Testissä Intel Core i5-10600KF

ASROCK Z490 Phantom Gaming 4 Socket 1200 ATX MB DDR4 4400MHz+ 2 PCIe 3.0x16 7.1 CH HD Audio (Z490 PHANTOM GAMING 4) onko tuo nyt mitenkään paha hinta? Muutaman kympin B450 emoa enemmän ja kellotusvara käytössä. Kun jo vakiokelloillakin 10600KF peittoaa pelitesteissä 3600/3700X Intel Core i5-10600K processor review. Eikä minusta 2080Ti ole "normiSepollekaan" mikään "epärealismiskenaariotesti" kun kuitenkin tulee näytönohjainta ainakin pari kertaa päivitettyä ennenkuin emo/prossuun koskee. Eli pian saa tuontehoisen näyttiksen 5700XT hinnalla.
Itse 10600KF hinta 3600-3700X välissä ei nyt mielestäni ihan metsässä kuitenkaan.
Mielenkiinnolla odotellaan loppuvuoden Ryzen julkaisuja.

Taitaa nyt unehtua se fakta että tehokkaammat näytönohjaimet kun tulee markkinoille niin sitä seuraa perässä pelit jotka alkaa paremmin kyykyttää sitä tehokkaampaa näytönohjainta jolloin se pullonkaula on taas palautettu sille GPU:lle.
 
Nii no, johonkin määrään asti voi aina pelin kuva-asetuksiakin laskea.
..ja aina tilanteessa että koppa täynnä vanhaa rautaa:cool2:
 
Kuten tuossa aiemminkin muiden taholta todettiin, niin tuon revikan pohja katosi kokonaan siinä vaiheessa kun todettiin, että Intelillä on 240mm AIO ja AMD jäähtyy paketin mukana tulevalla peruscoolerilla. Ihan turha väittää sen AMD:n vakiocoolerin olevan erinomainen kuten yrittivät kommenteissa puolustella. Oman kokemuksen perusteella AMD:llä coolerilla ja coolerilla voi olla helposti se 10C eroa lämmöissä ja tuo vaikuttaa taatusti suorituskykyyn. Toisaalta jos Intelille on laitettava AIO, niin ei sekään kyllä hyvää kuvaa anna prosessorista ja sen lämmöntuotosta

Missasin kokonaan tämän coolerihomman, ja varmasti se vaikuttaa hieman FPS-keskiarvoon. En usko, että se kuitenkaan eroja stutterin määrässä selittää. Veikkaan sen johtuvan viiveistä.
 
Viimeksi muokattu:
Missasin kokonaan tämän coolerihomman, ja varmasti se vaikuttaa hieman FPS-keskiarvoon. En usko, että se kuitenkaan eroja stutterin määrässä selittää. Veikkaan sen johtuvan viiveistä.

DF oli ajellu metron dx12 jossa ryzenilla redditin mukaan suorituskyky tankkaa. DX11 ei samaa tapahdu, eikä missään muussa DX12 pelissä eli ilmeisesti jokin puki tuossa metrossa.
 
ASROCK Z490 Phantom Gaming 4 Socket 1200 ATX MB DDR4 4400MHz+ 2 PCIe 3.0x16 7.1 CH HD Audio (Z490 PHANTOM GAMING 4) onko tuo nyt mitenkään paha hinta? Muutaman kympin B450 emoa enemmän ja kellotusvara käytössä. Kun jo vakiokelloillakin 10600KF peittoaa pelitesteissä 3600/3700X Intel Core i5-10600K processor review. Eikä minusta 2080Ti ole "normiSepollekaan" mikään "epärealismiskenaariotesti" kun kuitenkin tulee näytönohjainta ainakin pari kertaa päivitettyä ennenkuin emo/prossuun koskee. Eli pian saa tuontehoisen näyttiksen 5700XT hinnalla.
Itse 10600KF hinta 3600-3700X välissä ei nyt mielestäni ihan metsässä kuitenkaan sekään.
Mielenkiinnolla odotellaan loppuvuoden Ryzen julkaisuja.
Hinta ei ole paha mutta ainakin X570 versiona lankku on niin kuraa, että en välttämättä lähtisi tuohon, elle jotain ole radikaalisti muutettu.
 
Missasin kokonaan tämän coolerihomman, ja varmasti se vaikuttaa hieman FPS-keskiarvoon. En usko, että se kuitenkaan eroja stutterin määrässä selittää. Veikkaan sen johtuvan viiveistä.
Tai siitä, että arvostelun tekijä ei vaan osaa. Tuolla tuo pelivalikoimakin on aika uskomaton: Mukana on ikivanhoja pelejä kuten Crysis 3 (7 vuotta vanha) joilla ei ole mitään tekemistä nykypäivän kanssa. Ja testatut pelit ovat vissiin muutenkin sellaisia, että niiden tiedetään toimivan kehnommin AMD:llä. Mukana ei myöskään taida olla yhtään idTech tai Unreal Engine pohjaista peliä, mikä on erikoista koska varsinkin Unreal Engine on hyvin suosittu peliengine.
 
Tai siitä, että arvostelun tekijä ei vaan osaa.

Tätä nyt voi heitellä joka arvosteluun joka ei miellytä. Jos Intel stutteroi jossain testissä enemmän, niin varmaan Intelin tietoturvakorjausten tms vika, ei suinkaan arvostelijan? :cautious:

Kieltämättä pelivalikoima oli kehno, kuten yleensäkin, mutta oli siellä jopa kaksi oikeasti prossulle raskasta peliä, mikä on kaksi enemmän kuin useimmilla.
 
Ultimate Battle Simulator. Saa tarvittaessa asetukset että allekirjoittaneen koneella pyörii 1-3fps. :rofl2:
 
ASROCK Z490 Phantom Gaming 4 Socket 1200 ATX MB DDR4 4400MHz+ 2 PCIe 3.0x16 7.1 CH HD Audio (Z490 PHANTOM GAMING 4) onko tuo nyt mitenkään paha hinta? Muutaman kympin B450 emoa enemmän ja kellotusvara käytössä. Kun jo vakiokelloillakin 10600KF peittoaa pelitesteissä 3600/3700X Intel Core i5-10600K processor review. Eikä minusta 2080Ti ole "normiSepollekaan" mikään "epärealismiskenaariotesti" kun kuitenkin tulee näytönohjainta ainakin pari kertaa päivitettyä ennenkuin emo/prossuun koskee. Eli pian saa tuontehoisen näyttiksen 5700XT hinnalla.
Itse 10600KF hinta 3600-3700X välissä ei nyt mielestäni ihan metsässä kuitenkaan sekään.
Mielenkiinnolla odotellaan loppuvuoden Ryzen julkaisuja.
Mitenköhän lie jaksaa nuo halpojen Z490 lankkujen virransyötöt pitää järkeviä all core turbokelloja?
 
Kieltämättä pelivalikoima oli kehno, kuten yleensäkin, mutta oli siellä jopa kaksi oikeasti prossulle raskasta peliä, mikä on kaksi enemmän kuin useimmilla.

Niin siis kuten DF:n videossa todettiin tämä valikoima oli sellaisia skenaarioita joissa tiedetään CPU:n kyykkäävän, ei suinkaan kattava tasapainoinen otos nykypäivän pelikirjosta. Sellaista varten kannattaa katsoa Hardware Unboxedin arvosteluja, heillä vedetään laajan pelivalikoiman tulokset fiksusti yhteen.

DF:n videossa lähinnä oli kai tarkoitus kartoittaa mikä ero pahimmissa tapauksissa on, ja vaikka jäähyvalintojen takia jääkin vähän kysymysmerkkejä niin tuskin paremmalla jäähyllä sentään 20% kiinni otetaan. Ja loppupäätelmähän taisi olla joka tapauksessa melkolailla sama kuin muillakin; tehoja piisaa mutta niistä saa maksaa itsensä kipeäksi.
 
Niin siis kuten DF:n videossa todettiin tämä valikoima oli sellaisia skenaarioita joissa tiedetään CPU:n kyykkäävän, ei suinkaan kattava tasapainoinen otos nykypäivän pelikirjosta.
Nehän nykäisi kaikilla prosessoreilla ihan merkittävissä määrin, viitaten siihen että peli kyykkää (koska se on koodattu huonosti) sen sijaan että joku tietty prosessori kyykkäisi.
 
Nehän nykäisi kaikilla prosessoreilla ihan merkittävissä määrin, viitaten siihen että peli kyykkää (koska se on koodattu huonosti) sen sijaan että joku tietty prosessori kyykkäisi.
Kyykkääminen ei välttämättä tarkoita että on koodattu huonosti. Se voi myös tarkoittaa sitä, että koitetaan tehdä asioita mihin mikään nykyrauta ei taivu.

Jos esim. BF V olisi julkaistu 5v sitten, niin porukka tietenkin valittaisi, että se ei pyöri hyvin. Valitus ei kuitenkaan johtuisi siitä, että BF V olisi jotenkin koodattu huonosti, vaan siitä, että siinä vaan tehdään liian kunnianhimoisia asioita sen hetken raudalle.

Sama homma on tuo aikaisemmin mainitsemani strategiapelien simulaation hidastuminen. FPS:t saattavat hakata täysiä, mutta simulaatiot vaan hidastuvat kun pelataan valtavilla kartoilla ja ziljoonilla uniteilla. Jopa vanhat strategiapelit saattaavat kyykyttää modernit koneet kun vaan skaalataan unittimäärät tarpeeksi ylös, eikä se liity huonoon koodaamiseen vaan siihen, että miljoonan unitin simulointi CPU:lla vaan ottaa aikansa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyykkääminen ei välttämättä tarkoita että on koodattu huonosti. Se voi myös tarkoittaa sitä, että koitetaan tehdä asioita mihin mikään nykyrauta ei taivu.

Jos esim. BF V olisi julkaistu 5v sitten, niin porukka tietenkin valittaisi, että se ei pyöri hyvin. Valitus ei kuitenkaan johtuisi siitä, että BF V olisi jotenkin koodattu huonosti, vaan siitä, että siinä vaan tehdään liian kunnianhimoisia asioita sen hetken raudalle.

Sama homma on tuo aikaisemmin mainitsemani strategiapelien simulaation hidastuminen. FPS:t saattavat hakata täysiä, mutta simulaatiot vaan hidastuvat kun pelataan valtavilla kartoilla ja ziljoonilla uniteilla. Jopa vanhat strategiapelit saattaavat kyykyttää modernit koneet kun vaan skaalataan unittimäärät tarpeeksi ylös, eikä se liity huonoon koodaamiseen vaan siihen, että miljoonan unitin simulointi CPU:lla vaan ottaa aikansa.
Tekstilläni viittasin lähinnä tuohon DF:n videolla olleeseen crysis 3:n kyykkäilyyn ja siinä ei todellakaan tehdä mitään liian kunnianhimoista niissä kohdissa joissa se sitä tekee (cut scenestä irtaantuminen).

Rts pelejä taas hyvin harvoin ihan oikeasti jaksetaan optimoida loppuun asti isoille yksikkömäärille, sillä se on hankalaa, ja ne ei toimi hyvin millään raudalla nyt tai tulevaisuudessa. Useimmat toimivat jopa huonommin jollain 3990x:llä kuin 3600x:llä viitaten siiten että on valittu huonosti säikeistyvä malli sille simulaatiolle. Etenkin vanhoissa peleissä ne tuntuu hidastuvan eksponentiaalisesti yksikköjen määrän mukaan, josta voidaan päätellä että taustalla hyrrää joku ihan käsittämätön yhden säikeen ihme jossa kaikkien yksikköjen tilat lasketaan kaikkien muiden yksiköiden tilojen perusteella.

On toki olemassa esim. jotain fysiikkasimulaatioita jotka pitää laskea yhdellä säikeellä alusta loppuun tarkan lopputuloksen saavuttamiseksi, mutta nää rts ai:t pystyy kyllä tekemään toisinkin jos vaan kunnianhimoa löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
Nehän nykäisi kaikilla prosessoreilla ihan merkittävissä määrin, viitaten siihen että peli kyykkää (koska se on koodattu huonosti) sen sijaan että joku tietty prosessori kyykkäisi.

No en usko että Witcher 3:n Novigrad on erityisen huonosti koodattu, siellä vaan on NPC:tä kuin meren mutaa tiheän geometrian lisäksi ja se aiheuttaa CPU-kuormaa. Erilaisella suunnittelulla toki olisi voinut asiaan vaikuttaa mutta ei jossittelu tuo lisää FPS:ää. Kovempi prosessori tuo.

Sama koskee Crysis 3:n ja Metro Exoduksen ongelmakohtia, oli kyseessä miten paska koodi tahansa niin kovempi prosessori selviää siitä ilmeisesti paremmin. Mikä taisi olla videon pointti.
 


Vaikuttaa siltä että osta mielummin 3300X, 3600 tai 10600k.

Olisipa testannut muistit myös 2933MHz, sillä B460 piirisarja tukee tuota nopeutta, joten kai 10400:n kanssa saa muistit toimimaan tuolla kellotaajuudella. Myös mobiili 10400H tukee 2933MHz muisteja.

@Sampsa otahan koppi ja testaile tuo jahka 10400 saapuu testipenkkiin.
 
Olikos teillä tulossa 10400(F) testiin? Kun nyt näitä testejä on seuraillut niin se saattaa olla ainoa, jolla Intel voisi haastaa 3600:n.
Olisipa testannut muistit myös 2933MHz, sillä B460 piirisarja tukee tuota nopeutta, joten kai 10400:n kanssa saa muistit toimimaan tuolla kellotaajuudella. Myös mobiili 10400H tukee 2933MHz muisteja.

@Sampsa otahan koppi ja testaile tuo jahka 10400 saapuu testipenkkiin.

Eiköhän 10400 testata juurikin B460 kaverina vs 3600 + B450
 
No en usko että Witcher 3:n Novigrad on erityisen huonosti koodattu, siellä vaan on NPC:tä kuin meren mutaa tiheän geometrian lisäksi ja se aiheuttaa CPU-kuormaa. Erilaisella suunnittelulla toki olisi voinut asiaan vaikuttaa mutta ei jossittelu tuo lisää FPS:ää. Kovempi prosessori tuo.

Sama koskee Crysis 3:n ja Metro Exoduksen ongelmakohtia, oli kyseessä miten paska koodi tahansa niin kovempi prosessori selviää siitä ilmeisesti paremmin. Mikä taisi olla videon pointti.
Kyllä se on huonosti koodattu jos se ei pyöri sulavasti millään laitteella viisi vuotta itse pelin julkaisemisen jälkeen. Algoritmien valinta, ohjelmistosuunnittelu ja suorituskykyoptimointi on osa ”koodaamista”. Witcheriin valitut algoritmit on toki varmaan toteutettu toiminnallisesti ihan ok hyvin.

Siitä olen ihan täysin samaa mieltä kanssasi, että myös huonosti optimoituja pelejä tulee testata, sillä loppukäyttäjiä kiinnostaa suorituskyky eikä mikään muu. Alkuperäinen kommenttini johon Zepi vastasi littyi siihen että kyykkääkö prosessori vai peli. Huonosti ohjelmoidussa pelissä peli kyykkää, eikä voida puhua prosessorin suorituskykyrajoitteesta johtuvasta kyykkäämisesyä. Se että onko se peli hetkellisesti kahden ruudun ajan 20 vai 30fps on ihan yks ja sama etenkin jos tiputaan satasen paremmalta puolelta alas, molemmissa tapauksissa peli kyykkää.
 
Kyllä se on huonosti koodattu jos se ei pyöri sulavasti millään laitteella viisi vuotta itse pelin julkaisemisen jälkeen. Algoritmien valinta, ohjelmistosuunnittelu ja suorituskykyoptimointi on osa ”koodaamista”. Witcheriin valitut algoritmit on toki varmaan toteutettu toiminnallisesti ihan ok hyvin.

Siitä olen ihan täysin samaa mieltä kanssasi, että myös huonosti optimoituja pelejä tulee testata, sillä loppukäyttäjiä kiinnostaa suorituskyky eikä mikään muu. Alkuperäinen kommenttini johon Zepi vastasi littyi siihen että kyykkääkö prosessori vai peli. Huonosti ohjelmoidussa pelissä peli kyykkää, eikä voida puhua prosessorin suorituskykyrajoitteesta johtuvasta kyykkäämisesyä. Se että onko se peli hetkellisesti kahden ruudun ajan 20 vai 30fps on ihan yks ja sama etenkin jos tiputaan satasen paremmalta puolelta alas, molemmissa tapauksissa peli kyykkää.
Kuinka pelin kehittäjä olisi voinut optimoida pelin Zen-arkkitehtuuria ajatellen vuonna 2015?
 
Kuinka pelin kehittäjä olisi voinut optimoida pelin Zen-arkkitehtuuria ajatellen vuonna 2015?
Eikö se muka ole optimoitu? Alkaa olla cpu-arvostelut suht turhia nyt, kun pelit näyttää rullaavan karvan yli satasen malleilla niin hyvin, että eroa ei näe kuin yli tonnin näytönohjaimilla pienillä resoluutioilla.
 
Alkaa olla cpu-arvostelut suht turhia nyt, kun pelit näyttää rullaavan karvan yli satasen malleilla niin hyvin, että eroa ei näe kuin yli tonnin näytönohjaimilla pienillä resoluutioilla.

Reilumpi osuus viimeksi pelaamistani peleistä ei jaksa pitää 60fps millään prossulla. CPU-arvostelut tavallaan turhiksi tekee se, että testataan vain niitä 100fps+ pelejä, jolla vahvistetaan juuri tällaista virheellistä kuvaa. Oli tuossa sentään DigitalFoundryllä Kingdom Come Deliverance, jossa parhaatkin prossut jäi reilusti alle 60fps. Näitä poikkeuksia on yllättävän paljon, mutta ne harvoin päätyvät arvosteluihin.
 
ASROCK Z490 Phantom Gaming 4 Socket 1200 ATX MB DDR4 4400MHz+ 2 PCIe 3.0x16 7.1 CH HD Audio (Z490 PHANTOM GAMING 4) onko tuo nyt mitenkään paha hinta? Muutaman kympin B450 emoa enemmän ja kellotusvara käytössä. Kun jo vakiokelloillakin 10600KF peittoaa pelitesteissä 3600/3700X Intel Core i5-10600K processor review. Eikä minusta 2080Ti ole "normiSepollekaan" mikään "epärealismiskenaariotesti" kun kuitenkin tulee näytönohjainta ainakin pari kertaa päivitettyä ennenkuin emo/prossuun koskee. Eli pian saa tuontehoisen näyttiksen 5700XT hinnalla.
Itse 10600KF hinta 3600-3700X välissä ei nyt mielestäni ihan metsässä kuitenkaan sekään.
Mielenkiinnolla odotellaan loppuvuoden Ryzen julkaisuja.

"muutama kymppi" eli 56€ enemmän MSI B450 Mortariin verrattuna :kahvi:

3600 maksaa myöskin sen 95€ vähemmän kuin 10600KF

Eli 150€ ero alustoilla. Jos ollaan samalla ostamassa näyttistä, niin 150€ on ero esim 5600XT:n ja 5700XT:n tai 2060 Superin ja 2070 Superin välillä.

Otan sata kertaa sadasta 2070s + 3600 koneen mieluummin kuin 10600KF + 2060s koneen mihinkä tahansa käyttöön.

Sit on jo keskustelemista jos ollaan uusimassa pelkkä emo + prossu (+muistit), että 3700X vai 10600KF. Siinä valinta ei ole päivänselvä: jos tarkoitus ei ole päivittää prossua ikinä vaan painaa 4-5v koneella ja korvata se sit kokonaan uudella, niin 3700X lisäytimet voivatkin olla merkittävä ero parin vuoden päästä myös peleissä. Jos taas tarkoitus on päivittää prossu joskus, niin oletettavasti Zen3 on kovempi päivitys kuin Intelin edelleen 14nm, mutta sentään uusi arkkitehtuuri LGA1200 kantaan, mutta tämä on hyvin spekulatiivistä ja voi kääntyä kummin päin vain
 
Kummaa puhetta kun itte pelasin tuota peliä 1800X ja Vega 56 yhdistelmällä 1440p resolla yli 60FPS.

Juokseppa Rattayssä tuo sama reitti kuin videolla asetukset tapissa ja katso FPS.

Enpä usko, että on yli 60fps, kun mun 8700k @ 5ghz ja 4266mhz CL17 muistit ei siihen pysty.

EDIT: Tai ei ainakaan pystyneet launchissa. En tiedä, onko nyttemmin miten paljon optimoitu, mutta DF:n videon perusteella ei kummemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Reilumpi osuus viimeksi pelaamistani peleistä ei jaksa pitää 60fps millään prossulla. CPU-arvostelut tavallaan turhiksi tekee se, että testataan vain niitä 100fps+ pelejä, jolla vahvistetaan juuri tällaista virheellistä kuvaa. Oli tuossa sentään DigitalFoundryllä Kingdom Come Deliverance, jossa parhaatkin prossut jäi reilusti alle 60fps. Näitä poikkeuksia on yllättävän paljon, mutta ne harvoin päätyvät arvosteluihin.

Kaikenlaisia pelejä sopii testata, mutta on tullut huomattua että suorittimien suorituskyvyn tulevaisuuden ennustettavuutta ei voi pelkkien pelien perusteella arvioida, kun otetaan huomioon miten rajapinnat sun muut tehokkuuteen vaikuttavat tekijät kehittyvät. Se on selvää että Intelin välimuistiviiveet, jotka ovat olleet kunnossa jo vuosia, ovat olleet useimmille ellei kaikille peleille suosiollisia, ei näet ole mitään peliä kait mikä Ryzeniä, puhumattakaan FX:stä, suosisi Intelin ratkaisun yli, mutta tasoihin voidaan päästä järkevällä toteutuksella. Nyt näyttää siltä että firmat ovatkin tasoissa kun vertaillaan uusimpia tuotteita, sillä ei nuo pienet erot auta ennustamaan suuntaan tai toiseen miten seuraavan sukupolven pelit käyttäytyvät. Ytimien määrä on tärkeä toki, eli määrään kannattaa panostaa.

En pidä turhana noita korkeilla FPS:llä pyöriteltäviä testipelejä kun hakemalla haetaan eroja suorittimien väliltä, mutta pyöri peli hyvin tai huonosti, on kaikki enempi pelin toteutuksesta kiinni. Tärkeintä kuluttajalle on vain tietää pyöriikö ne hänen pelaamansa pelit halutulla ruudunpäivtyksellä ilman nykimisiä, mikä toteutuu yleensä helposti vähän halvemmallakin suorittimella, vaikka peli olisi kuinka raskas. Ymmärrän sen ettei noita kehnosti optimoituja pelejä oteta siksi testiin, ettei todellisia eroja saada aikaiseksi kuin parin hassun ruudun erolla, milloin mittaaminen ja vertailu ei yksinkertaisesti ole mielekästä. Ikävä sille joka täysillä on uppoutunut juuri tuohon teknisesti kehnoon peliin ja haluaa tietää millä se pyörii absoluuttisesti parhaiten, mutta ketään muuta ei sitten kiinnostakaan. Lisäksi nuo tietyt nettipelit kuten ehkäpä CS:GO toimii "responsiivisemmin" jos ruudunpäivitys on korkea, joten ei ole huono idea sisällyttää sellaista mukaan. Siltikään ei voi kaikkea päätellä näiden muutaman pelin perusteella mitkä ovat io-techin testissä mukana, mutta ne antavat suuntaa. Hyvin ovat sentään valinneet kyllin erilaisia pelejä, vaikka strategiapeli puuttuu kuten Civilization VI.

Peleistä voidaan tehdä pelikohtaisia testejä kyllä, mutta se ei kuulu ainakaan nyt io-techin repertuaariin. Kehnosti koodatut pelit eivät sovi prosessoriarvosteluun valitettavasti.
 
Juokseppa Rattayssä tuo sama reitti kuin videolla asetukset tapissa ja katso FPS.

Enpä usko, että on yli 60fps, kun mun 8700k @ 5ghz ja 4266mhz CL17 muistit ei siihen pysty.

EDIT: Tai ei ainakaan pystyneet launchissa. En tiedä, onko nyttemmin miten paljon optimoitu, mutta DF:n videon perusteella ei kummemmin.

En vedä asetukset tapissa kun se on kertakaikkisen typerää. Ja en tiedä että onko "r_BatchType 1" Vega only mutta Vegalla kun tuon junttaa konsoliin tai user settingsiin niin tietyissä paikoissa tankkaaminen loppuu.

Eikös joku game dev joskus sanonut että noi ultra high asetukset on tarkoitettu pääasiassa johonkin promo kuvien ottoon eikä niillä ole järkevää pelata koska suorituskyky tankkaa rajusti juurikaan vaikuttamatta visuaalisuuteen varsinkaan kun ollaan liikkeessä. Stilleistä eroa löytyy kun oikein mikroskoopilla tarkastellaan. Mutta kukin tyylillään.

Hyvin ovat sentään valinneet kyllin erilaisia pelejä, vaikka strategiapeli puuttuu kuten Civilization VI.

Civ 6 on sellainen peli että ei ole juurikaan väliä että pyöriikö se 30fps vai 240fps. Turn nopeudella on väliä mutta se on nähty niin moneen kertaan että se on hyvin lähellä oli kyseessä mikä tahansa uusista prossuista. Pelatessa sitä eroa tuskin huomaa kukaan.
 
Viimeksi muokattu:
En vedä asetukset tapissa kun se on kertakaikkisen typerää.

Miksi sitten ihmettelet täällä DF:n tuloksia, kun benchit yleensäkin tehdään lähes poikkeuksetta joka testisaitilla asetukset tapissa, ja vertaat omiin kokemuksiin ties millä asetuksilla?
 
Miksi sitten ihmettelet täällä DF:n tuloksia, kun benchit yleensäkin tehdään lähes poikkeuksetta joka testisaitilla asetukset tapissa, ja vertaat omiin kokemuksiin ties millä asetuksilla?

CPU testejä tosiaan varsin järkevä tehdä asetukset tapissa :D Silloinhan se pullonkaula nimenomaan sysätään sille GPU:lle.
 
CPU testejä tosiaan varsin järkevä tehdä asetukset tapissa :D Silloinhan se pullonkaula nimenomaan sysätään sille GPU:lle.

No ei selvästikään tullut GPU pullonkaulaksi tuossa testissä... :facepalm:

CPU-testit tulee tehdä asetukset tapissa siksi, että asetuksia nostaessa CPU:lle tulee myös enemmän lastia draw callien muodossa. Pullonkaula poistetaan sitten riittävän nopealla näytönohjaimella ja riittävän matalalla resoluutiolla. Suurin osa sivustoista on tämän sisäistäneet ihan oikein.

Mutta sun kohdalla meni metsään, kun ihmettelet benchitulosta jossa prossut sakkaa kun sulla ei sakannut alennetuilla graffa-asetuksilla ja jollain konsolikomennolla. :rolleyes:
 
Mutta sun kohdalla meni metsään, kun ihmettelet benchitulosta jossa prossut sakkaa kun sulla ei sakannut alennetuilla graffa-asetuksilla ja jollain konsolikomennolla. :rolleyes:

Eikös se ole käyttäjän typeryyttä jos uppiniskaisesti ajaa asetuksilla joilla peli sakkaa oli alla mikä tahansa prossu?
 
Eikös se ole käyttäjän typeryyttä jos uppiniskaisesti ajaa asetuksilla joilla peli sakkaa oli alla mikä tahansa prossu?

Yleensä siinä vaiheessa kun raudasta loppuu vääntö ja peli tökkii niin pitää ruveta hienosäätämään asetuksia ja kikkailemaan konsolilla että pelinautinto pysyy kohtuullisena. Äkäisellä koneella ei tarvitse muuta kuin käydä ennen pelin alkua nakkaamassa kaikki täysille ja alkaa pelaamaan, mutta heikommalla masiinalla menee ensin puoli tuntia siinä että testailee eri asetuksia että miten saa pelin pyörimään tarpeeksi hyvin mutta näyttämään silti riittävän hyvältä että sitä kehtaa katsella.
 
Yleensä siinä vaiheessa kun raudasta loppuu vääntö ja peli tökkii niin pitää ruveta hienosäätämään asetuksia ja kikkailemaan konsolilla että pelinautinto pysyy kohtuullisena. Äkäisellä koneella ei tarvitse muuta kuin käydä ennen pelin alkua nakkaamassa kaikki täysille ja alkaa pelaamaan, mutta heikommalla masiinalla menee ensin puoli tuntia siinä että testailee eri asetuksia että miten saa pelin pyörimään tarpeeksi hyvin mutta näyttämään silti riittävän hyvältä että sitä kehtaa katsella.

Sehän on tosiaan ihan rakettitiedettä noiden asetusten kanssa kikkailu.



Siitä näkee hyvin miten suuri vaikutus tietyillä asetuksilla on ja miten vähän ne vaikuttaa visuaalisesti. Ja jossain peleissä joku ultra saattaa jopa paskoa sitä visuaalisuutta kuten videolla hyvin näkyy.

Mitä sitten tuohon konsolikomentoon tulee niin jos yhdellä komella saataan lähes 100% lisää suorituskykyä sen vaikuttamatta visuaalisuuteen mitenkään, niin miksei sitä käyttäisi? Täällähän itkettiin että toi kingdom come ei pyöri millään prossulla/cpu:lla.
 
Eikös se ole käyttäjän typeryyttä jos uppiniskaisesti ajaa asetuksilla joilla peli sakkaa oli alla mikä tahansa prossu?

Juu, mutta eihän tässä siitä ollut kyse.

Mulle ei myöskään ole mikään suuri totuus, jos joku pelinkehittäjä tai DF sanoo jotain grafiikka-asetusten vaikutuksesta ulkonäköön. Arvioin asian ihan itse omalta kohdaltani. Monesti joku sanoo, että kääntää SSAO:n tai AA:n kokonaan pois päältä, kun niillä ei kuulemma tee mitään. Olen täysin eri mieltä.

Kyllä siinä aikaa menee, kun yksi kerrallaan naputtelee asetuksia ja katsoo niiden vaikutuksen ulkonäköön ja suorituskykyyn. Jos vain budjetti piisaa, niin ostan mieluumin sellaista rautaa, ettei säätää tarvitse.
 
Viimeksi muokattu:
Jahas, i5 10400(F)-prossuja on liikkeellä kahta eri varianttia, toisessa käytössä uusi "parannettu" Comet Lake-S 10-ytiminen piiri joka kolvattu ja toisessa vanha Coffee Lake-S 6-ytiminen piiri ja käytössä perus tahna.

 
Jahas, i5 10400(F)-prossuja on liikkeellä kahta eri varianttia, toisessa käytössä uusi "parannettu" Comet Lake-S 10-ytiminen piiri joka kolvattu ja toisessa vanha Coffee Lake-S 6-ytiminen piiri ja käytössä perus tahna.


Kiva.. i5-10500 ja i5-10600 ei edes ole sitä parempaa G0-steppingiä tuon mukaan ikinä. Ei olisi ollut mitään ongelmaa laittaa parikymppiä extraa, että saa varmasti hyvän steppingin, mutta nyt lisärahalla saa huonompaa :facepalm:

Täytyy katsoa, jos tuota saisi kaupan hyllyltä syksyllä, niin voisi koettaa katsella, mitä steppingiä se on prosessorin päältä..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 088
Viestejä
4 468 656
Jäsenet
73 894
Uusin jäsen
sampo_af

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom