Näin käytännössä kun näkee tehosteen, voi todeta että melko yksinkertaisella tavalla grafiikasta saa paljon näyttävämpää. Olen silti sitä mieltä että laskentateho tulisi mielellään käyttää peleissä pelillisen sisällön syventämiseen, kuten olemme nähneet esim. pirstaloituvia taloja, sään ja päivänajan vaihtelua, luotien ja autojen fysiikkaa, kuin suuria armeijoita, mutta on säteenseurannallekin paikkansa. Voi sitäkin käyttää esim. ongelmanratkontapeleissä missä leikitellään väreillä, milloin tuo tehoste voi luonnostaan toimia vaikka valon loistaessa erilaisten väripintojen lävitse, mutta markkinoinnissa ja käytännössä se toimii nyt kosmeettisena tehosteena. Saapuva konsolisukupolvi kertoo paljon tavasta millä kehittäjät haluavat seurantaa käyttää, sillä se ei onneksi rajoitu pelkästään grafiikkaan, vaan käsittääkseni ääntenkin parissa sitä voi soveltaa.
Minulla on luottoa AMD:n ja konsolivalmistajien yhteistyössä pohditun ratkaisun orastavaan hedelmään. AMD on sinänsä nyt uranuurtaja (oikeasti konsolivalmistajat), sillä ei PC-pelaaminen ole vähään aikaan ollut sellaista että sille värkätään omia hienouksiaan myynnin toivossa. Ei ole yksinkertaisesti järkevää kyhätä PC:lle erikseen pelejä mitkä hyödyntävät säteenseurantaa, koska myyntien valossa se on vielä liian vaivalloista. Vaivannäkö on se avain ja tämä Minecraft-päivitys on esimerkki juuri siitä että aikaa menee näiden juttujen parissa. Monialustapelit ovat oikea tie säteenseurannan leviämiseen.
Arvostan kuitenkin Nvidian näkemää vaivaa ja varsinkin sitä että peli on oikeasti pelattavalla tasolla asetuksia säätämällä, eli varsinkin huippunäytönohjaimen omistajat voivat oikeasti pelata tätä peliä tulevaisuuden teknologialla. PC:llä on muitakin pelejä missä tekniikkaa voisi pienemmällä vaivalla nykyään hyödyntää, kuten MOBA-pelit ja kaikki muut missä ei ole niin paljon tihrustamista valtaisien kenttien parissa tai missä grafiikka on simppeliä kuten Minecraftissa. Yksi pelatuimmista tällaisista on CS:GO, toivotaan siis Nvidian tekevän yhteistyötä Valven kanssa.
Seuraavien konsolien jälkeiset konsolit kiihdyttelevät varmastikin jo vaivatta säteenseurantaa ja on syytä myös muistaa välipäivitykset, mitkä tulemme kummaltakin valmistajalta varmastikin näkemään (kuten Xbox One X, PS4 Pro). Mielenkiintoista nähdä parannetaanko jo noissa juuri säteenseurannan suorituskykyä, näet se olisi myyntivaltti jo konsolin ostaneelle päivittää heti uudestaan. Turha on kuitenkaan liikoja haaveilla ja kun ei pelillistä mielekkyyttä itsessään lisää tämä tehoste, on raudan ja rajapintojen kehitys ainoat seikat mitkä sysäävät vaunua eteenpäin, sillä itse pelaajat seurannasta tuskin haaveilevat sen kummemmin. Tilausta löytyy kyllä pelijulkaisijoiden puolelta, mutta moniko suunnittelija tästä intoilee? On olemassa parempiakin teknisiä saavutuksia edistää itse pelillistä sisältöä kuten suuri yhtäaikainen partikkelien määrä ruudulla. Tuollaiselle pystyy heti keksimään enemmän käyttöä pelin sisällössä.
Lopulta kuitenkin säteenseuranta on hyvin tervetullut tekniikka, sillä raudan ollessa kykenevä, rajapinnat valmiina ja ominaisuus moottoreissa sisällytettynä, se on vaivaton lisätä peliin mukaan. On ymmärrettävää miksi Nvidia puuhaa kovasti sen parissa tästä näkökulmasta.