Testissä AMD Ryzen 7 5800X3D

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 574


Sampsa kirjoitti uutisen/artikkelin:
AMD:n uusi 3D V-Cache -välimuistilla varustettu 8-ytiminen Ryzen 7 5800X3D saapui tällä viikolla myyntiin Suomessa 499 euron hinnalla. Julkaisuerän jälkeen hinta pomppasi 15 euroa ja samaan aikaan lisäsaatavuudesta ei ole tarkempaa tietoa.

Saimme prosessorin heti tuoreeltaan testiin ja tutustumme artikkelissa 3D V-Cache -välimuistiin ja prosessorin ominaisuuksiin. Testeissä vertailukohtina ovat Ryzen 7 5800X ja Ryzen 9 5950X sekä Intelin leiristä Core i9-12900K.

Lue artikkeli: Testissä AMD Ryzen 7 5800X3D

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
915
Paljonkohan lämmöt kevyemmällä jäähdyttimellä? Pitää kyl miettiä päivitänkö tähän (jos eivät jo kaikki menneet) vai esim. 5700X:ään. Peleissä kyllä todella hyvä suorituskyky ja varmaan löytyy joitain erikoissoftia, joissa tuosta välimuistista on paljon hyötyä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 823
Jos/kun AMD tuottaa näitä "riittävästi" niin markkinoitahan näille riittää vielä vuosia. Tuotantomäärät/hinnat hiukan epäilyttävät eli onko kyseessä kokeilu vai mitä moisen tekeminen heille maksaa? En kenties asentaisi moista 300-piirisarjaiseen (riippuen emon virransyötöstä jne), mutta 400-sarjaisiahan myytiin/myydään 2xxx/3xxx-prosessoreilla Todella paljon koska nopeus/hinta vielä kohtaavat.
 

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 790
Miksi nuo ei kävisi 3xx sarjalaisiinkin saman tapaisia tdp arvoja oli silloin 1800x:llä yms.

Toki 3xx sarjassa oli huonompia virransyöttöjä hieman enemmän kun valmistajat eivät ottaneet pääsääntöisesti AMD niin tosissaan. Silti pitäisi tuollainen virta kuorma onnistua ainakin kunnollisissa 3xx sarjoissa.

Olihan 4xx sarjalaisissakin riman alituksia vrm puolella jos lähtee oikein etsimään.

-----------------------------------------

Artikkeli oli kattava ja hurjat erot oli varsinkin acc puolella. Hinta tuli hieman korkeemmaksi mitä odottelin mutta menee varmaan tuollakin hintaa jos 12900k vertailee esim hinnan osalta :)

Kuten yllä todettiin niin varmasti tulee myymään hyvin jos saatavuutta riittää kohtuu aikataulussa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 023
2700X oli 105W TDP. Silti täällä on porukkaa, jotka on laittaneet sitä täysin riittämättömille emolevyille "kun sitä sai 150€ -> niin 50€ emo saa riittää" -mentaliteetilla.

Ihan fiksu X570-emolevy on 99€ tällä hetkellä tarjouksessa (kts. Hyvät Tarjoukset-alue), niin en kyllä edes miettisi, koetanko ajaa vanhalla mopolla emolevyllä. Vähintään menettää PCIe 4.0-tuen, mutta muutakin kivaa voi jäädä saamatta (ARGB, USB-C, ..). Itse myyn B450:n tämän alta pois ja päivitän B550:een.
 

moukula

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 502
Ei kannata sotkea lämpöjä tehonkulutukseen. 5800X3D käy kuumana koska ne cache-lätyt chiplettien pinnassa heikentävät lämmön johtumista prosessorista siiliin. TDP ja tehonkulutus ovat kuitenkin pienet, eli esim. Fera 5 toiminee loistavasti tämän kanssa. Ei myöskään rasita emolevyn virrankulutusta vaikka kuumana käykin.

Tällä X3D-prossullahan voisi olla pitkästä aikaa oikeasti hyötyä myös Peltier-jäähystä, koska sillä saadaan kontaktipinnan lämpötilaa painettua väkisin alemmaksi ja siten parannettua lämmön johtumista prosessorilta pois.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
183
Hyvä päivitysprossa (hintojen laskiessa) jos ennestään AMD:n kone, muutoin tuhnu.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 070
Käytännössä samat tehot saapi 12600K + DDR4 kanssa, joten miksi vertailla 12900K, antaako se enemmän placeboa AMD:n uuden kiukaan suorituskyvystä? Toivottavasti Harvian ja Tulikiven osakkeet eivät laske nyt kovan nousun jälkeen, kun uusi kilpailija ilmestyi. :poop: Kiva nähdä uusia innovaatioita kuitenkin. Asia johon petyin enemmän kuin suorituskykyyn, oli jälleen valmistajan oma hype (kuten sähköautoissa), oli tuote mikä tahansa niin totuus on prööööt.
12900K on vertailussa koska 12600K häviäisi selkeästi ja vertailussa on molempien valmistajien parhaat peliprosessorit.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
385
" 5800X3D-kokoonpanon tehonkulutus oli kaikkien ytimien täydessä rasituksessa Cinebech R23 -testissä 14 wattia ja Cyberpunk 2077 -pelirasituksessa 13 wattia korkeampi kuin 5800X:llä. "
" Vanhempien emolevyjen virransyöttöjen riittävyyden puolesta pelkäävien helpotukseksi 5800X3D:n tehonkulutus oli noin 15 wattia alhaisempi kuin 5800X:llä. "

Onko tämä nyt kiukaampi vai ei :hmm:
 

moukula

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 502
" 5800X3D-kokoonpanon tehonkulutus oli kaikkien ytimien täydessä rasituksessa Cinebech R23 -testissä 14 wattia ja Cyberpunk 2077 -pelirasituksessa 13 wattia korkeampi kuin 5800X:llä. "
" Vanhempien emolevyjen virransyöttöjen riittävyyden puolesta pelkäävien helpotukseksi 5800X3D:n tehonkulutus oli noin 15 wattia alhaisempi kuin 5800X:llä. "

Onko tämä nyt kiukaampi vai ei :hmm:
Watit on ok, lämpöasteita on enempi koska huonompi lämmönjohtavuus siruilta siileen. Eli sähkölaskun kannalta ihan sama, eikä lämmitä huonettakaan sen enempää kuin 5800X. Tämän kanssa kiinnostaisi nähdä testejä nestetypellä tai vaikka sillä peltier-jäähyllä, että saadaanko prossu boostaamaan kun pakotetaan kontaktipinnan lämpötila tarpeeksi alas.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 574
" 5800X3D-kokoonpanon tehonkulutus oli kaikkien ytimien täydessä rasituksessa Cinebech R23 -testissä 14 wattia ja Cyberpunk 2077 -pelirasituksessa 13 wattia korkeampi kuin 5800X:llä. "
" Vanhempien emolevyjen virransyöttöjen riittävyyden puolesta pelkäävien helpotukseksi 5800X3D:n tehonkulutus oli noin 15 wattia alhaisempi kuin 5800X:llä. "

Onko tämä nyt kiukaampi vai ei :hmm:
5800X ja 5800X3D olivat lipsahtaneet väärinpäin, päivitetty. Eli 5800X3D hieman alhaisempi tehonkulutus.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 768
Kyllähän tuo on erinomainen prossa pelikäyttöön!
Mutta jos tuolle lämmönjohtavuudelle ei voi tehdä mitään, niin ei stäkkäämisestä ihan arkista ole tulossa aikakausiin. Luultavasti yksi erikoismalli per prosessoriperhe jatkossakin.
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 504
Aika jännä tuo ultra verrattuna high-asetuksiin:
Olisi kiva nähdä testi siitä miten pelien asetukset vaikuttaa eri prossujen suoritukseen, arvaisin että suurin ero tulee juuri high ja ultra välillä. Mutta voi sieltä tulla muutakin eteen. Ultrassa selvasti jotain joka hillitsee X3D:n menohaluja, siksi AMD:n dioissakin high-asetukset käytössä.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
538
Ei onnistu ylikellottaminen mutta onnistuuko alivoltittaminen millään ilveellä? Nimittäin joku wcctechin lukija ilmoitti laskeneensa virrankulutusta oikein reippaasti:


Ihmetyttää vain miten kaveri tämän sai aikaiseksi. Ehkä joillakin emolevyllä pääsee sittenkin voltteihin käsiksi? Vai onko sitten joku softapuolen ratkaisu?
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
914
Onpa kiva lukea testiä missä ei ole niin yksiselitteistä voittajaa. Kertoo kasvaneesta kilpailusta, tästä hyötyy vain kuluttaja.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 062
Ei onnistu ylikellottaminen mutta onnistuuko alivoltittaminen millään ilveellä? Nimittäin joku wcctechin lukija ilmoitti laskeneensa virrankulutusta oikein reippaasti:


Ihmetyttää vain miten kaveri tämän sai aikaiseksi. Ehkä joillakin emolevyllä pääsee sittenkin voltteihin käsiksi? Vai onko sitten joku softapuolen ratkaisu?
Onnistuisiko ihan Ryzen masterilla, jotain tuolla oli zen 3 kellotusketjussa että ainakin pbo:ta voisi säätää sillä yms.
Käy kattoo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
350
Olisi kiva nähdä testi siitä miten pelien asetukset vaikuttaa eri prossujen suoritukseen, arvaisin että suurin ero tulee juuri high ja ultra välillä. Mutta voi sieltä tulla muutakin eteen. Ultrassa selvasti jotain joka hillitsee X3D:n menohaluja, siksi AMD:n dioissakin high-asetukset käytössä.
Toisaalta jos vertaat normaalin 5800X graafeja, niin niissä ultra/high on käytännössä aika lähellä toisiaan io-tech/nexus? Poislukien minimifps, joka sampsalla on kyllä korkeammalla kaikissa.

Lähinnä herää kysymys, olisiko siellä jokin muu säätö mikä nyt vaikuttaa vain 5800X3D:n kohdalla. Tai sitten Ultra asetus Far Cry:ssä tekee jotain jänskää, esim. onko siellä jokin asetus mikä laskee fysiikkaa cpu:lla tai jotain joka hyötyisi enemmän vain kellotaajuudesta?

Techspotilta myös pientä vertailua eri muisteilla, jossa näkyisi aika iso ero DDR5 muistien hyödyksi 12900K:lla, jonka mukaan taas DDR4 muisteilla intelin häviäisi melkein aina niiden graafeissa.
Sitten täytyy unohtaa kyllä täysin hinta/laatusuhde intelin valittaessa, jos siis pelkästään pelaamisesta vaan kyse. Eli jos noihin uskoo, niin siihen nähden aika kilpailukykyinen kivi tarjoamaan 12900K tasoista pelisuorituskykyä, jos ei ole valmis panostamaan kalliisiin DDR5 muisteihin.

 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 574
Toisaalta jos vertaat normaalin 5800X graafeja, niin niissä ultra/high on käytännössä aika lähellä toisiaan io-tech/nexus? Poislukien minimifps, joka sampsalla on kyllä korkeammalla kaikissa.

Lähinnä herää kysymys, olisiko siellä jokin muu säätö mikä nyt vaikuttaa vain 5800X3D:n kohdalla. Tai sitten Ultra asetus Far Cry:ssä tekee jotain jänskää, esim. onko siellä jokin asetus mikä laskee fysiikkaa cpu:lla tai jotain joka hyötyisi enemmän vain kellotaajuudesta?

Techspotilta myös pientä vertailua eri muisteilla, jossa näkyisi aika iso ero DDR5 muistien hyödyksi 12900K:lla, jonka mukaan taas DDR4 muisteilla intelin häviäisi melkein aina niiden graafeissa.
Sitten täytyy unohtaa kyllä täysin hinta/laatusuhde intelin valittaessa, jos siis pelkästään pelaamisesta vaan kyse. Eli jos noihin uskoo, niin siihen nähden aika kilpailukykyinen kivi tarjoamaan 12900K tasoista pelisuorituskykyä, jos ei ole valmis panostamaan kalliisiin DDR5 muisteihin.

Far Cry 6:ssa on myös sisäänrakennettu benchmark, joka on aivan erilainen kuin varsinainen gameplay. Meidän testit siis tehty pelaamalla peliä, muualla voi olla tehty toisin. Myös käyttöjärjestelmä voi vaikuttaa, meillä käytössä Windows 11, jotkut testit voi olla ajettu Windows 10.
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 504
Ei onnistu ylikellottaminen mutta onnistuuko alivoltittaminen millään ilveellä? Nimittäin joku wcctechin lukija ilmoitti laskeneensa virrankulutusta oikein reippaasti:

[/URL]

Ihmetyttää vain miten kaveri tämän sai aikaiseksi. Ehkä joillakin emolevyllä pääsee sittenkin voltteihin käsiksi? Vai onko sitten joku softapuolen ratkaisu?
Alivoltitukselle ei ole mitään esteitä.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 076
Olisi kiva nähdä testi siitä miten pelien asetukset vaikuttaa eri prossujen suoritukseen, arvaisin että suurin ero tulee juuri high ja ultra välillä. Mutta voi sieltä tulla muutakin eteen. Ultrassa selvasti jotain joka hillitsee X3D:n menohaluja, siksi AMD:n dioissakin high-asetukset käytössä.
Kakkuprossu on puhtaalta prossuväännöltään kuitenkin vain 5800X-tasoinen.

High:lla tapahtuu vähemmän laskentaa, joten välimuistien nopeuttava vaikutus korostuu. Ultralla vääntö ei enää kaikissa peleissä riitä, joten paremmalla välimuistilla ei enää mennäkään vääntävämmistä prossuista ohi (12900K).


Vähän samantapaista ilmiötä taitaa olla nähtävissä näytönohjainpuolella. AMD:n infinity cache siivittää 6900XT:n pysymään 3080 Ti:n ja 3090:n kyydissä@1080p ja 1440p Techpowerup summaryssä. Kikkakolmonen (infinity cache) ei kuitenkaan enää riitä@2160p, vaan siinä tarvittaisiin rehellistä vanhan ajan rautaa, joten em. Nvidiat painelevat noin 5-10 % edelle. AMD:n älykkäät uudet ideat riittävät tiettyyn pisteeseen asti, jonka jälkeen "kuutiotuumat" hoitavat paremmin kasvaneet laskenta-/muistikaistavaatimukset.


@jtmonroe @Kankipappa
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 504
Kakkuprossu on puhtaalta prossuväännöltään kuitenkin vain 5800X-tasoinen.

High:lla tapahtuu vähemmän laskentaa, joten välimuistien nopeuttava vaikutus korostuu. Ultralla vääntö ei enää kaikissa peleissä riitä, joten paremmalla välimuistilla ei enää mennäkään vääntävämmistä prossuista ohi (12900K).


Vähän samantapaista ilmiötä taitaa olla nähtävissä näytönohjainpuolella. AMD:n infinity cache siivittää 6900XT:n pysymään 3080 Ti:n ja 3090:n kyydissä@1080p ja 1440p Techpowerup summaryssä. Kikkakolmonen (infinity cache) ei kuitenkaan enää riitä@2160p, vaan siinä tarvittaisiin rehellistä vanhan ajan rautaa, joten em. Nvidiat painelevat noin 5-10 % edelle. AMD:n älykkäät uudet ideat riittävät tiettyyn pisteeseen asti, jonka jälkeen "kuutiotuumat" hoitavat paremmin kasvaneet laskenta-/muistikaistavaatimukset.


@jtmonroe @Kankipappa
Voi olla jopa yksittäinen asetus kyseessä. Joku prossun tilannut voisi testata. Jätin itse ostamatta kun näytti testien perusteella ettei PUBGissa taida pärjätä kellotetulle 5800X:lle. Voisi kuitenkin olla että ultra low asetuksilla tilanne olisi toinen.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 070
Kakkuprossu on puhtaalta prossuväännöltään kuitenkin vain 5800X-tasoinen.

High:lla tapahtuu vähemmän laskentaa, joten välimuistien nopeuttava vaikutus korostuu. Ultralla vääntö ei enää kaikissa peleissä riitä, joten paremmalla välimuistilla ei enää mennäkään vääntävämmistä prossuista ohi (12900K).


Vähän samantapaista ilmiötä taitaa olla nähtävissä näytönohjainpuolella. AMD:n infinity cache siivittää 6900XT:n pysymään 3080 Ti:n ja 3090:n kyydissä@1080p ja 1440p Techpowerup summaryssä. Kikkakolmonen (infinity cache) ei kuitenkaan enää riitä@2160p, vaan siinä tarvittaisiin rehellistä vanhan ajan rautaa, joten em. Nvidiat painelevat noin 5-10 % edelle. AMD:n älykkäät uudet ideat riittävät tiettyyn pisteeseen asti, jonka jälkeen "kuutiotuumat" hoitavat paremmin kasvaneet laskenta-/muistikaistavaatimukset.


@jtmonroe @Kankipappa
Siis High asetuksella nimenomaan painopiste on enemmän prosessorilla kuin näytönohjaimella, jolloin prosessorille tulee enemmän töitä = kakku auttaa. Tämä näkyy testeissä joissa käytetään esim. Medium asetuksia ja niissä juuri 5800X3D loistaa.
Ultralla taas testataan enemmän näytönohjainta kuin prosessoria.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 076
Siis High asetuksella nimenomaan painopiste on enemmän prosessorilla kuin näytönohjaimella, jolloin prosessorille tulee enemmän töitä = kakku auttaa. Tämä näkyy testeissä joissa käytetään esim. Medium asetuksia ja niissä juuri 5800X3D loistaa.
Ultralla taas testataan enemmän näytönohjainta kuin prosessoria.
Toki painopiste kevyemmillä asetuksilla on yleisesti enemmän prossulla. Kirjoitin, että ultralla vääntö ei enää kaikissa peleissä riitä.

On siis olemassa pelejä, joissa GPU ei rajoita ultrallakaan. Etenkin, kun testataan@1080p, kuten IO-Techinkin testissä. Niissä tapauksissa CPU joutuu laskemaan enemmän ultralla kuin high:lla. Se voi olla ajopelissä piirtoetäisyyden tai taustapeilin ultra-asetus, joka lisää prossukuormaa juuri sen verran, ettei välimuistietu enää autakaan voittoon, vaan vaadittaisiin raakaa vanhanajan vääntöä (12900K).
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 070
Toki painopiste kevyemmillä asetuksilla on yleisesti enemmän prossulla. Kirjoitin, että ultralla vääntö ei enää kaikissa peleissä riitä.

On siis olemassa pelejä, joissa GPU ei rajoita ultrallakaan. Etenkin, kun testataan@1080p, kuten IO-Techinkin testissä. Niissä tapauksissa CPU joutuu laskemaan enemmän ultralla kuin high:lla. Se voi olla ajopelissä piirtoetäisyyden tai taustapeilin ultra-asetus, joka lisää prossukuormaa juuri sen verran, ettei välimuistietu enää autakaan voittoon, vaan vaadittaisiin raakaa vanhanajan vääntöä (12900K).
Grafiikka-asetusten nosto lisää näytönohjaimen rasitusta ja vie juuri pois kuormaa prosessorilta.
Pienemmillä grafiikka-asetuksilla prossu "ruuhkautuu" enemmän, jolloin cachesta on enemmän apua purkamaan tätä "ruuhkaa", kuin enemmän näytönohjainpainotteisemmissa tilanteissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 843
Ylikellotuksia kun miettii niin Sampsan tarttee kaivaa vanha kunnon kaskadi naftaliinista. Kait tämäkin prosessori nostaa kelloja ihan oma-aloitteisesti kunhan lämmön saa imettyä pois siruista?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
350
Tuo 3D V-Cache poistaa Ryzeneillä aika huolella nopeampien DDR4-muistien hyötyä:

Kyllä, tai asiaa voisi ajatella niin päin että ryzenillä muistiajoitukset on aina olleet tärkein suorituskyvyn pullonkaula peleissä, varsinkin vanhemmissa versioissa.
Kakkuhan on kasvanut joka version myötä, jolloin pullonkaulan merkitys on vähentynyt, mutta ei ole koskaan poistunut.

Nyt kun tavara mahtuu suurimmilta osin cachen sisään melkein aina, niin tarvetta sijoittaa niihin muisteihin oikeastaan katoaa kokonaan. Veikkaan että perus 2400MHz muistitkin riittää, kunhan vaan se IF-kello pidetään unsyncattuna sitten niin korkealla kun vaan CPU kykenee.

Syy siis niihin aikaisempiin zeneihin kun synteettisissä tuli silloin ihan hyvät scoret, mutta peleissä tuli kuitenkin takkiin. Synteettisissähän ei perinteisesti muisteilla ole ollut mitään hyötyä. Tässä varmaan nähdään enemmän se "oikea IPC" sitten sillä kyseisellä kellotaajuudella, kun kakkua on kasvatettu tarpeeksi.
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 504
Tässä olisi paikka lisätesteille. Mitä muistien ajoitukset vaikuttaa, mitä erilaiset asetukset samalla resoluutiolla? Siis jollekin jolla on liikaa aikaa käytettävissä.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
1 563
Tuo 3D V-Cache poistaa Ryzeneillä aika huolella nopeampien DDR4-muistien hyötyä:

Tuohan on erinomainen uutinen jos vaihtaisin 3600 tilalle 5800X3D:n. 3200 MHz muistit tällä hetkellä. Käytössä tosin Asuksen B350 prime emo että sen puolesta voisi mennä vähän mielenkiintoiseksi, sillä ilmeisesti AMD ei ole vielä edes tuota AGESA 1.2.0.7 versiota julkaissut
 

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 790
Tuohan on erinomainen uutinen jos vaihtaisin 3600 tilalle 5800X3D:n. 3200 MHz muistit tällä hetkellä. Käytössä tosin Asuksen B350 prime emo että sen puolesta voisi mennä vähän mielenkiintoiseksi, sillä ilmeisesti AMD ei ole vielä edes tuota AGESA 1.2.0.7 versiota julkaissut
Eikös tuohon 5800x3d tukeen riitä jo AGESA 1.2.0.6b versio, Sampsakin taisi tuosta artikkelissa kirjoittaa. Se ainakin näyttäisi BETA Bios -vaihtoehtona olevan Primelle tarjolla:
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 504
Tuo 3D V-Cache poistaa Ryzeneillä aika huolella nopeampien DDR4-muistien hyötyä:

Tuo on sellainen sinnepäin toisten testeistä otettu. Eka on keskiarvo jossa 5 peliä, ei välttämättä edustavia tuolle prossulle eli onko tuo muutenkaan paljon parempi noissa peleissä? Jos ei ole niin ei välttämättä nopeampi muistikaan auta. Seuraavat kaksi on persentiileja.

1650752432907.png

Tämä pitäisi testata oikeasti viilatuilla muisteilla tai ainakin katsoa mitkä pelien asetukset ja pelit tekee eroa ja mitkä ei. Tämä vaikuttaa sellaiselta prosessorilta joka ei ole paras kaikessa mutta loistaa oikeilla asetuksilla ja/tai peleissä.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 310
Tämä pitäisi testata oikeasti viilatuilla muisteilla tai ainakin katsoa mitkä pelien asetukset ja pelit tekee eroa ja mitkä ei. Tämä vaikuttaa sellaiselta prosessorilta joka ei ole paras kaikessa mutta loistaa oikeilla asetuksilla ja/tai peleissä.
Ei muutakuin alat testaamaan. Veikkaan että kohderyhmä tuollaisille testeille on suunnilleen yhtä iso kuin Ano Turtiaisen älykkyysosamäärä.
 

prc

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
873
Käytännössä samat tehot saapi 12600K + DDR4 kanssa, joten miksi vertailla 12900K, antaako se enemmän placeboa AMD:n uuden kiukaan suorituskyvystä? Toivottavasti Harvian ja Tulikiven osakkeet eivät laske nyt kovan nousun jälkeen, kun uusi kilpailija ilmestyi. :poop: Kiva nähdä uusia innovaatioita kuitenkin. Asia johon petyin enemmän kuin suorituskykyyn, oli jälleen valmistajan oma hype (kuten sähköautoissa), oli tuote mikä tahansa niin totuus on prööööt.
Missähän todellisuudessa elät noiden kiukaiden kanssa, vai etkö ymmärrä korkeamman käyntilämpötilan johtuvan paksummasta pii kerroksesta (cache chipletti), joka hidastaa lämmön siirtymistä alla olevasta CPU chipletistä jäähdyttimeen.

Testin energiankulutus kuvaajasta näkee selvästi 5800X3D:n olevan energiatehokkain siru. Sen lisäksi tuo intelin CPU sallii 241W turbo tilan TDP:n, se on ̃135W enemmän kuin mitä AMD sallii, jos kiukaasta pitäisi puhua niin se on tuo 12900K vaikkei senkään lämpötehoilla kyllä paljon löylyjä vielä oteta. ;)
 
Liittynyt
19.03.2019
Viestejä
31
Mitä tuloksia kannattaa katsoa jos kiinnostaa pelien latausajat? FPS:t olleet jo sen verran hyvällä tasolla peleissä pitkän aikaa, että nykyään siirtynyt mielenkiinto enemmän pelien latausaikoihin. Tietty peliriippuvaista, mutta mikä antais parasta näkökulmaa näille latausajoille, cinebench? Esim. Lost Ark hyvänä esimerkkinä. Peli, jossa melko mielyttävä FPS, mutta jatkuvaa hahmojen ja alueiden lataaminen rassaa... seuraavaa prossua hankkiessa itseäni ainakin kiinnostaa tämä.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 070
Mitä tuloksia kannattaa katsoa jos kiinnostaa pelien latausajat? FPS:t olleet jo sen verran hyvällä tasolla peleissä pitkän aikaa, että nykyään siirtynyt mielenkiinto enemmän pelien latausaikoihin. Tietty peliriippuvaista, mutta mikä antais parasta näkökulmaa näille latausajoille, cinebench? Esim. Lost Ark hyvänä esimerkkinä. Peli, jossa melko mielyttävä FPS, mutta jatkuvaa hahmojen ja alueiden lataaminen rassaa... seuraavaa prossua hankkiessa itseäni ainakin kiinnostaa tämä.
Se ei ole prossusta kiinni vaan käytettävästä tallennusmediasta.
 
Liittynyt
19.03.2019
Viestejä
31
Jes kiitos! Eli sama ssd lataisi kaikilla prossuilla pelit yhtä vikkelään.
 

moukula

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 502
Se ei ole prossusta kiinni vaan käytettävästä tallennusmediasta.
Ja tallennusmedian suhteen tuo jatkuva pikkuasioiden lataus ei vaadi niinkään massiivista sarjallista lukunopeutta (ne tuhannet megatavut sekunnissa) vaan kykyä hakea pieniä tiedostoja sieltä täältä nopeasti, eli random readit ja IOPSit.
 

prc

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
873
Jes kiitos! Eli sama ssd lataisi kaikilla prossuilla pelit yhtä vikkelään.
Oikeastaan riippuu pelistä, aina ei vain lueta sitä dataa vaan sitä käsitellään ja siitä rakennetaan pelimoottorin sisälle pelin maailma. Toisissa peleissä se vaatii vähän enemmän ceepua kuin toisissa, mutta erot ovat aika marginaalisia. Osa peleistä myös sitten cachettaa osan siitä rakennetusta datasta, eli sitä ei tarvitse tehdä kuin kerran.

Jos sitten peli tai sen joku modi esimerkiksi pakkaa ekalla kerralla kaikki textuurit säästääkseen näyttiksen rammiai, niin se sitten kyllä kestää mopolla prossulla jotain ihan eri aikoja kuin lippulaivamallilla, mutta tämäkin on operaatio joka tehdään kerran.

Ja kuten moukula tuossa yllä totesi, niin randrom readit ja IOPSit vaikuttaa enemmän kuin seq read/write testien luvut. Eli periaatteessa joku konesalitason SSD olisi paras, koska peleissä yleensä on helvetisti pieniä filuja, mutta kannattaako pistää 2k€ kiinni, jos sillä tippuu lataus ajasta pois 0,25-1s onkin ihan eriasia. ;)
 
Liittynyt
19.03.2019
Viestejä
31
Voitais ajatella, että kun haetaan "parasta" peliprossua, niin sillon saatetaan haluta hioa niitä viimeisiä prosentteja tehosta irti. Niitä muutamia prosentteja me tässä fps-puolellakin tuijotetaan eri peleissä eri asetuksilla, niin miksei myös latausajoissa. Jonkun pari vuotta vanhan artikkelin luin techspotista. AMD vs Intel CPUs for Game Loading. Siinä ainakin joissain pelien latausnopeuksissa oli prossujen välillä isojakin eroja. Ehkä tulkitsin väärin tai nykyään eroja ei prossujen välillä ole samalla tavalla. Itseäni vaan asia kiinnostaa ja tällä hetkellä hioisin mieluummin peli-ilon kasvattamiseksi juurikin niitä ärsyttäviä latausaikoja peleistä. Kun FPS-puolella kaikki on jo tarpeeksi smooth muutenkin :) Toivottavasti ei mene liian OT. Prossuista ja artikkelin sisällöstä kuitenkin puhutaan..
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 780
Esim. Lost Ark hyvänä esimerkkinä. Peli, jossa melko mielyttävä FPS, mutta jatkuvaa hahmojen ja alueiden lataaminen rassaa... seuraavaa prossua hankkiessa itseäni ainakin kiinnostaa tämä.
Jos tarkoitat sitä kun loggaat sisään varsinkin kaupunkiin ja puolet objekteista ja hahmoista puuttuu kunnes latailevat sisään, niin kannattaa testata komentorivioptiot “-notexturestreaming -useallavailablecores”. Itse lataus saattaa kestää hetken pidempään mutta heti kun pääsee liikkumaan on kaikki pitäisi olla valmiiksi latautunut. Kyse siis enemmän wanhan pelimoottorin ongelmista kuin raudasta tässä tapauksessa. Kuvaus optioista englanniksi täällä:

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 823
Edelleen kiinnostaa 5800X3D'n suorituskyky emulaattorikäytössä, esim. PS1/PS2/PS3-moisessa? Joiden koodi saattaisi suurestikin pitää siitä jos (liki) kaikki mahtuisi välimuistiin?
Onko kukaan jo tehnyt tai oletteko löytäneet testejä moisten suorituskyvystä 5800X3D'llä?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
838
Edelleen kiinnostaa 5800X3D'n suorituskyky emulaattorikäytössä, esim. PS1/PS2/PS3-moisessa? Joiden koodi saattaisi suurestikin pitää siitä jos (liki) kaikki mahtuisi välimuistiin?
Onko kukaan jo tehnyt tai oletteko löytäneet testejä moisten suorituskyvystä 5800X3D'llä?
Etsitty on, vielä ei ainakaan mitään näytä löytyvän.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 984
Tuossa ei oltu testattu MSFS:ää, löysin kaksi testiä aiheesta

12900K vs 5800X3D, 5800X3D on huomattavasti nopeampi 4K



Sitten erityisesti VR-lentämiseen keskittyvä testi 5800X vs 5800X3D jossa huomataan stutteroinnin vähenevän.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
945
Olisi kiva nähdä revikkaa myös noihin vanhempiin prosessoreihin varsinkin kun moni rummuttaa tätä päivittäjän prossuna. Itselläkin käytössä vanha Ryzen 5 3600 joka varmaan taisi olla generaationsa suosituimpia prossuja, mielenkiintoista olisi nähdä paljonko on parannusta tullut.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 415
Viestejä
4 194 591
Jäsenet
70 729
Uusin jäsen
jukkara

Hinta.fi

Ylös Bottom