Terve. Lainaan tätä vanhaa ketjua, niin ei tarvitse uutta aloittaa. Samanteemaisia kun tuntuu olevan aika paljon.
Pelikonetta siis 1440p näytölle siinä 1000€ paikkeilla. Ehkä osittain uutena ja käytettynä (GPU). Peleistä kiinnostaa erityisesti Cyberpunk ja Baldur's Gate 3. Asetusten ei tarvitse olla tapissaan, mutta toivottavasti pyörisi myös tulevat pelit ainakin jokusen vuoden.
Viikko sitten en tiennyt näistä vielä yhtikäs mitään ja nyt olen koittanut opiskella. Varmasti vielä paljon aukkoja ymmärryksessä ja siksi avulle tarvetta.
Tätä täälläkin mainittua buildia katsellut (7500f, 4060, 849€):
Gigantti Build 130 on täydellinen ratkaisu oman tietokoneen rakentamiseen! Laadukkaat komponentit, kokoamisvideo ja ohjeet tekevät prosessista helpon aloittelijoillekin. Windows-käyttöjärjestelmä ei sisälly toimitukseen!
www.gigantti.fi
Uskoisin, että kasaaminen onnistuu jos/kun ohjeet hyvät. Windows 11 sitten jostain halvalla. Olen ymmärtänyt, että AM5-kantaa kannattaisi suosia tulevaisuutta varten(?) ja tuossa se toteutuisi.
Ajatuksena olisi siis myydä tuo paketin heikohko 4060 esim. 250€:n paikkeilla heti uutena ja ostaa tilalle käytetty esim. 3080, 3080 ti, 4070 tai joku muu samantasoinen. Esim. 3080-malleja näkyy löytyvän 400€:n paikkeilla. Näin muodostuisi kokonaishinta aika tarkalleen sinne 1000€:n huitteille. Olisiko tämä teidän mielestä järkevä toimintamalli? Vai paljon fiksumpikin tapa olisi?
Onko tuossa Gigantin buildissa jotain sellaista, mikä hankaloittaa mahdollista päivittämistä (CPU, GPU) tulevaisuudessa? Ja onko 16 Gb 5600 mhz muistit pullonkaula muulle koneelle? Pystyykö tuon setin äänekkyydestä/lämmöistä veikkailemaan mitään ennen testausta?
Tuntuu, ettei tällä budjetilla oikein näy järkeviä AM5-kokoonpanoja käytettynä, saati uutena. Tai sitten valtaosa komponenteista on vanhoja ilman takuuta, mikä lisää riskiä. Näyttiksen osalta tosiaan olen valmis riskeeraamaan, kun ovat uutena niin kalliita.
Ainiin ja se vielä, että tällä ei sinänsä ole kiire, jos se vaikuttaa mihinkään. Aikaa pelaamiselle tulee olemaan enemmän ehkä vasta syksyllä (mutta kivahan se olisi nytkin jo vähän pelailla). Mutta nyt olisi kuitenkin tuo tarjous kuun loppuun. Tosin onhan noita vastaavia tarjouksia ilmeisesti ollut aika säännöllisesti aiemminkin, niin miksei olisi myöhemminkin. Periaatteessa voisin kyllä vielä odottaa, jos siihen on hyvä syy.