Testissä Samsungin 27" CRG5-pelinäyttö

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mehari
  • Aloitettu Aloitettu

mehari

Mehumies
Ylläpidon jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
376
samsungcrg50-artikkelikuva-1.png



Samsung julkaisi näytön vuoden 2019 gamescom -tapahtumassa 27-tuumaisen CRG5-sarjan pelinäytön, jonka erikoisuutena on 240 hertsin virkistystaajuutta tukeva kaareva VA-paneeli. io-techin testiin saapuneen näytön tarkempi mallinimi on C27RG50FQU ja sen natiiviresoluutio on Full HD eli 1920x1080. Näyttö löytyy myös NVIDIAn G-Sync-tuettujen näyttöjen listalta ja sen hinta on Suomessa tällä hetkellä noin 325 euroa.

Tutustumme tässä artikkelissa tuttuun tapaan näytön ominaisuuksiin ja suoritimme testimittaukset Spyder 5 Elite- ja Xrite i1 Display Pro -näytönkalibrointilaitteilla. Vertailukaavioissa on mukana vertailukohtina kaikki tähän mennessä testaamamme näytöt.


Näytön ominaisuudet, rakenne ja OSD-valikko


samsungcrg50-edesta2-1.jpg



  • Paneelin tyyppi: VA
  • Paneelin koko: 27″ (16:9)
  • Natiiviresoluutio: 1920×1080 (Full HD)
  • Kaarevuus: 1500R
  • Virkistystaajuus: 240 Hz
  • Taustavalaistus: Edge type LED
  • Vasteaika: 4 ms (GtG)
  • Ulkomitat (ilman jalkaa): 61,7 x 36,6 x 6,1 cm
  • Paino: 4,6 kg
  • VESA-seinäkiinnitys: 75 x 75 mm
  • Virkistystaajuuden synkronointi: Freesync- & G-Sync-yhteensopiva





Samsung C27RG50FQU-näytön reunat ovat ylhäältä ja molemmilta sivuilta noin kaksi millimetriä leveät, alareunan ollessa 2,3 cm korkea. Itse paneelissa on ylhäällä ja kyljissä 6 mm ja alhaalla 2 mm ns. surunauhat eli mustat reunukset. Näytön jalan alaosa on muovia ja siitä löytyy johtokouru sekä erillinen pidike johtojenhallinnalle.



Jalustan säätömahdollisuudet ovat hyvin rajalliset, sillä näyttö ei liiku korkeus- eikä vaakasuunnassa lainkaan. Kallistuskulmaa (Tilt) on säädettävissä -2 asteesta 15 asteeseen. Näytön syvyys jalkoineen on 26,5 cm.

Samsung lupaa näytölle 178 (H)/178 (V) asteen katselukulmat, jotka pitivät silmämääräisesti tarkistettuna paikkansa. Pientä värisävyjen eroavaisuutta oli havaittavissa äärimmäisissä katselukulmissa.



Näytön takaosa on pelkistetty eikä siitä löydy minkäänlaista valaistusta. Liitinosastolta löytyy kaksi HDMI 2.0 -näyttöliitintä, yksi DisplayPort 1.2 -näyttöliitin, 3,5 mm:n kuulokeliitin sekä USB-portti huoltoa varten. OSD-valikoissa navigoidaan näytön alaosasta löytyvällä ohjaussauvalla, joka toimii myös näytön virtakytkimenä.



Käytössä on Samsungin valmistama kaareva VA-paneeli, josta ei artikkelin kirjoitushetkellä löytynyt vielä tarkempia tietoja.

samsungcrg50-osd.jpg


OSD-valikko on melko suurikokoinen ja se pitää sisällään pelinäytöille perinteiset ominaisuudet, kuten seitsemän eri näyttöprofiilia, Black Equalizer -toiminnon sekä eri tähtäinvaihtoehtoja.


Mittaus- ja testitulokset




Näytön eri mittaukset suoritimme Spyder 5 Elite- ja Xrite i1 Display Pro -näytönkalibrointilaitteiden avulla. Kaikki muut mittaukset suoritettiin Spyder 5 Elitellä paitsi kontrastisuhde, kirkkaus ja mustan taso, joissa käytettiin i1 Display Prota ja DisplayCAL-ohjelmistoa tarkempien tuloksien saavuttamiseksi. Mittaukset ovat suoritettu kalibroimattomalle näytölle eli kuvastavat sitä mitä kuluttaja paketista saa. Lopuksi kalibroimme näytön ja testasimme, miten tulokset erosivat kalibroimattomaan näyttöön verrattuna.



Värintoistoalue



samsungcrg50-variavaruus.png


Samsung C27RG50FQU kattoi 95 prosenttia sRGB-värialueesta ja 75 prosenttia AdobeRGB-värialueesta, ollen väriavaruudeltaan toistaiseksi io-techin testaamista näytöistä suppein.



Gammavastaavuus

samsungcrg50-gamma.png


Gamma-arvolla säädetään harmaasävy- ja RGB-arvot näytölle sopiviksi. Oikein säädettynä pienet sävyerot erottuvat toisistaan mahdollisimman hyvin. Windows-ympäristössä oletusgamman arvo on 2,2, kun taas Mac OS:ssä se on 1,8. Yleensä PC-näyttöjen tehdasasetus on pyritty saamaan mahdollisimman lähelle arvoa 2,2.

C27RG50FQU:sta löytyy kolme eri Gamma-asetusta, joista oletuksena on valittu Mode1. Tällä asetuksella mitattiin gamman arvoksi 2,3. Mode2 ja Mode3 nostivat gamman arvoa portaittain noin 0,2:lla (2,5 & 2,7).



Väritarkkuus



samsungcrg50-varitarkkuus.png


Näytön väritarkkuus on erityisen tärkeää kuvien ja videoiden käsittelyssä. Delta-E-arvolla kuvataan numeerisesti kahden värin eroavaisuutta. Yleisesti ottaen Delta-E-arvon ollessa alle 3, voidaan todeta näytön toistavan värejä riittävän tarkasti ja jälkituotannossa kalibroinnin tavoitteeksi otetaan 2 tai alle. Arvon ollessa yksi tai pienempi, väriero ei ole ihmissilmällä havaittavissa.

C27RG50FQU:n väritarkkuuden keskiarvoksi mitattiin tehdasasetuksilla lukema 2,68 Delta-E. Tällä tuloksella se sijoittui vertailussa kahden io-techissä aiemmin testatun VA-paneelillisen näytön välimaastoon.



Kontrastisuhde, kirkkaus ja mustan taso

Tehdasasetuksilla näytön kirkkaus on asetettu täysille eli 100 %:iin, jolla näytön luminanssiksi mitattiin 340kandelaa per neliömetri (cd/m²) ja 0,09 cd/m² mustan taso, jolloin kontrastisuhteeksi muodostui 3702:1.

samsungcrg50-kirkkaus.png


Maksimikirkkaudessa C27RG50FQU jäi testaamistamme VA-paneelillista näytöistä heikoimmaksi 340 cd/m² tuloksella.

samsungcrg50-mustantaso.png


Mustan tasoksi mitattiin toistaiseksi testattujen näyttöjen joukosta paras tulos eli 0,09 cd/m², joka on todella lähellä FALD-taustavalaistuksella varustettujen näyttöjen mustan tasoa.

samsungcrg50-kontrastisuhde.png


Erittäin alhaisen mustan tasonsa ansiosta C27RG50FQU otti ylivoimaisen kärkipaikan korkealla kontrastisuhteella 3702:1.



Valovuoto



Paneelissa havaittiin vähäistä valovuotoa ylä- sekä alareunassa.



Väritasaisuus



C27RG50FQU:n väritasaisuus oli hyvällä tasolla, suurimman poikkeaman ollessa vain 3,2 Delta-E mitattuna täydellä kirkkaudella paneelin vasemmasta alareunasta.



Valotasaisuus



Valotasaisuudessa heittoa oli eniten näytön reunoilla ja etenkin alareunassa, josta mitattiin täydellä 100 prosentin kirkkaudella 20% eroavaisuus.



Tehonkulutus

samsungcrg50-tehonkulutus.png


Mittasimme tehonkulutusta seinästä Etech PM-300 -mittarilla, kun näytöllä oli Windowsin työpöytä.

Tehonkulutus Samsung C27RG50FQU:lla oli toistaiseksi alhaisin 28 watilla.



Viive

Valitettavasti aiemmin io-techin pelinäyttöjen viivetesteissä käyttämämme Display Input Lag Tester -ohjelmisto ei tällä hetkellä toimi Windowsin uusimmassa versiossa. Näin ollen kyseinen mittaus piti jättää testeistä ulos, joka on erityisen valitettavaa näytön kohdalla, jonka suurimpiin vahvuuksiin kuuluu alhainen viive.

Kuvasimme kuitenkin näyttöä totuttuun tapaan ns. pursuit camera -tekniikalla UFO-testissä, jolla saimme tulokseksi mahdolliset ihmissilmän havaitsemat liikesumeudet.



UFO-testin tuloksissa vertailukohtina ovat io-techissä aiemmin testaamamme kaksi 35" kokoluokan VA-paneelillista kaarevaa näyttöä, MSI Optix MPG341CQR sekä Asus ROG Swift PG37VQ. Samsung C27RG50FQU:n tuottama liikesumeus on korkean kontrastisuhteen omaavaksi paneeliksi melko maltillista ja se pärjääkin hyvin esimerkiksi vertailussa olevaan Optix MPG341CQR:n verrattuna. ROG Swift PG35VQ:n ilmoitettu Gray to Gray -vasteaika on 2 millisekuntia eli puolet Samsungia pienempi ja tämän huomaa myös UFO-testin tuloksista.


Tulokset näyttö kalibroituna


Kalibroimme Samsung C27RG50FQU -näytön Xrite i1 Display Pro -näytönkalibrointilaitteella seuraavilla yleisesti suositelluilla kohdearvoilla:
  • Gamma 2.2
  • Luminanssi 120 cd/m²
  • Valkoinen piste 6500K





Kalibroinnilla saatiin näytön värilämpötilaa huomattavasti lämpimämmäksi tehdasasetuksen noin 5800 Kelvinistä ja myös väritarkkuuden keskiarvo putosi niukasti alle 2 Delta-E:hen. Vaikka kirkkautta pudotettiin 100 prosentista alas 23 prosenttiin 120 cd/m² kirkkauden saavuttamiseksi, näytön kontrastisuhde pysyi ennallaan tai itseasiassa se kasvoi lukemaan 3211:1, koska mustan taso laski samassa suhteessa ja oli kalibroinnin jälkeen 0,04 cd/m².


Virkistystaajuuden synkronointi (Freesync & G-Sync)




Samsung C27RG50FQU on varustettu G-Sync Compatible -leimalla eli se on NVIDIAn testaama ja hyväksymä näyttö, mitä tulee virkistystaajuuden synkronointiin NVIDIAn näytönohjaimilla. Lisäksi Freesync-näyttönä myös AMDn näytönohjaimet ovat tuettuna.


Loppuyhteenveto


Samsung julkaisi tämän vuoden Gamescom-tapahtumassa markkinoiden ensimmäisen 240 hertsin virkistystaajudella toimivan kaarevapaneelillisen CRG5-pelinäyttösarjan. io-techin testiin saapui 27-tuumainen C27RG50FQU-malli, joka on varustettu Full HD- eli 1920×1080-resoluutioon kykenevällä VA-paneelilla ja lisäksi näyttö löytyy NVIDIAn viralliselta G-Sync Compatible -listalta. Näytön hinta on Suomessa tällä hetkellä melko maltillinen, noin 325 euroa.

C27RG50FQU on painoltaan melko kevyt ja pelinäyttöjen lähes vakiovarusteeksi muodostuneet RGB-valaistukset on jätetty kokonaan pois. Näytön jalusta on muovia ja sen säätömahdollisuudet ovat rajalliset, sillä ainoastaan tilt eli kallistuskulma on säädettävissä. Itse näytön paneeli sen sijaan osoittautui laadukkaaksi.

Väriavaruuden ja väritarkkuuden osalta se jäi hieman io-techin aiemmin testaamista näytöistä, mutta etenkin sen mustan taso ja kontrastisuhde olivat erittäin kilpailukykyisiä. Korkea kontrastisuhde on VA-paneeleille tyypillinen, mutta 3700:1-kontrastisuhde oli kuitenkin aiemmin testaamistamme VA-paneeleista ylivoimaisesti korkein. Suuri kontrastisuhde oli pitkälti C27RG50FQU:n mustan tason ansiota. Mustan tasoksi maksimi kirkkaudella mitattiin 0,09 cd/m², joka on hyvin lähellä mm. Asuksen FALD-taustavalaistujen näyttöjen mustan tasoa (0,06 cd/m²). Suuresta kontrastisuhteestaan huolimatta UFO-testissä havaitut liikesumeudet olivat melko maltillisia ja kalibroinnilla saatiin myös väritarkkuutta hieman parannettua. Kalibrointi ei myöskään huonontanut näytön kontrastisuhdetta, kuten kävi esimerkiksi MSI Optix MAG271CQR:n kanssa.

Noin 320 euron hintaan Samsung C27RG50FQU on kelpo näyttö, etenkin paneelinsa osalta. Vain näytön muovinen jalka huonoine säätömahdollisuuksineen on miinus, mutta tämäkin on mahdollista kiertää käyttämällä erillistä jalustaa, joka sopii näytön 75 x 75 mm VESA-liitäntään.

Hyvää
  • Korkea virkistystaajuus
  • Erittäin musta musta
  • Adaptive-Sync toimi testatuissa peleissä GeForce- ja Radeon-näytönohjaimilla
  • Edullinen hinta

Huonoa
  • Muovinen jalusta ja sen säätömahdollisuudet

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuossa näytössä kuollut punainen ja sininen pikseli? Pistää tuossa valovuotokuvassa enemmän silmään kuin itse valovuoto.
 
Kiitokset hyvästä artikkelista! Hienoa, että on saatu samaan pakettiin nopea paneeli ja hyvä tummien sävyjen toisto. Vielä kun tulisi malli missä on pykälää korkeampi resoluutio ja kaarevuus pois.
 
Itsellä tuli tuossa taannoin vaihdettua Sampan halpis 4k näyttö Samsung 32 c32hg70:seen.
Nyt kun on vihdoin päässyt vähän tarkemmin katselemaan, olen melkoisen pettynyt...
Tummissa kohdissa ihan järkyttäviä valolaikkuja, lisäksi ihan tolkuton vilkkuminen Freesyncillä Ultima Enginellä (jolla siis tuo Freesync väli jotain 48 - 144). Perus Enginellä ei vilku, mutta Freesync on välillä 120-144, joka on käytännössä sama kuin moista ominaisuutta ei olisi ollenkaan....

Mietin juuri, että mitä ihmettä tämän kanssa tekisi, kyllä niin pettynyt on, että takaisin tulee lähtemään... Mitään parempaa korvaajaa ei löydy, kuin sitten ihan eri hintaluokasta... Olen vähän pohtinut, että jos heittäisi RMA:ta ja vaihtaisi samalla vaikka johonkin LG:n pienempään (49") töllöön tuon...
En tiedä, pitänee pohtia mitä tekee...
 
Aikanaan muutamaa VA-näyttöä kokeilin ja vaikka VA-näyttöjä kehutaan mustan tasosta, valovuotokuvan kaltaiset läikyt häiritsi itseäni. Korkeampi virkistystaajuus varmasti hyödyttää input-lagin suhteen, mutta kuten kuvan UFO-testi osoittaa, ei VA-paneelin 200 hz virkistystaajuus välity oikeasti pikseleiden viiveeseen etenkään mustan värin osalta. Mustan värin "haamuilu" oli testaamissani VA-näytöissä erittäin voimakasta, vaikka uskon tekniikan tulleen muutamassa vuodessa eteenpäin.

VA-paneelit ovat nykyään suosittuja pelimonitoreissa, mutta toivoisin että niiden pikseliviiveessä päästäisiin TN sekä IPS-näyttöjen tasolle. Vaikka IPS-näyttöjen g2g viive onkin yleensä "vain" 4-8ms luokkaa, VA-paneeliin verrattuna IPS-näyttö tuntui oikeassa elämässä huomattavasti vähemmän haamuilevalta (PG348Q vs Acer Predator Z35). Mutta niin, eipä tämä testiyksilö ollutkaan hinnalla pilattu.
 
Aikanaan muutamaa VA-näyttöä kokeilin ja vaikka VA-näyttöjä kehutaan mustan tasosta, valovuotokuvan kaltaiset läikyt häiritsi itseäni. Korkeampi virkistystaajuus varmasti hyödyttää input-lagin suhteen, mutta kuten kuvan UFO-testi osoittaa, ei VA-paneelin 200 hz virkistystaajuus välity oikeasti pikseleiden viiveeseen etenkään mustan värin osalta. Mustan värin "haamuilu" oli testaamissani VA-näytöissä erittäin voimakasta, vaikka uskon tekniikan tulleen muutamassa vuodessa eteenpäin.

VA-paneelit ovat nykyään suosittuja pelimonitoreissa, mutta toivoisin että niiden pikseliviiveessä päästäisiin TN sekä IPS-näyttöjen tasolle. Vaikka IPS-näyttöjen g2g viive onkin yleensä "vain" 4-8ms luokkaa, VA-paneeliin verrattuna IPS-näyttö tuntui oikeassa elämässä huomattavasti vähemmän haamuilevalta (PG348Q vs Acer Predator Z35). Mutta niin, eipä tämä testiyksilö ollutkaan hinnalla pilattu.

Noita muutamaa vuotta vanhoja VA paneeleita ei kannata vertailla uudempiin. Itellä oli kanssa tuo Z35 hetken aikaa käytössä ja ihan hirveän näköinenhän se oli. Nykyisin on LG 32GK850G-B. Ei valovuotoa tmv. Tuota Ghostailua tapahtuu joissain paikoissa ja varsinkin peleissä missä on fps lukittu 60 sen huomaa, muttei kuitenkaan miten häiritsevällä tasolla. Tulee enemmänkin vanhemmat IPS paneelit mieleen millaista niissä oli. Vielä kun tuo ongelma saadaan korjattua niin ilman OLEDiä on vaikea enää parantaa.
 
Onko tuossa näytössä kuollut punainen ja sininen pikseli? Pistää tuossa valovuotokuvassa enemmän silmään kuin itse valovuoto.

Taitaa olla kamerassa? Muistaakseni samasta on kysytty jossain aiemmassakin artikkelissa :think:

Jep, erittäin todennäköisesti johtuu kamerasta. Pitkällä valotusajalla kuvia ottaessa tulee aina noita "hot & cold" spotteja. Kameroissa on kyllä yleensä asetuksissa täppä, jolla pitkällä valotusajalla kuvatessa kamera ottaa tavan valotuksen lisäksi myös saman pituisen valotuksen suljin suljettuna, jolloin kuva on täysin musta näitä punaisia ja sinisiä pisteitä lukuunottamatta. Valmiiseen kuvaan kamera sitten poistaa ne täysin mustasta kuvasta löytyvät pisteet. Tämä toki kaksinkertaistaa valotusajan ja lisää prosessointiaikaa, mutta sillä pääsee automaagisesti eroon noista pisteistä pitkän valotusajan kuvissa.

Itse näyttö on varsin hyvän oloinen muuten, mutta resoluutio saisi olla tuon kokoisessa jo 1440p. Varsinkin kontrasti on kyllä komea.
 
Itsellä tuli tuossa taannoin vaihdettua Sampan halpis 4k näyttö Samsung 32 c32hg70:seen.
Nyt kun on vihdoin päässyt vähän tarkemmin katselemaan, olen melkoisen pettynyt...
Tummissa kohdissa ihan järkyttäviä valolaikkuja, lisäksi ihan tolkuton vilkkuminen Freesyncillä Ultima Enginellä (jolla siis tuo Freesync väli jotain 48 - 144). Perus Enginellä ei vilku, mutta Freesync on välillä 120-144, joka on käytännössä sama kuin moista ominaisuutta ei olisi ollenkaan....

Mietin juuri, että mitä ihmettä tämän kanssa tekisi, kyllä niin pettynyt on, että takaisin tulee lähtemään... Mitään parempaa korvaajaa ei löydy, kuin sitten ihan eri hintaluokasta... Olen vähän pohtinut, että jos heittäisi RMA:ta ja vaihtaisi samalla vaikka johonkin LG:n pienempään (49") töllöön tuon...
En tiedä, pitänee pohtia mitä tekee...

Olisikohan tästä jotain hyötyä freesyncin toimintaan, oman näyttösi virkistystaajuuksiin soveltaen?
Ultrawide-näytöt (21:9, 2560x1080, 3440x1440, 3840x1600, 5120x2160)
 
Jep, erittäin todennäköisesti johtuu kamerasta. Pitkällä valotusajalla kuvia ottaessa tulee aina noita "hot & cold" spotteja. Kameroissa on kyllä yleensä asetuksissa täppä, jolla pitkällä valotusajalla kuvatessa kamera ottaa tavan valotuksen lisäksi myös saman pituisen valotuksen suljin suljettuna, jolloin kuva on täysin musta näitä punaisia ja sinisiä pisteitä lukuunottamatta. Valmiiseen kuvaan kamera sitten poistaa ne täysin mustasta kuvasta löytyvät pisteet. Tämä toki kaksinkertaistaa valotusajan ja lisää prosessointiaikaa, mutta sillä pääsee automaagisesti eroon noista pisteistä pitkän valotusajan kuvissa.

Itse näyttö on varsin hyvän oloinen muuten, mutta resoluutio saisi olla tuon kokoisessa jo 1440p. Varsinkin kontrasti on kyllä komea.

Ne on vaan aika isoja pikseliryppäitä, kun niiden koko on yli yhden pikselin..
upload_2019-11-24_22-32-54.png


Eli sieltä sensorista olisi tapahtunut asioita monelle pikselille vierekkäin, ne olisi kaikki monokromaattisia virheitä ja noin 6-10 pikselin ryppäissä. Yli kymmenen vuoden kokemuksella digijärkkäreistä: tuskin. Eiköhän jokainen valokuvausta harrastava yhdy mielipiteeseeni.

Tähän kuvaan ne on eksyneet vain, jos ne on kuvattu 640x480 kameralla alunperin ja sitten kuvaa on skaalattu tuohon juttuun. Jos toimituksella on vga-kamera vuonna 2019 niin kannattaa ehkä katsella Black Fridaystä uutta kalustoa..
 
Viimeksi muokattu:
Olisikohan tästä jotain hyötyä freesyncin toimintaan, oman näyttösi virkistystaajuuksiin soveltaen?
Ultrawide-näytöt (21:9, 2560x1080, 3440x1440, 3840x1600, 5120x2160)
Tuskin, minulla on Ratukka ;)
Lueskelin tuota näyttöä harkitessa useita arvosteluja, joissa missään ei mainittu noita mainitsemiani ongelmia.

Nyt kun aloin asiaan perehtymään, olen huomannut tuon olevan melko yleinen ongelma. Molemmissa näyttisleireissä...

Pitänee koittaa katsoa, mikä olisi esim 49" töllöissä hyvä vaihtoehto monitorin tilalle. Ihan varmaa on, että ainakin heitän RMA-hakemuksen. Ei sitä välkkymistä hermo kestä ;)
 
Tuskin, minulla on Ratukka ;)
Lueskelin tuota näyttöä harkitessa useita arvosteluja, joissa missään ei mainittu noita mainitsemiani ongelmia.

Nyt kun aloin asiaan perehtymään, olen huomannut tuon olevan melko yleinen ongelma. Molemmissa näyttisleireissä...

Pitänee koittaa katsoa, mikä olisi esim 49" töllöissä hyvä vaihtoehto monitorin tilalle. Ihan varmaa on, että ainakin heitän RMA-hakemuksen. Ei sitä välkkymistä hermo kestä ;)
Noi CRU-jutut pätee Radeoneihinkin. Ja AMD:n näyttisajureille taitaa olla myös oma pixel clock patcheri.
 
Noi CRU-jutut pätee Radeoneihinkin. Ja AMD:n näyttisajureille taitaa olla myös oma pixel clock patcheri.
Pitänee katsoa, jaksanko alkaa vääntämään. Taidan ennemmin pistää roskan vaihtoon ja etsiä toimivamman ratkaisun...
 
"Mustan tasoksi mitattiin toistaiseksi testattujen näyttöjen joukosta paras tulos eli 0,09 cd/m², joka on todella lähellä FALD-taustavalaistuksella varustettujen näyttöjen mustan tasoa."

Tuossa on ajatusvirhe. FALD taustavalaistuksella se mustan taso on alhaalla myös jos näytössä on muualla kirkasta. Toinen pienoinen virhe on se, että mittaustuloksissa ei ole PG27UQ näytössä FALD päällä ainakaan mustia mitatessa. Sen kuuluisi olla lähempänä 0,02 cd/m2 arvoa tftcentralin mukaan (ja silmien perusteella).

Toinen omituisuus on sRGB väriavaruuden mittausarvo samalle PG27UQ monitorille joka on merkattu 99%. Tämähän ei voi pitää paikkaansa jos AdobeRGB on samoissa lukemissa. Tällöin sRGB:n kuuluisi mennä enemmänkin sinne 130%:iin, näyttö kyllä ylittää sen arvon (ellei se ole mitattu sRGB moodissa).

Asiasta kukkaruukkuun, kommentoisin vielä tätä: "Väriavaruuden ja väritarkkuuden osalta se jäi hieman io-techin aiemmin testaamista näytöistä".

Olisi kiva tietää tarkemmin noista "väritarkkuuksista" sillä niihin näissä arvosteluissa tuhlataan ainakin palstatilaa mutta niistä ei ikinä löydy muuta kuin "pari pistettä alhaisempi / ylempi kuin muut monitorit" josta taas käytännön eroa ei tajua kukaan. Onko niillä väliä kun kaikki monitorit vielä kalibroidaan yhteen?

VA-monitorien off-angle glowsta olisi myös kiva kuulla, ovatko ne paremmat nykyään kuin ennen ja luuletteko että monitoreja on ihan sen vuoksi nykyään tehty kaareviksi että keskellä istuessa ei tulisi sitä pientä hohtoa. Vaikuttaako hohto kontrastiin? (Sitähän ei mitata kuin suoraan keskeltä) Viimeksi kun itselläni oli VA-monitori niin paloi käpy sen glow:n kanssa ihan 27" monitorilla. Tosin siitä on jo vuosikausia.
 
"Mustan tasoksi mitattiin toistaiseksi testattujen näyttöjen joukosta paras tulos eli 0,09 cd/m², joka on todella lähellä FALD-taustavalaistuksella varustettujen näyttöjen mustan tasoa."

Tuossa on ajatusvirhe. FALD taustavalaistuksella se mustan taso on alhaalla myös jos näytössä on muualla kirkasta. Toinen pienoinen virhe on se, että mittaustuloksissa ei ole PG27UQ näytössä FALD päällä ainakaan mustia mitatessa. Sen kuuluisi olla lähempänä 0,02 cd/m2 arvoa tftcentralin mukaan (ja silmien perusteella).

Ehkä ei niinkään ajatusvirhe, mutta olisihan sen voinut varmaan paremminkin muotoilla. FALD on tosiaan taustavalaistustekniikkana aivan eri kuin tämän näytön käyttämä taustavalaisu, joten siinä mielessä esim. PG27UQ:ta ja tätä näyttöä ei voi vertailla. Meidän testirutiineissa mustaa mitataan kuitenkin vain mustana ja tässä mittauksessa Samsungin VA-paneelin mustan taso oli melko lähellä samalla tekniikalla mitattua FALD-näyttöjen mustaa. TFTCentralin mittaustyökalut ovat eri kuin meidän, joten heidän tuloksensa arvoista ovat eriäviä. Meidän mittari antoi PG27UQ:lle itseasiassa lukeman 0,17 cd/m², joka johtuu osaltaan siitä, että kyseinen näyttöartikkeli oli io-techin (ja allekirjoittaneen) ensimmäinen laatuaan ja tuo mittaus tehtiin silloin epätarkalla metodilla. Myöhemmin testattu, myös FALDilla varustettu PG35VQ antoi mustan arvoksi tällä mittaustavalla 0,0498, joka on varmaan lähempänä totuutta mitä tulee FALDin mustan tasoon. Joka tapauksessa, CRG5:n mustan taso meidän mittauksissa oli hyvin alhainen, lähes FALDin tasoa, vaikka FALD tekniikkana mahdollistaakin tuon mustan tason myös eri käyttötilanteissa.

Toinen omituisuus on sRGB väriavaruuden mittausarvo samalle PG27UQ monitorille joka on merkattu 99%. Tämähän ei voi pitää paikkaansa jos AdobeRGB on samoissa lukemissa. Tällöin sRGB:n kuuluisi mennä enemmänkin sinne 130%:iin, näyttö kyllä ylittää sen arvon (ellei se ole mitattu sRGB moodissa).

PG27UQ:ssa oli kaksi eri asetusta, sRGB ja Wide Gamut. sRGB-moodissa sRGB väriavaruus mitattiin laitteella lukemaan 99% ja Wide Gamut-moodissa (joka on tarkoitettu nimenomaan ampumaan mahdollisimman lähelle AdobeRGB:tä) meidän mittauslaitteet antaa vain lukeman sRGB 100%, vaikka todellisuudessa se onkin yli 100. Mun mielestä ei ole tärkeää kuinka paljon yli 100% jonkun näytön sRGB väriavaruus on ja siksi ollaan käytetty vertailuissa noita arvoja, jotka tuo mittausmetodi antaa. Tosin jälleen PG27UQ:n ollessa ensimmäinen näyttöartikkeli, niin olisi nuo arvot voinut antaa vain suoraan Wide Gamut-tilassa, koska se kertoo mihin näyttö parhaimmillaan pystyy väriavaruuden osalta. Tuon olemmekin sittemin korjanneet, esimerkiksi PG35VQ:n kohdalla.

Asiasta kukkaruukkuun, kommentoisin vielä tätä: "Väriavaruuden ja väritarkkuuden osalta se jäi hieman io-techin aiemmin testaamista näytöistä".

Olisi kiva tietää tarkemmin noista "väritarkkuuksista" sillä niihin näissä arvosteluissa tuhlataan ainakin palstatilaa mutta niistä ei ikinä löydy muuta kuin "pari pistettä alhaisempi / ylempi kuin muut monitorit" josta taas käytännön eroa ei tajua kukaan. Onko niillä väliä kun kaikki monitorit vielä kalibroidaan yhteen?

Tuo meidän tämän hetkinen väritarkkuustaulukko on sinällään aika tylsä, koska lähes kaikki testatut monitorit ovat olleet valmistajien lippulaivatuotteita ja näin ollen kaikkien väritarkkuus on ollut lähes 3 tai alle. Väritarkkuudella on suurin merkitys tuottavassa työssä ja esim. painotuotteiden kanssa työskentelyssä ja yleisesti sanotaan, että Delta-E-arvon ollessa alle 3, voidaan todeta näytön toistavan värejä riittävän tarkasti. Katsotaan saadaanko tähän hieman perspektiiviä, kun todennäköisesti seuraavat näyttöartikkelit tulevat käsittelemään budjettiluokan näyttöjä.

Mielestäni on tärkeää kertoa mikä kyseinen arvo on paketista vedettynä, vaikka kalibroimalla sitä saadaan usein paremmaksi, koska loppupeleissä melko harvalla on mahdollisuus näyttöään kalibroida. Itseasiassa nuo raja-arvot mitä me ollaan käytetty näyttöjen kalibrointiin ovat keskittyneet värilämpötilaan, gammaan ja luminanssiin. Toisinaan kalibrointi on myös huonontanut itse väritarkkuutta, melko harvoin kylläkin.

VA-monitorien off-angle glowsta olisi myös kiva kuulla, ovatko ne paremmat nykyään kuin ennen ja luuletteko että monitoreja on ihan sen vuoksi nykyään tehty kaareviksi että keskellä istuessa ei tulisi sitä pientä hohtoa. Vaikuttaako hohto kontrastiin? (Sitähän ei mitata kuin suoraan keskeltä) Viimeksi kun itselläni oli VA-monitori niin paloi käpy sen glow:n kanssa ihan 27" monitorilla. Tosin siitä on jo vuosikausia.

Meillä on vielä vähän hakusessa miten päätämme mitata ja esittää tuloksia kaiken kaikkiaan katselukulmista ja sen sellaisesta, mutta eiköhän siihenkin joku ratkaisu löydy tulevaisuudessa. Sanallisesti olen joidenkin näyttöjen kohdalla yrittänyt avata etenkin tuota glow-ilmiötä jos sellaista on ollut. Esimerkiksi tämän monitorin kohdalla sellaista ei haivattu mistään kulmasta, niin siitä ei sitten ollut edes mitään mainintaa. Jatkossa voisi ehkä olla.
 
Tuo meidän tämän hetkinen väritarkkuustaulukko on sinällään aika tylsä, koska lähes kaikki testatut monitorit ovat olleet valmistajien lippulaivatuotteita ja näin ollen kaikkien väritarkkuus on ollut lähes 3 tai alle. Väritarkkuudella on suurin merkitys tuottavassa työssä ja esim. painotuotteiden kanssa työskentelyssä ja yleisesti sanotaan, että Delta-E-arvon ollessa alle 3, voidaan todeta näytön toistavan värejä riittävän tarkasti. Katsotaan saadaanko tähän hieman perspektiiviä, kun todennäköisesti seuraavat näyttöartikkelit tulevat käsittelemään budjettiluokan näyttöjä.

Mielestäni on tärkeää kertoa mikä kyseinen arvo on paketista vedettynä, vaikka kalibroimalla sitä saadaan usein paremmaksi, koska loppupeleissä melko harvalla on mahdollisuus näyttöään kalibroida. Itseasiassa nuo raja-arvot mitä me ollaan käytetty näyttöjen kalibrointiin ovat keskittyneet värilämpötilaan, gammaan ja luminanssiin. Toisinaan kalibrointi on myös huonontanut itse väritarkkuutta, melko harvoin kylläkin.
Juuri näin! Pitäkää tästä kiinni, se on äärimmäisen tärkeää, että millaisena se näyttö boksista tulee, varsinkin kun näyttöjen valmistajat kehtaavat lähettää ne ihmisille kalibroimattomina, muutamaa kalleinta mallia lukuunottamatta!
 
Noi CRU-jutut pätee Radeoneihinkin. Ja AMD:n näyttisajureille taitaa olla myös oma pixel clock patcheri.
Otin nyt sitten kuitenkin tuon CRU:n ja piruuttani nostin Freesyncin alarajan 48:sta 50:neen.
Loppui muuten vilkkumiset siihen...
 
Joko tuo Display Input Lag Tester -ohjelmisto toimii Winukalla? Onko mahdollista saada päivitys artikkeliin?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 707
Viestejä
4 544 834
Jäsenet
74 835
Uusin jäsen
koominen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom