Tiedostoa muokattu, mutta koneelta ei löydy haittaohjelmia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja maiya
  • Aloitettu Aloitettu
Koska varmuutta koneen saastumisesta ei ole, on ainoa vaihtoehto windowsin puhdas uudelleen asennus. Kannattaa kanssa asennusvaiheessa poistaa kaikki partitiot, niin ei jää mitään tiedostoja kummittelemaan.

Ei ole vieläkään kerrottu mitä virustorjuntaa Lilli käyttää, sitäkin on kysytty? Markkinoilla kun on kaikenlaisia virus"torjuntoja", joista osa on varmaan lähes hyödyttömiä, mutta kauppaavat imemänsä tiedot käyttäjistä kolmansille osapuolille.

Millä kone on kytketty nettiin? Jos WLAN:lla (Wifillä), onko yhteys suojattu? Käyttääkö hän avoimia (suojaamattomia) WLAN-verkkoja?
Tuossa ei ole kuin windowsin oma palomuuri ja virustorjunta. Aikasemmalla koneella oli jotain muitakin. Avast(?) tms.
Sama nettitikku oli monta vuotta. Nykyään prepaid liittymä, ei koskaan wlania.

No sen pitäisi sit riittää.Itse vaihtaisin nettitikun reitittimeen,niin saisit rautatason palomuurin.

:sfacepalm: nonniin ja nyt täällä jaetaan jo lillistä kuvia. Tämä menee jo kunnianloukkauksesta kun jaellaan tätä kuvaa netissä jos tosiaan "lilli" ei ole alotus postaaja ja eikä itse sitä nyt tänne ladannut.

Missä jaetaan se tosiaan on laitonta,porukka ei vaan ymmärrä.Munkin kuva oli kerran netissä,kun mua luultiin huijariksi.Tein siitä faceen ilmoituksen.

nonniin ja nyt täällä jaetaan jo lillistä kuvia. Tämä menee jo kunnianloukkauksesta kun jaellaan tätä kuvaa netissä jos tosiaan "lilli" ei ole alotus postaaja ja eikä itse sitä nyt tänne ladannut.
En ole loukannut kenenkään kunniaa.

Loukkaavaa keskustelua tässä ketjussa on harrastaneet ainakin Jyppi ja pari muuta.
Liekö Jypillä darra kun ei ole vielä tullut peukuttamaan, kun minua on tänään nimitelty trolliksi. :)

Viimeksi muokattu:
En ole loukannut kenenkään kunniaa.

Loukkaavaa keskustelua tässä ketjussa on harrastaneet ainakin Jyppi ja pari muuta.
Liekö Jypillä darra kun ei ole vielä tullut peukuttamaan, kun minua on tänään nimitelty trolliksi. :)
kuvassa henkilö on selvästi tunnistettavissa. tuo "pikselöinti" filtteri ei tee juuri mitään.

Mitäs jos kummiskin poistaisi tuon kuvan ja esim rajaa vain tuohon töherrykseen jos se nyt on pakko jakaa täällä julkisesti kun tuosta kuvasta aiheuttuu enemmän harmia tuollaisenaan.

Olisiko helpointa poistaa kuva ja jatkaa elämää autuaan tietämättömänä mutta onnellisena?
No joo-o, voihan kuvan poistaa, kun tämä tuskin koskaan selviää. Inhottavaa on elää epätietoisuudessa.
Ja kyllä se jälkiä jättää, kun yksityisyyttä sörkitään. Tämä kuvajuttu ei ole niinkään erityisen paha, kun vertaa, että edellisellä koneella Lillin webkamera kaapattiin. Siitä kesti pitkään toipua.

No joo-o, voihan kuvan poistaa, kun tämä tuskin koskaan selviää. Inhottavaa on elää epätietoisuudessa.
Ja kyllä se jälkiä jättää, kun yksityisyyttä sörkitään. Tämä kuvajuttu ei ole niinkään erityisen paha, kun vertaa, että edellisellä koneella Lillin webkamera kaapattiin. Siitä kesti pitkään toipua.
nuo kiristys sähköpostit joissa höpistään kameran kaappaamisesta on ihan höpöä eikä niihin kannata edes uskoa. Siksi niitä lähetellään kun jotkut siihen uskovat ja maksavat lunnaat.

Voi kuulostaa kylmältä mutta ei tainnut kyseinen henkilö oppia mitään tapahtumasta.
Nyt voisi olla ehkä aika laittaa tietoturva kuntoon ja ehkä vähän miettiä omaa tekemistään myös netissä. Sillä voi olla merkitystä tulevaisuudessa välttää samanlaisten ongelmien uusiutuminen.
Odotettavasti olet Lilin hyvä ystävä ja halusit auttaa joka on hyvin ystävällistä sinulta vaikka saitkin aika paljon negatiivista huomiota.

nuo kiristys sähköpostit joissa höpistään kameran kaappaamisesta on ihan höpöä eikä niihin kannata edes uskoa. Siksi niitä lähetellään kun jotkut siihen uskovat ja maksavat lunnaat.
Ei siihen liittynyt mitään kiristyssähköposteja. Mutta salakuvaamista tapahtui, ei siitä sen enempää.

Itseasiassa mä sain tollasen kiristyskirjeen pari viikkoa sitten.

Voi kuulostaa kylmältä mutta ei tainnut kyseinen henkilö oppia mitään tapahtumasta.
Nyt voisi olla ehkä aika laittaa tietoturva kuntoon ja ehkä vähän miettiä omaa tekemistään myös netissä. Sillä voi olla merkitystä tulevaisuudessa välttää samanlaisten ongelmien uusiutuminen.
Odotettavasti olet Lilin hyvä ystävä ja halusit auttaa joka on hyvin ystävällistä sinulta vaikka saitkin aika paljon negatiivista huomiota.

Tuollaisen salakatselun ja vainoamisen jälkeen takki voi olla aika tyhjä. Tavallaan, kun kaikki on jo viety, niin miksi enää suojautua?

Hänhän vaihtoi kuitenkin koneen, salasanat, puhelinnumeron ja liittymän. Kamera on tietty peitetty ja välttelee linkkejä. Ei voi ihan niinkään sanoa, etteikö mitään olisi yritetty tai opittu. Se ei vaan riittänyt.

Viimeksi muokattu:
Kuvan ominaisuudet

oI.jpg

oII.jpg

oIII.jpg

Mietiskelin tuossa aloituksessani, että tuleeko siitä joku hälytys kun laite avataan, että murtautuja tietää olla samaan aikaan paikalla. Varsinkin kun kaverini käytti siis tosi epäsäännöllisesti tuota konettaan.

Niin ilmeisesti siitä voi tulla ilmoitus.

Koska, silmiini osui rikosuutinen, jossa joku mies oli asentanut vaimonsa koneeseen vakoiluohjelman.
"Miehen asentama ohjelma lähetti hänelle kolmen tunnin välein sähköpostitse tiedon siitä, mitä tietokoneella on tehty."

Lisäksi kerrottiin vielä: "Vakoiluohjelma on maksullinen, eikä se ollut käyttäjän havaittavissa tai löydettävissä.
Asia kävi ilmi, kun mies näytti ohjelmiston puolisolleen."

Uutisessa (avio) mies oli asentanut vakoiluohjelman vaimonsa koneelle. Eli miehellä oli ollut ainakin fyysisesti pääsy laitteelle ja todennäköisesti myös laitteen salasanat joten vakoiluohjelman asennus on helppoa.

Tässä sinun tapauksessa ilmeisesti laite ei ole missään vaiheessa päätynyt epäluotettaviin käsiin joten tuollaisen haittaohjelman asennus etänä on huomattavasti hankalampaa (mutta ei täysin mahdotonta). Kone taisi olla ostettu käytettynä joten tavallaan myyjä olisi voinut asentaa vakoiluohjelman, mutta en näe motiivia että myyjä haluaisi piirrellä pippelikuvia asiakkaiden koneille.

No okei onhan tuo nyt aika "hassu" pila jonkun 12v teinin mielestä. Eli yhä arvaan että todennäköisin syy kuvan muokkaukselle on että tietokoneen turva-asetukset on vähän pielessä siten että käyttäjä itse (tietämättään) jakaa tiedostojaan naapuruston / operaattoriverkon saataville.

Asian täsmällisempi tutkiminen vaatisi koneen asetusten läpikäymistä. Minulla ei ole windows konetta eikä siten mahdollisuutta auttaa kovin täsmällisesti.

Tiedostojen jakamisen voi tarkistaa jos satut löytämään jostain (mahdollisesti ohjauspaneeli nimisestä sovelluksesta) koneen verkko asetukset. Siellä on kohta jotakuinkin verkko ja jakamiskeskus. Tulostinten ja tiedostojen jakaminen kannattaa ainakin laittaa pois päältä.

Suosittelen ottamaan varmuuskopiot käyttäjän omista tiedostoista jollekin ulkoiselle kovalevylle. Kun on varmistanut että tiedostot on varmasti tallessa niin mielenrauhan takia voisi olla paikallaan asentaa koko windows uudelleen ns. täysi asennus.

Koska kyseessä on kannettava: Lentotila on olemassa & voi laittaa päälle. ==> WiFiä & Bluetoothia ei välttämättä kannata pitää päällä, jos niitä ei käytä.

Koska kyseessä on kannettava: Lentotila on olemassa & voi laittaa päälle. ==> WiFiä & Bluetoothia ei välttämättä kannata pitää päällä, jos niitä ei käytä.
Tarkoittaako, että jos lentotila on päällä, niin ulkopuoliset ei pääse laitteeseen vaikka olisi jo aiemmin siinä olleet?

Wlan on ollut koko ajan, mutta ei ole kyllä liitytty siinä oleviin verkkoihin koskaan. Koneessa käytettävä verkko pitäisi olla salasanasuojattu. Bluetooth ei näyttänyt olevan päällä. Tosin hämärä muistikuva, että sitä on aikaisemmin tarkasteltu, joten en tiedä onko aina ollut pois täpätty.

Peitä luonti- ja muokkauspäivät! Älä ole peikko?
Ei niitä tarkkoja päivämääriä tarvitse nyt tietää.

Luontipäivä näyttää milloin kuva on kameralla otettu. Kuva siirrettiin koneelle eräänä maanantaina, jolloin muokkauskin oli päivämäärän mukaan tehty. Saman viikon keskiviikkona kuvasta havaittiin sitten jotakin ylimääräistä.

Laitoin nuo ominaisuudet näytille, kun jotku väittivät, että siitä voi selvitä asioita. Mutta eihän tuosta nähnyt edes millä sitä on muokattu.

Uutisessa (avio) mies oli asentanut vakoiluohjelman vaimonsa koneelle. Eli miehellä oli ollut ainakin fyysisesti pääsy laitteelle ja todennäköisesti myös laitteen salasanat joten vakoiluohjelman asennus on helppoa.

Tässä sinun tapauksessa ilmeisesti laite ei ole missään vaiheessa päätynyt epäluotettaviin käsiin joten tuollaisen haittaohjelman asennus etänä on huomattavasti hankalampaa (mutta ei täysin mahdotonta). Kone taisi olla ostettu käytettynä joten tavallaan myyjä olisi voinut asentaa vakoiluohjelman, mutta en näe motiivia että myyjä haluaisi piirrellä pippelikuvia asiakkaiden koneille.

No okei onhan tuo nyt aika "hassu" pila jonkun 12v teinin mielestä. Eli yhä arvaan että todennäköisin syy kuvan muokkaukselle on että tietokoneen turva-asetukset on vähän pielessä siten että käyttäjä itse (tietämättään) jakaa tiedostojaan naapuruston / operaattoriverkon saataville.

Asian täsmällisempi tutkiminen vaatisi koneen asetusten läpikäymistä. Minulla ei ole windows konetta eikä siten mahdollisuutta auttaa kovin täsmällisesti.

Tiedostojen jakamisen voi tarkistaa jos satut löytämään jostain (mahdollisesti ohjauspaneeli nimisestä sovelluksesta) koneen verkko asetukset. Siellä on kohta jotakuinkin verkko ja jakamiskeskus. Tulostinten ja tiedostojen jakaminen kannattaa ainakin laittaa pois päältä.

Suosittelen ottamaan varmuuskopiot käyttäjän omista tiedostoista jollekin ulkoiselle kovalevylle. Kun on varmistanut että tiedostot on varmasti tallessa niin mielenrauhan takia voisi olla paikallaan asentaa koko windows uudelleen ns. täysi asennus.
Jotenkin halutaan silti uskoa, että se on se sama tyyppi mikä oli ongelma aikaisemmalla koneella. Ehkä se on pystynyt hyödyntämään liittymää ja kenties sähköpostia(?). Kun ymmärsinkö, että liittymän kauttakin koneen voi kaapata.

Tämä laite ostettiin tosiaan käytettynä, ja se meni vielä niin, että piti palauttaa kerran takaisin, kun se ei toiminut ollenkaan.

Katottiin tuo tiedostojen jakaminen, niin ne ei näyttäneet olevan käytössä.

Tää koko show kuulostaa ihan siltä että joku mörkö on ollut ajatuksena tai luulona koneelle tunkeutujasta.
Taitaa kaikki olla vain suurta sattumaa.
Elämä jatkuu ja koko episodi kannattaa jo sivuuttaa tai unohtaa tai muuten sitä jauhetaan täällä ja asianosaisen toimesta tuomiopäivään asti.

Ylempään jatkoksi: Paintissä on yleensä defaultina sivellin päällä. Olen monasti saanut tuhrittua kuvakaappauksiin, pitkän musta viivan, kun olen koittanut esim. rajata niitä. Kosket vähänkin väärään kohtaa ja paintti on että "ai halusit piirrellä siveltimellä tohon? OK". Ja siellä on musta viiva jossain kohdassa.

Mysteeriksi tuo varmaan jää, mutta täytyy sanoa, että tietomurto ainakin tuntuu epätodennäköisimmältä selitykseltä. Jotain ehkä olisi voinut päätellä siitä, oliko kyseessä joku satunnainen kuvio, vai esimerkiksi valokuvalle piirretyt viikset tms., mutta sekin paljastaisi vain, oliko takana ns. inhimillinen tekijä vai jokin täysi sattuma.

En malta olla viittaamatta tapauksiin, joissa omien kuvien joukkoon on ilmestynyt jokin täysin tuntematon kuva. Tässä yksi sellainen mysteeritapaus:

:facepalm:

Laita ihan screenshotit noista.
Häh?

Ylempään jatkoksi: Paintissä on yleensä defaultina sivellin päällä. Olen monasti saanut tuhrittua kuvakaappauksiin, pitkän musta viivan, kun olen koittanut esim. rajata niitä. Kosket vähänkin väärään kohtaa ja paintti on että "ai halusit piirrellä siveltimellä tohon? OK". Ja siellä on musta viiva jossain kohdassa.
Se kuva oli tässä ketjussa näkyvillä ehkä viikko sitten, mutta poistin sen. Ja taisin selittääkkin jo ekalla sivulla, että Paintissa oletusväri on sininen. Tuohon käpälöityyn kuvaan oli väri poimittu kuvasta. Eikä se ollut mikään viiva.

Elämä jatkuu ja koko episodi kannattaa jo sivuuttaa tai unohtaa tai muuten sitä jauhetaan täällä ja asianosaisen toimesta tuomiopäivään asti.
Mitäpä se sinulle kuuluu vaikka jauhaisin tästä tuomiopäivään asti? Kaikille ei ole ok, että kiusataan ja tunkeudutaan laitteisiin.
Nämä asiat mitä olen kertonut on vain pintaraapaisu koko tapahtumista.

Jos sinua ei kiinnosta tämä aihe, niin älä lue. En minäkään tule Alkoholin tilaaminen ulkomailta netistä -ketjuun paasaamaan miten turhaa on lipittää hermomyrkkyjä. Ja tuossa keskustelussa sinäkin Tonttu olet viihtynyt.

Keskusteluissa ei kannata mennä henkilökohtaisuuksiin, moderointi voi puuttua siihen aika napakasti.

Voisiko joku tuon mysteeri kuvan nähnyt kertoa, että mitä siinä oli?
Nuorehko nainen harmaa fillterillä ja poskeen töherretty ala-aste tasoinen penis piirrustus.

"ApLilli" voisi romuttaa sen vanhan läppärin ja hakea kaupasta Mäkin ja siihen varmuuden vuoksi F-Secure Total + VPN paketin, joilla pitäisi päästä eroon näistä "tunkeilijoista" koneella. Kun näillä tiedoilla tuntuu edelleen olevan suurin ongelma jonkinlainen "user error" ja tietotaito ja osaaminen ATK asioissa heikkoa niin Lillin kuin APn osalta.

Muita hyviä vinkkejä olisi muuttaa toiselle paikkakunnalle ja/tai hakeutua psykiatrin luo tai sitten ostaa jonkun vartiointiliikkeen palvelupaketti valvomaan taloa.

Viimeksi muokattu:
Itse asentaisin Windowsin uudestaan tikulta jos omalta koneelta löytyisi suomalaisia tekniikka pippeleitä piirreltynä kuviin. Saapahan mielenrauhaa ettei ole mitään hämärää koneessa, mutta ei tällaista +30v iotech nörttiä kukaan haluaisi stalkatakkaan.

Nuorehko nainen harmaa fillterillä ja poskeen töherretty ala-aste tasoinen penis piirrustus.

"ApLilli" voisi romuttaa sen vanhan läppärin ja hakea kaupasta Mäkin ja siihen varmuuden vuoksi F-Secure Total + VPN paketin, joilla pitäisi päästä eroon näistä "tunkeilijoista" koneella. Kun näillä tiedoilla tuntuu edelleen olevan suurin ongelma jonkinlainen "user error" ja tietotaito ja osaaminen ATK asioissa heikkoa niin Lillin kuin APn osalta.

Muita hyviä vinkkejä olisi muuttaa toiselle paikkakunnalle ja/tai hakeutua psykiatrin luo tai sitten ostaa jonkun vartiointiliikkeen palvelupaketti valvomaan taloa.
Fsecure vähän hassu valinta, VPN joka tallentaa kaikki liikkeet ja luovuttaa ne vaikka mille kyläpoliisille, kunhan kysyvät vain

mun kirjoissa VPN:n tarkoitus tuoda yksityisyyttä, mutta mikä minä olen tuomitsemaan :)

Statistiikka

Viestiketjuista
275 042
Jäsenet
77 260
Uusin jäsen
Stupa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom