• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Tietokoneen päivittäminen tähän päivään (budjetti 700 euroa)

Liittynyt
04.11.2018
Viestejä
21
Moro vaan kaikille ja anteeksi,mikäli tällaisen uuden ketjun avaaminen on ärsyttävää ja turhaa, mutta en oikein löytänyt tällaista, missä oltaisiin suoraan vastattu minua askarruttaneisiin kysymyksiin.

Okei, lähdetään liikkeelle tämän hetken kokoonpanostani:

Emolevy: Asrock Z77 Pro3
Suoritin: Intel(R) Core(TM) i5-3570K 3.40GHz
Muistit: G Skill F3-10666CL9-4GBNT X 2 (yht 8gb) DDR3-1333
Näytönohjain: asus geforge gtx 1060 dual-gtx1060-06g 6144mt
Kotelo: Fractal Design, Define R3
HDD muistia 1 TB
Käyttis Samsung ssd 850 evolla
Virtalähde super flower golden green 80+ 500w

Tähän päivään asti olen pärjännyt kyseisellä kokoonpanolla. Tietokoneella tulee lähinnä katsottua lätkää ja pelailtua. Intohimona nimenomaan Battlefield-pelit. Uusimman Battlefield V:n betavaiheessa totesin, että nyt alkaa prossusta ja muisteista loppua kyllä teho eli niitä pitää lähteä päivittämään. Pääasiallinen tarkoitus olisi siis nimenomaan pärjätä siten, että BFV pelin pelaaminen olisi nautinnollista. Kyseinen pelihän on melkoinen prosessori syöppö käsittääkseni..?

Eli uudet muistit, emo, prossu, prossutuuletin hakusessa (muu kokoonpano varmaan riittänee eikös?), mikä olisi tällaiseen käyttöön tällä hetkellä oikeasti järkevin valinta, jos päivittämisen hinta ei saisi hirveästi lipsua yli 700 euron? Eli pidetään nyt tuota 700 euroa rajana (tietenkin +/- muutamat kympit ei haittaa).

Netistä olen tutkinut ja kysellyt asioita ja suurin osa ehdottaisi seuraavaa päivitystä:

Intel Coffee Lake Core i5-9600K, LGA1151, 3.70 GHz, boxed
Asus ROG STRIX Z390-F GAMING
G.Skill 16GB (2x8GB), Ripjaws V, DDR4 3200MHz, CL16

Onko tässä oikeasti se järkevin setti? Muutamat ystäväni väittävät kovasti, että pitäisi nimenomaan hankkia 8-ytimellinen prosessori, mutta toiset taas ovat toista mieltä ja sitten vielä tuodaan AMD mukaan keskusteluun ja avot: minä olen aivan sekaisin ja hukassa! :D

Kiitoksia kaikista vastauksistanne jo etukäteen! Mikäli ketju on väärässä paikassa/olen monistanut jotain muuta ketjua, niin kertokaa myös tämä minulle.

Edit: lisätty powerin tiedot
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.03.2017
Viestejä
315
Kannattaa kertoa käytettävä reso. Jos se on 1440p tasoa, niin näyttiksen päivittäminen 1080 gtx tasoon tuo huomattavan suorituskykylisäyksen entiseen nähden. Lisäksi 16gb muistikitti 80e foorumilta.

Jos reso 1080p niin sitten prossupäivitys on luultavasti jo hyvinkin ajankohtainen.
 
Liittynyt
04.11.2018
Viestejä
21
Kannattaa kertoa käytettävä reso. Jos se on 1440p tasoa, niin näyttiksen päivittäminen 1080 gtx tasoon tuo huomattavan suorituskykylisäyksen entiseen nähden. Lisäksi 16gb muistikitti 80e foorumilta.

Jos reso 1080p niin sitten prossupäivitys on luultavasti jo hyvinkin ajankohtainen.

Reso nimenomaan tuo 1080p eli näyttikseen en mielelläni koskisi. Prossu, emo, muistit. Mites tuo power? Pärjääkö vielä tuolla?
 
Liittynyt
13.03.2017
Viestejä
315
Poweri on hyvä ja laadukas, ei tarvii noille osille vaihtaa. Muuten katsomasi setti on jo hyvä, mutta bäfä V taitaa hyötyä useammasta kuin kuudesta ytimestä, joten itse luultavasti ostaisin inteliltä 9700k mallin.
 
Liittynyt
04.11.2018
Viestejä
21
Poweri on hyvä ja laadukas, ei tarvii noille osille vaihtaa. Muuten katsomasi setti on jo hyvä, mutta bäfä V taitaa hyötyä useammasta kuin kuudesta ytimestä, joten itse luultavasti ostaisin inteliltä 9700k mallin.
Joo, itsekin vähän olin sillä kannalla, että powerissa riittäis potku. Mitä tuohon 9700k-prossuun tulee, niin alkaa olemaan vaan jo sen verran hinnakkaampi, ettei viittis ostaa.. Pitänee mennä tuolla i5-9600K, mikäli se on se "toiseksi paras" ratkaisu. Ei oo varmaan järkeä mitään vanhempaa i7 prossuakaan hommata tai onko AMD:llä sitten joku parempi vaihtoehto? Itsellä toki aina intel ollu, mutta en mikään intel-fanaatikko koe olevani.
 

Edqar

Tukijäsen
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
2 347
Oletko miettinyt täältä katsella käytettynä?
Jos tiukka budjetti niin käytettynä säästää mukavasti.
Oletko muuten ajellut tuota prosua (ja muisteja) vakiona?
Itellä oli vastaava prosu ja 4,5Ghz kulki heittämällä...
 
Liittynyt
04.11.2018
Viestejä
21
Oletko miettinyt täältä katsella käytettynä?
Jos tiukka budjetti niin käytettynä säästää mukavasti.
Oletko muuten ajellut tuota prosua (ja muisteja) vakiona?
Itellä oli vastaava prosu ja 4,5Ghz kulki heittämällä...
Ihan vakiona on mennyt. Ongelmia tosiaan bäfä v:n kohdalla alkoi ilmetä... Käytettynä en ole katsellut, koska ei tosiaan ole silleen hajua, että mikä olis se fiksuin valinta sitten noista vanhemmista komponenteista. Noita uusia nyt tuskin vielä käytettynä täältä saa. Kai mä tosiaan kallistun tuolle kokoonpanolle, minkä ylhäällä olinkin listannut. Tarkoitus peliä kuitenkin ajella aikalailla low-graffoilla. Päivittäminen 8-ytimelliseen sitten onnistunee tulevaisuudessa. Itseä vaan hämmentää tässä juuri se, kun osan mielestä tuo riittää, osan mielestä ei. Pitää kai itse vaan ostaa setti ja vetää sitten omat johtopäätökset, että riittikö.. :D

Edit. Sellainen kysymys vielä, että kun tuo 9600k on vissiin aika uusi prossu, niin joutuuko tuohon uuteen emolevyynkin heti sitten päivittämään biosin vai alkaako wörkkimään, kun lyö vaan osat koneeseen?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
8600K on arvosteluiden mukaan lähes identtinen suorituskyvyltään 9600K:n kanssa, ja maksaa 50€ vähemmän.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 262
Ei oo varmaan järkeä mitään vanhempaa i7 prossuakaan hommata
Markkinointi nimesi nämä uudet prossut "yhdeksänneksi" sukupolveksi, mutta arkkitehtuuriltaan ne ovat edelleen kuudennen sukupolven Skylakea.
Jonka jälkeen on vain viilailtu kelloja ylöspäin ja nyt sitten AMD:n pakottamana viimeinkin kasvatettu ydinmääriä...
Intelin ensin jumituttua neljään ytimeen vuosikymmeneksi, samalla jarruttaen pelien kehitystä tuplaydinprossuillaan.
(ei kannattanut kehittää peleihin keinoja hyödyntää lisäytimiä kun iso osa tavismassojen koneista oli edelleen kaksiytimisiä ja high end neljä ydintä)

Intelin prossujen arkkitehtuurin parannus on ollut "kehityshelvetissä" 10nm:n valmistusprosessin kanssa.
Jonka piti ensimmäisten mainosten mukaan tulla käyttöön 2015 lopussa.
Nyt siitä tulee ehkä jopa vuoden päästä käyttöön jonkinlainen karsittu versio.
Mutta nekin tulenevat olemaan ensin jotain mainstream tuotteita, high end/high performance tuotteiden tullessa joskus 2020.


Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin kaiken Intelin Core 2:sta alkaneen ylivoiman jälkeen, AMD:n lopputalven-kevään aikana julkaistavat oikeasti arkkitehtuuriltaan parennetut Zen2 prossut valmistetaan Intelin prossuja kehittyneemmällä valmistusprosessilla.
Vuosi siitä eteenpäin tulee pienempi viilaus ja varmasti kelloja lisää valmistusprosessin parantuessa.
Viimeistään sitten voivat jäädä nämä nykyiset Intelin Skylake-johdannaiset kakkossijalle.
Nykyiset Ryzenithan tehdään GlobalFoundriesin Samsungilta lisensoidulla alunperin mobiiliprossuille kehitetyllä valmistusprosessilla.
(joka on rajoittanut kellotaajuuksia)

Zen2 prossujen valmistukseen käytettävä TSMC:n 7nm prosessi taas on suunniteltu high performance tuotteille.
Palvelintuotteiden julkistushan on jossain vuodenvaihteen paikkeilla, niin jos vain valmistus toimii peliliike olisi julkaista myös kuluttajatuotteet mahdollisimman lyhyellä viiveellä.
Ne kun tulevat käymään nykyisiin Ryzen-emolevyihin BIOS-päivityksellä.
Tuolla varmaan tulenee tarkennuksia aikatauluun:
AMD pitää 7 nanometriin keskittyvän New Horizons -tilaisuuden 6. marraskuuta
 
Liittynyt
04.11.2018
Viestejä
21
8600K on arvosteluiden mukaan lähes identtinen suorituskyvyltään 9600K:n kanssa, ja maksaa 50€ vähemmän.
Ahaa, noniin eli säästöä tulisi tässä tapauksessa. Päivittäminen myöhemmin 8 ytimeen olisi sitten myös mahdollista..

Eli päivityssetti olisi nyt:

Intel Coffee Lake i5-8600K, LGA1151, 3.6 GHz, 9MB, Boxed
Asus ROG STRIX Z390-F GAMING
G.Skill 16GB (2x8GB), Ripjaws V, DDR4 3200MHz, CL16
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Asusta en ainakaan tuolla hinnalla ostaisi. 150€:n emoissa ihan vastaava nelivaiheinen virransyöttö.
 
Liittynyt
04.11.2018
Viestejä
21
Asusta en ainakaan tuolla hinnalla ostaisi. 150€:n emoissa ihan vastaava nelivaiheinen virransyöttö.

Mitä emoa itse suosittelisit, joka olisi hyvä pelikäytössä, mutta vielä pystyisi myöhemmin päivittelemään emolle parempaa prossua?
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
342
Jos i9-9900k maksaa 550€
Ja käytettynä muistit 100€
Ja lankku 100 €
Saadaan yhteensä 750€
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 196
Viestejä
4 228 084
Jäsenet
71 185
Uusin jäsen
PIP

Hinta.fi

Ylös Bottom