Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Hyvin lähtenyt last of us II:en myynti käyntiin ainakin briteissä. Ilmeisesti trollit ovat onnistuneet käänteisesti myynnin edistämisessä. Saadaan varmaan joku virallisempi world wide lukema myöhemmin, jos myynti tosiaan käy noin kuumana. Jos pitäisi arvata niin sony kehuu myöhemmin maailmanlaajuisia lukemia eka viikosta/kuukaudesta.
Aika käsille lyötyjä ovat nuo muutamat hassut trollit sen edessä kun pelaajat tekee pelejä pelaajille ja lopputulos on tätä tasoa. Ei paljoa kiinnosta oliko liiton mukainen sähköpöytä asennettuna Naughty Dogin toimistoon jonkun neverhööd graafikon työpisteelle.
Jopas jotain, ei tullut VPD:ltä tilattuna tänään postiluukkuun... Noh, onneksi loppui lomat, joten ei ole vapaa ajan ongelmia liikaa.... Miten muilla Oululaisilla?
Eli kalliimpi mitä gigantissa ja prismassa.
Ainakin tuo prisman hinta koskee ihan myymälöitäkin ja itse hain omani perjantaina heti seitsemän jälkeen aamulla.
Täälläkin näköjään tyyppejä tampereelta ja helsingistä joten jos ei jaksa odotella niin prismaan vaan hakemaan ja peli takaisin vpd:lle sitten kun se joskus saapuu.
Ei kyllä johdu millään tavalla tästä pelistä, trade-in on ollut pitkälti poissa käytöstä tuolla ja muualla jo kuukausia.
Toki peli on myynyt paljon ja samalla jakaa mielipiteitä sen verran voimakkaasti, että palautuksia ja vaihtoyrityksiä tulee varmasti paljon verrattuna keskivertopeliin. Death Stranding on hyvä esimerkki viime vuodelta.
Ei kyllä johdu millään tavalla tästä pelistä, trade-in on ollut pitkälti poissa käytöstä tuolla ja muualla jo kuukausia.
Toki peli on myynyt paljon ja samalla jakaa mielipiteitä sen verran voimakkaasti, että palautuksia ja vaihtoyrityksiä tulee varmasti paljon verrattuna keskivertopeliin. Death Stranding on hyvä esimerkki viime vuodelta.
Jopas jotain, ei tullut VPD:ltä tilattuna tänään postiluukkuun... Noh, onneksi loppui lomat, joten ei ole vapaa ajan ongelmia liikaa.... Miten muilla Oululaisilla?
Postaat kyllä järjestään sellaista paskaa tähän ketjuun, että huhhuh. Ei kannata uskoa ihan kaikkea, mitä joku random Youtube öyhöttäjä julkaisee.
Tuo pelikauppa on lopettanut käytettyjen pelien ostamisen koronaviruksen vuoksi jo kuukausia sitten ja se koskee kaikkia pelejä. TLOU 2 peliä ei ole myymälässä nimetty erikseen. Ainoastaan tuo postaamasi Youtube kanava mainitsee tämän pelin erikseen, koska se sopii sen kanavan agendaan ja menee näköjään ihan sukkana läpi kohderyhmälle.
Mielenkiintoinen peli, mutta kun ei PC:lle niin antaa olla, katsonut paljon videoita ja näyttää kyllä hyvältä, mutta konsolia kun ei omista, sillä ei osaa pelata niin parempi antaa olla.
Lappu jossa puhutaan kaikista peleistä eikä pelkästään TLOU2:sta. JB Hifin kotisivuilla puhutaan myös kaikista peleistä. Ei voisi tuon selvempi asia olla.
Satuttiko se lihaksikas likka sinua noin pahasti, että kaikki kivet ja kannot käännetään, mistä voisi löytyä vähänkin jotain negatiivista tämän pelin tiimoilta?
Nyt noin 18 tuntia ja jotenkin ei ymmärrä että mitä ihmettä tämä peli on tehnyt että joutuu silmätikuksi "transupakotuksestaan". Ehkä en vain ymmärrä sitä miten Naughty Dog hieroo tätä teemaa naamaani. Toki muutama tunti pelaamatta mutta tämän ja edellisen pelin käsikirjoituksen perusteella vaikea olisi uskoa että tämä kääntyy ihan päälaelleen ja alkaa suoltamaan pelkkää omaa agendaansa kuin keskittyisi kertomaan tarinaa minkä haluavat
^ Jos olet noin pitkälle pelannut tyytyväisenä niin voin sanoa, että saatat ehkä loppuun pettyä tai sitten tajuat mistä siinäkin on kyse ja olet ihan tyytyväinen ja siinä se.
Ei tämä mitään naamaan hiero eikä pakota, eikä myöskään pilaa tuttuja hahmoja.
Itse olen sen verran spoilannut itseäni että katsoin mitä chaptereita pelissä on. Tuon listan mukaan olen noin 70% pelannut läpi. En tiedä mitään niistä vuodoista mistä on vouhkattu jokunen kuukausi takaperin, josta nyt ollaan vihaisia käsikirjoittajalle, enkä osaa vielä edes arvata mikä tässä olisi kohun aiheena. Ehkä tämä kohuttu asia tulee jossain vaiheessa ennen loppua, tiedä sitten.
Helvetin intensiivinen peli. Ja 10/10 meno jatkuu kiitos "näkökulman muutoksen" joka syventää peliä entisestään.
Oliko ykkösosassa paljon pelottavia paikkoja? Itselleni tulee mieleen lähinnä se yksi kellarikohtaus, jossa pulssi kiihtyi aikalailla ekalla peluukerralla? Mutta joo, tässä kakkososassa alkupuolella ei tainnut olla niin jännää, mutta kyllä niitä jänniä paikkoja on tiedossa sen enempää paljastamatta, ollos huoleti.
Tätä on nyt pari päivää pelattu ja vaikka tykkän pelistä kovasti niin kaikki nämä 10/10 arvostelut ja muut ylistykset ovat omalla tavallaan tärvänneet pelikokemukseni. Eivätkä siis spoilereilla, niiltä olen säästynyt lähes täydellisesti.
Eli odotukset oli hilattu niin tappiin arvosteluiden ja foorumi kirjoitusten perusteella että lukematon määrä pieniä asioita hyppii silmille ja nakertaa tunnelmaa. Esimerkiksi animoinnin tarkkuus ja hahmojen liikkeet oli ylistetty maasta taivaisiin mutta ei montaa minuuttia mennyt ennen kuin törmäsin epähuomiossa tapaan liikkua joka näytti todella luonnottomalta. Vähän sen jälkeen ajettiin hevosta kovassa tuulessa ja sen häntä eli täysin omaa elämäänsä. Sitten löysin ensimmäisen kassakaappini ja alkuun tapa jolla koodin syöttäminen oli toteutettu ja animoitu näytti todella hyvältä, kunnes syötin toisen numeron ja totesin että oikea kassakaapi ei toimi näin. Näiden lisäksi aikaisemmasta pelistä tuttu tyyli pakottaa pelaaja ilman varoitusta eteenpäin ilman mahdollisuutta paluuseen ennen kuin olet tutkinut alueen valmiiksi jos menet väärään paikkaan tai katsot väärää tavaraa teki paluun.
Pelasin ykkösen läpi pari viikkoa takaperin verestääkseni muistoja ja sehän on, ei vaan graafisesti, selkeästi edellisen sukupolven tuotos eikä siinä vastaavat tai pahemmat virheet häirinnyt yhtään samalla tavalla (poislukien tuon viimeisen esimerkkini).
Pitää siis vielä painottaa että kaiken kaikkiaan kyseessä on mielestäni hemmetin hyvä peli mutta kannattaa siitä huolimatta hillitä odotuksia aavistuksen.
Ennenkuin kerkesin omani saamaan niin kaveri löi levyn käteen ja sanoi että "tällästä paskaa ei kehtaa edes myydä, ota siittä ja pelaa omalla vastuulla"
Pitäsköhän sitä sitten vkonloppuna kattoo mistä nyt sitten on kyse.
Spoileria spoileria ... melkein liiaksi infected hetkiä pelin loppu päässä, varsinkin vaikeimmalla vaikeus tasolla kun crafting resurssit rajoitettuja liiaksi spoileri hahmolla.
Oma vuosien aikana kieroutunut mielipide, mutta juoneltaan ns. vähemmistön kosiskelu peli jota tasapainotetaan tavallaan spoileri hahmolla.
Tätä on nyt pari päivää pelattu ja vaikka tykkän pelistä kovasti niin kaikki nämä 10/10 arvostelut ja muut ylistykset ovat omalla tavallaan tärvänneet pelikokemukseni. Eivätkä siis spoilereilla, niiltä olen säästynyt lähes täydellisesti.
Eli odotukset oli hilattu niin tappiin arvosteluiden ja foorumi kirjoitusten perusteella että lukematon määrä pieniä asioita hyppii silmille ja nakertaa tunnelmaa. Esimerkiksi animoinnin tarkkuus ja hahmojen liikkeet oli ylistetty maasta taivaisiin mutta ei montaa minuuttia mennyt ennen kuin törmäsin epähuomiossa tapaan liikkua joka näytti todella luonnottomalta. Vähän sen jälkeen ajettiin hevosta kovassa tuulessa ja sen häntä eli täysin omaa elämäänsä. Sitten löysin ensimmäisen kassakaappini ja alkuun tapa jolla koodin syöttäminen oli toteutettu ja animoitu näytti todella hyvältä, kunnes syötin toisen numeron ja totesin että oikea kassakaapi ei toimi näin. Näiden lisäksi aikaisemmasta pelistä tuttu tyyli pakottaa pelaaja ilman varoitusta eteenpäin ilman mahdollisuutta paluuseen ennen kuin olet tutkinut alueen valmiiksi jos menet väärään paikkaan tai katsot väärää tavaraa teki paluun.
Pelasin ykkösen läpi pari viikkoa takaperin verestääkseni muistoja ja sehän on, ei vaan graafisesti, selkeästi edellisen sukupolven tuotos eikä siinä vastaavat tai pahemmat virheet häirinnyt yhtään samalla tavalla (poislukien tuon viimeisen esimerkkini).
Pitää siis vielä painottaa että kaiken kaikkiaan kyseessä on mielestäni hemmetin hyvä peli mutta kannattaa siitä huolimatta hillitä odotuksia aavistuksen.
Olen itsekin 20h pelin aikana muutamia bugeja kohdannut mutta kyllä silti tuo animointi herättää kokoajan ihmetystä miten se on noin sulavaa. Tuo kolmiobugi muutaman kerran myös tullut vastaan. Nämä ei ainakaan omaa pelikokemusta ole huonontaneet millään tapaa.
Ehdottomasti animoinnin saa "rikki" kun vääntelee hahmoa tarpeeksi eri asennoissa ja suunnissa. Myöskin tietynlaisia "asioita tapahtuu" jotka kertovat kylmästi että pelaan vain peliä enkä oikeaa elämää. Eihän tämä kuitenkaan mitään Bethesdan tasoa onneksi ole että heppa lähtisi lentämään kiertoradalle tai ämpäri tappaa pelihahmon heilahduksella mutta pienia viboja kyllä siellä täällä kuten yllä mainittu hevosen häntä on tietyssä tilanteessa epärealistinen.
Silti... huhhuh että kolahtaa tämä. Varmasti ei kaikille kolahda mutta pelaahan joku esim NHL:ää innoissaan vaikka minun mielestä se on ihan perseestä.
Oikein hyvä peli kokonaisuudessaan. Pelattavuus niin hyvää kuin TPS-pelissä voi olla (no, MGSV:n jälkeen). Maailma on hyvin yksityiskohtainen, pelin loistava äänisuunnittelu korostaa tunnelmaa, "wide linear" kentät antavat sopivasti vapauksia samalla sisältäen paljon detaileja. Craftaus on miellyttävää hyvän UI-suunnittelun ja erilaisten vaihtoehtojen myötä (ei kuitenkaan mene bloatiksi). Pelissä on useampi boss fight ja yhdestä tuli mieleen vähän Resident Evil, aika herkullinen.
Tarinan osalta ehkä parempi mennä toistaiseksi vielä spoilereihin, jotta voi joitain tarkempia ajatuksia siitä antamaan. Sanottakoon näin yleisesti, että pidin tarinasta ja tarinankerronnasta. Spoilerin asiat avautuvat paremmin niille, jotka jo tietävät tarinan läpikotaisin:
Tarina on jaettu kahteen osaan Ellien ja Abbyn välillä, mikä tuo osaltaan hyviä ja onnistuneita puolia mutta myös vähän kömpelöitä puolia mukanaan. Tuohon kömpelyyteen ehkä osallisena on myös tarinan osuuksien järjestys, koska asiat paljastuvat asteittain epäkronologisessa järjestyksessä, mikä voi aiheuttaa joillekin pelaajille hieman sekaannusta hahmojen motivaatioissa. Juoni ja sen osaset kävivät mielestäni hyvin järkeen suurimmilta osin, mutta joitakin hassuja kohtia oli mukana. Esim. miten helvetissä melko pitkällä raskaana oleva nainen päästettiin etsimään tarvikkeita ulkomaailmaan tuolla WLF-ryhmässä? Ei käynyt yhtään järkeen.
Huonoksi puoleksi laskisin vielä sen, että Abbyllä pelaten joutui käymään läpi uudestaan samankaltaisia upgreidaus-polkuja pienellä variaatiolla kuin mitä Elliellä aiemmin. Tuli sellainen suvantovaihe pelaamiseen ja mielestäni tuota olisi pelaamisen kannalta voinut virtaviivaistaa ja pelin kestoa hieman lyhentää.
Sitten hyvät asiat tarinan kannalta. Jotenkin vaikuttavaa oli nähdä Ellien todellinen tila pelin edetessä Joelin kuoleman jälkeen. Siis se että miten sokean raivon kourissa ja ihan hukassa oleva ihminen se oli. Ennen Joelin kuolemaa Ellie sai kuulla totuuden Joelilta ykkösosan tapahtumista ja tämä parannusprosessi heidän välillään jäi kesken, mikä jäi selkeästi kaivertamaan Ellietä. Mutta myös se että Joel riisti Ellieltä mahdollisuuden antaa maailmalle Cordyceps-rokote ja sen jälkeen Elliellä ei ole ollut oikeastaan mitään tarkoitusta. Abby antoi uuden tarkoituksen, kun meni teloittamaan Joelin murhatun isänsä vuoksi. Ellie ei kertonut edes kavereilleen totuutta, miksi Abby teloitti Joelin, koska ei halunnut mitään tekosyitä mikä estäisi tämän uuden päämäärän tavoittelemisen. Ei paljon Dinankaan hyvinvointi kiinnostanut tietyssä vaiheessa. Siis käytännössä muuttui valehtelevaksi paskaksi, joka tekisi mitä vain että saisi kostonsa.
Kolikon toisella puolella Abby oli se selväjärkisempi ihminen näistä kahdesta päähahmosta. Oli ihan mielenkiintoista kokea tuon hahmon matka, joka alussa oli ihan helvetin ristiriitaista ja lähinnä ärsytystä aiheuttavaa, koska ei mitään sympatiaa herunut, mutta pelin ja tarinan edetessä hahmon motivaatiot ja maailmankuva paljastuvat, mikä antoi uutta respektiä. Ihan lopussa jopa sitten sympatisoin hahmon puolesta, kun se roikkui tolpassa nujerrettuna kuin raato ja Ellien oli pakko saada kostonsa tästä huolimatta.
Voin kyllä uskoa, että tarina jakaa kansaa, kun ihmiset eivät halua, että Joel ja Ellie ovat "pahoja ihmisiä" ja kun joutuu pelaamaan "murhaajana" eli Abbynä, mutta minkäs teet. Ei tämä ole ikinä ollut mustavalkoinen maailma. Tarinan päätteeksi vielä rikkonainen sävel kitaralla ja puuttuvilla sormilla, helvetin vaikuttava loppu.
Oma lempparihahmoni koko pelissä oli ehkä Owen, joka tiedosti miten järjettömiä nämä WLF- ja Seraphites-ryhmät olivat ja halusi vain paeta eroon niistä syöpäläisistä, eikä halunnut oikein olla osallisena Joelin teloituksessa, koska kaikki tuo oli ihan turhaa paskaa. Eipä sekään nyt mikään puhdas pulmunen ollut, mutta suht selväjärkinen hahmo kuitenkin.
Kouluarvosana 9/10. Pitää jossain vaiheessa pelata uusiksi ja katsoa näkeekö tiettyjä asioita uudella tavalla.
Oikein hyvä peli kokonaisuudessaan. Pelattavuus niin hyvää kuin TPS-pelissä voi olla (no, MGSV:n jälkeen). Maailma on hyvin yksityiskohtainen, pelin loistava äänisuunnittelu korostaa tunnelmaa, "wide linear" kentät antavat sopivasti vapauksia samalla sisältäen paljon detaileja. Craftaus on miellyttävää hyvän UI-suunnittelun ja erilaisten vaihtoehtojen myötä (ei kuitenkaan mene bloatiksi). Pelissä on useampi boss fight ja yhdestä tuli mieleen vähän Resident Evil, aika herkullinen.
Tarinan osalta ehkä parempi mennä toistaiseksi vielä spoilereihin, jotta voi joitain tarkempia ajatuksia siitä antamaan. Sanottakoon näin yleisesti, että pidin tarinasta ja tarinankerronnasta. Spoilerin asiat avautuvat paremmin niille, jotka jo tietävät tarinan läpikotaisin:
Tarina on jaettu kahteen osaan Ellien ja Abbyn välillä, mikä tuo osaltaan hyviä ja onnistuneita puolia mutta myös vähän kömpelöitä puolia mukanaan. Tuohon kömpelyyteen ehkä osallisena on myös tarinan osuuksien järjestys, koska asiat paljastuvat asteittain epäkronologisessa järjestyksessä, mikä voi aiheuttaa joillekin pelaajille hieman sekaannusta hahmojen motivaatioissa. Juoni ja sen osaset kävivät mielestäni hyvin järkeen suurimmilta osin, mutta joitakin hassuja kohtia oli mukana. Esim. miten helvetissä melko pitkällä raskaana oleva nainen päästettiin etsimään tarvikkeita ulkomaailmaan tuolla WLF-ryhmässä? Ei käynyt yhtään järkeen.
Huonoksi puoleksi laskisin vielä sen, että Abbyllä pelaten joutui käymään läpi uudestaan samankaltaisia upgreidaus-polkuja pienellä variaatiolla kuin mitä Elliellä aiemmin. Tuli sellainen suvantovaihe pelaamiseen ja mielestäni tuota olisi pelaamisen kannalta voinut virtaviivaistaa ja pelin kestoa hieman lyhentää.
Sitten hyvät asiat tarinan kannalta. Jotenkin vaikuttavaa oli nähdä Ellien todellinen tila pelin edetessä Joelin kuoleman jälkeen. Siis se että miten sokean raivon kourissa ja ihan hukassa oleva ihminen se oli. Ennen Joelin kuolemaa Ellie sai kuulla totuuden Joelilta ykkösosan tapahtumista ja tämä parannusprosessi heidän välillään jäi kesken, mikä jäi selkeästi kaivertamaan Ellietä. Mutta myös se että Joel riisti Ellieltä mahdollisuuden antaa maailmalle Cordyceps-rokote ja sen jälkeen Elliellä ei ole ollut oikeastaan mitään tarkoitusta. Abby antoi uuden tarkoituksen, kun meni teloittamaan Joelin murhatun isänsä vuoksi. Ellie ei kertonut edes kavereilleen totuutta, miksi Abby teloitti Joelin, koska ei halunnut mitään tekosyitä mikä estäisi tämän uuden päämäärän tavoittelemisen. Ei paljon Dinankaan hyvinvointi kiinnostanut tietyssä vaiheessa. Siis käytännössä muuttui valehtelevaksi paskaksi, joka tekisi mitä vain että saisi kostonsa.
Kolikon toisella puolella Abby oli se selväjärkisempi ihminen näistä kahdesta päähahmosta. Oli ihan mielenkiintoista kokea tuon hahmon matka, joka alussa oli ihan helvetin ristiriitaista ja lähinnä ärsytystä aiheuttavaa, koska ei mitään sympatiaa herunut, mutta pelin ja tarinan edetessä hahmon motivaatiot ja maailmankuva paljastuvat, mikä antoi uutta respektiä. Ihan lopussa jopa sitten sympatisoin hahmon puolesta, kun se roikkui tolpassa nujerrettuna kuin raato ja Ellien oli pakko saada kostonsa tästä huolimatta.
Voin kyllä uskoa, että tarina jakaa kansaa, kun ihmiset eivät halua, että Joel ja Ellie ovat "pahoja ihmisiä" ja kun joutuu pelaamaan "murhaajana" eli Abbynä, mutta minkäs teet. Ei tämä ole ikinä ollut mustavalkoinen maailma. Tarinan päätteeksi vielä rikkonainen sävel kitaralla ja puuttuvilla sormilla, helvetin vaikuttava loppu.
Oma lempparihahmoni koko pelissä oli ehkä Owen, joka tiedosti miten järjettömiä nämä WLF- ja Seraphites-ryhmät olivat ja halusi vain paeta eroon niistä syöpäläisistä, eikä halunnut oikein olla osallisena Joelin teloituksessa, koska kaikki tuo oli ihan turhaa paskaa. Eipä sekään nyt mikään puhdas pulmunen ollut, mutta suht selväjärkinen hahmo kuitenkin.
Kouluarvosana 9/10. Pitää jossain vaiheessa pelata uusiksi ja katsoa näkeekö tiettyjä asioita uudella tavalla.
Nyt meni itselläkin läpi ja aikalailla samat kokemukset kuin sinulla. Tarina keskivaiheilla laahaa jonkinverran, mutta jollain tapaa tässä on vaikuttavin ja teemojensa kannalta tärkeimpiä videopelien tarinoita. Ensimmäinen peli on helpommin sulateltavaa roadmoviemaisuutensa ja isä - lapsi tarinansa vuoksi.
Tarinassa tuntui oudolle, kun ei osannut koko pelin aikana samaistua Abbyyn ollenkaan joten ei ollut mitään emotionaalista jännitystä miten sille kävisi. Lopussa taas tuntui että meni pohja koko kostotarinalta, koska Abby jätettiin henkiin ja matkan aikana satoja ihmisiä tapettiin päämäärää varten joka olikin pannukakku (Anteeksi annetaan"pahis", vaikka pistettiin kylmäksi ties mitin paljon "nimettömiä"). Tämä siis vain oma mielipide, jos joku tyykäsi niin se on hyvä.
Tarinassa tuntui oudolle, kun ei osannut koko pelin aikana samaistua Abbyyn ollenkaan joten ei ollut mitään emotionaalista jännitystä miten sille kävisi. Lopussa taas tuntui että meni pohja koko kostotarinalta, koska Abby jätettiin henkiin ja matkan aikana satoja ihmisiä tapettiin päämäärää varten joka olikin pannukakku (Anteeksi annetaan"pahis", vaikka pistettiin kylmäksi ties mitin paljon "nimettömiä"). Tämä siis vain oma mielipide, jos joku tyykäsi niin se on hyvä.
omasta mielestäni taas sillä että Abby jätettiin henkiin ja Ellie jää yksin rantaveteen istumaan tuotiin se ilmi että Abby alkoi tunnistaa koston kierteen. Tässä pelissä hyvin korostettiin perspektiiviä vaihtamalla miten Last Of Usin maailmassa ei ole pahiksia tai hyviksiä vaan selviytyjiä. Itse tulkitsen niin tuota loppua että Santa Barbaraan lähtiessään Ellie ei välttämättä edes halunnut tappaa Abbya vaan oli niin hajalla ja kärsi ptsd:stä ettei osannut enää toimia ihmisenä. Ja tuo oli ainut keino millä pystyi elämään.
omasta mielestäni taas sillä että Abby jätettiin henkiin ja Ellie jää yksin rantaveteen istumaan tuotiin se ilmi että Abby alkoi tunnistaa koston kierteen. Tässä pelissä hyvin korostettiin perspektiiviä vaihtamalla miten Last Of Usin maailmassa ei ole pahiksia tai hyviksiä vaan selviytyjiä. Itse tulkitsen niin tuota loppua että Santa Barbaraan lähtiessään Ellie ei välttämättä edes halunnut tappaa Abbya vaan oli niin hajalla ja kärsi ptsd:stä ettei osannut enää toimia ihmisenä. Ja tuo oli ainut keino millä pystyi elämään.
Tuohon vielä päälle se miten Tommy syyllisti Ellieta.
Itse uskon, että Ellie kyllä ainakin osittain edelleen halusi kostoa kun lähti Santa Barbaraan, mutta lopussa tajusi, että Abby ja Lev on kuin Joel ja Ellie aikoinaan. Jos Ellie olisi tappanut Abbyn niin se olisi ollut Lev:lle täysin sama mitä Ellie koki pelin alussa.
Niin tai näin niin lopetus oli hyvä ja kohta jossa Ellie vapautti Abbyn oli helposti yksi pelin liikuttavimpia.
Tuohon vielä päälle se miten Tommy syyllisti Ellieta.
Itse uskon, että Ellie kyllä ainakin osittain edelleen halusi kostoa kun lähti Santa Barbaraan, mutta lopussa tajusi, että Abby ja Lev on kuin Joel ja Ellie aikoinaan. Jos Ellie olisi tappanut Abbyn niin se olisi ollut Lev:lle täysin sama mitä Ellie koki pelin alussa.
Niin tai näin niin lopetus oli hyvä ja kohta jossa Ellie vapautti Abbyn oli helposti yksi pelin liikuttavimpia.
Tuo tulkintasi kyllä myös paikkansapitävä. Joo, erittäin liikuttava hetki tuo. Naughty Dog tekee myös nuo maanläheisemmät kahden hahmon väliset hetket paremmin kuin kukaan muu. Välillä unohtaa katselevansa peliä. Toivoisin että tekisivät seuraavaksi draamakävelysimulaattorin, mutta sitä tuskin tapahtuu vaikka gameplayta pidinkin erittäin hyvänä
Yleensä ne on vain pelin sisäistä tavaraa tai upgrade-juttua, jonka voi muutenkin saada pelin aikana, mutta pääsee niihin aiemmin käsiksi. Tai sitten jokin teema tms. eli ei mitään kovin merkityksellistä.
No nyt on new game+ peli survivor+ tallennettu kahteen slottiin, piti kahteen kertaan pelata pari viimestä kenttää, kun menin tallentamaan aikaisemman latauksen completed saven päälle...hiukan muutosta kaipaisi tuo lataamisen yhteydessä tallentaminen. Näin ekana vaikeus tasona survivor ihan ok, jotkut vihollis kontaktit hiukan enempi vaati checkpoint latailua, kun ei tuo nurkan takaa grappaus juurikaan toimi tuolla vaikeus tasolla. Crafting resurssien rajoitteisuus ei vaivannut kuin loppuosan, yli pitkissä infected osioissa - ilmeisesti olisi eri taktiikalla pitänyt edetä.
Kerran onnistuin crashaaman pelin takaisin ps4 menuun, parissa kohtaa huomasin textuurin näkyvyys bugit ja joitain textuurin lataus hitauksia. Äänestä pikkuisen valittamista, kun muutamassa kohdassa liian hiljainen puhuttu ääni.
Melkein tekisi mieli pelata ykkönen läpi taas kerran, ennen tuota survivor+ läpi peluuta. Tässä pelissä jäi harmittamaan muutama alussa missattu keräiltävä itemi, Tallennuksessa piru näkyy collected items luku, niinkuin se merkitsisi jotain enemmän. +nuo pari stattien tapitus saavutusta uupuu. Pitänee yrittää jättää mahdollisimman monta vihollista eloon seuraavalla kerralla, uncharted 4 tyyliin, tosin siellä on ainakin ne muutamat kohdat missä on pakko henki riistää hahmoilta.
Nyt meni itselläkin läpi ja aikalailla samat kokemukset kuin sinulla. Tarina keskivaiheilla laahaa jonkinverran, mutta jollain tapaa tässä on vaikuttavin ja teemojensa kannalta tärkeimpiä videopelien tarinoita. Ensimmäinen peli on helpommin sulateltavaa roadmoviemaisuutensa ja isä - lapsi tarinansa vuoksi.
Ehkä juuri siksi, että ykkösosa oli helpommin sulateltava, se ei tuntunut yhtä vaikuttavalta minulle kuin tämä kakkososa. Voi johtua myös siitä, että ykkösen yhtenä teemana on maailman pelastaminen ja siten näin tavallisena tallaajana siihen on vaikeampi löytää henkilökohtainen kytkös kuin tällaisiin inhimillisempiin teemoihin. Eipä siinä, aivan mahtava tarina myös tuossa ensimmäisessä pelissä.
Ehkä juuri siksi, että ykkösosa oli helpommin sulateltava, se ei tuntunut yhtä vaikuttavalta minulle kuin tämä kakkososa. Voi johtua myös siitä, että ykkösen yhtenä teemana on maailman pelastaminen ja siten näin tavallisena tallaajana siihen on vaikeampi löytää henkilökohtainen kytkös kuin tällaisiin inhimillisempiin teemoihin. Eipä siinä, aivan mahtava tarina myös tuossa ensimmäisessä pelissä.
Niin. Kymmeniä ihmisiä jotka tappaa sut miettimättä kahdesti ellet itse tapa niitä ensin.
Ykkösessä tehtiin samaa ja siinäkin ainoa tarkoitus oli saada vietyä Ellie ryhmittymälle joka on myös tappanut aivan helvetisti porukkaa.
Niin. Kymmeniä ihmisiä jotka tappaa sut miettimättä kahdesti ellet itse tapa niitä ensin.
Ykkösessä tehtiin samaa ja siinäkin ainoa tarkoitus oli saada vietyä Ellie ryhmittymälle joka on myös tappanut aivan helvetisti porukkaa.
Ekassa oli tarkoitus tehdä se parannus koko maailmalle mutta tässä vain tapetaan jotta päästään tappamaan ja siitä ei tule minulle ekana mieleen Inhimillinen
Niin. Kymmeniä ihmisiä jotka tappaa sut miettimättä kahdesti ellet itse tapa niitä ensin.
Ykkösessä tehtiin samaa ja siinäkin ainoa tarkoitus oli saada vietyä Ellie ryhmittymälle joka on myös tappanut aivan helvetisti porukkaa.
Ekassa oli tarkoitus tehdä se parannus koko maailmalle mutta tässä vain tapetaan jotta päästään tappamaan ja siitä ei tule minulle ekana mieleen Inhimillinen
Eihän siinä mitään, jos et halua pelata, mutta voisit jättää sitten nuo ihmeelliset kommentit tekemättä, kun et tiedä mistä puhut. Sanottakoon nyt, että viittasin muun muassa anteeksiantoon ja vihan liekin sammuttamiseen, jotka ovat inhimillisiä tekoja noissa äärimmäisissä olosuhteissa.
2020 jo mutta ei vieläkään pystytä tekemään kunnon tekoälyä peleihin. Mistäköhän se johtuu? En tiedä pelinkoodauksesta mitään mutta jos se sitten on vaan niin mahdotonta tehdä.