Loppuyhteenveto päivitetty artikkeliin, samoin muutaman DLSS 3/4 Frame Generationin kanssa havaitut artifaktit DLSS 4 -osioon. Artikkeli on nyt valmis.
Loppuyhteenveto:
GeForce RTX 5090 on uusi kukkulan kuningas ylhäisessä yksinäisyydessään. AMD:n leiristä kilpailua ei ole edes luvassa, joten suorituskyvyn osalta ainoa kysymys kuuluu, kuinka paljon suorituskykyisempi se on kuin yhtiön oma edellisen sukupolven lippulaivamalli RTX 4090.
GB202-grafiikkapiiri valmistetaan edelleen TSMC:n 4 nanometrin prosessilla, joten laskentayksiköiden lisääminen tarkoittaa lisää transistoreita ja aiempaa suurempaa piiriä. Tämä näkyy myös näytönohjaimen noussessa hinnassa. CUDA-ytimiä on käytössä 33 % enemmän, muistiväylä on 512-bittinen, näyttömuisti on kasvattu 32 gigatavuun ja nopeampien GDDR7-muistien ansiosta kaistanleveys on kasvanut lähes 80 %. Koska kaikkea on enemmän, tehonkulutus on samalla noussut 575 wattiin.
Tarkastelimme io-techin testeissä GeForce RTX 5090:n suorituskykyä 4k-resoluutiolla puhtaan rasterointisuorituskyvyn näkökulmasta sekä säteenseuranta ja DLSS-ominaisuudet käytössä. Ilman DLSS-ominaisuuksia GeForce RTX 5090 oli pelistä riippuen noin 16-37 % suorituskykyisempi kuin 4090. Kun DLSS 4 ja uusi Multi Frame Generation kytkettiin 5090:llä käyttöön, ero kasvoi 123-144 %:iin, kun 4090:llä oli DLSS 3 ja yhden ruudun Frame Generation käytössä.
Kokeilimme DLSS 4 Multi Frame Generation ominaisuutta testien ohessa kolmella pelillä (Cyberpunk 2077, Alan Wake 2 ja Star Wars Outlaws) ja se toimi, kuten on luvattu. Ruudunpäivitysnopeudet nousivat kaikki mahdolliset kuvanlaatuasetukset ja säteenseuranta täysillä 150-300 FPS:ään ja pelit tuntuivat todella sulavalta.
Pelikokemuksen arvioiminen DLSS 4 Multi Frame Generation ominaisuus käytössä on hyvin subjektiivista, mutta allekirjoittaneen mielestä hitaampitempoisissa yksinpeleissä huomattavasti parantunut ruudunpäivitysnopeus oli positiivisessa mielessä selvästi havaittavissa, kun taas alle kasvaneeseen viiveeseen ei kiinnittänyt huomiota. Kilpailullisiin moninpeleihin ylimääräiset ruudut eivät ole ensisijaisesti edes tarkoitettu. Frame Generation -ominaisuus käytössä suurin miinus peleissä ovat mahdollisesti satunnaisesti ilmenevät artifaktit, jotka saattavat häiritä pelikokemusta.
5090-kokoonpanolla tehonkulutus nousi yli 800 wattiin, joten NVIDIAn 1000 watin virtalähdesuositus on paikoillaan. NVIDIAn oma Founders Edition -jäähdytys on vain kahden korttipaikan korkuinen, mutta se kostautui lämpötila- ja melutesteissä, kun grafiikkapiirin lämpötila nousi 80 asteeseen ja näytönohjaimen melutaso oli mielummin hieman äänekäs kuin äänetön. Ylikellotustesteissä näytönohjaimesta saatiin puristettua noin 5 % lisää suorituskykyä, jolle ei käytännössä kuitenkaan varsinaisesti ole tarvetta.
Lopuksi voidaan keskustella GeForce RTX 5090:n 2455 euron suositushinnasta ja onko siinä mitään järkeä. Ei ole, mutta silloin kun halutaan markkinoiden parasta ja kilpailua ei ole, niin lopputulos on tämä. Nahkatakkimies kävelee nauraen pankkiin.