Testissä NVIDIA GeForce RTX 5090 Founders Edition

Nykyään on kuitenkin jo saatavilla kolmansien osapuolien frame gen toteutuksia joilla saa kaikki kortit ”suorituskyvyltään” samalle 4k240 tasolle. On vähän hassua käyttää vain yhtä 4x toteutusta yhdellä kortilla, kun 4x, tai jopa 20x toteutuksen saisi kaikille korteille. Vertailee sit vaikka saavutettavaa kuvanlaatua, kun ”suorituskyky” on kaikilla sama. Nyt kuvanlaatu on verrokeilla eri, mutta silti on laitettu kortit mukamas samalle ”suorituskyky”-mittarille.

Eikö toi uusin dlss4 ole nimenomaan transformer malli? Luulin että termi on aika tarkka.
En oo tietenkään päässyt kokeilemaan DLSS4 4x ruutujen generointia, mutta testasin nyt lossless scaling 4x cyberpunkissa.

Suurin ongelma on että latenssi kasvaa sellaiseksi että hiiri tuntuu peliohjaimelta, tämä johtunee osittain siitä että generointi on raskasta ja tiputtaa freimit 60 -> 40. Eli pitäisi grafiikka-asetuksia säätää että ois 60 lukossa ja "headroomia" GPUssa ruutujen genrointiin niin ois varmaan ok (kuten wolfenstein old blood).

Samoilla asetuksilla Nvidia 2x FG antaa sen 110 fps joka taas menettelee.
 
En oo tietenkään päässyt kokeilemaan DLSS4 4x ruutujen generointia, mutta testasin nyt lossless scaling 4x cyberpunkissa.

Suurin ongelma on että latenssi kasvaa sellaiseksi että hiiri tuntuu peliohjaimelta, tämä johtunee osittain siitä että generointi on raskasta ja tiputtaa freimit 60 -> 40. Eli pitäisi grafiikka-asetuksia säätää että ois 60 lukossa ja "headroomia" GPUssa ruutujen genrointiin niin ois varmaan ok (kuten wolfenstein old blood).

Samoilla asetuksilla Nvidia 2x FG antaa sen 110 fps joka taas menettelee.
mitkä sulla on näytön hertsit? Kenties lossless x3 asetuksella toimis paremmin sun kokoonapanolla?

Toi ei kai halua laittaa ruudulle yli sen hertsien kuvia, niin se stallaa peliengineä jos generointi veis fps:n yli näytön hertsien. Se sit johtaa fps:n tippumiseen. Ruutujen generoiminenkin tietty jotain resursseja vie, mut tommonen 33% pudotus kuulostaa rajulta.
 
mitkä sulla on näytön hertsit? Kenties lossless x3 asetuksella toimis paremmin sun kokoonapanolla?
240 hz, voi olla että lossless 3x olisi parempi. Mutta silti pitäisi graffa-asetukset tiputtaa että GPU käyttö ei olisi 100%, silloin tuo lossless toimii paljon paremmin.

Edit: ja pitää lisätä fps lukko esim. 60 fps
 
Tutkin hieman testikokoonpanon ja prosessorin lämpötiloja RTX 5090 Founders Editionilla ja artikkeliin päivitetty vielä lisätietoa:



GeForce RTX 5090 Founders Editionin jäähdytysratkaisussa tuulettimet puhaltavat näytönohjaimen läpi kaiken lämpimän ilman kohti prosessoria ja kotelon kattoa. Jos prosessoria jäähdytetään AIO-nestejäähdytyksellä, jonka jäähdytin on asennettu kotelon kattoon, suurin osa GeForce RTX 5090:n tuottamasta lämmöstä työnnetään katosta ulos jäähdyttimen läpi.

io-techin testikokoonpanossa käytössä olevan Ryzen 7 9800X3D -prosessorin lämpötila nousi pitkäkestoisessa 3D-rasituksessa 70 asteeseen ja Corsairin AIO-nestejäähdytyksen nesteen lämpötila 50 asteeseen, kun GeForce RTX 4090 Founders Editionilla prosessori toimi samoissa olosuhteissa keskimäärin 60-asteisena ja nesteen lämpötila oli 40 astetta. Lämpötiloja analysoimalla pystyttiin toteamaan, että 4090:n tapauksessa kotelon takatuuletin poistaa suurimman osan lämpimästä ilmasta kotelosta, kun 5090:n tapauksessa lämmin ilma poistuu ensisijaisesti kotelon katosta. GeForce RTX 5090 Founders Editionin kanssa kotelojäähdytykseen on syytä kiinnittää aiempaa enemmän huomiota ja optimaalisin jäähdytys prosessorille on todennäköisesti tehokas ilmajäähdytys.
tai sitten radi etuosassa, ja katossa vaan pelkät poistotuulettimet. Silloin Näytönohjain ei ainakaan lämmitä prossua. Lämpimän ilman poistuminen myös tehokkaampaa kun ei mene radin läpi.
 
tai sitten radi etuosassa, ja katossa vaan pelkät poistotuulettimet. Silloin Näytönohjain ei ainakaan lämmitä prossua. Lämpimän ilman poistuminen myös tehokkaampaa kun ei mene radin läpi.
Tämä tietysti yksi vaihtoehto, jos ei ole lasinen etupaneeli.
 
Kiitos lisätesteistä, tuossa on kyllä huomattavaa parannusta. Onkohan tämä 5900X pullonkaulana. :hmm:
Ei oo cp77:ssa, itellä vielä sama prossu, päivittyy pian 9800x3d, kunhan tässä jaksaa/viitsii ja tilauksen heitän, en oo testannu vielä uusinta patsia.
 
Nykyään on kuitenkin jo saatavilla kolmansien osapuolien frame gen toteutuksia joilla saa kaikki kortit ”suorituskyvyltään” samalle 4k240 tasolle. On vähän hassua käyttää vain yhtä 4x toteutusta yhdellä kortilla, kun 4x, tai jopa 20x toteutuksen saisi kaikille korteille. Vertailee sit vaikka saavutettavaa kuvanlaatua, kun ”suorituskyky” on kaikilla sama. Nyt kuvanlaatu on verrokeilla eri, mutta silti on laitettu kortit mukamas samalle ”suorituskyky”-mittarille.

Edit: kaikki samalle ”suorituskyvylle” erilaisilla skaalauksilla ja generoinneilla, sit jokasesta lyhyt klippi josta näkee artefaktien määän ja lopuks mitattu latenssi sekä arvostelijan huomiot. IMO ainoa järkevä tapa verrailla kortteja kun vedetään generoinnit päälle. Siinä huomiodaan valmistajien omat skaalaimet ja generaattorit, ja vertaillaan käyttäjälle näkyviä asioita (kuvanlaatu, viive) ”suorituskyky”normalisoituna.

Jos käyt tuon listan eilen julkaistuista RTX 5090 -testeistä läpi, kuinka monessa on käytössä vain yksi 4x toteutus yhdellä kortilla niin saattaa olla, että "vähän hassua" saattaa saada uuden merkityksen.


On eria asia testata näitä näytönohjaimia käytännössä, kuin kirjoittaa foorumilla omia näkemyksiä teoriassa.
 
PCWorldin videossa puhuivat AI-testien hankaluudesta kun mallit oletuksena epädeterministisiä. Menee säätämiseksi

Topazin tuotteissa on sisäänrakennettu benchmark. 5090 ei tuettu topazissa vielä ja siten hidas. Vaatinee päivityksen softaan + topazin pitäisi ajaa mallien lokaalioptimointi uusiksi. Samantyyppistä ongelmaa näkyi llamankin kanssa että suorituskyky heikko versus 4090.

Pugetbench:ssa saattais olla mediakäsittelyn kannalta oleelliset mittaukset? Davinci resolven ai maskaus, AI-kohinanpoisto ja AI-ylöspäin skaalaus kiinnostaa. Joku photari firefly regenerative fill myös kiinnostava.
 
Jos käyt tuon listan eilen julkaistuista RTX 5090 -testeistä läpi, kuinka monessa on käytössä vain yksi 4x toteutus yhdellä kortilla niin saattaa olla, että "vähän hassua" saattaa saada uuden merkityksen.


On eria asia testata näitä näytönohjaimia käytännössä, kuin kirjoittaa foorumilla omia näkemyksiä teoriassa.
Vähän hassua oli toki ensisijaisesti koskien termin "suorituskyky" liittämistä generoitujen ruutujen lukumäärään, ei ettäkö teidän testit poikkeaisivat merkittävästi muista julkaistuista arvosteluista. Arvostelut tehdään kiireessä ja tukeutuen nvidian antamiin materiaaleihin, se on täysin ymmärrettävää. Ja uskon kyllä ihan näkemättä että siellä ei ole ollut kattavaa katsausta ruutujen generoimisen nykytilasta ja kilpailevista toteutuksista jotka toimivat esim. edellisenkin sukupolven korteilla.

Toivottavasti saadaan vielä erillinen frame gen arvostelu jossa asiaan on paneuduttu.


On eri asia verrata omenia omeniin ja omenia appelsiineihin, myös käytännössä.
 
io-techin testikokoonpanossa käytössä olevan Ryzen 7 9800X3D -prosessorin lämpötila nousi pitkäkestoisessa 3D-rasituksessa 70 asteeseen ja Corsairin AIO-nestejäähdytyksen nesteen lämpötila 50 asteeseen, kun GeForce RTX 4090 Founders Editionilla prosessori toimi samoissa olosuhteissa keskimäärin 60-asteisena ja nesteen lämpötila oli 40 astetta. Lämpötiloja analysoimalla pystyttiin toteamaan, että 4090:n tapauksessa kotelon takatuuletin poistaa suurimman osan lämpimästä ilmasta kotelosta, kun 5090:n tapauksessa lämmin ilma poistuu ensisijaisesti kotelon katosta. GeForce RTX 5090 Founders Editionin kanssa kotelojäähdytykseen on syytä kiinnittää aiempaa enemmän huomiota ja optimaalisin jäähdytys prosessorille on todennäköisesti tehokas ilmajäähdytys.
Myös ilmajäähyn kanssa ollut ongelmia Computerbase.de:n testien mukaan. Kotelon etuosanpuoleinen tuuletin puhaltaa suurimman osan ilmasta ilmajäähyn etupuolelle. Saivat tosin pienellä tuuletinnopeuksien rukkaamisella prosessorin viilenemään ja maksimitehoilla toimi hyvinkin viileänä. Toki jos reilun pari tonttua upottaa näytönohjaimeen, niin eiköhän siinä sitten voi hiukan jäähdytystäkin samalla päivitellä/säädellä. AIO kotelon etuosassa tai kyljessä lienee "varmin" ratkaisu, tai puhaltelee katosta sisäänpäin (hyi kauhia), jos kotelon ilmavirta sille riittää. Pikkukoteloissa voi tulla haasteita, vähän koteloratkaisuista riippuen, niissä ei välttämättä oikein ole tilaa kikkailla.

Screenshot 2025-01-24 at 14-21-05 Nvidia GeForce RTX 5090 in the test DLSS 4 MFG meets 575 wat...png
 
3dmarkin direct storage testin tulokset olisi kiinnostavat sekä gen4 että gen5 ssd:lla. Ei tullut rautapurkua pelikortteihin vaikka sellainen on konesalipiirissä? Pelikorteissa nvidia luottaa parempaan työnjakoon ja compute shaderiin edelleen? Täällä käyttäjien mittauksia: 3DMark Storage Benchmark - DirectStorage
 
Ei suinkaan. Path tracing taitaa olla raskain mitä peleissä nyt käytetään ja tuo 5090 ei ole enää kovin kaukana siitä 60fps rajasta. Jo seuraava generaatio saattaa pystyä siihen
Ennen seuraavan generaation julkaisua tulee varmasti raskaampia pelejä jotka eivät pyöri.

Pelin pyörivyys määritellään pelistudiossa, ei näyttisvalmistajan R&D osastolla. Pelistudio voi aina pätsätä pelin ja laittaa raskaampia shadereita kyytiin jotka parantavan aavistuksen verran ulkonäköä.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö kolmansien osapuolien framegenit sotke kaikki UI:t ja menut ihan järjestään? Pelin sisään rakennettu lienee aina heittämällä parempi.

Totuus on, että DLSS4 on aivan uniikki eikä sille verrokkia tällä hetkellä löydy.
 
Pelin sisään rakennettu lienee aina heittämällä parempi.
Kenties. Ei oo vertailua näkyny. Se olis ihan mielenkiintoista nähdä että miten kuvanlaatu vertaantuu jos laitetaan ”suorituskyky” samalle viivalle vaikka noiden 4090 ja 5090 välille. 4090 varmaan dlss frame gen 2x ja siihen päälle 2x lossless scalingilla, ja dlss lähtöreso pykälän alaspäin vrt 5090. Sillon saatais molemmille sama näyttöreso ja fps. Olisko 5090 paremman näköinen? Eiköhän joo. Olisko massiivista eroa? Enpä usko.
Totuus on, että DLSS4 on aivan uniikki eikä sille verrokkia tällä hetkellä löydy.
Fsr frame gen? Toki ei saa samaa määrää ruutuja generoitua (vielä), mut tuskin siinä kuukauttakaan kuluu kun 4x saapuu sinnekkin. Tiedä vaikka lykkäsivät korttien julkkaria sen vuoksi.
 
Kristallipalloon katsoessa näyttää siltä että Asuksen Astral tulee floppaamaan, varmasti 5090-sarjan kallein (ilmajäähdytetyistä versioista ainakin) mutta erittäin korkea melutaso, varsinkin jos vertaa MSI Suprim (28,4 dBA!):

1737735685335.png


Techpowerup sai ulos neljä julkaisua tänään, kaikki etusivulla: TechPowerUp

Asus 5090 Astral
MSI 5090 Suprim SOC + Suprim Liquid
Palit 5090 Gamerock
 
Kristallipalloon katsoessa näyttää siltä että Asuksen Astral tulee floppaamaan, varmasti 5090-sarjan kallein (ilmajäähdytetyistä versioista ainakin) mutta erittäin korkea melutaso, varsinkin jos vertaa MSI Suprim (28,4 dBA!):

1737735685335.png


Techpowerup sai ulos neljä julkaisua tänään, kaikki etusivulla: TechPowerUp

Asus 5090 Astral
MSI 5090 Suprim SOC + Suprim Liquid
Palit 5090 Gamerock
Meiltä Asus 5090 Astral ja MSI 5090 Suprim testi maanantaina
 
Kristallipalloon katsoessa näyttää siltä että Asuksen Astral tulee floppaamaan, varmasti 5090-sarjan kallein (ilmajäähdytetyistä versioista ainakin) mutta erittäin korkea melutaso, varsinkin jos vertaa MSI Suprim (28,4 dBA!):

1737735685335.png


Techpowerup sai ulos neljä julkaisua tänään, kaikki etusivulla: TechPowerUp

Asus 5090 Astral
MSI 5090 Suprim SOC + Suprim Liquid
Palit 5090 Gamerock
Parashan se Astral tuossa näyttäisi olevan ;) Tämän takia pitäisi olla melunormalisoituja nuo testit, kun toisten korttien propellit pyörii kovempaa kuin toisten ja propellien koossakin on eroja.

Edit.: Eipäs ollutkaan, vaan Suprimilla parhaat lämmöt performance Biosilla. No kuitenkin, samalla äänenvoimakkuudella näitä pitäisi mielestäni tarkastella.
 
Parashan se Astral tuossa näyttäisi olevan ;) Tämän takia pitäisi olla melunormalisoituja nuo testit, kun toisten korttien propellit pyörii kovempaa kuin toisten ja propellien koossakin on eroja.

Edit.: Eipäs ollutkaan, vaan Suprimilla parhaat lämmöt performance Biosilla. No kuitenkin, samalla äänenvoimakkuudella näitä pitäisi mielestäni tarkastella.
Itse tykkään jos kaikki on vakiona mahdollisimman hyvin optimoitu, esim. Afterburnerin ollessa päällä tuntuu että tulee mikrostutteria. Hinnat kyllä varmaan 2800€ tienoilla :oops:
 
Itse tykkään jos kaikki on vakiona mahdollisimman hyvin optimoitu, esim. Afterburnerin ollessa päällä tuntuu että tulee mikrostutteria. Hinnat kyllä varmaan 2800€ tienoilla :oops:
Kokeilepas ottaa afterburnerista monitori välilehdeltä gpu powerin mittaukset pois päältä. Nvidian korteilla suht yleinen "bugi".
 
Joo, itsekkin kytki powerin seurannat pois niin parani heti 0.1% ja 1% framet. Suositus härkösen ehdotukselle :)
 
Der8auer on testannut tätä


Der8auerin testi ei tosin ollut alivoltitusta vaan power targetin tiputtamista.
Alivoltituksessa nimensä mukaisesti tiputetaan coren jännitettä, joka ilmeisesti 5090FE:llä on noin 1,00V vakiona (eTeknixin testissä taisi Astralilla näkyä 1,03V) kun taas power targetilla jännite pysyy samana, jolloin säästö saadaan virtaa tiputtamalla.
 
Juu ei tuo ole alivoltitusta. Toisessa ketjussa alivoltituksesta ollut vähän puhetta. Tech YES City sai Space Marine 2:ssa -30% tehonkulutuksella (400W) -6% suorituskyvyn ja -15% tehonkulutuksella (485W) saman suorituskyvyn kuin vakiona (575W).

1737746280931.png
 
Ti-mallia odotellessa 800 watin virrankulutuksella ♨️
Oli tarkoitus tämä hankkia, mutta teho-hinta-virrankulutus suhteessa 4090 aika pettymys. Ja kun ei ole hyvää näyttöä vielä (kun sellaista ei ole vielä olemassa) niin aika turhaa. Muutenkin ehkä liian fiiniä ja kallista, mutta ainakin tästä löytyy nämä uusimmat näyttöliitäntästandardit, mikä on hieno asia. Ja sen takia RTX 4090 ei ole edes vaihtoehto. Katotaan löytyykö alemmista malleista, sitten kun on uuden näytön ja koneen aika.
Löytyy näemmä niistäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös 40-sarjassa ollut ongelmana se, ettei alivoltitus toimi järkevällä tavalla. Eli näyttää että esim. kellotaajuus pysyy samana tai paranee, mutta todellinen suorituskyky sakkaa alivoltitettuna. Ainoa keino parantaa energiatehokkuutta oli power targetin laskeminen alle 100 prosentin. Liekö 50-sarjalla sama käyttäytyminen.

Edit: en katsonut tuota Akleksin laittamaa kuvaa ensinnä. Ainakin jollain tasolla alivoltitus näyttäisi siis toimivan 50-sarjalla.
 
Eikös 40-sarjassa ollut ongelmana se, ettei alivoltitus toimi järkevällä tavalla. Eli näyttää että esim. kellotaajuus pysyy samana tai paranee, mutta todellinen suorituskyky sakkaa alivoltitettuna. Ainoa keino parantaa energiatehokkuutta oli power targetin laskeminen alle 100 prosentin. Liekö 50-sarjalla sama käyttäytyminen.

Edit: en katsonut tuota Akleksin laittamaa kuvaa ensinnä. Ainakin jollain tasolla alivoltitus näyttäisi siis toimivan 50-sarjalla.
Ihan samoin näyttäisi toimivan kuten 40-sarjalla, eli hyvin. Itsellä RTX 4070 ollut uudesta asti 24/7 alivoltitettuna ja power limit maksimeissa, enkä ole tuollaisista ongelmista kuullut mitä mainitsit, ellei sitten aivan julkaisussa ole ollut.
 
Eikös 40-sarjassa ollut ongelmana se, ettei alivoltitus toimi järkevällä tavalla. Eli näyttää että esim. kellotaajuus pysyy samana tai paranee, mutta todellinen suorituskyky sakkaa alivoltitettuna. Ainoa keino parantaa energiatehokkuutta oli power targetin laskeminen alle 100 prosentin. Liekö 50-sarjalla sama käyttäytyminen.

Edit: en katsonut tuota Akleksin laittamaa kuvaa ensinnä. Ainakin jollain tasolla alivoltitus näyttäisi siis toimivan 50-sarjalla.

Ei ole olemassa mitään tuommoista "ongelmaa" kyllä 40 sarjassakaan. Itsellä ollut uudesta asti alivolteilla 4090 ja muutama prosentti vaan alempi perffi, kun vakiona.
 
Onko siis niin että jos peli pyörii 60 fps ja frame genillä saadaan 240 fps, niin esim 240 Hz näytön kanssa ruutujen välinen rendausaika/input lag on edelleen sama kuin 60 fps:llä? Onko peli sitten muuten huomattavasti sulavampi isolla virkistystaajuudella ja fps:llä vaikka ohjauksessa huonompi viive?
 
Onko siis niin että jos peli pyörii 60 fps ja frame genillä saadaan 240 fps, niin esim 240 Hz näytön kanssa ruutujen välinen rendausaika/input lag on edelleen sama kuin 60 fps:llä? Onko peli sitten muuten huomattavasti sulavampi isolla virkistystaajuudella ja fps:llä vaikka ohjauksessa huonompi viive?

Tuossa esimerkissä 240fps frame genillä viive ei ole vain 60fps tasolla vaan huonompi/isompi kuin 60fps ilman frame geniä koska tuo frame generation lisää viivettä sen 60fps viiveen päälle. Ei välttämättä mahdottoman paljoa, mutta se on pelistä/käyttäjästä/pohja frameratesta kiinni kuinka hyvin tuon lisäviiveen huomaa. 4090 kortilla en ole saanut frame geniä missään pelissä päälle niin ettei viivettä huomaisi hiiren ohjauksessa, mutta 5090 myötä tilanne paranee jossain määrin. Lisäviivettä framegen joka tapauksessa silläkin tuo.
 
Kyllä tuossa grayzone:ssa tulee itsellä pidettyä näytön resolla FG päällä ja DLSS moodina off vaikka dlss on päällä että saa sen 120+- frameja epic asetuksella... sen verran raskas, liekkö huono optimointi tai sitten yksinkertaisesti UE5 on raskas pelimoottori :)

nvidian oma overlay näyttää latency:ksi sen 32-47ms.. siinä alueella heittelee kun on reflex päällä ilman boostia.
 
Ei ole olemassa mitään tuommoista "ongelmaa" kyllä 40 sarjassakaan. Itsellä ollut uudesta asti alivolteilla 4090 ja muutama prosentti vaan alempi perffi, kun vakiona.
"Ongelma" oli ehkä liian vahva sana, mutta 40-sarja ei enää käyttäytynyt samalla tavalla kuin esim. 30-sarja, jolla alivoltittamalla sai paremman suorituskyvyn pienemmällä tehonkulutuksella. 40-sarjalla alivoltittamalla saa joo tehonkulutusta pudotettua, mutta ei enää identtistä suorituskykyä tai parempaa, kuten aiemmilla sukupolvilla. Optimum tech teki tästä aikoinaan hyvän videon ja muistaakseni der8auer käsitteli asiaa myös. Toki mulla ei ole henkilökohtaista kokemusta tuosta, kun mennään edelleen 3080 Ti:llä.

 
Onko näille olemassa minkälaisia tapoja benchmarkata?

Jos haluaa ez mode paina-nappia-saa-numero AI testejä niin UL Procyonissa on sekä Image Generation että LLM -testit. UL Benchmarksin pressimailiin vaan kyselyä jos ei ole tätä testiä vielä käytössä.



Näissä pohjalla Stable Diffusion ja nippu yleisiä LLM-malleja.

Spoilerina, voin sanoa että kertovat että uplift 4090->5090 on AI-tavarassa sen maagiset noin 30%. Ja tämän päälle sitten lisämuisti tietenkin mahdollistaa isommat mallit vs. edellinen generaatio. UL Procyon pitää mallien koot sellaisina että sillä voi vertailla kortteja, ts. se ei saa mitään iloa 32GB muistista. Ja sitten jos kaivetaan AI-kamaa joka käyttää uutta FP4 tukea niin saadaan isoja numeroita, mutta tämä ei sitten enää ole apples-to-apples vs. aikaisemman sukupolven kortit.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
265 781
Viestejä
4 600 718
Jäsenet
75 703
Uusin jäsen
Elaksinen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom