The Elder Scrolls IV: Oblivion

No olipa hyvä, että sai edullisesti game passista. Tosiaan aika kullanut muistot, kuten joku tuossa aiemmin jo sanoikin ja nyt vielä tätä bugia. Olisi harmittanut maksaa esim. Steam-hinta tästä.

Rajallisen vapaa-aikani siirrän Clair Obscurin pariin.
Ite vaihdoin samaan peliin ja ensimmäisen 5-6h jälkeen todella hieno peli.

Sori offtopic.
 
Workaround päivityksessä hajonneelle FSR/XeSS/DLSS:lle;
Screenshot 2025-04-26 010145.png

Edit. Niin ja tuossa on ilmeisti tällä hetkellä bugi joka paskoo suorituskyvyn, mikäli säätää jotain graffa-asetusta ilman että poistuu pelistä kokonaan ja käynnistää sen uudelleen. Tossa myös jonkunmoinen optimointiohje, jos ei tunnu pyörivän; Reddit - The heart of the internet

Tää toimii hyvin. Vielä kun saisi Frame geniä päälle taas.
 
Digital Foundryltä yhdenlainen palkinto tälle pelin remasterille. Teknisesti surkeimmalla tolalla oleva peli jonka Digital Foundry on koskaan testannut.



On kyllä outoa, tuomita tämä pahimmaksi. Eihän tää nykösenkun silloin tällöin. Joku Jedi Survivor on tuhat kertaa pahempi. Nylkyttää taukoamatta. Myös TLoU 1 PC perittinoli hemmetin paljon karkeampi kokemus.

Mua tommonen silloin tällöin (ehkä kerran puolessa minuutissa) tapahtuva nykäsy nyt ei niin paljoa haittaa, kun pelin rullaa muuten smoothisti.
 
Se on huono jos jo vanillana stutterataan yhtään, koska kun aletaan lisäämään Better Cities ja Unique Landscapes tyyppisiä environment modeja, ne ongelmat vain todennäköisesti kasvavat.
 
Arvasin jo ennalta että max mouse sensitivity on käpätty tässäkin taas liian alhaiselle. Stutterointia ei ainakaan ihan alussa ilmennyt, mutta alkuluolastossa peli kyllä näyttää aika rujolta - ja kuka lie suunnitellut hahmojen kasvoanimaatiot, ihan kuin tahallisesti olisivat vuoden 2006 tasolla.
 
Melko pettynyt olo näin 10h jälkeen. Ue:n ansiosta paikoitellen nätti, mutta samalla tyypillinen pelkkää "kaunista" pintaa engine kokemus. Värimaailmakin on väärä tähän peliin ja tuttu monista geneerisistä Ue peleistä. Lisäksi animaatiotkin kuraa heti kun npc:t tekee jotain muuta kuin kävelee ennalta määrättyä polkua. Tulee vähän mieleen Ark kun pyöriikin huonosti ja animaatiot yhtä paskoja vaikka gamebryo taitaa olla tässä niistä vastuussa. Ai on mallia juoksee päin ja seuraa sinnikkäästi. Jos hyppää korokkeelle niin odottelee kiltisti kuolemaansa 100 nuolta ohimossa. Pidin Starfieldiä huonona, mutta nyt toivon ettei betsa käytä Ue:ta tulevassa Elderissä sillä sen ulkoasu on parempi kokonaisuudessaan. Tusina geneerisiä luolia koluttu, kaikki saman näköisiä. Questit sitä 2000 luvun alun tasoa. Ja voi helvetti noita joka nurkalla olevia portteja. Lootti näyttää paranevan pikkuhiljaa aina +1 dmg jne. Koitin saada mielenkiintoa console comandeilla skippaamalla aneemista skillipuun kehitystä mutta ei siitäkään ollut apua. Taistelu on aneemista mättämistä ankealla "leijuvalla" liikkumisella. Olikohan Skyrim edes oikeasti hyvä kun sellaisena sen muistan vai kultaako aika muistot. Tämä on nimittäin melkoista ripulia. Nyt ymmärrän yllätysjulkkarin. Moni osti hypen mukana. Onneksi oli game pass. Uninstall ja kohti uusia seikkailuja. Veikkaan Skyblivionin olevan se todellinen rekaster/remake jossa nämä alkuperäiset ongelmat on ymmärretty ottaa huomioon. Tämä oli selkeästi tekoälyavusteinen low effort rahastus.
 
Jostain syystä on tänään toiminut taas ihan hyvin ja vaikuttaa se DLSS olevan päällä niinkuin Bethesdakin sanonut vaikka asetusvalikossa näyttää muuta.
 
Onneksi huhut siitä ettei tämän kanssa toimisi modit paljastui uutisankaksi. Tällä videolla esitellään muutama kohtuu yksinkertainen modi, jolla pelikokemus ainakin itselle paranee selvästi.

 
Onneksi huhut siitä ettei tämän kanssa toimisi modit paljastui uutisankaksi. Tällä videolla esitellään muutama kohtuu yksinkertainen modi, jolla pelikokemus ainakin itselle paranee selvästi.


Itseasiassa tässä ei lisätä ainakaan modeja toistaiseksi kuten Bethesda peleissä tapana on ESP:nä vaan tässä lisätään modit kuten UE:lla on tapana "pak" tiedostoina.


Joten unoffical patchit ja muut eivät toimi tämän kanssa(?)

Edit: Eikun näemmä menee sitten ESP myöskin.
 
Itseasiassa tässä ei lisätä ainakaan modeja toistaiseksi kuten Bethesda peleissä tapana on ESP:nä vaan tässä lisätään modit kuten UE:lla on tapana "pak" tiedostoina.


Joten unoffical patchit ja muut eivät toimi tämän kanssa(?)

Edit: Eikun näemmä menee sitten ESP myöskin.
Varmaan graafiset modit UE:na ja pelitekniset kuten vanhaankin. Oisi ainakin olettamus kun siellä pitäisi sen vanhan moottorin olla taustalla pyörittämässä pelin älyä.
 
Katsoin nyt tuon Digital Foundryn videon kokonaan. Huonolla CPU:llä tosiaan aika karu kokemus tai jos laittaa päälle software lumenin. HW lumen päällä ja high end cpu:llä ei ole kuitenkaan lähellekään mitään pahimpia tapauksia. Ei sinne päinkään. Omalla allekirjoituksen kokoonpanolla peli pyörii 5120*1440 resolla, DLSS Quality päällä ulkona 80-120 FPS, ja nykäisee aina silloin tällöin (30 ssek välein IMO) pikkasen, kun juoksee eteenpäin ja peli lataa uuden alueen tms. Sisätiloissa aivan butter smooth. Eli peli on hyvällä raudalla todella hyvän näköinen ja pyörii aika smoothisti ulkonakin. Kun nyt korjasivat kuntoon taas, että saisi Frame geniä taas päälle, mikä tekee pelistä vielä huomattavasti sulavemman tuntuisen.
 
Katsoin nyt tuon Digital Foundryn videon kokonaan. Huonolla CPU:llä tosiaan aika karu kokemus tai jos laittaa päälle software lumenin. HW lumen päällä ja high end cpu:llä ei ole kuitenkaan lähellekään mitään pahimpia tapauksia. Ei sinne päinkään. Omalla allekirjoituksen kokoonpanolla peli pyörii 5120*1440 resolla, DLSS Quality päällä ulkona 80-120 FPS, ja nykäisee aina silloin tällöin (30 ssek välein IMO) pikkasen, kun juoksee eteenpäin ja peli lataa uuden alueen tms. Sisätiloissa aivan butter smooth. Eli peli on hyvällä raudalla todella hyvän näköinen ja pyörii aika smoothisti ulkonakin. Kun nyt korjasivat kuntoon taas, että saisi Frame geniä taas päälle, mikä tekee pelistä vielä huomattavasti sulavemman tuntuisen.
Ehkä tuon takia itsellä pyörii ihan kivasti vaikka onkin nykyään surkea 8700K mutta käytän RTX:ää. Ulkona liikkuessa välillä nykäyksiä mutta ei haittaa itseä. Ennen tätä asetusvalikkoa rikkovaa päivitystä olin laittanu kaikki asetukset ultralle ja DLSS taisi olla balanced (3440x1440 näyttö). Mitään framegen toimintoja ei ole. Ei taida 3080Ti edes tukea?
 
Onhan tämä varsin mukava nostalgiapläjäys vanhalle Oblivion pelaajalle, jonka edellinen kerta alkuperäisen pelin parissa on jostain yli 15-vuoden takaa. Aika uskollisesti on remaster-tiimi saanut säilytettyä alkuperäisen pelin hyvät ja huonot puolet. Ja samalla huomaa, kuinka paljon on itse unohtanut pelin yksityiskohtia näin pitkän ajan jälkeen.

Xbox Series X:llä peri pyörii (performance moodissa) aika sulavasti. Silloin tällöin tulee lyhyitä stutter-hetkiä, kun kääntää kameraa nopeasti ulkotiloissa, mutta en enää huomaa niistä häiriintyä, kun keskittyminen on pelimaailman tapahtumissa.

Uusi UE5 grafiikka on mielestäni varsin hienoa, vaikka väripaletti ei enää olekaan samanlainen kuin alkuperäisessä.

IMG_0323.PNG
 
Katsoin nyt tuon Digital Foundryn videon kokonaan. Huonolla CPU:llä tosiaan aika karu kokemus
Muistan aikoinaan kun Ass Creed Origins tuli kun se laittoi sen aikalaiset 4/8 I7 koville ja erityisesti 4/4 kaupungeissa, tässä pelissä ei varsinaista "näkyvää" syytä edes ole missä voisi selittää NPC vuorokausi rytmeineen kuten Assasins Creed uusimissa.

Kun kuitenkin 3600 tason prossut suoritui originsista hyvin.
Toinen CPU kuormittaja oli sitten Dragon Dogma 2 mutta siinähän tekijät sitten vuoden jälkeen sanovat että AI:sta johtuu.

En tiedä pelikoodauksesta ja muista sen enempää mutta vähän on ollut harmaita pilviä kyllä PC pelien optimoineissa nykyaikana, ei sillä että konsolitkaan sen paremmin suorituisi.

Edit:

1745761800377.png


Kovia lukemia vetää.
 
Viimeksi muokattu:
Muistan aikoinaan kun Ass Creed Origins tuli kun se laittoi sen aikalaiset 4/8 I7 koville ja erityisesti 4/4 kaupungeissa, tässä pelissä ei varsinaista "näkyvää" syytä edes ole missä voisi selittää NPC vuorokausi rytmeineen kuten Assasins Creed uusimissa.

Kun kuitenkin 3600 tason prossut suoritui originsista hyvin.
Toinen CPU kuormittaja oli sitten Dragon Dogma 2 mutta siinähän tekijät sitten vuoden jälkeen sanovat että AI:sta johtuu.

En tiedä pelikoodauksesta ja muista sen enempää mutta vähän on ollut harmaita pilviä kyllä PC pelien optimoineissa nykyaikana, ei sillä että konsolitkaan sen paremmin suorituisi.

Edit:

1745761800377.png


Kovia lukemia vetää.
Siis Oblivionissahan on NPC:llä vuorokausirytmit.
 
Nytku vähän aikaa pelannut alkaa muistaa miksi Skyrim oli huomattava parannus Oblivionista. Viholliset perusvaikeustasollakin todellisia bulletspongeja joka vaan pahenee kun levuja tulee lisää, taistelu muutenkin kulmikasta ja älytön skaalaus pelaajan mukana vie järjen esimerkiksi hakea harvinaisempaa loottia mistään. Helpoin tapa pelata peli läpi on pysyä ykköslevelillä koko pelin ajan, mitään progressiota ei ole. Perus Oblivionissa nämä pystyi helposti korjaamaan modeilla. Sitten vielä kirsikkana kakun päällä klooniluolastot, Skyrim oli tuossa asiassa aika valtava harppaus. Skyrim siis kaiken kaikkiaan melkein joka osa-alueella parempi peli paitsi yksi asia, ne tehtävät ja killat. Ne ovat Oblivionissa omaa luokkaansa. Skyblivion onneksi tekee kaikki nuokin asiat uusiks, mm. luolastot Skyrim tyyliin handcraftattuja joka ikinen.

Oli aikanaan 2006 ilmestyessään todella kova peli mutta tuntuu äärimmäisen vanhanaikaiselta näin 2025.
 
Mitä ihmettä ihmiset odottivat kun julkaistaan uusi peli beta-testissä? Se on valmis n. vuoden päästä, niinkuin monet muutkin uudet julkaisut.
Voi myös olla että stutteria ei korjata ollenkaan (koska se on ongelma kaikissa (?) open world UE peleissä käytännössä), mutta kuten myynneistä nähdään, ei sillä ole väliä :)
 
Voi myös olla että stutteria ei korjata ollenkaan (koska se on ongelma kaikissa (?) open world UE peleissä käytännössä), mutta kuten myynneistä nähdään, ei sillä ole väliä :)
Hyvä pointti, miksi tehdä valmista peliä jos kerta myyvät keskeneräisenäkin.
 
Siis Oblivionissahan on NPC:llä vuorokausirytmit.
Taitaa uudemissa peleissä olla enemmän NPC hahmoja keillä toi on.
Samahan tuo skyrmissa toki mutta yleensä ne on vain NPC hahmoilla keillä on nimi(Not spawned)
(En ole tutknut meneekö Bandit ikinä nukkumaan paitsi luolastoissa ne joskus ovat nukkumassa en tiedä onko modin tekeleitä)
 
Mietin jo, että täytyykö päivittää näyttistä, mutta jos optimointi on mitä on, niin lieneekö edes suurta hyötyä. Nyt 5800X/32GB/3070 ja 1440p 16:9
 
Perus Oblivionissa nämä pystyi helposti korjaamaan modeilla.

Pystyy myös tässä, löytyy jo


Noikun laittaa niin pitäisi muuttua huomattavasti paremmaksi.
 
Tullut nyt tätä pelattua sen verran että sain sammutettua sen ekan portin, ja jotenkin ei vaan iskenyt etenkään se siellä portissa juokseminen.. Jos niitä on 50 samanlaista niin enpä tiedä..
 
Tullut nyt tätä pelattua sen verran että sain sammutettua sen ekan portin, ja jotenkin ei vaan iskenyt etenkään se siellä portissa juokseminen.. Jos niitä on 50 samanlaista niin enpä tiedä..

Taitaa olla suositus että main quest kannattaa jättää vikaksi, muuten loppuu into peliin.
 
Tullut nyt tätä pelattua sen verran että sain sammutettua sen ekan portin, ja jotenkin ei vaan iskenyt etenkään se siellä portissa juokseminen.. Jos niitä on 50 samanlaista niin enpä tiedä..
Ei niitä tarvi sulkea. Niitä tulee kaksi lisää kun yhden sulkee. Ovat tavallaan optionaalisia hassutteluita kun ei tavan samoaminen maistu.
 
En tiedä. Mutta ymmärrän DF Alexin tylytyksen kun on Oblivion fani ja peli meni 9800x3d+5090:lla koneella 40fps 1080p DLSS Perf (960x540).

Itellä 12700K+5090 uusimmat beta-ajurit, 4K120 DLSS performance high/ultralla (en nyt tarkkaan muista). Prossusta tuntuu ottavan kiinni, kun näyttiksen lämmöt on 50C.. käytännössä idlelämmöt :darra:

FPS on muuten vakaa ja pientä nykimistä esiintyy lähinnä aluetta vaihtaessa.
 
Hyvä pointti, miksi tehdä valmista peliä jos kerta myyvät keskeneräisenäkin.
Niin no. Esim Diablo IV:ssä päälle tulevat luurangot nykivät välillä kuin olisivat huumeissa tai saisivat epilepsiakohtauksen. Tiedä sitten onko nettilagia vai mistä, mutta nykivät vaikka Blizzard yleensä viilaa pelinsä tosi pitkälle. Meinaan, että sen nykimisen poistaminen kokonaan taitaa olla melkein mahdotonta varsinkin kun se riippuu myös siitä mitä sinulla on kopan sisällä
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 871
Viestejä
4 756 453
Jäsenet
77 374
Uusin jäsen
raaempi_arska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom