The Elder Scrolls IV: Oblivion

En ole vielä ostanut, mutta lähellä on. Ainoa mikä on vielä estänyt on natiivin HDR'n puute. Ne jotka käyttävät .ini tiedoston kautta HDR'ää, niin voiko tuon kautta säätää maksimi- ja minimikirkkauksia? Jos voi, niin millä komennoilla? Yrittänyt etsiä internetistä jotain selkeää ohjetta, mutta on vähän erilaisia ohjeita tuon käyttämiseen on löytynyt. Itselläni siis LG C1 käytössä, joten maksimikirkkaus on ~800 nits.
 
Mikä tälle nyt tuli? Päivitys tuli ainakin gamepass-versioon. Hävisi advanced graphics jutut eli en saa mitään upscalea enkä framegenia. Taas nykii ja paukkaa, vaikka mitä muuta tekis.

Edit: Laitahan Todd fixiä tulemaan. Viikonloppu on vielä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko adeptin ja expertin välillä kuinka iso kuilu?
Valtava. Adept on liian helppo ja Expert liian vaikea.
Onko tolla vaikeustasolla mitään merkitystä muutenkaan? Paitsi että saa halutessaan vähän haastetta tappeluihin.
Vaikeammalla vaikeusasteella kehityt nopeammin. Johtuu nurinkurisesti siitä että vihollisia pitää piestä kauemmin. Jokainen isku antaa ekspaa, joten jos käytät rosvolaumaan sata iskua niin saat enemmän kuin jos olisivat kuolleet kymmenestä iskusta.
 
.


Joo ärsyttävä sinivihreys tuli vaaleisiin kohtiin. Aurinkokin näyttää sinertävälle... Itse toisaan latasin sen jonkun Natural reshaden, mikä poistaa sen keltaisuuden vain. Se on paljon kivempi kokonaisuutena.

HDR kyllä itsellä toimii, kun laittoi True sinne ini tiedostoon. Näyttö menee kiltisti HDR moodiin sen jälkeen, kun pelin käynnistää,
Itelläkin toimii HDR hyvin kun muistaa nitit myös säätää.

%USERPROFILE%\Documents\My Games\Oblivion Remastered\Saved\Config\Windows\GameUserSettings.ini

bUseHDRDisplayOutput=True
HDRDisplayOutputNits=400 < säädä tähän oman näytön max kirkkaus
 
Jaa, ei ois kannattanukkaan ladata uusinta pätsiä.. FSR hävis kokonaan valikoista ja nyt droppailee 30fps lukemiin ja nykii muutenkin.
Meni aivan pelikelvottomaksi...
 
Meinasin itsekin tämän mahdollisesti ottaa viikonloppuna testiin, mutta täytyy kuulostella tilannetta näköjään. Ei sinänsä yllättävää että onnistuvat jotain rikkomaan myös pätchillä.

Olen alkuperäisen pelin suuri fani, joten on tätä kuitenkin jossain vaiheessa pakko päästä kokeilemaan. Upeallehan tuo näyttää, mutta saa nähdä miten se niin sanottu perus peli siellä korean ulkokuoren alla on kestänyt aikaa.
 
Ei ole mitään häpee pelata pelejä easyllä. Itsellänikään ei ole aikaa saatika jaksamista hieroa jotain kenttiä tai vastustajia pelissä tunti tolkulla.
Joo, useimmissa peleissä se vaikeus on thety sillä, että mosilla on vaan miljoona hiparia. Niiden tappaminen ei sinänsä ole vaikeaa, mutta se vie säädyttömästi aikaa. Siksi harrastan myös easy vaikeustasoa
 
Luin juuri että Oblivionissa oli se todella ankea level scaling vihuilla eli kun olet itse levuttanut jonnekkin huimille leveleille niin vastaan voi tulla supervoimilla varustettuja bandiitteja vaan sen takia että sinä olet itse kova. En muistanut tätä enään, Skyrimissä tais olla fiksattuna jos en väärin muista.

Noh, onneksi modeja on saatavilla ja just googlasin että tämäkin asia on korjattu ja modi julkaistaan ilmeisesti tänään. Korjaa myös sen että jollain rimpula-bandiiteilla on loppupelissä päällä superkamat.

Aika kultaa muistoja mutta onhan eka tunti ollut taas ihan juhlaa, tämähän oli hyvä peli vieläkin!
 
Luin juuri että Oblivionissa oli se todella ankea level scaling vihuilla eli kun olet itse levuttanut jonnekkin huimille leveleille niin vastaan voi tulla supervoimilla varustettuja bandiitteja vaan sen takia että sinä olet itse kova. En muistanut tätä enään, Skyrimissä tais olla fiksattuna jos en väärin muista.

Noh, onneksi modeja on saatavilla ja just googlasin että tämäkin asia on korjattu ja modi julkaistaan ilmeisesti tänään. Korjaa myös sen että jollain rimpula-bandiiteilla on loppupelissä päällä superkamat.

Aika kultaa muistoja mutta onhan eka tunti ollut taas ihan juhlaa, tämähän oli hyvä peli vieläkin!
Pitääpä tuo modi kanssa laitella sitten. Tänään ei paljon pelailla kiitos DLSS:n poistumisen...
 
Luin juuri että Oblivionissa oli se todella ankea level scaling vihuilla eli kun olet itse levuttanut jonnekkin huimille leveleille niin vastaan voi tulla supervoimilla varustettuja bandiitteja vaan sen takia että sinä olet itse kova. En muistanut tätä enään, Skyrimissä tais olla fiksattuna jos en väärin muista.

Noh, onneksi modeja on saatavilla ja just googlasin että tämäkin asia on korjattu ja modi julkaistaan ilmeisesti tänään. Korjaa myös sen että jollain rimpula-bandiiteilla on loppupelissä päällä superkamat.

Aika kultaa muistoja mutta onhan eka tunti ollut taas ihan juhlaa, tämähän oli hyvä peli vieläkin!


Luulin että tässä oli jotenkin korjattu sitä, että vihut ei yhtä agressiivisesti skaalaudu pelaajan levelin mukaan. Vai oliko sitten ihan omia kuvitelmia.
 
Kyllä aika oli kullannut muistot tämän pelin kohdalla. Paikkojen läpi koluaminen ei iske yhtään verrattuna muihin bethesdan peleihin. Yhden oblivion gaten vedät, niin olet nähnyt ne kaikki. Haudataan mielen muistoihin. Skyblivionia odotellessa.
 
Nyt kun 8h takana, niin pari kertaa nyt ihan viimeisen tunnin aikana kaatunut "Fatal Error". Ihan jees peli. Vaikeimmalla vaikeusasteella en pärjää yhtään ja en toistaiseksi ole keksinyt miten taklaan sen muuta kuin kiteemällä. Muistaakseni alkuperäisessä viholliset oli 2x vielä pahempia bullet spongeja. Odottelen vaan sitä tilannetta, että olen ahtaassa huoneessa jonkun aggressiivisen monsun kanssa.
 
Itellä kävi silleen, että lakkasi tallennus ilmoitukset tulemasta vaikka painoi Quick savea tms. Kävin sitten katsomassa load valikosta ja siellä viimeisin yli tuntia aiemmin. Hieman ehdin jo miettiä et ei saakeli. No päätin tallentaa manuaalisesti, käynnistin pelin uudelleen ja puf, kaikki ne kadonneet tallennukset löytyi ja latasi oikeaan paikkaan. Hetken ehti jo panikoida mutta onneksi oli vaan kosmeettinen bugi.
 
Workaround päivityksessä hajonneelle FSR/XeSS/DLSS:lle;
Screenshot 2025-04-26 010145.png

Edit. Niin ja tuossa on ilmeisti tällä hetkellä bugi joka paskoo suorituskyvyn, mikäli säätää jotain graffa-asetusta ilman että poistuu pelistä kokonaan ja käynnistää sen uudelleen. Tossa myös jonkunmoinen optimointiohje, jos ei tunnu pyörivän; Reddit - The heart of the internet
 
Pitää kokeilla tuota. On ne härskejä, kun viikonlopuksi tykittivät pelin rikki.

Edit: Inin rukkaus toimii, mutta kaatui äsken latausruutuun kuollessa ja piti virtanapista sulkea. Mukava päivitys oli se uusin.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä aika oli kullannut muistot tämän pelin kohdalla. Paikkojen läpi koluaminen ei iske yhtään verrattuna muihin bethesdan peleihin. Yhden oblivion gaten vedät, niin olet nähnyt ne kaikki. Haudataan mielen muistoihin. Skyblivionia odotellessa.
Pääjuoni ja etenkin nuo oblivion gatet oli selvästi heikoin osa pelistä jo ilmestyessään. Pelin suola on muussa ja etenkin thieves guild, dark brotherhood ja lisäosa Shivering Isles ovat loistavia ja parasta, mitä pelisarjasta löytyy.
 
Sain onneksi toimimaan ihan ok tällä uudellakin pätsillä eikä edes iniä ole nyt rukattuna.

Uuh, näiden pelien tunnelma. <3
Screenshot_20250426_071615_com.android.gallery3d_edit_1944913787169374.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkäs on stutteroinnin osalta, että onko häiritsevän paljon? En ole vielä hommannut peliä, itselläni siis RTX 4090 ja 7800X3D. Jäi aikoinaan Oblivionin GOTY pahasti vaiheeseen, kun omistin aikoinaan PS3:lla.
 
Pääjuoni ja etenkin nuo oblivion gatet oli selvästi heikoin osa pelistä jo ilmestyessään. Pelin suola on muussa ja etenkin thieves guild, dark brotherhood ja lisäosa Shivering Isles ovat loistavia ja parasta, mitä pelisarjasta löytyy.
Vähän jos saa muistella kahdenkymmenen vuoden takaa.. Suosittelen uusia pelaajia jättämään pääjuonen kesken juurikin nuiden porttien takia. Huomattavasti mukavampaa seikkaila maailmassa, kun ei ole joka nurkalla portit maisemaa rumentamassa.
 
Act Manin arvostelu Oblivionista tullut pihalle. Itse olen täysin samaa mieltä, pelikokemus on kuin pelaisit peliä ensimmäistä kertaa 19 vuotta sitten.
Taistelumekaniikoita on paranneltu mutta kaikki mikä teki Oblivionista Oblivionin kuten AI sekoilu ja ääninäyttelijöiden blooperit ei ole poistettu mihinkään.

 
Mitenkäs on stutteroinnin osalta, että onko häiritsevän paljon? En ole vielä hommannut peliä, itselläni siis RTX 4090 ja 7800X3D. Jäi aikoinaan Oblivionin GOTY pahasti vaiheeseen, kun omistin aikoinaan PS3:lla.

Uusimman pätsin myötä meni skaalaustekniikka, framegenia jne. pois toistaiseksi. Niiden kanssa minulla 1440p resolla 6800xt/5900x pyöritti hyvin harvinaisilla nykäyksillä 100fps ja yli. Nyt sitten nykii kyllä selkeästi enemmän, mutta juuri ja juuri pystyn pelaamaan, kun niin kova himo. Sinulla tietty kovempaa rautaa, mutta en ole varma, että auttaako juuri tällä hetkellä mitenkä.
 
Uusimman päivityksen DLSS bugi ilmeisesti iskee voimaan vain jos menet käpistelemään grafiikka asetuksia päivityksen jälkeen. Eli jos asetukset on ollut kohdillaan niin kaikki toimii OK kunhan et mene koskemaan pitkällä tikullakaan asetuksia.
Itsellä ainakin peli toimii siis edelleen ihan normaalisti. Bethesda on tuosta bugista antanut vastaavan lausunnon ja yrittävät sitä saada korjattua.
 
Mistä te sen päivityksen olette saaneet? Ostin itse pelin muutama päivä sitten eikä Steam ole näyttänyt siihen minulla yhtään päivitystä sen jälkeen. Nyt kun käynnistin sen, niin siellä oli siististi FSR3 oletuksena päällä
 
Jahas, fatal error heti kun käyynnistää, voi viiksi. Nvidia 3080Ti, uusimmat ajurit siihen. Oliko tähän jo fixejä?

Alkoi toimimaan kun uninstalloi Game Passista ja asensi uudestaan, kaikki savetkin löytyivät.

Vanhaa kunnon Bethesedaa!

EDIT: pistin pari modia päälle ja fatal error uudestaan startissa. Pitää kokeilla taas uninstalloida ja kokeilla modi kerrallaan.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tähän tullut nyt joku korjaava patchi kun itellä ainakin tuo DLSS näyttää toimivan? Heitin päälle ja performance tilaan niin tuli joku 50% lisää fps. Moni sanoo ettei mitään vaikutusta.
 
Jää kyllä peli hyllyyn toistaseksi itellä. Joo onhan ne hauskat bugit hauskoja mutta questi progression rikkovat ei ole, eli uus yritys aikaisintaan sitten kun ovat saaneet Unofficial Oblivion patchin portattua tähän remasteriin. Myöskin NPC/enemy AI tuntuu olevan rikki kun välillä vain seistään paikoillaan reagoimatta yhtään mihinkään. Huonosta suorituskyvystä ja HDR:n puuttumisesta puhumattakaan. Ja tähän vielä päälle toi game passiin tullut DLSS:n poistava patchi fiasko.
 
Joskus aikoinaan tuli ostettua se alkuperäinen Oblivion, mutta ei iskenyt ollenkaan silloin. Jos vanhoja muistikuvia on uskominen niin tämä remastered on kyllä paljon muutakin kuin pelkkä grafiikkapäivitys ja nyt se tuntuu oikeasti mielenkiintoiselta
 
Onko tähän tullut nyt joku korjaava patchi kun itellä ainakin tuo DLSS näyttää toimivan? Heitin päälle ja performance tilaan niin tuli joku 50% lisää fps. Moni sanoo ettei mitään vaikutusta.
Bugi on vain ja ainoastaa game passissa:
“Any graphic settings adjusted prior to the Microsoft Store hotfix are still enabled and function normally," Bethesda clarified. "However, you will temporarily be unable to adjust those settings due to the issue with the settings UI. The team is taking a look and working out a resolution, we will share more info as soon as we can."
 
“Any graphic settings adjusted prior to the Microsoft Store hotfix are still enabled and function normally," Bethesda clarified. "However, you will temporarily be unable to adjust those settings due to the issue with the settings UI. The team is taking a look and working out a resolution, we will share more info as soon as we can."

Tämähän ei pidä edes paikkaansa vaan monilla olivat asetukset resetoituneet patchin jälkeen ja DLSS:n saa takasin vain engine.ini säädöillä.
 
No olipa hyvä, että sai edullisesti game passista. Tosiaan aika kullanut muistot, kuten joku tuossa aiemmin jo sanoikin ja nyt vielä tätä bugia. Olisi harmittanut maksaa esim. Steam-hinta tästä.

Rajallisen vapaa-aikani siirrän Clair Obscurin pariin.
 
Alkoi toimimaan kun uninstalloi Game Passista ja asensi uudestaan, kaikki savetkin löytyivät.

Vanhaa kunnon Bethesedaa!

EDIT: pistin pari modia päälle ja fatal error uudestaan startissa. Pitää kokeilla taas uninstalloida ja kokeilla modi kerrallaan.

Ilmeisesti Vortex syynä, asensin pelin taas uusiksi ja sitten manuaalisesti pari modia ja näyttäisi toimivan hyvin.
 
Pikkuisen pidemmälle päässyt vaikeimmalla vaikeudella: mage iniate questit ja sit fighter questeja ja muita pidä hengissä questeja.. lvl riippuvaisia rewardeja varten (vielä vanhat bugit on ilmeisesti voimassa). Sentään hahmon leveleitä voi säätää suht helposti, 1 lvl per nukkuminen (muuten jotain 15+ lvl hahmo jo olisi). Toisesta questlinestä apurit perässä juoksemassa. Vihollisten spellit vielä oneshottaa (pitäisi soul stoneja täytellä), melee hahmot sentään sai kuriin 75 blokilla, oman hahmon melee damage bladella vielä vähän meh (75), pitäneisi kyseisistä apureista luopua paremman aseen takia.
 
Viimeksi muokattu:
Eikä tämän pelin kanssa voisi oikeasti vähempää kiinnostaa nuo heittelyt, kun peli muuten on timanttia niin nuo on täysin toissijaista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 733
Viestejä
4 752 043
Jäsenet
77 360
Uusin jäsen
gideon

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom