Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No en ihmettele yhtään kun samanlaisia vatipäitä löytyy ihan kotimaastakin jotka eivät erota näyttelijää hahmostaanHohhoijaa mitä meininkiä![]()
Ilmeisesti pelin kirjoitus on ollut aika diippiä kun nuin eläytyvät...No en ihmettele yhtään kun samanlaisia vatipäitä löytyy ihan kotimaastakin jotka eivät erota näyttelijää hahmostaan![]()
Hyviä pointteja ja aika syvällisesti olet jaksanut miettiä kuvioita.Olihan tuo peli aikamoinen kokemus, hyvässä ja pahassa. Pelattavuus, grafiikat ja kenttäsuunnittelu kovaa tasoa, mutta muilta osin valittamisen aihetta löytyy.
Spoilerijuttua seuraavassa...
Itseäni häiritsi tarinan suhteen monikin asia, mutta ehkä eniten se, että käytännössä kaikki tilanteet ratkottiin väkivallalla, eikä vastakkain asettuneiden henkilöiden välillä nähty juurikaan dialogia missään kohtaa. Toki ymmärrän, että tuon kaltaisessa maailmassa väkivalta on usein välttämätöntä, mutta liika on liikaa. Vaikka arvostankin sitä, että peli uskaltaa olla näin väkivaltainen ja raaka, niin se ei tarkoita, että jokainen tilanne pitää ratkoa pelkästään väkivallan avulla.
Abby ja Ellie eivät missään kohtaa puhuneet tapahtuneista asioista, vaikka tilaisuuksia siihen kyllä oli tarjolla, kun jokainen välikohtaus heidän välillä ei ollut silmitöntä väkivaltaa alusta loppuun. Silti mitään ei keskusteltu. Itse aina ajattelen, että vaikka olisin niin vihainen jollekin, että haluaisin tappaa tämän, niin en silti haluaisi sitä tehdä kertomatta kyseiselle ihmiselle, että miksi olen niin vihainen.
Tiesikö Abby miksi Joel tappoi hänen isänsä ja muut Fireflyt? Mielestäni tätä ei tehty selväksi.
Tiesikö Ellie, että Abby lähti kostoretkelle, koska Joel tappoi hänen isänsä? Tämäkään ei minulle selvinnyt.
He eivät missään kohtaa yrittäneet selvittää lainkaan, että miksi halusivat tappaa toisensa, mistä kaikki lähti liikkeelle ja miksi se eskaloitui pelissä nähtyyn tapaan. Abby ei myöskään sanonut Joelille mitään, vaan pelkästään kidutti ja tappoi. Tai jos sanoi jotain, niin sitä ei näytetty.
Muitakin tilanteita olisi voitu edes yrittää selvittää puhumalla, koska keskustelut olisivat voineet olla pelaajan kannalta erittäin mielenkiiintoisia.
Mutta puhumattomuuden lisäksi häiritsi se, miten monia mielenkiintoisia asioita ei käsitelty juuri lainkaan. Ellien hahmon mielenkiintoisin asia on immuniteetti, jota ei kakkososassa hyödynnetty tarinan suhteen käytännössä ollenkaan. Eri ryhmittymien taustoja valoitettiin juuri sen verran, että saatiin pelaaja haluamaan lisätietoa, jota ei koskaan saatu. Monia tärkeän tuntuisia hahmoja tapettiin nopeasti pois, eikä heidän kuolemiaan käsitelty pelissä tuon jälkeen mitenkään, vaikka niistä olisi varmasti saanut irti mielenkiintoista sisältöä (esim. Jesse ja Isaac).
Ja kaiken lisäksi en tykännyt yhtään siitä, että ensin pelattiin yksinomaan Elliellä pelin puoliväliin asti ja sitten mentiin tuntikausiksi pelaamaan Abbylla. Monet Ellien kanssa jo käydyt kohtaukset olivat aika hämärästi enää mielessä, kun Abbyn kanssa mentiin samaan kohtaan aikajanassa. Ja tietysti se cliffhanger mihin Ellien alkuosuus jätettiin pysyi mielessä koko Abbylla pelaamisen ajan, joka sai Abbyn osuuden tuntuvan rasittavalta lähes koko sen keston ajan.
Myöskään tarinan lopetus ei tuntunut riittävän hyvältä, vaan jätti aika mitäänsanomattoman olon.
Niin moni asia jäi häiritsemään, että kokonaisuus on korkeintaankin kohtalainen. Alkuvaiheessa fiilis oli paljon parempi.
Hyviä pointteja ja aika syvällisesti olet jaksanut miettiä kuvioita.
Varmaan osin myös tuo alkuasetelma maailmassa johtaa siihen miten hahmot asioita käsittelivät. Eli jos et kuulu "heimoon" niin olet vihollinen ja sinut pitää tappaa. Käytännössä tuossa maailmassa on sota käynnissä jossa on mukana tartunnan saaneet ja mikrofaktiot jotka taistelevat keskenään (firefly, WLF, yms). Lisäksi kun soppaan pistetään vielä se että henkilö on tappanut perheesi/kaverisi niin tuskin siinä tupakan ääressä aletaan porisemaan että miksi sinusta tuntuu nyt pahalle ja olisiko joku muu ratkaisu tähän kuin tappeleminen. Vaikka toisaalta niinkin voisi tehdä, mutta peli olisi voinut olla hyvin erilainen.
Mielestäni Ellie kyllä tiesi tarkkaan miksi Joel tapettiin. Siihen viittasin myös pelin viimeinen kohtaus jossa Ellie ja Joel keskustelevat asiasta. Mitä tulee immuniteettiin niin eikö se ollut ykkösosan teemana aika pitkälti? Toki jos ykkönen pelaamatta niin voipi jäädä aika tyhjäksi tuo osasto.
Abbyllä pelaamiseen samat tuntemukset täälläkin. Tosin kasvoin siihen hahmoon kiinni itse.
Lopetus oli sinällään osuva, että se oli Ellielle ihan oikein että jäi yksin ja lähti miettimään tekosiaan jonnekkin metsään. Ehkä lähti Dinan luokse Jacksoniin tai ehkä lähti hirttämään itsensä lähimpään puuhun. Tuo on varmasti pelaajan kuviteltavissa. Itse ensin säälin Ellietä mutta nyt tuntuu että ehkä tappoi itsenä ja siellä olkoot.Kuitenkin loppupeleissä se mitä Ellie teki oli aika moraalitonta ja häijyä monia ihmisiä kohtaan (mukaan lukien Dina).
Nää on just hyviä nää spekulaatiot ja selkeästi erilaisia mielipiteitä pelistä. Tämä on melkeinpä jo ihan oma genrensä pelinä: Psykologinen-elokuvapeli-shooter-hiippailu. Hehe.
Ymmärrän alkuasetelman ja tuon maailman tilanteen, mutta se ei tarkoita, että pitäisi kaikki vastaantulijat tappaa silmittömästi, tai että kävisi järkeen jahdata yksittäistä henkilöä päiväkausia, mutta ei missään kohtaa kerro ko. henkilölle, että miksi on hänen peräänsä lähtenyt. Tuossa ei kuitenkaan ollut kyse tavanomaista vihollisten tappamisesta, vaan kostoretkistä eri suuntiin, joiden tavoitteena oli lahdata yksi tietty henkilö. Tähän mahtui myös mukaan monenlaisia tilanteita, joissa normaalisti ko. henkilöt olisivat voineet ystävystyä tai päätyä samalle puolelle. Ei vain käy minun järkeen, että lähtisin päiväkausia kestävälle kostoretkelle, mutta en missään kohtaa edes mainitse kostoretken kohteelle, että miksi olen niin vihainen tätä kohtaan ja mistä hyvästä olen hänelle kostamassa.
Kyllä Ellie tiesi pohjimmiltaan mitä Joel oli tehnyt ja miksi Joel tapettiin, mutta en kysynytkään sitä. Kyselin, että tiesikö Ellie miksi nimenomaan Abby lähti Joelin perään, kun kysehän ei ollut vain siitä mitä Joel "kokonaisuutena" teki, vaan kostoretki oli Abbylle henkilökohtainen asia.
Tiedän kyllä, että ykkösen pääteemana oli immuniteetti, mutta se ei tarkoita, että noin iso asia kannattaa toisessa osassa sivuuttaa kokonaan, kun sama päähenkilö on edelleen mukana. Kyse on tietyllä tapaa suurimmasta yksittäisestä asiasta koko tuossa maailmassa, joten siitä saisi kyllä mielenkiintoista sisältöä aikaiseksi useammankin pelin verran. Nyt tuntui lähinnä tyhmältä, että noin iso asia oli hyvin pieni sivuseikka tässä pelissä.
Lopetus oli tietyllä tapaa tunteellinen, mutta myös jotenkin turhauttava ja jätti sellaisen tunteen, että koko pelin aikana ei saavutettu oikein mitään. Pelistä ei saisi jäädä sellainen tunne, että siihen käytettyjen tuntien aikana ei saanut aikaiseksi mitään - tai ainakaan mitään järkevää. Onhan se uskaliasta tappaa ykkösosan kahdesta päähahmosta toinen heti alussa, sekä tuhota toinen aivan totaalisesti pelin aikana. Tuntuu kuitenkin siltä, että kakkosen tarinalla yritettiin vain shokeerata pelaajaa, eikä tehty sen lisäksi oikein mitään muuta. Pelin lopetus ei yksinkertaisesti tuntunut riittävän hyvältä. Jäi sellainen tunne, että mitään mitä pelissä lähdettiin tekemään ei saatu valmiiksi.
Jos yrittäisin lyhyesti tiivistää vielä mikä pelissä meni mielestäni eniten pieleen, niin sanoisin, että peli tuntui aliarvioivan pelaajaa liikaa. Tarina ei tuntunut syvälliseltä, vaan jäi sellainen tunne, että pelaajaa yritettiin kaikin tavoin shokeerata mahdollisimman paljon, samalla toivoen, että shokin myötä pelaaja ei huomaa tarinan pinnallisuutta ja tarinankerronnan heikkoutta.
Ymmärrän alkuasetelman ja tuon maailman tilanteen, mutta se ei tarkoita, että pitäisi kaikki vastaantulijat tappaa silmittömästi, tai että kävisi järkeen jahdata yksittäistä henkilöä päiväkausia, mutta ei missään kohtaa kerro ko. henkilölle, että miksi on hänen peräänsä lähtenyt. Tuossa ei kuitenkaan ollut kyse tavanomaista vihollisten tappamisesta, vaan kostoretkistä eri suuntiin, joiden tavoitteena oli lahdata yksi tietty henkilö. Tähän mahtui myös mukaan monenlaisia tilanteita, joissa normaalisti ko. henkilöt olisivat voineet ystävystyä tai päätyä samalle puolelle. Ei vain käy minun järkeen, että lähtisin päiväkausia kestävälle kostoretkelle, mutta en missään kohtaa edes mainitse kostoretken kohteelle, että miksi olen niin vihainen tätä kohtaan ja mistä hyvästä olen hänelle kostamassa.
Kyllä Ellie tiesi pohjimmiltaan mitä Joel oli tehnyt ja miksi Joel tapettiin, mutta en kysynytkään sitä. Kyselin, että tiesikö Ellie miksi nimenomaan Abby lähti Joelin perään, kun kysehän ei ollut vain siitä mitä Joel "kokonaisuutena" teki, vaan kostoretki oli Abbylle henkilökohtainen asia.
Tiedän kyllä, että ykkösen pääteemana oli immuniteetti, mutta se ei tarkoita, että noin iso asia kannattaa toisessa osassa sivuuttaa kokonaan, kun sama päähenkilö on edelleen mukana. Kyse on tietyllä tapaa suurimmasta yksittäisestä asiasta koko tuossa maailmassa, joten siitä saisi kyllä mielenkiintoista sisältöä aikaiseksi useammankin pelin verran. Nyt tuntui lähinnä tyhmältä, että noin iso asia oli hyvin pieni sivuseikka tässä pelissä.
Lopetus oli tietyllä tapaa tunteellinen, mutta myös jotenkin turhauttava ja jätti sellaisen tunteen, että koko pelin aikana ei saavutettu oikein mitään. Pelistä ei saisi jäädä sellainen tunne, että siihen käytettyjen tuntien aikana ei saanut aikaiseksi mitään - tai ainakaan mitään järkevää. Onhan se uskaliasta tappaa ykkösosan kahdesta päähahmosta toinen heti alussa, sekä tuhota toinen aivan totaalisesti pelin aikana. Tuntuu kuitenkin siltä, että kakkosen tarinalla yritettiin vain shokeerata pelaajaa, eikä tehty sen lisäksi oikein mitään muuta. Pelin lopetus ei yksinkertaisesti tuntunut riittävän hyvältä. Jäi sellainen tunne, että mitään mitä pelissä lähdettiin tekemään ei saatu valmiiksi.
Jos yrittäisin lyhyesti tiivistää vielä mikä pelissä meni mielestäni eniten pieleen, niin sanoisin, että peli tuntui aliarvioivan pelaajaa liikaa. Tarina ei tuntunut syvälliseltä, vaan jäi sellainen tunne, että pelaajaa yritettiin kaikin tavoin shokeerata mahdollisimman paljon, samalla toivoen, että shokin myötä pelaaja ei huomaa tarinan pinnallisuutta ja tarinankerronnan heikkoutta.
Ei nuita pelejä voi oikein verrata. Kaksi vuotias lapsikin kirjoittaa syvällisempää tarinaa mitä nuissa mainitsemissasi peleissä on. Last of us 2 on omalla tasollaan ja saa myös toisaalta oman tasoista kritiikkiäkin.Kyseessä on lopulta peli, eikä mikään elokuva. Onko vaikkapa Assassins Creedeissä, Unchartedeissa tai Tomb Raidereissa muka hyvä tarina.
Tarina ei ole katastrofaalisen paska, mutta se on huono. Tarinankerronta ja pelin jaksotus ovat sen sijaan on katastrofaalisen paskaa. Tarinavetoisessa pelissä tarinan merkitys on suuri. Oma arvosana olisi 6.Jos tälle pelille antaa pelkän tarinan paskuuden vuoksi arvosanaksi 5-6 niin tarinan pitäisi olla siinä tapauksessa katastrofaalisen paska ja aivan uskomattoman huonosti kirjoitettu.
Vaikka tätä miten päin pyörittelisi niin ei tämän pelin tarina ole mitenkään poikkeuksellisen huonosti kirjoitettu, ihan hyvä tarina videopeliksi.
Hyviä tulkintoja, vaikka itse näen asiat eri tavalla.
Ellietä ei tainnut kiinnostaa juuri Abbyn motivaatiot sen tarkemmin, sillä sehän halusi kuitenkin tappaa kaikki, jotka olivat mukana Joelin teloituksessa. Ruksi karttaan, kun on yksi osallinen kostettu. Hän näki Abbyn vain johtohahmona. Ja Abbylle taisi olla päivänselvää, että Joel oli Ellielle rakas ihminen, kun olivat kuitenkin samassa huoneessa teloituksen aikaan. Ehkä Abby olisi saattanut sanoa sanan jos toisenkin Joelille, ellei Owen olisi pannut vauhtia asiaan. Joskus "negatiivinen tila" eli tässä tapauksessa sanomattomuus toimii myös hyvin ellei paremmin.
Kakkosen teemoja koston kierteen lisäksi on tulkintani mukaan asioista luopuminen, anteeksianto ja empatia. Kaikkia asioita ei kannata saattaa päätökseen. Me tunnetaan olomme tyhjäksi, koska niin Elliekin tuntee. Ellie yritti säästää inhimillisyyden rippeensä päästämällä Abby ja Lev menemään, kun tajusi, ettei hän saa Joelia tai mielenrauhaansa takaisin kostamalla. Tämä oli niin voimakas kohtaus, että mikään ykkösosassa kokemani ei päässyt tuolle tasolle. Toki ymmärrettävää, että kaikki ihmiset eivät tunne samoin. Omasta mielestäni peli on siinä mielessä mestariteos (en tarkoita täydellistä peliä), että siihen vaikuttaa niin paljon pelaajan oma näkemys elämästä ja erilaisista ihmisistä. Se on omanlaistaan taidetta.
For veteran The Last of Us fans, Grounded difficulty represents the ultimate test of skill. This difficulty raises the stakes by not only making enemies deadlier and ammo, upgrade, and crafting materials incredibly scarce, but also removing invaluable tools for survival, such as disabling Listen mode, deactivating elements of the HUD, and more**. Beginning with the update, Grounded will become one of the base difficulty options available when starting the story, so you won’t need to have beaten the game once already to access it.
As an additional layer of challenge, we’re also introducing a brand new Permadeath mode***. With this custom mode enabled, there are no second chances — you must complete the entire game without dying or start over from the beginning. However, if taking on the whole game is too daunting, you can choose to enable Permadeath mode with checkpoints on a per-chapter or per-act basis. In other words, if you die at the end of Day One, you’ll have to play the entire day over again.
You’ll also be rewarded for your efforts. The Grounded update introduces two new Trophies: one for completing the game with any Permadeath mode enabled and another for beating it on Grounded difficulty. Don’t worry, though, neither of these Trophies will be required in order to earn the Platinum.
Tässähän ei ole pakko taistella jos ei halua, kun tulee nähdyksi niin yleensä pystyy juoksemaan karkuun, ei ole pakko jäädä tappamaan porukkaa.
Tuo on mielestäni hyvä homma, koska yleensä tämän tyylisissä peleissä ei pysty etenemään jos ei tapa kaikkia kentän NPC hahmoja kun on tullut nähdyksi.
Enpä voisi enempää olla samaa mieltä. Puit sen vain paremmin sanoiksi.Tarina aiheutti mielenkiintoisen fiiliksen itsessä.Alussa pidin Ellien kostoretkestä ja olin siinä täysillä mukana. Siinä vaiheessa kun siirryttiin pelaamaan Abbyllä ja hänen näkökulma maailmasta avautui sympatiat siirtyi täysin hänelle. Abbystä kehittyi todella sympaattinen maailman ja omiensa runtelema hyvää tahtova vahva nainen. Hänelläkin oli syy kostaa, isänsä kuolema. Oikeastaan kumpikaan ei ollut tässä kohtaa toistaan parempi. Lopussa meinasin jo, että Ellie lähtee pyytämään Abbyltä anteeksi, mutta lapselliseksi riehumiseksihan se meni ja Ellieltä hävisi loputkin sympatiapisteet ja hänestä jäi lopulta varsin vastenmielinen kuva. Hän oli kuitenkin lahdannut Abbyltä kaikki läheiset jotka eivät olleet edes tehneet käytännössä mitään pahaa ja olivat jopa säästäneet Ellien kun heidän oma päämäärä oli suoritettu. Ellie sen sijaan ei tyytynyt kostamaan oikealle henkilölle vaan murhasi kaikki tieltään. Herätti kyllä ajattelemaan useampia näkökulmia tuosta maailmasta. Abbysta voisi tulla jopa joku Left behind tyylinen pienempi sivuosa. Elliestä sen sijaan ei tarvisi peliä enää tehdä. Mikäli jatkoa tulee tavalla tai toisella niin Ellieen voitaisiin viitata jonkin kohtaamisen kautta tai jopa vain niin, että löytyisi taisteluun menehtyneenä saatekirjeen kera joita tässäkin viljeltiin runsaasti viitoittamaan ihmiskohtaloita.
Sainhan viimeinkin aloitettua tämän mutta... Olen nytHillcrestiin ja Jessen tapaamiseen asti pelannut ja täysin turhautunut taisteluiden määrään. Tuntuu ettei tässä ole sellaista pidempää seesteistä jaksoa vielä ollut, kerätty tavaroita ja sitten taistellaan ja sama uudestaan. Eikai tämä loppuun asti ole tällaista.
Remasterista on jo hetki aikaa, mutta tuntuu tutulta ja näyttää tutulta. Tarkempi mielipide sitten kun peli on läpi asti
En halua masentaa, mutta jos haluat koluta kaikki nurkat tarkasti, niin tähän uppoutuu ihan liikaa aikaa. Tein itse tämän virheen, että halusin koittaa etsiä kaikki viestit/osat/pillerit/kortit/yms kerättävät mitä mahdollista ja samalla tämä tarkoittaa pääsääntöisesti, että kaikki pitää listiä hengiltä. Useimmiten tämän tein vielä niin, että hiiviskelin selän taakse ja kuristin hengiltä jos vaan mahdollista. Tämä pelitapa ja pelin pituus vaikutti siihen että pelin läpipeluuseen kului mulla yhteensä38h
Sain juuri pelin pelattua loppuun ja täytyy kyllä yhtyä tähän täysin. Lähdin itse pelaamaan peliä negatiivisella ennakko asenteella spoilereiden tähden ja valitettavasti ne pilasivat itseltäni osan peliä. Mutta niin siinä vain kävi, että tämä onnistui pääni kääntämään siitä huolimatta ja osoittautui pienine puutteineen loistavaksi peliksiAloittelin jo uudelleen new game+ loppumattomilla ammuksilla ja resursseilla. Panosten kitsastelu oli tässäkin yhtä vituttavaa kuin Unchartedeissa vaikka laitoin vaikeusasteesta valinnan "varusteita löytyy runsaasti". Vihollisilta saa muutaman kudin vaikka ne taistellessaan ampuvat loputtomasti. Pelimekaanisesti se pakotti usein lähitaisteluihin joka oli jokseenkin puuduttavaa. Huono autoaim myös teki pelaamisesta vähän turhan tuskallista ja luoteja kuluttavaa kun tähtääminen ei ole ihan sitä mitä se voisi olla. Mutta nyt räiskintäkin on varsin tyydyttävää kun panoksia ei tarvitse säästellä, räjähtävät nuolet esim. on varsin vaikuttavia pistäen vihollisen palasiksi ja haulikko on todella tehokas läheltä.
Tarina aiheutti mielenkiintoisen fiiliksen itsessä.Alussa pidin Ellien kostoretkestä ja olin siinä täysillä mukana. Siinä vaiheessa kun siirryttiin pelaamaan Abbyllä ja hänen näkökulma maailmasta avautui sympatiat siirtyi täysin hänelle. Abbystä kehittyi todella sympaattinen maailman ja omiensa runtelema hyvää tahtova vahva nainen. Hänelläkin oli syy kostaa, isänsä kuolema. Oikeastaan kumpikaan ei ollut tässä kohtaa toistaan parempi. Lopussa meinasin jo, että Ellie lähtee pyytämään Abbyltä anteeksi, mutta lapselliseksi riehumiseksihan se meni ja Ellieltä hävisi loputkin sympatiapisteet ja hänestä jäi lopulta varsin vastenmielinen kuva. Hän oli kuitenkin lahdannut Abbyltä kaikki läheiset jotka eivät olleet edes tehneet käytännössä mitään pahaa ja olivat jopa säästäneet Ellien kun heidän oma päämäärä oli suoritettu. Ellie sen sijaan ei tyytynyt kostamaan oikealle henkilölle vaan murhasi kaikki tieltään. Herätti kyllä ajattelemaan useampia näkökulmia tuosta maailmasta. Abbysta voisi tulla jopa joku Left behind tyylinen pienempi sivuosa. Elliestä sen sijaan ei tarvisi peliä enää tehdä. Mikäli jatkoa tulee tavalla tai toisella niin Ellieen voitaisiin viitata jonkin kohtaamisen kautta tai jopa vain niin, että löytyisi taisteluun menehtyneenä saatekirjeen kera joita tässäkin viljeltiin runsaasti viitoittamaan ihmiskohtaloita.
Pelinä kyllä aikalailla 9/10 ja viihdyin alusta loppuun. Tekninen toteutus huippuluokkaa ja toivoisi kaikkien pelien olevan yhtä loppuun asti viilattuja.
miten tästä voi joku tykätä?, taitaa olla jku sjw sivusto tämä heh
Jättää ne incel, lgbt, sjw ja Spoiler reddit + youtube ulinat lukematta, hakee pelin kaupasta/digikaupasta, työntää ps4 asemaan ja pelaa!
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.