Testissä AMD Radeon RX 5700 & 5700 XT (Navi)

Liittynyt
19.12.2018
Viestejä
1 423
Viimeksi muokattu:

Jho

Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
151
Nvidia says it has an alternative to that too… and has done for over a decade according to Tamasi. That’s the setting ‘maximum pre-rendered frames’ in the GeForce control panel, which controls the size of the Flip Queue. The higher the number here, the higher the lag between your input and the displayed frame, while lower queue lengths result in less lag but increased strain on your CPU. Too much either way and you could be looking at a stuttering mess.
ja sitten kun katsoo PCGH:n graafeja niin tuolla asetuksella ei ole mitään merkitystä käytännössä:cigar2:
 

Jho

Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
151
Otit ainoan graafin missä eroja ei ole ja sekin selitetään tekstissä minkä takia eroja ei synny.

Artikkelissakin todetaan että Nvidian asetuksella ei ole käytännössä mitään merkitystä (google translate)
The results speak for themselves, but not in all cases. Nvidia's "Maximum Precalculated Images" has little to no impact on driver latency, but AMD's Anti-Lag significantly reduces latency - as well as messaging, and thus documents that the approaches of AMD and Nvidia differ.
edit: näköjään vihreät lasit vääristää maailmaa liikaa tässä tapauksessa niin lopetan oman osuuteni tähän
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Otit ainoan graafin missä eroja ei ole ja sekin selitetään tekstissä minkä takia eroja ei synny.

Artikkelissakin todetaan että Nvidian asetuksella ei ole käytännössä mitään merkitystä (google translate)
Ymmärrän kyllä että yrität esittää että AMD käyttämällä jälleen saavutettaisiin joku jeesus ilmiö ja kaikki on mahtavaa sekä parempaa.

Todellisuudessa noilla antiLag tms on kaikista vähiten merkitystä.
Lähdetäänkö vaikka siitä että 240Hz TN näytön merkitys on huomatavasti suurempi kuin sillä mitä yrität tässä nyt tuoda esille.
edit: näköjään vihreät lasit vääristää maailmaa liikaa tässä tapauksessa niin lopetan oman osuuteni tähän
Turha vetää tähän tuota vihreää korttia :facepalm:
Jokainen tekstejäni lukeva tietää tasan tarkkaan mitä mieltä yleisesti olen 5700/XT ja jos sieltä löytyy vihreää niin sitten olet värisokea.

Tähän loppuun siteeraten.

For those of you wondering what it means for the in-game performance? The answer is simple, which is “it doesn’t matter”. Both GPUs have around 0.2 ms of difference for in-game input lag.

Meaning you won’t feel any difference while playing the game on either GPU. But, the test has only been performed for Battlefield 5 and the results may vary depending on the game.

Also, if you notice you will realize that without Anti-Lag the AMD Radeon RX 5700 XT performs noticeably better compared to Anti-Lag on
 
Viimeksi muokattu:

Jho

Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
151
Ymmärrän kyllä että yrität esittää että AMD käyttämällä jälleen
Tähän loppuun siteeraten.

For those of you wondering what it means for the in-game performance? The answer is simple, which is “it doesn’t matter”. Both GPUs have around 0.2 ms of difference for in-game input lag.

Meaning you won’t feel any difference while playing the game on either GPU. But, the test has only been performed for Battlefield 5 and the results may vary depending on the game.

Also, if you notice you will realize that without Anti-Lag the AMD Radeon RX 5700 XT performs noticeably better compared to Anti-Lag on
Luetaanko eri artikkelia?
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Mistäs tällainen siteeraus?
Tämän sivuston.
Computer Hardware | SegmentNext

Kannattaa huomata että jos AntiLag laskee FPS niin todellisuudessa silloin Antilag Off saattaa olla nopeampi itse pelissä.
Ja jos nämä erot joku oikeasti huomaa niin sitten on kyseessä varsinainen virtuoosilapsi, nyt puhutaan kuitenkin niin pienistä asioista.
Niin pienistä että ei jaksa enempää lähteä vääntämään.

E.
Jos tosiaan kiinnostaa kunnon kilpapelailu ja haluaa maximoida suorituksen ja saada etua niin 240hz TN paneeli sen nykyisen vanhan TN tai hitaan VA/IPS tilalle vaan.
Kunnon kuulokkeet ehdottomasti jne..
Näin ainakin meillä toimitaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 006
Tämän sivuston.
Ja tämä ulkopuolinen lähde, joka ei ilmeisesti ole revikoinut näyttistä eikä tehnyt omia anti-lag testejään, on parempi taho arvioimaan asiaa kuin nämä PCGH:n testaajat itse?

Kannattaa huomata että jos AntiLag laskee FPS niin todellisuudessa silloin Antilag Off saattaa olla nopeampi itse pelissä.
Tottakai, mutta jos ajurin input lag on vaikkapa 10ms alempi antilag on -tilassa, on frametimellä varaa hyvin nousta ennenkuin antilag off -tilan input lag kokonaisuudessaan ottaa voiton.

On omakohtaista kokemusta Battlefield V:n FFR -asetuksella leikkimisestä, kun pelintekijät kehoittivat pitämään sen off -tilassa fps pysyy riittävän korkeana. Off tilassa input lag on tuntuvasti pienempi, kun fps on sama - etenkin alemmilla ruudunpäivitysnopeuksilla, esim 60fps.

Käytännössä tuossa penaltti on kuitenkin niin suuri (FFR off ~80fps+ vs FFR on ~130fps+), että en ole off tilaa varsinaisesti ryhtynyt käyttämään. Noissa PCGH:n testeissä erot ovat Navilla suhteellisesti hyvin paljon pienempiä.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Ja tämä ulkopuolinen lähde, joka ei ilmeisesti ole revikoinut näyttistä eikä tehnyt omia anti-lag testejään, on parempi taho arvioimaan asiaa kuin nämä PCGH:n testaajat itse?


Tottakai, mutta jos ajurin input lag on vaikkapa 10ms alempi antilag on -tilassa, on frametimellä varaa hyvin tippua ennenkuin antilag off -tilan input lag kokonaisuudessaan ottaa voiton.

On omakohtaista kokemusta Battlefield V:n FFR -asetuksella leikkimisestä, kun pelintekijät kehoittivat pitämään sen off -tilassa fps pysyy riittävän korkeana. Off tilassa input lag on tuntuvasti pienempi, kun fps on sama - etenkin alemmilla ruudunpäivitysnopeuksilla, esim 60fps.

Käytännössä tuossa penaltti on kuitenkin niin suuri (off ~80+ vs on ~130+), että en ole off tilaa käyttänyt. Noissa PCGH:n testeissä erot ovat Navilla suhteellisesti hyvin paljon pienempiä.

Ymmärrän, jos sinusta vain 240hz
Näitä pieniä eroja ollaan koitettu saada hyödynnettyä mutta menee niin pieniksi ettei meidän parhaat pelaajat edes huomaa niitä, ei sen puoleen huomannut ninjojen pelaaja pyjamissaankaan kun testasi tuota
Model 0 hiiren debounce time joka asetettu 4ms. vaikka ero vakio asetukseen on 5-6ms vähemmän.(ihan mitattunakin)
 

Jho

Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
151
E.
Jos tosiaan kiinnostaa kunnon kilpapelailu ja haluaa maximoida suorituksen ja saada etua niin 240hz TN paneeli sen nykyisen vanhan TN tai hitaan VA/IPS tilalle vaan.
Kunnon kuulokkeet ehdottomasti jne..
Näin ainakin meillä toimitaan.
Käytännössä 144hz ja 240hz välillä input lagin ero on ~3ms. Aika "virtuoosilapsi" saa olla jos tuolla on enemmän merkitystä kuin tuolla AntiLagilla. Sanotaan nyt vielä että tolla AntiLagilla ei ole mitään merkitystä CS:GO:ssa jos siinä on CPU Bottleneck.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Käytännössä 144hz ja 240hz välillä input lagin ero on ~3ms. Aika "virtuoosilapsi" saa olla jos tuolla on enemmän merkitystä kuin tuolla AntiLagilla. Sanotaan nyt vielä että tolla AntiLagilla ei ole mitään merkitystä CS:GO:ssa jos siinä on CPU Bottleneck.
Puhutko nyt pixel response ajasta?
Ei se näyttö ainakaan nopeudu AntiLag toiminnoilla.
Ja Riippuu ihan paneelista ja overdrive asetuksistakin.
Kaikki VA paneeli ei edes pysty moiseen edes Max overdrive asetuksella.
Myös näytöissäkin on ImputLag, kai käytät nopeimpia maximaalisen suorituksen takaamiseen?

Täytyy varmaan heittää porukalta 1080Ti ja 2080Ti pois ja laittaa salaa 5700XT tilalle ja tarkkailla herrojen ilmeitä :lol:
Ei taitaisi mennä AntiLag selittelyt läpi.

 

Requiem

For You
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 479
@Sampsa voisi vetäistä streamin PUBGia RX XT ohjaimella. Peli minkä tulokset oikeasti kiinnostaa.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 006
CS:GO anti-lag testailua 144hz tn näytöllä:



tl;dw
RTX2070 26ms
5700XT AL off 29ms
5700XT AL on 19ms

subjektiivisesti huomattava vaikutus 60hz, mutta ei enää 144hz virkistystaajuudella.
 

njs

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 160
Contrast Adaptive Sharpening (CAS) vaikuttaa aika lupaavalta:
Onnistuukohan tuolla myös 1080p -> 1440p skaalaus?
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
CS:GO anti-lag testailua 144hz tn näytöllä:



tl;dw
RTX2070 26ms
5700XT AL off 29ms
5700XT AL on 19ms

subjektiivisesti huomattava vaikutus 60hz, mutta ei enää 144hz virkistystaajuudella.
Eli sokko testinä ei huomaa(mikä on täysin odotettua)
Meillä kyllä mittausten perusteella mennään noita lukuja reippaasti alemmaksi, mutta itse näyttökin on kyllä parempi kuten näytönohjainkin, käytännön eroa ei ehkä siltikään sokkotestillä tulisi huomattua.

Mutta sama tapahtuu myös näillä näyttöjen imputLag vähentävillä ominaisuuksilla, eroa ei sokkotestillä pysty huomaamaan.
Aivan kuten Model 0 hiiren 4ms asetus,ei pysty huomaamaan.

Mutta 144hz-> 240hz pystyy huomaamaan sokko testinä yllättävänkin helposti.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 006
Eli sokko testinä ei huomaa(mikä on täysin odotettua)
Juu ei huomaa, kun fps korkea. Huomaa, kun fps matala.

Sinänsä pelaajan reaktioajan suhteenhan sillä ei edes ole väliä huomaako eron vai ei. Kun laitteiston latenssi on 10ms alempi, reagoi myös elimistö tasan sen 10ms aiemmin.

Mutta 144hz-> 240hz pystyy huomaamaan sokko testinä yllättävänkin helposti.
Huomaako pienemmästä lagista vai sulavammasta liikkeestä? Jos jälkimmäisestä, on kyse eri asiasta.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Juu ei huomaa, kun fps korkea. Huomaa, kun fps matala.

Sinänsä pelaajan reaktioajan suhteenhan sillä ei edes ole väliä huomaako eron vai ei. Kun laitteiston latenssi on 10ms alempi, reagoi myös elimistö tasan sen 10ms aiemmin.


Huomaako pienemmästä lagista vai sulavammasta liikkeestä? Jos jälkimmäisestä, on kyse eri asiasta.
Sulavoitunut liike siis juu mistä huomaa.
Hieman selkeämpi kuva likkeen aikana josta pelaajan reaktioaika/kohteeseen tähtääminen saattaa helpottua/nopeutua.
Mutta kyllä 144hz näytölläkin pärjää, se on vain lähinnä pienien etujen hyödyntämistä kun käyttää 240hz Tn näyttöä.

Esimerkkinä jos mä ottaisin käyttöön jonku meidän pelaajien laitteistoita ja hänelle annettaisiin 60hz paneeli perus hiiri/kuulokkeet niin ei mulla silti mitään jakoa olisi paremmasta laitteistosta huolimatta :D
 

Jho

Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
151
...se on vain lähinnä pienien etujen hyödyntämistä kun käyttää 240hz Tn näyttöä.
Spot on. Tämä AMD:n Input Lag ominaisuuskin on nimenomaan pienten etujen havittelua, mutta toimii vain jos pelissä on GPU Bottleneck. Kaikilla ei nyt satu olemaan rahaa laittaa +1000€ koneeseen, joten tästä voi olla monelle sen takia hyötyä.

ps:
Aivan varmasti siellä teidänkin tiimissä on viritetty kaikki mahdolliset asetukset input lagin minimoimiseksi, niin turha väittää, että kyseinen ominaisuus ajuritasolla on turha.

Jos teoriassa AMD:n kortti olisi tasoissa Nvidian parhaan kortin kanssa e-sports tittelissä, vaihtuisiko teidän tiimissä kortit Nvidia -> AMD sen takia, että AMD:lla saattaisi saada alhaisemman input lagin ajurien takia? Todennäköisesti kyllä.

edit: typo
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Spot on. Tämä AMD:n Input Lag ominaisuuskin on nimenomaan pienten etujen havittelua, mutta toimii vain jos pelissä on GPU Bottleneck. Kaikilla ei nyt satu olemaan rahaa laittaa +1000€ koneeseen, joten tästä voi olla monelle sen takia hyötyä.

ps:
Aivan varmasti siellä teidänkin tiimissä on viritetty kaikki mahdolliset asetukset input lagin minimoimiseksi, niin turha väittää, että kyseinen ominaisuus ajuritasolla on turha.

Jos teoriassa AMD:n kortti olisi tasoissa Nvidian parhaan kortin kanssa e-sports tittelissä, vaihtuisiko tiedän tiimissä kortit Nvidia -> AMD sen takia, että AMD:lla saattaisi saada alhaisemman input lagin ajurien takia? Todennäköisesti kyllä.
Ne on jo niin alhaiset ettei ole hyötyä vaihtaa hitaampaan ohjaimeen joka osaltaan ei auttaisi asiaa yhtään.
Sitä en tiedä sanoa vaihtuisiko jos olisi yhtänopeaa tarjolla AMD.llä, imputlagit kun ei varsinaisesti ole nytkään mikään ongelma ollut joten ei niissä ole mitään mitä lähteä korjaamaan.

Isoin ongelma löytyy tuoleista,liian monta erillaista tuolia joissa selviä puutteita.
Siksi tilasin itselleni Noblechair heron ja porukka sitten koe istuu sen+Noblechair Epicin ja tekee niistä valinnan.
Ehkä tässä vaiheessa auttaa pidemmissä matseissa enemmän kuin mikään muu päivitys.
 

gb1

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
208
Ajatuksen tasolla kiinnostaa tuosta Forza Horizonista, että onko siinä jotain erityisesti nVidiaa rampauttavaa pelissä vai jostain syystä AMDn korteille vain paljon parempi työkuorma (miksi? miksei toistu muissa peleissä näin räikeästi?). Mukavalle vaikuttaa kortit, mutta muutama viikko sitten hommattu vajaa 300e Vega 56 Pulse ei ainakaan huonolle ostokselle vielä tunnu, mikä on tietysti henkilökohtaisesti kiva juttu :tup:

Katsellaas tulisiko sieltä vielä kunnon 4k korttia vuoden sisään järkihintaan jommalta kummalta leiriltä!
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 006
Ajatuksen tasolla kiinnostaa tuosta Forza Horizonista, että onko siinä jotain erityisesti nVidiaa rampauttavaa pelissä vai jostain syystä AMDn korteille vain paljon parempi työkuorma (miksi? miksei toistu muissa peleissä näin räikeästi?).
Omalla geforcellani FH4:ssä gpu usage tapissa, mutta power draw sellaisen 15-20 prosenttiyksikköä pienemmät kuin normaalisti. Pienin mitä olen missään pelissä nähnyt.

Ehkäpä jokin osa GPU:sta toimii isosti pullonkaulana nvidialla tuossa työkuormassa ja muut työskentelevät sitten puoliteholla. Noviisin spekulointia tosin, mitään en näistä ymmärrä.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Ajatuksen tasolla kiinnostaa tuosta Forza Horizonista, että onko siinä jotain erityisesti nVidiaa rampauttavaa pelissä vai jostain syystä AMDn korteille vain paljon parempi työkuorma (miksi? miksei toistu muissa peleissä näin räikeästi?). Mukavalle vaikuttaa kortit, mutta muutama viikko sitten hommattu vajaa 300e Vega 56 Pulse ei ainakaan huonolle ostokselle vielä tunnu, mikä on tietysti henkilökohtaisesti kiva juttu :tup:

Katsellaas tulisiko sieltä vielä kunnon 4k korttia vuoden sisään järkihintaan jommalta kummalta leiriltä!
Koska Microsoftin oma studio ja peli suunniteltu nimenomaan Xboxille missä on GCN? Ei tuo ensimmäinen kerta ole. RDNA ei toki ole GCN mutta samaa sukua suoremmin pelikäyttöön optimoituna
 

prc

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
873
Omalla geforcellani FH4:ssä gpu usage tapissa, mutta power draw sellaisen 15-20 prosenttiyksikköä pienemmät kuin normaalisti. Pienin mitä olen missään pelissä nähnyt.

Ehkäpä jokin osa GPU:sta toimii isosti pullonkaulana nvidialla tuossa työkuormassa ja muut työskentelevät sitten puoliteholla. Noviisin spekulointia tosin, mitään en näistä ymmärrä.
Eiköhän tuo spekulointisi ole pääpiirteissään oikein.

Forza kun oli alunperin yksinoikeuspeli xflopsille ja nyky konsoleissa on AMD:n GPU, niin eiköhän se grafiikka koodi ole alunperin optimoitu sille.

Kun PC versio julkaisiin niin on vähän ajettu testejä ja todettu että fine enuf koska keskiverto raudalla FPS on kuitenkin vähintään 1,5-2x parempi kuin konsolilla. Ei siis ole liene kannattanut rahaa lappaa optimointieihin. Forzan PC pelailustakin kun voi tehdä oletuksen, että pelaajalla liene on myös investoituna rattipolkimet tai jonkunlainen peliohjain, niin tuskin sen koneesta löytyy markkinoiden hitaimpia GPU:takaan.
 

gb1

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
208
Koska Microsoftin oma studio ja peli suunniteltu nimenomaan Xboxille missä on GCN? Ei tuo ensimmäinen kerta ole. RDNA ei toki ole GCN mutta samaa sukua suoremmin pelikäyttöön optimoituna
Mjoo, toki vähän teknisemmällä tasolla vielä kiinnostaisi. Voisi kuvitella, että suuri osa isoista peleistähän varmaan tehdään XBox / PS4 suorituskyky hyvin keskeisesti mielessä ja molemmissa GCNää, mutta Forzan kaltaiset suorituskykyerot PC puolella AMD ja nVidia muissa peleissä suht tasaväkisesti kilpailevien korttien välillä tuntuu enemmän poikkeuksille kuin säännölle. NVidia optimointien puutetta Forzan kohdalla enemmänkin?
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Mjoo, toki vähän teknisemmällä tasolla vielä kiinnostaisi. Voisi kuvitella, että suuri osa isoista peleistähän varmaan tehdään XBox / PS4 suorituskyky hyvin keskeisesti mielessä ja molemmissa GCNää, mutta Forzan kaltaiset suorituskykyerot PC puolella AMD ja nVidia muissa peleissä suht tasaväkisesti kilpailevien korttien välillä tuntuu enemmän poikkeuksille kuin säännölle. NVidia optimointien puutetta Forzan kohdalla enemmänkin?
Voi olla, tai sitten vain yksinkertaisesti pelin renderöijän ratkaisut sopivat tässä tapauksessa huonosti NVIDIAn arkkitehtuurille/arkkitehtuurille, kyllä noita tulee loppuviimein aika useinkin vastaan että peli toimii toisella valmistajalla selvästi keskivertoa huonommin / paremmin
 

prc

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
873
Mjoo, toki vähän teknisemmällä tasolla vielä kiinnostaisi. Voisi kuvitella, että suuri osa isoista peleistähän varmaan tehdään XBox / PS4 suorituskyky hyvin keskeisesti mielessä ja molemmissa GCNää, mutta Forzan kaltaiset suorituskykyerot PC puolella AMD ja nVidia muissa peleissä suht tasaväkisesti kilpailevien korttien välillä tuntuu enemmän poikkeuksille kuin säännölle. NVidia optimointien puutetta Forzan kohdalla enemmänkin?
Konsoleilla on aika rajalliset rautaresurssit, mutta ohjelmointirajapinnat tarjoavat myös erittäin matalantason rajapinnat ja sitä kautta kontrollin rautaan. Koodi tehdään raudan mukaan.

Vaikka ehkä PC puolelle siirryttäessä jouduttaisiin siirtymään ylemmän tason grafiikkarajapintoihin niin koodi genereisesti on jo sille target arkkitehtuurille tehty, eli vaikka niitä matalantason kutsuja otettaisiin pois ja vaihdettaisiin korkeamman tason kutsuille niin muu koodi voi olla jo epäedullista toiselle GPU arkkitehtuurille. Jos peli pyörii riittävän hyvin keskiverto raudalla, niin ei kannata alkaa optimoida.

Varsinkin pelissä joka on alunperin pitänyt suunnitella 30 tai 60 FPS limitille, niin siellä on jo muuten tehty kaikki mahdollinen optimointi kontrollien inputlagin yms piilottamiseksi jottei sitä tarvitse pysytä ajamaan 100-200FPS että pelikokemus on kunnossa.

Kovin teknisiä tietoja ei varmaan saa kun koodi on suljettua. Tietty jos foorumilla on joku GFX koodailun guru joka viitsii meitä tyhmiä opettaa niin ehkä jotain toivoa. ;)
 
  • Tykkää
Reactions: gb1

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 795
Olen yllättynyt. Linusilla ekana mediatalona ottavat kantaa tuohon kortin tehonkulutukseen.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 069
Olen yllättynyt. Linusilla ekana mediatalona ottavat kantaa tuohon kortin tehonkulutukseen.
Eikös myös io-tech ole aika selkeästi huomioinut tämän omassa artikkelissaan?
7 nanometrin viivanleveydestä huolimatta tehonkulutuksella tai grafiikkapiirin lämpötilalla AMD ei pysty kehuskelemaan, sillä 5700-mallin tehonkulutus on pykälää suorituskykyisemmän 2060 Superin tasolla ja 5700 XT:n puolestaan 2070 Superin tasolla. 5700 XT:n grafiikkapiirin kellotaajuus on vedetty aivan tappiin, josta kertoo 86 asteen rasituslämpötila, kun taas 5700:n 77 asteen lämpötila on huomattavasti maltillisemmalla tasolla.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 795
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Lämpötilathan johtuvat vähintään yhtä paljon coolerista kuin itse piirin tehonkulutuksesta. Customit auttavat siihen puoleen.
 

prc

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
873
Lämpötilathan johtuvat vähintään yhtä paljon coolerista kuin itse piirin tehonkulutuksesta. Customit auttavat siihen puoleen.
Juuri näin. Joku oli jo R9 290X:n vai minkä 2 rupellisen jäähyin tintannut tuohon kiinni ja lämmöt jossain 65 paikkeilla sen jälkeen.

Tuo AMD:n lehtipuhallinmalli on tahallaan "vain riittävä", jää valmistajille sitten tilaa riipiä vähän lisätehoja/hiljaisempia ohjaimia (ja tietysti repiä lisää hintaa).

En ole lukenut kun "artikkeli päivittyi". Tarkoitan toki sitä, että tuossa Linusin videolla otetaan nimen omaan kantaa koko piirisarjan tulevaisuutta ajatellen. Sampsahan ei tähän ottanut kantaa. Lämpöjä toki saa alemmas vaikka vesijäähyllä, mutta se ei kovinkaan taloudellista ole.
Vähän huono ennustella tulevia, kun nykyinekään testattu versio ei ole edes ensimmäinen iteraatio puhtaasta RDNA:sta vaan RDNA + GCN hybridistä. Eiköhän tuossa pari kolme iteraatiota mene ennekuin muut GCN blockit on vaihdettu RDNA blockeihin. Jos niiden aikana ei perf/W parane niin sitten alkaa näyttää huonolta. Siihen nähden että tuossa on nyt vasta lähinnä CU:t ja schedulerit veivattu uusiksi, perf/W parannus on ihan ok.
 
Liittynyt
02.12.2017
Viestejä
89
"Ylikellotustestit
AMD:n lehdistöajurissa oli bugi Wattman-ylikellotusominaisuuksissa ja toimiva ajuri tuli ladattavaksi vasta eilen lauantaina. Aikataulusyistä ylikellotustestejä ei ajettu, "
Tämä kuulostaa enemmän "taktikoinnilta" AMD:n puolelta, kuin todelliselta syyltä. Ei vaan haluttu latistaa tunnelmaa, sillä että kellotusominaisuudet haukuttaisiin julkistuksen yhteydessä.
 
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
32
Hyvä testi ja mukavia lukuja mutta ei kilpailua 2080Ti:lle joten ei kiinnosta kortti sen enempää
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
349
Ne on jo niin alhaiset ettei ole hyötyä vaihtaa hitaampaan ohjaimeen joka osaltaan ei auttaisi asiaa yhtään.
Sitä en tiedä sanoa vaihtuisiko jos olisi yhtänopeaa tarjolla AMD.llä, imputlagit kun ei varsinaisesti ole nytkään mikään ongelma ollut joten ei niissä ole mitään mitä lähteä korjaamaan.

Isoin ongelma löytyy tuoleista,liian monta erillaista tuolia joissa selviä puutteita.
Siksi tilasin itselleni Noblechair heron ja porukka sitten koe istuu sen+Noblechair Epicin ja tekee niistä valinnan.
Ehkä tässä vaiheessa auttaa pidemmissä matseissa enemmän kuin mikään muu päivitys.
Luulen että ongelmana on enemmänkin peli, hiiren senssi, hiirimatto sekä dpi mikä vaikuttaa tuohon että huomaako sitä. CS kun on vähän semmonen reaktiopeli, flikit ja sprayn hallitseminen mekaanisesti paljon tärkeämpää ensin.

Itse huomaan jo ko. pelissä 1.5ms lisän m_rawinput käytöstä tai esim. hiiren 1000hz -> 500Hz (1ms ero). Kuin myös sen että fps vaikka 150 tai 300, pudotus suunnilleen samaa luokkaa.
Tullut tosin pumpumeja pelattua se reilu 20v. Eri asia sitten pystynkö enää tässä iässä hyödyntämään tätä vaikka kaikki saisi minimoitua... Ehkä sitä liikkuvan targetin seuraamista saisi helpotettua.

Mutta jos keskimäärin saisi tuota tulosta parannettua jostain kokonaistuloksesta 25ms -> 19ms mikä on jo prosentuaalisesti aika suuri, niin aivan varmasti sen huomaa varsinkin isoimmilla sensseillä. Ironisesti se on yksi niistä syistä miksi CS:ää joutuu pelamaan niin helvetin pienellä senssillä, säätämätön fov pakottaa oikeastaan 4:3 käyttöön jotta se on 90 eli helpompi osua kauemmas ja sitten vielä sen renderin unresponsiivisuus päälle että on vaikeampaa tehdä pieniä tarkkoja korjauksia tähtäykseen, jos senssi ei tosiaan ole <1000 EDPI.

Se että saako siitä järkyttävää hyötyä enää taitotason myötä onkin sitten ihan toinen asia.
Quake jäbät ainakin juhlisivat jos hiirtä saisi paljon responsiivisemmaksi, koska ei sitä lightning gunin träckkäystä muuten saa pidettyä hahmon kohdalla jos hiiri "leijuu" vähänkään.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 125
Ei se ole päässyt tasoihin, vaan sillä on viivanleveys etu puolellaan. Ero olisi hyvin lähellä Vega luokkaa jos noita ei tehtäisi 7nm viivanleveydellä. Se on se ongelma minulle. Näiden piti päästä nvidian perseeseen ilman sitä etua + sitten 7nm etu päälle. Nyt eivät ole siis lähelläkään samaa tasoa ja vain se viivanleveys pelastaa töydelliseltä flopilta.
Nyt unohdat todella merkittävän asian. Navi käyttää lähes pelkästään GCN instruction settiä. Ajurit ja pelit ovat edelleen GCN pohjaisia ja Navi ei pääse käyttämään sille optimaalisia RDNA komentoja. Nämä ajurit mitä AMDlta nyt tuli ovat korkeintaan beetta ajureita siihen nähden mitä Naville pitäisi olla. Ei ole ihme, että Navi on GCN/RDNA hybridi, koska GCN on kaikille tuttu ja siihen on helppo rakentaa päälle.
Se, että Navi kykenee kilpailemaan näinkin hyvin jo julkaisussa on jo todella paljon. Muutenkaan ei voi olettaa, että uusi arkkitehtuuri on optimoitu täysin jo heti alkuun, RTX on jo vuoden saanut ajuri päivityksiä.
Se, että paljonko Navista saadaan irti on vain spekulaatiota, mutta olen sata varma, että Navi tulee parantamaan suoritus kykyään huomattavasti, puhumattakaan mitä Navi20 piiri tuot tullessaan, kun se on täysin RDNA pohjainen.
Jos nyt vertaat Navia Turinkiin niin ovat käytännössä identtiset. Lähes samat kellot, sama stream/cuda prosessori määrä sekä sama virran kulutus, kaikki samassa teholuokassa.
Ainoa ero on 12nm vs 7nm ja Nvidian 7nm kortteja ei tulla ainakaan vuoteen vielä näkemään.
Se, että AMD on toistaiseksi selvästi jäljessä energiatehokkuudessa ei tarkoita sitä, etteikö Navista saada vielä lisää irti ja ero kapenee entisestä
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 795
Nyt unohdat todella merkittävän asian. Navi käyttää lähes pelkästään GCN instruction settiä. Ajurit ja pelit ovat edelleen GCN pohjaisia ja Navi ei pääse käyttämään sille optimaalisia komentoja. Nämä ajurit mitä AMDlta nyt tuli ovat korkeintaan beetta ajureita siihen nähden mitä Naville pitäisi olla. Ei ole ihme, että Navi on GCN/RDNA hybridi, koska GCN on kaikille tuttu ja siihen on helppo rakentaa päälle.
Se, että Navi kykenee kilpailemaan näinkin hyvin jo julkaisussa on jo todella paljon. Muutenkaan ei voi olettaa, että uusi arkkitehtuuri on optimoitu täysin jo heti alkuun, RTX on jo vuoden saanut ajuri päivityksiä.
Se, että paljonko Navista saadaan irti on vain spekulaatiota, mutta olen sata varma, että Navi tulee parantamaan suoritus kykyään huomattavasti, puhumattakaan mitä Navi20 piiri tuot tullessaan, kun se on täysin RDNA pohjainen.
Jos nyt vertaat Navia Turinkiin niin ovat käytännössä identtiset. Lähes samat kellot, sama stream/cuda prosessori määrä sekä sama virran kulutus, kaikki samassa teholuokassa.
Ainoa ero on 12nm vs 7nm ja Nvidian 7nm kortteja ei tulla ainakaan vuoteen vielä näkemään.
Se, että AMD on toistaiseksi selvästi jäljessä energiatehokkuudessa ei tarkoita sitä, etteikö Navista saada vielä lisää irti ja ero kapenee entisestään.
En ole löytänyt tälle Navi = GNC jutulle mitään muita lähteitä kuin tästä ketjusta pari viestiä. Esim. @Sampsa ei tuossa Navi arkkitehtuuri jutussa puhunut mitään siitä että olisi sitä ja tätä GNC pohjalta. Olisiko näille jutuille lähteitä? Myös @Kaotik jota pidän varsin perehtyneenä asioihin ei ole tälläisiä kirjoitellut, vaan aiemmassa viestissään sanoi ettei Navi ole mikään GNC 2.0 yms.

Minä toki olen jo aiemmin kirjoittanut että epäilen ettei tämä olekkaan niin uusi piiri kuin voisi olettaa, mutta se oli puhdas mutu ja sen siihen kirjoitinkin. Silti lähteet nyt uupuu todistamaan asiaa.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 125
En ole löytänyt tälle Navi = GNC jutulle mitään muita lähteitä kuin tästä ketjusta pari viestiä. Esim. @Sampsa ei tuossa Navi arkkitehtuuri jutussa puhunut mitään siitä että olisi sitä ja tätä GNC pohjalta. Olisiko näille jutuille lähteitä? Myös @Kaotik jota pidän varsin perehtyneenä asioihin ei ole tälläisiä kirjoitellut, vaan aiemmassa viestissään sanoi ettei Navi ole mikään GNC 2.0 yms.

Minä toki olen jo aiemmin kirjoittanut että epäilen ettei tämä olekkaan niin uusi piiri kuin voisi olettaa, mutta se oli puhdas mutu ja sen siihen kirjoitinkin. Silti lähteet nyt uupuu todistamaan asiaa.
AMD Radeon RX 5000 är hybrid med inslag av GCN – "renodlad" RDNA först år 2020
Navi 10-based AMD Radeon RX 5700 still has elements of GCN, 'pure' RDNA coming only in 2020

Tuossa on jotain artikkeleita kyseiseen aiheeseen. Tietysti jotain tervettä spekulointia tässä on tullut käyttää ja viisaammat ihmiset ovat Navi grafiikka piippulinjan ja piirikuvan analysoineet.
Tässä suurinpiirtein 2:30 eteenpäin puhutaan, siitä miten Navi ei voinut olla täysi muutos vaan GCN elementtejä tuli ottaa mukaan, jotta ohjelmoiminen tulevaisuudessa olisi helpompaa:


Tuohon instruction settiin en löytänyt mitään linkkiä. Tämä kuitenkin on ollut puheenaiheena monessa eri kanavassa "katson vielä jos löydän", mutta perus käsitys itsellä on, että uusi arkkitehtuuri ja uusia komentoja joita ei ole vielä ehditty ottamaan käyttöön tai niitä ei voida käyttää jos pelimoottori ei niitä vielä tue tai ne vaatii kehittäjältä huomiota.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
ISA (instruction set architecture) on uusi mutta se ei tarkoita vielä yhtään mitään, GCN:n eri sukupolvetkaan ei käytä kaikki samaa ISA:aa.
Onhan tuo selvästi edelleen GCN:n sukuinen monella tapaa, mutta harvoinpa mitään TeraScale->GCN tason muutoksia tuleekaan, ihan samaan tapaan tai jopa lähemmin esimerkiksi NVIDIAn piirit ovat jostain Fermistä lähtien sukua toisilleen. En usko RDNA2:n tulevan poikkeamaan rajusti nykyisestä, toki siinä uudistetaan taas asioita mutta todennäköisemmin erot ovat samaa luokkaa kuin vaikka GCN-sukupolvien välissä kuin mitään radikaalia (ellei sitten laske yksittäisiä asioita kuten mahdollista RT-TMU:ta)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 057
Näin 2070:n omistajana voi aika rauhallisin mielin todeta että ei vituta. :D

Mutta hyvä AMD, suunta on oikea. :tup:
Ehkäpä seuraavaan sukupolveen vaihtuu näyttiskin punaiseen leiriin.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 767
ISA (instruction set architecture) on uusi mutta se ei tarkoita vielä yhtään mitään, GCN:n eri sukupolvetkaan ei käytä kaikki samaa ISA:aa.
Onhan tuo selvästi edelleen GCN:n sukuinen monella tapaa, mutta harvoinpa mitään TeraScale->GCN tason muutoksia tuleekaan, ihan samaan tapaan tai jopa lähemmin esimerkiksi NVIDIAn piirit ovat jostain Fermistä lähtien sukua toisilleen. En usko RDNA2:n tulevan poikkeamaan rajusti nykyisestä, toki siinä uudistetaan taas asioita mutta todennäköisemmin erot ovat samaa luokkaa kuin vaikka GCN-sukupolvien välissä kuin mitään radikaalia (ellei sitten laske yksittäisiä asioita kuten mahdollista RT-TMU:ta)
Isoin merkitystään tuolla on joillakin konsoli ohjelmilla, kun ne on hiottu varsin tarkasti raudan ympärille. Pc puolella erot lienevät pienempiä. Mutta yhteensopivuus wabhojen softien kanssa erityisesti konsolipuolella on syy tuohon yhteensopivuustarpeeseen. Periaatteessa softat toimisivat vähän vilkkaammin jos ne olisi optimoitu enemmän nykyiselle raudalla, kuin edelliselle, mutta niinhän se aina menee, että optimoinnilla saa lisää nopeutta kun hyödynnetään vahvuuksia ja vältellään heikkouksia arkkitehtuurin suhteen.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 767
Isoin ilohan on se, että seuraavilla sukupolvilla on kilpailutilanne tiukempi, joka toivon mukaan näkyy kuluttajan kukkarossa positiivisessa mielessä!
Mutta ensi vuosi Ka tai sitä seuraava ovat mielenkiintoisia kun Intel saapuu myös ja kaikki kolme(?) tekevät omat variaationsa .raytrasintekniikoista. Muutama vuosi tässä menee vielä, että pelimoottorit pääsevät sitä kunnolla hyödyntämään.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
298
Hyvä testi ja mukavia lukuja mutta ei kilpailua 2080Ti:lle joten ei kiinnosta kortti sen enempää
Oishan toi aika sensaatio jos joku alle 500€ kortti kilpailisi yli tonnin kortin kanssa :D

Toivottavasti kukaan ei edes tollasia odota tai on odotukset niin pielessä että varmasti pettyy.

Hintasekseen hyviä kortteja, katotaan sitten ne high-end kortit myöhemmin että kilpaileeko minkä kanssa
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 365
Viestejä
4 158 508
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom