Alkaa vaan olemaan, että kokonaiset ikäpolvet on jo pelannut läpi Witcherit, Skyrimit ja Falloutit. Laadun pitäisi olla jotain selkeästi parempaa kuin kymmenen vuotta sitten oli ja kun OW2 ja Starfield on niin kädenlämpöisiä, että väkisin lähes kaikki kokee ne geneerisiksi.
Aika mielenkiintoista miten sä noin silmää räpäyttämättä heität tän ja Starfieldin samaan lauseeseen. Siis ei vastaa millään tavalla mun kokemusta. Tuossa mun viestissä mä vaan mainitsin miten metacritic käyttäjäarvostelut olivat noilla peleillä samat, vaikka liki kaikkien pitäisi pitää Starfieldiä huomattavasti surkeampana kyhäelmänä.
Starfield mulle oli niin paska sen takia että se oli niin radikaalisti erilainen kuin Bethesdan aikaisemmat ARGB:t. Siitä ei juuri ollut mitään mielekästä vapaata tutkimista, kuin erikseen nimetyissä ja käsintehdyissä paikoissa. Siinä oli myös kokonainen iso systeemi pelissä, outpostien rakentaminen, joka oli toteutettu irtonaisena systeeminä ilman mitään kytköstä mihinkään itse pelissä.
Se peli on radikaalisti jotain muuta, ja siitäkin on jo näkemystä että mitä. Starfield on tulevaisuuden peli. Siis meidän IRL ihmisten tulevaisuuden, en tarkoita scifiä mitä se toki on. Se ei ole peli joka tehdään, ostetaan, pelataan ja unohdetaan, kuten perinteiset single player pelit. Se on "platform", jonka ydin on kolmannen osapuolen modit. Bethesdan peleissä on aina ollut huomattava modauskulttuuri. Creations on modien tulevaisuuden versio joka luultavasti yleistyy muidenkin pelitalojen peleihin, koska melko todennäköisesti se on parempi bisnesmalli. Kyseessä on radikaalisti eri idea kuin joku ikivanha "horse armor" tai muut vastaavat näpertelymäiset mikromaksut. Bethesda ei maksa niistä creationeista tuon taivallista. Osa porukasta vielä puhuu siitä edellisestä versiosta mikä oli ihan eri, Creations Club.
Luke Stephens yhdessä videossaan selitti tuota asiaa. En nyt äkkiseltään löytänyt mikä noista. Joku ehkä vuoden sisään tehty. Ainakin mun perstuntuma on, että tuollainen rahoitusmalli tulee pitkällä aikavälillä voittamaan, ja täten yleistymään. Bethesdan tai muunkaan kehittäjän ei tarvitse maksaa erikseen ja etukäteen näille kolmannen osapuolen kehittäjille mitään. Tuollaisella systeemillä sitä peliä ja ennenkaikkea tuollaista pikkusisältöä voidaan myydä pitkään. Jos hyvin monet ovat ihan puhtaasti ilmaiseksi tehneet modeja iät ja ajat, tuomalla rahan kuvioihin se motivoi ihmisiä enemmän.
A channel committed to deep diving into the intricacies of the gaming industry. Game news, reviews, game critiques, analyses, and extensive rants. RE REQUIEM: https://link.streamhatchet.com/LukeStephensRE9
www.youtube.com
Tämä TOW2 oli minusta täysin sellainen kuin odotinkin. Ja erittäin hyvä, siis. Mutta kun tuota googletin, niin jos suurin osa pelaajista odottaa jotain muuta, niin he sitten pettyvät. Mä en millään tasolla näe miten pelin joka jatkaa olemassa olevaa sarjaa, täytyisi tuoda mitään kovin ihmeellistä uutta. Se vaan riittää että se on sitä samaa vanhaa uudesssa purkissa. Massaviihde on bulkkia.
Tämä on ensimmäinen(oman kokemuksen kautta) mielestäni hemmetin hyvä peli, joka oli uskollinen alkuperäiselle idealleen, mutta josta suurempi yleisö ei innostunut, syythän eivät merkitse jos puhutaan lopputuloksesta. Ja se melko selvästi päättyi tähän.
Tuossa juuri viimeistelin F76 juttua, jossa nyt lopulta paljastin triviaalin pikku jutun jonka niin moni pelaaja olisi löytänyt kuukausia sitten, jos se vaivautuisivat kunnolla tutkimaan pelimaailmaa joka joulukuun päivityksessä koki laajennuksen. Jos pelaajat eivät ole enää kiinnostuneet tuollaisesta tutkimisesta, niin kehittäjät yksi toisensa jälkeen lopettavat tuollaisten hiukan sattumaa ja vaivaa vaativien salaisuuksien tekemisen. Peleistä tulee koko ajan vaan huonompia. Jo pitkään useimmista peleistä on riisuttu kaikenlaiset hiukan ajattelua (tai googlettamista) vaativat puzzlet.
En ihan sanoisi tuollaisia sukupolvikokemukseksi, mutta vaikutelma tulee että tässä joutuu odottelemaan jotain 20 vuotta että tälläisiä pelejä taas tehtäisiin enemmän.