Itselläni oli ensimmäinen kerta kun maksoin jostain foorumiin liittyvästä (itselle siis merkitsee enemmän tämä foorumi, vaikka uutiset ja etenkin testi- yms. videoita tykkään katsella). En ole tukenut muita.
Monivuotisena Muron jäsenenä huomasin Muron foorumin pitkään kestäneen alamäen. Silti se mielestäni oli ennen TechBBS:ää, ainoa suositeltava foorumi, jos halusi ohjatata tietämättömiä kysymään kysymyksiä. Esim. Suomen kaiketi suurin "keskustelu" Suoli24 on mielestäni aivan kestämätön tunkio, jonne ei voi ketään ohjata
*. En ymmärrä ko. tunkion suosiota muulla kuin että siellä voi kysyä anonyymisti eikä tarvite rekisteröityä, asia jonka jotkut kaiketi sitten kokevat vaikeaksi. No se siitä, Muro ummehtuneesta ilmapiiristä huolimatta oli ainoa järkevä tietotekniikka-foorumi.
Kun sitten tuli ilmi että Sampsa, joka oli laittanut aikoinaan MuroBBS:n pystyyn (muun ohella), aikoo laittaa pystyyn uuden tietotekniikka-aiheisen sivuston foorumeineen, se oli kuin raikas tuulahdus Muron menoon kyllästyneelle. Ja kun selvästi kaikesta aisti, että täällä käyttäjiä kuunnellaan, ja moni asia on sitä tunnetta myöhemmin vahvistanut, oli aika helppo tukea tätä rahallisestikin. Mielestäni sivusto selvästi ansaitsi ne. Ja onpa tullut hyödynnettyä io-tech kauppaa.
Ja omassa käytössäni TechBBS on ainoa foorumi, missä ei mielestäni tarvitse estää mainoksia. Onpa joitakin mainoksia tullut tutustuneeksi tarkemmin.
Toivon, että TechBBS ja io-tech muutenkin, säilyttää vuosien varrella raikkaan otteensa. Toivon, muutaman vuoden päästäkin ollaan tilanteessa, jossa ylläpito ei on noussut norsunluutorniinsa, vaan on kuin osa samaa porukkaa käyttäjien kanssa. Varokaa sitä samalle uralle jumittumista. Toisaalta, ei missään nimessä kannata tehdä muutoksia pelkästään muutoksen vuoksi; muutokset muutoksen vuoksi ovat usein käyttäjien toiveiden vastaisia. Kannattaa pitää yhteys käyttäjiin auki.
*Nämä ohjaamisjutut liittyvät vuosien mittaan tekemiini lukuisiin ohjeisiin ja blogikirjoituksiini. Aloin samaan vuosien mittaan älyttömästi rehellisen palautteen sijaan kysymyksiä ongelmiin, eikä minulla ole mahdollisuutta olla kysymys/vastaus-palsta tai jokaisen uunon ilmainen helpdesk. Sitä paitsi julkisesti kysytyssä kysymyksessä ja siihen löytyneestä vastauksesta on paljon enemmän hyötyä, kun joku muu voi esim. googlettaessa löytää juuri samaan etsimäänsä kysymykseensä vastauksen. Sama ei toteudu siinä jos privaatisti neuvoo. Siksi lopetin neuvomisen, mutta koska olen niin ystävällinen , halusin edelleen neuvoa eteenpäin paikkaan, jossa ongelmaan löytyisi varmaan neuvoa. Tänä päivänä TechBBS on mielestäni sellainen: täällä löytyy yleensä vastaus melkein mihin tahansa, eikä täällä ole sellaista rölläämistä kuin vaikkapa jossain Suoli24:ssa.