Tietokoneen hankinta

Tuo ei ole mitenkään hyvän hintainen kokonaisuus. Itse säästäisin 350 euroa ja kasaisin itse. Tässä paketissa samat tehot mutta hieman laadukkaammat osat itse kasattavassa muodossa.

Gigantti Build 120 R5/16/1 TB/RTX 4060

Tuota on välillä saanut 850 eurolla, mutta ei tuo 950 euroakaan ole paha hinta. Mutta hinta on sellainen, että jos vähän tekisi mieli vaihtaa jotain osia, esim ottaa 32GB muistia, niin voi kannattaa jo kasata itse valituista osista paketti.

Joo tuota oon itteki katellu, mutta kuummottaa tuo konneen kasaus. Ei nuo vaikialta näytä kasata, mutta silti on pelko persiissä että onnistuu senkin kusemaan :D

Terve. Lainaan tätä vanhaa ketjua, niin ei tarvitse uutta aloittaa. Samanteemaisia kun tuntuu olevan aika paljon.

Pelikonetta siis 1440p näytölle siinä 1000€ paikkeilla. Ehkä osittain uutena ja käytettynä (GPU). Peleistä kiinnostaa erityisesti Cyberpunk ja Baldur's Gate 3. Asetusten ei tarvitse olla tapissaan, mutta toivottavasti pyörisi myös tulevat pelit ainakin jokusen vuoden.

Viikko sitten en tiennyt näistä vielä yhtikäs mitään ja nyt olen koittanut opiskella. Varmasti vielä paljon aukkoja ymmärryksessä ja siksi avulle tarvetta.

Tätä täälläkin mainittua buildia katsellut (7500f, 4060, 849€):

Uskoisin, että kasaaminen onnistuu jos/kun ohjeet hyvät. Windows 11 sitten jostain halvalla. Olen ymmärtänyt, että AM5-kantaa kannattaisi suosia tulevaisuutta varten(?) ja tuossa se toteutuisi.

Ajatuksena olisi siis myydä tuo paketin heikohko 4060 esim. 250€:n paikkeilla heti uutena ja ostaa tilalle käytetty esim. 3080, 3080 ti, 4070 tai joku muu samantasoinen. Esim. 3080-malleja näkyy löytyvän 400€:n paikkeilla. Näin muodostuisi kokonaishinta aika tarkalleen sinne 1000€:n huitteille. Olisiko tämä teidän mielestä järkevä toimintamalli? Vai paljon fiksumpikin tapa olisi?

Onko tuossa Gigantin buildissa jotain sellaista, mikä hankaloittaa mahdollista päivittämistä (CPU, GPU) tulevaisuudessa? Ja onko 16 Gb 5600 mhz muistit pullonkaula muulle koneelle? Pystyykö tuon setin äänekkyydestä/lämmöistä veikkailemaan mitään ennen testausta?

Tuntuu, ettei tällä budjetilla oikein näy järkeviä AM5-kokoonpanoja käytettynä, saati uutena. Tai sitten valtaosa komponenteista on vanhoja ilman takuuta, mikä lisää riskiä. Näyttiksen osalta tosiaan olen valmis riskeeraamaan, kun ovat uutena niin kalliita.

Ainiin ja se vielä, että tällä ei sinänsä ole kiire, jos se vaikuttaa mihinkään. Aikaa pelaamiselle tulee olemaan enemmän ehkä vasta syksyllä (mutta kivahan se olisi nytkin jo vähän pelailla). Mutta nyt olisi kuitenkin tuo tarjous kuun loppuun. Tosin onhan noita vastaavia tarjouksia ilmeisesti ollut aika säännöllisesti aiemminkin, niin miksei olisi myöhemminkin. Periaatteessa voisin kyllä vielä odottaa, jos siihen on hyvä syy.

Nyky hinnoitelulla voi olla vaikea saada hyvän itsekasatun koneen mutta jos ostaa valmin pelikoneen unohtakaa noita 8Gt muistilla olevia näytönohjamia.
Vuonna 2025 ei kannata niitä enää ostaa ellei ainostan 1080p pelamista harrasta ja siinäkin voi tulla ongelmia tietyissä peleissä.

Jos saa alle 1200€ hintaan valmiskoneen AMD 7600x RTX 4060 16Gt näytönohjaimella ja 32gt muistilla kannattaa ehkä harkita ostoa muuten ylihintainen
Hinta.fi kautta voi laskea osien hintoja helposti ja pistää ostoskoriin ja sitten näkee mitä suurinpiirtein valmiskone pitäisi maksaa.

Joo kyllä vähintään 10 Gb näytönohjainta suunnittelin omaan käyttööni, kun lueskellut tuosta 8 Gb:n riittämättömyydestä. Ehkä joku näistä, käytettynä tai uutena:

3080 10Gb
3080 ti 12Gb
4070 12Gb
5060 Ti 16Gb
RX 7800xt 16Gb

Tai ehkä odottelisin sitä uutta AMD:n halpaa 9000-sarjalaista kesäkuussa? Mielipiteitä?

Joo kyllä vähintään 10 Gb näytönohjainta suunnittelin omaan käyttööni, kun lueskellut tuosta 8 Gb:n riittämättömyydestä. Ehkä joku näistä, käytettynä tai uutena:

3080 10Gb
3080 ti 12Gb
4070 12Gb
5060 Ti 16Gb
RX 7800xt 16Gb

Tai ehkä odottelisin sitä uutta AMD:n halpaa 9000-sarjalaista kesäkuussa? Mielipiteitä?
3080 10Gb
4070 12Gb
RX 7800xt 16Gb
Nämä on hyviä ja pyynnit alkaa olemaan kohtuullisia

3080 ti 12Gb noissa on älyttömät pyynnit, mutta jos johonkin 400e kieppeille saa, niin mikäs siinä. Todennäköisesti kyllä ei saa vielä hetkeen. Kuitenkin ennemmin 4070, sillä vie paljon vähemmän sähköä=on yleisesti hiljaisempi ja helpompi ajaa pienessäkin kotelossa/huonolla virtalähteellä. Ja halvempikin, mutta sisältää framegenerationin, jos sellaiselle on vaikka tarpeita joskus

Okei, hyvä tietää tuosta virrankulutuksesta.

Voi hyvinkin olla tuolle framegenerationille käyttöä tulevaisuudessa. Ja ilmeisesti DLSS on parempi AMD:n vastaavaan verrattuna? Eikö 5060 Ti 16Gb ole kilpaileva vaihtoehto näille 475€ hintaan?

Raa'assa rasterointisuorituskyvyssä 4070 on 10% nopeampi kuin 5060 ti, 3080 ti on 30% nopeampi kuin 5060 ti.

Se n. 500€ millä noita 3080 Ti 12GB on myyty viime kuukausina tarjoaa edelleen parempaa raakaa suorituskykyä per euro, mutta kuitenkin luulisi että 5060 Ti julkaisun myötä noiden käytettyjen hinnat tulisi jonkun verran alas. Varsinkin 3000 sarjalaisilla alkaa olla ikää, framegen puuttuu ja virrankulutus ihan eri luokkaa. Siinä mielessä käytetty 4070 on parempi ostos kuin käytetty 3080 Ti. Muutenhan 3000 sarjalaiset ovat todella hyviä vielä DLSS4 upscaling avustettuina.

Statistiikka

Viestiketjuista
275 397
Jäsenet
77 304
Uusin jäsen
Foliohattukauppias

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom