottaa kiintolevyn suojadiodin oikariin ja sitten emolta kiintolevyn virrankytkentä tuplafetin (8 jalkainen SMD IC). Liian suuri Vtun taas hajottaa emolta sen kytkevän smd trankun tunerien luota..

Tosiaankin löysin jonkinlaisen kytkennän-->
Topfield_SD-PVR_Power-Supply.png


Ainoa regulaattori virtalähteessä näyttäisi olevan KA278R33 3,3 voltille.
Tosiaan nuo C22 ja C23 on juurikin 5V linjassa. Käämin välissä vai mikä tuo on?
 
Viimeksi muokattu:
Regulointi tehdään feedback loopilla, 5V:stä ja osittain 22V:stä, tosin 5V on olennaisin, sillä sitä käytetään reguloinnin käyttöjännitteenäkin..
Eli U1, U2, R15, R17 ovat hyvin olennaisia osia.
Erittäin tyypillinen hakkurikytkentä regulointi viritys feedbackillä..
 
Regulointi tehdään feedback loopilla, 5V:stä ja osittain 22V:stä, tosin 5V on olennaisin, sillä sitä käytetään reguloinnin käyttöjännitteenäkin..
Eli U1, U2, R15, R17 ovat hyvin olennaisia osia.
Erittäin tyypillinen hakkurikytkentä regulointi viritys feedbackillä..

Niin tuo U2 KA431AZ on jonkin sortin ohjelmoitava regulaattori ja vastusjaolla tulee sitten nuo 5V ja 22V?
 
Juu, se on sellainen "tarkkuusregu" / ohjain, joka tai jonka kaltainen löytyy melkein aina hakkupowereista. Vastuksien arvoilla tosiaankin asetetaan se sille menevä jännitepiste. (siis lisäksi nuo vastukset maihin..)
 
Juu, se on sellainen "tarkkuusregu" / ohjain, joka tai jonka kaltainen löytyy melkein aina hakkupowereista. Vastuksien arvoilla tosiaankin asetetaan se sille menevä jännitepiste. (siis lisäksi nuo vastukset maihin..)

Mietin vain, että jos tuo tarkkuusregu on jotenkin huono. KA431AZ pitäisi olla vain 1% heitto Max 5,05V tai 4,95V. Mulla on noita TL431ACL, että se kait kävisi päikseen. Siinäkin 1% tarkkuus. Se taas, että jos 5V pitää olla tasan 5V niin tuo tarkkuusregu heittää jo aivan tarpeeksi, että tuskin aina on kohdallaan. Voihan se olla, että vastuksetkaan 1% ei ole täydelliset, että tuo 5,12V voi olla hyvinkin ihan ok.
Yleismittarikin voi heittää. Pitäisi hommata tälläinen--> AD584 4 Channel 2.5V / 5V / 7.5V / 10V High Precision Voltage Reference Module
Tilasinkin niin saa jotain tolkkua. Hommaan uuden yleismittarin, jos failaa testin.


Edit: Boksi oli taas jäätynyt niin kuin ennenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Toppaskoissa (4100 tahi 5100, tahi mitähän muita rojuja niitä on) usein riittää emon loppuiäksi vain viiden voltin linjan elkojen vaihto.

Itse kyllä omaan käyttöön uusin kaiken, fairchildin paskahakkuri-tulikuuma-IC:tä myöten. Tilalle menee Infineoni.

Toki jos boksi on runkattu niin särki, että kiintiskään ei ole enää hengissä, niin voi emokin olla särki.
 
Toppaskoissa (4100 tahi 5100, tahi mitähän muita rojuja niitä on) usein riittää emon loppuiäksi vain viiden voltin linjan elkojen vaihto.

Itse kyllä omaan käyttöön uusin kaiken, fairchildin paskahakkuri-tulikuuma-IC:tä myöten. Tilalle menee Infineoni.

Toki jos boksi on runkattu niin särki, että kiintiskään ei ole enää hengissä, niin voi emokin olla särki.

Kiintolevy vaikuttaa olevan hengissä ja 12V-linjassa ollut ihan tolkullinen jännite. Kuva leikkaa kiinni, vaikka ei ole tallennusta päällä. Toisekseen kiintolevy sammuu ajan kanssa, joten en usko, että sillä on merkitystä tuon jäätymisen kanssa.

Niin siellä emossakin on ties kuinka monta elkoa vaikuttamassa 5V-linjaan? Siellähän on tolkuttomasti sinisiä elkoja ja en löydä kytkentää emolle ollenkaan. Griffin mainitsi tuosta emon mystisestä 1,5V linjasta.
Rebooting U20 regulator m'board Tab should measure 1.5V, if not, replace with LD1117DT (left side of cardslot). Tosiaan tuo on välillä buuttaillut. Topfield PVR Faults - Andy Fraser Electronics

Taidan vaihtaa seuraavaksi 3,3V linjan elkot, kun se vaikuttaa juurikin prossuun tai sitten kaikki loputkin, kun noissa kahdessa oli faradi vajetta.
 
Joo tuhannesosa faradi vajetta.

Vaihdoin nämä myöskin ja oli mikrofaradi vajetta näissäkin:

C17 866,5uF 0,03ohm
C18 877,9uF 0,02ohm
C19 875,1uF 0,01ohm
C20 416,2uF 0,04ohm
C27 426,1uF 0,03ohm
C26 431,8uF 0,01ohm
C25 898,7uF 0,00ohm

Mittasin tuon LD1117DT:

Sisään 2,96V ja ulos 1,25V. Se on nähtävästi säädettävä ja toisekseen ei ole 1,5V versiota vaan 1,2V ja 1,8V. Säädettävällä toki sen saisi. Tietysti olisi voinut mitata vastusten jälkeen sen oikean ulostulon..:facepalm: eiköhän se ole oikea, koska ulostulo on 1,25V se ihmeen referenssijännite.
 
Viimeksi muokattu:
Joo tuhannesosa faradi vajetta.

Vaihdoin nämä myöskin ja oli mikrofaradi vajetta näissäkin:

C17 866,5uF 0,03ohm
C18 877,9uF 0,02ohm
C19 875,1uF 0,01ohm
C20 416,2uF 0,04ohm
C27 426,1uF 0,03ohm
C26 431,8uF 0,01ohm
C25 898,7uF 0,00ohm

Mittasin tuon LD1117DT:

Sisään 2,96V ja ulos 1,25V. Se on nähtävästi säädettävä ja toisekseen ei ole 1,5V versiota vaan 1,2V ja 1,8V. Säädettävällä toki sen saisi. Tietysti olisi voinut mitata vastusten jälkeen sen oikean ulostulon..:facepalm: eiköhän se ole oikea, koska ulostulo on 1,25V se ihmeen referenssijännite.
Kuvatussa paikassa, korttipaikan luoona on regu. Siitä pitää tulla ulos 1V5, jos on se tyypillinen topfieldin vanha emo.
Voi olla ADJ tyyppiä, sitä en muista. Sen muistan, että jännite pitää olla 1V5
 
Kuvatussa paikassa, korttipaikan luoona on regu. Siitä pitää tulla ulos 1V5, jos on se tyypillinen topfieldin vanha emo.
Voi olla ADJ tyyppiä, sitä en muista. Sen muistan, että jännite pitää olla 1V5

Tässä oli ADJ ja ihan luki itse regussa. Vastusjaolla näitä säädetään.
 
Tosiaan uutta todennäköisesti kehiin, kun oli taas jäässä. Eihän tuo wanha paska rajallisen muistin takia löydä edes kaikkia EPG-tietoja.

edit: Olen katellut uutta digiboksia Topfieldin ja HDThunderin välillä niin minkälainen sisuskalusta näissä, että kumpi kannattaa hommata?

Topfield on ainakin ollut pitkään markkinoilla, mutta kylvi roska elkoja virtalähteeseen ja tuosta omasta digiboksista uudempiin verrattuna kylvettiin vieläkin heikompia virtalähteitä, mutta mikä on tilanne nykyään?
 
Viimeksi muokattu:
Juu, en ole takuukorjaaja, joten tietoa ei ole, että kestävätkö takuuaikaa...
 
Näyttää siltä, että viileillä ilmoilla Digiboksi toimii aivan hyvin. Tilasin ir-lämpömittarin, jos tuon vielä avaa ja katsoo, että mistä löytyy liikaa lämpöä.
 
Minulla oli noita 5xxx-sarjan Topfieldejä useampiakin. Ensimmäinen laukesi ennen kuin oli tietoa korjausmahdollisuudesta ja kahteen muuhun vaihdoin aikoinaan koko konkkasarjan. Hienoja laitteita, mutta onhan niistä aika jo jättänyt aika vahvasti monessakin mielessä. Sittemmin hommasin softan puolesta hyvin vastaavan Topfield 2401 CI+:n, jossa on sentään edes HD-virittimet jne (keskustelua laitteesta). Siinä on kuitenkin alkanut ilmenemään tuttuja ongelmia (random-jumittelua, kiintolevy naksuu, UI reagoi kaukosäätimeen tahmeasti jne), joten pitäisi varmaan avata loota ja tehdä sama operaatio. Siihen tuskin löytyy kuitenkaan valmiita konkkasarjoja, niin en tiedä viitsiikö alkaa selvittelemään ja arpomaan.

Noiden muutamien Topfieldied-mallien suurin etu omassa käytössä on ollut mahdollisuus käyttää automaattisia hakusanatallennuksia erikseen asennettavien TAP-sovellusten myötä. Nykyään hakusanatallennukset ja mahdottoman paljon muitakin hienouksia löytyy mm. tästä lootasta, joka saattaa hyvinkin olla seuraavan hankinta:

Vu+ Solo 4K UHD-digiboksi, 8-14 viritintä

Se on sitten toinen asia kuinka paljon viitsii enää nykypäivänä sijoittaa mihinkään digiboksiin, kun TV:n katsominen on jäänyt streamauspalveluiden myötä olemattoman vähälle.
 
Takuullisen Topfieldin digiboksin omistaja ei nyt kannattaisi olla, kun Fintop Oy eli noiden maahantuoja meni konkurssiin niin aika heikkoa huolto kait?
 
Kas, mistähän konkurssi johtuu? Konkkiin meni :D

Kyllä varmasti noin niin kuin ostajan asemassa en menisi kys. merkkiin uudelleen sotkeutumaan, joten voi olla kaupankäynti aika vaisua...
 
Poistin PlasmaEPG:n ja ei ole kaatuillut sen jälkeen. Kuitenkaan kaikkia ohjelmatietoja ei vaan löydä tai sitten pitää kikkailla elikkä sammuttaa sen tietyn kanavan kohdalla boksi ja uusiksi päälle niin ohjelmat tulee näkyviin.
Tuntuma, että muistin loppuminen on ongelma. Olisikin joku firmware jolla saisi puristettua loputkin muistit käyttöön, kun jostain luin, että ne kaikki ei ole käytössä.
 
Minulla oli noita 5xxx-sarjan Topfieldejä useampiakin. Ensimmäinen laukesi ennen kuin oli tietoa korjausmahdollisuudesta ja kahteen muuhun vaihdoin aikoinaan koko konkkasarjan. Hienoja laitteita, mutta onhan niistä aika jo jättänyt aika vahvasti monessakin mielessä. Sittemmin hommasin softan puolesta hyvin vastaavan Topfield 2401 CI+:n, jossa on sentään edes HD-virittimet jne (keskustelua laitteesta). Siinä on kuitenkin alkanut ilmenemään tuttuja ongelmia (random-jumittelua, kiintolevy naksuu, UI reagoi kaukosäätimeen tahmeasti jne), joten pitäisi varmaan avata loota ja tehdä sama operaatio. Siihen tuskin löytyy kuitenkaan valmiita konkkasarjoja, niin en tiedä viitsiikö alkaa selvittelemään ja arpomaan.
Postasin aikoinaan listan 2401 CI+:n powerin konkista ja niiden arvoista tuonne DVD -Plazan threadiin:

Vaihdoin juuri kondensaattorit omaani. Sisältä löytyi virtalähde, jonka malli oli AD09002T. Sen Revisio on 1.4.
Tasajännitepuolelle vaihdoin kaikki 16 konkkaa. Määrät ja tyypit olivat seuraavat:
3kpl 3300uF 10V (C23,C24,C25)
1kpl 1500uF 25V (C31)
1kpl 470uF 10V (C21)
1kpl 330uF 35V (C38)
4kpl 47uF 50V (C29,C32,C35,C39)
3kpl 10uF 50V (C8,C22,C27)
3kpl 1uF 50V (C11,C28,C30)
 
Viimeksi muokattu:
Postasin aikoinaan listan konkista ja niiden arvoista tuonne DVD -Plazan threadiin:

Vaihdoin juuri kondensaattorit omaani. Sisältä löytyi virtalähde, jonka malli oli AD09002T. Sen Revisio on 1.4.
Tasajännitepuolelle vaihdoin kaikki 16 konkkaa. Määrät ja tyypit olivat seuraavat:
3kpl 3300uF 10V (C23,C24,C25)
1kpl 1500uF 25V (C31)
1kpl 470uF 10V (C21)
1kpl 330uF 35V (C38)
4kpl 47uF 50V (C29,C32,C35,C39)
3kpl 10uF 50V (C8,C22,C27)
3kpl 1uF 50V (C11,C28,C30)

Tarkoitat ilmeisesti "toisiopuolta"

Yleensä noihin hakkureihin kannattaa vaihtaa:
Ensiön pikkukonkat yleensä 1-3 kpl Nämä aiheuttavat kytkennästä riippuen seuraavia vikoja:
Hakkuri ei käynnisty.
Hakkurifetti oikosulkeutuu ja ohjain tuhoutuu mahdollisesti kanssa.
Jännitteensäätö ryöstäytyy käsistä ja jännnite karkaa todella korkealle.
Eri powereille on tyypillinen yleensä eri ilmiö.

Sitten se isoin ns verkkoelko osaa kanssa hajota, mutta yleensä hyvin hyvin harvoin (topfieldeissä).

Kaikki toision tasasuuntausdiodin jälkeiset ekat konkat.
Kytkentähän toision suodossa on yleensä:
diodi - elko - kela - elko.

Sitten on tietysti laitekohtisia poikkeuksia, kun juuri tietty elko / elkot hajoaa /kannattaa vaihtaa.
 
Hiukan menee off-topiciksi tämä vastaus, mutta miten olisi Hackintoshin rakentaminen, ja siihen Eye-TV niminen ohjelmisto ja sille yhteensopivat digi-tv tikut? Korvasin itseltäni Topfieldin tuollaisella joskus hyvin kauan sitten, eikä paluuta takaisin enää sen jälkeen ole. Eye-TV niminen ohjelmisto hakkaa minkä tahansa sulautetun digiboksi ohjelmiston tyyliin 6-0 heti kättelyssä, ja varsinainen rauta on se jälkeen ns. standardirautaa. Normaali emolevy, normaali virtalähde etc. Ei tarvitsisi taistella tuollaisten ikävien epästandardien virtalähderatkaisujen kanssa. Softa tukee myös uusia T2 tikkuja, joiden varaan aion itse rakentaa parin vuoden sisään myös uudenkin koneen. Samaan syssyyn saa kaupan päälle netti televisio koneen, netti radiot ja kaiken muunkin, mitä nyt oikeaan tietokoneeseen saa. Noin 60 euron Blu-ray asemankin saa sata kaapelilla emoon kiinni.

Ihan tämän heitän kuitenkin mietittäväksi. Tuo Eye-TV ohjelmisto on käyttöliittymältään hyvin selkeä, jokainen perheenjäsen tuota osaa käyttää hyvin sujuvasti. Valitettavasti muita vastaavia ei muihin ympäristöihin ole tehty, eli alle on pakko saada osx. (Linux alustalla tuo ohjelmisto olisi sellainen killeri, että se pyyhkisi nämä kaikki muut vastaavat kilpailijat täysin olemattomiin.) Softa voi käyttää vaikka 5 samanlaista tikkua rinnakkain ja yhtä aikaa, joten siitä syntyy vaikka 5 virittimen digiboksi. Ja tuota tosiaan käyttää vaikka 5 -vuotias lapsikin, niin loppuun saakka se on mietitty toiminnoiltaan. Jos lukea osaa, niin tuota kyllä käyttää.

Juju ei siis ole osx, eikä alla oleva mikään muukaan toissijainen asia. Juju on siinä, että tuo softa on tehty tasan tuota yhtä asiaa varten. Se on ohjelmallisesti toteutettu digiboksi, jota on kehitetty hyvin pitkään. Siinä ei ole skinejä eikä mitään muutakaan tarpeetonta toissijaista sotkua, vaan se tekee juuri sitä, mihin se on tarkoitettukin.

Eyetv Geniatech

hxxp://mac-torrents.com/?s=EyeTV , ja jokainen osannee korjata tämän oikeaksi?

T-.-
 
Mihis tuonne työnnetään CI+ salauksen vaatimat kortit ja lukijat? Mikä tuossa on parempaa kuin esim. VU+ laitteet?
 
Tuo on totta, olisi pitänyt ostaa noille tikuille kaveriksi samanmerkkinen kortinlukija aikoinaan. Nyt se pitäisi tilata saksasta saakka, eikä toiminta ole tietenkään varmaa ennen kuin se on itse varmistettu. Mutta: Tuollaisen pienen hackintoshin kasaa kuitenkin lähinnä serristä ja samalla vähän itse vaivaa nähden, ja aivan kaikki osat ovat standardeja tietokone tavaroita, joita ei tarvitse itse teko hengittää. Vrt. tuo Topfieldin virtalähde kortti, joka antaa kovalevyille lähinnä mitä sattuu jännitteitä vanhennuttuaan riittävästi. Iljettävä toteutus aivan kerrassaan. Siellä oli muistaakseni jopa 32 voltin lähtökin... miten tuollaisen saa järkevällä tavalla korvatuksi, ei niin maan mitenkään. Yksi tuollainen takuukorjauksissa pyörinyt kapistus riitti itselleni, eikä toista enää tule. Eihän tuollaista uskaltaisi jättää edes päälle kun poistuu kotoaan.

Toki... muitakin ratkaisuja tietenkin on. Pitääpä alkaa selvittelemään noita maksukorttien käyttämisiä yhdessä näiden uusien T2 tikkujen kanssa, mitä on itselläni hankintalistalla. Oma mielipiteeni kuitenkin on, että tuollaiset teknisesti alkeelliset Topfieldit kuuluvat jo vähän menneisyyteen. Samalla vaivalla kun noita kolvailee uudelleen kasaan, kasaa kyllä sen serri koneenkin ja hommaa siihen sopivat digi-tv tikut.

T -.-
 
Topfieldi 5100 täälläkin todella monta vuotta, konkkien vaihto tuli tutuksi.

Sitten piti siirtyä HD-aikaa ja Saksasta tilasin Topfield CRP-2401 purkin, joka olikin todella loistava, kunnes siitä hajosi toinen viritin.

Sen valmistus oli loppu joten nyt mennään VU UNO 4K purkilla.

Aikamoista säätöä vaati alussa, meni melkein vuoden että tästä tuli täysin käyttökelpoinen, pahin ongelma oli kun boksi tallensi salatut ohjelmat salaamattomana eli varasi CI-kortin käyttöönsä tallennuksen ajaksi.
Eli minkään toisen CI salausta vaativan kanavan katselu tai tallennus ei onnistunut, tämä rampautti koko boksin täysin.

N. puoli vuotta sitten julkaistiin VTi image joka tallensi salattuna kovalevylle ja ongelma poistui.
 
Se mikä on itse tehdyssä htpc koneessa yleensä parempaa, on se että se joustaa suuntaan jos toiseenkin aika vapaasti. Pistämällä kyseiseen hackintoshiin oikeanlaisen wifi-kortin, se toimii wifi-ethernet siltana ja jakaa sen kiinteän netin wifi laitteille. Kovalevyjä voi liittää aika vapaasti, omassani on erillinen High Pointin Rocket Raid 2300 sata-kortti ja usb2 ja usb3 kortti. Jälkimmäisenkin kun otti täsmälleen sillä sirulla, mitä Applekin käyttää, niin välttyi kaikilta ongelmilta. (usb3 kortti on amazonista englannista tilattu Orico PFU3-4P) Tuollainen itse tehty vekotin kasvaa juuri siihen suuntaan, mihin ne omat tarpeet suuntautuvat. Ja kaikki nuo osat ovat kyllä aika serriä jo, ei se siis hinnasta ole kiinni.

Itse tein alkuun sen "virheen", että jostain syystä ajattelin, että laitteiston pitäisi jotenkin muistuttaa hifi -laitteita. Ei sen tarvitse, iso lattiatorni jossain nurkassa on ihan hyvä ratkaisu, tilaa riittää ja tuuletukseksi riittää hiljainen läpi huo'unta, enempää ei tarvita. Vanhat romut tarvitsevat kuitenkin hiukan tuuletusta. Jos uudemmista tai ihan uusista osista tekee, niin kannattanee valita niitä vähävirtaisia versioita.

Sinänsä on aika hassua, että haksittua osx:ää käytetään näemmä yleisimmin juuri työpöytä koneena, vaikka juuri htpc koneena tuollainen suljettu "kodinkone käyttöjärjestelmä" tulisi kaikkein parhaiten oikeuksiinsa. Itse ajattelin tehdä tällä työpöytä kotikoneella (on serriä) taas uuden yrityksen linuxin suuntaan, jahka jokin Solus 4 versio (tai mikä tahansa Budgie työpöytää käyttävä) valmistuu tänä keväänä. Ja ellei taaskaan iske, niin jatkan sitkaasti tämän osx:n käyttöä. Toki... kyllähän sitä pitäisi tietenkin Windows kymppiinkin jo tutustua. Ei minulla ole asennevikaa yhtään mihinkään suuntaan.

Olen kovasti yrittänyt metsästää tuolle harvinaiselle Eye-TV softalle vaihtoehtoa, mutta sellaista ei tunnu noista muista ympäristöistä oikein löytyvän. Eye-TV on aika puhdas digi-boksi, jossa on kaikki integroitu yhteen ja hyvin loppuun saakka mietityllä tavalla. Ei mitään äänitä yhdellä ja toista toisella ohjelmalla, vaan kaikki hoituu siitä yhdestä ja samasta käyttöliittymästä ja katsanto kulmasti tähän aiheeseen. Ei ole teennäistä ja "coolia" (lue:aina mustaa) graafistä käyttöliittymäpintaa edessä tahmaamassa ja riesoina, käyttöliittymäpintaa, jonka suunnittelu on kuin jostain vessan seinän graffitista repäisty. Jokin Kodikin on minusta aivan kauhea, tämä on tietenkin vain minun mielipiteeni. Eye-TV on osx ohjelma, ja näyttää ja tuntuu täsmälleen samanlaiselta kuin kaikki muukin siinä koneessa. Koko käsittely ja toiminta logiikka on täysin yhteneväinen sen koneen muun käyttämisen kanssa. Siksi sitä on helppo käyttää.

Aiheeseen takaisin: samalla vaivalla kun tuollaista vanhaa Topfieldiä korjaa ja elvyttää, sitä kyllä rakentaa itselleen myös parempaakin. Pitäisi ilmeisesti tehdä uusi säie tuosta omasta htpc vempaimesta, että miten tuollaisen saisi parhaiten kasaan serristä.

T -.-
 
Vaikeaa on kyllä vanhalla tai vaikka uudemmallakin tietokoneella pärjätä näille ihan uusille 4K vehkeille, siinä on jo niin monta asiaa otettavaksi huomioon. Sekin on syytä huomata. Minulla ei toimi vanhan plasma Samsungin ja Nvidian 9800 tai 250 kortin välillä kunnolla hdcp-kättely, kuva pamahtaa mustaksi osx:llä bootatessa, mutta linuxilla se yhteys toimii ihan hyvin. Televisio on siksi kiinni vga johdolla. Ei sitä kuvanlaadussa näe, mutta onhan se vähän jo epäpyhä tapa liittää tuollaisia laitteita toisiinsa. Ja salattujen kanavien toistosta en siis myöskään pysty sanomaan mitään. Mutta se Topfield... kiitos mutta ei kiitos, ei enää, kun on näihin muihin digi-boksi -menetelmiin jo tutustunut. 5 kanavaa voi yhtä aikaa äänittää, ja katsoa samalla mitä tahansa kuudetta signaalilähdettä noista edellisistä riippumatta. Joko vanhaa äänitystä tai muuta lähdettä. Niksi on siinä, että samoin ne mpeg2 signaalit menevät tikuista sellaisenaan levylle, ja ne puretaan vasta videokortin avustuksella siinä toistossa. Näin vanhakin prosessori ja piirisarja riittää sille pelkälle levyliikenteelle. Todellakin, vanha D945 prosessori ja 4 gigaa 667MHz muistia riittää siihen, että kone äänittää vaikka viittä T1 lähetystä yhtä aikaa levylle, ja sillä voidaan katsoa samaan aikaa mitä tahansa noista äänityksistä, mistä tahansa kohtaa, tai aukaista muita asioita levyltä. Sillä koneella voi vaikka katsoa samalla lähetyksiä netistä. Mikä tahansa tämän vuosikymmenen 4 ytiminen riittää näihin hommiin todella hyvin, kunhan laitteiston vain kasaa oikein ja niin, ettei pääprosessori joudu sitä purkuhommaa tekemään.

T -.-
 
Tuli nyt nussittua tämä Topfield säie... anteeksi. On se mahdollista, että nämä suljetut tulevaisuuden kuvanpakkaus menetelmät, kopiosuojaus menetelmät ja myös nämä kuvan parantelu (HDR) tekniikat vaativat niin monimutkaista kokonaisuutta, että homma menee itse tehdyllä htpc koneella ikäväksi toteuttaa. On se mahdollista, että tulevaisuus kuuluukin jatkossa taas näille valmiille laatikoille, ja niille löytyvät sitten ne omat tekijänsä. Tuo Topfield oli vain itselleni sellainen kokemus, että ... perkele... todella kallis (>300) esine laatuunsa nähden. Kesti ehjänä reilun vuoden, korjattuna samoin, ja sen jälkeen totesin, ettei tuota kahta vuotta savustettua laitetta kannata enää elvyttää. Ja kyllä minullakin kolvi kädessä pysyy, vaikka en ole alan ammattilainen. Minusta siinä alustassa ei vain ollut mitään elvytettävää. Se kai se oli se johtotähti tämän säikeen suoranaiselle nösväämiselle. Tarkoitus ei ollut siis paha.

T-.-
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on totta, olisi pitänyt ostaa noille tikuille kaveriksi samanmerkkinen kortinlukija aikoinaan. Nyt se pitäisi tilata saksasta saakka, eikä toiminta ole tietenkään varmaa ennen kuin se on itse varmistettu. Mutta: Tuollaisen pienen hackintoshin kasaa kuitenkin lähinnä serristä ja samalla vähän itse vaivaa nähden, ja aivan kaikki osat ovat standardeja tietokone tavaroita, joita ei tarvitse itse teko hengittää. Vrt. tuo Topfieldin virtalähde kortti, joka antaa kovalevyille lähinnä mitä sattuu jännitteitä vanhennuttuaan riittävästi. Iljettävä toteutus aivan kerrassaan. Siellä oli muistaakseni jopa 32 voltin lähtökin... miten tuollaisen saa järkevällä tavalla korvatuksi, ei niin maan mitenkään. Yksi tuollainen takuukorjauksissa pyörinyt kapistus riitti itselleni, eikä toista enää tule. Eihän tuollaista uskaltaisi jättää edes päälle kun poistuu kotoaan.

Toki... muitakin ratkaisuja tietenkin on. Pitääpä alkaa selvittelemään noita maksukorttien käyttämisiä yhdessä näiden uusien T2 tikkujen kanssa, mitä on itselläni hankintalistalla. Oma mielipiteeni kuitenkin on, että tuollaiset teknisesti alkeelliset Topfieldit kuuluvat jo vähän menneisyyteen. Samalla vaivalla kun noita kolvailee uudelleen kasaan, kasaa kyllä sen serri koneenkin ja hommaa siihen sopivat digi-tv tikut.

T -.-
Topfieldin powerikortti:

SE korjataan. Vaihdetaan siihen nuo tietyt elkot ja se toimii sitten taas.
Ei tuollainen hackintosh virittely ja palikoiden tilailu ympärimaailmaa myöskään ole ollenkaan helppoa. Lisäksi joku vanha, romu PC puhisee ja syö virtaa ihan turhaan. eli huonoja puolia on tuollaisellakin virityksellä.

Ja jos ei itse osaa, niin sopivaa korvausta vastaan voin vaihtaa uudet japsielkot johonkin digiboxin poweriin ja varmasti moni muukin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 440
Viestejä
4 537 960
Jäsenet
74 798
Uusin jäsen
STW1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom