Tietojen haku Excel-taulukosta

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 787
Tein taulukon, jossa pystyy syöttämään kuittien tietoja ja ne päätyvät toiselle välilehdelle seuraavanlaiseen muotoon:

Näyttökuva 2025-01-23 130753.png


Uusi syöttö menee 4. riville ja liikuttaa kaikkia alla olevia rivin alas.

Haluaisin hakea tuosta välilehdestä tietoa ja tehdä uudelle välilehdelle koonnin niistä. Vähennettävä-taulukossa on vastauksena Kyllä tai Ei, miten saa haettua pelkät Kyllä-rivit ja niiden vieressä olevan Kuitin summan ja vietyä ne toiseen välilehteen uutena taulukkona?
 
VLOOKUP funktio.

Hakee sarakkeelta kriteerin ja riviltä halutun tiedon
 
Nykyään jopa XLOOKUP joka on kai vähän joustavampi tai nopeampi ..
Ehdottomasti tämä vs. VLOOKUP. VLOOKUPin sijaan kannattaa käyttää MATCH ja INDEX-funktioita, koska tuossa VLOOKUPissa on huomattavia rajoitteita. XLOOKUPin pitäisi korvata nuo edelliset, mutta ei ole viime aikoina tullut tarvetta vielä testata itse.
 
Vähän roplasin noita ja toimii myös FILTERillä:

Koodi:
=SUM(FILTER(C:C;K14=D:D))

C:C=Kuitin summa, K14=Kyllä, D:D=Kyllä/Ei

Näillä pääsen eteenpäin, saan verottajalle tehtyä tulostettavan kaavion vuoden lopussa.
 
Viimeksi muokattu:
Juu tapoja on varmasti monia, itse olen vaan vastaavaan käyttänyt VLOOKUPia, nykyään voi olla parempiakin konsteja.
 
Juu tapoja on varmasti monia, itse olen vaan vastaavaan käyttänyt VLOOKUPia, nykyään voi olla parempiakin konsteja.
Eihän tuo FILTER pitkälle riittänyt, pitää luetella vähennettävät kulut tietystä ryhmästä (esim. Auton kulut) ja loppui teho kesken. Pitää jatkaa noiden VLOOKUPin ja XLOOKUPin kanssa.
 
Eihän tuo FILTER pitkälle riittänyt, pitää luetella vähennettävät kulut tietystä ryhmästä (esim. Auton kulut) ja loppui teho kesken. Pitää jatkaa noiden VLOOKUPin ja XLOOKUPin kanssa.

Sinähän voit muuten suodattaa jo lähtötaulukossa olevia tietoja kun laitat Data välilehdeltä Filter päälle.

Myös esim. summafunktiosta löytyy variaatio, joka huomioi vain Filter perusteella näkyviin jääneet solut.
En muista ulkoa funktion nimeä, mutta löytynee helposti.

Eli voit suodattaa taulukossa olevat tiedot haluamallasi tavalla ja summa laskee summan sen perusteella mitä suodatettu.
 
@Gobi sait varmaan jo toimimaan, mutta tuo suodatuksen huomioiva summa oli SUBTOTAL argumentilla 109:


Eli jos haluaisit vain summata "auton kulut", luo jonnekin (suodatettavan alueen ulkopuolelle) soluun SUBTOTAL, anna rangeksi sarake, jossa on summat, ja suodata tiedot siten, että vain "auton kulut" ovat näkyvissä + muut mahdolliset kriteerit.
Tietysti tällöin pitää olla jossain sarakkeessa tuo "auton kulut" tekstinä, jotta sen perusteella voi suodattaa, mutta näinhän kannattaa olla muutenkin jos kuluja haluaa eritellä sen perusteella mitä ne ovat (tai jokin muu yksilöivä tieto suodatusta varten).

Minä käytän suodattamista ja SUBTOTALia usein kun tuon tilitapahtumia Exceliin, eli otan verkkopankista tilitapahtumat .csv tiedostona ja sitten jatkojalostan niitä Excelissä.

Hyöty tuossa on se, että tietoja ei tarvitse erikseen viedä muualle suodattamista varten (kuten VLOOKUPilla). Toisaalta jos nimenomaan haluat tehdä niin, että kaikki eri suodatukset ovat erillisissä taulukoissa, sitten parhaiten toiminee Pivot taulukko.

VLOOKUP on hyvä silloin, jos haluat hakea yhden selkeän kriteerin perusteella kaikki tietueet eri taulukkoon, miltä tuo alun kysymys vaikutti.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
277 806
Viestejä
4 782 396
Jäsenet
77 667
Uusin jäsen
KeskivertoOluestaNauttija

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom