Tietoturvauutiset ja blogipostaukset

Nyt Elisa kyllä ns. kerjää verta nenästä tuolla asialla, toivottavasti media nostaa tuon asian näkyville, jotta asiakkaat tajuaisivat ottaantua asiaan vakavasti.
 
Kyllä kai tuollaisen pitäisi olla opt-in, että "hei, haluaisitko osallistua tutkimukseen?", ja päälle vielä vaikka parin kuukauden alennus nettiliittymästä. Pistää miettimään mitä ongelmakohtia he voisivat mukamas löytää asiakkaiden kotiverkoista?
 
Ikävä kyllä nykyään palvelut aktivoi automaattisesti nuo ns. opt-in ominaisuudet, joista hyötyvät jollain tavalla, jotta mahdollisimman moni ei sitä älyä/jaksa laittaa pois päältä, mikä on tosiaan mielestäni asiakkaan kannalta väärä tapa hoitaa asia, mutta taasen firman kannalta hyvä.
Yllättäen sitten niissä tapauksissa, kun tuollainen valinta estää jotain samantyyppistä toimintaa, niin niitä ei sitten tietenkään aktivoida automaattisesti, vaan asiakkaan pitää silloinkin nähdä vaivaa.

Eli korporaatiot haluaa hyötyä asiakkaistaan hinnalla millä hyvänsä ja tehdään asian korjaaminen vaikeaksi asiakkaalle...
 
Kyllä kai tuollaisen pitäisi olla opt-in, että "hei, haluaisitko osallistua tutkimukseen?", ja päälle vielä vaikka parin kuukauden alennus nettiliittymästä. Pistää miettimään mitä ongelmakohtia he voisivat mukamas löytää asiakkaiden kotiverkoista?

Signaalien vahvuudet, liitettyjen laitteiden määrä. Joista saadaan:

Osuus käyttäjistä joilla laite sijoitettu ylipäänsä huonosti, osuus käyttäjistä, joilla katvealueita, ja ehkä myös jotain aliryhmiä tuolle, osuus käyttäjistä joilla wifi toimii koko kämpässä.

Jos tuo toteutettu aidosti anonyymisti, niin tuossa ei tule GDPR vastaan, mutta toivottavasti ovat tarkkana sen suhteen, että tietojen perusteella ei voi muodostaa yksittäistä huoneistokuvaa koska se voisi olla ongelmallista. Pidän epätodennäköisenä, jos noista on raakadatoja yhdistelty / tiivistetty.

Onhan tuossa tietoa joka auttaa parantamaan ohjeistusta, joka hyödyksi asiakkaille. Mutta tietysti myös dataa markkinoinnille, sen suhteen kannattaako kuinka vahvasti puskea lisää laitteita ('30% asiakkaista on katvealue, jossa signaali niin heikko, että youtube (tai mitä haluavatkaan käyttää esimerkkinä) toimii huonosti')
 
Kyllä kai tuollaisen pitäisi olla opt-in, että "hei, haluaisitko osallistua tutkimukseen?", ja päälle vielä vaikka parin kuukauden alennus nettiliittymästä. Pistää miettimään mitä ongelmakohtia he voisivat mukamas löytää asiakkaiden kotiverkoista?


Ymmärtääkseni jos operaattori käyttäisi tähän datankeruuseen kolmannen osapuolen softaa, ei siitä tarvitsisi asiakkaalle ilmoittaa ja sen voisi tehdä ”salaa”. En tiedä tehdäänkö tätä jo jonkun operaattorin toimesta Suomessa, mutta muualla maailmalla ainakin :D

Joskus kun tuli näihin reititinkikkareisiin tutustuttua, niin niissä pystyy (ainakin demoissa, harvoissa malleissa ne oikeasti kunnolla toimii) esim.:
- tunnistamaan huonosti sijoitettuja reitittimiä ja mesh-laitteita
- ulkoseinällä olevan reitittimen etäresetointi
- viallisen kaapelin/portin/seinärasian tunnistaminen
- erilaiset testaukset reitittimellä (suorituskyky, päästäänkö luvattuun nopeuteen etc.)
- laitteiden ja liikennetyyppien kaistan priorisointi
- kanavaoptimointi
- reititinongelmien rajaus
- valmiit ehdotukset/prosessit sisäverkko-ongelmien läpikäyntiin asiakaspalvelulle

Ajatuksena ihan järkevä, mutta onko tuollaisesta oikeasti sitten hyötyä, pakotetaanko asiakkaat tälläiseen mukaan tietämättään, käsitelläänkö datat oikein jne… :hmm:
 
Elisa alkaa keräämään tietoa myös käyttäjien kotiverkoista, mielenkiitoiset vastaukset kyllä. Joko ovat täysin epäpäteviä tai sitten suunnittelevat pahojaan, ota siitä sitten selvää:



"Elisalle on tärkeää parantaa jatkuvasti asiakkaiden tilaamien palveluiden laatua ja toimia tehokkaasti. Alamme keräämään asiakkaidemme sisäverkon toimivuudesta tietoja havaitaksemme verkon ongelmia ja häiriötä aiheuttavia tekijöitä."

Ubiquiti jäi aiemmin kiinni mielestäni vastaavasta toiminnasta js muuttivat opt-in muotoon. Aluksi oli opt-in ja käyttäjälle ei edes ilmoitettu asiasta, mutta kuulostaa siltä, että elisalla sama pyrkimys, ettei kukaan huomaisi.
 
Ymmärtääkseni jos operaattori käyttäisi tähän datankeruuseen kolmannen osapuolen softaa, ei siitä tarvitsisi asiakkaalle ilmoittaa ja sen voisi tehdä ”salaa”. En tiedä tehdäänkö tätä jo jonkun operaattorin toimesta Suomessa, mutta muualla maailmalla ainakin :D

Joskus kun tuli näihin reititinkikkareisiin tutustuttua, niin niissä pystyy (ainakin demoissa, harvoissa malleissa ne oikeasti kunnolla toimii) esim.:
- tunnistamaan huonosti sijoitettuja reitittimiä ja mesh-laitteita
- ulkoseinällä olevan reitittimen etäresetointi
- viallisen kaapelin/portin/seinärasian tunnistaminen
- erilaiset testaukset reitittimellä (suorituskyky, päästäänkö luvattuun nopeuteen etc.)
- laitteiden ja liikennetyyppien kaistan priorisointi
- kanavaoptimointi
- reititinongelmien rajaus
- valmiit ehdotukset/prosessit sisäverkko-ongelmien läpikäyntiin asiakaspalvelulle

Ajatuksena ihan järkevä, mutta onko tuollaisesta oikeasti sitten hyötyä, pakotetaanko asiakkaat tälläiseen mukaan tietämättään, käsitelläänkö datat oikein jne… :hmm:

Veikkaan, että tuossa on nähty potentiaalinen hyöty ongelmatilanteiden selvittämisessä, sillä moni asiakas ei varmaan ymmärrä reitittimistä hölkäsen pöläystä. Tällaiset automaattiset skannaukset avaavat aina sen mahdollisuuden, että joku käyttää tätä toiminnallisuutta väärin. Sisäverkon kautta kun voi helposti haistella kaikki sitä käyttävät laitteet, tai saada selville myös sen pitääkö joku siellä omaa palvelintaan.
 
Elisa alkaa keräämään tietoa myös käyttäjien kotiverkoista, mielenkiitoiset vastaukset kyllä. Joko ovat täysin epäpäteviä tai sitten suunnittelevat pahojaan, ota siitä sitten selvää:



"Elisalle on tärkeää parantaa jatkuvasti asiakkaiden tilaamien palveluiden laatua ja toimia tehokkaasti. Alamme keräämään asiakkaidemme sisäverkon toimivuudesta tietoja havaitaksemme verkon ongelmia ja häiriötä aiheuttavia tekijöitä."
https://elisa.fi/wifi-tiedonkerays/
Lainaus
WiFi-tiedonkeräys
Haluamme parantaa nettiliittymien toimivuutta ja ymmärtää mahdolliset ongelmatilanteet WiFi-verkossa. Tätä varten keräämme tietoa Kotinetti-palvelun WiFi-verkon toimivuuteen ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
WiFi-verkosta kerätään ja analysoidaan tietoa vain mahdollisten verkko-ongelmien ratkaisemiseksi ja käyttökokeman parantamiseksi. WiFi-verkosta kerätyt tiedot muutetaan muotoon, josta yksittäistä henkilöä ei voida tunnistaa.
Huom! Kerättyjä tietoja säilytetään enintään 3 kuukautta. Emme kerää verkkoliikenteeseen liittyviä tunnistetietoja.
Jos et halua, että WiFi-verkkoasi analysoidaan mahdollisten ongelmatilanteiden tunnistamiseksi, täytä seuraavat tiedot oheisiin kenttiin. Kyseiset laitteet poistetaan keräyksen piiristä. Jos laitteita on useampi, erottele sarjanumerot pilkulla.
Täällä ei paljoa avattu elisa.fi/tietosuoja

Edit,löyty
https://elisa.fi/netti/omakotitalot/5g-kotinetti/
Kotinetti-palvelun WiFi-verkon laadun varmistus
Kotinetti-palveluun kuuluu Elisan toimittamana asennus, liittymä sekä ulko- ja sisäreititinlaitteisto. Haluamme varmistaa, että palvelu toimii moitteetta sisäverkkoa myöden. Tätä varten keräämme tietoa Kotinetti-palvelun sisäverkkolaitteiden ja -verkon toimivuudesta.
Kerätyt tiedot muutetaan muotoon, josta yksittäistä henkilöä ei voida tunnistaa. WiFi-verkosta kerätään ja käsitellään tietoa vain mahdollisten verkko-ongelmien ratkaisemiseksi ja palvelun laadun parantamiseksi. Saatamme toteuttaa myös asiakaskyselyitä WiFi-verkon mahdollisten ongelmien selvittämiseen liittyen.
Huom! Kerättyjä tietoja säilytetään enintään 3 kuukautta. Emme kerää verkkoliikenteeseen liittyviä tunnistetietoja.
Jos et halua, että WiFi-verkkoasi analysoidaan mahdollisten ongelmatilanteiden tunnistamiseksi, pyydämme täyttämään oheisen lomakkeen (https://elisa.fi/wifi-tiedonkerays/).
Henkilötietojasi käsitellään Elisan tietosuojaperiaatteiden mukaisesti: elisa.fi/tietosuoja
Mitä tietoja Elisa kerää Wifi:n käytöstä?
Elisa kerää verkon toimivuuteen liittyviä tietoja kuten virheiden määrää, viivettä ja signaalinvoimakkuutta. Elisa ei kerää asiakkaan datasisältöön tai liikennöintiin liittyvää tietoa.
Miksi Elisa kerää tietoja?
Elisa kerää asiakkaidensa sisäverkon toimivuuden häiriöitä aiheuttavista tekijöistä tietoja, koska näin on mahdollista tehdä parannuksia verkon toimivuuteen ja laatuun tehokkaasti.
Miten tietoja kerätään?
Keräämme virhetietoa suoraan reitittimeltä/modeemilta Elisan tietosuojaperiaatteita ja lainsäädäntöä noudattaen.
Miten tietoja käsitellään?
Dataa käsitellään Elisan tietosuojaperiaatteita ja lainsäädäntöä noudattaen. Elisa kertoo avoimesti datan keräyksestä, säilytyksestä sekä asiakas voi aina halutessaan pyytää omasta laitteesta kerätyn datan nähtäväkseen ja datan keräämisestä voi kieltäytyä milloin tahansa. Tietoja ei luovuteta 3. osapuolelle ja tiedot poistuvat 3 kuukauden välein.

Voisivat kyllä kertoa mitä tietoa kerätään, saako ananyymeja tietoja GDPR kyselyn kautta. (jos siis on liittymän kautta käyttäjään sidottuja)
 
Ubiquiti jäi aiemmin kiinni mielestäni vastaavasta toiminnasta js muuttivat opt-in muotoon. Aluksi oli opt-in ja käyttäjälle ei edes ilmoitettu asiasta, mutta kuulostaa siltä, että elisalla sama pyrkimys, ettei kukaan huomaisi.
Tuo on aikalailla normikäytäntö nykypäivänä. Esitetään tietämättömiä kunnes viranomainen puuttuu asiaan.

Ilmeisesti Google haluaa että maksavatkin asiakkaat pysyvät heidän tuotteinaan. Päättivät siis pakotetusti jatkaa käyttäjien seurantaa sabotoimalla massaeditointimahdollisuudet. Jatkossa IT-ylläpito ei voi keskitetysti vaikuttaa näihin asetuksiin.




Ymmärrän datan keräämisen ilmaispalvelujen osalta, koska ilmaista lounasta ei ole, mutta maksavien asiakkaiden kohdalla asiasta voitaisiin olla montaa mieltä.
 
Voisivat kyllä kertoa mitä tietoa kerätään, saako ananyymeja tietoja GDPR kyselyn kautta. (jos siis on liittymän kautta käyttäjään sidottuja)

Ei saa. Jos ne on anonymisoitu, niin ei ne ole silloin käyttäjään (tai edes kovin pieneen käyttäjäjoukkoon) sidottuja.

E. Joskin tuossa yllä kyllä kerrotaan, että omasta laitteesta kerätyn datan saa pyytämällä. Vähän jännä yhtälö, joskaan ei mahdoton. Aika tarkkana saa olla säilytyksen suhteen, jos ei nuo tiedot lähde laitteesta hyvin geneerisinä tai niitä haeta käyttäjälle suoraan laitteesta.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt Elisa kyllä ns. kerjää verta nenästä tuolla asialla, toivottavasti media nostaa tuon asian näkyville, jotta asiakkaat tajuaisivat ottaantua asiaan vakavasti.

Katotaan tarttuuko mikään media tähän nyt kun siitä on hyvä postaus täälläkin:
 
Ei se GDPR ole mikään hopea luoti, se koskee vain luonnolliseen henkilöön liittyviä tietoja, joten siitä ei apua tässä Elisan kotiverkko nuuskinnassa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se GDPR ole mikään hopea luoti, se koskee vain luonnolliseen henkilöön liittyviä tietoja, joten siitä ei apua tässä Elisan kotiverkko nuuskinnassa.

Jos tuossa olisi oikeasti nuuskintaa, ja kerättyjen tietojen perusteella saisi esimerkiksi asukkaan kotonaolon selville (ja se tallennettaisiin ilman anonymisointia, ts löytyisi yhden laitteen tietoja katsomalla), niin mielestäni gdpr:n alueella oltaisiin.

Tuo Petterin kirjoitus oli vähän laiskasti väännetty iltalehtimoodissa.
 
Jos tuossa olisi oikeasti nuuskintaa, ja kerättyjen tietojen perusteella saisi esimerkiksi asukkaan kotonaolon selville (ja se tallennettaisiin ilman anonymisointia, ts löytyisi yhden laitteen tietoja katsomalla), niin mielestäni gdpr:n alueella oltaisiin.
Vähän se että mitä oikeasti tekevät, jos asiakas palvelun kehittämistä, tietoja liitetty asiakkaaseen, vs tilastollisesti tuolla alueella tuhanen liittymän joukossa on kymmenen sadasta chromecast käyttäjästä joilla ei wlan pelaa. Onko sinulla Chromecast ?
 
Vähän se että mitä oikeasti tekevät, jos asiakas palvelun kehittämistä, tietoja liitetty asiakkaaseen, vs tilastollisesti tuolla alueella tuhanen liittymän joukossa on kymmenen sadasta chromecast käyttäjästä joilla ei wlan pelaa. Onko sinulla Chromecast ?

GDPR:n alueella olo ei tarkoita, että siinä olisi ongelmaa. GDPR mahdollistaa kyllä kaikenlaista, mutta koska GDPR ei hyväksy opt-outtia validiksi tavaksi hyväksyä tiedonkeruu/käsittely, niin olen edelleen sitä mieltä, että tuossa saa olla melko tarkkana tuon datan käsittelyn suhteen. Pseudoanonymisointi ei välttämättä riitä, ja todellinen anonymisointi on yllättävän hankalaa. Tai sitten tulkitsen noita asetuksia turhan tiukasti.
 
Elisalta lisätietoa tuohon tietojen keräämiseen.
Sinänsä edelleen hemmetin koominen vastaus, että siinäkään ei kerrota mitä ne aikoi kerätä. Mut joo, tuo on hyvä spekulaatio. Eiköhän teleoperaattoreilla ole laitteet ja valmiudet kerätä paljonkin tietoa ja varmasti verkoista löytyy melkoiset debug / logging tilat valmiina, vaikka niitä ei kansalle mainosteta, ja pääsääntöisesti tietenkin myös käsittelevät sitä asianmukaisesti, joten tässäkin vähän kärpäsen härkästä. Mutta tietysti massavalvonta ilman perustetta on ongelma. Mutta sinänsä hassua että eivät kerro mitä tietoa keräävät.

Toisaalta jos on sitten oikeasti jotain salattavaa, niin kananttaa muistaa ihan perus SIGINT jutut, kaikki radiolähetteet ovat signaaleita jotka auttaa maalittamaan. Mutta tää on väärä lanka siihen. Miksi luulette että tuolla Ukrainankin paikkeilla pyörii jatkuvasti em. koneet ilmassa ja varmasti on myös em. satelliittitiedustelukapasiteettiakin tarjolla, jne. Ja hyvillä laitteilla pystyy jopa tunnistamaan lähettimen signaturet. Vaikka kaksi laitetta vaikuttaisi samalta, toinen voi olla vaikka kerran pudotettu sopivasti, jonka jälkeen sen lähete on selväti erilainen kuin muilla vastaavilla laittella. Mutta pistetään foliohattuilut omaan lankaansa. Tuskin tuosta on kyse. Toisaalta em. laitteita myydään varsin avoimesti myös, mm. kauppakeskuksille jne tapahtumiin, jossa kaikki tiedot kerätään jo bluetooth, wifi, mobiiliverkko tasolla talteen. Samalla tuo tietysti paljastaa myös naapurien tulemiset ja menemiset.

Sekä sehän on tunnettua, että jos datan anonymisoi, sen käyttöarvo on yleensä lähes nolla, varsinkin siis analytiikka käytössä. Eli jos haluaa jotain hyötyä ja arvoa dastasta, sitä ei voi käytännössä anonymisoida.

Edit, jatkot. AnonymousPlanet saitin admin on mitä ilmeisimmin kuollut, johtuen monenlaisista tekijöistä joita en ala tässä avaamaan. Mutta kyllä tiedustelu, kerätyt tiedot, jne osittain johtivat myös em. tilanteeseen. Projekti hakee uusia ylläpitäjiä.
 
Viimeksi muokattu:
Sekä sehän on tunnettua, että jos datan anonymisoi, sen käyttöarvo on yleensä lähes nolla, varsinkin siis analytiikka käytössä. Eli jos haluaa jotain hyötyä ja arvoa dastasta, sitä ei voi käytännössä anonymisoida.

Mitenhän tässä yhtälössä on ratkottu se, että tallennettu data on anonyymiä, mutta voit silti pyytää omien tietojesi poistoa? :hmm:
 
Jos ne nyt jotain teknistä tilastodataa kerää verkkolaitteista, niin se nyt pientä siihen massadatan keruuseen, mitä operaattorit kerää omiin "tuotekehitys ja liikenteenhallinta" tarpeisiinsa noin yleisellä tasolla liittymään verkkoliikenteestä. Ja sitten on vielä se ihan laista tuleva velvollisuus kerätä metadataa liittymän käytöstä, missä verkkosivustoilla käydään, sähköpostien otsikkotiedot jne...
 
Viimeksi muokattu:
Elisalta lisätietoa tuohon tietojen keräämiseen.
Eli Elisa on pahoillaan viestinnän epäonnistumisessa, kai sen noinkin voi sanoa jos tarkoittavat että päättivät julkaista keskeneräisen palvelun/omainaisuuden, ilman että kyselivät laki, markkinointi, asiakas ym osastolta.

Viestintä kai meni ihan normaalisti.

Mutta kuvan lopussa kai sitten se mitä muuttivat, eli lähettävät asiakkaille viestin jossa kysyvät että haluavatko ne että tietoja kerätään.
Ilman lupaa eivät ala keräämään, mutta heillä siis tekninen mahdollisuus keräämiseen, se jäi tuosta epäselväksi onko laitteen ohjelmisto ero heillä jotka antavat luvan.

Toivottavasti kertovat asiakkaalle selkeästi ja ymmärrettävästi mitkä vastuus asiakkaalla jos antaa luvan. (jos laitteella muitakin käyttäjiä kuin itse luvanantaja.).

Edit, se viesti löyty ihan tekstinä (elisa.fi/netti/omakotitalot/5g-kotinetti). Sori, en nopeasti löytänyt ankkuria suoraan oikeaan kohtaa, mutta siellä alhaalla UKK osassa.


elisa.fi sanoi:
Korjaus asiakastiedotteeseen

Tiedote ei edellytä asiakkailta toimenpiteitä.

Lähetimme maanantaina 25.4. pienelle osalle Kotinetti-palvelun asiakkaita viestin, jossa kerroimme aloittavamme keräämään tietoa palvelun langattoman sisäverkon (WiFi) toimivuudesta.

Pahoittelemme, että emme viestissämme kertoneet tietojen keräämiseen liittyvästä toiminnasta tarpeeksi kattavasti, ja tästä syystä aihe on herättänyt keskustelua asiakkaidemme keskuudessa. Tavoitteemme on toimia aina asiakaslähtöisesti, asiakkaan yksityisyyden suojaa kunnioittaen ja mahdollisimman ketterästi, sekä kertoa toiminnastamme asiakkaalle avoimesti.

Valtaosa tietoomme tulevista laajakaistan häiriöistä johtuu kodin langattoman sisäverkon ongelmista, joihin pyrimme aktiivisesti löytämään ratkaisuja. Tässä kyseisessä tapauksessa tietoa langattomasta sisäverkosta keräämällä tarkoituksemme oli tutkia ja ennaltaehkäisevästi korjata 5G Kotinetti -palvelun sisäverkon mahdollisia häiriötilanteita.

Kysymme lupaa tietojen keräämiseen

Tietojenkeräämistä ei ole aloitettu, ja kysymme jokaiselta Kotinetti-asiakkaaltamme erikseen luvan sisäverkon toimivuuteen liittyvien tietojen keräämiseen. Tietoja ei kerätä, mikäli asiakas ei erikseen anna siihen lupaa.

Tulemme pyytämään lupaa tietojen keräämiselle omassa viestissä erikseen.




Jos ne nyt jotain teknistä tilastodataa kerää verkkolaitteista, niin se nyt pientä siihen massadatan keruuseen, mitä operaattorit kerää omiin "tuotekehitys ja liikenteenhallinta" tarpeisiinsa noin yleisellä tasolla liittymään verkkoliikenteestä. Ja sitten on vielä se ihan laista tuleva velvollisuus kerätä metadataa liittymän käytöstä, missä verkkosivustoilla käydään, sähköpostien otsikkotiedot jne...
Kommentoitko nyt Elisaa, vai jotain muuta ?

Mitä tarkoitat ? Mitä se kerää. Operaattorit on aika tiukassa ohjeistuksessa mitä yksilöivää dataa saavat kerätä ja miten niitä pitää käsitellä, ja osa operaattoreista vetää minimillä, eli sillä mitä on pakko kerät.
Palveluiden tekninen toteuttaminen, sen osalta toivottavasti mennään tekninen toteuttaminen edellä, toki TCP/IP paketeissa lähettäjä ja vastaanottaja tieto kulkee mukana.

Mutta jos tuo oli Elisan puolustelu, mutta kun muutkin kerää, niin tässä Elisa on keräämässä jotain tarkemmin määritelemätöntä asiakkaan kotona. Voi heitellä mutta kun muutkin, mutta Suomessa lähdetään siitä että operaattoriin voidaan luottaa, tai ainakin pitäisi voida luottaa. Eikä sitä luottamusta pidä murentaa siellä että Google, Apple, Meta, Yandex jne kuitenkin kerää.


Edit:
Tai no, "teknistä tilastodataa kerää verkkolaitteista" se kai voi tarkoittaa mitä vain, käyttöasteesta minne vaan, no sori mene kommentti vähän tuntemattomaan, kun en tiedä mitä kirjoittaja halusi tarkoittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitukseni oli vain herättää vähän keskustelua tämä Elisan case vs. siihen, mitä tele- ja internetoperaattorit jo ennestään käyttäjiensä datan ja liikenteen suhteen puuhaavat.

Elisa varmaan on kiinnostunut vain wi-fi verkossa olevista laitteista ja eritoten niiden signaalin vahvuudesta ja yhteysnopeudesta. Myrsky vesilasissa mun mielestä. Se on aika pikku juttu verrattuna siihen, mitä dataa jo ennestään operaattorit asiakkaistaan keräävät ja liikkennettä seuraavat/muokkaavat.

EU data retention ja sen toteuttava kansallinen laki sanoo, että teleliikenteen ja internetpalveluntarjoajien on pidettävä vähintään puolivuotta liikenteen reititys/metadataa tallessa, mihin kuuluu teleliikenne, internetliikenne, sähköposti ym. Laissa se on aika ympäripyöreästi sanottu ja tulkinnanvarainen niin kuin lait yleensä on.

Ja sit on se operaattorin diipa daapa mihin jokainen liittymän käyttäjää sitoutuu. Esim https://elisa.fi/attachment/content/Laajakaistaerityisehdot.pdf -> Käytön rajoitukset. Aika paljon pitää liittymässä menevää liikennettä seurata/muokata, että tuolla kuvatut temput voi toteuttaa. Esimerkiksi se poliisin lapsiporno filtterin toteuttaminen vaati aikoinaan DNS-liikenteen seurantaa. Jos joku vielä SMTP:n kautta lähettää sähköpostia tänä päivänä, niin operaattori vahtii, että käytetään vain operaattorin SMTP-palvelinta ja kuinka paljon sähköpostia lähetetään.

EDIT: https://elisa.fi/attachment/content/Elisan_yleiset_sopimusehdot_kuluttaja-asiakkaille.pdf -> 8.1 Asiakas-, välitys- ja sijaintitietojen käsitteleminen. Jotain höpinää mitä operaattorit sillä keräämällään datalla tekee. Esim. Telialla oli joku palvelu, josta saa ostamalla tietoa miten liittymien käyttäjät siirtyy postinumeroalueiden välillä.
 
Viimeksi muokattu:
EU data retention ja sen toteuttava kansallinen laki sanoo, että teleliikenteen ja internetpalveluntarjoajien on pidettävä vähintään puolivuotta liikenteen reititys/metadataa tallessa, mihin kuuluu teleliikenne, internetliikenne, sähköposti ym. Laissa se on aika ympäripyöreästi sanottu ja tulkinnanvarainen niin kuin lait yleensä on.
Eikö GDPR koske näitä? Kysyin operaattoriltani GDPR:n pohjalta tietoja ja ei sieltä tullut mitään tällaista.

Esimerkiksi se poliisin lapsiporno filtterin toteuttaminen vaati aikoinaan DNS-liikenteen seurantaa.
Eikö operaattorit vain ohjanneet listan sivujen DNS:t 0.0.0.0:n tai jotain vastaavaa?

Jos joku vielä SMTP:n kautta lähettää sähköpostia tänä päivänä, niin operaattori vahtii, että käytetään vain operaattorin SMTP-palvelinta ja kuinka paljon sähköpostia lähetetään.
Eipä mun ainakaan tarvitse. Ihan käytän Kapsin ja Gmailin SMTP-palvelimia.
 
Seurataanhan matkapuhelimien numeroitakin yleisesti (juurikin mukamas anonyymisti seurataan mihin/miten ihmiset liikkuu statistiikkaa varten jne...), en ny millään löydä osoitteita operaattoreilta, mistä senkin pystyi pyytämällä poistamaan, eli vaatii asiakkaalta toimenpiteen.
Ainakin Elisalla ja Telialla nuo aikoinaan löysin, mutta enpä perskule laittanut talteen osoitteita ja ny millään löydä taas...
 
Eipä mun ainakaan tarvitse. Ihan käytän Kapsin ja Gmailin SMTP-palvelimia.

Vaatimus on vain että portti 25 on suljettu kuluttajaliittymissä, muualle kun operaattorin palvelimelle. Eli ei voi roskapostia työntää suoraan maailmalle kuluttajaliittymästä.

Salattu SMTP portteihin 465 ja 587 toimii normaalisti minne vaan.
 
Eikö GDPR koske näitä? Kysyin operaattoriltani GDPR:n pohjalta tietoja ja ei sieltä tullut mitään tällaista.
GDPR on voimassa niin sanotusti alimmalla tasolla, "jos joku muu ei asiasta toisin määrää", eli lait ja muut lakiin perustuvat velvoitteet voi kävellä sen yli.

Oman kokemuksen mukaan on tulkinnanvarainen asia, mikä tieto kuuluu GDPR:n piiriin. Esimerkiksi muutama vuosi sitten maksoin Jimmsin verkkokaupassa ostokseni Paytrailin kautta. Maksun jälkeen sain sähköpostin Paytraililta, jossa oli tarkka lista mitä ostin mistä ja mitä maksoi. Siinäpä oli Paytraililla keksitty business case kerätä näin keskitetysti profiileja ihmisten ostoksista verkkokaupoista, arvokasta tietoa mainostajille! Valitin tästä Jimmsin asiakaspalveluun ja vetosin GDPR:ään. He sanoivat, että GDPR ei päde tässä, koska ostostiedot eivät ole henkilötietoja.

Eipä mun ainakaan tarvitse. Ihan käytän Kapsin ja Gmailin SMTP-palvelimia.
Juu tuo SMTP esimerkki on jostain 10-15 vuoden takaa, kun virukset lähetteli kotikoneista spämmiä ja operaattorit oli tarkkana kuluttajaliittymien SMTP-liikenteen kanssa. Tänä päivänä SMTP liikenne ei taida kiinnostaa operaattoreita pätkääkään. Suurin osa käyttänee sähköpostiaan selaimella tai puhelimen sovelluksella.

Seurataanhan matkapuhelimien numeroitakin yleisesti (juurikin mukamas anonyymisti seurataan mihin/miten ihmiset liikkuu statistiikkaa varten jne...), en ny millään löydä osoitteita operaattoreilta, mistä senkin pystyi pyytämällä poistamaan, eli vaatii asiakkaalta toimenpiteen.
Ainakin Elisalla ja Telialla nuo aikoinaan löysin, mutta enpä perskule laittanut talteen osoitteita ja ny millään löydä taas...

Sijaintitietojen keräyksestä sen verran, että teleoperaattorit pitävät yllä listaa mihin tukiasemiin luuri on ollut yhteydessä. Kun taajama-alueilla tukiasemia on muutaman sadan metrin välein, niin aika tarkasti pystyy sijainnin määrittämään. Haja-asutusalueilla luonnollisesti tarkkuus laskee kilometreihin. Sijaintitiedolle on käyttöä jos vaikkapa liittymän käyttäjä katoaa. Syksyisin marjastajat eksyvät ja soittavat 112:een, poliisi tietää näin vähän miltä suunnalta alkaa etsiä. Varmasti on sijaintitiedot myös rikostutkinnassa mielenkiintoista aineistoa. Taitaa sijaintitiedon keruukin olla lakisäätöinen velvoite? Wanha Ylen uutinen aiheesta Telia kerää asiakkailtaan sijaintitietoja, vaikka gps olisi pois päältä – tiedot myydään kaupungeille, jotka näkevät kartalla väkijoukkojen liikkeet
 
Viimeksi muokattu:
Sijaintitietojen keräyksestä sen verran, että teleoperaattorit pitävät yllä listaa mihin tukiasemiin luuri on ollut yhteydessä. Kun taajama-alueilla tukiasemia on muutaman sadan metrin välein, niin aika tarkasti pystyy sijainnin määrittämään. Haja-asutusalueilla luonnollisesti tarkkuus laskee kilometreihin. Sijaintitiedolle on käyttöä jos vaikkapa liittymän käyttäjä katoaa. Syksyisin marjastajat eksyvät ja soittavat 112:een, poliisi tietää näin vähän miltä suunnalta alkaa etsiä. Varmasti on sijaintitiedot myös rikostutkinnassa mielenkiintoista aineistoa. Taitaa sijaintitiedon keruukin olla lakisäätöinen velvoite.

Mobiiliverkossa tarvittaessa operaattori voi pyytää päätelaitteelta tarkkaa GPS-sijaintia jolloin sitten päätelaite ilmoittaa tarkan GPS sijainnin operaattorille. Sitä en tiedä saako sitä Suomessa käyttää mutta tälläinen ominaisuus on. Tätä ei voi poistaa päätelaitteen asetuksista edes pois päältä koska kyseessä modeemitasoinen ominaisuus eli puhelin raportoi sen aina verkkoon kun verkko sitä pyytää. Meillä ei verkko lähtökohtaisesti pyydä tarkkaa GPS sijaintia eli lokitetaan pääsääntöisesti vain missä tukiaseman sektorissa olet (Cell ID), signaalin voimakkuus ja laatu.

Tätä ei tule sekoittaa hätäpuheluun toimivaan AML protokolaan joka toimii eri tavalla.
 
Sijaintitietojen keräyksestä sen verran, että teleoperaattorit pitävät yllä listaa mihin tukiasemiin luuri on ollut yhteydessä. Kun taajama-alueilla tukiasemia on muutaman sadan metrin välein, niin aika tarkasti pystyy sijainnin määrittämään. Haja-asutusalueilla luonnollisesti tarkkuus laskee kilometreihin. Sijaintitiedolle on käyttöä jos vaikkapa liittymän käyttäjä katoaa. Syksyisin marjastajat eksyvät ja soittavat 112:een, poliisi tietää näin vähän miltä suunnalta alkaa etsiä. Varmasti on sijaintitiedot myös rikostutkinnassa mielenkiintoista aineistoa. Taitaa sijaintitiedon keruukin olla lakisäätöinen velvoite?
Löysinkin nuo linkit vihdoinkin, mistä voi pyytää poistamaan operaattorilta sinun numerosi sijaintitietojen käsittelyn (kutsuvat mm. "liikkumisdata", se että onko tuolla vaikutusta onkin toinen kysymys, koska viranomaiset jne... Ehkäpä ainakin eivät käytä tuohon liikkumisdatan laskemiseen sinua mukaan.



DNAlta en ole löytänyt mistään, josta voisi samaisen pyynnön tehdä...
 
Löysinkin nuo linkit vihdoinkin, mistä voi pyytää poistamaan operaattorilta sinun numerosi sijaintitietojen käsittelyn (kutsuvat mm. "liikkumisdata", se että onko tuolla vaikutusta onkin toinen kysymys, koska viranomaiset jne... Ehkäpä ainakin eivät käytä tuohon liikkumisdatan laskemiseen sinua mukaan.



DNAlta en ole löytänyt mistään, josta voisi samaisen pyynnön tehdä...
Eikös tuo telian systeemi tullut vasta koronan aikana koronaa varten tms., joten dna:lla tuskin lienee samanlaista.
 
Eikös tuo telian systeemi tullut vasta koronan aikana koronaa varten tms., joten dna:lla tuskin lienee samanlaista.
Käsittääkseni tuo systeemi on ollut käytössä jo ennenkin ja useammassakin pohjoismaassa, mutta sitä hyödynnettiin nyt myöskin Koronan aikana johonkin...
”Palvelumme avulla voimme osaltamme auttaa koronavirustilanteen hillitsemisessä ja tukea viranomaisia tiedolla johtamisessa. Olemme kehittäneet nopealla tahdilla erityisesti tähän poikkeustilanteeseen soveltuvaa versiota palvelusta. Mikäli palvelusta saadaan Suomessa hyviä kokemuksia, niin voimme tarjota sitä viranomaisten käyttöön myös Pohjoismaissa”
 
Apple, Google ja Microsoft aikovat laajentaa salasanatonta kirjautumista alustoillaan. Salasanoista pyritään hiljalleen kokonaan eroon.
Mobiililaitteista löytyy sormenjälkilukija tai vastaava ja useissa läppäreissäkin on sormenjälkilukija.
 
Kauniaisissa tietomurto. Kaupungin sähköpostiliikenteen häiriö jatkuu (päivitetty 6.5 klo 14.20)

Kaupungilla näyttää olevan hostattu Exchange käytössä, domainin MX-recordit osoittavat suomalaiselle palvelimelle. Webmail.kauniainen.fi on kokonaan pois käytöstä.

Työpaikkani sähköpostin käyttäjille tuli 5.5. illalla feikattuja vastausviestejä vanhoihin Kauniaisiin lähetettyihin sähköposteihin. Kaikki feikit oli tehty tyyliin Re: <vanha otsikko> ja viestin sisältö oli lyhyt hoonolla soomella kirjoitettu/konekäännetty, ja viesteissä oli linkki phishing-sivustoille. Näitä tuli 9:stä eri Kauniaisten sähköpostiosoitteesta ja kuriositeettina, yksi vastauksista oli tehty sähköpostiin joka oli lähetetty Kauniaisiin jo keväällä 2017! Ties missä inboksin syvyyksissä tai alikansiossa sekin viesti on muhinut ja silti siihenkin oli murtautuja ehtinyt lähettää feikkivastauksensa... Mitenköhän laajasta murrosta on kyse ja miten toteutettu, ei kai Kauniaisten Exchangessa ole ollut edelleen joku haavoittuvuus, jota on hyödynnetty...
 
Tilanne on näemmä nyt se, että katkoksen odotetaan kestävän ainakin tiistain ajan... Evertech Oy niminen IT-palvelufirma näyttää MX-recordin mukaan hoitavan Kauniaisten postiliikenteen, mahdollisesti toki muitakin palveluita. Shodan on tätä mieltä webmail.kauniainen.fi -osoitteesta:

Vulnerabilities

CVE-2021-34473Microsoft Exchange Server Remote Code Execution Vulnerability
CVE-2021-31206Microsoft Exchange Server Remote Code Execution Vulnerability
CVE-2021-34523Microsoft Exchange Server Elevation of Privilege Vulnerability
CVE-2021-31207Microsoft Exchange Server Security Feature Bypass Vulnerability

kauniainen.jpg
 
Tilanne on näemmä nyt se, että katkoksen odotetaan kestävän ainakin tiistain ajan... Evertech Oy niminen IT-palvelufirma näyttää MX-recordin mukaan hoitavan Kauniaisten postiliikenteen, mahdollisesti toki muitakin palveluita. Shodan on tätä mieltä webmail.kauniainen.fi -osoitteesta:

Vulnerabilities

CVE-2021-34473Microsoft Exchange Server Remote Code Execution Vulnerability
CVE-2021-31206Microsoft Exchange Server Remote Code Execution Vulnerability
CVE-2021-34523Microsoft Exchange Server Elevation of Privilege Vulnerability
CVE-2021-31207Microsoft Exchange Server Security Feature Bypass Vulnerability

kauniainen.jpg

Ekan kuukletin ja mäsän sivuilla viime heinäkuulle antaa päiväyksen, eli ilmeisesti jo jonkin ikäisiä haavoja. Siellä on IT osastolla jääny hommat selvästi hoitamatta.

Itte muistan omalta ajalta kun kunnalla olin mikrotuki hommissa/ylläpidossa, niin kyllähän se aina napinaa aiheutti kun palvelimia bootattiin vaikka toki koitettiin boottailut tehdä työajan ulkopuolella.
Joku exkankee serverikin rouskutteli jonkin tovin aina noita päivityksiä sisään. Se on tuossa juuri se että otatko vittuilut vastaan kun "Taas ei toimi mikään!" vai riskin että korkataan. Itte otin ne vittuilut.
 
Joskus maksajien puolelta tulee sellainen kuva että siellä on vähän käsitys että kun joku on kerran laitettu toimimaan, niin siihen ei sitten tarvitsisi kajota enää juuri koskaan. Ihmetellään että miten ylläpitoon menee X määrä tunteja ja maksaa näin paljon. "Mitä te siellä oikein säädätte?". Tietoturva, kuten terveydenhoitokin on parasta ja halvinta ennakoituna.
 
Joskus maksajien puolelta tulee sellainen kuva että siellä on vähän käsitys että kun joku on kerran laitettu toimimaan, niin siihen ei sitten tarvitsisi kajota enää juuri koskaan. Ihmetellään että miten ylläpitoon menee X määrä tunteja ja maksaa näin paljon. "Mitä te siellä oikein säädätte?". Tietoturva, kuten terveydenhoitokin on parasta ja halvinta ennakoituna.
Itse tulkkaan käsityksen asiakkaille toteamalla että tietoturva on kuin hygienia. "Kerran vuodessa"-pesu ei välttämättä pidä kaikkia pöpöjä poissa.

Toinen asia mikä edelleen ihmetyttää on Shodan-kaltaisten palveluiden harvinnaisuus. Palveluhan on puoli-ilmainen verrattuna siihen millaisilta katastrofeilta (mm. Vastaamo) sieltä saadulla tiedolla voitaisiin välttyä. Ei-IT-firmat voisin vielä jotenkin ymmärtääkin, mutta IT-palvelutaloja en sitten yhtään.
 
Varoitus julkaistu Android-laitteisiin kohdistuvasta FluBot-haittaohjelmasta.
Android-laitteisiin kohdistuva FluBot-haittaohjelmakampanja on aktivoitunut jälleen Suomessa. Haittaohjelma varastaa tietoja käyttäjän laitteelta ja sitä levitetään SMS ja MMS -viestien kautta. Huijausviestin vastaanottaminen tai avaaminen ei ole vaarallista, mutta haittaohjelman asentaneen tulee palauttaa saastunut laite tehdasasetuksille.
 
Varoitus julkaistu Android-laitteisiin kohdistuvasta FluBot-haittaohjelmasta.
Android-laitteisiin kohdistuva FluBot-haittaohjelmakampanja on aktivoitunut jälleen Suomessa. Haittaohjelma varastaa tietoja käyttäjän laitteelta ja sitä levitetään SMS ja MMS -viestien kautta. Huijausviestin vastaanottaminen tai avaaminen ei ole vaarallista, mutta haittaohjelman asentaneen tulee palauttaa saastunut laite tehdasasetuksille.

Eilen tuli kolme noita tekstareita omaan luuriin. Onneksi niiden kieli on niin päin per..., että ei käyny mielessäkään avata niistä löytyvää linkkiä.
 

In February 2022 we observed the technique of putting the shellcode into Windows event logs for the first time “in the wild” during the malicious campaign. It allows the “fileless” last stage Trojan to be hidden from plain sight in the file system. Such attention to the event logs in the campaign isn’t limited to storing shellcodes. Dropper modules also patch Windows native API functions, related to event tracing (ETW) and anti-malware scan interface (AMSI), to make the infection process stealthier.
 

The researchers named the flaw “Augury”. So far, Apple’s A14 System on Chip (SoC), found in 4th Gen iPad Air and 12th Gen iPhone devices, M1, and M1 Max were all found to be vulnerable. While they’re suspecting older silicon (M1 Pro, and M1 Ultra, for example) might also be vulnerable to Augury, they’ve yet only managed to showcase the flaw on these endpoints.

Right now, there’s only so much to be worried about, the researchers are saying, as they haven’t demonstrated any end-to-end exploits with Augury techniques, yet. So, no malware - at least not right now.
 

NewProfilePic sovellus välittää käyttäjänsä tiedot venäläiselle palvelimelle. Ei nuo Venäläisten tekemät sovellukset muutenkaan kuullosta kovin luotettavilta.

Venäjän nykyiset lait käytännössä pakottavat venäläiset teknologiayhtiöt jakamaan tietojaan Venäjän valtion virastojen kanssa. Ja sovellus lähettää siihen lisätyt kuvat ja henkilötiedot eteenpäin.
 

NewProfilePic sovellus välittää käyttäjänsä tiedot venäläiselle palvelimelle. Ei nuo Venäläisten tekemät sovellukset muutenkaan kuullosta kovin luotettavilta.

On both Google’s and Apple’s app store, the developer’s location is listed as being Tortola in the British Virgin Islands.
.
.

We are a BVI company. Our app is being developed by an international team with development offices in Russia, Ukraine and Belarus.

 
On both Google’s and Apple’s app store, the developer’s location is listed as being Tortola in the British Virgin Islands.
.
.

We are a BVI company. Our app is being developed by an international team with development offices in Russia, Ukraine and Belarus.

Kas, näköjään on myös tuo Puhelinvertailun lähde päivittynyt ja sielläkin lukee, että tuo newprofilepic sovelluksen sivu oli rekisteröitynä Venäjälle, kun se perustettiin. Nykyinen sijainti on Floridassa.
 


Lehtiartikkelin / yhtiön edustajan mukaan käyttäjien valokuvia tai muitakaan tietoja ei kuitenkaan lähetetä Moskovaan. Kaikki kuvat lähetetään Amazonin tai Microsoftin palvelimille Yhdysvalloissa.
 
Jos on käytössä tiettyjä Zyxel laitteita, niin päivityksiä vaaditaan, koska löytynyt vakava haavoittuvuus...
Zyxel has fixed critical firewall vulnerabilities that could have allowed threat actors to gain full access to devices and the internal corporate networks they are designed to protect.

CVE-2022-30525 impacts the following models:

- USG FLEX 50, 50W, 100W, 200, 500, 700 using firmware 5.21 and below
- USG20-VPN and USG20W-VPN using firmware 5.21 and below
- ATP 100, 200, 500, 700, 800 using firmware 5.21 and below

These products are typically used in small branches and corporate headquarters for VPN, SSL inspection, intrusion protection, email security, and web filtering.

As the technical details of the vulnerability have been released and it is now supported by Metasploit, all admins should update their devices immediately before threat actors begin to actively exploit the flaw.
Rapid 7 reports that at the time of discovery, there were at least 16,213 vulnerable systems exposed to the internet, making this vulnerability an attractive target for threat actors.
 
Jos on käytössä tiettyjä Zyxel laitteita, niin päivityksiä vaaditaan, koska löytynyt vakava haavoittuvuus...
Zyxel has fixed critical firewall vulnerabilities that could have allowed threat actors to gain full access to devices and the internal corporate networks they are designed to protect.

CVE-2022-30525 impacts the following models:

- USG FLEX 50, 50W, 100W, 200, 500, 700 using firmware 5.21 and below
- USG20-VPN and USG20W-VPN using firmware 5.21 and below
- ATP 100, 200, 500, 700, 800 using firmware 5.21 and below

These products are typically used in small branches and corporate headquarters for VPN, SSL inspection, intrusion protection, email security, and web filtering.

As the technical details of the vulnerability have been released and it is now supported by Metasploit, all admins should update their devices immediately before threat actors begin to actively exploit the flaw.
Rapid 7 reports that at the time of discovery, there were at least 16,213 vulnerable systems exposed to the internet, making this vulnerability an attractive target for threat actors.

Jotta tuo hyökkäys toimii, niin web-hallinnan pitää olla nähtävästi sallittu wanin eli Internetin puolelta. Tätähän ei kannata koskaan ottaa käyttöön jos tietoturvasta yhtään välittää.
 
fxtwitter kerännyt käyttäjien tietoja (ei varmuutta mitä kaikkea) ja dev ilmoittanut eteenpäin tietynlaisesta sisällöstä:

fxtwitter.png


1525913913619099651.png


dev pistänyt projektin ja yhteydenpidon jäihin :tdown: ei kovin hyvää kuvaa anna ulospäin.

fxt näyttää nyt ohjautuvan vxt forkkiin:

Mutta sama kuin fxt:n kanssa, tuolla ei lue mitään esimerkiksi mahdollisesta tietojen keräämisestä ja niiden käytöstä yms, itse en tässä vaiheessa luottaisi (jos käyttäisin näitä palveluja), ennen kuin tulee tarkennuksia yllämainittuihin asioihin, selkeästi luettavana.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
257 541
Viestejä
4 476 078
Jäsenet
73 949
Uusin jäsen
Lue otsikko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom