Testissä NVIDIA GeForce RTX 4080 Super

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 534
Sen takia kirjoitinkin paremmasta keskiluokasta.
Nvidian mallistossa on perinteisesti löytynyt:
Titan ja -90 sarja (90-sarjassa ollut mm. tupla-gpu:ta yms. erikoista)
80-sarja (peruspelaajan huippukortit)
70-sarja (ylempi keskiluokka)
60-sarja (välimalli)
50-sarja (alempi keskiluokka)
30-sarja (low-end)

RTX:ien julkaisun jälkeen on tullut rinnalle sitten toinen halpissarja jossa ei tueta säteenseurantaa (1600-mallit).

3050 taitaa olla viimeisin lisäys tuonne alapäähän?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
60
No jaa, voidaan asia katsoa että pitäisi maksaa 120e enemmän 5-10% hitaammasta kortista. Omat rahat pistäisin heti xtx:ään superin sijaan.
Toisaalta jos katsoo asiaa näin että 4080 superilla saa esim cyberpunk 2077 76fps (3840x2160) ja 7900XTX pääsee 55fps. Aikamoinen ero 120€ lisällä. Eli riippuu hieman kumman värisillä laseilla lukuja tarkastellaan
 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 702
Toisaalta jos katsoo asiaa näin että 4080 superilla saa esim cyberpunk 2077 76fps (3840x2160) ja 7900XTX pääsee 55fps. Aikamoinen ero 120€ lisällä. Eli riippuu hieman kumman värisillä laseilla lukuja tarkastellaan
Tai jos ottaa ilman RT:tä niin. XTX voittaa samoin luvuin. Tuo nyt on vähän epärehellistä tarkastelua jo. Jos pelaa vain RT-pelejä niin 4080S on parempi, jos ei pelaa ollenkaan RT-pelejä niin 7900Xtx on parempi. Jos pelaa kaikkia pelejä niin 7900 XTX voittaa keskimäärin 4k n. 4% ja 1440p n.3% 4080S:n. (lähde: TPU relative performance 4080 super-testistä.)
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 114
Itse en RT:lle anna painoarvoa kun eihän noita efektejä edes meinaa huomata kesken pelaamisen vs perus rasterointi. Eroja saa oikein etsimällä etsiä kuvasta, mutta suorituskyky kyllä romahtaa ja isommilla resoilla RT:tä ei muutenkaan voi käyttää, pl. RTX 4090.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 175
Nvidian mallistossa on perinteisesti löytynyt:
Titan ja -90 sarja (90-sarjassa ollut mm. tupla-gpu:ta yms. erikoista)
80-sarja (peruspelaajan huippukortit)
70-sarja (ylempi keskiluokka)
60-sarja (välimalli)
50-sarja (alempi keskiluokka)
30-sarja (low-end)

RTX:ien julkaisun jälkeen on tullut rinnalle sitten toinen halpissarja jossa ei tueta säteenseurantaa (1600-mallit).

3050 taitaa olla viimeisin lisäys tuonne alapäähän?
Vähän painottunut tälle foorumille ja värittynyt näkemys. Tässä parempi, ainakin historiallisesti viime vuosikymmenelle:
80-sarja (täällä kaikki sanoo, että tämmöinen on, mutta harvalla on)
70-sarja (välimalli päivityksiin)
60-sarja (steam hardware surveyn suosituin malli 10v putkeen)
50-sarja (juuri pelikelpoinen)
30-sarja (multimedia/HTPC-käyttöön)

Varsinkin , kun pelaamiseen riitti se 200-300€ xx60-malli..

--

Hinnoittelu rikottiin 2000-sarjassa ja siitä lähtien on valitettu hinnoista. Itse uskon, että 4080 Superin ostajat pelaa tyytyväisenä pelejä pari vuotta, kun valittajat odottaa sitä paremmin hinnoiteltua mallia. Voi mennä jopa 5v, että noita tehoja näkee heidän hintaluokassaan - ja sitten 4080S:n ostaja ostaa taas hyvän pelikortin ja pelaa niitä pelejä hyvillä asetuksilla "from day 1".
 
Liittynyt
18.10.2017
Viestejä
43
Itse en RT:lle anna painoarvoa kun eihän noita efektejä edes meinaa huomata kesken pelaamisen vs perus rasterointi. Eroja saa oikein etsimällä etsiä kuvasta, mutta suorituskyky kyllä romahtaa ja isommilla resoilla RT:tä ei muutenkaan voi käyttää, pl. RTX 4090.
Epic syö tässäkin NVIDIAn eväät kun Lumen GI pyörii jo konsoleilla 60fps. Eihän se ole yhtä tarkka kuin rautakiihdytetty ratkaisu, mutta näyttää hyvältä, ja kun iso osa seuraavan sukupolven peleistä tehdään UE5:llä (mukaan lukien CDPR:n tuotokset), niin eipä tule hirveästi rautareiskaa ikävä.

Mua vähän itteäni huvittaa tämä kun puhutaan "rasteroinnista", RT:stä, ja PT:stä ihan kuin ne olisivät täysin eri tekniikoita (NVIDIAn disinfo...markkinointi tehnyt tehtävänsä). Säteenseurantaa on käytetty pelidevauksessa iät ja ajat. RT on reiskaa, PT on reiskaa, ja UE5:n Lumen on myöskin reiskaratkaisu, jossa hyvillä approximaatioilla on saatu aikaan varsin erinomaista jälkeä. Hardware RT taas on insinööriratkaisu, jossa säteenseuranta tehdään "oikein", mutta joka vaatiikin sitten tuhannen euron kiihdyttimen, ja erilaisia AI-kikkareita pelastamaan kuvanlaatu. Eipä siinä, toimii jo 4000-sarjan korteilla, ja kyllä se sieltä tulee muutamassa sukupolvessa mainstreamiin.
 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
1 023
Vähän painottunut tälle foorumille ja värittynyt näkemys. Tässä parempi, ainakin historiallisesti viime vuosikymmenelle:
80-sarja (täällä kaikki sanoo, että tämmöinen on, mutta harvalla on)
70-sarja (välimalli päivityksiin)
60-sarja (steam hardware surveyn suosituin malli 10v putkeen)
50-sarja (juuri pelikelpoinen)
30-sarja (multimedia/HTPC-käyttöön)

Varsinkin , kun pelaamiseen riitti se 200-300€ xx60-malli..

--

Hinnoittelu rikottiin 2000-sarjassa ja siitä lähtien on valitettu hinnoista. Itse uskon, että 4080 Superin ostajat pelaa tyytyväisenä pelejä pari vuotta, kun valittajat odottaa sitä paremmin hinnoiteltua mallia. Voi mennä jopa 5v, että noita tehoja näkee heidän hintaluokassaan - ja sitten 4080S:n ostaja ostaa taas hyvän pelikortin ja pelaa niitä pelejä hyvillä asetuksilla "from day 1".
Jokaisen julkaisun yhteydessä väännetään nykyään näistä "luokista". Selkeästi kysyntää viralliselle io-tech (tm) näytönohjainluokittelulle.

Oma näkemys on tosin että ei sillä oo väliä mitä tarrassa lukee, arvostelut sitten kertoo mitä rahalla saa.
 
Liittynyt
20.01.2018
Viestejä
888
Onko GTX -sarja kuopattu ? Halpaan päätyyn uusi RTX - kortti, RTX 3050 6Gb , kortissa on 96bit muistiväylä vs 128bit joka on 3050/8Gb. Kai tää peruna johonkin toimisto koneeseen sopii, saadaan nekin päivitettyä RTX - aikaan. :lol:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
959
Toisaalta jos katsoo asiaa näin että 4080 superilla saa esim cyberpunk 2077 76fps (3840x2160) ja 7900XTX pääsee 55fps. Aikamoinen ero 120€ lisällä. Eli riippuu hieman kumman värisillä laseilla lukuja tarkastellaan
Ja vielä isompi ero jos katsoo Alan Wake 2. Jotenkin itse kuvittelisin, että jos pistää yli tuhat euroa näytönohjaimeen niin haluaa pistää kaikki herkut päälle.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 783
Epic syö tässäkin NVIDIAn eväät kun Lumen GI pyörii jo konsoleilla 60fps. Eihän se ole yhtä tarkka kuin rautakiihdytetty ratkaisu, mutta näyttää hyvältä, ja kun iso osa seuraavan sukupolven peleistä tehdään UE5:llä (mukaan lukien CDPR:n tuotokset), niin eipä tule hirveästi rautareiskaa ikävä.
Aja sinä vaan softalumenia vikoineen, minä ainakin laitan tarkemman rautaversion päälle vääntämällä valaistusasetuksia isommalle. Sillein se yleensä on kai asetuksiin leivottu että jos kortti sallii niin hardislumen on käytössä ylemmillä asetuksilla, matalemmat putoaa softalumeniin ja sitten sen alla on vielä "wanha" tekniikat. Riippuu toki pelintekijöistä miten asetuksensa määrittävät.

P.S. The Matrix Awakens demo käytti konsoleillakin hardislumenia kun targettina oli 30fps, että enpä tiedä mitkä eväät tässä syödään kun rautapohjainen RT on käytössä sielläkin puolella kun vaan mahdollista...
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 264
[
Ja vielä isompi ero jos katsoo Alan Wake 2. Jotenkin itse kuvittelisin, että jos pistää yli tuhat euroa näytönohjaimeen niin haluaa pistää kaikki herkut päälle.
Minä taasen haluaisin, että kaikki pelit olisivat "crysiksiä" eli että pelin julkaisuhetkellä ei olisi olemassa rautaa, joka jaksaisi pyörittää peliä isolla resolla asetukset tapissa. Mitä sitten jos se tonnin kortti ei jakaa jotain älyttömiä asetuksia, onpahan pelissä jotain uutta nähtävää myös tulevien rautapäivitysten jälkeen
 
Liittynyt
08.03.2022
Viestejä
815
Minä taasen haluaisin, että kaikki pelit olisivat "crysiksiä" eli että pelin julkaisuhetkellä ei olisi olemassa rautaa, joka jaksaisi pyörittää peliä isolla resolla asetukset tapissa. Mitä sitten jos se tonnin kortti ei jakaa jotain älyttömiä asetuksia, onpahan pelissä jotain uutta nähtävää myös tulevien rautapäivitysten jälkeen
Hyvä idea. Itellä tosin kävi niin, etten Crysisiä julkaisun jälkeen enää koskaan käynnistänyt.
 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 702
Minä taasen haluaisin, että kaikki pelit olisivat "crysiksiä" eli että pelin julkaisuhetkellä ei olisi olemassa rautaa, joka jaksaisi pyörittää peliä isolla resolla asetukset tapissa. Mitä sitten jos se tonnin kortti ei jakaa jotain älyttömiä asetuksia, onpahan pelissä jotain uutta nähtävää myös tulevien rautapäivitysten jälkeen
Näin taisi juuri Alan Wake 2:n kohdalla olla. Jos laitat kaikki tappiin niin tällä hetkellä mikään näytönohjain ei sitä pyöritä pelattavasti ainakaan 4k ilman että renderöidään pienemmällä resoluutiolla ja skaalataan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 534
Minä taasen haluaisin, että kaikki pelit olisivat "crysiksiä" eli että pelin julkaisuhetkellä ei olisi olemassa rautaa, joka jaksaisi pyörittää peliä isolla resolla asetukset tapissa. Mitä sitten jos se tonnin kortti ei jakaa jotain älyttömiä asetuksia, onpahan pelissä jotain uutta nähtävää myös tulevien rautapäivitysten jälkeen
Modaajat yleensä huolehtii siitä että peleissä riittää nähtävää rautapäivityksien jälkeenkin. Skyrim ja Fallout 4 esimerkiksi. Pyörivät ihan hyvin aikansa raudallakin (itse pelasin Core 2 Quadilla ja HD6950 radeonilla) ja nyt kun asentelee muutaman modin niin riittää tekemistä nykyisellekin koneelle.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 415
MSI:n RTX 4080 Super -korttien mukana on toimitettu viallisia 12v2x6 -adaptereita (kyse ei siis ole 12VHPWR -adaptereista).

Adapterit eivät kliksahda paikalleen, mutta Igor's lab on saanut lukituksen toimimaan, kunhan adapteria on kokeiltu kiinnittää 15-20 -kertaa eri RTX 40- sarjan kortteihin.

Igor's Labin mukaan PCI-SIG ei speksissään täydellisesti määrittele itse liittimen mittasuhteita (vaikka määrittelee kyllä liittimen pituuden, leveyden ja korkeuden), jolloin kaapeleiden / liittimien valmistajat voivat toteuttaa
liittimen muilta osin vähän itse haluamallaan tavalla.

Lienee MSI:n laadunvarmistuksella peiliin katsomisen paikka, vaikka liittimien sulamisia ei (tähän mennessä) ole vielä tapahtunut.

 
Liittynyt
08.03.2022
Viestejä
815
MSI:n RTX 4080 Super -korttien mukana on toimitettu viallisia 12v2x6 -adaptereita (kyse ei siis ole 12VHPWR -adaptereista).

Adapterit eivät kliksahda paikalleen, mutta Igor's lab on saanut lukituksen toimimaan, kunhan adapteria on kokeiltu kiinnittää 15-20 -kertaa eri RTX 40- sarjan kortteihin.

Igor's Labin mukaan PCI-SIG ei speksissään täydellisesti määrittele itse liittimen mittasuhteita (vaikka määrittelee kyllä liittimen pituuden, leveyden ja korkeuden), jolloin kaapeleiden / liittimien valmistajat voivat toteuttaa
liittimen muilta osin vähän itse haluamallaan tavalla.

Lienee MSI:n laadunvarmistuksella peiliin katsomisen paikka, vaikka liittimien sulamisia ei (tähän mennessä) ole vielä tapahtunut.

Luin tuon eilen, eikä siinä mun mielestä sanottu että oli MSI:n mukana tullut palikka. Oli vaan testannut adapteria MSI:n kortilla.
The adapter came from an unnamed graphics card Igor's Lab was using for testing purposes — RTX 4080 Super AIB partner card of some kind.
?
 

The Groke

Kärttyinen mörkö
Tukijäsen
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
827
Toim. huom. Jonkin verran 4080 vs 4080 Superin pientä eroa selittänee se, että monilla testaajilla on NVIDIAn lähettämä 4080 Founders Edition -testikappale ja sen grafiikkapiiri ei ole sieltä kaikkein heikoimmasta päästä. Eli markkinoiden paraslaatuinen 4080 vs perustason 4080 Super niin ero on tämä. Joka tapauksessa, täysin merkityksetön ero suorituskyvyssä, hinta laski, mutta omasta mielestä hinta oli aiemmin liian kallis ja nyt aletaan olla järkevällä tasolla.
Erittäin iso kiitos tästä tekstimuotoisesta tiivistelmästä joka kertoi 100% kaiken oleellisen. Lämmittää videoita vihaavan dinosauriin mieltä.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 415
Luin tuon eilen, eikä siinä mun mielestä sanottu että oli MSI:n mukana tullut palikka. Oli vaan testannut adapteria MSI:n kortilla.

?
Alkuperäisessä artikkelissa
sanottiin, että testasi kortin mukana tullutta upouutta adapteria.
...
As I generally test with what is supplied by the respective manufacturer, it is of course a matter of course for me to examine the header or adapter of each card more closely and, above all, to actively use it for the tests. I noticed that although the brand new adapter felt like it could be plugged in completely, the typical clicking sound for the locking mechanism was missing. I was also able to pull the adapter out again with relatively little force without having to release the lock. There simply wasn’t any.
...
Igor on testannut 4080 Super FE-mallia ja MSI 4080 Super Expert -mallia. En ainakaan sivultolta löytänyt, että olisi testannut muita 4080 Super -malleja.

Jos viallinen malli olisi tullut nVidia FE-mallin mukana niin siitä olisi varmaan sanottu suoraan.
 

porakone700

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.08.2023
Viestejä
149
Erittäin iso kiitos tästä tekstimuotoisesta tiivistelmästä joka kertoi 100% kaiken oleellisen. Lämmittää videoita vihaavan dinosauriin mieltä.
Sama eikä kyllä yllätä että tästäkin tuli täysin turha välijulkaisu. Saapa nähdä jääkö 5000-sarjakin välistä kun tietäen nvidian hinnoittelun ja tarjonnan.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 059
Epic syö tässäkin NVIDIAn eväät kun Lumen GI pyörii jo konsoleilla 60fps. Eihän se ole yhtä tarkka kuin rautakiihdytetty ratkaisu, mutta näyttää hyvältä, ja kun iso osa seuraavan sukupolven peleistä tehdään UE5:llä (mukaan lukien CDPR:n tuotokset), niin eipä tule hirveästi rautareiskaa ikävä.
UE5:ssa on hw säteenseuranta millä saa paremman laadun. Triviaalia pelintekijälle tarjota laadukkaampi renderöintioptio niille, jotka haluavat parempaa laatua kuin mihin softaratkaisu pystyy. Epic tässä tapauksessa tarjoaa kaikille jotain. Lopputulos on kiinni siitä mitä optioita käyttäjä naksuttelee päälle tai pois päältä.
 

The Groke

Kärttyinen mörkö
Tukijäsen
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
827
saanut lukituksen toimimaan, kunhan adapteria on kokeiltu kiinnittää 15-20 -kertaa eri RTX 40- sarjan kortteihin
Tämä on sikälikin koomista, että tuo liitin on suunniteltu 30:lle uudelleenkiinnitykselle.

Seasonicin tuotesivulta lainattu:
Designed for a lifetime of 30 mating cycles, a normal standard for connectors
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 473
Viestejä
4 216 810
Jäsenet
71 060
Uusin jäsen
Olkiluodon pääinsinööri

Hinta.fi

Ylös Bottom