Tietokone pimenee

Liittynyt
16.12.2020
Viestejä
290
Pojan tietokone alkoi sammahdella n. 1,5 tunnin käytön jälkeen. Kuva sammuu ja näyttö ilmoittaa, että ei saa signaalia. Vika ilmenee etenkin pelatessa (Rocket League). Lämmöt eivät ole koholla. Simahdettuaankin kone on kuitenkin jollain tasolla ”päällä”, koska esim. mikin välityksessä pystyy edelleen rupattelemaan pelikaverille. Konetta ei saa bootattua alt/ctrl/del -kombolla, vaan masiina pitää vetää pakolla sammuksiin. Kun laitteen käynnistää uudestaan, se toimii normaalisti. Olen nyt aluksi käskenyt asentaa uusimmat ajurit. Mistä lähtisi seuraavalsi kartoittamaan vikaa? Ylimääräinen emo, muistit ja poweri löytyvät kaapista. Vai mahtaako vika juontaa juurensa näytönohjaimeen…?
 
Pojan tietokone alkoi sammahdella n. 1,5 tunnin käytön jälkeen. Kuva sammuu ja näyttö ilmoittaa, että ei saa signaalia. Vika ilmenee etenkin pelatessa (Rocket League). Lämmöt eivät ole koholla. Simahdettuaankin kone on kuitenkin jollain tasolla ”päällä”, koska esim. mikin välityksessä pystyy edelleen rupattelemaan pelikaverille. Konetta ei saa bootattua alt/ctrl/del -kombolla, vaan masiina pitää vetää pakolla sammuksiin. Kun laitteen käynnistää uudestaan, se toimii normaalisti. Olen nyt aluksi käskenyt asentaa uusimmat ajurit. Mistä lähtisi seuraavalsi kartoittamaan vikaa? Ylimääräinen emo, muistit ja poweri löytyvät kaapista. Vai mahtaako vika juontaa juurensa näytönohjaimeen…?
Kyllähän se tietyn ajan kuluttua hyytyminen johonkin lämpöongelmaan viittaa. Kannattaa asentaa HWInfo ja katsella kaikki oleelliset lämmöt läpi (alkaen CPU, GPU, emo, kovot). Tännekin kannattaa lukuja laittaa, samoin kuin keskeisten komponenttien tiedot.
 
Näyttökaapeli irti ja takaisin ei tuo kuvaa ruutuun? Kokeiltu toisella näyttökaapelilla?
 
Kolleegan koneella oli vastaava ongelma rx 7800xt:n kanssa että meni randomisti mustaksi ja no signal, vika oli sen ajureissa. Pykälää vanhemmat ajurit sisälle ddu:lla niin on toiminut ongelmitta.
 
Laitatko listan osista?
Ryzen 5600X
MSI B550-A Pro
RTX 3070 ROG Strix
Corsair RM650x
Crucial P2 M.2 SSD
Crucial Ballistix DDR4, 32 MB
SilentiumPC Fera 3 HE1224

Näyttökaapelia on käyetty irti ja toista näyttöä myös, mutta se ei ole auttanut. Lämmöissä ei ole kuulemma korkeita lukemia, mutta odotan isännältä edelleen kuvankaappausta... Ilmeisesti ajureita ei ole päivitetty aikoihin. Otetaan se ainakin nyt heti työlistalle.
 
Mistä tiedät ettei vika ole lämmöissä? Kuulostaisi perinteiltä näytönohjaimen kontaktiongelmalta, eli jokin sisäinen komponentti ylikuumenee ja se sammuttaa itsensä. Tosiaan jokin vaan lokittamaan lämpöjä tiedostoon ja sieltä varmistus jälkikäteen että onko jokin lämpö ollut kuitenkin koholla
 
Ryzen 5600X
MSI B550-A Pro
RTX 3070 ROG Strix
Corsair RM650x
Crucial P2 M.2 SSD
Crucial Ballistix DDR4, 32 MB
SilentiumPC Fera 3 HE1224

Näyttökaapelia on käyetty irti ja toista näyttöä myös, mutta se ei ole auttanut. Lämmöissä ei ole kuulemma korkeita lukemia, mutta odotan isännältä edelleen kuvankaappausta... Ilmeisesti ajureita ei ole päivitetty aikoihin. Otetaan se ainakin nyt heti työlistalle.
Ja kotelo on ? Jos se on täysin suljettu, yhdellä tuulettimella, voi tulla näitä ongelmia. Emolevy ja jäähy ainakin ovat riittäviä prosessorille.
 
Kyseisessä RTX 3070 ROG Strix kortissa ollut ongelma että kone jää päälle mutta kuva katoaa ja kaatuminen rasituksessa, valmistaja myös suosittelee tuolle 750W virtalähdettä.
Kannatta ainakin katsoa lämpötahnat ja lämpötyynyt kuntoon.
 
Viimeksi muokattu:
näistä lista osista niin virtalähde voi olla yksi syypää kuin tossa jo sanotii 750w olisi hyvä.
PC POWER SUPPLY CALCULATOR -SIIHEN OSAT NIIN NÄKEE OSVIITTAA POWERISTA.
 
Pojan tietokone alkoi sammahdella n. 1,5 tunnin käytön jälkeen. Kuva sammuu ja näyttö ilmoittaa, että ei saa signaalia. Vika ilmenee etenkin pelatessa (Rocket League). Lämmöt eivät ole koholla. Simahdettuaankin kone on kuitenkin jollain tasolla ”päällä”, koska esim. mikin välityksessä pystyy edelleen rupattelemaan pelikaverille. Konetta ei saa bootattua alt/ctrl/del -kombolla, vaan masiina pitää vetää pakolla sammuksiin. Kun laitteen käynnistää uudestaan, se toimii normaalisti. Olen nyt aluksi käskenyt asentaa uusimmat ajurit. Mistä lähtisi seuraavalsi kartoittamaan vikaa? Ylimääräinen emo, muistit ja poweri löytyvät kaapista. Vai mahtaako vika juontaa juurensa näytönohjaimeen…?
Kyllähän tuo nyt viittaisi johonkin näyttis/monitori/näyttökaapeliongelmaan kun kerran kone kuitenkin vielä toimii siellä taustalla. Kokeilisin vaihto-osilla jos sellaisia löytyy.
 
Mistä tiedät ettei vika ole lämmöissä? Kuulostaisi perinteiltä näytönohjaimen kontaktiongelmalta, eli jokin sisäinen komponentti ylikuumenee ja se sammuttaa itsensä. Tosiaan jokin vaan lokittamaan lämpöjä tiedostoon ja sieltä varmistus jälkikäteen että onko jokin lämpö ollut kuitenkin koholla
Oivallinen kysymys. Ei oma osaaminen riitä tähän kunnolla. Poika kertoi katsoneensa lämmöt ja niissä ei ollut mikään koholla. Vaan kaikki kyllä alkaisi silti viitata näytönohjaimeen. En ole koskaan noita näyttiksiä tohtinut avata, vaan ainoastaan olen puhdistanut paineilmalla. Sen verran haastavalta näyttää Youtube-videoiden perusteella ainakin tuon kortin avaaminen, että hirvittää ryhtyä hommaan. Täytynee selvitellä, löytyy Turun alueelta jotain pajaa, joka hoitaisi homman.

Kyseisessä RTX 3070 ROG Strix kortissa ollut ongelma että kone jää päälle mutta kuva katoaa ja kaatuminen rasituksessa, valmistaja myös suosittelee tuolle 750W virtalähdettä.
Kannatta ainakin katsoa lämpötahnat ja lämpötyynyt kuntoon.
Pirhana, virtalähteen näemmä ilmoitin väärin. Katsoin Verkkiksen tilaushistoriasta vanhempaa tilausta. Tässä olikin näemmä vastaavanlainen, mutta 750W malli. Eli kaikella järjellä virtalähde ei ole syypää - ainakaan jos se on kunnossa.


Ja kotelo on ? Jos se on täysin suljettu, yhdellä tuulettimella, voi tulla näitä ongelmia. Emolevy ja jäähy ainakin ovat riittäviä prosessorille.
Phanteks Eclipse P400A. Kovin nöösipoika olen näissä koneenkasausasioissa, mutta kyllä tuonne laitoin lisätuulettimiakin muutaman kappaleen aikoinaan. Ajattelin, että piisaisi.
 
Viimeksi muokattu:
Pojan tietokone alkoi sammahdella n. 1,5 tunnin käytön jälkeen. Kuva sammuu ja näyttö ilmoittaa, että ei saa signaalia. Vika ilmenee etenkin pelatessa (Rocket League). Lämmöt eivät ole koholla. Simahdettuaankin kone on kuitenkin jollain tasolla ”päällä”, koska esim. mikin välityksessä pystyy edelleen rupattelemaan pelikaverille. Konetta ei saa bootattua alt/ctrl/del -kombolla, vaan masiina pitää vetää pakolla sammuksiin. Kun laitteen käynnistää uudestaan, se toimii normaalisti. Olen nyt aluksi käskenyt asentaa uusimmat ajurit. Mistä lähtisi seuraavalsi kartoittamaan vikaa? Ylimääräinen emo, muistit ja poweri löytyvät kaapista. Vai mahtaako vika juontaa juurensa näytönohjaimeen…?
Itellä oli aikoinaan samsungin näyttö, joka teki just noin. Siitä oli virtalähteestä kondensaattorit menettäneet elinvoimaansa. Vaihdoin konkat ja näyttö sai pari vuotta jatkoaikaa.
 
En ole koskaan noita näyttiksiä tohtinut avata, vaan ainoastaan olen puhdistanut paineilmalla. Sen verran haastavalta näyttää Youtube-videoiden perusteella ainakin tuon kortin avaaminen, että hirvittää ryhtyä hommaan. Täytynee selvitellä, löytyy Turun alueelta jotain pajaa, joka hoitaisi homman.
Ei näytönohjainta kannata lähteä avaamaankaan ennenkuin on varmistunut siitä, että siellä menee lämmöt ~100c ja se on siten ongelma ja siksi kortti kippaa. Voi myös olla ihan kortti vain vioittunut eikä avaaminen mitään korjaa -mutta samoin vika voi olla myös muualla. Pahimmillaan avaa kortin ja sieltä hajoaa jotain.

Paras olisi nyt testata korttia yksistään vaikka furmarkila esim puolituntia ajamalla ja laittaa hwinfon sensors näytöltä tänne kuvakaappaus näytönohjaimen osalta samalta ajanhetkeltä kun testi on käynnissä. Saisiko tuollaisen nyt alkuun? Sittenkun näytönohjain on tuolla testattu ja poissuljettu ylikuumeneminen, niin vikaa voi lähteä rajaamaan muualta
Alla esimerkkikuva mitä siis kaipaillaan:

msi-geforce-rtx-5060-8g-ventus-2x-oc-912-v537-002-test-recenze-review-perf-hwinfo.png


edit. En usko että vika on virtalähteessä, todennäköisemmin kaatuisi koko kone. Toki on mahdollista myös että olisi kortin virtaliitin huonosti kiinni näytönohjaimella mutta silloin ASUS näytönohjaimilla lisävirtaliittimen viereen syttyy punainen LED kertomaan vikatilasta
t4wvz66ysk361.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ei näytönohjainta kannata lähteä avaamaankaan ennenkuin on varmistunut siitä, että siellä menee lämmöt ~100c ja se on siten ongelma ja siksi kortti kippaa. Voi myös olla ihan kortti vain vioittunut eikä avaaminen mitään korjaa -mutta samoin vika voi olla myös muualla. Pahimmillaan avaa kortin ja sieltä hajoaa jotain.

Paras olisi nyt testata korttia yksistään vaikka furmarkila esim puolituntia ajamalla ja laittaa hwinfon sensors näytöltä tänne kuvakaappaus näytönohjaimen osalta samalta ajanhetkeltä kun testi on käynnissä. Saisiko tuollaisen nyt alkuun? Sittenkun näytönohjain on tuolla testattu ja poissuljettu ylikuumeneminen, niin vikaa voi lähteä rajaamaan muualta
Alla esimerkkikuva mitä siis kaipaillaan:

msi-geforce-rtx-5060-8g-ventus-2x-oc-912-v537-002-test-recenze-review-perf-hwinfo.png


edit. En usko että vika on virtalähteessä, todennäköisemmin kaatuisi koko kone. Toki on mahdollista myös että olisi kortin virtaliitin huonosti kiinni näytönohjaimella mutta silloin ASUS näytönohjaimilla lisävirtaliittimen viereen syttyy punainen LED kertomaan vikatilasta
t4wvz66ysk361.jpg
Isot kiitokset tästä! Edetään seuraavaksi tämän ohjeen mukaan.
 
Geforce.com sieltä ajurit. Jos asennusohjelma tarjoaa clean install tai vastaava, niin semmoinen.

Chipset ajurit sitten AMD.com/support ..
 
Viimeksi muokattu:
AMD.com/support ja sieltä ajurit. Jos asennusohjelma tarjoaa clean install tai vastaava, niin semmoinen. Nvidialla on, en tiedä AMD.
Uusimpia näyttisajureita ei nyt kannata laittaa, vaan 25.6.1 on ne toimivat

Edit. Alla korjattukin, eli käyttäjällä on Nvidia ->Ei AMD näytttisajureita sinne
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
308 950
Viestejä
5 236 208
Jäsenet
83 409
Uusin jäsen
Uanza

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom