Testissä Intel Core Ultra 9 285K (Arrow Lake-S)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä tulee, nyt ollaan Intelillä vähän samassa tilanteessa kuin AMD oli Zen 1:n kanssa. Hyötyohjelmissa kulkee, mutta peleissä ollaan perässä ja vs X3D pahasti. Tämä Foveros-siirtymä oli kuitenkin pakko tehdä kun monoliittisella piirillä Intelin omat valmistusprosessit kusseet aivan täysin ja TSMC porskuttaa ja AMD saanut chiplet-rakenteensa hyvälle mallille.
Mutta eikös silloin AMD kilpaillut hinnalla, nyt taas Intel ei tarjoa halvempaa tuotetta?
 
Mutta eikös silloin AMD kilpaillut hinnalla, nyt taas Intel ei tarjoa halvempaa tuotetta?
9950X julkaisuhinta oli 2kk sitten 740€, mutta AMD tiputti hinnan 1,5 viikkoa sitten kilpaillakseen paremmin. Zen julkaisun yhteydessä Intel ei reagoinut hintoihin:

 
9950X julkaisuhinta oli 2kk sitten 740€, mutta AMD tiputti hinnan 1,5 viikkoa sitten kilpaillakseen paremmin. Zen julkaisun yhteydessä Intel ei reagoinut hintoihin:

Oma MuTu veikkaus on että tuo 9950X3D tulee asettumaan tuonne 700-800€ välimaastoon jolloin 9950X:n on hyvä ehkä siksikin olla halvempi.
Tuo 639€ hintalappu osuu muutoinkin mielestäni paremmin tuolle prosulle. (vrt. Inteliin)
 
Periaatteessa amd voi hinnoitella x3d miten vaan. Intelillä tulee seuraava "vastaisku" vasta kahden vuoden päästä.
 
Kyllä tulee, nyt ollaan Intelillä vähän samassa tilanteessa kuin AMD oli Zen 1:n kanssa. Hyötyohjelmissa kulkee, mutta peleissä ollaan perässä ja vs X3D pahasti. Tämä Foveros-siirtymä oli kuitenkin pakko tehdä kun monoliittisella piirillä Intelin omat valmistusprosessit kusseet aivan täysin ja TSMC porskuttaa ja AMD saanut chiplet-rakenteensa hyvälle mallille.
Kun muistelee miten Intel nauroi AMD "liimatuille" piireille aikoinaan...
 
Hieman jäi hämmentämään tuo muistiohjaimen 1:2 eli Gear 2 tila. Onko tämä siis oikeasti 1:1 (Gear 1) tila, jossa muistit ja muistiohjain toimivat samalla nopeudella vai 1:2 tila, jossa muistiohjain toimii puolella nopeudella? Jos ensimmäinen, niin en käsitä mitä Intel on lähtenyt sekoilemaan nimeämisen kanssa. Jos taas jälkimmäinen, niin ei ihme että latenssit kasvaa.

Edit: Lisättäköön vielä, että katsoin kyllä CPU-Z:n kuvankaappauksen, joka väittää muistiohjaimen kellotaajuudeksi 4100 MHz eli sen mukaan olisi 1:1 tilasta kyse. Lähinnä tämä nimeäminen hämmentää, kun ei oikein täsmää aiemmin olleiden käytäntöjen kanssa.
 
Hieman jäi hämmentämään tuo muistiohjaimen 1:2 eli Gear 2 tila. Onko tämä siis oikeasti 1:1 (Gear 1) tila, jossa muistit ja muistiohjain toimivat samalla nopeudella vai 1:2 tila, jossa muistiohjain toimii puolella nopeudella? Jos ensimmäinen, niin en käsitä mitä Intel on lähtenyt sekoilemaan nimeämisen kanssa. Jos taas jälkimmäinen, niin ei ihme että latenssit kasvaa.

Edit: Lisättäköön vielä, että katsoin kyllä CPU-Z:n kuvankaappauksen, joka väittää muistiohjaimen kellotaajuudeksi 4100 MHz eli sen mukaan olisi 1:1 tilasta kyse. Lähinnä tämä nimeäminen hämmentää, kun ei oikein täsmää aiemmin olleiden käytäntöjen kanssa.
No ei tuo järkyttävä latenssi pelkästään tuosta muistiohjaimen 2:1 tilasta johtune - Mulla on 7800X3D:n kanssa muistiohjain 2:1 ja muistit 8000, tarttenu kun "XMP"-profiili sekä AMD:n Nitro (parempi/pidempi muistien treenaus) käyttöön, niin AIDA64 latenssi alle 60ns.
Kyllä tuossa kokonaisuudessa joku muu mättää ja pahasti, mut BIOSitkin nyt on aivan raakileita vielä joten turha tuomita parin ekan päivän jälkeen täydeksi sudeksi.
 
Kyllä tulee, nyt ollaan Intelillä vähän samassa tilanteessa kuin AMD oli Zen 1:n kanssa. Hyötyohjelmissa kulkee, mutta peleissä ollaan perässä ja vs X3D pahasti. Tämä Foveros-siirtymä oli kuitenkin pakko tehdä kun monoliittisella piirillä Intelin omat valmistusprosessit kusseet aivan täysin ja TSMC porskuttaa ja AMD saanut chiplet-rakenteensa hyvälle mallille.
Samaa mieltä että tässä on Zen 1-samankaltaisuutta. Se ero kyllä AMD:n hyväksi oli jo silloin, että investoimalla AM4-alustaan sait aivan uskomattoman pitkäkäisen alustan, esim. Asus ROG Corsshair VI HERO-emolevy tuki ensimmäisistä 1000-sarjan (esim. 1700X vuodelta 2017) prosessoreista jopa 5800X3D asti (julkaisu keväällä 2022).

Tämä on yksi pääsyy miksi itse olen pysytellyt AMD:n leirissä, ~15 min ja uusi prosessori asennettu, vanhan voi myydä yleensä 50-70% hankintahinnasta eli prosessorin "käyttökustannukset" per kk jäävät 10-15€/kk pintaan.
 
Ainakin yhdellä sivustolla intelillä menee lujaa.

userbench.jpg
 
Milloinkohan intel lopettaa desktop E coret ja mitä lie turhaa AI paskaa siellä.
Yksikään pc pelaaja ei tarvitse kumpaakaan prossussa.
Tällä kehityksellä joskus P-coret lähtevät helvettiin tarpeettomina, kun E-coreilla tulee riittävä IPC ja kellot
 
Ilmeisesti Intelillä oli/on tulossa e-coreton tiiliperusteinen CPU. Ei ole vain tietoa kuoppasivatko sen, vai tuleeko se seuraavassa sukupolvessa.
Mutta pari sukupolvea Intelilläkin menee siihen, että saavat tiilipohjaisen arktehtuurin pullonkaulat tilkittyä, ihan niinkuin AMDkin.
Ja Inteliä oli jossain vaiheessa pakko siirtyä tiiliin monoliittisista, ainakin malliston yläpään osalta. He tekivät siirtymisen nyt. Pari generaatiota kehitystyötä ja sitten tiiliversiot piekseee 14xxx sarjan myös peleissä.
Yksiaskel taakse, että päästäisiin monta askelta eteenpäin. AMDlla on etulyönti vielä ainakin tämän sukupolven verran. Ei haitta, sillä Intel edelleenkin on isompi firma ja tarvitaan hyväkuntoista AMDtä jos ja kun Intel saa omat tiilensä lentämään.
 
Mitä helv?? Totta kai intelin "uusinta ja kovinta tykkiä" verrataan olemassa oleviin kilpailijan malleihin. Mitä väliä sillä on löytyykö intelinltä ~100MB kakulla olevaa cpu:ta vai ei, oma on häpeänsä jos sellaista ei haluta julkaista. Tai mitä väliä sillä on jos 7xxx X3D on peleissä parempi kuin 9xxx. Sama se oli 5xxx X3D ja 7xxxx.
No sitä helvettiä että jos vaimo ostaa uuden auton eikä siinäkään ole koukkua niin on aika selvää että minun xc60 kuljettaa enempi tavaraa kun perässä kulkee kärri.

Samaan tapaan tiedän jo nyt että kun Intel julkasee seuraavan prossun eikä siinäkään ole ylimääräistä kakkua niin 9800X3D tulee olemaan sitä nopeampi pelikäytössä. Saa bookmarkata ja tarkistaa myöhemmin.

Pointti siis oli että kyllähän sen tiesi jo etukäteen ettei kakkuprossuja ohiteta yhden genin aikana ilman kakkua ja siksi vertaus on vähän "epäreilu", ei toki vaikuta siihen mikä prossu pelaajan kannattaa ostaa eikä siihen että eihän tässä artikkelin prossussa ole oikein muutakaan hyvää.
 
Kiitos Sampsa artikkelista. Tieto Intelin panostus virrankulutukseen ja alhaiseen lämmöntuotantoon kasvihuoneilmiön pahentuessa ja kokoaikaiselle pörssisähkö Ulla Taalasmaalle, riittää hyvin vannoutuneelle Intelin fanille. Turha 700fps cs2 pelaillu ei enään ole se juttu sauna huoneessa.
 
vannoutuneelle intelin fanille
Firman fanittamisessa ei ole mitään järkeä, varsinkaan kun ottaa huomioon kaikki firman aiemmat perseilyt.


Turha 700fps cs2 pelaillu ei enään ole se juttu sauna huoneessa.
Siksi kannattaakin laittaa 7800x3d tai tuleva 9800x3d prossuksi. Ai niin, eihän se ole vaihtoehto, mielummin maksat fanituksesi takia enemmän hitammasta prossusta, joka tuottaa enemmän lämpöä.
 
Firman fanittamisessa ei ole mitään järkeä, varsinkaan kun ottaa huomioon kaikki firman aiemmat perseilyt.



Siksi kannattaakin laittaa 7800x3d tai tuleva 9800x3d prossuksi. Ai niin, eihän se ole vaihtoehto, mielummin maksat fanituksesi takia enemmän hitammasta prossusta, joka tuottaa enemmän lämpöä.
Uskallan fanittaa firmaa jolla on pokkaa tuua markkinoille uutena huonompaa tavaraa vanhemman tilalle.
Edit: Jos nyt ooteltas kunnollisia bios ja windows päivityksiä.
 
Virrankulutus hieman sekava kun käyttävät myös 24pin virtoja eli mittaus vaatii hieman erilaisen virityksen mutta kuitenkin oikean suuntaa lopulta menty.

Jos nyt oikein ymmärsin niin ainoastaan Asus sekoilee moista, ei muut emo valmistajat.

Kiva tuo hyötyohjelmasuorituskyky, mutta 7800X3D jatkaa näköjään edelleen ykköspaikalla, kun verrataan pelisuorituskykyä. 9000X3D:t vain parantavat AMD:n etumatkaa.

Tämä nyt oli tiedossa jo viikkoja sitten tai milloin se Intel nyt jotain suorituskyky juttuja kertoilikaan. Nehän sillon sanoivat että olisi pelisuorituskyky pitkälti sama kuin 14900K:n kanssa, joka sekin on ehkä hiukan venytetty totuus mutta siis rysenistä eivät maininneet mitään joka oli selvä merkki siitä että eivät pärjää.

Samaa mieltä että tässä on Zen 1-samankaltaisuutta. Se ero kyllä AMD:n hyväksi oli jo silloin, että investoimalla AM4-alustaan sait aivan uskomattoman pitkäkäisen alustan, esim. Asus ROG Corsshair VI HERO-emolevy tuki ensimmäisistä 1000-sarjan (esim. 1700X vuodelta 2017) prosessoreista jopa 5800X3D asti (julkaisu keväällä 2022).

Toi emo muuten sai ihan hetki sitten bios päivityksen. Ollu aivan loisto ostos kyllä.

Uskallan fanittaa firmaa jolla on pokkaa tuua markkinoille uutena huonompaa tavaraa vanhemman tilalle.
Edit: Jos nyt ooteltas kunnollisia bios ja windows päivityksiä.

Tuossa nyt ei ole mitään fanitettavaa kun toi temppu olis pitäny tehdä jo aikapäiviä sitten eli silloin kun 14nm+++++++++++ sekoilu oli kovimmillaan. Millään ei oltu valmiita luopumaan kruunusta vaan ajettiin laivaa vaan tiukemmin karille.
Niitä karille ajon hedelmiä korjataan nyt ja se touhu jatkuu todennäköisesti vielä vuosia.
 
Uskallan fanittaa firmaa jolla on pokkaa tuua markkinoille uutena huonompaa tavaraa vanhemman tilalle.
Edit: Jos nyt ooteltas kunnollisia bios ja windows päivityksiä.
Ei se ole pokasta kiinni vaan siitä, että jotain on pakko julkaista ja muutakaan ei ole saatavilla. Epätoivon sanelema ratkaisu jonka toivotaan saavan fanit ostotuulelle
 
Ainakin yhdellä sivustolla intelillä menee lujaa.

userbench.jpg
Tämä roskasivusto on sellainen trollitehdas, että oikein ihmetyttää miten vuodesta toiseen ihmiset lankeavat tähän. Osa porukasta on vain tietämättömiä ja testituloksia kun hakee niin google on tätä heti ensimmäisenä tyrkyttämässä. Haaveilen päivästä jolloin tämä lakkautetaan.
 
Hyvin kyllä kulkee kaikkien säikeiden rasituksessa mutta peleissä ei jää kauheasti kehumisen varaa. Oliko näissä nyt sitten ring bussin kellot ihan minimit vai mikä tuota pelien suorituskykyä selittää?

Eiköhän selitys ole eniten e-corejen parannus aikaisempaan, joka tuo buustia cinebencheihin. Pelit kun taas käyttää pelkkiä p-coreja, niin sillä puolella ei niin kehitystä.
 
No sitä helvettiä että jos vaimo ostaa uuden auton eikä siinäkään ole koukkua niin on aika selvää että minun xc60 kuljettaa enempi tavaraa kun perässä kulkee kärri.

Samaan tapaan tiedän jo nyt että kun Intel julkasee seuraavan prossun eikä siinäkään ole ylimääräistä kakkua niin 9800X3D tulee olemaan sitä nopeampi pelikäytössä. Saa bookmarkata ja tarkistaa myöhemmin.

Pointti siis oli että kyllähän sen tiesi jo etukäteen ettei kakkuprossuja ohiteta yhden genin aikana ilman kakkua ja siksi vertaus on vähän "epäreilu", ei toki vaikuta siihen mikä prossu pelaajan kannattaa ostaa eikä siihen että eihän tässä artikkelin prossussa ole oikein muutakaan hyvää.
No se on sitten ostajan moka jos ostaa käyttötarkoitukseen sopimattoman tuotteen.

Pointtini siinä, että kun tälläkin foorumilla moni pelaa, ja GPU:ta ja CPU:ta nimenomaan testaan pelikäyttöön, niin ei ole millään tavalla suotavaa tai relevanttia ehdotella, että koska nyt valmistaja X ei uudellana pärjännyt tässä, niin sitä ei saa verrata kun valmistajan Y tiettyihin malleihin.
 
Noniin. Puget teki epävirallisen pikatestin Lightroomilla, kun disqus ketjussa pyydettiin. Siinä erityisesti export RAW->jpeg 285 suoritui hyvin. Tätä juuri odotin, kun yleensä Cinebench on ollut linjassa Lightroomin export taskin kanssa, koska sitä ajetaan kaikilla koneen ytimillä ja karkeasti RAM riittävyys ja kovalevyn kirjoitusnopeus on skaalautuvuuden raja.

bc2aea07c76e33b0fb22effdb720b6cc0aead94d2bb89958de5dec93a530a3fa.png
 
Olisi mukava nähdä enemmän näitä raskaita simulaatio pelejä CPU testeissä kuten factorio. Cities skylines 2 tulokset kiinostaisi, mutta en tiedä miten helposti siinä olisi rakeneltavissa luotettava tesiympäristö.
 
Vähän alkaa olla punainen lanka kadonnut, meilläkään ei varsinaisesti prosessoria suositella. Siitä huolimatta, Full HD - pelisuorituskyky 14900K:n kannoilla ja isommilla resoluutioilla erot tasoittuvat.

Tämä tilannehan on ollut iät ja ajat kaikilla prosessoreilla. Aikoinaan kun alkupään Ryzeneitä testailtiin ja Intelin 8000 ja 9000 rökitti niitä pienillä resoluutioilla, niin samalla tavalla 4k-testit näyttivät erojen muuttuvan mitättömiksi. Jälkipuinneissa kuitenkin aina muistutettiin, että tilanne näyttää tältä juuri nyt, mutta että ne pienen resoluution testit kuvaavat paremmin prosessorin suorituskykyä muutaman vuoden kuluttua kun pelit muuttuvat raskaammiksi.
 
Olisi mukava nähdä enemmän näitä raskaita simulaatio pelejä CPU testeissä kuten factorio. Cities skylines 2 tulokset kiinostaisi, mutta en tiedä miten helposti siinä olisi rakeneltavissa luotettava tesiympäristö.
Jokos se peli alkaa olla päivitetty toimivammaksi, julkaisun yhteydessä sai paljon kritiikkiä. Mielellään otetaan mukaan, kunhan tosiaan järkevä testirutiini saadaan kehitettyä.
 
Olisi mukava nähdä enemmän näitä raskaita simulaatio pelejä CPU testeissä kuten factorio. Cities skylines 2 tulokset kiinostaisi, mutta en tiedä miten helposti siinä olisi rakeneltavissa luotettava tesiympäristö.
Mikä raskas se facrorio on. Suurin osa pelin nopeuden suhteen kriittisestä datasta mahtuu L3 tai sitten ei, riippuen prossusta. Cities skyline haluaa väkisin käyttää paljon smt/ht vaikka parempaa olisi tarjolla. Arrow lake pärjää siinä hyvin koska ht:tä ei ole. Yhtä tärkeää kuin tuijottaa peli benchmarkkeja on selvittää pelien taustoja, tosi se vaatii aika paljon etsimistä.
 
Mikä raskas se facrorio on. Suurin osa pelin nopeuden suhteen kriittisestä datasta mahtuu L3 tai sitten ei, riippuen prossusta. Cities skyline haluaa väkisin käyttää paljon smt/ht vaikka parempaa olisi tarjolla. Arrow lake pärjää siinä hyvin koska ht:tä ei ole. Yhtä tärkeää kuin tuijottaa peli benchmarkkeja on selvittää pelien taustoja, tosi se vaatii aika paljon etsimistä.
Mielellään näkisin lisää CPU raskaita/kriittisiä pelejä testeissä. Kuinka moni tavallinen pelaaja selvittää pelin taustoja ja jotain smt/ht asiaa? veikkaan, että +90% ei tämä sano paljoa tai ei tee sitä ja sen takia luemme laadukaita artikkeleita ja testituloksia IO-tecissä ja valitsemme prosessorin sen mukaan seuraavaan koneeseen. Sillä tuli mieleen olisiko nyt tai tulevaisuudessa C:S 2 testi peliksi, mielestäni se alkaa vihdoin olemaan pelattavassa kunnossa kivisen alun jälkeen.
 
Moneen vuoteen en ole täysin päässyt sisään tuohon "nopeimman peliprosessorin" ajatukseen, koska prosessorit eivät ainakaan oman kokemuksen mukaan ole tehneet moneen moneen sukupolveen oikein minkäänlaista mainittavaa eroa peleissä, jos niitä pelejä pelaa edes etäisesti miellyttävillä grafiikoilla. Poikkeuksena tietysti jotkin yksittäiset pelit jotka nimenomaisesti prosessorin puolesta pullonkaulaavat herkästi, mutta ovat kuitenkin aika harvassa.

Onko se sitten oleellista pyöriikö peli 1080p perunagrafiikoilla 400, 500 vai 600 fps jos grafiikat nostaa siedettävälle tasolle, niin näytönohjaimen teho määrää tahdin ja tasoittaa nopeuden joka tapauksessa esimerkiksi jonnekin 150fps tuntumaan aivan siitä riippumatta onko sielä kivenä joku 11600k, 7800x3d vaiko 14900ks.

Sieppaa.PNG
 
Moneen vuoteen en ole täysin päässyt sisään tuohon "nopeimman peliprosessorin" ajatukseen, koska prosessorit eivät ainakaan oman kokemuksen mukaan ole tehneet moneen moneen sukupolveen oikein minkäänlaista mainittavaa eroa peleissä, jos niitä pelejä pelaa edes etäisesti miellyttävillä grafiikoilla. Poikkeuksena tietysti jotkin yksittäiset pelit jotka nimenomaisesti prosessorin puolesta pullonkaulaavat herkästi, mutta ovat kuitenkin aika harvassa.
Jos nyt on joka tapauksessa pelikäyttöön prosessoria ostamassa niin eikö silloin kannata ostaa sellainen prosessori joka tarjoaa hyvän suorituskyvyn myös näissä "harvoissa yksittäisissä peleissä" jotka prosessoria oikeasti rasittavat? Esimerkkinä nyt vaikka yksi viime vuoden isoimmista pelijulkaisuista eli Baldur's Gate 3, jossa erot näkyvät selvästi vielä 4k-resoluutiolla:

1730277269684.png


Toki koneen kasaamisessa kannattaa aina käyttää järkeä, tuskin kannattaa panostaa 9800X3D-prosessoriin jos näytönohjaimena on GTX 1070 tms.
 
Jos nyt on joka tapauksessa pelikäyttöön prosessoria ostamassa niin eikö silloin kannata ostaa sellainen prosessori joka tarjoaa hyvän suorituskyvyn myös näissä "harvoissa yksittäisissä peleissä" jotka prosessoria oikeasti rasittavat? Esimerkkinä nyt vaikka yksi viime vuoden isoimmista pelijulkaisuista eli Baldur's Gate 3, jossa erot näkyvät selvästi vielä 4k-resoluutiolla:

1730277269684.png


Toki koneen kasaamisessa kannattaa aina käyttää järkeä, tuskin kannattaa panostaa 9800X3D-prosessoriin jos näytönohjaimena on GTX 1070 tms.

Juu toki ilman muuta jos suunnilleen samalla rahalla saa uudempaa ja nopeampaa, niin se aina kannattaa, ei siinä liene epäselvää. Kyllähän se uusi kannattaa tyhjästä aloittaessa rakentaa sillä missä on paras hinta/hyötysuhde kyllä. Mutta onko esim tuosta tuon 12900K päivitys 14900K tai 7950X3D mitään järkeä, kun joutuu vaihtamaan emon ja mahdollisesti myös muistit sen prossun lisäksi ja hyötynä saat parhaassakin tapauksessa sen 110 fps tilalle 133fps ja monissa muissa peleissä et sitäkään.
 
Mielellään näkisin lisää CPU raskaita/kriittisiä pelejä testeissä. Kuinka moni tavallinen pelaaja selvittää pelin taustoja ja jotain smt/ht asiaa? veikkaan, että +90% ei tämä sano paljoa tai ei tee sitä ja sen takia luemme laadukaita artikkeleita ja testituloksia IO-tecissä ja valitsemme prosessorin sen mukaan seuraavaan koneeseen. Sillä tuli mieleen olisiko nyt tai tulevaisuudessa C:S 2 testi peliksi, mielestäni se alkaa vihdoin olemaan pelattavassa kunnossa kivisen alun jälkeen.
Cs 2 -tulokset löytyvät tästäkin artikkelista?
 
Harmittaa tuo kannan jatkuvuuden epäselvyys. Olisi huomattavampi helpompi lähtä kokeilemaan näitä Core sarjalaisia jos tietäisi että seuraavan sarjan Intel käy samalle emolevylle.
 
Onko se sitten oleellista pyöriikö peli 1080p perunagrafiikoilla 400, 500 vai 600 fps

Eipä oikeestaan, jos on vaikka 360hz näyttö, mutta jotkut ”esports” pelit ei pyöri constant 360fps 7800x3d:lläkään esim. Pubg ja valven deadlock.
 
Guru3D testannut Z890 emoja. Trendi on selvä et mitä uudempi bios niin sen parempi Blenderin suorituskyky. Saas nähdä kuinka on jouluna...
1730287591984.png


 
Eipä oikeestaan, jos on vaikka 360hz näyttö, mutta jotkut ”esports” pelit ei pyöri constant 360fps 7800x3d:lläkään esim. Pubg ja valven deadlock.

Onneksi ei ole itse vielä tullut totuteltua yli 144hz ruutuihin - iskisi kriisi odotellessa 6090 tai 7090 kortteja jos käy niin, että pää ei kestäisi enää alle 4k resoluutioita ja alle 360 fps :geek:
 
Moneen vuoteen en ole täysin päässyt sisään tuohon "nopeimman peliprosessorin" ajatukseen, koska prosessorit eivät ainakaan oman kokemuksen mukaan ole tehneet moneen moneen sukupolveen oikein minkäänlaista mainittavaa eroa peleissä, jos niitä pelejä pelaa edes etäisesti miellyttävillä grafiikoilla. Poikkeuksena tietysti jotkin yksittäiset pelit jotka nimenomaisesti prosessorin puolesta pullonkaulaavat herkästi, mutta ovat kuitenkin aika harvassa.

Onko se sitten oleellista pyöriikö peli 1080p perunagrafiikoilla 400, 500 vai 600 fps jos grafiikat nostaa siedettävälle tasolle, niin näytönohjaimen teho määrää tahdin ja tasoittaa nopeuden joka tapauksessa esimerkiksi jonnekin 150fps tuntumaan aivan siitä riippumatta onko sielä kivenä joku 11600k, 7800x3d vaiko 14900ks.

Sieppaa.PNG
Tuijotat täysin merkityksettömiä lukuja. Ruudun piirtämiseen kuluvan ajan (frame time) tasaisuus on paljon tärkeämpi metriikka grafiikan sulavuutta mitattaessa. Keskimääräinen fps voi olla vaikka 200, mutta on aika helvetin rasittava pelata peliä, jos se stutteroi vähän väliä (esim. joku 200ms frame kerran 10 sekunnissa).
 
Harmittaa tuo kannan jatkuvuuden epäselvyys. Olisi huomattavampi helpompi lähtä kokeilemaan näitä Core sarjalaisia jos tietäisi että seuraavan sarjan Intel käy samalle emolevylle.
Intelillä perinteisesti 2 sukupolvea, kunnes päivittyy kanta eli Arrow Laken perään odotellaan Nova Lakea 2025/2026 ja siitä eteenpäin ei vielä tietoa.
 
Tuijotat täysin merkityksettömiä lukuja. Ruudun piirtämiseen kuluvan ajan (frame time) tasaisuus on paljon tärkeämpi metriikka grafiikan sulavuutta mitattaessa. Keskimääräinen fps voi olla vaikka 200, mutta on aika helvetin rasittava pelata peliä, jos se stutteroi vähän väliä (esim. joku 200ms frame kerran 10 sekunnissa).

Itse pidän kyllä hyvin merkityksellisenä onko avg fps esim 40, 80 vai 120 ja ne 0.1% ja 1% low tulokset nousevat yleensä kyllä samassa suhteessa kun pullonkaula helpottaa. Vai mitä nyt yrität tässä implikoida, että low 0.1% ja low %1 graafit eroavat jotenkin oleellisesti avg fps graafista vertailtaessa prosessoreita toisiinsa? Jos kasa prosessoreita ovat esimerkiksi 10fps sisään toisistaan avg fps benchmarkissa niin pääsääntöisesti ovat aivan yhtä lähellä toisiaan myös 0.1% ja 1% benchmarkeissa ja siten kuvaavat sitä pelikokemuksen sulavuutta aivan yhtä lailla.

Jos jossain olisi prosessoreita joilla on samanlainen avg fps mutta toisella puolet pienemmät 0.1% ja 1% tulokset, niin siinä tapauksessa ymmärtäisin tuon pointtisi.
 
Itse pidän kyllä hyvin merkityksellisenä onko avg fps esim 40, 80 vai 120 ja ne 0.1% ja 1% low tulokset nousevat yleensä kyllä samassa suhteessa kun pullonkaula helpottaa. Vai mitä nyt yrität tässä implikoida, että low 0.1% ja low %1 graafit eroavat jotenkin oleellisesti avg fps graafista vertailtaessa prosessoreita toisiinsa? Jos kasa prosessoreita ovat esimerkiksi 10fps sisään toisistaan avg fps benchmarkissa niin pääsääntöisesti ovat aivan yhtä lähellä toisiaan myös 0.1% ja 1% benchmarkeissa ja siten kuvaavat sitä pelikokemuksen sulavuutta aivan yhtä lailla.

Jos jossain olisi prosessoreita joilla on samanlainen avg fps mutta toisella puolet pienemmät 0.1% ja 1% tulokset, niin siinä tapauksessa ymmärtäisin tuon pointtisi.
Suosittelisin vilkaisemaan vaikkapa Digital Foundryn revikan tästä prossusta, siellä näkyy myös frametime graafit:

Voi olla ihan Windows ongelmaakin ja korjautua päivityksellä, mutta joissain peleissä tuo prossu on pahoissa vaikeuksissa ja frametimet on ihan mitä sattuu.
 
Kyllä. Ei aina, mutta monesti on eroa.

Screenshot_20241030_155250_Chrome.jpg

Screenshot_20241030_155332_Chrome.jpg

No jopas, tämä kyllä hieman yllätti, en odottanut kyllä tuollaista 1% low eroa, 14900K tuloshan on tuossa homeworldissa suorastaan surkea vaikka avarage on samaa tasoa muiden kanssa.

Käsi ylös virheen merkiksi, aina oppii uutta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 741
Viestejä
4 564 309
Jäsenet
75 013
Uusin jäsen
52375

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom