Testissä Sapphire Pulse Radeon RX 9070 XT

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
13 445
Testissä Sapphiren 810 euron hintainen Pulse Radeon 9070 XT -näytönohjain.
sapphire9070xt-2-1024x551.jpg

AMD:n uudet Radeon RX 9070 XT -näytönohjaimet saapuivat myyntiin maaliskuun alussa testasimme io-techissä heti tuoreeltaan Asuksen tehdasylikellotetun ja 940 euron suositushintaisen TUF Radeon RX 9070 XT OC:n, joka edustaa 9070 XT -mallien suorituskykyisintä ja samalla kalleinta päätä.

Nyt testivuorossa on Sapphirelta edullisempi Pulse 9070 XT -malli, jonka hintataso Suomessa on alkaen 810 eurosta eli se on tällä hetkellä noin 80 euroa yli suositushinnan, mutta 130 euroa edullisempi kuin Asuksen TUF OC. Tutustumme tässä artikkelissa näytönohjaimien ominaisuuksiin ja suorituskykytestit on ajettu pääasiassa 2560×1440- ja 3840×2160-resoluutioilla ilman säteenseurantaa ja säteenseuranta sekä FSR-ominaisuudet käytössä. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.

Lue artikkeli: Testissä Sapphire Pulse Radeon RX 9070 XT
 
Viimeksi muokattu:
Tästä Pulsesta taitaa olla kahta eri versiota. Omassa Pulsessa on tukirauta estämässä jäähdytyssiilen vääntymistä. Gamer's Nexuksen testiyksilössäkään tuota ei ollut ja seurauksena oli vääntynyt siili. Myös teidän testikappaleessa ei näy tuota.

1743018046340.png


Omasta maksoin hieman ylihintaa myös (839€), mutta tippaakaan ei ole kaduttanut. Tämän saa erittäin hiljaiseksi, kun tekee oman tuuletinprofiilin ja käy silti viileänä. Parantunut RT-teho kelpaa ja FSR4 on Optiscalerin avulla huikea.

Ylikellottaminen ei ole kyllä ihan niin helppoa kuin testin perusteella vaikuttaa. Ainakin omassa yksilössä kellojen teoreettinen maksimi vakiona on 3300Mhz ja +400Mhz sille tarkottaisi 3700Mhz. Lisäksi GTA V RT päällä on osoittautunut haastavaksi vakauden suhteen. Alkuun -75mV vaikutti vakaalta kaikessa, mutta nimenomaan strippiklubilla kaatuu välittömästi :D
 
Ylikellottaminen ei ole kyllä ihan niin helppoa kuin testin perusteella vaikuttaa.

Tämä on hyvä pointti. Tässä uudessa 9000-sarjassa tuo ylikellotus toimii erilailla kuin perinteisesti. Eli jos ajaisitte noilla asetuksillanne esim. Steel Nomad stressi testin se hyvin luultavasti kaatuisi koska kellot nousisivat hetkellisesti piilkkinä ylös.

Laittamalla plus 400MHz sijaan esim. -200MHz ne kellot eivät sen korkeimmiksi nousisi (ehkä max luokkaa 3000 tjsp) mutta piikkejä ei tulisi samaan tapaan ja luultavasti saisitte paitsi vakaamman myös jopa paremman tuloksen niin nurinkuriselta kuin se kuulostaakin. Eli joku -100mv ja -200MHz antaa paremman sekä vakaamman tuloksen kuin esim. joku -20mv +400MHz.
 
Eikös tämä pulse ollut MSRP-kortti launchissa eli onko hinta nyt sitten nostettu tuonne 810€?
Suomessa ainoastaan proshop myi msrp hintaan, muilla taisi alkaa tuosta 809 eurosta johonkin 839€ saakka. Piti nimittäin pulse koittaa napata itsekin, kun oletus oli, että on msrp, mutta en seurannut proshoppia niin nappasin sitten msrp asuksen.
 
Mukava yllätys että teitte testiartikkelin tästä karvalakista mikä tuli itsekkin saatua ostettua f5 kilpajaisissa julkaisu päivänä.:thumbsup:
 
Sapphiren 810 euron hintainen Pulse Radeon RX 9070 XT oli vakiona 1440p-resoluutiolla pelistä ja asetuksista riippuen 4-8 % hitaampi kuin Asuksen 940 euron hintainen tehdasylikellotettu TUF Radeon RX 9070 XT OC. 4k-resoluutiolla ero kaventui kahteen prosenttiin.

Tämä ei jotenkin käynyt järkeen. Miten voi olla mahdollista, että tehokkaampi ylikellotettu malli menettää etuaan kun siirrytään grafiikkaintensiivisempään materiaaliin? Eikös erojen pitäisi nimenomaan kasvaa? Alkaako Asus throttlaamaan äärimmäisessä rasituksessa?
 
Itselleni pistää silmään se että AMD korteilla ero minimin ja keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden välillä on huomattavasti kapeampi kuin NVIDIAn korteilla. Varsinkin XTX ero on paikoin lähes olematon ja näillä 90-sarjan korteilla näyttäisi homma jatkuvan. Onko tämä vain DLSS aiheuttamaa vai löytyykö taustalta muutakin?
 
Tämä ei jotenkin käynyt järkeen. Miten voi olla mahdollista, että tehokkaampi ylikellotettu malli menettää etuaan kun siirrytään grafiikkaintensiivisempään materiaaliin? Eikös erojen pitäisi nimenomaan kasvaa? Alkaako Asus throttlaamaan äärimmäisessä rasituksessa?

Ei klassisessa mielessä throtlaamaan, mutta mitä isompi määrä laskentayksikköjä on suurella/täydellä rasituksella, niin sitä isompi kokonaisvastus piirillä on eli sitä vähemmän ylijännitettä on varaa työntää tietyille yksiköille ja sitä enemmän lämpöä tulee = sitä vähemmän kellot nousee

AMD ja Nvidia tietävät, että kortteja testataan keskimääräisellä fps:llä, joten heillä on vähän vääriä kannustimia boostialgoritmien kanssa.

Näin teoreettisena ja epörealistiseksi asti yksinkertaistettuna esimerkkinä:
Meillä on testiohjelma, jossa 30 sek kevyttä kuormaa ja 30 sek raskasta kuormaa. Kortti X tuottaa kevyessä osiossa 100 fps ja raskaassa 50 fps, ennen kuin insinööri hieroo kortin boostialgoritmeja. Kokonaisuudessa siis kortti piirtää testin aikana 4500 framea.

Nyt jos saadaan nostettua suorituskykyä 10% tuossa kevyessä osiossa eli uusi suorituskyky on 110 fps, niin kortti piirtääkin minuutin aikana 4800 framea, eli suorituskyky koko testissä nousee 6,67%, siinä missä jos vain raskaaseen osioon tulee sama 10% lisää, niin kokonaistulos nousee vain 3,33%

Todellinen maailma on monimutkaisempi ja testaajat antavat arvoa myös 1% low ja muille vastaaville suorituskykymittareille, mutta tuo kevyempien osioiden fps:n boostaus kuitenkin on markkinointimielessä hyvin tärkeää, vaikka pelikokemus ei sillä parane yhtään, jos samalla fps:n dippailu ei vähene
 
AMD ja Nvidia tietävät, että kortteja testataan keskimääräisellä fps:llä, joten heillä on vähän vääriä kannustimia boostialgoritmien kanssa.

kevyempien osioiden fps:n boostaus kuitenkin on markkinointimielessä hyvin tärkeää, vaikka pelikokemus ei sillä parane yhtään, jos samalla fps:n dippailu ei vähene

Tämäpä se justiinsa itseä testeissä ärsyttää. Max-FPS ei ole yhtään kiinnostava metriikka. Tärkeää on se, että frametime-käyrä on mahdollisimman tasainen, kunhan tietty minimiarvo on ylitetty. Ääni- ja verkkopuolella jitter on yksi tärkeä arvo kaikissa mittauksissa, eli viive voi sinänsä olla matala tai suuri, mutta tärkeää on se, että se pysyy tasaisena. Erikoista ettei samaa käytetä näytönohjaimien kuvantuottoa mitatessa.
 
Viimeksi muokattu:
TPU 9070 XT Nitro vs. Pulse:

Avg. 25 pelin ka:
1080p, +1,84 %
1440p, +2,57 %
2160p, +2,71 %

Minimi 1 %, 25 pelin ka:
1080p, +1,65 %
1440p, +2,89 %
2160p, +1,98 %

Keskimääräisessä kalliimman mallin ero kasvaa kuorman/resoluution kasvaessa. Minimeissä kallis malli kangistuu 2160p:llä aavistuksen. Tämä nyt vahvisti korkeintaan puoliksi tuon IO-Techin havainnon, että tehomalli kyykkää suurimmalla resoluutiolla enemmän (avg. fps).



@moukula
@ratkakapu


Edit. @moukula Igorslab mittaa frametimen lisäksi sen hajontaa, eli jitteriä. Liitteenä molemmat Cyberpunkista@2160p. Paras jitter on 9070:llä. Taakse jäi jopa 5090 ja isoveli 9070 XT. En tiedä yhtään toista sivustoa, joka jitteriä mittaisi. Igorille iso peukku.


Edit2. Cyberpunk 2160p:

Jitter RX 9070:
<2 ms 98,3 % ruuduista
2-4 ms 1,7 % ruuduista

Jitter RTX 5090:
<2 ms 97,5 % ruuduista
2-4 ms 2,2 % ruuduista
4-8 ms 0,3 % ruuduista

Toki frametime-kuvaajasta näkee, että RTX 5090 hosuu ja roiskii enemmän ruutuja, mutta frametime variance -kuvaaja paljastaa, että 9070 näyttää ne vähemmät ruutunsa tasaisemmin väliajoin, mikä on katsojalle mukavaa.

Edit3. Igor testasi 10 peliä. Radeon 9070:n jitter oli 5090:ä parempi Cyberpunkissa, F1 2024:ssä ja TLoU:ssa, mutta 5090 voitti loput seitsemän peliä.



Screenshot_2025-03-28-10-41-10-48_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2025-03-28-10-37-49-25_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tästä Pulsesta taitaa olla kahta eri versiota. Omassa Pulsessa on tukirauta estämässä jäähdytyssiilen vääntymistä. Gamer's Nexuksen testiyksilössäkään tuota ei ollut ja seurauksena oli vääntynyt siili. Myös teidän testikappaleessa ei näy tuota.

1743018046340.png


Omasta maksoin hieman ylihintaa myös (839€), mutta tippaakaan ei ole kaduttanut. Tämän saa erittäin hiljaiseksi, kun tekee oman tuuletinprofiilin ja käy silti viileänä. Parantunut RT-teho kelpaa ja FSR4 on Optiscalerin avulla huikea.

Ylikellottaminen ei ole kyllä ihan niin helppoa kuin testin perusteella vaikuttaa. Ainakin omassa yksilössä kellojen teoreettinen maksimi vakiona on 3300Mhz ja +400Mhz sille tarkottaisi 3700Mhz. Lisäksi GTA V RT päällä on osoittautunut haastavaksi vakauden suhteen. Alkuun -75mV vaikutti vakaalta kaikessa, mutta nimenomaan strippiklubilla kaatuu välittömästi :D

Tämä on hyvä pointti. Tässä uudessa 9000-sarjassa tuo ylikellotus toimii erilailla kuin perinteisesti. Eli jos ajaisitte noilla asetuksillanne esim. Steel Nomad stressi testin se hyvin luultavasti kaatuisi koska kellot nousisivat hetkellisesti piilkkinä ylös.

Laittamalla plus 400MHz sijaan esim. -200MHz ne kellot eivät sen korkeimmiksi nousisi (ehkä max luokkaa 3000 tjsp) mutta piikkejä ei tulisi samaan tapaan ja luultavasti saisitte paitsi vakaamman myös jopa paremman tuloksen niin nurinkuriselta kuin se kuulostaakin. Eli joku -100mv ja -200MHz antaa paremman sekä vakaamman tuloksen kuin esim. joku -20mv +400MHz.

Meidän näytönohjaimessa tuolla välissä oli solumuovin palanen, ilmeisesti ovat pakkausta optimoineet.

Tuo +400 MHz on Max Frequencyn offset, ei tarkoita että sinne asti boostailisi, vaan on pelivaraa boostata. Meillä ylikellotuksen vakaus testattu Cyberpunk 2077 RT -rasituksella, joka on raskaampi kuin 3DMark TimeSpy Extreme, joka on saatu ajettua siis vielä korkeammalla tuloksella mutta artikkelissa esitetään "vakaa" tulos.
 
Lisää ylihintaista suorituskykyä pukkaa. Hinta kun laskee järkeväksi ja saatavuus paranee.. Niin, voisi näistä kiinnostua jos -100€. Ei väliä myykö x-tronic vai pelkkä tronic.
 
Meillä ylikellotuksen vakaus testattu Cyberpunk 2077 RT -rasituksella, joka on raskaampi kuin 3DMark TimeSpy Extreme, joka on saatu ajettua siis vielä korkeammalla tuloksella mutta artikkelissa esitetään "vakaa" tulos.
Tästähän voisi artikkeleihin lisätä jonkun vakiotekstin, että millä tavalla arvoihin on päädytty ja millä vakaus testattu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
273 102
Viestejä
4 714 506
Jäsenet
76 960
Uusin jäsen
Köllimörö

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom